Kysymykset
Kysymys 2112
Hei. Minua askarruttaa Jesajan kirjan kohta 66:17. Ymmärtääkseni tämä on profetia lopunajoista. Siinä kerrotaan "Jotka pyhittäytyvät ja puhdistautuvat puutarha-menoja varten, seuraten miestä, joka on heidän keskellänsä, jotka syövät sianlihaa ja muuta inhottavaa sekä hiiriä, niistä kaikista tulee loppu, sanoo Herra." KR-38. Tiedän kyllä UT:n monet kohdat, jotka näyttävät kertovat, että kaikkea saa syödä. Silti tämä kohta vaivaa minua, koska se kertoo lopunajasta eikä siinä erotella pakanoita. Mikään ongelmahan ei olisi olla syömättä possun lihaa, jos niin päättäisi. Mutta haluaisin ymmärtää tämän kohdan merkityksen ja miten teologit sen tulkitsevat, jotta se ei koske pakanoita?
Tässä Raamatun kohdassa on syvimmältään kysymys pakanallisesta epäjumalanpalvonnasta, johon liittyi ja liittyy kaikkea inhottavaa. Tuohon aikaan Jesaja antaa ankarat nuhteet tuollaisesta jumalattomasta menosta ja meiningistä. Siinä ei pääpaino ole siinä, mitä sinä ja minä saamme syödä uuden liiton aikana vaan lähinnä siinä, mitä kaikkea kuului niihin juhlintoihin ja moniin epäpyhiin kulttimenoihin, joita harjoitettiin vieraitten kansojen parissa. Sian lihan syönti teki Mooseksen ja VT:n lain mukaan kultillisesti epäpuhtaaksi. Siksi se oli kiellettyä. Nyt kun Jeesus on puhdistanut meidät ihan täysin puhtaaksi kaikesta kultillisesta saastasta, hänen omiensa ei tarvitse noudattaa noita vanhentuneita ja aikansa eläneitä ruokasäädöksiä. Ja onhan silti myös meidän ruokatottumustemme mukaisesti inhottavaa syödä hiiriä! Joten saat vapaana Jumalan lapsena olla syömättä sian lihaa tai syödä sitä. Mieti itse ja päätä itse, mikä on ruokasuositusten mukaista käytäntöä sinun kohdallasi. Jää Herrasi rauhaan!
Kysymys 2111
Minulle opetettiin lapsuudessa, että synnit täytyy aina tunnustaa asianomaiselle ja tämä jäänyt painamaan mieltä, kun tuntuu, että niitä "vanhoja syntejä" nousee mieleen kaivelemattakin. Miten siis on ja kuinka Raamattu opettaa? Pitääkö ihmisiin olla vuosien jälkeen yhteydessä ja saada asiat myös tunnustettua henkilölle itselleen?
Tämä kysymys voi olla vaikea vastattavaksi suoraan näin meilitse. Mistähän kaikesta on kyse? Raamatun ohjeistus riippuu paljon myös siitä. Evankeliumeissa on kertomuksia siitä, kuinka kääntynyt ihminen on halukas korvaamaan aiheuttamansa vahingon. Niin esim. Sakkeus lupasi tehdä. Siksi tuollainen asenne on tietysti tervettä ja oikein. Joskus asianomainen ei ole enää elossa. Silloin se on jo myöhäistä, mutta sen ja sen tekemänsä synnin saat silti uskoa anteeksi. Ja joskus kiusaavana syntinä voi olla joku vääränlainen synnintunto tai vastaava. Silloin olisi hyvä keskustella jonkun sielunpaimenen kanssa, mitä pyhä Raamattu itse opettaa asiasta. On hyvä muistaa, että ei millään teolla pääse taivaaseen, mutta "elävä usko" ilmenee kyllä aina "parannukseen soveliaissa hedelmissään". Siksi uskova halua nöyrtyä pyytämään anteeksi, kun hän on tehnyt pahaa. Minua on esim. puhutellut se, kun entiset murhamiehet tulevat uskoon ja käyvät sitten pyytämässä omaisilta anteeksi pahuuttansa, mitä ovat tehneet heidän läheisilleen. Sillä on ollut usein (ellei aina) hyvin siunaava vaikutus. Joten se on ehdottomasti hyvä tapa (oikein ymmärrettynä).
Kysymys 2110
Onko se Jeesuksen kieltämistä että sanoo vaikka koulukaverilleen että ei ole uskovainen, vaikka mielessään ajattelee että totta kai uskon Jeesukseen? Ja jos kieltää näin Jeesuksen, eli vapahtajan, pääseekö taivaaseen, vaikka uskoisi Jeesukseen ja tunnistaisi syntinsä? Jeesuksen armo riittää kaikkeen, eikö vain?
Kyllä me saamme pyytää Jeesukselta Pyhän Hengen voimaa tunnustaa kavereille rohkeasti, että olemme uskovaisia. Ei siitä kannata vaieta. Pietari kielsi pelon lamaannuttamana. Mekin olemme yhtä heikkoja. Ja se nöyryyttää meitä terveellisellä tavalla. Silti sinun, minun ja jokaisen on lupa uskoa pelkuruutensa ja kaiken heikkoutensa anteeksi ja iloita siitä, että se Jumalan armo riittää autuuteen. Autuudesta saat iloita sinäkin!
Kysymys 2109
Onko joulu alunperin ollut Kristuksen syntymäjuhla vai muu juhla?
Tarkkaan ottaen joulua ruvettiin viettämään vasta myöhemmin, joskus 300-luvulla. Sitä ennenkin oli juhlintaa ollut, mutta ei niin "virallista". Joulun oma paikka vakiintui siinä yhteydessä nykyiselle paikalleen joulukuulle. Väitetään, että joulun juhlanvietto olisi kopiointia roomalaisesta Saturnalia-juhlasta, jota kumminkin vietettiin tarkkaan ottaen jo joulukuun 17.– 23. päivinä. Joulupäivä on vasta 25.12. kuten tiedämme. Tärkeintä on kumminkin, että saamme jokainen itse viettää joulua sille kuuluvalla pyhällä hartaudella. Kuten joulurauhan julistuksessa se asia muotoillaan. Silloin me saamme siitä juhlinnasta sen suurimman siunauksen.
Kysymys 2108
Kaikkihan pääsee taivaaseen jotka on kastettu ja uskoo Jumalaan, Jeesuksen sovitustyön tähden. Mutta olen miettinyt viime aikoina mikä on riittävä usko Jumalaan , vai voiko sitä edes määritellä? Ja mistä tiedän, onko uskoni riittävä?
Usko riittää silloin, kun sen kohde on ainoa ja oikea. Usko kohdistuu Jeesukseen. Hän pelastaa. Ei niinkään usko sinänsä. Vaan uskon kautta me pelastumme - ja usko turvaa siis Jeesukseen. Muista aina, että "uskon kohde pelastaa, ei itse usko"!
Kysymys 2107
Kuinka pitäisi kristittynä suhtautua Israelin valtioon? Nyt kun on niitä jotka kiihkoillen puolustavat Israelia ja ikään kuin vaativat että kaikki kristityt tekisivät samoin. Vetoavat muun muassa kohtaan 1. Moos. 12:3 ja siihen että juutalaiset ovat saaneet Jumalalta maa-alueensa.
Tämä on herättänyt jotakin kysymyksiä.
1. Eikö Moos. 12:3 koske nyt uuden liiton aikana pikemminkin hengellistä Israelia eli kirkkoa eikä lihallista Israelia?
2. Juutalaiset häädettiin maastansa useaan otteeseen VT:n aikana tottelemattomuutensa tähden ja saivat taas palata kun kääntyivät takaisin Jumalan puoleen. Koska juutalainen kansa (suurimmilta osin) ja Israelin valtio ovat hyljänneet Kristuksen, kuinka heillä nyt olisi jumalallinen oikeus maa-alueihinsa?
3. Uusi testamentti ei sano sanaakaan Israelin oikeudesta maa-alueihinsa. Eikö tästä voisi vetää johtopäätöstä että Israelin valtio on täysin epäolennainen uuden liiton aikana?
4. Liittyen Israelin siunaamiseen: voiko edes vetää yhtäsuuruusmerkkiä Israelin valtion ja juutalaiskansan välille?
Tässä tuli nyt aika paljon mutta asia kun vaan ihmetyttää.
Tulipa siinä todella monta ja suurta kysymystä. Ei varmaan onnistu niihin kaikkiin vastaaminen ihan nopeasti. Mutta perusperiaate lienee selvä. Koska luemme Vanhaa Testamenttia, näemme siellä, että Jumala on toiminut samantapaisesti Israelin kanssa läpi vuosisatojen. Ei hän ole koskaan hylännyt sitä. Kurittanut kyllä ankarasti, mutta aina johdattanut ja tuonut kansansa takaisin. Hän toi Israelin Egyptistä takaisin Luvattuun maahan. Hän toi myös Juudean takaisin Baabelista. Nyt 1900-luvulla hän toi kansan jälleen kerran maahansa. Hän on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Hänen sanaansa tutkimalla ja hänen johdatustaan kansojen historiassa tarkkailemalla, me saamme nähdä hänen uskollisuutensa. Kyllä siis tässä mielessä Israel ja maa kuuluvat yhteen. Mutta tietysti on vaikeata sanoa ehdottoman tarkasti noista maan rajoista. VT:ssa on monia erilaisia rajanvetoja. Eikä se nykyaikana ole yhtään sen helpompaa. Paavali antaa tulevaisuuteen uutta näkökulmaa Room. 9-11. Siellä hän valottaa salaisuutta, että lopulta Jumala pelastaa kansansa myös epäuskon syövereistä. Tuossa luvussa 11 on myös kuvaus jalosta öljypuusta. Se on juuri se Israel, johon meidät pakanat, "villiöljypuun oksat", on istutettu. Tuo Israel on siis se Jumalaan turvautuva ja häneen uskova juutalaisten joukko, joka turvaa oman Messiaan sovitustyöhön. Siksi 1. Moos. 12:3 koskee tuota israelia, jossa mekin olemme. Eli jos todellinen jatkumo VT:n "todellisen" Israelin ja UT:n "todellisen" Israelin välillä purkaantuu tai 1. Moos. 12:3 ei koskisi enää Israelia, myös me uskovat tuhoutuisimme siinä mukana. Siksi on tärkeätä nähdä tämä kysymys juuri Raamatun kokonaisilmoituksen valossa. Luepa myös Apt. 1:6-8. Siinä opetuslapset kyselevät Vapahtajalta Israelin "jälleen rakentamisesta". Tuota kysymystä ei Jeesus torju, mutta jättää aikataulun kertomatta. Se varmasti liittyy Jumalan pelastussuunnitelman, VT:n profeettojen ennustusten täyttymiseen. Auttaisiko tämä sinua eteenpäin Raamatun lukemisessa?
Kysymys 2106
Hei! Vanhempani ottivat noin 6 kuukautta sitten avioeron ja ovat löytäneet uudet kumppanit, aika äkkiä eron jälkeen. Pääsevätkö he taivaaseen kanssani, vaikka eivät kadu tekoaan? En epäile pettämistä, mutta ero silti yllätti. Ero on vaikuttanut siskooni, ja vienyt hänet synnin tielle. Hän ilmoitti hetki eron jälkeen olevansa vegaani ja on viettänyt paljon aikaa naisen kanssa, jolla on tatuointeja ja septum-nenäkoru. He ovat käyneet tapahtumissa, joiden epäilen liittyvän "prideen". Siskoni on myös puhunut siitä kuinka nais- ja miesparien tulisi päästä kirkossa naimisiin, en tiedä mitä tästä ajatella. En tiedä mitä tehdä, kun haluaisin olla hänen tukenaan, mutta hän ei ole tullut kirkkoonkaan moneen viikkoon. Vanhempani käyvät kuitenkin tahoillaan kirkossa edelleen ja esittävät, että kaikki on hyvin. Vanhempani lohduttavat, että he pääsevät taivaaseen kanssani. Halusin kuitenkin kysyä sinulta erikseen. Olen rukoillut perheeni puolesta. Vietämme joulun yhdessä.
Kiitos arasta ja kohtikäyvästä kysymyksestäsi. Kyllä on paha ja vaikea paikka. Sen täytyy merkitä sinulle ihan täyttä katastrofia. Olen pahoillani, että tuo kävi noin. Sen, mitä jaat kysymyksessäsi, nostaa monen monta kysymystä mieleeni. Iloitsen paljon siitä, että tahdot kohdata läheisesi ja tuoda heille mahdollisuuden ja tilaisuuden katua syntejä ja tunnustaa ne ja uskoa ne anteeksi Jeesuksen tähden. Sitähän se "taivasmatka" tarkoittaa. En pysty pelkän kysymyksesi perusteella arvioimaan tilannetta täysin. Sinä tunnet tilanteen parhaiten. Toivon, että saat Herralta viisauden sekä rakkautta ja pyhyyttä asettaa sanasi oikein ja kutsua kaikki läheisesi joulun lapsen seimelle polvistumaan ja saamaan lääkettä synnin haavoille ja voimaa myös hylätä synnin tiet ja palata tosi parannuksen myötä kaidan tien kulkijoiksi. Joulun lapsi saakoon siunata ennen muuta sinun oman joulusi!
Kysymys 2105
Onko Bo Giertz Jumala puhuu Raamatussa hyvä kirja?
Sanoisin näin, että siinä on paljon hyvää. Bo Giertz ei kuitenkaan edustanut perinteistä raamattunäkemystä (jota esim. Luther edusti), jonka mukaan Raamattu on kokonansa totuus. Hän edusti kyllä "konservatiivista" näkemystä Raamatusta, mutta luovi esim. luomisen ymmärtämisessä evoluution raameissa. Tuolta osin hänen alkuperäiset mielipiteensä alkavat olla noin 100 v. vanhoja eikä niillä ole samanlaista "katetta" tänään. Tiede on mennyt eteenpäin ja osoittanut selvästi, että elämää ei synny tyhjästä ilman Luojan luomista. Tämä on tieteellinen totuus, vaikka tästä monet tieteentekijät pyrkivät kiemurtelemaan irti. Evoluutioteoria sen ns. "tavallisessa" muodossa on täysi illuusio. Kyllä Bo Giertzin kirjassa on tietysti ja ymmärettävistä syistä paljon hyvää. Mitä ikinä luet, lue aina sillä ajatuksella, että pidät vain sen, mikä on hyvää.
Kysymys 2104
Magdalan Marian oikeasta henkilöllisyydestä on monia mielipiteitä. Eikö evankeliumien pohjalta voida kuitenkin selvästi todeta että Maria Magdaleena ja Jeesuksen jalat voidellut syntinen nainen, Martan ja Lasaruksen sisko Maria ovat kaksi eri naista?
Muunlainen väite olisi vaikeasti perusteltavissa. Kävin nopeasti lukaisemassa Wikipedian artikkelia. Siinä on hyvin hahmotettu koko ongelmavyyhti seuraavasti:
"Evankeliumikohtien monitulkintaisuuden vuoksi Magdalan Marian identiteetistä, roolista ja merkityksestä väiteltiin 500-luvulle saakka. Viimein vuonna 591 paavi Gregorius suuri yhdisti Magdalan Marian, syntisen naisen ja Betanian Marian yhdeksi ja samaksi Magdalan Mariaksi. Tämän myötä Maria alettiin samalla nähdä entisenä prostituoituna. Läntisessä kirkossa Mariasta tuli näin yhdistelmähahmo aina 1900-luvun lopulle saakka. Itäisessä kirkossa nämä kolme naishahmoa säilyivät aina erillisinä."
Nykytutkimuksen valossa menee vaikeaksi väittää, että juuri tuo Maria Magdaleena olisi tarkemmin yhdistettävissä nimettömiin naishahmoihin taikka moniin muihin Marioihin Uudessa Testamentissa.
Kysymys 2103
Hei.
Miten tulee suhtautua Raamatun luomiskertomukseen, kun sitä ei oikein voi nykytieteen valossa tarkastella historiallisena kuvauksena, mutta silti Mooseksen kirjat kuvaavat esimerkiksi ihmiskunnan ensimmäiset ihmiset ja heidän jälkeläisensä ehdottomana totuutena? (Vaikka Adamin ja Evan aika ajoitetaan sellaiselle ajalle, mitä ennen on jo kansoja maan päällä asunut.)
Ja samoin, Nooan arkin tarinan kanssa. Ajatteletko, että vedenpaisumuksen mukana hukkui koko ihmiskunta ja kaikki maapallon eliöstö, ja nykyiset kansat sekä koko eliöstö polveutuu Nooan arkissa olleista ihmisistä ja eläimistä?
Raamatun luomiskertomus on ainoa tieteellinen ja järkevä vaihtoehto maailman synnylle. Kiistämätön tosiasia on, että tyhjästä ei tule mitään, ellei Jumala Luojana luo jotakin. Elämän syntyä ei kukaan pysty selittämään muuten kuin Luojan avulla. On suurta viisautta tunnustaa tämä. Luonnontieteet eivät siis tunne evoluutiota muuta kuin jo olemassa olevan elämän jatkokehityksenä (ja silloinkin mikro- eikä makroevoluutiona eli pientä kehitystä tapahtuu jo olemassa olevien lajien sisällä, mutta ei synny uusia lajeja kokonaisuudessaan: koirat voivat siis risteytyä toisten koirien kanssa, mutta koirasta ei kehity esim. dinosaurusta). Myös Nooan aikainen vedenpaisumus on ollut koko maailmaa koskeva, ei mikään kuviteltu paikallinen tulva. Kaikki tuollaiset taikka sitä vastaavat selitykset ovat vääriä ja turhentavat Raamatun opin.
Kysymys 2102
Miten pitäisi suhtautua niihin Raamatun teksteihin, joita ei tavallisesta Raamatusta löydy? Esim. Daniel 14, jossa Daniel tappaa lohikäärmeen.
23 Now in that place[c] there was a great dragon, which the Babylonians revered. 24 The king said to Daniel, ‘You cannot deny that this is a living god; so worship him.’ 25 Daniel said, ‘I worship the Lord my God, for he is the living God. 26 But give me permission, O king, and I will kill the dragon without sword or club.’ The king said, ‘I give you permission.’
27 Then Daniel took pitch, fat, and hair, and boiled them together and made cakes, which he fed to the dragon. The dragon ate them, and burst open. Then Daniel said, ‘See what you have been worshipping!’
Hengelliset tekstit ovat synnyttäneet paljon niiden ympärillä pyörivää kirjallisuutta. Ihan niin kuin on nykyään laita kirjallisuudessa, taiteessa, elokuvissa jne. Ne voivat antaa jotakin uutta ymmärrystäkin. Yleensä taiteilija on käyttänyt vapauttansa oman mielensä mukaan. Sitten on Raamatussa joitakin tekstikohtia, jotka mahdollisesti puuttuvat toisista käsikirjoituksista. Se on monimutkainen vyyhti eikä ole mahdollista sanoa yleistävästi syitä, jotka ovat päteviä jokaisessa tapauksessa. Jokainen kohta on tarpeen ottaa käsittelyyn erikseen. Esimerkiksi voi kuitenkin ottaa vaikka Jeremiaan kirjan. Siinä tuo profeetta itse kertoo, että hänen profeettakirjansa "ensimmäinen" painos poltettiin kuninkaan taholta. Sitten Jeremia kirjoitti vielä laajemman teoksen ja tästä syystä meillä on käsikirjoituksissa ja monissa käännöksissä useita lisäkatkelmia. Näyttää siksi siis siltä, että tässä tapauksessa Jeremia on kirjoittanut pakosta "toisen" painoksen kirjastaan. Se selittäisi näitä laajennuksia hänen kirjassaan.
Kysymys 2101
Kiitos vastauksestasi 2098, tällaisena riviristittynä ja takapenkin Taavina välillä mietiskelen kaikenlaista enkä ymmärrä näitäkään asioita niin syvällisesti kuin jumaluusopin tohtorit ja siksi kysynkin vielä ajatustasi; joutuvatko kastamattomat lapset/aikuiset kadotukseen?
Vanhastaan on sanottu oikein ja oikein hyvin (!), että nimenomaan sakramentin halveksiminen kadottaa, ei niinkään siitä vaille jääminen itsestä riippumattomista syistä. Siten esim. kristityksi kääntynyt muslimi, jonka ilkeät militantit tappavat kostoksi eikä hän ehdi siksi kasteelle, pelastuu varmasti, koska hän on uskonut evankeliumin. Samoin me saamme jättää armollisen Jumalan käsiin uskovien kotien lapset, jotka ehtivät kuolla ennen kastetta, mutta ovat kuitenkin saaneet jo kohdussa kuulla Herramme sanaa (kuten Johannes Kastaja, joka sen johdosta täyttyi jo kohdussa Pyhällä Hengellä).
Kysymys 2100
Mitä kirjoja raamattunäkemyksen muodostamiseksi suosittelisit?
Jos luet ruotsia tai englantia, rohkenisin suositella omaa kirjaani "Romarbrevets hermeneutik" tai sen englanninkielistä (ja laajennettua) käännöstä, joka kantaa nimeä "Hermeneutics in Romans". Sitä voi tilata esim. Amazonilta. (Se löytyy myös venäjäksi ja käytössä Inkerin kirkossa.)
Kysymys 2099
Miten perustelisit sitä, että nainen ei saa toimia pappina Raamatun mukaan? Suoran tämän kieltävät raamatunkohdat ja teologiset perustelut olisi kiva tietää
Ks. näiltä nettisivuilta kirjoittamani Pieni opas vanhan käsikirjan jumalanpalvelukseen ja sieltä lopun liite.
Kysymys 2098
kysymys 2097: vahvistaako Raamatun sana selityksesi , toisaalta sanoit että kaste on välttämätön mutta tyttölasten kohdalla "vanhemmat toistivat Mooseksen kehotuksen mukaisesti keskeisiä pyhän sanan kohtia. Sen myötä heille ja kaikille muille lahjoitettiin Jumalan armo ja uudestisyntymisen ihme", eli tuli kaksi tietä taivaaseen; kuitenkin Sanassa sanotaan, "Joh 14:6 Minä olen tie totuus ja elämä" eli yksi tie, sekä "Mark 16:16. Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi; mutta joka ei usko, se kadotetaan." Mielestäni vastauksessasi on ristiriita. Siunausta elämääsi.
Kiitos ajatuksistasi. Taivaaseen on vain yksi tie. Se on Vapahtaja ja Herra, Jeesus Kristus. Hän jakaa armoansa armonvälineittensä kautta. Ja kaikki armonvälineet jakavat samaa armoa. Kaiken keskuksena on Sana. Hän on "lihaksi tullut Sana". Herrana ja Jumalana hän julistaa sanaansa, joka luo uutta kuten luomisen sana aikanaan. Siksi se pelastaa, uudestisynnyttää, ruokkii, juottaa ihan jokaisen sielun uskon kautta. Siksi ei ole olemassa "sanan pelastustietä, kasteen pelastustietä taikka ehtoollisen pelastustietä" erikseen. Ne kaikki ovat yksi ja ainoa pelastustie eli Herra Kristus "lihaksi tulleena sanana". Sana ruokkii ja juottaa sieluasi lukemasi ja kuulemasi sanan kautta. Sama sitten tapahtuu näkyvästi ehtoollisessa siunatun leivän sekä viinin kautta. Samoin lukemasi ja kuulemasi sana uudestisynnyttää sinut. Sama sitten on totta myös kasteessa näkyvästi. Näin Raamattu opettaa ja tällä tavoin luterilaiset Tunnustuskirjat meitä opastavat. Kaikki armonvälineet liittyvät yhteen ja niiden keskus on aina lihaksi tullut Sana, Kristus itse.
Vanhastaan puhutaan, että sakramentit eli kaste ja ehtoollinen ovat "näkyvä sanaa". Ne eivät siksi eroa sanasta ikään kuin erillisiksi pelastusteiksi vaan ovat yhtä ja samaa armon sanaa. Jeesus on armossansa niin rikas, että hän - vahvistaakseen suitsevaa uskoamme - jakaa hyvyyttänsä monin eri tavoin. Saamme kiittää häntä siitä.
Uudestisyntyminenhän tarkoittaa samaa kuin pelastuminen, vanhurskauttaminen, "uskoon tuleminen", autuuttaminen, "parannus" elikkä kääntyminen, autuuttaminen jne. Eli jos joku kertoo tulleensa uskoon, hän on siinä samassa tullut "pelastetuksi" tai "vanhurskautetuksi" tai "autuaaksi" tai "parannuksen tehneeksi" tai "uudestisyntyneeksi" tai "kääntyneeksi" jne.
Tämän takia pelastustie ei ollut erilainen VT:n aikana, vaikka esim. "kastetta ja ehtoollista" ei vielä ollut asetettu. Myös vanhan liiton aikana Jeesus Kristus oli ainoa pelastustie. Tietysti ja ilmiselvästi myös tyttölasten kohdalla.
Koska Herra Jeesus on asettanut kasteen sekä ehtoollisen uskomme vahvistukseksi, hän on tarkoittanut ne autuuden "välikappaleiksi". Niiden halveksiminen kadottaa. Juuri siksi on välttämätöntä kristitylle, että hänet on kastettu ja hän käy usein ehtoollisella.
Kysymys 2097
Jos lapsi saa uskon kasteessa, miten lapset saivat uskon ennen kristillisen kasteen asettamista? Jos se tapahtui ympärileikkauksessa, kuinka oli sitten tyttölapsen kohdalla?
Jos vauva taas saisi uskon kuulemansa sanan kautta, miten on sitten kuurojen kohdalla?
Yhdyn kyllä oppiin siitä että lapset voivat uskoa. Mietiskelen vain juuri sitä miten he sen uskon saavat.
Uskon syntyminen tapahtuu aina armonvälineitten kautta. Meidän järkemme ei pysty selittämään sitä kaikkea. Saatikka ymmärtämään ... Esim. Johannes Kastaja sai Pyhän Hengen jo äitinsä kohdussa, kun hän kuuli Marian tervehdyksen, joka oli (Jumalan sanasta nouseva) rauhan tervehdys. Siksi on hyvin tärkeää, että odottavat äidit kantavat syntymätöntä lasta sanankuuloon. Lapsi kuulee Jumalan sanaa ja vahvistuu hänen voimastansa. Kaste on säädetty ja se on tarpeellinen ja välttämätön autuuteen. Jos ei lasta ehditä kastaa ennen kuolemaansa, jää silti se lohtu uskoville vanhemmille, että lapsi sai kuulla Jumalan sanaa kohdussa ja Jumala on sen kautta siunannut lasta. Vanhassa Testamentissa Jumalan sana uudestisynnytti kuulijansa aivan kuten Uuden Testamentin aikana. Myös ympärileikkaamattomat tyttölapset saivat kuulla päivittän, kuinka vanhemmat toistivat Mooseksen kehotuksen mukaisesti keskeisiä pyhän sanan kohtia. Sen myötä heille ja kaikille muille lahjoitettiin Jumalan armo ja uudestisyntymisen ihme.
Kysymys 2096
1) Miten kristityn perheen lapsi voi olla varma olevansa elävässä uskossa eikä ainoastaan kasvatuskristillisyyden varassa? Hänellä kun ei ole konkreettisia kääntymyksen kokemuksia.
2) Riittääkö sen faktan järjellinen tiedostaminen että on syntinen katumukseksi, vai onko katumuksen oltava tunne?
Ensi alkuun sanoisin, että ei edes kääntymyksen kokemus ole mikään perusta sille, että "minä nyt varmasti olen elävässä uskossa". Aina ja joka ainut hetki uskon perusta on Kristus eikä mikään minun oma kokemukseni tai muu sellainen. Siksi minä en tässä suhteessa näe mitään todellista eroa lapsesta saakka uskossa vaeltaneen ja myöhemmin uskoon tulleen välillä. Kristitylle on tärkeää on elää sanan ja sakramenttien yhteydessä ja hakea pelastusta ja pelastusvarmuutta Jumalan armolupauksista.
Siksi ei riitä hengellisten asioiden (tai "faktojen") järjellinen tiedostaminen, ei katumus tunteena tai mikä muu tahansa, jolla yritän kelvata Jumalalle. Jumalan edessä kelpaava vanhurskaus on syntien anteeksiantamus Jeesuksen tähden. Siinä on joka päivälle ihana pelastusvarmuus.
Kysymys 2095
Kun sanotaan että olemme Jumalan lapsia, tarkoitetaanko sillä sitä, että olemme kunkin kolmen persoonan lapsia vaiko ainoastaan Isän? Eräässä lukemassani tekstissä sanottiin että Jumala on ristillä ollessaan sovittanut lapsensa synnit?
Mahdollisesti kirjoittajalla oli lapsista puhuessaan mielessä Jes. 53:10 "jälkeläiset" (KR33/38). Vielä varmuuden vuoksi: hän ei edusta Limited atonement-näkemystä
Kyllä varmaan useimmiten puhutaan Isän lapsista, mutta on hyvä muistaa, että esim. Messias on yhtä lailla "Iankaikkinen Isä" (Jes. 9:5). Kolminaisuus merkitsee, että on kuitenkin vain yksi Jumala - ja hänen lapsiaan me olemme uskon kautta. Meidät on kastettu juuri "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen". Me kuulumme hänelle. Mutta voi joskus olla tarpeen muistuttaa, että kukin jumaluuden 3 persoonasta toimii sen "oman" erityistehtävänsä mukaan. Isä lähettää Poikansa ja Poika sovittaa maailman synnit ristillä ja Pyhä Henki kuuluttaa evankeliumia ja auttaa meitä uskomaan. Siksi voi sanoa täydellä syyllä esim., että kasteessa
Isä ottaa lapsekseen
Poika pukee vanhurskaudellaan
ja Pyhä Henki uudestisynnyttää.
Kysymys 2094
Onko maallikkosaarnaajasysteemi ristiriidassa Augsburgin tunnustuksen XIV
kohdan kanssa ja onko maallikon jakama ehtoollinen pätevä?
Tässä kirkollisessa hätätilanteessa joudutaan miettimään erilaisia ratkaisuja ... Paikallisella seurakunnalla on aina oikeus kutsua pappinsa. Jokainen pappi on aikaisemmin ollut maallikko. Maallikko, joka saa kutsumuksen papin virkaan, toimii sitten siinä virassa. Välttämättä ei kaikilla taikka kaikkialla ole voimassa samat perinteet ja tavat ja toteutumismuodot. Erilaisuus näissä ei kuitenkaan tee pätemättömäksi muuten pyhää toimintaa. Maallikolla ei tietenkään sinänsä ole oikeutta jakaa ehtoollista. Saarnata hän voi, jos esim. kirkkoherra antaa luvan ja seurakunnalle sopii.
Kysymys 2093
Mitä tulisi ajatella spermanluovutuksesta? Yhä useampi nuorikin pari kärsii lapsettomuudesta ja kaipuu saada oma lapsi on kova. Valta päättää elämästä ja kuolemasta on lopulta vain Jumalalla. Yksi suuri kysymys on, kenen käyttöön luovutetut siittiöt tulevat. Luovuttajan on kuitenkin mahdollista antaa siittiönsä esimerkiksi ainoastaan heteroavioparien käyttöön. On selvää, että spermanluovutus edellyttää masturbointia, josta täällä on keskusteltu ennenkin. Kyseessä olisi kuitenkin masturbointi "hyvästä syystä", eikä itsensä tyydyttäminen tai lihan himojen toteuttaminen. Luovutetulla siemennesteellä jonkun avioparin on kenties mahdollista päästä kokemaan omakohtaisesti Jumalan elämää synnyttävä voima ja luomisviisaus.
Haastan vielä aiempiin täällä kysyttyihin kysymyksiin antamasi vastauksen: Jos hedelmöityshoidot tulisi sallia vain avioparin omia sukusoluja (=biologiset vanhemmat) käytettäessä, mitä tulisi ajatella lasten adoptoimisesta? Adoptiossa lapsi päätyy kotiin vanhemmille, joista kumpikaan ei ole hänen biologinen vanhempansa. Spermanluovutuksen tapauksessa lapsi syntyy biologiselle äidilleen ja tämän aviomiehelle, ja yhtään hedelmöittynyttä munasolua (varhaisin ihmiselämän muoto) ei tuhota.
Luovutettua spermaa harvemmin käytetään vain kerran ja monesti sillä hedelmöitetään (tulevan) äidin munasoluja useampia, koska harvemmin raskaus onnistuu kerralla. Muut munasolut voi sitten pakastaa ja säilyttää ainakin jonkun aikaa (kunnes ne tuhotaan). Siksi tällaiseen käytäntöön liittyy moninaisia ongelmia, sillä jossain vaiheessa jo hedelmöittyneet ja "ylimääräiset" munasolut on pakko tuhota. Lisäksi kukin joutuu pohtimaan sitä kysymystä, että "alkuperäisenä" isänä on vastuussa jälkikasvustaan ja heidän kasvatuksestaan, myös ja erityisesti hengellisestä kasvatuksesta. Itse en pysty tuollaista vastuuta luovuttamaan eteenpäin. Lisäksi voi syntyä ongelmaa, jos ja kun näitä lapsia syntyy enemmän ja enemmän. Jossakin vaiheessa se riski kasvaa, että saman isän lapset menevät keskenään naimisiin. Se tuottaa taas lisää kärsimystä, kun ei samanlainen geeniperimä ole hyväksi ja vakavien sairauksien määrä sitä myöten kasvaa tarpeettomasti. Adoptio ei tietysti sekään ole välttämättä se paras vaihtoehto lapselle. Mutta jos vanhemmat eivät pysty tai halua ottaa vastaan omaa lasta, se ratkaisu on kuitenkin silloin pakon sanelemana siunatuin vaihtoehto.
Kysymys 2092
Olen koko elämäni kipuillut sinkkuuteni kanssa. Tämä on vienyt minut masennukseen asti. Ei tunnu löytyvän uskovaa puolisoa, jonka kanssa voisin jakaa elämän. Toisen usko on kuitenkin minulle ehdoton asia.
Vihdoin olen tavannut ihmisen, jonka kanssa minulla on hyvä olla ja hän on elävässä uskossa. Hän on kuitenkin aikaisemmin ollut naimisissa, ei-uskovan kanssa. En tiedä, mitä minun tulisi asiasta ajatella. Onko väärin solmia hänen kanssaan avioliitto? Tuntuu niin musertavan masentavalta, jos tämä ei ole oikein. Haluan kuitenkin seurata Jeesusta.
Kiitos kysymyksestäsi ja avoimuudestasi. On ihana asia, että haluat seurata Jeesusta ja rakastaa häntä. Nämä avioliitto-ongelmat ja -kiemurat ovat joskus todella vaikeita. Välillä olen miettinyt, josko niitä edes on mahdollista käsitellä tällaisen kysymys- ja vastauspalstan avulla. Olen aikaisemmin käsitellyt vastaavia ongelmia. Voisit lukea esim. kysymykset nrot 161, 205, 237, 386, 545, 646, 1124.
Lyhyesti: Jeesus on opettanut avioliiton pysyvyyttä. Selvissä ja törkeissä tapauksissa "syytön" osapuoli voi mennä uudelleen naimisiin. Mutta juuri tämän toteaminen ja todistaminen on haasteellista. Hyvä pyytää johdatusta elämäänsä ja tosi kuuliaisuutta Jumalan tahdolle.
Kysymys 2091
Vanhurskauttaminen eli taivaskelpoisuus.
Minua kiinnostaa Vanhurskauttaminen ja luin tältä palstalta asiasta. Tekstissä mainittiin taivaskelpoisuus. Minä olen kuitenkin ymmärtänyt itse niin, että kukaan ihminen (edes pappi) ei voi julistaa ketään taivaskelpoiseksi. Minun oman näkemykseni mukaan tämän tekee Jumala yksin ja hänen poikansa Jeesus. Tämän he tekevät hyvin selvästi eli epäselvää Vanhurskautetulle Jumalan omalle ei jää lainkaan.
Olenko minä siis pappien mukaan väärässä, kun uskon Jumalan päättävän Vanhurskauttamisen ohi pappien?
Kiitos kysymästä. Jeesus sanoo evankeliumissa, että "joka kuulee teitä (apostoleita tai paimenia), kuulee minua" ja joka hylkää teidät, hylkää myös "minut ja hänet, joka on minut lähettänyt" (Luuk. 10:16). Siksi ei ole mielekästä asettaa Jeesusta ja hänen (todellisia) opetuslapsiaan vastakkain. Ei, kyllä opetuslapset haluavat ja saavat toimia työn keskellä Jeesuksen suuna, käsinä ja jalkoina. Se synninpäästö, jonka kuulet papin suusta, ei siksi ole hänen mielipidettään vaan juuri siinä Jeesus itse puhuu sinulle ja vapauttaa sinut ihan kaikesta synnistä. Tämä on erittäin tärkeä raamatullinen ja luterilainen opetus. Koeta ymmärtää tämä hieno ja syvällinen näkökulma. Jaksat varmasti paremmin silloin luottaa sihen, mitä kuulet papin julistavan sinulle. Ole siunattu Jumalan sanan ääressä!
Kysymys 2090
Jos oikein muistan niin Alister Mcgrath kirjassaan Kristillisen uskon perusteet on sitä mieltä, että Raamatun erehtymättömyysnäkemys olisi syntynyt vasta 1800-luvulla. Mitä mieltä olet tästä?
Ottamatta kantaa tuohon mainitsemaasi kirjaan sekä sen joihinkin opetuksiin, totean lyhyesti, että Raamatun totuuus on kirjoitettuna Raamatussa. Se on ollut sitä ihan heti alusta saakka. Jeesus sanoi omista sanoistaan, että ne ovat totuus (lue koko Joh ev.). Paavali sanoi omista sanoistaan samaa (tutkipa 1. Tess. 2:13, 2. Tim. 3:16). Ilmestyskirja sanoo sitä samaa (ks. esim. viimeinen luku). Jne. Jo luomisessa näkyy kauniisti, että Jumalan sana on kauttaaltaan tosi totuus (eikä mitään muuta). Kun hän sanoi näin tai noin, tapahtui juuri niin. Voit siis luottaa täysin Raamatun totuuteen ihan kaikessa. Se on koko kristinuskon perusasenne.
Kysymys 2089
Sattumalta löysin ja katsoin Youtube-esityksen, jossa mm. selitettiin Roomalaiskirjeen 1. lukua ja käsitteitä "synti ja häpeä". Mielestäni puhuja käsitteli asiaa yleisemmin, vaikka oli siinä tietysti myös tuo homo-kysymys mielessä. Lopussa saarnaaja sanoi tähän tapaan: Väärä ajatus ei ole synti. Se on vasta kiusaus. Väärä teko on synti ja niitä ei sovi tehdä.
Minusta tuossa on jotain kummallista. Jos vaikka tunnen kostonhimoisia tai vahingoniloisia ajatuksia vastenmielistä lähimmäistä kohtaan, mutta en lausu niitä ääneen, eikö se ole syntiä? Tai jos vaikka eteen tulee heteroseksuaalinen rivo kuva tai teksti ja ihan vähän tunnen siitä jotain kiihotusta mielessäni. Pikemminkin tuntuisi todenmukaiselta sanoa, että synnin myrkky on minuun ruiskutettu ja tunkeutunut joka soluun= ajatukseenkin. Tai mitkä ajatukset ovat varmasti 100-prosenttisesti synnittömiä?
Tämä on hyvä kysymys. Teologit ovat yrittäneet eri aikoina tehdä jos jonkinsorttista hienosäätöä siitä, mikä on syntiä ja mikä ei. Olet oikeassa, että himo jo sellaisenaan on syntiä. Jos näin opetetaan, tulee selväksi, että kukaan ei tule synnittömäksi eikä voi kelvata Jumalalle omilla yrittämisillään. Tämä on kuitenkin vaikea läksy. Harva tahtoo nöyrtyä sen alle. Sen sijaan alkaa selittely. Puhutaan ehkäpä taipumuksesta, joka ei sinänsä olisi paha asia. Se taipumus ilmenee kumminkin käytännössä juuri tuollaisena himokkuutena ja tuskin on nähtävissä "puhtaana" missään syntisessä maailmassa. Yhtä lailla ei voida puhua Rooman lailla himosta, joka "ei olisikaan syntiä" ja himosta, joka "on syntiä". Käytännössä tuollainen erottelu ei onnistu. Siksi puhuttaessa synnistä voidaan todeta, että synnin "pienikin liikahdus" sydämessä kertoo todellisen synnin olemassaolosta. Ainoastaan Vapahtaja oli synnitön kaikessa, me kaikessa syntisiä. Ja totta on, että Vapahtaja oli kaikessa kiusattu, kuitenkin ilman syntiä. Siksi voimme sanoa, että periaatteessa kiusattuna oleminen ei ole vielä syntiä, mutta kiusaukseen ajautuessamme me syntiset ihmiset jollain tasolla lankeamme jo syntiin. Siksi ei Isä meidän-rukouksessakaan varsinaisesti pyydetä, että me voittaisimme kiusaukset, vaan että Jumala ei edes saattaisi meitä kiusaukseen (koska jollain tasolla kuitenkin rikomme hänen tahtonsa kiusauksen hetkellä). Ihminen, joka ymmärtää tämän, tajuaa samalla, miksi Kristus kuoli ei ainoastaan meidän syntien edestä vaan meidän syntisten puolesta. Siksi sinäkin saat uskoa kaikki syntisi ja koko syntisyytesi anteeksi annetuiksi hänen kalliissa sovintoveressään.
Kysymys 2088
Olen joutunut pohtinut sitä, että mikä on Jumalan tahto ja tarkoitus siinä, kun sekä entinen vaimoni 59 vuotiaana, että minulle niin rakas tyttäreni 23 vuotiaana, riistivät hengen itseltään. En jaksa ymmärtää tätä ollenkaan, kun kuitenkin sanotaan, että Jumala rakastaa kaikkia ihmisiä, eikö Hän olisi voinut tässä jollain tapaa puuttua asiaan, enne kuin mitään ehti tapahtua. Entinen vaimoni kuoli ensin, lokakuun loppupuolella viime vuonna ja tyttäreni joulukuun lopussa. Se suru, tuska ja ikävä sekä välillä mieleen nousevat itsesyytökset ovat olleet hyvin raskaita käsitellä.
Minulle itselle ei tule muuta mieleen kuin Epistolassa Roomalaisille luvussa 7 olevat Pyhä Paavalin sanat siitä, miten ihmisissä olea synti tekee asioita, joita ihminen itse ei haluasi tehdä, mutta miksi ihminen kuitenkin niitä tekee, vaikka hyvin tietää, kuinka paljon surua ja tuskaa hän toisille teollaan aiheuttaa.
Tämä on surullista kuultavaa minullekin. Vaikeaa sanoa sinulle mitään. Vaikeata ymmärtää tuskasi suuruutta. Tuntuu, että kaikki sanat jäävät ikään kuin puolinaisiksi. Itsesyytökset nousevat usein (aina) tunnolle tällaisissa tapauksissa. Jää vain miettimään, mitä olisi voinut tehdä toisin taikka paremmin auttaakseen rakkaitaan. Harvemmin näihin kysymyksiin löytyy vastauksia. Harvoin vastaukset riittävät vastauksiksi. Paljon jää silti selvittämättä. Olisi hyvä, jos pääsisi puhumaan kuitenkin jonkun kanssa näistä tunteista. Apua löytyy kunnan ja kirkon puolelta. Ehkä olisi hyvä saada keskustella sekä jonkun psykologin (taikka psykiatrin) että jonkun sielunhoitajan (pastorin) kanssa. Lopulta voi kysyä itseltään, mitä ja miksi Jumala on tehnyt sen, minkä teki. Hän itse ja ihan vapaaehtoisesti uhrasi oman Poikansa syntiemme edestä. Se oli jotain käsittämätöntä. Hän halusi rakkaudessaan tehdä jotain ja itse asiassa kaiken meidän hyväksemme, jotta meillä olisi joku, jonka luona löytää lohtu ja armo. Ei täällä ajassa sairaus tai kuolema väisty pois. Ne jäävät tänne vaivaamaan jokaista. Ja kerran ne kohtaavat meidät tavalla tai toisella. Sellaisena hetkenä ymmärtää, kuinka kallista on saada silloin panna turvansa iankaikkiseen Herraan, joka auttaa, kun kukaan ihminen ei voi enää auttaa. Sinä olet joutunut kohtaamaan tämän puolen jo nyt elämässäsi. Samalla kun saat olla ja kysellä Jumalan edessä oman elämäsi vaikeita kysymyksiä, hän kertoo sinulle jossakin välissä myös oman elämänsä vaikeasta hetkestä, kun hänen menetti oman Poikansa. Uskon, että te ymmärrätte toisianne sellaisessa hetkessä ehkä paremmin kuin kukaan muu tässä maailmassa.