Pääkirjoitus, Länsi-Suomen Herännäislehti 1/2024
Paavius läpivalaisussa
Timo Laato, päätoimittaja
Olen lukenut Peter de Rosan kirjaa Vicars of Christ: The Dark Side of the Papacy (Kristuksen sijaiset: Paaviuden pimeä puoli). Kirjoittaja on alkuaan roomalaiskatolinen pappi. Hän toimi
teologian professorina. Hänen käsityksensä paaviudesta oli ensi alkuun suhteellisen valoisa. Hän ajatteli melko suurpiirteisesti, että ”isoon joukkoon” mahtuu myös mustia lampaita. Tarkemmin asiaan perehdyttyään hänen ajatuksensa muuttui paljon synkemmäksi. Lopulta hän hylkäsi roomalaiskatolisuuden, mutta ei kristinuskoa. Kirjassaan hän korostaa toimivansa ikään kuin ”paholaisen asianajajana”, jonka tarkoituksena Rooman totuuskomissiossa on kyseenalaistaa väitetty ihme, jotta todelliset ihmeet erottuvat kuvitelluista.
De Rosan teos on paksu, lähes 500 sivua pientä tekstiä. Mikään tällainen lyhyt kirjoitus ei tee oikeutta sen väittämille. Ei ole myöskään mahdollista käydä pitkää akateemista debattia kirjan sisällöstä. Tietoa tarjotaan käsittämättömät määrät. Englannin kielen taitoiset lukekoot kirjan itse. Väliin teksti suorastaan puistattaa. Vika ei ole niinkään kirjoittajassa kuin valitussa aiheessa. Ilokseni voin silti todeta, että myös monet roomalaiskatoliset lukijat ja arvostelijat osaavat korostaa kirjan ansioita eivätkä halua sulkea silmiään ikäviltäkään totuuksilta.
Mitä kirja sitten kertoo? Tässä kirjoituksessani keskityn lähinnä pohtimaan paavin itselleen omistamaa arvovaltaa Pietarin seuraajana ja erehtymättömänä kirkon opin opettajana.
Alkuun de Rosa väittää, että varhaisimmissa lähteissä Pietarin nimeä ei näy Rooman piispaluetteloissa. Irenaeus (noin 125–200) mainitsee ensimmäisenä piispana Linuksen. Samoin kertovat myös ns. apostoliset konstituutiot. Myöskään Eusebios ei puhu kuuluisassa kirkkohistoriassaan Pietarista koskaan Rooman piispana. Siksi paavi ei Rooman piispana ole Pietarin seuraaja. Varhaiskirkon mukaan apostolit kuuluivat koko kirkolle eikä erikseen tai erityisesti yksittäiselle seurakunnalle. Apostolien virka ei ollut myöskään siirrettävissä muille (s. 15). Vasta Damasus I, joka toimi paavina vuosina 366–384, alkoi ensimmäisenä perustella omaa erityisasemaansa Matteuksen evankeliumin jakeilla ”Sinä olet Pietari jne.” (Matt. 16:18). Sellainen tulkinta oli täysin vieras varhaisille kirkkoisille. Kukaan heistä ei ollut opettanut mitään vastaavaa (s. 38). Nykyään vallitseva ja itsestään selvänä pidetty roomalaiskatolinen opetus paavista Pietarin seuraajana ja koko kristikunnan johtajana on siis täysin vailla historiallista totuuspohjaa.
Paavit ovat läpi vuosisatojen olleet kovin persoja vallan ja väkivallan, rahan ja omaisuuden sekä naiskauneuden perään. Silti de Rosa väittää yllättäen, että historian valossa eniten vahinkoa eivät ole saaneet aikaiseksi kaikkein epäpuhtaimmat paavit (Benedictus IX, Aleksanteri VI), vaan ne, jotka monesti näyttivät julkisuuteen parhaimmat puolensa. Mistä syystä näin? Ilmeisesti siksi, että valta turmelee käyttäjänsä. Yhtenä esimerkkinä de Rosa mainitsee paavin erehtymättömyysopin vuodelta 1870. Silloin konsiilissa juuri kukaan ei uskaltanut äänestää ehdotusta vastaan. Ne, jotka äänestivät, joutuivat heti äänestyksen jälkeen osoittamaan katumustansa. Ennen päätöstä jopa 140 piispaa poistui, koska he eivät tahtoneet loukata omaatuntoansa äänestämällä puolesta eivätkä istuvaa paavia äänestämällä vastaan. Äänestyspäivää säesti yhtäkkiä puhjennut ennennäkemätön rajuilma, joka piiskasi ja pimensi koko kokoontumispaikan ja täytti monen osallistujan mielen kauhulla. Silloisen paavin yksityissihteeri Monsignor Talbot myönsi kirjeessään, että Pius IX ei ole suuri teologi. Mutta täydellinen tietämättömyyskään ei ole este erehtymättömyydelle, koska Jumala pystyy tunnetusti osoittamaan oikean tien vaikkapa puhuvan aasin kautta (ss. 131–134).
Oppi paavin erehtymättömyydestä ex cathedra (kirkon opillisissa asioissa) ajautuu omituiseen valoon, jos ja kun jotkut paavit ovat tosiallisesti osoittautuneet harhaoppisiksi. De Rosa luettelee tällaisia esimerkkejä (ss. 204–236). Yksi erikoisimmista tapauksista koskee paavia Sixtus V (1585–1590). Jo Trenton kirkolliskokous oli määrittänyt latinankielisen Vulgatan kirkon ”autenttiseksi” Raamatuksi. Määritelmä tarkoitti, että lukija voi olla varma käännöksen opillisesta ja moraalisesta oikeellisuudesta. Samaan aikaan annettiin oppineille tehtäväksi toimittaa uusi laitos po. käännöksestä. Työ kesti ja kesti. Lopulta se saatiin päätökseen. Paavi ei kuitenkaan pitänyt sitä hyvin tehtynä. Hän julisti bullassaan olevansa ainoa, joka pystyy määrittämään autenttisen Raamatun kirkollensa. Hän ryhtyi oitis toimeen ja teki muutoksia urakalla (kärsien unettomuudesta). Toisinaan hän lisäili tekstiin selityksiään. Jotkut jakeet tippuivat pois ilmeisesti uupuneen työntekijän huolimattomuudesta. Lopulta uusi Vulgata tuli painosta ulos. Se oli katastrofi. Teos vilisi virheitä. Siihen oli pakko tehdä muutoksia (kaiken kaikkiaan noin 3 000). Jotta pahemman luokan kömmähdys saataisiin peitettyä, pyrittiin aiemmat painokset ostamaan markkinoilta takaisin (ja polttamaan). Se herätti hämmästystä protestanttien keskuudessa, koska he painoivat ja jakelivat Raamattuja ilmaiseksi… (ss. 215–221).
Myöhemmin Klemens XI meni vielä pitemmälle. Hän kielsi ja tuomitsi arvovallallansa ajatuksen, että kristittyjen pitäisi pyhittää lepopäivä lukemalla Raamattua. Samoin hän tuomitsi harhaoppina, että muka kaikkien kristittyjen pitäisi lukea Raamattua (ss. 231–232).
En puutu tässä artikkelissa lainkaan monen paavin moraalittomuuteen ja tuhlaavaan elämäntyyliin eri vuosisatojen aikana. De Rosalla olisi paljon kerrottavaa niistä, mutta en pyri ehdoin tahdoin nostamaan esiin kaikkein pahinta törkyä. Todistustaakka on kumminkin todella raskas. Käsittääkseni Rooman pitäisi pyrkiä selvittämään menneisyytensä. Se olisi välttämätöntä, jotta päästäisiin eteenpäin. Sellaista tarvittiin toisen maailmansodan jälkeen. Sellaista odotetaan yhä Venäjältä. Tosin jotakin on jo tapahtunut. Rooma on pyytänyt eri yhteyksissä anteeksi väkivaltaista historiaansa toisia kristittyjä kohtaan. Sopii kyllä kysyä, onko samalla haluttu pyytää anteeksi niitä kauheuksia, joita paavit oman arvovaltansa ja ”erehtymättömyytensä” turvin ovat langettaneet tuhansille (ellei jopa miljoonille) kanssakristityilleen. Esim. Lutherin saama panna on yhä kumoamatta.