Pääkirjoitus, Länsi-Suomen Herännäislehti 3/2023
Pääsiäinen päästää synnistä – ilosanomaa vanhurskauttamisesta
Timo Laato, päätoimittaja
Pääsiäisen evankeliumi ylösnousseesta Jeesuksesta Kristuksesta merkitsee, että kurja, avuton syntinen tulee autuaaksi ja saa omistaa iankaikkisen elämän uskossa. Kun tämä suurenmoinen, suloinen totuus kirkastuu omakohtaisesti, tapahtuu ns. vanhurskauttaminen. Käsitteenä ”vanhurskauttaminen” on Vanhassa Testamentissa oikeustermi. Se tarkoittaa, että syytetty julistetaan syyttömäksi, vapaaksi tuomiosta. Sellainen tuomioistuimen päätös on aina kertakaikkinen. Ei siis olisi esim. mahdollista päästää tuomittua vankeudesta osittain vaikkapa yläruumiin osalta, mutta jättää vielä alaruumis kärsimään rangaistusta.
Roomalaiskatolinen kirkko on ymmärtänyt vanhurskauttamisen kreikkalaisen filosofian mukaisesti (lähinnä Aristoteleen ajattelun pohjalta) pitkälti eettisenä käsitteenä. Silloin syntisen vanhurskauttamisesta tulee moraalinen ohjelma hänen muuttamisekseen paremmaksi ihmiseksi. Se tapahtuu pitkän ajan kuluessa ja edellyttää tavallisesti kiirastulen puhdistavaa kärsimystä, jotta syntisestä joskus todella tulisi vanhurskas ihminen. Raamatun kielenkäytön valossa tällainen pohdinta vanhurskauttamisesta johtaa täysin harhaan, koska silloin syyttömäksi julistaminen tai vankeudesta vapautuminen ei enää vastaa alkuperäistä tarkoitustaan.
Selvyyden vuoksi on tästä puhuttaessa muistettava aina korostaa, että raamatullinen ja luterilainen opetus pääsiäisen ilosanomasta ei tarkoita uuden elämän kiistämistä ja hyvien tekojen laiminlyömistä. Se, joka on vapautettu vankityrmästä ja kuolemantuomiosta toisen kärsiessä rangaistuksen hänen puolestaan, ei vapaudessa eläessään tahdo takaisin entiseen kurjuuteensa, vaan päinvastoin kiitollisena saamastaan armosta pyrkii kaikin tavoin osoittamaan uskonsa käytännössä. (Silloin ei kuitenkaan enää puhuta vanhurskauttamisesta, vaan pyhityksestä. Tämä ero on pidettävä tarkasti mielessä.)
Vanhurskauttaminen ei myöskään saa johtaa siihen, että ylösnoussut Herramme jätetään ikään kuin taka-alalle kristillisyydessä. Ei, hänen kuuluu olla koko ajan kaikessa keskipisteenä. Syntiselle julistettu vapauttava tuomio ei merkitse, että Vapauttaja eli Vapahtaja olisi tehnyt tehtävänsä ja siirtynyt sitten tavallaan historian kirjoihin. Painopiste ei voi siirtyä esim. hyviin tekoihin (Rooma) eikä Hengen antamiin erikoisiin kokemuksiin (karismaattisuus laajasti ottaen) tai sinänsä tarpeellisiin yhteiskunnallisiin uudistuksiin (kansankirkko yleisesti). Ei edes oikeasta opista saa tulla Kristuksen korviketta, vaan molemmat on opittava pitämään yhdessä. Niitä on julistettava yksiselitteisesti, päättävästi ja rohkeasti nöyryydessä ja rakkaudessa.
Pelastuksesta puhuttaessa on tarpeen huomata, kuinka Paavali yhdistää kirjeissään vanhurskauttamisen ja Kristuksen toisiinsa. Hän ei jää pelkkiin opillisiin opetuksiin, vaan painottaa ihanasti, miten raamatullinen totuus johtaa uskovat syvemmälle Kristukseen ja hänessä alituiseen, läsnä olevaan armoon. Seuraavassa joitain esimerkkejä. Kirjoitan ISOILLA KIRJAIMILLA ne sanat, jotka korostavat Kristuksen persoonaa, ja kursiivilla ne kohdat, jotka tähdentävät vanhurskauttamista uskon kautta.
1. Kor. 1:30: Mutta te olette hänestä KRISTUKSESSA JESUKSESSA, joka meille on Jumalalta tehty viisaudeksi ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi.
2. Kor. 5:21: Sillä hän on sen, joka ei mitään synnistä tietänyt, meidän edestämme synniksi tehnyt, että me HÄNESSÄ tulisimme siksi vanhurskaudeksi, joka Jumalan edessä kelpa
Gal. 2:17: Mutta jos me, koska me tahdomme Kristuksen kautta (alkukielessä: KRISTUKSESSA) vanhurskaaksi tulla, löydetään myös itse syntisiksi, onko siis Kristus synnin palvelija? Pois se!
Fil. 3:9: Ja HÄNESSÄ löydettäisiin, ettei minun vanhurskauteni laista olisi, vaan joka tulee uskosta Kristuksen päälle, nimittäin se vanhurskaus, joka Jumalalta uskolle omistetaan.
Lisäksi voimme lukea ja verrata myös seuraavia jakeita:
Room. 3:24–25: He tulevat ilman ansiotansa vanhurskaaksi, hänen armostansa, sen lunastuksen kautta, joka on JESUKSESSA KRISTUKSESSA, jonka Jumala on armonistuimeksi asettanut, uskon kautta HÄNEN VERESSÄNSÄ, osoittaaksensa sitä vanhurskautta, joka hänen edessänsä kelpaa.
Room. 8:1: Niin ei ole nyt yhtään kadotusta niissä, jotka JESUKSESSA KRISTUKSESSA ovat.
1. Kor. 6:11: Mutta te olette pestyt, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskaaksi tulleet HERRAN JESUKSEN nimen kautta (alkukielessä: NIMESSÄ) ja meidän JUMALAMME Hengen kautta (alkukielessä: HENGESSÄ).
Gal. 3:24 ja 26: Niin on laki ollut meidän opettajamme Kristuksen tykö, että me uskon kautta vanhurskaaksi tulisimme … Sillä te olette kaikki Jumalan lapset uskon kautta Jesuksen Kristuksen päälle (alkukielessä: JEESUKSESSA KRISTUKSESSA).
Näiden kohtien perusteella Paavali alleviivaa vanhurskauttamista selittäessään tarkkaan ottaen kristittyjen läsnäoloa Kristuksessa eikä niinkään Kristuksen läsnäoloa kristityissä. Hän ei vaihda vanhurskauden objektiivista luonnetta pelkäksi subjektiiviseksi kokemukseksi. Vanhurskauttaminen tapahtuu siten aina uskovan ulkopuolella. Hänelle luetaan vanhurskaus nimenomaan Kristuksessa. Lisäksi vanhurskauttamiseen kuuluu keskeisesti “välineellisyys” tai “sakramentillisuus”. Osallisuus Kristukseen ja hänen vanhurskauteensa toteutuu julistetun tai kirjoitetun evankeliumin kautta, kasteessa (ks. Room. 6:1ss., 1. Kor. 6:11, Gal. 3:24–27) ja ehtoollisessa (1. Kor. 10:16–17, 11:23–29). Se ei rakennu sisäisten elämysten varaan – vaikka on varmasti yhteydessä niihin.
Tämän johdosta pääsiäisusko elää ja vahvistuu läpi koko kirkkovuoden. Kristus on siunaamassa meitä kokoontuessamme yhteen. Hän ylösnousseena Herrana johtaa seurakuntaansa iankaikkiseen iloon.