Pääkirjoitus, Länsi-Suomen Herännäislehti 10/2023
Seurataan Raamattua – siinä riittää haastetta kerrakseen
Timo Laato, päätoimittaja
Herätysliikeväkeä ja kristillistä kirkkoa on toistuvasti ja pysyvästi kehotettava seuraamaan Raamattua. Syytä on muistaa sama kehotus myös omassa henkilökohtaisessa elämässään. Viimeistään tässä vaiheessa kyllä jokainen meistä ymmärtää ne haasteet, joiden edessä me olemme yrittäessämme taivaltaa taivasmatkaamme eteenpäin. Ei jaksakaan uskoa ja turvata yksin Jumalaan. Ei helmasynneistä pääsekään eroon helposti ja pelkällä tahdonvoimalla. Ei onnistukaan rakastamaan lähimmäistään sydämestään niin kuin itseään. Kovuus ja armottomuus nousevat esille – ja ehkä pahiten juuri kaikkein lähimpien parissa.
On välttämätöntä myös huomata, että kehotus seurata Raamattua on käymässä hiljalleen yhä ohuemmaksi jopa tunnustuksellisten kristittyjen parissa. Muutos on tapahtunut vaivihkaa. Ei sitä aina ole pantu merkille. Silti ajan henki vaikuttaa salakavalasti ja eksyttävästi.
Kun aikoinaan uusi Raamatun käännös otettiin käyttöön kirkossamme vuonna 1992, me Paavalin synodissa annoimme yhteisen julkilausuman, jonka mukaan se ei enää sovellu Kirkkoraamatuksi. Käännösratkaisut olivat monesti huonoja ja pyhän uskomme vastaisia. Erityisesti tämä koskee Vanhan ja Uuden testamentin välisiä yhteyksiä ja yhteenkuuluvuuksia. (Lue enemmän tästä pääkirjoituksesta LSHL 5/2021.) Samassa yhteydessä kehotettiin käyttämään jumalanpalveluksissa ja henkilökohtaisessa raamatunlukemisessa vaihtoehtoisia käännöksiä, jotka välittävät paremmin Jumalan sanan totuudet. Jokainen käännös kuuluu tarvittaessa tarkistaa alkukielten valossa, mutta huonoa käännöstä ei saa hyväksi mitenkään muuten kuin kääntämällä se kokonaan uudestaan. Ymmärrämme omassatunnossamme tuskallisen selvästi, että tuo aikoinaan annettu julkilausuma on jäänyt lähinnä kuolleeksi kirjaimeksi. Virta on vienyt mukanaan. Kaukana ollaan.
Nyttemmin on ruvettu opettamaan ja vieläpä puolustamaan sellaista opetusta, jonka mukaan saarnattu tai luettu sana (joka on yhtä kuin lihaksi tullut Jumalan Sana eli Herra Kaikkivaltias) ei voi synnyttää uudesti kuulijoitaan. Tuontapaisessa selittelyssä on paljon vääristelyä ja silkkaa käsitesekaannusta. Silti se on harhaoppina löytänyt tiensä moneen paikkaan. Olisi mieletöntä esimerkiksi rukoilevaisuudessa pitää kiinni pyhästä Bibliasta, jos kuitenkin siinä samassa saarnatun ja luetun sanan voima kavennettaisiin noin kohtalokkaalla tavalla. Kun ei muuten onnistuta viemään Jumalan sanaa käsistämme, se pyritään sitten sisäisesti tyhjentämään tunnustuksellisella sanahelinällä.
Lisäksi myös kirkkomme herätysliikkeitten parissa on kauan harjoitettu raamatuntutkimusta, jossa perustavana lähtökohtana on, että Raamattua kuuluu tutkia ateistisin tai agnostisin metodein. Eli tutkitaan Jumalan sanaa, mutta menetelmin, jotka kieltävät Jumalan olemassaolon tai eivät osaa sanoa hänestä sen enempää. Tällaisella tutkimusotteella on sitten saavutettu tuloksia, joiden mukaan profeetat erehtyivät toistuvasti, Jeesus ei koskaan sanonutkaan sitä, mitä hänen kerrotaan sanoneen, Paavali ei aina tarkoittanut sitä, mitä hän kirjoitti jne. Nämä ”tulokset” eivät siis tällä kertaa ole peräisin vapaamielisten, vaan ”tunnustuksellisten” raamatunselittäjien kynästä.
Ymmärrämme tämän jälkeen, että tarvitsemme usein vakavaa kehotusta seurata Raamattua. Monesti tuollainen kehotus jää kumminkin melko lailla ontoksi. Miten todellisuudessa seurata Jumalan sanaa, joka ei uutena käännöksenä enää varauksettomasti tuekaan apostolien saarnaa Vanhan ja Uuden testamentin välisestä suhteesta tai jonka ei uskota synnyttävän kuulijoitaan uudesti ylhäältä tai joka perustuu Jumalan kieltämiseen tutkimuksen lähtökohdissa? Ei siis riitä sen hokeminen, että seurataan Raamattua taikka pidetään kiinni Bibliasta, jos saatana eksyttää meidät pois uskomasta sitä, mitä Jumalan sana tarkoittaa todellisesti. Pakko on opetella erottamaan henget toisistaan ja paljastaa petos valheeksi.