Search
Close this search box.

Kysymykset


Kysymys 189

Kuinka usein raamattupiiri kokoontuu?

Ilmoitetaanko ne aina täällä sivuilla tai onko se vain "sisäpiiri" juttuja? Eli tiedot menee vain niiden kesken jotka käy siellä useimmiten?

Miten siihen pääse mukaan? Voinko itse pitää raamattupiirin?

"Mitä siihen vaaditaan?"

Vastaus:

Raamattupiirejä kokoontuu Satakunnan, Turun ja Helsigin seudulla. Piirit kokoontuvat piiriläisten kodeissa (kuka tahansa voi piirin pitää). Usein kutsuja huolehtii jonkilaisesta kahvituksesta tms, mitään erityisiä vaatimuksia ei ole. Seuraavasta piiristä sovitaan yleensä sitä edeltävässä raamattupiirissä, josta ilmoitettaan lisäksi piirien sähköpostilistoilla (, ja ). (Sähköpostilistalle voit liittyä lähettämällä sähköpostia osoitteeseen , ja kertomalla mille listalle/listoille haluat liittyä).


Kysymys 188

Onko virsi, joka alkaa sanoilla "Minä vaivainen oon mato matkamies maan...", ollut rukoilevaisten käytössä ja missä ovat sen sävelen ja sanojen juuret?

Vastaus:

Vuoden 1701 virsikirjan virsi 226 sisältänee juuri tuon virren alkuperäisen muodon säkeistöstä 9 lähtien: "Mä vaivainen mato ja matkamies...". Säveltäjää ja sanoittajaa ei liene tiedossa. Tauno Väinölän mukaan virsi on ruotsalainen vuodelta 1656. Suomalaiseen virsikirjaan se tuli juuri vuonna 1701, ja rukoilevaiset veisaavat sitä siis edelleen alkuperäisessä muodossa, jossa on 11 säkeistöä.


Kysymys 187

Lisäys vielä kysymykseen nro 178, ettei tule mitään väärinkäsityksiä. Tarkoitin kehitysvammaisella siis kehitysvammaista, jolla on down-oireyhtymä. Kehitystaso henkisellä puolella noin 5-vuotiaan.

Vastaus:

Okei, nyt ymmärrän paremmin.

Kirkkojärjestyksessä ei ole erikseen mainintaa tästä. Siellä on vain säädös, että kummeja täytyy olla ainakin kaksi, jotka ovat kykeneviä tukemaan lapsen kristillistä kasvua. Olen väliin itse saanut suurta siunausta esim. juuri down-oireyhtymän lapsilta. En siksi sulkisi heiltä mahdollisuutta toimia kummeina! Omana sielunhoidollisena suosituksena (tai ehdotuksenani) sanoisin, että lapselle voitaisiin valita vaikka kolme tai neljä kummia, joista yksi voisi olla down-oireyhtymän (rippikoulunsa käynyt) kristitty. Uskoisin, että näin meneteltäessä asia saisi hyvän, mieluisan lopputuloksen.


Kysymys 186

Mihin kastetta tarvitaan, koska uskohan on se joka pelastaa? Miksi Lapsikaste? Tarvitseeko ihmisen itse tehdä uskonratkaisu? Miten suhtautua vapaisiin suuntiin?

Vastaus:

Osta ja lue Matti Väisäsen kirja "Kaste Raamatussa"!

Usko tarvitsee kohteen ja se on Herramme ja Vapahtajamme Jeesus Kristus, joka lahjoitetaan meille sanassa ja sakramenteissa (eli kasteessa ja ehtoollisessa). Siksi ei kastetta ja uskoa voi eikä saa asettaa vastakkain.

Lapsikastetta tarvitaan siksi, että lapsi tarvitsee pelastusta. Hän on turmeltuneen ihmiskunnan jäsen ja siksi turmeltunut jopa jo ennen kuin hän tekee jotain pahaa. Ihan samoin esim. susi on raateleva peto syntymästään saakka, vaikka pieni ja söötti pentu ei ole vielä ehtinyt repiä riekaleiksi ketään.

Uskonratkaisu? Sanoisin, että kyllä jokainen joutuu elämässään tekemään moniakin uskonratkaisuja ja ehkä vieläpä päivittäin. Eli siten uskova seuraa Herraansa ristin tiellä. Ja jos tämä ristin tie on joskus kokonaan hylätty, niin silloin sille on syytä palata pikaisesti. Kutsuttakoon sitä nyt sitten vaikka uskonratkaisuksi taikka vanhalla nimityksellä parannukseksi!

Niin ja näihin vapaisiin suuntiin kannattaa suhtautua vapaasti eli täydellä rakkaudella turhia paineita ottamatta. Jos on kyse lahkosta, joka kieltää kristinuskon perustotuudet, joutuu kyllä vakavasti miettimään, miten pystyisi välittämään raamatullisen totuuden armollisesti kohtaamalleen lunastetulle sielulle.


Kysymys 185

Hei! Hyvin paljon kiitoksia näistä sivuista. Olen löytänyt moniin elämäni kysymyksiin vastauksen täältä. Haluaisin nyt kysyä Teiltä erästä asiaa, nimittäin, että hyväksyikö J(huomaa iso alkukirjain!)eezuz homouden?

Vastaus:

Jeesus painottaa Jumalan ihanan luomisjärjestyksen mukaisesti avioliiton pyhyyttä. Jokaista syntistä hän rakastaa ja kutsuu tykönsä. Sillä hänen "ikeensä on sovelias" (Matt. 11:30). Hän antaa voimaa uuteen elämään ja siunaa häneen turvaavia. Joten homotkin ovat tervetulleita Jeesuksen rakkauden luokse, mutta heidän tai kenenkään muunkaan pahuutta hän ei hyväksy vaan sen hän antaa anteeksi.


Kysymys 184

Kuulin tässä yhtenä päivänä kolme asiaa, jotka saivat minut murheelliseksi. Ensin kuulin Helsinkiläisestä Luther-kirkosta, josta on tehty yökerho ja täysin jumalattoman menon paikka. Sitten kuulin erään suomalaisen kaupungin päättäneen kieltää kaiken tunnustuksellisen opetuksen kouluissaan. Kolmanneksi kuulin, että rukoilevaisseuroissa oli tuomitsevin sanoin puhuttu Maata näkyvissä-festareista. Kyseessä on kuitenkin tilaisuus, jonka aikana tuhannet nuoret kuulevat sanoman Jeesuksesta -jotkut ehkä ensimmäisen (ja viimeisen) kerran elämässään. Eikö ole vaarallista, että uskovaiset liittyvät em. viranomaisten ja maallisen viihdeteollisuuden kanssa samaan joukkoon, joka ajaa Jumalan Sanaa vauhdilla pois ihmisten saatavilta? Eikö meidän pitäisi olla viimeisenä taistelemassa sellaista aikaa vastaan, jolloin ihmiset etsivät ravintoa eivätkä löydä sitä?

Vastaus:

Aika on kaikin puolin paha. Ja se paha on sitten vielä meissä. Mitä nyt tähän sanoisi? Herra armahda!


Kysymys 183

Puhutaanko Raamatussa jossakin siitä, että naiset eivät saisi leikata hiuksiaan? Entä mitä Paavali tarkoittaa sillä, kun hän käskee naisia peittämään päänsä rukoillessaan?

Vastaus:

Asiasta voi lukea tarkemmin 1. Kor. 11. Naisten pään peittäminen rukouksessa on lopulta aika mielenkiintoinen juttu ... Paavalin mukaan Kristus on miehen pää ja mies on vaimon pää. Siksi pitää miehen rukoilla pää peittämättömänä, ettei hän siis peitä päätä eli Kristusta! Naisen taas kuuluu rukoilla pää peitettynä, jotta hän peittäisi miehen "pois tieltä", kun hän lähestyy Herraansa!


Kysymys 182

Täytyy kehua erityisesti sivujen mielenkiintoista kirkkohistoriallista antia(oli pakko lukea kaikki kerralla!) Hyvinkäällä esitettiin jokunen kesä sitten kirkkodraamaa, joka kertoi Henrik Renqvististä, eräästä Itä-Suomen rukoilevaisjohtajasta, joka lyhyesti näilläkin sivuilla mainitaan. Olisi mukava tietää enemmän hänen vaiktuksestaan rukoilevaisuuteen. Kuinka paljon hän oli esimerkiksi yhteydessä Länsi-suomen rukoilevaisiin? (ja kas kummaa, hänkin joutui kahnauksiin sekä kirkollisen että maallisen esivallan kanssa...)

Vastaus:

Joo, kyllä meidän kirkkohistorian sivut ovat hyvät! Ilpo Sinkko on kirjoittanut havainnollisen selkeästi ja asioista, joista ei ole lopulta niin paljoa tietoa olemassa. Välitin hänelle tämän toivomuksen Itä-Suomen rukoilevaisista. Hän lupasi alustavasti kirjoittaa asiasta jotakin joskus tulevaisuudessa. Mutta ei nyt kumminkaan tämän vuoden puolella.


Kysymys 181

hei me tahdomme tietää lisää jeesuksesta!

onko syntiä olla hippi? meille on kerrottu että jeesuskin oli, joten ei se varmaan ole?

eivätkö jeesus ja mooses olleetkin ystäviä?

kiitos jo etukäteen! teillä on hienot sivut!

Vastaus:

En ehkä välttämättä tiedä, mitä hipillä nykyään tarkoitetaan, mutta sanoisin, että pitkätukkaisena hippinä olo ei ole syntiä (silti tietysti se, mitä hippinä teemme voi olla syntiä). Ehkä tuo arvuuttelu Jeesuksen "hippimäisyydestä" nousee siitä, että hänellä oli pitkä tukka. Mutta varsinainen hippi-käsite taisi kumminkin syntyä vasta joskus 1960-luvulla ns. "kukkaiskansan keskuudessa". Usein "hippeyteen" liittyi "ruohon" polttaminen (siis huumeet!), ja se on joka tapauksessa väärin. Mahtasinko osata vastata kysymykseenne lainkaan?

Niin ja tuo Mooseksen ja Jeesuksen ystävyys: Kyllä he olivat ystäviä keskenään. Esim. kirkastusvuorella heillä oli oikein hyvät ja syvälliset keskustelut (lue esim. Mark. 9:1ss.) Tämä ystävyys siis siitä huolimatta, että Mooses eli jo kauan ennen kuin Jeesus edes syntyi!

Kiitos rohkaisevasta palautteesta näistä sivuista. Siunausta eteenpäin kyselyihinne!


Kysymys 180

Mikä pelastaa: Kaste, Kristus vai usko?

Vastaus:

Ei kastetta, Kristusta eikä uskoa saa asettaa vastakkain taikka kilpasille keskenään. Kristus pelastaa kasteessa uskon kautta! Kaste liittää meidät Vapahtajaan Jeesukseen ja meidän elämämme on sen jälkeen elmämistä "Jumalan Pojan uskossa" (Gal. 2:20)


Kysymys 179

Millä ehdolla/ehdoilla henkilö voi päästä Suomen Ev. lut. kirkon jäseneksi? Ymmärrän, että kristillinen kaste on yksi edellytys. Mutta mitä muita ehtoja on?

Vastaus:

Käsittääkseni käytäntö vaihtelee jonkun verran eri seurakunnissa ja suuressa seurakunnassa ehkä vielä pappienkin välillä. Minusta on tärkeätä, että kirkkoon liittyminen voisi todistaa aidosta ja sydämellisestä halusta seurata Jeesusta ja palvella häntä. Siksi kirkkoon liittymiseen on hyvä liittää kristinuskon totuuksien ja perusteiden kertausta. Jollei henkilöä ole kastettu, niin ennen sitä suoritetaan rippikoulu "yksityisesti".


Kysymys 178

Voiko kehitysvammainen (rippikoulun suorittanut) toimia lapsen kummina?

Vastaus:

Ei kehitysvamma estä kummina toimimista. Etenkin jos rippikoulu on suoritettu, niin se todistaa kiistatta, että kehitysvammainen on kypsä kummiuteen ja kummiuden haasteisiin.

Tärkeintä kummiudessa on toimia kristillisenä esikuvana lapselle niin opissa kuin elämässäkin.


Kysymys 177

Kysyin aiemmin (kysymys 136), miten Jumala vanhurskauttaa syntisen eli miten ihminen pelastuu? Vastaus on mielestäni aika yliolkainen ja vailla syvempää merkitystä. Miten se asia todella on? Kyllähän se yksin armosta ja yksin Kristuksen tähden tapahtuu, mutta mitä se merkitsee käytännössä? Toinen mielessäni oleva asia on naispapit. Heidän pappeutensa on toki raamatun vastaista, mutta ei kai se saa estää kirkkoon tai ehtooliselle menemistä? Menihän Jeesuskin synagoogaan, jossa ei varmastikaan saarnattu puhdasta Jumalan sanaa enää. Eikä sakramentin vaikutus riipu sen jakajasta, senhän muistamme jo rippikoulusta. En minäkään usko yhdenkään naispapin voivan julistaa autuaaksi tekevää evankeliumia siltä virkapaikalta, vaikka yleinen pappeus naisiakin koskettaa, sillä he eivät ole kuuliaisia Jumalan sanalle ottaessaan vastaan miehille säädetyn pappisviran. Mutta silti...en boikotoisi yhtään jumalanpalvelusta enkä edes ehtoollista tämän vuoksi, sillä eihän Jumalan sana eikä edes minun taivasosuuteni siitä kärsi. Miten on?

Vastaus:

Tavallaan vastauksen yksinkertaisuus oli juuri vastaus. Pelastus ei ole monimutkainen asia, me siitä teemme monimutkaisen. Joten ihminen vanhurskautetaan uskon kautta Kristuksen tähden Jumalan armosta. Tämä pelastuksen perusta on sitten vuosisatojen aikana väännetty moneen kertaan monelle solmulle. Viittaan tässä esim. teokseen Turhentuuko uskonpuhdistus?, jossa on käsitelty paljon yksityiskohtaisemmin asiaa. Löytynee kirjastosta taikka tilaa se suoraan lehtemme toimituksesta.

Tuosta virkakysymyksestä sanoisin vielä sen verran, että koska naispappeus ei ole raamatullista pappeutta lainkaan, emme voi koskaan sanoa, että tällaisen epäraamatullisen viran toimitus (esim. ehtoollisen vietto) koituu siunaukseksi. Huono asia on tietysti sekin, jos jumalaton miespappi toimittaa ehtoollisen, mutta hänellä on sentään kaikesta huolimatta oikea virka. Siinä on se ratkaiseva ero verrattuna naispapin toimituksiin. Minusta ei kannata osallistua epäapostoliseen ehtoolliseen, koska oikea ehtoollispöytä on niin helppo löytää. Siitä kannamme Herrallemme kiitoksen.


Kysymys 176

minua vaivaa vaatimus parannuksenteosta. sanotaan, ettei Jumala koskaan "siunaa synnin päälle". eikö armo olekaan ehdotonta? eikö Jumala voi armahtaa ja siunata minua sellaisena kuin olen, ilman mitään mittoja ja vaatimuksia?eikö vaatimus parannuksenteosta ehdollista armon ja supista sen pelkäksi palkkioksi "oikeanlaisesta käytöksestä"? (kysymyksen takana on se, että minulla on Jumalan lupaus erästä asiaa koskien, ja minun on annettu ymmärtää ettei Jumala täytä lupaustaan ennen kuin minä teen parannuksen. jota olen voimaton tekemään.)

Vastaus:

Armo on "ansioton rakkaus meidän osaksemme" ilman ehtoja. Se on siinä tai sitä ei ole lainkaan! Armoa ei sovi täydentää millään. Armahdettuna me saamme sitten palvella Jumalaa ja lähimmäistämme rakkaudessa. Parannus on Raamatun ja Vähän Katekismuksen mukaan katumusta ja uskoa. Siinä sinulta ei vaadita yhtään mitään vaan annetaan lahjaksi, ilmaiseksi. Siksi kyse ei ole sinun voimasi riittävyydestä tai sen täydellisestä puutteesta. Jeesus Kristus on ansainnut sinulle Golgatalla kaiken sen, mikä sinulta puuttuu ja minkä saat uskossa omistaa itsellesi. Siinä on siis armo!

Tietysti kuuliaisuuteen sitten sisältyy myös siunaus. On ihanaa, jos saa uskon kuuliaisuudessa seurata Herraa, minne hän johtaa. Se tie kirkastuu kirkastumistaan keskipäivään saakka kuten Sana sen kauniisti sanoo. Jos me rikomme Jumalan tahdon ja hylkäämme hänen neuvonsa, ei hän pysty siunaamaan meidän vääryyttämme. Se on selvä. Silloin myös ennemmin tai myöhemmin koemme, että tällä tiellä Herra ei ollut kanssani. Silti hän rakastaa ja rakastaen kutsuu takaisin tahtoansa seuraamaan. En kuitenkaan osaa vastata suoraan esittämääsi vaikeaan kysymykseen aivan tietystä Jumalan lupauksesta ja sen toteutumisesta (tai toteutumatta jäämisestä) elämässäsi. Mistä on lopulta kyse? Tällainen asia olisi parempi käsitellä avoimesti (ei välttämättä näillä nettipalstoilla vaan sielunhoidollisessa keskustelussa jonkun papin kanssa). Vaarana on, että sielua "kiristetään" jonkun uskonnollisen ryhmittymän johonkin "muottiin" jollain erityisellä ehdolla. Ota rohkeasti yhteys omaan sielunhoitajaasi!


Kysymys 175

Sellaista kysyisin kun jotkut väittävät että Raamatusta on poistettu osia..esim.jälleen syntymiseen viittaavia ja sit Marian evankeliumi..miten voin olla varma ettei ole poistettu? ja sit että kuinka Apogryfisiin kirjoituksiin tulisi suhtautua?..kiitos vastauksista ja siunausta..tv:Pietu

Vastaus:

Raamatustahan on väitetty yhtä ja toista ... Jokaisen väitteen esittäjän täytyy perustella kantansa. "Todistamisen taakka" on sillä, joka väittää esim., että jäälleensyntyminen olisi joskus poistettu Raamatusta. Mihin väite perustuu? Ei mihinkään! Se on tuulesta temmattu väite, jonka puolesta ei puhu mitkään tekstit tai arkeologiset löydökset, ei historialliset dokumentit taikka vakavasti otettavat tieteelliset tutkimukset. Tämä riittää ihan jokaiseen vastaavaan väitteeseen.

Apokryfiset kirjat ovat "hyödyllisiä lukea,mutta niitä ei kuulu pitää Jumalan sanan arvoisina" (Luther). Mutta siis hyödyllisiä ne ovat, koska ne kertovat VT:n ja UT:n välisestä ajanjaksosta, josta meiltä muuten puuttuisivat kunnon lähteet. Nyt me saamme apokryfikirjoista "ensi käden" tietoa tuosta ajankohdasta ennen Vapahtajamme syntymää.


Kysymys 174

Raamatun luomiskertomus ja vedenpaisumus tulkitaan nykyään yleensä myyteiksi. Moni lukee myyteiksi myös esimerkiksi syntiinlankeemuksen ja Jeesuksen neitseestä syntymisen. Raamatussa selitetään olevan ainakin jonkin verran virheitä ja epätarkkuuksia.

Kristuksen jumaluudesta arvellaan esimerkiksi seuraavaa: "ei Kristus voinut kaikkea tietää" jne. Lisäksi keskustellaan jopa siitä, että onko Kristuksen kristinkuolema ollenkaan välttämätön opinkohta ihmisen autuuden kannalta.

Apostolisen uskontunnustuksen esittämä neitseestä syntyminen ei varmaan monen mielestä ole mahdollista eikä uskottavaa. Luetteloa voisi jatkaa, sillä käsittämättömiä ihmeitä Raamatussa kyllä riittää.

Ymmärrän, että maasamme on uskomisen ja mielipiteen vapaus ja se on todellakin hyvä ja arvokas asia.

Niin pitää ollakin.

Varsinainen kysymykseni on kolmiosainen:

Onko kristilllinen opinkehitys mahdollinen?

Jos on, niin mitkä ovat ne perustavat kristillisen uskon opinkohdat, joista olisi pidettävä ehdottomasti kiinni?

Kuka tai ketkä määrittelevät nämä fundamentaaliset opinkohdat?

Vastaus:

Raamattu on Jumalan Sana, kokonansa totuus. Se on meille annettu ja muuttumaton. Kristillisessä kirkossa ei saa opettaa muuta. Se pitää sisällään kaiken. Siksi ei ole mitään "aitoa" kristillistä julistusta tai opetusta, joka ei löytyisi sieltä. Tosin on joku opinkohta tai sanan kohta voinut jäädä unhoon, mutta kun se taas löytyy uudelleen (vrt. esim. uskonpuhdistus), niin kyllä silloin helposti huomataan, että Raamatustahan tuo oppi on peräisin. Nuo kolme esitettyä kysymystä saavat vastauksesna oikeastaan tästä!


Kysymys 173

Franz Pieper Kristillisessä dogmatiikassaan (Sley 1961, s.75) esittää, että Raamattu on syntynyt sanainspiraation eli verbaali-inspiraation kautta. Lainaus käännöksestä: "Tämä merkitsee sitä, että sanat ovat annetut kirjoittajille, koska kirjoitusta, jota sanotaan inspiroiduksi, eivät muodosta asiat eivätkä henkilöt, vaan kirjoitetut sanat." Käsitettä sanainspiraatio ei löydy Lutherilta eikä luterilaisista tunnustuskirjoista. Onko tämä sanainspiraatio-oppi Raamattuun ja luterilaiseen uskonkäsitykseen kuulumaton oppi? Sehän lienee peräisin vasta luterilaisuuden puhdasoppisuuden ajalta eli 1600-luvulta?

Vastaus:

Ehkä pieni vertailu ihan tavalliseen kielenkäyttöön auttaa tässä ymmärtämään ... Kun puhutaan esim. runon kirjoittamisesta, niin usein siinä yhteydessä otetaan esille runoilijan "inspiraatio". Ilman sitä runoilija ei koe pystyvänsä kirjoittamaan mitään. Nyt jos edelleen kysellään, millainen inspiraatio se tämä tämmöinen on, niin tuskin voimme väittää, että kuuluisan runoilijan runo olisi vain asian puolesta inspiroitu tai että hän tosin omassa persoonassaan koki inspiraation, mutta se varsinainen runo tai hengentuote ei enää olisi tekstinä "inspiroitu". Tottahan toki runoiljan inspiraatio kattaa koko hänen runonsa, sanasta sanaan ja alusta loppuun saakka. Silti siinä runossa tulee esiin juuri tekijälle tyypillisiä piirteitä, sanavalintoja kielikuvia jne. Jotenkin näin voimme - muutettavat muuttaen - ymmärtää Raamatun inspiraationkin. Siinä kyse on Pyhän Hengen inspiraatiosta: tämä kattaa kaiken, mitä pyhät ihmiset Pyhän Hengen johtamina (ks. 2. Piet. 1:21) ovat kirjoittaneet. Silti Raamatun teksteistä näkyy, eri kirjoittajien persoonalliset piirteet, tyyli, kielenkäyttö, sananvalinnat jne. Näin Raamatun synnystä kertoo Raamattu itse. Mistään robottimaisesta sanelusta ei siis ole kyse! Jumalahan on luonut meidät persoonallisiksi yksilöiksi, hän ei toimi vastoin luomisen todellisuutta.

Aivan vastaava käsitys löytyy kyllä Lutheriltakin. Silti ei aina kannata tuijottaa vaan jonkun sanan tai käsitteen esiintymistä. Asia voidaan ilmaista muullakin tavalla. On hyvä myös muistaa, ettei uskonpuhdistuksen aikana Raamatun jumalallinen arvovalta ollut kiistan kohteena missään vaiheessa. Se oli päinvastoin se yhteinen pohja sekä katolilaisille että kaikille muille. Rajuin kiista koski, kuinka Raamattua on ymmärrettävä ja riittääkö tuo Raamattu yksin vai tarvitaanko myös kirkon tulkintoja jne. Esim. Tunnustuskirjoissa ei siten suoraan kajota raamattukäsitykseen. Yksimileisyyden ohjeen aivan alussa on pieni viittaus Raamatun ohjeellisuuteen opin ja elämän kysymyksissä. Siitä pidettiin ja pidetään kiinni aidossa luterilaisuudessa edelleen.


Kysymys 172

Mikä on liikkeen suhde evankelis-luterilaiseen kirkkoon?

Vastaus:

Kts. kysymys 77.


Kysymys 171

Onko Helsingin seudulla mahdollisuus vapaaehtoistoimintaan

rukoilevaisuuden piirissä ? Miten pääsee yhteisöön ?

Vastaus:

Varsinaista "vapaaehtoistoimintaa" ei Helsingin seudulla ole. Sen sijaan joka kuuakuden kolmas sunnuntai järjestetään seurat Taivallahden seurakuntakodilla (os. Runeberginkatu 39 A). (Seuraavat seurat su 21.11. klo 15.00, kts. Seurat). Seurojen kahvitus tapahtuu talkoovoimin, halutessasi voit ottaa yhteyttä Marja-Liisa Noreen (). Helsingin seudulla kokoontuu myös raamattupiiri, lisätietoja Petri Salomalta (). Meillä ovat aina ovet auki kaikille, Tervetuloa!


Kysymys 170

Onko teidän yhdityksellä sellaisia leirejä tai leiri päiviä johon voi tulla vain jompikumpi vanhemmista ja 3 vuotias lapsi? Minkä ikäisille lasten leirit on tarkoitettu?

Vastaus:

Tällaisia vanhempien ja lasten yhteisiä leirejä ei meillä juuri ole ollut. Lapsille on oma leiri ainakin joka syksy. Lisäksi voi olla erityisiä puuhapäiviä. Yleensä näille osallistuvat alle 15v lapset.

Samoin joka kesä on järjestetty oma rippikoululeiri (15-16v).

Nuortentoiminnassa on mukana nuoria 13-25v väliltä (jopa n. 30v asti).

Raamattupiirissämme käy sitten lapsiperheitäkin pienten lasten kanssa. Tervetuloa mukaan!


Kysymys 169

Kuuluuko oikeaoppisuus kristinuskoon vai onko oppi aina suhteellinen käsite?

Esimerkiksi voidaanko sanoa, että puhdasoppinen luterilaisuus on Raamatun oikea oppi?

Vastaus:

Jeesus puhuu (varsinkin Joh. evankeliumissa) paljon totuudesta, jonka hän on antanut opetuslapsille ja joka on syvimmältään hän itse. Siksi se (totuus) tai hän (Totuus) kuuluu kristinuskoon, vieläpä erottamattomana ja luovuttamattomana osana. Oikea oppi kirkossa on juuri tämän ymmärtämistä.

Pelkkä puhdas oppi ei kuitenkaan ketään pelasta ilman uskoa. Voi olla - vanhan, viisaan sanonnan mukaan - "opissa hirmuinen, vaan ei Hengessä vaivainen". Pää saattaa paisua niin paljon, että ei enää mahdu ahtaasta portista sisälle. Silloin on jotain "pahasti vialla" tiedosta ja taidosta huolimatta.

Jokaisen kuuluu siksi lukea Jumalan sanaa, raamattua niin paljon ja niin tarkkaan, että pystyy itse vastaamaan, mikä on se oikea oppi. Tässä ovat mainiona apuna Lutherin ja luterilaisten isien kirjoitukset sekä kirkkomme Tunnustuskirjat. Ne on kirjoitettu, jotta juuri totuus olisi tullut julki kirkkaana ja puhuttelevan kohtikäyvästi.


Kysymys 168

Onko se aina Pyhän Hengen työtä, että joku lähtee Jumalan sanan kuuloon tai esimerkiksi lukee Raamattua?

Vastaus:

Väittäisin noin sen tarkemmin miettimättä, että ON! Vaikka joku ihminen lähtisi ihan pilkka mielessä sanankuuloon vikoillakseen pappia tai kirkkoa, niin silti sana voi sattuakin kohdalle - ja Jumalan armotyö pääsee tapahtumaan sydämessä.

Ajattelen ehkä hiukan yksinkertaistaen ja suoraviivaisesti tästä kysymyksestä, mutta näin sen itse ymmärrän. Sanankuulo on siksi papille tai puhujalle tärkeä paikka. Hänen kuuluisi olla Herran Hengen johdatuksessa, että Jumalan sana välittyisi hänen kautta jokaiselle kuulijalle. Siihen tarvitaan myös paljon seurakunnan esirukousta.


Kysymys 167

Onko akupunktio raamatullista?

Onko siinä pahuuden voimat mukana?

Vastaus:

Jos akupunktioon (tai mihinkä muuhun itämaiseen parannuskeinoon tahansa) liittyy itämaista uskonnollisuutta, en voi suositella, en sitä enkä mitään muutakaan vastaavaa. Jos taas lääketieteen puitteissa on huomattu vanhan lääketaidon teho, niin pelkkänä hoitomuotona ei akupunktiossa ole mitään pahaa. Se perustunee käsittääkseni ihmisen "hermoratojen yhteyteen", jolloin jotain hermoa "piikittämällä" vaikutetaan kehon kipupisteisiin taikka sairauksiin. Keskustele asiasta tarkemmin lääkärisi ja pappisi kanssa.


Kysymys 166

miten monta kertaa taivaan Isä antaa synnit anteeksi, jos aina ja aina tekee syntiä ja aina ja aina pyytää synnit anteeksi?

Vastaus:

Jumalan rakkaus on pohjaton. Mutta on tärkeätä, että tämän armon ei anna tulla suruttomuuden tai penseän kristillisyyden takeeksi ja turvaksi. Jos tekee syntiä siinä luulossa ja tarkoituksessa, että saahan sen sitten taas anteeksi. Jumala kun kerran on niin luvannut ... Tällöin on ottanut Jumalan armon "hukkaan" (2. Kor. 6:1), tehnyt kalliista armosta halpaa. Ja tällaisesta törkeästä, hävyttömästä jumalanpilkasta kuuluu tehdä "parannus". Mutta jos heikkoudesta ja heikkoudessa lankeaa ja taas kerran uudelleen ja uudelleen lankeaa, ei evankeliumi - kuten sanoin edellä - laske anteeksiantamisen kertoja. Kaiken saa Jeesuksen veren tähden ja uskon kautta anteeksi Jumalalta.

Kannattaa myös muistaa vanha, koeteltu rukous Jumalan puoleen, että hän tekisi minulle synnin inhottavaksi. Ei se rukous siis ketään pelasta, mutta on jokapäiväisessä kilvoituksessa oikein hyvä ase kiusausta vastaan. Ja ennen kaikkea kannattaa muistaa, että syntimme ajavat meitä Armahtajan ja Vapahtajan luokse. Hän tulee meille näin entistä kalliimmaksi ja tärkeämmäksi.

Myös voi olla hyvä miettiä, jos olisi paikallaan ripittäytyä. Ei myöskään se ole mikään anteeksisaamisen ehto ohi Kristuksen työn ja ansion. Mutta ripissä on liikkeellä juuri Jumalan ihmeellinen armovoima. Se on meille annettu avuksi kilvoitteluun.


Kysymys 165

Kommentti kysymykseen 161. Olen miettinyt samaa aihepiiriä. Mielestäni on ristiriitaista, että ansiokkaasti raamatullisuutta / Sanaa puolustava mies, joka on eronnut JA mennyt uudelleen naimisiin, pitää pappisvirkansa ja -tehtävänsä. Eroon joutumista ei aina pysty itse estämään eikä siihen suhtautuminen ole täysin yksiselitteistä, mutta uudelleen naimisiin meneminen on tahdonalainen teko ja selvästi vastoin Jeesuksen opetuksia. Eikö tällaisten pappien tulisi luopua virastaan ja jatkaa muissa tehtävissä, mahdollisesti esim. evankelistana, diakonina,saarnaajana tms.? Jotenkin tuntuu, ettei toisissa naimississa oleva mies voi olla sellainen "nuhteeton, yhden vaimon mies", josta Raamatussa puhutaan. Eihän avioliitto Jumalan edessä purkaannu, vaikka maallisen lain mukaan lakkaisikin olemasta? En pohdi tätä syyttäen tai ilkkuen enkä yleisesti kaikkiin ihmisiin soveltaen. Mietin asiaa erityisesti pappien kohdalla. Ymmärtääkseni rukoilevaisuudessa(kin) avioliiton rikkoutumista pidetään murheellisena ja vääränä asiana ja uudelleen naimisiinmenoa jokseenkin yksiselitteisesti syntinä. Ei ole johdonmukaista, jos yksittäis(t)en

ihmis(t)en, vieläpä papin, kohdalla asiasta vaietaan. Olisi kohtuullista ainakin opettaa ja selventää seurakunnalle, miksi asiasta ei puhuta ja sitä ei nähdä ongelmana. (Mielestäni tätä asiaa voi käsitellä teoreettisesti ilman nimettyjä esimerkkejä elävästä elämästä.)

Vastaus:

Uusi avioliitto eron jälkeen on äärimmäisen vaikea kysymys ... Olisi ilman muuta suotavaa, että pappi voisi toimia esikuvana kaikessa seurakuntansa (ja maailman) edessä. Jos on kumminkin kysymys esim. toisen puolison tekemästä aviorikoksesta, josta sitten on vaikea löytää ulospääsyä, niin Jeesuksen opetuksen mukaisesti (Matt 19:1ss.) kirkko on ainakin yleensä sallinut uuden avioliiton ns. "syyttömän" kohdalla. Jos hän on pappi, niin silloin joudumme kysymään ja pohtimaan, miksei hän voisi toimia pappina. Myönnän, että ongelman ratkaisu ei ole helppo. En myöskään uskalla antaa etukäteen mitään jokaiseen tapaukseen sovellettevaa yleispätevää ohjetta. Parempi miettiä joka tilanne erikseen raamatun ohjeiden mukaan. Mutta pääperiaate on minusta tämä ja tämänsuuntainen. Tästä asiasta ei kuulu vaieta, mutta ei myöskään ehdoin tahdoin saattaa sitä julkisuuden riepoteltavaksi tai reposteltavaksi.