Kysymykset
Kysymys 48
Minua ahdistaa hirveästi tällä hetkellä, koska naapurimaassa asuva ystäväni(mies) on menossa naimisiin lähiaikoina samaa sukupuolta edustavan kanssa siksi, että ystäväni haluaa vain auttaa tätä ulkomaalaista miestä pääsemään maahan. Ystäväni mukaan heillä ei ole sen kummempaa suhdetta. Tiedän ystäväni raivostuvan, jos alan neuvoa häntä Raamatun mukaan, koska hän on ateisti. Pitääkö minun uskovana hylätä tämä ystävä, jos en uskalla 'lyödä häntä Raamatulla päähän'? Tämä tilanne on tosi vaikea. Minun on tosi vaikea elää sen tiedon kanssa, että hän on niin Raamatun vastaisessa 'suhteesssa'. Silti hän on minulle tärkeä ystävä. Miten mun pitää menetellä? Olen ainakin paljon rukoillut, että Jumala muuttaisi tilanteen.
Raamattu käskee meitä karttamaan niitä KRISTIveljiä ja -sisaria, jotka monista pyynnöistä huolimatta eivät edes TAHDO luopua julkisesta syntielämästä (lue 1. Kor. 5:9-13). Heidän kanssaan ei kuulu antautua läheiseen kanssakäymiseen. Ei ole tietysti myöskään hyvä antautua varauksettomasti ei-uskovienkaan seuraan, koska "huono seura hyvät tavat turmelee" (1. Kor. 15:33). Tämä on usein nähty ja koettu. Ajattelen tästä po. tapauksesta, että rauhallinen, rukouksen kanssa voideltu keskustelu asianomaisen kanssa olisi varmaan paikallaan. Kai ystävyys (todellinen sellainen) kestää vähän erimielisyyttäkin. Hyvä, kun olet rukoillut paljon ystäväsi puolesta. Pyydä myös, että Jumalan Henki antaisi sinulle oikeat sanat ja rakkauden, kun puhelet ystäväsi kanssa. Myös me netin käyttäjät voimme rukoilla sinun ja tämän asiasi puolesta.
Kysymys 47
mitkä virret ovat erityisesti rukoilevaisille tärkeitä?
Monelle tulee vuosien saatossa omat lempivirtensä. Väliin ne lempivirret voivat oman tilanteen mukaan muuttuakin. Siksi kysymykseen on (kai) aika vaikea antaa yhtä, "oikeata" vastausta.
Ehkä parhaimman kuvan tämän hetken rakkaimmista virsistä saa tulemalla mukaan seuroihin. Siellä ihmiset toivovat haluamiaan virsiään jatkuvasti. Joten se on ilmeisesti paras vastaus, minkä osaan antaa.
Kysymys 46
'..ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan' (Ilm. 20:12).
Osaisitko selittää tämän eron tekojen mukaan tuomitsemisen ja kuitenkin uskosta pelastumisen välillä? Kun Raamattu antaa ymmärtää, että tuomio tulee teoista - Jeesus itsekin kertoessaan viimeisestä tuomiosta tuo esille juuri sen, mitä ihmiset olivat tehneet, ei sen uskoivatko he...
Koko Raamatusta tulee tosiaan selkeästi esiin, että pelastus on armosta, mutta tuomio tapahtuu tekojen mukaan. Se korostaa sekä ihmisen vastuuta että Jumalan oikeudenmukaisuutta. Me olemme armon saatuamme edelleen vastuussa siitä, mitä teemme. Armo ei ole vain kuollut oppilause vaan elävä persoona, itse Jeesus, joka ristin päällä sovitti syntimme. Hän elää ja vaikuttaa meissä asuessaan uskon kautta sydämessämme. Hyvät teot ovat seurausta (elävästä) uskosta ja kuuluvat pyhitykseen. (Vanhurskaus meillä on yksin Jeesuksen veressä.) Teot osoittavat siksi, kenelle me kuulumme.
Jollei Raamattu puhuisi näin selkeästi tekojen mukaan tapahtuvasta tuomiosta, moni pettäisi itseään kuolleella aivouskolla. Iankaikkinen autuus olisi kait silloin lähinnä aivovoimistelua, josta ei seuraa mitään. Elävä usko on taas Raamatussa suuri ja ihmeellinen asia, joka ei salli ihmisen olla toimetonna vaan vie ja johdattaa häntä sinne, minne Herra tahtoo. Siksi ihmisen ongelma syvimmältään ei olekaan tekojen vaan uskon puute. Hyvät teot kasvavat verellä kastetusta sydämen maaperästä. Raamatun kuvaukset viimeisestä tuomiosta ovat siis terveellistä opetusta ja tahtovat johdattaa meidät syvemmälle uskoon ja uskossa. Ne teot, joista näissä yhteyksissä puhutaan, eivät ole koskaan esim. luonnollisen ihmisen omassa voimassa tekemiä tekoja vaan nimenomaan uskosta ja vain siitä nousevia tekoja. Niinpä on loppujen lopuksi kysymys siitä, mistä me saamme ja löydämme elävän uskon. Ja vastauksia on tasan yksi ainoa: vain veren evankeliumista!
Kysymys 45
Minulle heräsi kysymys toisesta Raamatunpaikasta lukiessani vastaustasi jonkun esittämään kysymykseenJes. 11 luvun 6-10 jakeisiin.
Koska rukoilevaiset eivät kuulu ns. kiliasteihin, kuten en minäkään, niin kysyn selitystä yhteen minulle paljon ajatuksia tuottaneeseen Raamatunpaikkaan, jota kiliastit pitävät eräänä varmimpana todistuksena ns.'ylöstempauksesta' ennen odottamaansa 'tuhatvuotista valtakuntaa'.
Luuk. 17 luku, 34-36 jakeet: 'Minä sanon teille: Sinä yönä ovat kaksi yhdellä vuoteella, yksi otetaan ja toinen jätetään. Kaksi ynnä jauhavat: yksi otetaan ylös ja toinen jätetään. Kaksi ovat kedolla: yksi otetaan ylös ja toinen jätetään.'
Tarkoitetaanko em. tapahtumat tapahtuvan viimeisenä päivänä, jolloin tapahtuu Herran tuomiolle tulo, vai ennen ?
Jakeet tarkoittavat, että meidän on valvottava uskossa kaiken aikaa ja oltava valmiina lähtöön joka hetki. Muita kysymyksiä ei liene tarpeellista yhdistää tähän kohtaan.
Kysymys 44
Hei! Kysyisin Sinun näkemystäsi ja perustelujasi kahdesta tavasta, jotka vaihtelevat kristillisessä seurakunnassa. Ensiksi lasten vieminen ehtoolliselle ja toiseksi naisten pään peittäminen sanan kuulossa ja rukouksessa. Kiitos etukäteen!
Eri kirkkokunnissa nämä tavat poikkevat tosiaan pikkuisen toisistaan. Itse en pidä niitä valtavan suurina erottavina tekijöinä. Todelliset erot ovat jossain muualla, syvemmälle. Lasten ehtoollisella käynnistä ei ole niin tarkkaa käskyä Raamatussa. Mutta ymmärtäisin, että "itsensä koetteleminen" (ks 1. Kor. 11:28) edellyttää tiettyä kypsyyttä. Onko se riittävä kypsyys sitten juuri 15 v. vai jotain muuta, jää avoimeksi. Itse olen noudattanut tätä perinteistä näkemystä. Naisten pukeutumisesta sanoisin, että sen on noustava uskovaisen sydämen omasta vakaumuksesta. Muussa tapauksessa se on vain opittuja ihmiskäskyjä ja tapoja.
Kysymys 43
Miten Juutalaiset kunnioittavat vanhempiaan?
Toivottavasti paremmin kuin me suomalaiset! Juutalaisuudessa kuten Lähi-Idässä muutenkin perheen merkitys on paljon suurempi kuin länsimaissa. Siksi vanhemmat ovat hyvin usein erittäin arvostettuja kalliin tehtävänsä ja elämänkokemuksensa takia. Tästä olisi meillä paljon opittavana, etenkin kun Paavali ennustaa, että viimeisinä päivinä ihmiset ovat "vanhemmilleen tottelemattomia" (2. Tim. 3:2).
Kysymys 42
Tämä ei liene kovin ajankohtainen kysymys, mutta mitä ajattelet Lucian-päivän vietosta? Olen ajatellut, että esim. koulussa vietettynä siinä on kyse lähinnä 'kulttuuriperinnöstä', mutta entä jos päivää vietetään luterilaisen seurakunnan järjestämänä? Mikä on silloin sen kristillinen sanoma? Puhutaan valon tuojasta, mutta eikö Jeesus ole meidän valomme? Tuntuu, että Lucia-neidosta kulkee niin monenlaista taustakertomusta...
On totta, että vain Jeesus on maailman valkeus. Samalla kuitenkin hän sanoo, että mekin loistamme hänen valoaan. Monelle maailman pimeydessä elävälle voi ainoa valonlähde olla joku kristitty, joka rakkaudessaan astuu sisälle hänen pimeyteensä. Siitä se valo voi levitä laajemmallekin.
Itse korostaisin Lucian-päivän vietossa tuon neitokaisen puhdasta rakkautta. Hän voisi olla todella hyvä esikuva aikamme nuorille todellisesta naisesta, jonka ei tarvitse ahtautua seksistisen kulttuurin korsettiin vaan voi hyvän omantunnon ja raikkaan uskon kaunistamana näyttää mallia luomisen ihanuuden suuruudesta. "Jumala loi naisen", puhtaan, suloisen, sellaisen, jonka syvin onni on olla Jumalaa lähellä.
Kysymys 41
Mitä mm Jesajan kirjan 11:6-10 tarkoittaa ja milloin se tapahtuu? Jos kyseessä on Jeesuksen paluun päivä, tarkoittaako tuo konkreettisesti noin, vaiko vertauskuvana?
Hyvä nyrkkisääntö Raamatun selittämisessä on, että teksti on ymmärrettävä niin kuin se on - ellei sitten selvä tekstiyhteys johda ymmärtämään kohtaa jotenkin vertauskuvallisesti. Mainitsemasi kohta puhuu todellisuudesta, joka kerran on toteutuva. Messias (= Jeesus Kristus) on palauttava paratiisin ihanuuden maan päälle. Silloin ihmiset ja eläimet elävät sovussa keskenään kuten jo aikaanaan Eedenissäkin.
Kysymys 40
Tervehdys! Miksi joskus kuulee puhuttavan uskovan ihmisen rakkaudesta Jumalan Lakiin, vaikka ihminen luonnostaan vihaa Lakia, koska ei pysty sitä täyttämään ja se tuomitsee hänet kuolemaan. Ymmärrän, että Jeesuksen ansion itselleen omistava ihminen haluaa seurata Jumalan käskyjä ja neuvoja, mutta eikö Laki kuitenkin tee mahdottomaksi oman yrittämisen? Eli voinko rakastaa sitä, joka tuomitsee minut kuolemaan, koska en pysty sen mukaan elämään. Vai pitäisikö Lakia tulkita vain sen 'hengen' mukaan, ei kirjaimen? Onko siis Jeesus kuollut turhaan, jos me voimme Lakia rakastaa? Herra minua ja meitä auttakoon! Suokoon Jumala sinulle voimia ja viisautta opettaa ja ojentaa eksyväisiä matkamiehiä!
Kukaan ei voi rakastaa Jumalan lakia luonnostansa. Se on sula mahdottomuus. Lue tästä esim. lyhyt kohta Room. 8:6-8. Jeesus kuoli nimenomaan siksi, että meistä jokainen saisi uskoa lainrikkomuksemme anteeksi. Mutta kyllä Jeesuksen kuoleman tarkoitus oli myös synnyttää meissä vastarakkautta Jumalaan, joka ensin rakasti meitä. Ja koska rakkaus on lain täyttymys (lue tästä lyhyt kohta Room. 13:10!), niin me Jeesuksen sovintotyön tähden rakastamme - ja täytämme siis lain. Room. 3:31 ei siis turhaan sanoa, että uskon kautta me vahvistamme lain jopa tässäkin mielessä. Mutta täällä ajassa kaikki jää kuitenkin vajaaksi. Siksi tarvitsemme aina uudestaan Jeesuksen armoa ja laupeutta, sanalla sanottuna: rakkautta.
Kysymys 39
Selitätkös minulle mitä tarkoittaa esikristillinen?
Se tarkoittaa aikaa ennen kristinuskoa. Esim. Suomen historiassa voidaan puhua esikristillisestä ajasta, jolloin tarkoitetaan pakanallisia tapoja jne. Sitten taas raamattutieteessä voidaan puhua esim. esikristillisestä perinteestä, jolla voidaan tarkoittaa vaikkapa juutalaisia tai vanhatestamentillisia opetuksia.
Kysymys 38
Sanotaan, että Jumala ei sulje ovea avaamatta toista. Olen tässä pohtinut sellaista, että voiko Jumala avata eteemme samalla kertaa monia ovia, joista sitten ihmisen pitää itse valita, mistä menee sisään? Esimerkkinä voisi olla vaikka opiskelu- tai työpaikan valinta. Jos onkin mahdollisuus aloittaa useammassa paikassa, antaako Jumala kuitenkin selvyyden, mikä on oikea 'ovi', josta mennä sisään?
Jumala on antanut meille "vapaan tahdon" järjellisissä asioissa (sitä vastoin hengellisissä asioissa me olemme täysin sen varassa, mitä Henki meille luovan Sanansa kautta kirkastaa). Siksi meidän tulee tehdä monia päätöksiä "terveen järjen" mukaisesti. Turha kaikkea tässä maailmassa on hengellistää. Tottahan toki kristitty kuitenkin toivoo, että hän kaikessa saisi kirkastaa Jumalansa kunniaa, ja siksi hän saa jättää kaikki maallisetkin asiansa hänen hoitoonsa. Väliin me kuitenkin erehdymme ja teemme ehkä vääriäkin ratkaisuja. Kuitenkaan se ei (yleensä) ole niin kauhean vakavaa. Saamme oppia virheistämme ja yrittää taas uudestaan. Jumala on siinäkin meitä ohjaamassa - ja voi kääntää huonotkin asiat hyväksi. Lue. Room. 8:28. Rukouksessa saat pyytää johdatusta elämääsi. Ja Jumala pitää, minkä lupaa.
Kysymys 37
En todellakaan ymärrä mitä järkeä tässä uskonto touhussa on...
Samaahan voi saatanapalvojatkin teistä puhua...
Eikä jumalaa voi mitenkään todistaa ellei ole päässä jotain vikaa!
T: tavallinen koululainen
Ehkä puhun nyt vähän "isämäisesti", mutta toteaisin, että kyllä elämä opettaa meitä ymmärtämään järjen rajallisuuden. Ei kaikkea voi järjellä selittää. Olet ehkä itsekin huomannut, että yht'äkkiä ihastut tai rakastut johonkin toiseen! Ei sitä osaa kukaan järjellä selittää (vaikka yritetty on). Ja eikö rakkauden ihanuus ole juuri sen salaperäisyydessä, mutta silti sen käsinkosketeltavassa todellisuudessa? Samanlainen on taivaallinen rakkaus. Eihän sitä voi järjellä selittää. Siksi luulen, että olet ymmärtänyt kristinuskon "jujun" ihan oikein. Eihän tässä ole tarkoituskaan olla aina niin kauhean paljoa järkeä! Miksi siis pitäisi? Minulla ei ainakaan ole niin paljoa päässä vikaa (muuta vikaa löytyy kyllä), että yrittäisin tässä nyt ruveta todistelemaan Sinulle elävän Jumalan olemassaoloa. Rukoile sen sijaan, että Hän ilmoittaisi itsensä Sinulle. Se ei maksa Sinulle mitään. Ja ennen kaikkea: Voit itsekin yllättyä. Rohkeasti vaan!
Kysymys 36
Hei Timo,ensin kiitoksia mielenkiintoisesta sivustanne.Sitten kyssäri.Mieltäni on askaruttanut Luk.16:1-9 jakeet,erityisesti viimeinen jae 9.Miten epärehellisyys voi olla kehuttavaa?Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin?Kiitos etukäteen vastauksesta.
Epärehellisyydessä sinänsä ei ole mitään kehuttavaa. Jeesus käskee ottamaan mallia väärintekijöiden toimellisuudesta, ahkeruudesta ja nerokkuudesta. Hän tahtoo näin ravistella kuulijoitansa huomaamaan uskonnollisuutensa haaleuden. Luther puhuu selityksessään portosta, joka kaunistaa itseänsä ja ahkeroitsee kelvatakseen toiselle. Samoin meidän kristittyjen kuuluisi ahkeroida Jumalan tahdon tekemisessä ja häntä miellyttääksemme.
Vastaavasti voimme ajatella muustakin synnistä.
Näin lyhykäisesti tästä kohdasta.
Kysymys 35
Hei,
Kysyisin Teiltä muutamia kysymyksiä:
Nettisivuillanne mainitaan rukoilevaisuuden synnyttäjiksi ne tutut; kansanherätyksen Liisa Eerikintytär ja tulinen saarnaajapappi Achrenius. Viimeksi Suomessa käydessäni ostin antikvariaatista Harri Heinon 1970-luvulta peräisin olevan kirkkohistoriallisen tutkimuksen hyppyherätyksestä rukoilevaisuuden synnyttäjänä. Ette kuitenkaan itse mainitse hyppyherätystä ollenkaan, miksi?
Millainen kanta nykyrukoilevaisuudella on hyppyherätyksen kaltaisiin ilmiöihin eli heränneiden tanssiin (1800-luvullahan se kai oli yleensä synti: vrt. esim. körtit silloin) ja hyppimiseen jonkinlaisena hengellisenä tekniikkana ym. ekstaattisiin ilmiöihin ja niiden tavoitteluun? Kirjan mukaan virkavalta sai viilennettyä sen aikaisen hihhuloinnin aika hyvin.
Lisäksi olisin kysynyt tarkemmin teidän tavastanne rukoilla polvillanne: Polvistutteko kirkossakin? Itse asun katolisessa maassa, joten täällä kirkon penkit on rakennettu niin, että polvistuminen messussa onnistuu. Olen huomannut, että Suomen kirkoissa polvistumiseen tarkoitettu lauta on liian lähellä seuraavaa penkkiriviä - se lienee tarkoitettukin jaloille polvistumisen sijaan... Polvistutteko kirkon lattialla, kuten Heinon kirjassa kuvaillaan?
Korostatte Biblian merkitystä. Olen miettinyt näin ulkosuomalaisena, että kunhan lapseni nyt edes oppisi "tavallistakin" suomea täällä kaukana ulkomailla, jossa hänen suomen kielensä ainoa lähde olen minä. Biblian kieli on kyllä auttamattomasti vanhentunut. 5-vuotias lapseni ei ymmärrä siitä tuon taivaallista - eikä muutakaan 😉 Eihän kukaan enää sillä tavalla puhu, en minä ainakaan! Onko tosiaankin niin, että uusimpien raamatunkäännösten sanoma on hämärtynyt, tai on peräti kuin särkynyt peili, kuten vuoden 1992 käännöstä kuvaillaan nettisivuillanne? No Bibliaa nyt sentään voi vielä lukea, mutta sitten on vielä nämä alkukieliä tuntevat, jotka ovat sitä mieltä, että ainoa relevantti tapa lukea Raamattua on lukea sitä alkukielillä.
Voiko rukoilevaiseksi tulla vai synnytäänkö ainoastaan sellaiseksi syntymällä rukoilevaisperheeseen?
Ystävällinen kiitos vastauksistanne,
Nimimerkki "ulkosuomalainen"
p.s. Miksi ette laita kaikkia lehtiänne nettiin? (vaikuttavat todella hyviltä!)
Kiitos monista suurista kysymyksistäsi. Pyrin vastaamaan lyhyesti.
En ymmärrä, mistä Harri Heino on saanut tämän käsityksensä hyppyherätyksestä rukoilevaisuuden synnyttäjänä. Se ei pidä paikkaansa. Viittaan tässä yhteydessä Ilpo Sinkon rukoilevaisuuden syntyä käsitteleviin kirjoituksiin (kts. Matti Paavola ja Mitä on rukoilevaisuus?). Joten se "tavanomainen" selitys Liisa Eerikintyttären ja Abraham Achreniuksen osuudesta rukoilevaisuuden syntyyn on oikea.
Minä en ole koskaan tavannut hyppyherätyksen tapaista liikehdintää nykyaikana, joten en tiedä, kuinka sellaiseen suhtauduttaisiin nyt. Tärkeintä olisi varmaan oikea, raamatullinen opetus ja raitis, evankeliumintäyteinen henki.
Kyllä me polvistumme edelleen kirkossakin. Usein me rukoilemme "penkin ylitse" kumartuneina. Kaikissa kirkoissa ei ole polvistumiseen tarkoitettua "lautaa" ja usein se on tosiaan liian lähellä seuraavaa penkkiriviä, joten "laudan" varassa polvistuminen ei oikein luonnu.
Biblian vanha kieli tuottaa monille vaikeuksia. Tämän olen huomannut työssäni. Se on todella ongelma. Ongelma on myös se, että yhtä hyviä käännöksiä ei tällä hetkellä ole olemassa. Biblian eduista viittaan kirjaseeni jumalanpalveluksesta (kts. Pieni opas ...). Jumalan sanan lukemista ei korvaa mikään. Väliin sen lukemisen kanssa on nähtävä vaivaa. Sen voin todeta omasta kokemuksestani. On parempi lukea hyvää, tarkkaa käännöstä, vaikka sen kieli olisi vanhahtavaa kuin uutta, modernia käännöstä, joka ei ole tarkkaan tehty "Hengessä ja totuudessa".
Toivon, että tässä tilanteessa löydätte lapsenne kanssa hyvän ratkaisun. Olisi varmaan hyvä lukea hänen kanssaan lasten raamattuja niin kauan kuin hän on noin pieni. Minulla on hyviä kokemuksia tästä. Lapseni tykkäävät näistä hetkistä ja toisinaan he ehdottavat itse kirjoja, joita he ovat löytäneet esim. kirjsaton hyllyiltä.
Kyllä rukoilevaiseksi voi "tulla". Esim. itse en ole rukoilevaisesta kodista. Alkuaan ei kotini ollut edes niin "harraskaan" koti. Mutta tässä sitä nyt vaan ollan. Jumalan armosta.
Kiitos vielä palautteestanne Herännäislehdestä. Muita lehtiä ei meillä olekaan. Mutta tätä lehteä voi lukea netistä tai tilata kotiinsa webbisivuilta.
Toivotan siunausta koko perheellesi.
Kysymys 34
Sanot kauniisti:
Uskossa on se, joka sydämessään halajaa Jeesuksen tykö. Sinä saat turvata aivan vahvasti siihen, että Hän on kuollut sinun edestäsi ja maksanut kaikki syntisi.
Kuitenkin jossain sanotaan että oikea uskominen on sitä että taistelee ja taistelee 'lihan himoja vastaan', tuntee ittensä kauhean huonoksi ja rukoilee ja rukoilee eikä koskaan saa iloita mistään... Jollain vapailla suunnilla on vielä kauhean ihmiskeskeinen oppi mikä korostaa ihmisen ratkaisua. Sitten ollaan muitten yläpuolella 'voideltuna'. Olen niin ahdistunut kun luen tuollaista, kaikki korostaa vielä eri asioita ja sanoo että just minä olen oikeassa. Hyvää iltaa sinulle.
Olet ihan oikeassa. On niin monenlaista opetusta. Kirjoitat: Jossain sanotaan. Mutta missä? Raamatussa tosin kehotetaan taistelemaan syntejä vastaan ja niin kuuluu jokaisen kristityn tehdä Hengen voimassa, mutta samalla armosta eläen. Uskominen on Herraan turvaamista, Kristuksen veren päälle luottamista. Se on yksin autuutemme ilo. Tällaista totuutta sielunvihollinen yrittää peittää ja saattaa meidät epätoivoon. Hän voi käyttää siinä työssä huonoa omaatuntoamme taikka esim. hengellisiä julistajia, jotka eivät itse ole kohdanneet armoa. Kehotan meitä jokaista lukemaan Raamattua ja varmaan ne Lutherin selitykset armon ihanuudesta olisivat paikallaan tässä tapauksessa.
En ihmettele, jos ahdistut väärästä, ihmiskeskeisestä opetuksesta. Se on itse asiassa hyvä merkki. Niin Sinun tuleekin ahdistua. Se on ihan oikein! Jumala tahtoo antaa Sinulle jotain parempaa. Kolkuta hänen oveaan ja kolkuttavalle avataan. Pääset sisälle armon salaisuuksiin, Kristuksen haavoihin. Ne ovat avattuina erityisesti ehtoollispöydässä. Suuntaa kulkusi sinne!
Kysymys 33
Heips!
Yks vs. opettajaneitokainen sanoi tänään koulussa, ettei Mooses päässyt koskaan perille. (Tarkoitti siis Israelin kansan johdattamista Egyptiin.) Oliko hän oikeassa? Minusta Mooses pääsi perille, mutta saatanhan muistaa väärinkin... Kiitos kuitenkin vastauksestasi!
Mooses ei tosiaankaan päässyt perille luvattuun maahan vaan sai ainoastaan vuorelta kaukaa katsella sitä. Lue 5. Moos. 34!
Mutta taivaan luvattuun maahan Mooseskin pääsi uskossa.
Sinne meitäkin kutsutaan.
Kysymys 32
Hei!
Joku kysyikin jo siitä, miten synti määritellään. Totesit Jumalan kymmenen käskyn rikkomisen olevan syntiä. Näinhän sen täytyy olla, mutta miten on lepopäiväkäskyn kohdalla. Käskyjen mukaanhan tulee pyhittää viikon seitsemäs päivä ja perustelutkin siihen ovat kovasti vakkuuttavat. Tulisiko tätä käskyä koskeva vääristymä hyväksyä, vai pyrkiä palaamaan alkuperäiseen Jumalan asettamaan seitsemännen päivän sapattiin? Myöskin kuvienpalvonnan kieltävää käskyä on kohdannut 'sensurointi', mikä ei mielestäni voi olla Jumalan tahdon mukaista. Eikö tulisi pitää kiinni Jumalan Sanasta, eikä asettaa esim. tunnustuskirjoja sen edelle?
T: rukoileva veli
Lepopäivän kohdalla pätee Room. 14:5-6. Uudessa liitossa ei olla sidottuja johonkin tiettyyn päivään. Kristityt viettävät sunnuntaita ylösnousemuksen muistoksi. Silti lepopäivä kuuluu pyhittää, koska se on annettu luomisessa ihmisten parhaaksi ja varjelee meidän elämäämme. Ei siis ole oikein paiskia töitä sunnuntaisin (ellei pakottava tarve sitä vaadi).
Sama pätee kuvakieltoon. Kristus on Jumalan kuva (esim. Hebr. 1:3) ja hän on tullut ihmiseksi. Siksi tuo kuvakielto ei päde uudessa liitossa samanlaisena kuin vanhassa. Me palvomme Kristusta ja hänessä me näemme Isän - kuten Jeesus sanoi Tuomaalle (Joh. 14:7-11). Mutta tietysti on yhä kiellettyä palvoa muita jumalakuvia, olivatpa ne sitten kivisiä, puisia tai mitä tahansa.
Näin opettaa muuten myös Tunnustuskirjat.
Kysymys 31
mikä rukoilevaisuuden historia? kuka perusti, mitä se tekee?
Kerro sitten kaiken.. Kiitos..
Kts. Rukoilevaisuus pähkinänkuoressa sekä Mitä on rukoilevaisuus?
Kysymys 30
Olen käynyt usein nuortenilloissa ja mieltäni on askarruttanut eräs asia. Nimittäin se että sisaruspiirin laulu ei mielestäni sovi toimintaamme,sillä olemmehan 'vanhauskoisia'. Eikö se voisi olla esim.joku lyhyt ehtoovirsi?! Toivottavasti vastaat kysymykseeni! Kiitos että n-iltoja järjestetään ja siunausta tähän toimintaan.
Voisihan tuo laulu olla väliin joku toinenkin. Pääasia on kuitenkin, että se kaikki, mitä me teemme ja toimitamme, on sopusoinnussa uskon syvän totuuden kanssa. Kait se sisaruspiirin laulu tässä suhteessa on ihan OK, vai?
Tavataan ja - lauletaan!
Kysymys 29
Hei,
ensin kiittelen aivan kerrassaan hienoa palstaanne. Sain jo vastauksia moniin kysymyksiini. Minua askarruttaa, mitkä ovat tärkeimmät syyt siihen, että rukoilevaiset edelleen käyttävät vuoden 1701 virsikirjaa. Lisäksi minua kiinnostaa, kuinka paljon kyseistä kirjaa käytetään rukouskirjana. Kiitos jo etukäteen
Tähän kysymykseen löytyy vastaus pienestä oppaasta vanhan käsikirjan jumalanpalvelukseen.
Luulen, että virsikirjaa käytetään melkoisesti rukouskirjana. Itsekin käytän sitä silloin tällöin, joskus pidemmän aikaa säännöllisesti. Se on oikein hyvä apu, varsinkin jos tuntuu siltä, että itse ei löydä oikeita sanoja rukoukseen. Myös seuroissa ja nuortenilloissakin rukouskirjaa on käytetty.
Kysymys 28
Naispappeudesta ja tasa-arvosta - Olenkohan pahastikin hakoteillä?
Pappi on Jeesuksen ikoni eli kuva. Jeesus oli mies. Nainen on Jeesuksen Kristuksen synnyttäjä, Maria. Nainen ei voi olla pappi 'tasarvon' takia. Eihän mieskän voi synnyttää! 'Tasa-arvo' voidaan saavuttaa vasta sitten kun koiras poikii. Äitiys on elämässä korkea-arvoisin tehtävä ja sitä ei voida riistää naisilta pois. Olkoon myös miesten tehtävä se, mitä papit (miehet) tekevät.
Joo, noin asian voi selittää. Kirkon kuuluu opettaa tietysti Raamatun pohjalta apostolisesta virasta selkeästi ja lyhyesti. Ks. tästä esim. liitettä pienestä oppaasta jumalanpalvelukseen. Löydät sen näiltä sivuilta. Mutta silti minusta tuo yllä oleva selitys on hyvä ja nousee myös Raamatun ajattelutavasta.
Kysymys 27
Mikä on rukoilevaisliikkeen tulevaisuus? Onko tulevaisuus vain perinteiden ylläpitoa vai kaikuuko vielä totinen parannus ja elävä evankeliumi seuratuvissa?
Rukoilevaisuuden tulevaisuus on Kristus ja Kristuksessa. Emme voi turavata edes nuorten paljouteen, täysiin seuratupiin tms. Vain Jeesus voi ylläpitää uskon ja varjella joutumasta harhateille. Siksi toivomme on vain hänessä.
Kaikkialla siellä, missä "evankeliumia julistetaan puhtaasti sekä sakramentit oikein jaetaan", löytyy oikea seurakunta, vaikka kuinkakin suuren heikkouden keskellä. Kyllä seuratuvissa Jumalan sanaa edelleen saarnataan. Kokonaisena. Sen vaikuttavuus ei ole ainoastaan saarnan puhtaudessa vaan myös seurakunnan keskellä löytyvässä Hengen köyhyydessä. Ylpeä hylkää sanan, ainoastaan nöyrä ottaa sen vastaan. Vaikuttakoon Pyhä Henki sekä saarnaajissa että kuulijoissa tällaista asennetta.
Kysymys 26
Paljonko rukoilevaisia on?
Vaikea sanoa. Lehteä tilataan n. 1400 kpl.
Kaikki lehdet eivät mene rukoilevaisten koteihin. On myös lahjatilauksia taikka muita kannattajia. Toisaalta taas monet kodit ovat isoja ja on paljon lapsia. Yhtä lehteä lukevat monet silmäparit. Arvioni olisi 1500-2000 paikkeilla.
Kysymys 25
Minua on askarruttanut kysymys Isebelistä (2. Kuningasten Kirja 9:35. Kuin he menivät pois häntä hautaamaan, niin ei he löytäneet hänestä muuta mitään kuin pääkallon ja jalat ja paljaat kämmenet): miksi koirat eivät syöneet hänen kämmeniään?
Pohdinta sai alkunsa kun luin Sirpa Taberin kirjan 'Jesreelin koirat' ja rupesin etsimään lisätietoa aiheesta (kysymys ei siis ole pilasta). Samaan aikaan sattumalta törmäsin Isebeliä sivuavaan juttuun. Mielenkiintoisia kertomuksia Raamattu pullollaan, mutta en osaa itse niitä sieltä etsiä. Kiitos näistä sivuista hakuineen, niistä on suuri apu kun muistaa asioita vähän sinnepäin ja haluaa tarkistaa!
Onpa vaikea kysymys!
Mieleeni tulee pari selitystä, joista toinen on melkosen "luonnollinen", toinen taas aika lailla "hengellinen".
"Pää, jalat ja kämmenet": Eivätkö eläimet raadellessaan yleensä syö sisälmykset tms. ensin? Ne ovat ikään kuin helpommin hotkittavissa. Ehkä niissä on makuakin enemmän. Joku eläintieteilijä voisi auttaa! Mutta näin itse tuumailen.
Mutta sitten se varsinainen selitys on minusta seuraava:
Iisebel oli tehnyt elämänsä aikana paljon pahaa, enemmän kuin moni muu. Luulen, että hänen jumalattomassa päässään oli liikkunut niin monta inhottavaa ajatusta ja petosta, hänen jalkansa olivat kiirehtineet suurimman osan noista täyttämään ja hänen kätensä olivat kaikessa törkeydessä olleet mukana vuodattamassa verta, että jotensakin tuo jumalattomuus oli tarttunut pysyvästi hänen jäseniinsä eikä se lähtenyt edes kuollessa pois.
Jumalan tahdon vastainen elämä oli pilannut kaiken niin täydellisesti, etteivät edes koiratkaan pitäneet Iisebelin päästä, jaloista ja käsistä. Jättämällä nuo syömättä koirat vaistonvaraisesti säästivät itsensä monelta mahanpurulta!
Kysymys 24
Millä lailla pitäisi suhtautua sterilisaatioon ehkäisymenetelmänä?
Ehkäisymenetelmänä sterilisaatio on lopullinen, muutosta on (lähes) mahdotonta saada myöhemmin, vaikka haluaisikin. Tämä on hyvä muistaa. Sinänsä Raamattu ei suoraan ota kantaa sterilisaatioon ehkäisymenetelmänä.
Sen voi kuitenkin yleisesti sanoa, että kaikki ne ehkäisymenetelmät, joissa jo hedelmöittynyt munasolu tuhotaan (esim. kierukka ja monet pillerit), tuhotaan samalla jo alkuun lähtenyt elämä. Siksi sellaiset ehkäisymenetelmät eivät ole mahdollisia. Niitä ei ainakaan voi käyttää.