Pääkirjoitus, Länsi-Suomen Herännäislehti 3/2024
Pääsiäisjuhlaa Raamatun äärellä
Timo Laato, päätoimittaja

Pääsiäisen sanoma on koko Raamatun keskus. Se saarnaa meille, kuinka syntimme on sovitettu ja kuolema voitettu. Tämä verellä tahratun ristin ja tyhjän haudan evankeliumi kohtaa meidät
kaikessa ihmeellisessä rikkaudessaan viipyessämme avatun sanan äärellä. Emme voi mitenkään ”kaluta tyhjäksi” kaikkea ihanaa, mitä meille tarjotaan ilmaiseksi. Avoin lähde syntiä ja saastaisuutta vastaan (Sak. 13:1) ei koskaan ehdy.
Yksi merkittävä, pääsiäisen sanomaa valottava teksti on Room. 3:21–25a. Se on siinäkin mielessä keskeinen kohta, että siitä löytyvät kaikki uskonpuhdistuksen keskeiset periaatteet. Luemme nuo jakeet yhdessä. Samalla lisään sulkeisiin, mitkä Lutherin opetukset korostuvat jakeissa.
(21) Mutta nyt on se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilman lakia julistettu, lain ja profeettain kautta todistettu (SOLA SCRIPTURA eli yksin Raamattu). (22) Se Jumalan vanhurskaus, (sanon minä), joka tulee Jesuksen Kristuksen uskon kautta, kaikkein tykö ja kaikkein päälle, jotka uskovat (SOLA FIDE eli yksin uskosta): sillä ei ole yhtään erotusta. (23) Sillä kaikki ovat he syntiä tehneet ja ei heillä ole mitään kerskattavaa Jumalan edessä. (24) He tulevat ilman ansiotansa vanhurskaaksi, hänen armostansa (SOLA GRATIA eli yksin armosta), sen lunastuksen kautta, joka on Jesuksessa Kristuksessa (SOLUS CHRISTUS eli yksin Kristus), (25) jonka Jumala on armonistuimeksi asettanut, uskon kautta hänen veressänsä.
Lainattu teksti opettaa meille pääsiäisen ilosanomaa kolmella keskeisellä käsitteellä. Ne ovat
- vanhurskauttaminen,
- lunastus,
- armoistuin (temppelin kaikkein pyhimmässä olevan liiton arkin kultainen kansi, jonka päälle ylimmäinen pappi priiskotti synnit sovittavan uhriveren).
Nämä kolme keskeistä käsitettä kuvaavat silmiemme eteen kolme erilaista ”näyttämöä”:
- Vanhurskauttaminen on yleisesti Vanhassa testamentissa ja erityisesti Roomalaiskirjeen luvuissa 1–3 oikeudenkäyntiin yhdistyvä ilmaus. Näyttämönä on oikeussali.
- Lunastus liittyy erityisesti orjakauppaan. Näyttämönä on orjamarkkinat, kauppatori.
- Armoistuin yhdistyy ylimmäisen papin toimittamaan uhriin. Näyttämönä on temppeli.
Näiden kolmen käsitteen avulla apostoli kuvaa Kristuksen toimittamaa pelastusta. Niistä jokaisen kohdalla on äärimmäisen tärkeää huomata, että kyseessä on ”joko – tai”. Kolmatta vaihtoehtoa ei ole olemassa ollenkaan. Latinaksi: Tertium non datur! Siten sinä siis olet
- joko syyllinen tai syytön,
- joko orja tai vapaa,
- joko ilman sovitusta tai sovitettu.
Tuomari ei siis voi sanoa sinulle, että ”ylävartalosi on kyllä syyllinen ja joutuu vankilaan, mutta alavartalosi on syytön ja pääsee vankilasta”. Kauppias ei siis voi sanoa sinulle, että ”pääsi jää orjaksi, mutta siitä alaspäin vapaudut pakkotyöstä”. Ylimmäinen pappi ei siis voi sanoa sinulle, että ”vasen puolesi on nyt sovitettu ja voi saapua temppeliin, mutta oikea puolesi on yhä ilman sovitusta eikä saa tulla pyhäkköön”. Kaikki tällaiset puheet ja selitykset olisivat silkkaa hulluutta. Kukaan ei ajattele näin tyhmästi.
Silti omaa pelastusta miettiessämme ja tavoitellessamme me helposti rupeamme ajattelemaan noin ilkikurisesti. Rooma opettaa täysin virallisesti, että vanhurskauttaminen olisi pitkä ”prosessi”, jossa me hiljalleen ja vähitellen muutumme vanhurskaiksi tai tarvittaessa saavutamme lopullisen syyttömyyden kiirastulen piinassa. Itse kukin meistä saattaa hairahtua samantapaiseen virhepäätelmään omantuntomme ahdistuksissa. Siksi on tarpeen palauttaa mieleen oikea oppi pelastuksesta. Rooman sijasta tarvitsemme Roomalaiskirjettä! Se antaa tasan kaksi eri vaihtoehtoa. On olemassa vain ”joko – tai”: joko sinä olet syytön Kristuksen kertakaikkisen sovitustyön tähden tai syyllinen oman jumalattomuutesi vuoksi.
Saamme siis viettää todellista pääsiäistä iloisella ja levollisella mielellä. Meidän vanhurskautemme on Kristus itse, joka on noussut ylös haudasta meidän autuudeksemme. Me olemme hänessä täydellisesti vanhurskaita uskon kautta Jumalan armosta Raamatun lupausten perusteella. Lue vielä kerran Room. 3:21-25a edellä! Se on sana, joka koskee juuri sinua. Siihen saat turvautua suuressa heikkoudessasi ja käydä nyt juhlimaan pääsinpäivääsi synnistä, kuolemasta ja perkeleestä.