Pääkirjoitus, Länsi-Suomen Herännäislehti 2/2023
Nuorten käsitys omasta itsestä nettimaailman puristuksessa ja arvojen sekamelskassa
Timo Laato, päätoimittaja
Seuraava pääkirjoitus käsittelee erityisesti nuorten kokemaa identiteettikriisiä. Tämä aika on tyystin erilainen kuin oma lapsuutemme ja nuoruutemme. Voi olla jopa vaikeaa ymmärtää, mistä tässä kaikessa on kysymys. On sanomattakin selvää, ettei pääkirjoitus voi olla kattava esitys hyvin vaikeasta aiheesta. Se pyrkii valottamaan asiaa nuoren näkökulmasta ja hänen elämänkokemuksiinsa liittyen. Jokin aika sitten lääkäri Markus Halminen nosti omalta puoleltaan julkiseen keskusteluun Satakunnan Kansassa vastaavia asioita, mikä aiheutti laajempaa keskustelua. Kävi selväksi, että nuoristamme taistellaan. Tarvitsemme erityisesti esirukouksia heidän puolestaan. Lisäksi tarvitsemme tietysti myös oikeaa opetusta asiasta uudelleen ja uudelleen.
Yleistä nykykulttuurista – ulkokuori ja onnistumisen pakko
Nuorten käsitys omasta itsestä muovautuu yhä enemmän ulkonaisten muotoseikkojen perusteella. Ulkoinen kauneus merkitsee lähes kaikkea, sisäinen kauneus vähemmän, jos juuri mitään. Ruumiillisuus on ns. ”päivän sana”. Halutaan näyttää hyvältä. Suorastaan täytyy näyttää hyvältä. Yhä sekavammaksi ja mutkikkaammaksi käyvässä maailmassa oma ruumis tuntuu sellaiselta, jota itse pystyy hallitsemaan ja josta itse pystyy päättämään.
Minä päätän, mitä ruumiilleni teen. Millaiseksi ajattelen muovata sen saliharjoittelulla? Tarvittaessa käytän anabolisia saadakseni nopeampia, parempia tuloksia. Pukeudun aistikkaasti oman vartaloni virheitä peittäen. Voin myös käyttää hyväkseni kauneudenhoitotuotteita, alistua jopa kauneusleikkaukseen. Miehillä lihaksikas Ken ja naisilla muodokas Barbie ei enää ole saavuttamaton ihanne. Sinun tarvitsee vain päättää ja sitten käyttää kaikki aikasi sekä rahasi tavoitteeseen päästäksesi. Lopulta sinun on lupa valita vieläpä sukupuolesikin. Ken onkin Barbie. Barbie onkin Ken. Ehkäpä halutaan olla jotain siltä väliltä. Myös se onnistuu.
Samoin pystyt ”vastuullisena” vanhempana ”tehdastuottamaan” itsellesi sellaista jälkikasvua, jolla on sinun haluamiasi piirteitä tukan ja silmien väristä lähtien. Pyrit moninaisilla hedelmöityshoidoilla määrittelemään lapsillesi tilaamasi ominaisuudet. Heidän pitäisi täyttää sinun unelmasi. Elät osittain elämääsi heidän kauttaan.
Joten jos ei satu olemaan juuri se, miksi tahtoi tulla, voi syyttää omia vanhempiaan tai vaihtoehtoisesti omaa saamattomuuttaan. Kyllähän tarjolla oli muutakin kuin sitä tavanomaista.
Tarkemmin nykykulttuurista – sisäinen tyhjyys ja epäonnistumisen pelko
Mitä siinä karmeassa tapauksessa, jos sinä silti epäonnistuit? Et tullut siksi ”itseksi”, jonka kanssa olisit sinut? Ehkä tunnet minäsi täysin vieraaksi. Olet itse itsellesi persona non grata eli ”ei-toivottu henkilö”, itse itsesi pahin vihollinen. Tässä järkyttävässä todellisuuden hetkessä päätätkin alkaa elää epätodellista elämää. Muutat ns. virtuaalimaailmaan. Teet tavallaan modernin tai postmodernin itsemurhan. Sen myötä pääset taivaaseen, jota ei ole olemassa. Tuossa bittien tai sähköimpulssien sekamelskassa ikään kuin synnyt uudesti. Photoshoppaat näpsimäsi selfiet ja tilannekuvat mieluisiksesi. Kerrot Facebookissa ja Instagramissa vain niitä asioita, jotka ovat muille mieleen ja saavat heidät kadehtimaan sinua. Keräät tykkäyksiä tai peukutuksia. Olet vihdoin hyväksytty, toisten armahtama ja pelastuksen kokenut. Sellainen, jollaiseksi et tosin syntynyt, mutta vähät siitä. Pääsithän joka tapauksessa eroon siitä rumasta, epäonnistuneesta itsestäsi; nyt olet silikonilla täytetty, botoxilla siloteltu ja tekaistulla persoonallisuudella huoliteltu pelokas ihminen, joka elää yksinäistä elämää omassa suureellisessa pilvilinnassaan.
Vastaa minulle rehellisesti: Tällaistako elämää sinä halusit? Tällaistako elämää sinä syvimmältään ihannoit? Tällaistako elämää tavoittelet? Miksi antautuisimme pelaamaan peliä, jonka tiedämme häviävämme varmasti? Eräänlaista psyykkistä venäläistä rulettia, jossa revolverin pyöritettävä lipas on täynnä, jokainen panos paikallaan.
Eräs esimerkki elävästä elämästä
Seuraavassa lainaan lyhyitä otteita erään nuoren omaelämäkerrallisesta pro gradu -tutkielmasta. Siinä hän kertoo omasta löytöretkestään todelliseen minuuteensa. Yhteenvetona muutamia irrallisia ajatuksia ja mietelmiä hänen tekstistään:
”Metsästin niin kovasti ulkoista hyväksyntää ja saavutuksia.”
”Olin osa jotakin.”
”Aloin pelätä lihomista. Kuvittelin olevani arvokas hoikkana.”
”Vastapainona aloin ahmia. Ahmimisen jälkeen olo oli tukahduttavan hirveä.”
”Paniikinomainen pelko lihomisesta sai minut oksentamaan, sairastin bulimiaa pari vuotta.”
”Elämäni täyttyi vain työn velvollisuuksista. En oikein saanut mistään iloa irti ja olin huolissani tulevaisuudesta. En tiennyt, mitä halusin.”
”Etsin hyvää oloa makeasta.”
”Minun oli pakko olla jotakin ulkoisesti hyväksyttyä. En tiennyt kuka ja mitä olin ilman harrastusten tuomaa statusta. Kynsin ja hampain yritin pitää kiinni jostain hyvin ulkoisesta.”
”Harrastuksilla keräsin rintaani ansiomerkkejä. Luulin niiden kertovan, että olin hyvä ja normaalia arvokkaampi ihminen. Kurkistin kovan kuoren alle. Sieltä löytyi sitten tavallisen perheen tytär, iloinen pihakaveri, sisko, opiskelija. Niissä rooleissa olin enemmän oma itseni. Ja näin maailman iloisempana paikkana asua. Tarkemmin tarkasteltuani vielä syvemmältä sisältä löytyi ujo, hiljainen tytönreppana. Tämä tytönreppana oli torjuttu ja vaikeroi ulospääsyä pimennosta. Samalla, kun ulkoinen minäni oli etsinyt mahtavuuttaan milloin mistäkin, tämä sisäinen tyttörukka oli joutunut syvemmälle pimentoon.”
”Minun oli käännyttävä katsomaan taaksepäin. Jouduin tarkastelemaan, mistä olin tulossa. Kuka oikein olin, mitä halusin.”
”Tuska pakotti minut tutustumaan omaan itseeni, kohtaamaan oman itseni. Halusin tietää, kuka olen, ja miksi olen tällainen.”
”Miksi en ollut aiemmin tajunnut psyyken olevan vähintäänkin yhtä tärkeä kuin liikkuvan ruumiin? Haavoittuvuuden hyväksyminen ja heikkouden myöntäminen ei ollut helppoa, mutta minun oli nähtävä se itse.”
Mielestäni teksti on oivaltavan osuvaa. Juuri tällaisten kysymysten kanssa moni nuori kamppailee ja taistelee nykyisin. Lainatut tekstit voitaisiin soveltaa yhteen jos toiseenkin henkilöön. Sopisivatko ne mahdollisesti sinuun?
Mahdottomuuden edessä
Amerikkalaisten tutkimusten mukaan nykyaikana noin 40 prosenttia miehistä haluaa vartalon, jota ei pysty saavuttamaan ilman anabolisia steroideja. Suomessa jopa puolet nuorista miehistä on tyytymättömiä ulkonäköönsä. Naisista ja heidän toiveistaan ei kai edes tarvita tilastoitua tietoa.
Seurauksena on anoreksia, laihuushäiriö eli pakonomainen tarve pudottaa painoaan. Doping-kirjallisuudessa puhutaan käänteisestä anoreksiasta tai adonis-kompleksista, jolloin henkilö kärsii pakkomielteisesti siitä, ettei oma keho ole riittävän lihaksikas tai näyttävä. Anoreksian vastakohdaksi on syntynyt bigoreksia. Se tarkoittaa pakonomaista tarvetta kasvattaa isompia ja vielä isompia lihaksia. Bigorektikko näkee itsensä hentona ruipelona, vaikka hänen kehonsa olisi kuinka hyvässä kunnossa tahansa. Anoreksiaan voi johtaa myös ortoreksia. Se on syömishäiriö, jonka taustalla on pakkomielteinen halu syödä mahdollisimman terveellisesti.
Aikamme siis ihannoi ruumiista, ruumiin kulttuuria ja ruumiin kauneutta. Siitä puhe, mistä puute. Emme saavuta sitä, mitä tavoittelemme. Aika tekee tehtävänsä. Me vanhenemme ja me rapistumme. Kauneus katoaa. Komeus koukistuu. Ihanteemme luisuvat käsistämme. Meidän loppumme häämöttää viimeistään kuolemassa. Se ei korjaa meitä niin kuin mekaanikko huolettavaa autoa. Ei, vaan se korjaa meidät hautaan, matojen ruuaksi. Mätänemme ja maadumme. Ei täällä ole mitään pysyvää.
Raamattu ja ruumiillisuus
Miten Raamattu vastaa näihin kysymyksiin? Tarjoaako se ulospääsyn modernismin ja postmodernismin umpikujasta? On yllättävää, miten ajankohtaisena Jumalan pyhä sana jälleen näyttäytyy. Ehkä vain ani harva on tietoinen, miten ”ruumiskeskeinen” kirja Raamattu on. Meidät on tietysti luotu kokonaisiksi ihmisiksi, ja siihen ihmisyyteen kuuluu meidän ruumiillisuutemme. Edelleen siihen liittyy vahvasti meidän seksuaalisuutemme, joka on jotakin äärimmäisen positiivista. Se ei ole missään tapauksessa syntiinlankeemuksen seurausta, vaan Jumalan hyvään luomisjärjestykseen kuuluva asia. Sen väärinkäytön Raamattu torjuu, mutta ei pienessäkään määrin sano mitään negatiivista sen oikeasta käytöstä pyhässä avioliitossa. Kaikenlainen kreikkalaisen filosofian tai gnostilaisuuden ilmaisema ruumiinkielteisyys on kaukana luomiskertomuksesta. Seksuaalisuuden mielihyvää tuottava tunnemyrsky puhkeaa voimakkaimmin esiin Laulujen laulussa, Korkeassa Veisussa. Ota ja lue. Tässä valossa yleinen syyttävä puhe Raamatun kielteisyydestä seksuaalisuutta kohtaan on täysin perusteetonta paatosta, ilman minkäänlaista totuuspohjaa.
Jumalan luomana ihmisenä saat ottaa oman ruumiillisuutesi suurenmoisena lahjana vastaan. Sinun on lupa vapautua kaikenlaisesta pakkomielteestäsi muokata sitä ja itseäsi pinnallisten tyylivirtausten mukaiseksi kopioksi muoti- ja kehonrakennuslehtien kansikuvatytöistä ja -pojista. Ole vaan iloisesti ja rohkeasti oma itsesi juuri sellaisena kuin olet. Monenlaiset kasvukivut kuuluvat asiaan. Ne menevät aikanaan. Voit keskittyä elämässäsi kehittämään niitä tietoja ja taitoja, jotka tunnet ns. omiksesi. Ei kannata kurkottaa tämän maailman ihanteiden perään. Monesti ne vääristävät minuuttasi eivätkä anna tilaa todelliselle kasvullesi ja henkiselle kukoistuksellesi. Siksi voit päättävästi ja hyvillä mielin hylätä ne. Älä enää haikaile niiden perään.
Kristus – pelastuksen ruumiillistuma
Vielä lisäksi on hyvä muistaa, kuinka ”ruumiillista” Raamatun opetus pelastuksesta on. Ei puhettakaan siitä, että kyse olisi vain ihmisen sielusta tai järjen käsitteellisestä ajatusleikistä. Päinvastoin. Evankeliumi on ”ruumiillista”, lihaksi tulevaa. Sen suloisuus on siinä, kun sitä julistavien jalat vuorilla painuvat syntisen maankamaran saveen ja mutaan (Jes. 52:7). Hurmahenkisyys on tästä tyystin poissa. Pelastuksen alku on siinä, kun ”sana tuli lihaksi”, Jumalan Poika todelliseksi ihmiseksi antaen repiä ja pingottaa ruumiinsa ristin päälle. Siksi puhumme inkarnaatiosta ja inkarnatorisesta sanasta. Sillä tarkoitetaan Jeesuksen pyhittämää ruumiillisuutta aina hänen synnittömästä sikiämisestään häpeälliseen kuolemaansa, riemulliseen ylösnousemukseensa ja juhlavaan taivaaseen astumiseensa saakka. Ruumiitonta Jeesusta ei ole olemassa. Siksi Marian kohtu oli täynnä, mutta kalliohauta oli tyhjä. Tässä on lupaus myös meidän ylösnousemuksestamme viimeisen päivän koittaessa. Silloin ei ruumistamme eikä sieluamme jäydä enää mikään puute, sairaus tai kuolema.
Pelastus tarkoittaa siis Raamatussa koko ihmisen pelastumista. Silloin käyt taivaaseen, et vain jonkinlaisena harmaana henkiolentona, vaan luotuna ja lunastettuna omana itsenäsi ”kirkastetussa” ruumiissasi ilman mitään vikaa ja virhettä.