Kysymykset


Kysymys 123

Rauhan tervehdys sinulle Timo!

Viime aikoina mediassa on kerrottu mormonien ns. vainajakasteesta. Heidän toimintansa perusta lienee (piispa Riekkisen mukaan) 1 Kor. 15:29, jossa uusimman käännöksen mukaan lukee: "Mitä varten sitten jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta?Ellei kuolleita lainkaan herätetä, miksi he kastattavat itsensä näiden puolesta. Eli tämän käännöksen mukaan voidaan ymmärtää Paavalin puhuvan kuolleiden PUOLESTA kastamisesta, siis jonkin näköisestä inhimillisestä sijaissovituksesta. Biblia sanoo asian toisin: "Mitä ne muutoin tekevät, jotka itsensä kastaa antavat kuolleitten päälle, jollei kuolleet nouse ylös? Miksi he siis antavat kuolleitten päälle itseänsä kastaa?

Mielestäni tässä on kaksi täysin eri ilmaisua ja olen vahvasti taipuvainen uskomaan Paavalin tarkoittaneen kastamisen "perinteen" siirtymistä edesmenneiltä hänen aikansa ihmisille. Ainakin se olisi yhtenevä koko 15. luvun teeman kanssa. Eli onko isiltä peritty kaste turha, jos kuollet eivät nouse ylös? Toivottavasti en ole väärässä. Herra antakoon sinulle paremman taidon ymmärtää ja selittää!

Vastaus:

Tätä erittäin vaikeaa kysymystä on käsitellyt ansiokkaasti mm. Matti Väisänen kastekirjassaan "Pyhä kaste Raamatussa", ks. ss. 342-343. Voisinkohan viitata tässä vain hänen kirjaansa? Hankipa kirja (jollei sinulla sitä vielä ole) tai lainaa se kirjastosta!


Kysymys 122

"Uudessa" uskontunnustuksessa sanotaan, että "...ja alas astui tuonelaan...", kun taas rukoilevaisten käyttämässä vanhemmassa "...helvettiin...". Onko paikoilla mitään eroa? Joskus olen kuullut opetettavan, että tuonela olisi paikka, jossa ovat sekä Kristuksen veren turvin kuolleet että ilman tätä turvaa kuolleet, ja että Jeesus olisi tavallaan "käynyt" nimenomaan tuonelassa heidän luonaan. Onko asia näin? Eikö helvetissä ole kuitenkin vain ei-uskovat? Kumpi käännöksistä on siis tarkempi?

Vastaus:

Kyllä vanha käännös on tarkempi. Monissa kielissä on vastaava käännös (esim. englanniksi usein "hell"). Tuonela on sielujen välitilan paikka ennen ylösnousemusta. Helvetti on lopullinen kadotuksen paikka, jonne epäuskoiset tuomitaan varsinaisesti vasta viimeisen tuomion jälkeen.

Kristuksen alasastuminen helvettiin on selitetty aika mukavasti Svebiliuksen katekismuksessa, II uskonkappale, kysymys nro 59, (ns. "punaisen" painoksen s. 126): "Julkisesti osoittaaksensa, että Hän on käärmeen pään rikki musertanut ja voittanut Perkeleen ja kaiken helvetin voiman."


Kysymys 121

Hei!

Mitä mieltä olette siitä Timo Laato, jos uskovat alkavat esimerkiksi kiistelemään kristillisistä oppikysymyksistä julkisesti? Tuleeko näin tehdessä kutsujamme nimi pilkatuksi? Me uskovina olemme viides evankeliumi, jota uskomattomat lukevat tarkasti. Käykö näin mahdollisesti, että se valo, joka meissä tulisi näkyä saattaakin näin tulla himmeäksi ellei aivan pimeydeksi. Toteutuuko tässä julkisessa retostelussa kehoitus ollemaan yhtä? Maailmanhan tulisi kaiketi nähdä ja oppia jotain kristittyjen keskinäisestä rakkaudesta?

Vastaus:

Julkista oppikeskustelua on mahdoton välttää, jos kirkon papit opettavat mitä vaan. Esim. Kati Niemelän tutkimus hengellisen työn tekijöitten uskomuksista on aika järkkyä luettavaa. Jos sitten vielä ajatellaan esim. pastori Kylliäisen opetusta, on kyllä ihme, jos kukaan ei kirkossa ota kantaa. Väärä opetus on pystyttävä osoittamaan vääräksi, ettei sieluja eksytetä. Kautta kirkkohistorian väärän opettajat yrittävät tekeytyä oikeiksi ja pukeutua lammasten vaatteisiin. Jos heidät paljastetaan, niin he yrittävät usein vielä vedota kristilliseen rakkauteen, jotta he edes sen varjolla saisivat jatkaa lammaslauman tuhoamista. Näin ei voi kirkossa jatkua. Jokainen pappi on pappisvalassansa tai - lupauksessansa velvoitettu puolustamaan "Hengessä ja totuudessa" oikeata, kristillistä opetusta. Muussa tapauksessa hän rikkoo ja tulee syylliseksi Jumalan (ja myös ihmisten) edessä.

Tärkeitä raamatunkohtia tässä ovat esim. 1.Tim. 5:20, Tiit. 1:9-11 ja myös 2.Tim. 4:2.


Kysymys 120

MInne rukoilevaisuus on pää osin levinnyt suomessa.

Vastaus:

Kts. kysymys 1.


Kysymys 119

Olen ymmärtänyt, että rukoilevaisilla on yhteyksiä Suomen Luther-säätiöön. Itseäni on hämmentänyt Luther-säätiön kieltäytyminen antamasta Eero Huoviselle ehtoollista. Ymmärrän, että kysymys on laaja ja hankala mutta onko herätysliike ottanut siihen kantaa? Mitä linjaa tämän palstan vastaaja kyseisessä asiassa edustaa?

Vastaus:

Rukoilevaisten johtokunta (taikka vastaava) ei ole ottanut po. asiaan kantaa. Käsittääkseni asia on Luther-säätiössäkin avoin, ainakin toistaiseksi.

Tässä tapauksessa on vielä joitakin selvittämättömiä kysymyksiä, joihin säätiö varmaan lähitulevaisuudessa ottaa kantaa. Minusta ainakin seuraavat seikat kannattaa miettiä tarkkaan ennen kuin esitetään jokin selkeä linjaus:

1. Säätiön papit eivät suoraan kieltäytyneet antamasta piispalle ehtoollista. He esittivät toivomuksenaan, että heidän ei tuossa yhdessä jumalanpalveluksessa tarvitsisi ratkaista näin vaikeata kysymystä. En tiedä, miten olisi todellisuudessa toimittu, jos ei tuota esitettyä toivomusta kumminkaan olisi noudatettu.

2. Käsittääkseni piispa sai ehtoollisen säätiön papeilta esim. Simo Kivirannan hautajaisten yhteydessä n. viikkoa ennen. Tämä on hyvä ottaa huomioon arvioitaessa tuota yhtä po. tapausta.

3. Edelleen on säätiön puolelta esitetty, että po. tapaus ei ole mahdollinen kansankirkon yhteydessä (ja sen tilaisuuksissa) vaan lähinnä ainoastaan jumalanpalvelusyhteisöissä. Tähän rajaukseen toivoisi teologista tarkennusta.

4. Luterilaisen virkakäsityksen mukaan kirkon virka on yksi. Se tarkoittaa, että kaikki papit ovat samanarvoisia: heidän pitää palvella seurakuntaa sanalla ja sakramenteilla. Piispa ei siis ole muita pappeja korkeampi kuin inhimillisen järjestyksen ja käytännön puolesta. Siksi on teologisesti vaikea rajoittaa po. tapaus koskemaan vain piispaa. Periaatteessa sama pätee sitten myös muuhun papistoon (esim. kirkkoherroihin ja kappalaisiin ja pastoreihin jne) vastaavissa tilanteissa.

5. Edellisen kohdan perusteella joku voi lisäksi aiheellisesti ihmetellä, eikö maallikkoihin pitäisi soveltaa samaa mittapuuta kuin papistoonkin. Johdonmukaisuuden nimissä tuota johtopäätöstä on vaikea välttää.

6. Sinänsä mielenkiintoinen ja asiaan liittyvä tärkeä kysymys on Juudaksen mukanaolo viimeisellä ehtoollisella. Saiko hän silloin ehtoollisen? Joidenkin tutkijoiden mielestä ei, toisten mielestä kyllä. Tärkeää on myös tutkia vanhakirkon käytäntöä erilaisissa tapauksissa.

Lehtitietojen perusteella po. tapaus oli eräänlainen hätähuuto. Kirkossa vaan keskustellaan, keskustellaan ja keskustellaan. Ei (juuri) kukaan tahdo vetää selkeitä rajoja papistolta sallitun opetuksen suhteen. Lähes kaikki kelpaa - paitsi naispappeuden vastustaminen (vrt. Kati Niemelän tutkimusta, jossa kolmannes papistosta kiistää monia Raamatun keskeisiä totuuksia). Silti ainoa, mitä kysytään pappisvihkimystä ja -virkaa haettessa on lähinnä juuri suhtautuminen naispappeuteen. Muusta ei välitetä ollenkaan. Tässä yhteydessä ei tarvitse ihmetellä, jos kentällä syntyy erilaisia reaktioita. "Kotimaan" reportaasissa vedottiin siihen, että piispa on kieltäytynyt ns. erillisvihkimyksistä ja siksi käytännössä oikeastaan itse kieltäytynyt ottamasta vastaan ehtoollista senkaltaisilta "tunnustuksellisilta papeilta", joita säätiön piirissä on palveluksessa. Kyse oli siis solidaarisuuden osoituksesta näitä veljiä kohtaan. Onko tämä tapaus ymmärrettävä tällaisena hätähuutona ilman että siitä tehdään paljon laajempia johtopäätöksiä?

Joka tapauksessa pappien kuuluu rippipuheessa ennen ehtoollista sekä rohkaista katuvia syntisiä saapumaan ehtoollispöytään että varoittaa kaikkia katumattomia ehtoollisen nauttimisesta omaksi tuomioksi. Tämä toteutuu vanhan käsikirjan jumalanpalveluksissa joka kertaa ennen ehtoollista liturgian(kin) puolesta. Silloin luetaan ns. manaus, jossa nämä molemmat puolet tulevat esille. Minusta se on hirmusen hyvä asia. Silloin voi olla varma, että asia on ainakin sanottu selkeästi ja julkisesti. Kukaan ei voi tulla ehtoolliselle miettimättä, ratkaisematta omaa kantaansa. Useimmissa tapauksissa pappi ei voi tietää, mitä ehtoolliselle tulevat sydämessänsä ajattelevat. Siksi hän ei voi muuta kuin yksinkertaisen sanan kautta muistuttaa kuulijoitansa totuuden tiestä. Siksi useimmissa tapauksissa tämä varmasti riittää.


Kysymys 118

onko lestaadiolaisilla joitakin sääntöjä liittyen ruokaan ja siivoukseen? esim. onko heillä paastoja tai jotain muuta tälläistä...

Vastaus:

Asiaa pitäisi varmaankin kysyä joltakin, joka kuuluu kyseiseen liikkeeseen. Minun on vaikea vastata toisten puolesta tai edes tietää, mitä kaikkea lestadiolaisuuteen kuuluu. Niitä ryhmiäkin on lestadiolaisuudessa niin monia. Mutta käsittääkseni ei heillä ole mitään sen ihmeellisimpiä sääntöjä ruokaan, siivoukseen tms. liittyen.


Kysymys 117

Millä tavalla Raamattu on Jumalan Pyhän Hengen inspiroima kirja? Onko Raamatun ja tunnustuskirjojen perusteella oikein luterilaisena sanoa ja uskoa, että Raamattu on sana sanalta inspiroitua Jumalan sanaa ja erehtymätön totuus?

Vastaus:

Raamattu on totta tosiaan Jumalan Pyhän Hengen inspiroima kirja. Lue esim. Room. 15:4, 2. Tim. 3:16 ja 2. Piet. 1:19-21. Tarkempi selittely ei ole tarpeen. Raamattu ei vastaa yksityiskohtaisesti kysymykseen, millä tavalla ja miten kaikki sen kirjoitukset ovat inspiroituja. Se sanotaan selvästi, että Jumala ei valehtele. Se riittäköön. Raamatussa on paljon asioita, jotka eivät ole esim. järjellle koskaan perusteltavissa (vrt. "kolminaisuus", Pyhästä Hengestä sikiäminen taikka ylösnousemus). Ne asiat meidän kuuluu uskoa. Se ei tarkoita, että ne olisivat täysin "järjettömiä". Ne eivät vaan ole järjelle todistettavissa.

Voimme siis yksinkertaisesti sanoa, että Raamattu kokonansa on totuus tarvitsematta silti samalla pyrkiä hakemaan jokaiselle väitteelle "tieteellistä näyttöä".


Kysymys 116

Rippijuhlat tulossa pääsiäisenä ja olisin kysynyt tietääkö kukaan onko sylikummin tehtävä ostaa konfirmoidulle lapselle rippiristi vai kuuluuko muidenkin kummien sellainen ostaa? Itse olen sitä mieltä,että se kuuluu nimenomaan sylikummille.

Entäpä sellainen väite,että kummilapsen muistaminen lahjoin ym.loppuu rippikouluun ja seuraavan lahjan ns.kummi antaa kummilapsen joskus kihlauduttua aikuisiässä,pitääkö paikkaansa?

Kysymyksen vaivaavat mieltäni ja olisi kiva jos saisin niihin jonkinlaisen vastauksen,että tiedän miten toimia,kiitos!

Vastaus:

Monet kummit (ei vain sylikummi) ostavat kummilapselleen ristin rippilahjaksi. Jos kummit tuntevat toisensa, he voisivat jutella ehkä keskenänsä, kannattaako jokaisen ostaa risti ...

On olemassa tosiaan tällainen tapa, että kummilapsen muistaminen lahjoin loppuu konfirmaatioon. Tietysti näin ei ole pakko olla. Monet kummit jatkavat yheydenpitoa kummilapsensa kanssa, ehkei enää välttämättä lahjoin mutta muuten.

Vallitkoon tässäkin asiassa kristillinen vapaus ja vastuu!


Kysymys 115

Mitä sellaisen ihmisen pitäisi tehdä, joka on uskovasta perheestä, uskoo Jumalaan ja Jeesukseen, tietää tekevänsä syntiä sitä tehdessään, mutta ei halua lopettaa sitä, riippuen monista asian haaroista?? Esimerkiski koulussa kaverit tekevät syntisiä asioita eikä halua jäädä ulkopuolelle... Mikä avuksi?

Vastaus:

Jeesus kutsuu omat opetuslapsensa seuraamaan häntä, ei kavereita tai edes perhettään. Seuratessamme häntä emme voi tehdä kaikkea, mitä muut tekevät. Emme olla mukana kaikessa, missä muut ovat.

Tämän noudattaminen koulussa on väliin varmasti melko vaativaa. Raamattu sanoo, että "huono seura hyvät tavat turmelee" (1. Kor. 15:33). Sanonta on tuskallisen totta. Siksi olisi tärkeätä saada vaihtoehtoja. Onko sinulla toisenlaisia ystäviä koulussa? Ovatko jotkut heistä uskovia? Voisitko saada heiltä tukea? Jutella ehkä heidän kanssansa tästä ongelmasta? Totta kai nuorena haluaa olla mukana "siellä, missä tapahtuu". Mutta tapahtuu sitä muuallakin kuin joissain porukoissa, missä synti ns. rehoittaa. Olisi tosi tärkeää, jos voisit päästä mukaan johonkin kristillisten nuorten porukkaan. Sieltä saisit lisää apua. Hyvä, jos löytäisit jostain henkilön, jolle uskaltaisit kertoa tarkemmin näistä vaikeuksista (hienoa muuten, kun kirjoitat näistä tänne nettiin; kyllä monet muutkin kamppailevat samojen asioiden parissa).

Pitäisin siis erittäin tärkeänä paremman vaihtoehdon löytämistä. Ilman sitä yksinäinen kamppailu kaveriporukan kiusauksia vastaan käy lähes ylitsepääsemättömän vaikeaksi. Uskaltaudu irrottautua huonojen ystävien vaikutuspiiristä: Päätä kerrankin "irrotella" oikein kunnolla! Tuon yllä lainaamani Raamatun jakeen johdosta ja omien kokemusteni perusteella luulen, että usein juuri huono seura vie uskovan kodin kasvatin mennessänsä. Siksi hakeudu pian toisenlaisten kaverien joukkoon. Koululuokkaasi et voi vaihtaa, mutta sinun vapaa-aikasi ei mitenkään tarvitse olla sidoksissa koulukaverien syntiseen menoon ja meininkiin.

Lopuksi haluaisin vakuuttaa sinulle, että mitä ikinä oletkin nyt tähän mennessä tehnyt (olkoon kuinka rumaa taikka pahaa tahansa) saat sen uskoa Jeesuksen kalliissa sovintoveressä anteeksi.

Lähde iloisella mielellä seuraamaan häntä. Ei se ainakaan alkuun (eikä ehkä koskaan) tule olemaan kovinkaanhelppoa. Mutta hän on luvannut olla sinun kanssasi ja autta sinua.


Kysymys 114

Mikä on hiippakunta?

Vastaus:

Hiippakunta koostuu useista eri seurakunnista, jotka kaikki ovat yhden ja saman piispan kaitsennan alaisia. Piispan tehtävänä on sitten valvoa, että hänen osakseen uskottujen seurakuntien oppi ja elämä ovat sopusoinnussa Raamatun ja tunnustuksemme kanssa.


Kysymys 113

Olisiko rukoilevaisilla erikseen mahdollisuutta jättää esirukouspyyntöjä nimellä tai nimettömästi netin kautta?

Vastaus:

Tämä on kyllä ihan hyvä idea.

Tällaista voitaisiin ruveta toteuttamaan.

Mutta sivujen ylläpitäjän ammattitaitoa tässäkin tarvitaan ...


Kysymys 112

Moikkelis! Onko yhdistyksestä eroaminen mahdollista ja kuinka siihen suhtaudutaan?

Vastaus:

Suomessa on yhdistys- ja kokoontumisvapaus. Se pitää sisällään myös eroamisen mahdollisuuden. Joten LSRY:stä voi erota milloin tahansa. Minä pidän sitä rehellisyytenä, että eroaa, jos jostain syystä ei enää halua olla tukemassa yhdistyksen tavoitteita. Ei ole yhdistyksenkään kannalta suotavaa, jos jäsen ei enää tahdo jakaa samaa arvopohjaa kuin säännöissä on määritelty.

Joten sinänsä ikävä asia (yhdistyksestä eroaminen) voidaan nähdä tästä näkökulmasta ihan oikeana ratkaisuna.

Lisäksi on hyvä muistaa, että pelastuminen ei ole riippuvainen kuulumisesta johonkin yhdistykseen. Autuaaksi tulee yhdistysten ulkopuolellakin uskon kautta Herraan Jeesukseen.


Kysymys 111

Hei! Mieltäni on askarruttanut eräs kysymys: Kuinka paljon Rukoilevaisuuden kannattajia on?

Vastaus:

kts. Kysymys 26


Kysymys 110

Moi,

onkohan Bibliasta olemassa kielellisesti uudistettua laitosta? Olen huomannut, että vanhahtava kieliasu hämmentää nuorempia tuttujani, vaikka itse sitä ymmärränkin.

Vastaus:

Ei valitettavasti ole. Itsekin olen työssäni huomannut, että tuo kieliasu tuottaa ongelmia. Joskus luetaan vaan yksinkertaisesti uudempia käännöksiä tai jätetään niiden pelossa Biblia kokonaan lukematta (jolloin varsinaista Jumalan Sanaa ei saada mistään)! On äärimmäisen tärkeää tutkia (kutakuinkin) päivittäin Jumalan omaa pyhää sanaa. Siinä haastetta meille jokaiselle!


Kysymys 109

Terve!

Tämä nyt ei ole kysymys, vaikka tämä on kysymyspalsta.

Katsoin äsken tv-ohjelmaa, jossa ilmeisesti olit myös sinä?

Mirja Pyykön juontama kirkko-aiheinen ohjelma.

Nimesi ainakin taitaa olla sama kuin ko. ohjelmassa ollut yksi pappi.

Oli TODELLA SIUNATTUA JA MAHTAVAA KUULLA PAPPIA, JOKA SEISOO RAAMATUN SANOJEN TAKANA.

Se kohta, kun kerroit siitä puhelusta, jossa joku kysyi, että "kuka on se pappi, joka vihkii miehen toisiin naimisiin, kun tämä on jättänyt itkemään monta lasta ja vaimonsa."

Todella hyvä näkökulma ottaa esille.

Uskon, että papilla, joka ei väärennä Jumalan Sanaa, on paljon suurempi menestys työssään, kuin sillä, joka muuntaa Jumalan Sanoja ihmisille mieliksi.

Sillä siitähän on kyse.

Halutaan miellyttää ihmisiä.

Paavalihan sanoi, että miellyttämällä ihmisiä ei voi olla Kristuksen palvelija.

Siunausta työllesi!

---

Henkilötiedot poistettu / Ylläpito 15.3.2004

---

(ps.jos olet eri henkilö, kuin tv:ssä ollut, niin siunausta siitä huolimatta!)

Vastaus:

Samasta henkilöstä on kyse. Kiitos rohkaisevasta palautteesta. Pyydän saada jättää itseni ja perheeni esirukouksiisi.


Kysymys 108

Mikä on suhtautumisenne Black Metal -musiikkiin ja sen kuuntelijoihin?

Vastaus:

En oikein hyvin tunne kyseistä musiikkia. Mutta sikäli kuin se (tai mikä muu musiikki tahansa) rienaa pyhiä asioita tai jopa yllyttää kokeiluihin pimeyden voimien kanssa, ei sen musiikin kuuntelulla ole siunausta. Vaihda silloin kanavaa!


Kysymys 107

Hei ! ! ! Minua askarruttaa seuraava kysymys ? ? ? Voisitko selittää mikä on polvirukous? ? ?

Vastaus:

Polvirukous on rukoilemista polvillaan (kts. kuva). Se on vanha kristillinen tapa, jota käytetään suurimmassa osassa kristikuntaa. Rukoukseen mennään siten, että polvet notkistetaan ja painetaan pää alas. Tule ihmeessä mukaan seuroihin katsomaan: Siellä on "käytännön harjoitukset"!


Kysymys 106

Hei! Olen 15-vuotias luterilaisen kasvatuksen saanut nuori. Teen uskonnossa tutkielmaa Rukoilevaisuudesta. Haluaisin tietää, miksi ette hyväksy homoja? itse olen luterilaisen kasvatuksen saanut ja uskon Jumalaan, kuten myös perheeni. Sitä en hieman ymmärrä, eikö ihminen saa rakastua kehen haluaa, sukupuolesta välittämättä?

Toiseksi kysyisin että onko teillä rajoitteita edelleen, kuten tässä Scriverin kirjoissa sanotaan että ihmisten pitää vetäytyä pois sellaisista piireistä joissa vietetään vapaamielistä elämää, kuten kortinpeluu ja tanssi?

Kolmanneksi monta sakramenttia teillä on? onko ne ihan luterilaiset sakramentit?

Kiitos jo etukäteen saisin kovasti hyötyä jos vastaisitte:)

Vastaus:

Kyllä me homot hyväksytään. Jumala rakastaa heitä yhtä paljon kuin sinua ja minua.

Eri asia on sitten, että synnin harjoittaminen ei ole koskaan oikein. Siinä minä yhtä hyvin kuin sinäkin olemme syyllisiä. Homoseksi on yksi (kylläkin vakava) synti muiden joukossa. Sen ja kaikkien muiden syntien puolesta Jeesus on kuollut. Tämä on homojen ja ei-homojen hyvä muistaa!

Sitten vielä yksi seikka: nykyaika ei osaa tehdä ollenkaan eroa rakkauden ja himon välillä. Moni sellainen asia, jota kutsutaan nykyisin rakkaudeksi, on Raamatun mukaan himoa, sen enemmän tai vähemmän näkyvää toteuttamista.

Kristityn on hyvä karttaa sellaisia paikkoja taikka tapahtumia, joissa ei voi olla puhtaalla omallatunnolla. Vapaamielistä tai ei. Kaikki, mikä turmelee tai uhkaa turmella minun elämääni ja sinun elämääsi, mitä mieltä on osallistua sellaiseen rientoon? Mitään kaiken kattavaa syntilistaa on mahdoton tehdä. 10 käskyä riittävät ja niiden soveltaminen omaan elämään.

Luterilaisessa kirkossa on kaksi sakramenttia, nimittäin kaste ja ehtoollinen (joskus mukaan lasketaan myös yksityinen rippi). Meillä on ihan samat sakramentit. Opetuksemme niistä on täysin sama kuin kirkon virallinen opetus Tunnustuskirjoissa.


Kysymys 105

Hätäinen!

OLen uskovainen, ja mun kaveri on uskonnollinen, ja nyt hän alkaa epäilemään raamatun todellisuutta, epäilee että se ei oo totta, sekä Jumalan olemassaoloonkaan ei usko!

Haluun sinulta Timo , jotain hyvää neuvoa , mitä mä sille sanon, että hän uskois Raamatun Jumalan sanaksi?

OLen rukoillu hänen puolesta ja toivon että se ois rukous aiheena myös siellä teilläkin,siis tämä nuori tyttö.

Kiitetään Jumalaa hänen uskollisuudesta meitä kohtaan!

Vastaus:

Joo, rukous on tosi hyvä. Jatka vaan jatkossakin. Ja rukoilkaa te muutkin, jotka luette näitte rivejä.

Sitten olisi minusta tärkeätä, että ei annettaisi pelkästään ja ainoastaan kristillistä infoa. Mitkään selitykset kun eivät ehkä ollenkaan tai välttämättä avaa toiselle uskon varmuutta. Jeesus puhuu usein Joh. evankeliumissa, että joka tahtoo kulkea hänen perässään, tulee tuntemaan, onko hänen oppinsa totta vai eikö. Lue esim. 8:31-32. Siksi olisi minusta hyvä, jos Jumalan sanan lupauksia ystäväsi rohkaistuisi "kokeilemaan". Jeesus lupaa, ei petä. Hän on luvannut vastata sanastaan. Ja kun ihminen huomaa, että Jeesuksen sana on totta, se herättää luottamuksen Raamatun sanaan kokonaisuudessaan. Näin esim. keittokirjan oikeellisuutta ja tarpeellisuutta ei voi todistaa vain kertomalla, että ruokaa syntyy, kun iso kasa aineita sekoitetaan keskenään. Täytyy myös kokeilla! Ja sitten huomaa, että kirja pitää paikkansa. Samoin esim. auton käsikirjan kanssa. Kasa eri muttereita ja peltiä ei kyllä liiku, jos ei kokeile virta-avaimesta ... Jotensakin näin myös Jumalan sana osoittaa itse voimansa ja totuutensa. Meidän ei tarvitse todistella Jumalan puolesta välttämättä mitään. Eli kaiken kaikkiaan olisi ihanaa, jos ystäväsi rohkenisi rukoilla esim.: "Jos, Herra, olet olemassa, jos rakastat minua, voisitko osoittaa sen minullekin? Minun on vaikea uskoa sinuun. Auta sinä minua. Amen."


Kysymys 104

Mieltäni on askarruttanut muutamat kysymykset Mooseksesta... Tai tarkemmin sanottunaToisesta Mooseksenkirjasta. Kuka sen on kirjoittanut? Miksi? Ja kenelle se on tarkoitettu?

Vastaus:

En tiedä tarkkaan, kuka on kirjoittanut 2. Mooseksen kirjan. Se on joka tapauksessa kirjoitettu muistuttamaan juutalaisia siitä ihmeellisestä pelastuksesta Egyptistä, jonka Jumala sai aikaan. Samalla kirja on esikuva siitä vielä suuremmasta pelastuksesta, jonka Kristus sai aikaan pelastaessaan meidän synnin orjuudesta ja johdattessaan meitä kohti luvattua taivaan maata.


Kysymys 103

Mikä on raamatun mukainen uudestisyntyminen?

Pyydän perustelkaa raamatun jakeilla vastauksenne.

Vastaus:

Raamatun mukainen uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa, joka on uudestisyntymisen peso. Lue Tiit. 3:5 ja Joh. 3:5.

Monet kastetut kumminkin kuolevat hengellisesti, koska heille ei esim. opeta Jeesuksesta mitään tai heille annetaan kovin huonoja ja pahentavia malleja kotona. Jos he sitten tulevat myöhemmällä iällä uskoon, pitäisi tarkkaan ottaen sanoa, että kuollut tuli eläväksi, heräsi henkiin. Näin sanoi tuhlaajapojan Isä tuhmasta pojastansa. Lue Luuk. 15:24. Usein myös uskoontulosta puhutaan uudestisyntymisenä, mutta kastetun kohdalla kuuluisi tarkkaan ottaen puhua henkiin virkomisesta tai kuolleen herättämisestä.


Kysymys 102

moi!

voisitko kertoa erään asian:miten ja miksi ihmiset nykypäivänäkin siunaavat ruuan?

Vastaus:

Me rukoilemme Isä meidän-rukouksessa jokapäiväistä leipää. Sen saatuamme siunaamme sen ja kiitämme siitä. Ruokarukous on hyvä tapa ja vielä enemmän: se on sen tunnustamista, keneltä kaikki meidän hyvämme tulee. Vaikka monet ihmiset saavat leipänsä ja ruokansa ilman rukoustakin, on se kuitenkin suuri synti, jos siitä ei lainkaan kiitä.

Ruokarukouksia on monia. Niitä löytyy virsikirjastakin. Taikka voi rukoilla ihan omin sanoin. Pääasia, että rukoilee!


Kysymys 101

mitä jos pitää jostakin ihmisestä,mutta uskonto on eri?

Vastaus:

Mielestäni kannattaa ehdottomasti keskustella uskon kysymykset läpi ennen kuin menee naimisiin. Muuten tulee isoja ongelmia, kun pitäisi miettiä pyhäpäivän viettoa, (mahdollisten) lasten kristillistä kasvatusta, omien syvimpien tuntojensa jakamista jne. jne.

Minusta elämän kalleimman asian kuuluisi olla kalleinta omalle kullallekin. Aika vaikeata olisi kuvitella elämää, jos Jeesus olisi rakkaimmalle täysin vieras.

Hyvä ystävyyssuhde taasen ei ole aina riippuvainen siitä, mitä mieltä toinen on. Aito ja todellinen Ystävyys toimii usein jopa hyvin eri uskonnoista huolimatta.


Kysymys 100

kuka kirjoitti 1.Samuelin kirjan?

Vastaus:

Valitan. En osaa vastata.

Kirja on kumminkin hyvä ja kaikin puolin lukemisen arvoinen. Se on Jumalan Sana meille!


Kysymys 99

Hei

Kirjoitatte nettisivujenne kysymyspalstalla, että avoparien lapset kastetaan (Kysymys 94). Toteatte myös, että pappi ei voi päättä miten vanhemmat elävät. Kuitenkin toteatte toisessa kysymyksessä, että avoparina elävät henkilöt eivät sovi kummeiksi koska he rikkovat 6 käskyä vastaan. Kirjoitatte myös, että potentiaalisia kummiehdokkaita kyllä löytyy esim. suvun piiristä.

En oikein ymmärrä miksi pappi ei voi vaatia avoliitossa asuvia vanhempia pyhittämään suhteensa avioliitolla ennen lapsen kastetta. Vanhempien kanssahan lapsi on suurimman osan nuoruusvuosiensa ajasta, eikö heidän esimerkkinsä ja opetuksensa ole huomattavasti tärkeämpi kuin kummejen (jotka asuvat mahdollisesti hyvinkin kaukana lapsesta)? Koska kristillinen kasvatus kylvetään kotona, on väärin olla vaatimatta vähemmän sen keskeisiltä toteuttajilta (vanhemmilta)kuin kummeilta, jotka monesti (ikävä kyllä) ovat sivustaseuraajan rollissa.

Nykyään kun suvut ovat pieniä ja avoliitto on yleistä, on todella vaikeaa löytää lapselle soveliasta kummia.

Kiitos hyvästä Kysymys/vastaus palstasta.

Vastaus:

Olet ihan oikeassa: Kyllä jokaisen papin kuuluu (tai kuuluisi!) tällaisissa tapauksissa ottaa vanhempien kanssa esille avoliiton 6. käskyn vastainen luonne. Varmasti vanhempien vaikutus lapsen kasvatuksessa on suurempi kuin kummien. Tämä on heidän tärkeätä tiedostaa. Joskus tällaisen keskustelun jälkeen voi herätä halu laillistaa aviosuhde säädetyllä tavalla. Aikaisemmin vanhemmat usein jo muutenkin ns. virallistivat suhteensa lapsen syntymän johdosta.

Ongelmaksi muodostuu ne tilanteet, joissa vanhemmat eivät tahdo mennä vihille ja elää kristillisesti. Silloin on todella lähellä tilanne, että kasteelta katoavat kokonaan edellytykset. Käskyhän kuului "kastamalla ja opettamalla". Ja opetukseen kuuluu elämän todistuskin. Myös tämä täytyy vanhempien tiedostaa.

Se, mitä kirjoitin kysymyksessä 94, lähtee siitä, että kirkko ja pappi kirkon edustajana pyrkii takaamaan pienelle lapselle edes jonkun kristillisen kasvatuksen mallin. Monet isovanhemmat tai sukulaiset toivovat ja rukoilevat, että lapselle annettaisiin kaste ja he voisivat sitten opettaa lapselle uskon aakkosia. Näin tapahtuu melko usein. Silloin on ainakin pienen pientä valon häivähdystä. Jos sitten lisäksi pappi yhdessä lapsen vanhempien kanssa huolehtii hyvien kummien valinnasta, asia tulee vielä paremmaksi. Edelleen lapsen kristillisen kasvun saamisesta huolehtii seurakunta esim. pyhäkoulussa ja (tai) päiväkerhoissa. Joissain seurakunnissa päiväkerhot kattavat kutakuinkin koko alakouluikäisten ryhmän. Myönnän kuitenkin edelleen, että tämä kaikki yhdessäkään ei korvaa vanhempia! Silti on totta, että lapsi ei voi valita vanhempiansa mutta vanhemmilta voidaan hyvin edellyttää edes hurskaiden kummien valintaa. Näin täyttyy edes minimaalinen edellytys kasteelle asetetuille perusteille. Paremminkin asia kyllä voisi olla, mutta ...

Uskoisin, että vastuullisesti toimimalla pappi voi välittää lapselle kasteen siunauksen ja samalla muistuttaa vanhempia (sekä koko sukua) kristillisen elämän tärkeydestä. Ja vaikka monet suvut ovat nykyään melko pieniä, en ole vielä kohdannut sellaista tilannetta, jossa kummien valinnan esteeksi nousisi mahdottomuus löytää kummien edellytykset täyttävät sukulaiset tai ystävät.

Kiitos kiperästä kysymyksestä!

Juuri tällaiset kysymykset varmaan tekevät palstasta entistäkin mielenkiintoisemman!