Search
Close this search box.

Kysymykset


Kysymys 6

Tuomo Simojoen esiintyminen TV 1:ssä 25.11. herätti minussa suurta kiinnostusta rukoilevaisten mahtavaa veisuuperinnettä kohtaan. Haluankin nyt kysyä teiltä, miten suhtaudutte yhteisönne ulkopuolisiin henkilöihin jotka haluaisivat osallistua jumalanpalveluksiin tai seuroihin voidakseen itse kokea tuota veisuuta ja tutkia sen herättämiä tuntoja itsessään? Jos suhtautumisenne ulkopuolisiin veisuun kuuntelijoihin on periaatteesa myönteistä, onko jotain sellaista (kohteliaisuustapoja tmv.) jota olisi hyvä tietää ennen kuin osallistuu rukoilevaisten jumalanpalveluksiin ja seuroihin?

Vastaus:

Rukoilevaisten seurat on tarkoitettu kaikille syntisille. Ketään ei oo tarkoitus katsoa "pitkin nenänvartta". Olet yhtä lailla tervetullut kuin kuka muu tahansa. Itse ainakin jopa toivon, että kaikki maailman punkkarit ja raggarit, pelokkaat ja arat, huonot ja vielä huonommat, ahdistuneet ja toivottomat, levottomat sekä kelvottomat saisivat tulla rauhassa ja hiljentyä kuuntelemaan armahtavan Herran sanaa ja veisaamaan täysillä Jumalan kiitosta. Ei meillä oikeastaan mitään sen kummempaa "etikettiä" ole seuroissa. Polvirukousta käytetään ja jokaisella on mahdollisuus rukoilla, jos haluaa. Mitään pakkoa ei ole. Sitte vielä ehkä yksi asia: etenkin vanhempi väki "niiaa" Jeesuksen nimen kohdalla kunnioituksen ja palvonnan merkiksi. Tapa on saanut alkunsa Fil. 2:10 kohdasta. Lueppa se! Niin että Sinä oot tervetullut kuuntelemaan, katselemaan, veisaamaan ja rukoilemaan yhdessä meiän kanssa. Vetäise mua hihasta, jos satumme samoihin seuroihin!


Kysymys 5

Anteeksi, mutta kuka on Timo Laato?

Vastaus:

Se olen minä! Toimin rukoilevaisten pastorina. Lämpimiä terkkuja Sulle! Nähdään ja hymyillään.


Kysymys 4

Voisitteko kertoa mitä toimintaa rukoilevaisuusjärjestöllä on niinkuin yleensä,

en tarvitse päivämääriä tai missä paikassa?

Vastaus:

Länsi-Suomen Rukoilevaisten Yhdistys edustaa vireää ja elinvoimaista herätysliikettä, jolla on oma papin virka ja joka on voimakkaasti mukana mm. Keniassa ja Saksassa tehtävässä lähetystyössä. Kotimaassa vanhan käsikirjan mukaisia ehtoollisjumalanpalveluksia, seuroja ja nuorteniltoja järjestetään eri puolilla Länsi-Suomea. Vuosittain järjestetään myös oma rippileiri ja nuorten piirissä toimii vanhan virren veisuuseen erikoistunut kuoro, joka on julkaissut kolme äänitettä. Kustannustoiminnasta mainittakoon esimerkkinä vuosisatoja käytössä olleiden kansankoraalien kerääminen ja julkaiseminen (Siionin Virret ja Halullisten Sielujen Hengelliset Laulut) sekä v. 1701 virsikirjan nuottipainoksen julkaiseminen. Kuukausittain ilmestyvä Länsi-Suomen Herännäislehti toimii rukoilevaisten pää-äänenkannattajana. Katso lisää Tausta sivulta.


Kysymys 3

Järjestättekö koskaan Etelä-pohjanmaalla mitään? -Olisi kiva osallistua reilusti luterilaisen, elävän herätysliikkeen tilaisuuksiin!

Vastaus:

Ei juurikaan olla järjestetty, mutta se on lähinnä järjestelykysymys! Juhannuksen tietämillä ollaan välillä oltu siellä päin.

Esim. viime kesänä Virroilla.

Sitten ollaan joskus oltu slaloilemassa Soinissa ja sillee.

Mutta mitään säännöllistä toimintaa ei ole Pohjanmaalla.

Mutta ehkä Sulla ois jokin ehdotus??? Minne tultais ja mitä tehtäis?

Ehdotuksia otetaan vastaan.

Terkuin

Timo


Kysymys 2

Mieltämme painaa kysymys, miksi olette Rukoilevaisia, ettekä Rukoilevia?

Vastaus:

Kai kyse on lähinnä suomen kielen "taipuvaisuudesta". Herätysliikettä kutsutaan rukoilevaisuudeksi (koska meille on tyypillistä rukous, erityisesti polvirukous) ja siksi sen jäseniä rukoilevaisiksi. Herätysliikkeen nimeksi ei kai oikein sovi 'rukoilevuus' tms. No niin, ja sitten ollaan tässä perinteisessä nimessä. Ehkäpä vielä silläkin on ollut merkitystä, että kaikki kristityt ovat kyllä rukoilevia (vertaus rukouksesta kristityn ihmisen hengityksenä), muttei välttämättä sitten kuitenkaan rukoilevaisia. Näin tämän asian yksinkertaisesti selittäisin.


Kysymys 1

olisi todella kiva saada kartta rukoilevaisuuden leviämisestä.. mistä sen voisi löytää?

Vastaus:

'Rukoilevaisuus pähkinänkuoressa' -sivulla on kartta rukoilevaisuuden pääasiallisesta levinneisyydestä. Muuttoliikkeen myötä (työn ja opiskelun perässä) on rukoilevaisia siellä täällä, mutta varsinainen rukoilevaisuuden ydinalue on siis Länsi-Suomessa (Laitilasta Poriin ja sisämaahan päin mentäessä Huittisiin asti).