Katolista hapatusta ja luterilaista happamattomuutta
Vastine Joona Korteniemelle
22.8.2023
Timo Laato
”Tämä häijy ja huorintekijä sukukunta etsii merkkiä, ja ei hänelle pidä merkkiä annettaman, vaan Jonan prophetan merkki. Ja hän jätti heidät, ja meni pois. Ja kuin hänen opetuslapsensa olivat tulleet ylitse toiselle rannalle, olivat he unohtaneet ottaa leipiä myötänsä. Mutta Jesus sanoi heille: katsokaat ja kavahtakaat teitänne Pharisealaisten ja Saddukealaisten hapatuksesta. Niin he ajattelivat itsellensä, sanoen: se on, ettemme ottaneet leipiä myötämme. Mutta kuin Jesus sen ymmärsi, sanoi hän heille: te vähäuskoiset! mitä te ajattelette keskenänne, ettette leipiä myötänne ottaneet? Ettekö vielä ymmärrä, taikka ettekö te muista niitä viittä leipää viidelletuhannelle, ja kuinka monta koria te korjasitte? Niin myös niitä seitsemää leipää neljälletuhannelle, ja kuinka monta koria te korjasitte? Kuinka ette ymmärrä, etten minä leivästä teille sitä sanonut, että teidän pitäis kavahtaman teitänne Pharisealaisten ja Saddukealaisten hapatuksesta? Silloin he ymmärsivät, ettei hän käskenyt heitä kavahtamaan itsiänsä leivän hapatuksesta, vaan Pharisealaisten ja Saddukealaisten opista.” (Matt. 16:4-12 Biblian mukaan)
Suomessa joukko roomalaiskatolisia teologeja on ylläpitänyt jo vuosien ajan nettisivustoa otsikolla ”Katolista hapatusta”. Siinä heillä on ajatuksena esitellä roomalaiskatolista teologiaa ja toistuvasti käydä jonkunasteista poleemista keskustelua luterilaisuutta tai yleisesti protestantismia vastaan, erityisesti silloin, kun Rooman opit joutuvat arvostelun kohteeksi. Olin itse Kujalla-ohjelmassa kutsuttuna vieraana. Se on YouTubessa pyörivä podcast, jossa keskustellaan teologiasta ja ajankohtaisista asioista. Minua haastateltiin roomalaiskatolisen ja luterilaisen teologian eroista. Ohjelmaa on kuunneltu pian jo 5 000 kertaa. Se on paljon ottaen huomioon, että kyseessä on ”puhuva pää”, joka opettaa jonkun verran vaikeita ja syvälle luotaavia asioita. Ohjelma on katsottavissa edelleen YouTubessa. Myös Leif Nummela on ansiokkaasti käsitellyt roomalaiskatolisen ja luterilaisen teologian eroja Uusi Tie-lehdessä. Samasta aiheesta on haastateltu lisäksi Martti Vaahtorantaa Lähetyshiippakunnan podcastissa.
Katolista hapatusta levittävät teologit eivät selvästikään ole tottuneet näin selviin kannanottoihin, jotka eivät ikään kuin ekumenian hengessä silitä myötäkarvaan, mitä he esittävät, vaan tuovat esiin paljon sitä, mistä he mieluiten vaikenevat. Nyt oli Joona Korteniemen vuoro puuttua tilanteeseen ja pyrkiä selittämään oman kirkon asiat parhain päin. Hänen vastakirjoituksensa on luettavissa netissä otsikolla: ”Katolisuutta rautalangasta – vastine Timo Laatolle ja kumppaneille”. Minusta se kannattaa käydä lukemassa. Se on monessa mielessä varsin paljastava puheenvuoro.
Vastakirjoituksen kantavana ajatuksena on ensin kieltää erityisesti se, mitä Laato on sanonut. Mutta sitten seuraa kirjoittajan omat mielipiteet, jotka itse asiassa vain vahvistavat sen, mitä Laato on jo kertaalleen sanonut. Kun itse arvostelen roomalaiskatolista pelastusoppia siitä, että siinä Kristuksen ristillä hankkima täydellinen vanhurskaus (”Se on täytetty!”) ei merkitsekään täydellistä vanhurskautta, jonka uskova saa tässä ja nyt vastaanottaa uskossa, se koetetaan kiistää viittaamalla roomalaiskatolisen kirkon moninaisiin opetuksiin armosta ja laupeudesta. Lopulta kumminkin selitetään, että ”kaikkien syntien anteeksiantamista tässä ja nyt” ei Roomassakaan ”käsitteenä juuri tunneta”. Mikä siis olikaan se ratkaiseva ero?
Seuraavaksi moititaan Laaton sanomisia siinä, että ”usko ihmisen sisäiseen hyvyyteen” liittyy niin keskeisesti roomalaiskatoliseen teologiaan. Heti perään joudutaan myöntämään, että roomalaiskatolinen ihmiskäsitys on positiivisempi kuin luterilainen. Puhutaan ihmisen luontaisesta (hengellisestä) vapaudesta, jota Jumalan armo tukee ja kannattelee. Jo tässä nousee esiin kirjoittajan ajatus pelastumisesta, joka edellyttää kaikesta huolimatta ihmisen myötävaikutusta.
Jatkossa myönnetään edelleen, että roomalaiskatolisessa pelastusopissa pelastus on prosessi, jossa ”ihmisen on tehtävä yhteistyötä Jumalan armon kanssa”. Tämä harhaluulo vain kuitataan lyhkäisesti toteamalla, että siinä ei ”pitäisi olla yhdellekään kristitylle mitään ihmeellistä”. Tässä ymmärtääkseni kirjoittaja ei tiedä, mistä puhuu. Jopa Rooman kirkossa asiasta löytyy eriäviä ja ainakin epäileviä mielipiteitä.
Tämän jälkeen vastakirjoituksessa siirrytään jälleen korostamaan ihmisen vapautta ja velvollisuutta käyttää tuota vapautta pelastuksen saavuttamiseksi yhteistyössä Jumalan kanssa. No, juuri sitähän minä itsekin korostin. Lopulta vastakirjoituksessa intoudutaan suorastaan väittämään, että ”ajattelutapa, jonka mukaan pelastus on pelkkää anteeksiantamusta, näyttäytyy todella absurdina”. Ihan että näinkö? Toisaalta on hyvä, että vastakirjoituksessa avataan kirjoittajan sisimpiä tuntoja rehellisesti. Silloin tulee ainakin ymmärrettäväksi, mikä Kristuksen ristissä on se todellinen loukkaus. Se on se raamatullinen totuus, että ihminen ei pelastuakseen voi tehdä yhtään mitään, koska Kristus on tehnyt jo kaiken. Pelastettuna ihmisen on sitten lupa tehdä niin paljon hyvää kuin tahtoo ja pystyy uskon voimassa.
Sitten vastakirjoituksessa on loukkaannuttu siihen, että moitin roomalaiskatolista erityisoppia kiirastulesta ”Raamatun ulkopuolelta tempaistuna” harhana. Kirjoittaja haluaa löytää tuollaisen opin kohdasta 1. Kor. 3:11-15. Se ei kumminkaan puhu kiirastulesta, vaan viimeisen päivän tuomiotulesta, joka koettelee, kestääkö se, mitä olemme rakentaneet pelastuksen perustukselle, Kristukselle. Olemme esimerkiksi voineet hakea omaa kunniaamme tai tulkita Raamattua väärin vaikkapa opettamalla kiirastulta. Tuo kaikki palaa poroksi viimeisenä päivänä. Mutta jos joku syntinen ihminen on silti lopulta turvannut Jeesukseen omana Vapahtajanaan, hän pelastuu – yksin armosta. Minusta on kauhistavaa lukea kirjoittajan omaa arviota itsestään. Hän sanoo suoraan, että ”hengellinen kapasiteettini ei vain riitä taivaselämään”. Sen kyllä tiesin jo etukäteen. Tiesin sen, koska voisin sanoa itsestäni samaa. Kuulepa nyt kumminkin, hyvä veli: ”Et sinä riitä, eivätkä riitä sinun tekosi nyt eivätkä tulevaisuudessa. Mutta Jeesus on kuollut puolestasi ja hankkinut sinulle täyden vanhurskauden, jota edellä olet vastustanut. Usko syntisi anteeksi hänen tähtensä. Silloin riität taivaaseen!”
Aneita vastakirjoitus ei pysty kiistämään. Niitä on, vaikka niitä ei myydä. (Mutta kyllä kuolinmessuja yhä ostetaan. Vuosituhannen vaihtuessa aneita voitiin myöntää, jos oli rahaa matkustaa vaikkapa Roomaan.) Kirjoittaja kirjoittaa: ”Periaatteellisella tasolla en näe aneita kuitenkaan ongelmallisina. Hyvä sisältää itse oman palkintonsa, kartuttaa yhä enemmän kykyä hyvään ja tekee persoonasta yhä vapaamman – tätä tarkoittaa ’ansio’.” Mikä oli todistettava.
Sitten vastakirjoitus hyökkää ”yksin Raamattu” -periaatetta vastaan. Ihmetellään Leif Nummelan väitettä, että katolinen kirkko liitti VT:n apokryfikirjat kaanoniin vasta Trenton kirkolliskokouksessa 1546. Väitetään vastaan. Kiistetään tuo ilmiselvä historiallinen totuus muka sillä perusteella, että ”varhainen kirkko omaksui käyttöönsä Vanhan testamentin [kreikankielisen] Septuaginta-käännöksen, jota antiikin aikaan käyttivät myös kreikankieliset juutalaiset synagogajumalanpalveluksissa” ja ”apokryfikirjat kuuluivat Septuagintan kaanoniin”. Totuus on kuitenkin se, että eivät kreikankieliset juutalaiset hyväksyneet apokryfikirjoja omaan viralliseen kaanoniinsa, vaikka he käyttivät ahkerasti Septuagintaa. Myös monet kreikkalaiset kirkkoisät lainasivat Septuagintaa ja siis myös apokryfikirjoja Jumalan sanana, mutta eivät silti luoneet omaa Septuaginta-kaanoniaan (joka on lähinnä pelkkä myytti). Ohimennen sanottuna: näinhän tekivät myös Luther ja luterilaiset isät. He seurasivat VT:n osalta juutalaisten ja Jeesuksen itsensä käyttämää heprealaista kaanonia.
Vastakirjoitus siirtyy vielä mariologiaan. Se pyrkii luomaan vastapainoa väitteelleni, että opit Marian synnittömästä sikiämisestä ja taivaaseen astumisesta sekä yleistyvä ajatus hänestä kanssalunastajana ovat vailla raamatullisia perusteluja. Tämä on tosiasiassa monen roomalaiskatolisen teologinkin mielestä juuri näin. Noita dogmeja ei edes yritetä perustella kaanonin, vaan tradition pohjalta. Ne nähdään lähinnä kirkon opillisina luomuksina. Vastakirjoituksen mukaan ”ei ole kaukaa haettua ajatella”, että Jeesuksen äidin ”persoonan oli ja on tarkoitus olla Uuden liiton liitonarkki, Jumalan ikuisen Sanan erityinen asumus”, ”sisältä ja ulkoa päällystetty puhtaalla kullalla” (2. Moos. 25:11) – kuten myös Maria ”oli jo sikiämisestä saakka valmistettu ’sisältä ja ulkoa’ hengellisesti ja moraalisesti täydelliseksi asumukseksi Jumalalle”. On tämä kyllä tosi kaukaa haettu perustelu etenkin, kun Uusi Testamentti puhuu Kristuksesta Uuden liiton liitonarkkina (Room. 3:25 ja Hepr.).
Ohimennen vastakirjoitus koettaa torjua väitteeni, että ”puhe paavista Kristuksen sijaisena on väärin, koska Kristus on itse kirkon pää”. Tarkkaan ottaen puhuin paljon paremmin. Totesin, että koska Kristus itse on läsnä kirkossa, mihin hän tarvitsee sijaista. Se on jäänyt roomalaiskatoliselta teologialta selittämättä. Vain poissaoleva tarvitsee sijaisen. Koska uskon Lutherin lailla, että Kristus on jopa Rooman kirkossa, en voi mitenkään pitää paavia hänen sijaisenaan. Mielestäni roomalaiskatolistenkaan ei tarvitse tyytyä vähempään.
Loppua kohti vastakirjoitus yrittää vanhurskauttaa synnin (vaikka sen kuuluisi pyrkiä vanhurskauttamaan syntinen yksin Jeesuksen ristillä hankkiman täydellisen vanhurskauden perusteella). Siinä liitytään Trenton konsiilin päätökseen, että himo ei sellaisenaan varsinaisesti ole syntiä. Tätä selitystä Rooma tarvitsee voidakseen pitäytyä väärään pelastusoppiinsa, että syntinen pystyy muuttumaan todellisesti vanhurskaaksi, kun itse yrittää tarpeeksi. On sinänsä mielenkiintoista, että jopa Trenton kirkolliskokous myöntää päätöksessään Paavalin kutsuvan himoa synniksi, mutta vetoaa yksin erityiseen traditioonsa, jotta tuota puhetta ei jatkettaisi kirkossa!
Rooman kirkon suunnattomiin vääristymiin monissa kansanhurskauden ilmentymissä tai kymmeniin tuhansiin väärinkäyttötapauksiin ei ole enää tarvetta puuttua tässä. Rukoillaan parannusta meille itsellemme Suomen kirkossa ja heille siellä jossain kaukana.
Lopuksi vielä jokunen sananen vastakirjoittajan omista kokemuksista. Hän on alkuaan vanhoillislestadiolainen, joka on myöhemmin kääntynyt roomalaiskatolilaiseksi. Ennen kääntymystään Rooman kirkon kannattajaksi ”luterilaisella ehtoollisella en kokenut juuri koskaan mitään erityistä, katolisella kommuuniolla armon vuodatuksen kokemukset ovat tavallisia”. Mietin, että vanhoillislestadiolaisen kääntyminen roomalaiskatoliseksi on tietyssä mielessä aika ymmärrettävä ratkaisu. Entinen poissulkeva seurakuntaoppi (”vain me vanhoillislestadiolaiset pelastumme”) muuttuu vaivihkaa Rooman kirkon opiksi (”vain me olemme tosi kirkko”). Pyhää ehtoollista vanhoillislestadiolaiset eivät ole tainneet koskaan nauttia oikeasti, oikean luterilaisen opin mukaisesti. Se ei sakramenttina anna heille juuri mitään, koska kaikki synnit saa anteeksi vain ja ainoastaan ripissä. Siksi voin hyvin ymmärtää, että varsin erilainen ehtoollisen vietto Rooman kirkossa on ollut järisyttävä inhimillinen kokemus. Lisäksi vanhoillislestadiolaisuudessa ei saarnaamisen ohella opeteta juurikaan Raamattua eikä sitä lueta ahkerasti. Päinvastoin jopa varoitetaan sen lukemisesta, koska se on niin vaikeatajuinen kirja. Se synnyttää helposti riitoja (eli pelätään, että vanhoillislestadiolaisten monet erityisopit tulevat tuomituiksi ja hylätyiksi). Ilman Raamattua yksittäinen kristitty jää hengellisesti erilaisten tuulten vietäväksi. Kun luin kirjoitettua vastakirjoitusta, oli pakko pysähtyä ja miettiä tosissaan, millainen pelastusopillinen romahdus siinä on tapahtunut. Siinä puhutaan kaikenlaista. En löydä siitä juurikaan Raamatun sanan selkeää ja varmaa opetusta. Kehottaisin kirjoittajaa nimensä mukaisesti miettimään, että Jeesus ei sinullekaan luvannut puheessaan muuta kuin Joonan merkin eli sen, mitä hän tulee ansaitsemaan sinulle ”kolmen päivän perästä” kuoltuaan sinun puolestasi ja ylösnoustuaan sinulle autuudeksi (ks. alussa lainaamaani Matteuksen kohtaa). Kavahda siksi kaikkea väärää hapatusta, Joona.
– – –
Paavius läpivalaisussa, osa 1
Herännäislehden pääkirjoitus 1/2024
Timo Laato, päätoimittaja
Olen lukenut Peter de Rosan kirjaa Vicars of Christ: The Dark Side of the Papacy (Kristuksen sijaiset: Paaviuden pimeä puoli). Kirjoittaja on alkuaan roomalaiskatolinen pappi. Hän toimi
teologian professorina. Hänen käsityksensä paaviudesta oli ensi alkuun suhteellisen valoisa. Hän ajatteli melko suurpiirteisesti, että ”isoon joukkoon” mahtuu myös mustia lampaita. Tarkemmin asiaan perehdyttyään hänen ajatuksensa muuttui paljon synkemmäksi. Lopulta hän hylkäsi roomalaiskatolisuuden, mutta ei kristinuskoa. Kirjassaan hän korostaa toimivansa ikään kuin ”paholaisen asianajajana”, jonka tarkoituksena Rooman totuuskomissiossa on kyseenalaistaa väitetty ihme, jotta todelliset ihmeet erottuvat kuvitelluista.
De Rosan teos on paksu, lähes 500 sivua pientä tekstiä. Mikään tällainen lyhyt kirjoitus ei tee oikeutta sen väittämille. Ei ole myöskään mahdollista käydä pitkää akateemista debattia kirjan sisällöstä. Tietoa tarjotaan käsittämättömät määrät. Englannin kielen taitoiset lukekoot kirjan itse. Väliin teksti suorastaan puistattaa. Vika ei ole niinkään kirjoittajassa kuin valitussa aiheessa. Ilokseni voin silti todeta, että myös monet roomalaiskatoliset lukijat ja arvostelijat osaavat korostaa kirjan ansioita eivätkä halua sulkea silmiään ikäviltäkään totuuksilta.
Mitä kirja sitten kertoo? Tässä kirjoituksessani keskityn lähinnä pohtimaan paavin itselleen omistamaa arvovaltaa Pietarin seuraajana ja erehtymättömänä kirkon opin opettajana.
Alkuun de Rosa väittää, että varhaisimmissa lähteissä Pietarin nimeä ei näy Rooman piispaluetteloissa. Irenaeus (noin 125–200) mainitsee ensimmäisenä piispana Linuksen. Samoin kertovat myös ns. apostoliset konstituutiot. Myöskään Eusebios ei puhu kuuluisassa kirkkohistoriassaan Pietarista koskaan Rooman piispana. Siksi paavi ei Rooman piispana ole Pietarin seuraaja. Varhaiskirkon mukaan apostolit kuuluivat koko kirkolle eikä erikseen tai erityisesti yksittäiselle seurakunnalle. Apostolien virka ei ollut myöskään siirrettävissä muille (s. 15). Vasta Damasus I, joka toimi paavina vuosina 366–384, alkoi ensimmäisenä perustella omaa erityisasemaansa Matteuksen evankeliumin jakeilla ”Sinä olet Pietari jne.” (Matt. 16:18). Sellainen tulkinta oli täysin vieras varhaisille kirkkoisille. Kukaan heistä ei ollut opettanut mitään vastaavaa (s. 38). Nykyään vallitseva ja itsestään selvänä pidetty roomalaiskatolinen opetus paavista Pietarin seuraajana ja koko kristikunnan johtajana on siis täysin vailla historiallista totuuspohjaa.
Paavit ovat läpi vuosisatojen olleet kovin persoja vallan ja väkivallan, rahan ja omaisuuden sekä naiskauneuden perään. Silti de Rosa väittää yllättäen, että historian valossa eniten vahinkoa eivät ole saaneet aikaiseksi kaikkein epäpuhtaimmat paavit (Benedictus IX, Aleksanteri VI), vaan ne, jotka monesti näyttivät julkisuuteen parhaimmat puolensa. Mistä syystä näin? Ilmeisesti siksi, että valta turmelee käyttäjänsä. Yhtenä esimerkkinä de Rosa mainitsee paavin erehtymättömyysopin vuodelta 1870. Silloin konsiilissa juuri kukaan ei uskaltanut äänestää ehdotusta vastaan. Ne, jotka äänestivät, joutuivat heti äänestyksen jälkeen osoittamaan katumustansa. Ennen päätöstä jopa 140 piispaa poistui, koska he eivät tahtoneet loukata omaatuntoansa äänestämällä puolesta eivätkä istuvaa paavia äänestämällä vastaan. Äänestyspäivää säesti yhtäkkiä puhjennut ennennäkemätön rajuilma, joka piiskasi ja pimensi koko kokoontumispaikan ja täytti monen osallistujan mielen kauhulla. Silloisen paavin yksityissihteeri Monsignor Talbot myönsi kirjeessään, että Pius IX ei ole suuri teologi. Mutta täydellinen tietämättömyyskään ei ole este erehtymättömyydelle, koska Jumala pystyy tunnetusti osoittamaan oikean tien vaikkapa puhuvan aasin kautta (ss. 131–134).
Oppi paavin erehtymättömyydestä ex cathedra (kirkon opillisissa asioissa) ajautuu omituiseen valoon, jos ja kun jotkut paavit ovat tosiallisesti osoittautuneet harhaoppisiksi. De Rosa luettelee tällaisia esimerkkejä (ss. 204–236). Yksi erikoisimmista tapauksista koskee paavia Sixtus V (1585–1590). Jo Trenton kirkolliskokous oli määrittänyt latinankielisen Vulgatan kirkon ”autenttiseksi” Raamatuksi. Määritelmä tarkoitti, että lukija voi olla varma käännöksen opillisesta ja moraalisesta oikeellisuudesta. Samaan aikaan annettiin oppineille tehtäväksi toimittaa uusi laitos po. käännöksestä. Työ kesti ja kesti. Lopulta se saatiin päätökseen. Paavi ei kuitenkaan pitänyt sitä hyvin tehtynä. Hän julisti bullassaan olevansa ainoa, joka pystyy määrittämään autenttisen Raamatun kirkollensa. Hän ryhtyi oitis toimeen ja teki muutoksia urakalla (kärsien unettomuudesta). Toisinaan hän lisäili tekstiin selityksiään. Jotkut jakeet tippuivat pois ilmeisesti uupuneen työntekijän huolimattomuudesta. Lopulta uusi Vulgata tuli painosta ulos. Se oli katastrofi. Teos vilisi virheitä. Siihen oli pakko tehdä muutoksia (kaiken kaikkiaan noin 3 000). Jotta pahemman luokan kömmähdys saataisiin peitettyä, pyrittiin aiemmat painokset ostamaan markkinoilta takaisin (ja polttamaan). Se herätti hämmästystä protestanttien keskuudessa, koska he painoivat ja jakelivat Raamattuja ilmaiseksi… (ss. 215–221).
Myöhemmin Klemens XI meni vielä pitemmälle. Hän kielsi ja tuomitsi arvovallallansa ajatuksen, että kristittyjen pitäisi pyhittää lepopäivä lukemalla Raamattua. Samoin hän tuomitsi harhaoppina, että muka kaikkien kristittyjen pitäisi lukea Raamattua (ss. 231–232).
En puutu tässä artikkelissa lainkaan monen paavin moraalittomuuteen ja tuhlaavaan elämäntyyliin eri vuosisatojen aikana. De Rosalla olisi paljon kerrottavaa niistä, mutta en pyri ehdoin tahdoin nostamaan esiin kaikkein pahinta törkyä. Todistustaakka on kumminkin todella raskas. Käsittääkseni Rooman pitäisi pyrkiä selvittämään menneisyytensä. Se olisi välttämätöntä, jotta päästäisiin eteenpäin. Sellaista tarvittiin toisen maailmansodan jälkeen. Sellaista odotetaan yhä Venäjältä. Tosin jotakin on jo tapahtunut. Rooma on pyytänyt eri yhteyksissä anteeksi väkivaltaista historiaansa toisia kristittyjä kohtaan. Sopii kyllä kysyä, onko samalla haluttu pyytää anteeksi niitä kauheuksia, joita paavit oman arvovaltansa ja ”erehtymättömyytensä” turvin ovat langettaneet tuhansille (ellei jopa miljoonille) kanssakristityilleen. Esim. Lutherin saama panna on yhä kumoamatta.
– – –
Paavius läpivalaisussa, osa 2
Herännäislehden pääkirjoitus 2/2024
Timo Laato
Kerroin edellisessä pääkirjoituksessani lukeneeni entisen roomalaiskatolisen tutkijan Peter de Rosan teosta: Vicars of Christ: The Dark Side of the Papacy (Kristuksen sijaiset: Paaviuden pimeä puoli). Jatkan kirjoittamistani tästä aiheesta vielä. Keskityn kuvaamaan lyhyesti paaviutta uskonpuhdistuksen aikana. Täydennän tuon kirjan tietoja. Lutherin syntyessä paavina toimi vielä hetken aikaa Sixtus IV (1471–1484). Hän on se, joka rakennutti kuuluisan Sikstuksen kappelin Vatikaaniin. Hän syyllistyi tavan takaa simoniaan (eli kirkollisten virkojen myymiseen rahaa vastaan) ja nepotismiin (eli omien sukulaisten suosimiseen kirkollisten virkojen täyttämisissä). Samalla hän ensimmäisenä salli bordellit Roomassa. Ne tuottivat hänelle 30 000 dukaattia vuodessa. Lisää rahaa saatiin niiltä papeilta, jotka pitivät omaa naista (s. 101).
Sixtus IV oli paaviksi suorastaan nero. Hän keksi, että aneita voitiin myydä myös kuolleiden hyväksi. Jopa hän itse yllättyi uuden rahasammon suosiosta. Hänestä tuli siten vainajien valtias. Hänen vallassansa oli päästää sielut kuoleman jälkeisestä kiirastulesta sillä edellytyksellä, että kuolleiden läheiset olivat valmiit kaivamaan kuvettansa ja maksamaan rakkaittensa kärsimyksen loppumisesta (s. 101). Erityisen taitavaksi aneiden myyjäksi kohosi dominikaaniveli Tetzel, joka oppi nopeasti koskettavan tavan kuvata kuulijoilleen sielujen tuskaa tulen liekeissä. Hän oli ahkera ja ansaitsi 20-kertaisen palkan silloisen professorin ansioon verrattuna. Lisäksi kirkko maksoi hänen kulunsa (s. 117).
Kiirastulesta ei ole sanaakaan pyhissä kirjoituksissa. Oppina se on täysin järjetön. Eräs tuon ajan oppinut kirjoitti purevasti anekaupasta: Paavi pystyy pelastamaan yhden sielun kiirastulesta julistamalla armoa maksua vastaan. Yhtä hyvin hän pystyisi pelastamaan yhden sielun kiirastulesta julistamalla armoa ilman maksua. Ja jos hän pystyy pelastamaan yhden sielun, hän pystyisi pelastamaan tuhat sielua. Siinä samassa hän tahtoessaan pystyisi pelastamaan joka ikisen sielun. Näin hän voisi hävittää koko kiirastulen. Jos hän ei tee sitä, hän on julma tyranni, joka ilman mitään rakkautta jättää sieluparat kärsimään tuskissansa, kunnes ihmiset lahjovat hänet rahalla (s. 102). Hesekieliä vapaasti lainaten: ”Herralle ei ole mieleen jumalattoman kuolema, vaan se, että hän maksaa ja saa elää.”
Muistan lukeneeni äiti Teresasta lyhyen haastattelun. Siinä hän kertoi tehneensä sisarjärjestönsä kanssa niin paljon hyviä tekoja, että koko kiirastuli on tyhjentynyt. Tässäkö hän, joka niin uhrautuvasti rakasti köyhiä Intian Kalkutassa, osoitti rakkauttaan myös kärsiviä sieluja kohtaan kiirastulessa? Vastaavaa en muista lukeneeni yhdestäkään paavista. Tosin voi perustellusti kysyä, miksi Kristuksen sovitustyö ristillä ei riittäisi, jos syntisten ihmisten osoittama lähimmäisenrakkaus riittää. Äiti Teresa taisi olla niin sanotusti puun ja kuoren välissä. Se, joka kieltää kiirastulen, on Trenton mahtipäätöksellä iäti kirottu.
Lutherin ollessa noin 9-vuotias uudeksi paaviksi nousi Aleksanteri VI (1492–1503). Hän jatkoi tuloksekasta anekauppaa ja rahojen tuhlausta. Hänellä väitetään olleen kymmenen tunnustettua lasta (joista tosin joidenkin kohdalla vallitsee pientä epävarmuutta). Hän piti tieteestä ja taiteista. Niiden parissa hän osoitti etevyyttä. Hän poltti paavikuntaa arvostelleen Girolamo Savonarolan roviolla 1498. Kun hän itse kuoli, hänet saatiin vain vaivoin tungettua arkkuunsa. Ilmeisesti myrkytys (tai sairaus) oli muuttanut hänen ruumiinsa lähes muodottomaksi massaksi. Paavi Julius II (1503–1513) ilmoitti myöhemmin, että olisi jumalanpilkkaa rukoilla kirotun puolesta. Hänestä oli siksi pyhäinhäväistystä pitää sielunmessua Aleksanterin edestä (s. 104–110).
Julius II oli sotaisa paavi, jota kiinnosti maallisen vallan tavoittelu. Hän aloitti uuden (eli nykyisen) Pietarinkirkon rakennustyöt Roomassa varoituksista piittaamatta. Häntä kutsuttiin nimellä Il Papa terrible (kauhistuttava paavi). Hänellä oli ainakin kolme avioliiton ulkopuolella syntynyttä tytärtä, jotka syntyivät ennen kuin hänet valittiin paaviksi (s. 111–113).
Uskonpuhdistuksen alkaessa paavina toimi Leo X (1513–1521). Hän oli tuhlari, joka sotien sijasta käytti rahaa oman hovinsa huvituksiin. Hänellä oli oma erikoinen lemmikkinsä, valkoinen elefantti Hanno, jonka hän hautasi Vatikaaniin ja jonka luut nostettiin ylös 1962. Ylellisen elämäntavan ylläpitämiseksi rahaa oli myös pakko saada jostakin. Aneiden lisäksi hän jatkoi virkojen myymistä: Sixtus IV pani myyntiin ”vain” 650 virkaa, mutta Leo X jopa 2150 virkaa (s. 115). Paavi Leo X oli naimaton (kuten olettaa sopii). Hän nimitti nuoria miehiä kardinaaleiksi. Hän kirjoitti Lutheria vastaan bullan, jossa hän luetteli erinäisiä harhoja uskonpuhdistajan kirjoituksista. Se julkaistiin 1520 nimellä Exsurge Domine, jonka voi raumalaisittain kääntää vapaasti: Eik surgeeta dommone. Mainittakoon edelleen, että Vatikaanin paavillisissa asunnoissa on kylpykammio, jonka eroottiset freskot Rafael maalasi 1516. (Sinne yleisöltä on yleensä pääsy estetty.)
Uskonpuhdistuksen edetessä paavina toimi Klemens VII (1523–1534). Hän oli omasta lahjakkuudestaan huolimatta “yksi tuhoisimmasta paaveista” (s. 114: ”one of the most disastrous of all popes”). Tosin kardinaalina hän onnistui monessa suhteessa, mutta paavina hän epäonnistui valtapolitiikassaan lähes täydellisesti (osittain hänestä itsestään riippumattomista syistä). Hän jatkoi jo tutuksi tullutta simonian ja nepotismin harjoittamista. Kirkon varat menivät sotimiseen sekä osittain kulttuurin ja taiteen hyväksi. Täyttä varmuutta ei ole siitä, oliko hänellä lapsi palvelustytön kanssa.
Uskonpuhdistuksen alkaessa syntyi iso kohu Konstantinuksen lahjakirjasta (Constitutum tai donatio Constantini). Siinä keisari Konstantinus Suuri muka lahjoittaisi Rooman valtakunnan läntisen osan paaville kiitollisena saamastaan hengellisestä opetuksesta. Se, joka rohkenisi kiistää tällaisen vallansiirron, joutuisi iankaikkiseen kadotukseen, saisi vastaansa Pietarin ja Paavalin sekä palaisi alimmassa helvetissä yhdessä Saatanan kanssa. Asiakirjan aitoudesta käytiin kiivasta keskustelua varhain, mutta vasta 1400-luvulla Lorenzo Valla paljasti sen väärennökseksi. Tosin hänen tutkimustuloksensa pyrittiin salamaan, kunnes ne putkahtivat esiin 1517. Useat paavit olivat perustaneet valtapyyteensä täysin tekaistuun dokumenttiin. Kuinka paljosta verenvuodatuksesta olisi säästytty vuosisatojen aikana, jos valheella olisi ollut lyhyemmät jäljet? Vasta Pius VI tunnusti vihdoin 1789, että kyse on väärennöksestä. Luther oli ymmärtänyt sen yli 250 vuotta aiemmin (s. 40–42)!
Kaiken edellisen takia otan lopuksi lyhyesti kantaa roomalaiskatolisen paimenen Oskari Juurikkalan kirja-arvosteluun, joka koskee yhtä Lutherin teologiaa käsittelevää teosta uskonpuhdistuksen 500-vuotisjuhlavuonna 2017. Hän pitää lukukokemustaan ahdistavana: ”Mitä pidemmälle kirjassa pääsin, sitä enemmän se minua ahdisti.” Hän kirjoittaa lisäksi: ”Toivon luterilaisten ja Lutherin seuraajien tiedostavan ja myöntävän, että mahdollisista ansioistaan [heh heh (kirjoittajan omaa tekstiä)] huolimatta Luther ampuu usein sekä yli että ohi.” Arvostan suuresti, että veli Oskari rohkenee kertoa ahdistuksestaan. Ehkä hiukan vieroksun sitä, että hän samalla kuitenkin kirjoittaa ”heh heh” -hengessä. Mutta myönnän, että kyllä minuakin ahdistaa. Itseäni puistattaa se jumalattomuus, joka vallitsi kristikunnassa uskonpuhdistuksen vuosisadalla. Tuossa pimeydessä Luther näyttäytyy minulle valkeuden tuojana. Hän rohkeni nousta kirkkonsa mädännäisyyttä vastaan! On ihme, että hän ylipäätään säilyi hengissä, vaikka keisari- ja paavikunnan murhakoneisto oli hänen perässään. Miten on mahdollista, että veli Oskari ei Lutheria lukiessaan näytä ahdistuneen kirkkonsa 1500-luvulla vallinneesta rappiosta? Lainatakseni kardinaali Roberto Bellarminoa: ”Muutama vuosi ennen Lutheria ja Calvinia ei uskonnosta ollut melkein mitään jäljellä kirkossa.” Hänen mukaansa paavius oli lähes tuhonnut kristinuskon (s. 120).
Paavius läpivalaisussa, osa 3
Herännäislehden pääkirjoitus 5/2024
Timo Laato
Tämä pääkirjoitus on kolmas ja viimeinen osa kirjoitussarjasta, joka koskee paaviutta. Aikaisemmat osat on julkaistu pääkirjoituksina tammi- ja helmikuun Herännäislehdissä. Alkuaan kirjoitukset on julkaistu Elämä-lehdessä (hiukan lyhennettyinä, erityisesti tämä viimeinen osa). Ne on käännetty myös ruotsiksi ja julkaistu kokonaisuudessaan lehdessä Göteborgs Stifts-Tidning (tämän vuoden kolme ensimmäistä numeroa).
Paaviuden historia on täynnä mielenkiintoisia yksityiskohtia ja erilaisia epätodellisia tapahtumia. Kerrottavaa olisi vaikka kuinka paljon. Jatkan edelleen entisen roomalaiskatolisen tutkijan Peter de Rosan kirjan lukemista, kuten kahdessa aiemmassa kirjoituksessani (Vicars of Christ: The Dark Side of the Papacy, Kristuksen sijaiset: Paaviuden pimeä puoli). Otan esille valittuja paloja omilla mausteillani. Lukijaa kiinnostanee tietää jotakin lisää siitä, kuinka paavius kehittyi uskonpuhdistuksen jälkeen.
Kun Luther kuoli 1546, paavi oli vihdoin ja viimein kutsunut koolle (viivyttelemänsä) Trenton kirkolliskokouksen (1545–1563). Ortodoksinen kristikunta ei ole tunnustanut sitä ekumeeniseksi konsiiliksi. Se edustaa vain ja ainoastaan Rooman kirkon päätöksiä tai mielipiteitä. Uskonpuhdistuksen arvostelemia räikeimpiä epäkohtia poistettiin tai lievennettiin. Monia vääriä oppeja vahvistettiin. Trentossa katolinen kirkko muuttui roomalaiskatoliseksi kirkoksi omin oppikorostuksin. Se ei enää virallisesti ollut yhden ja yhteisen kristikunnan äänitorvi (jos se sellaisena oli joskus aiemmin toiminut alkukirkossa yhtenäisen piispakunnan osana).
Trentossa paavin suunnaton arvovalta vahvistettiin. Muut piispat menettivät riippumattomuutensa, jopa siinä määrin, että uutta kirkolliskokousta ei tarvittu lopulta yli 300 vuoteen! Rooman kuuria toimi eräänlaisena alituisena kirkolliskokouksena, joka jatkoi omia istuntojaan, minkä kiireiltään ehti (”in permanent session”, s. 19). Virallisia kirkolliskokouksia ei ollut tarpeen pitää. Kun Vatikaanin 1. kirkolliskokous sitten lopulta kokoontui 1869–1870, sen päätehtävänä oli vahvistaa oppi paavin erehtymättömyydestä ex cathedra (kun hän julistaa jonkun opetuksensa paavinistuimeltaan koko kirkkoa sitovaksi). Tämä sinetöi vallan absolutismin (ehdottomuuden). Kardinaalit, piispat ja muut kirkolliskokouksen edustajat antoivat suostumuksensa sille. Jatkossa heidän suostumustaan ei sitten enää kyseltäisi. He voivat kertoa mielipiteensä ja antaa neuvoja. Paavin sana silti ratkaisee. Hän yksin päättää (s. 135).
Vatikaanin 1. kirkolliskokous totesi, että jokaisen oli oman autuuden uhalla uskottava paavin yliherruuteen ja erehtymättömyyteen (s. 97). Hirveä myrsky säesti kokouksen päätöstä, ikään kuin taivas olisi vihastunut. Päätöslauselmaa ei pystynyt kunnolla tavaamaan paperista (s. 133). 140 piispaa oli poistunut paikalta. Vain kaksi rohkeni äänestää vastaan. Heti äänestyksen jälkeen heidän oli tunnustettava erehtyneensä, kun uskalsivat uskotella paavin erehtyneen tai mahdollisesti joskus erehtyvän (s. 134–135).
Päätös paavin erehtymättömyydestä ex cathedra on syvässä ristiriidassa Konstanzin kirkolliskokouksen kanssa (Concilium Constantiense, 1414–1418). Se oli aikanaan määrännyt, että koko kirkko (mukaan lukien paavi) on alisteinen kirkolliskokouksen kannanotoille. Tämä ratkaisu oli yksimielinen. Silloinen paavillinen kuuria tai tuleva paavi itse (Martinus V) eivät tuolloin protestoineet mitenkään (s. 134).
Kaikesta huolimatta ”monet paavit ovat olleet harhaoppisia”. Väite vaikuttaa ilkeämieliseltä protestanttiselta propagandalta. Se pitäisi ehkä siitä syystä jättää vain omaan arvoonsa. Lause on kuitenkin suora lainaus paavilta itseltään. Näin totesi paavi Hadrianus VI (1522–1523). Samaa olivat sanoneet jo esim. paavi Innocentius III (1198–1216) ja paavi Innocentius IV (1243–1254). Jälkimmäinen kirjoitti tuohon tapaan selittäessään kymmentä käskyä. Hänen sanansa poistettiin kuitenkin kirjan myöhemmistä painoksista. Se tuntuu käsittämättömältä ja ihan turhalta, sillä monet muutkin paavit ovat sanoneet vastaavaa (s. 204). Jos siis luottamus paavin erehtymättömyyteen on välttämätön edellytys oikealle uskolle ja ehdoton vaatimus pelastuksen saavuttamiseksi, joutuu vakavasti kysymään, olivatko nuo aiemmat paavit (heille myöhemmin myönnetystä erehtymättömyydestään huolimatta) vääräoppisia ja pääsivätkö he ollenkaan perimään iankaikkista autuutta? Näyttää siltä, että paavit olivat erehtyväisiä ennen kuin heistä tehtiin erehtymättömiä opin asioissa.
Vatikaanin 1. kirkolliskokouksen päätös paavin erehtymättömyydestä ex cathedra perustuu lisäksi pohjimmaltaan vääristettyihin dokumentteihin. Näistä merkittävimmät ovat ns. pseudo-isidoriset dekretaalit eli ennakkopäätökset, jotka Isidorus Mercator olisi koonnut yhteen. Historiankirjoitus ei tunne tuon nimistä henkilöä, mistä syystä tekijästä käytetään nimitystä ”Pseudo-Isidorus” (eli Vale-Isidorus). Nykyään noita po. dokumentteja kutsutaan yksinkertaisesti vain nimellä ”väärät dekretaalit”, vaikka seasta voi löytyä jotain alkuperäistäkin (s. 58–59). The Catholic Encyclopedia myöntää, että paavit hyötyivät suuresti näistä 800-luvulla kyhätyistä väärennöksistä, mutta he itse ovat toimineet ”hyvässä uskossa”. Väärennösten joukosta löytyy myös kuuluisa Konstantinuksen lahjakirja, josta on ollut puhetta jo aiemmassa yhteydessä ja jossa Konstantinus Suuri muka lahjoittaisi Rooman valtakunnan läntisen osan paaville kiitollisena saamistaan hengellisistä opetuksista.
Sittemmin 1100-luvulla munkki Gratianus ryhtyi kokoamaan ja tulkitsemaan noita ja muita dekretaaleja. Hänen teoksensa Decretum Gratiani on epäilyksettä ”kaikkein vaikutusvaltaisin teos”, jonka kukaan koskaan on kirjoittanut katolisessa kirkossa. Hän lainaa isot määrät varhaisten paavien lausumia. Niistä 324 lainauksesta vain 11 olisi aitoja (s. 60). Gratianuksen teos vaikutti suuresti Tuomas Akvinolaisen näkemyksiin paaviudesta, jotka hän tuo esiin 1200-luvulla julkaistussa kirjassaan Summa Theologica. Tästä on puolestaan sanottu, että se on ”toiseksi vaikutusvaltaisin teos”, joka koskaan on kirjoitettu katolisessa kirkossa. Siinä toistetaan pitkälti samoja harhaisia käsityksiä paaviudesta, jotka oli salakavalasti onnistuttu hivuttamaan silloiseen yliopistolliseen tutkimukseen (s. 60). Mainittakoon vielä, että lopulta väärentäjät eivät enää itsekään olleet aina perillä, mikä on väärennös, vaan he rupesivat jopa väärentämään väärennöksiä. Siten he pakottivat historian palvelemaan eittämätöntä ”teologista totuutta”, jonka mukaan korkein arvovalta maan päällä kuuluu paaville.
Sitä paitsi usko paavin erehtymättömyyteen puuttuu varhaisten kirkkoisien teksteistä. He eivät koskaan viittaa Rooman piispaan jonkun opillisen kiistan ainoana pätevänä ratkaisijana.Hän ei yksin ratkaissut yhtäkään niistä n. 80 harhaopista, jotka vaativat laajempia toimenpiteitä kristikunnalta ensimmäisten kuuden vuosisadan aikana. Joskus hyökättiin yleisesti piispojen auktoriteettia vastaan, mutta ei ikinä Rooman piispan ylivaltaa vastaan, koska sellaista ei yksinkertaisesti ollut olemassa (s. 206)! Vatikaanin 1. konsiili väittää, että päätös paavin erehtymättömyydestä nojaisi Raamatun selviin todistuksiin sekä aikaisempien paavien ja yleisten kirkolliskokousten ohjeistuksiin. Mikään tuosta ei pidä paikkaansa (s. 248). Rooma vain yksinkertaisesti jyrää ja murskaa historian ja viime kädessä itse totuuden allensa.
Lopulta joutuu kysymään, miksi kirkko tuli toimeen ilman oppia paavin erehtymättömyydestä liki 1900 vuotta. Vatikaanin 1. kirkolliskokouksen jälkeen koko päätöstä ei ole edes tarvittu, paitsi yhden kerran. Vasta 1950 Paavi julisti ex cathedra dogmin Marian taivaaseenastumisesta. Esimerkiksi Marian synnitön sikiäminen julistettiin jo 1854. Erillistä arvovaltaa näille opeille varmasti tarvitaan, sillä Raamatussahan ei niistä ole mitään mainintaa. Paavi on siis yli 150 vuoden aikana käyttänyt omia erikoisvaltuuksiansa tuon ainoan kerran. Lopulta oppi hänen erehtymättömyydestänsä ajaa varsinaisesti hänen oman auktoriteettinsa vahvistamista. Vatikaanin 1. kirkolliskokous päätti tosiasiassa, että paavi on erehtyväinen paitsi silloin, kun hän julistaa jotain ex cathedra eli hengellisen arvovaltansa nojalla. Siitä syystä paavit ovat olleet tavallisia kuolevaisia virheineen kaikkineen, paitsi sen yhden ainoan kerran silloin vuonna 1950. Mutta käytännössä paavista on tullut erehtymätön myös silloin, kun hän ei ole erehtymätön eikä julista ex cathedra. Kuka paaveista on rohjennut tunnustaa, että monet heidän paavillisista ratkaisuistaan ovat olleet karkeita virheitä ja että jopa miljoonat kristityt läpi vuosisatojen ovat joutuneet kärsimään niiden takia? Vatikaanissa moni pelkää, että tuollainen tunnustus rapauttaisi sitä säihkyvää gloriaa, joka nyt ympäröi pyhän istuimen haltijaa. Valta on keskittynyt ja keskitetty yhden henkilön käsiin ennennäkemättömällä tavalla (s. 262). Lukemattomien (ellei kaikkien) teologisten kysymysten tai moraalisten ongelmien ratkominen jätetään viime kädessä paaville tai paavilliselle kuurialle. Ainoastaan täysin pakottavassa tilanteessa aikaisempaa päätöstä voidaan muuttaa tai kiertää ”tulkitsemalla” sitä uudelleen luovasti senhetkistä totuutta vastaaviksi (s. 21-22). Siksi Roomassa kaikki valta on ns. ”yhden kortin varassa”. Mutta jos se kortti osoittautuu ”mustaksi Pekaksi” (kansankielinen muoto Pietarista), on kirkkolaitos pahassa pulassa. Nyt on vielä aikaa rukoilla Rooman puolesta sekä kaikkien roomalaiskatolisten ja itsemme puolesta, että Herra armahtaisi meitä.