Search
Close this search box.

Kysymykset


Kysymys 214

Miten ymmärrät raamatusta Karitsan häät. Onko ne vasta ylöstem-pauksen jälkeen.( vai onko sillä joku syvällisempi merkitys).Ylkä ja seurakunta morsian.(liittyykö maalliset häät tähän yhteyteen mitenkään.)Onko ne aivan kaksi eri asiaa.

Vastaus:

Karitsan häistä alkaa taivaan kirkkaus ja ihanuus.

Aikajärjestyksestä meille puhuu selvää kieltä 1. Tess. 4:16-17.

Maallisen ja taivaallisen hääjuhlan yhteydestä lue Ef. 5:22-33.


Kysymys 213

Pelastuuko luterilaiseen kirkkoon kuuluva samallla tavalla, kuin johonkin muuhun seurakuntaan kuuluva. Onko pelastusvarmuus vain omistettava omalle kohdalle Jeesuksessa Kristuksessa. Kiitos!

Vastaus:

Kyllä. Ei ole eroitusta. Uskon kautta Jeesukseen pelastuu.


Kysymys 212

Tuleeko joka seurakunnassa olla Paimen. (Ehdottomasti mies).Kiitos!

Vastaus:

Tulee. Lue esim. Tiitus 1:5 ja Apt. 14:23.

Samoin Lutherin mukaan paimenen virka on yksi kirkon seitsemästä tuntomerkistä.


Kysymys 211

Mikä on rukoilevaisuuden levinneisyys ja jäsenmäärä?

Vastaus:

Kts. kysymys 1 ja kysymys 26.


Kysymys 210

1.Tim.2:12 Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.

1.Tim.3:1, siitä eteenpäin. Miksi naispappeus, vaikka raamatun sana opettaa toisin.

Vastaus:

Tämä kirkon tekemä ratkaisu naispappeuden puolesta 1986 on väärä ja jumalaton. Olet aivan oikeassa. Raamatusta ei naispappeudelle löydy tukea. Viittaan tässä kirjaani Vanhan käsikirjan jp. Pieni opas. Siinä lopussa on vähän tarkempi selitys jakeisiin 1. Kor. 14 ja 1. Tim. 2.


Kysymys 209

Onko kukaan tehnyt valmista rukoilevaisuus esitelmää???

Vastaus:

Kyllä monet koululaiset ovat niitä tehneet. Tuntuu siltä, että koulun uskontotunneilla herätysliikkeet käsitellään ryhmätyönä melko usein. Näiltä meidän webbisivuiltammekin löytyy yhtä ja toista, jota voi käyttää esitelmän teossa apuna.


Kysymys 208

Miten uskova voi nettailla, törmäämättä sellaisiin sivuihin,joissa on saastaa. Toivoisin vastausta Pyhässä Hengessä. Puhdistuuko hän rukoilemalla. Kiitos!

Vastaus:

En usko, ettemmekö maailmassa eläessämme joutuisi kiusauksiin. Usein ja moniin. Joskus netissä saattaa tahtomattaankin ajautua sivustoille, joille ei pyrkinyt. Silloin olisi parasta poistua, jättää ne sivustot. Tuollaista netissä tapahtuvaa pakkosyöttöä taitaa olla mahdotonta karsia täydellisesti pois, koska pahuus voidaan naamioida, kunnes se räpsähtää esille. Jos saat armon poistua jäämättä vääryyden verkkoon kiinni, se on Pyhän Hengen suurenmoista johdatusta. "Yli kaiken varjele sydämesi ..." Jos taas sielu haavoittuu ja synti takertuu kiinni, ei ole olemassa muuta apua kuin veren peso Jeesuksen Kristuksen haavoissa. Siinä on autuuden lähde kaikkea syntiä ja saastaisuutta vastaan(Sak. 13:1). Siitä saa myös uuden voiman taistella pahuutta vastaan. Onneksi meillä on kumminkin netti ja nämä sivustot! Kuitenkin kaikkea voi käyttää joko oikein tai väärin. Oikeita tapoja on monia, samoin vääriä. Valinnan teemme me itse. Pyydetään, että me saamme toimia oikein armon evankeliumi sydämessämme.


Kysymys 207

Miksi herranhuone (kirkot) ei ole aina niinkuin raamatussa sanotaan tuntuu vähän kaupalliselta nyky kirkko jeesushan käski luopumaan omaisuudesta ja seuraamaan häntä nykyään papeilla pitää olla kirkon järjestämät hienot asunnot ym kuka nykyään pyytteettömästi levittää herran sanaa kirkon-piirissä?

Vastaus:

No, ehkei Jeesuksen toiminta kaiken kaikkiaan ollut juuri ihan noin yksoikoista. Häneen uskominen ei edellyttänyt välttämättä kaiken myymistä ja poisantamista. Jeesushan itse majaili usein (suorastaan asui) Kapernaumissa Pietarin talossa (lue vaikkapa Markuksen evankeliumi alusta loppuun)! Siellä hän paransi usein sairaita (esim. Pietarin anopin), sinne hän palasi retkiltänsä. Mutta olet oikeassa meitä kiusaa usein pinnallisuus ja maailman rikkaus. Tärkeätä on, että huomaat vaarat ja vältät niitä. Jos muut tekevät väärin, rukoillaan, että me saisimme voiman tehdä oikein. Siksi toteutukoon ennen muuta meidän omassa elämässämme se, minkä tiedämme oikeaksi ja hyväksi.


Kysymys 206

Kumpi on oikeampi lapsi- vai aikusikaste

Vastaus:

Molemmat ovat oikeita. Me kastamme sekä lapsia että aikuisia. Mutta jos joku kokonaan kieltää lapsikasteen oikeutuksen, niin hän on pahasti väärässä. Luepa Matti Väisäsen hyvä kirja "Kaste Raamatussa". Löytynee kirjastostakin.


Kysymys 205

Mitkä ovat avioeron syyt

Vastaus:

Jeesus mainitsee mahdolliseksi avioeron syyksi vain "huoruuden" eli aviorikoksen (Matt. 19:9). Käytännössä lienee edelleen ihan mahdotonta jatkaa avioliittoa, jos esim. mies juo, lyö ja hakkaa perhettänsä (harjoittaa tavallaan "henkistä haureutta"). Silloin on pakko erota jo oman ja lasten turvallisuudenkin takia. Jotain vastaavia (ja vähän erilaisia) syitä luetellaan sitten vanhassa ns. Florinuksen kirkkolaissa (ruotsiksi 1686 ja suomeksi 1688). Kirjastosta voit löytää uusintapainoksen tästä kirjasta (1986). Tärkeintä olisi kuitenkin hoitaa avioliittoa niin, ettei mitään syytä eroon tulisi. Eron syy on aina ihmisen sydämen kovuudessa (lue Matt. 19:8). Vain Herran armo voi tämän kovuuden meissä ja muissa pehmittää.


Kysymys 204

Evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoissa sanotaan seuraavasti:

"Kirkon todelliseen ykseyteen riittää yksimielisyys evankeliumin opista ja sakramenttien toimittamisesta."

(Augsburgin tunnustus, Kohta VII Kirkko).

Millaista ja kuinka opillisesti laajaa yksimielisyyttä tässä tarkoitetaan?

Vastaus:

Lyhyesti voisi sanoa, että Augsburgin (melko lyhyt) tunnustus on se yksimielisyys, jota tässä tarkoitetaan. Siis se tunnustus on hyvä lukea alusta loppuun. Vastaus on siinä.


Kysymys 203

Mitä tarkoittaa Raamatun kohta Luuk.16:16?

"Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin."

Vastaus:

Edellä ja jälempänä Jeesus nuhtelee fariseuksia. Hän mainitsee heidän helmasynneiksensä erityisesti (rahan) ahneuden (j 14), ulkokultaisuuden (j 15) ja huoruuden (j 18). Nämä ovat hurjan väkeviä syntejä kaikki. Kirjanoppineet eivät halunneet tehdä niistä totista parannusta. He eivät välittäneet. Siksi Jeesus jakeessa 16 vertaa Jumalan valtakuntaan sisälle tulevaa juuri sellaiseksi, joka (Herran armosta) tunkeutuu sisälle sanoutuen irti e.m. (ja kaikenlaisista muistakin) synneistä. Näin tullaan osallisiksi aivan uudesta todellisuudesta, jossa synti edelleen kyllä kiusaa ja vaivaa, mutta jossa syntiä vastaan taistellaan ja se hylätään. Sana 'jokainen' vielä painottaa, että tässä ei enää erotella ihmisiä fariseusten tavalla; hehän eivät voineet hyväksyä syntisiä seuraansa - vaikka itse olivat samanlaisia!


Kysymys 202

Voiko olla pelastunut kristitty, vaikka ei tuntisi pelastusvarmuutta?

Olen törmännyt opetukseen, jonka mukaan ei voisi, ja toisaalla jonka mukaan voisi, ja olen tämän kanssa aika hämmentynyt ja ahtaalla. Kun minulla ei tuntuvaa pelastusvarmuutta ole, vaikka Jeesukseen uskon ja uskoa haluankin.

Vastaus:

Voi olla kristitty, vaikka ei tuntisi pelastusvarmuutta. Esim. pieni lapsi voi pelätä ilkeätä, haukkuvaa koiraa sekä itkeä ja huutaa sydäntäraastavasti. Silti hän voi olla hyvässä turvassa isänsä sylissä. Näin kristitty voi pelätä kuolemaa, kadotusta, perkelettä syntiä - ja silti olla uskossa.

Mutta tietysti on lisättävä, että Jumala tahtoo antaa omillensa rauhan ja ilon sydämeen. Pelastusvarmuutta etsittäessä on hyvin tärkeätä muistaa, ettei sitä (!) pidä etsiä. Pelastusvarmuutta ei nimittäin voi löytää sellaisenaan, irrallisena. Se on aina Jeesuksen Kristuksen yhteydessä ja saadaan lahjana ainoastaan häneltä. Siksi ei kuulu etsiä varsinaisesti pelastusvarmuutta vaan Kristusta. Kun omistaa Kristuksen, omistaa varmasti myös pelastusvarmuuden. Kristuksen sinä löydät kasteestasi, ripin synninpäästöstä, ehtoollisesta, evankeliumin armolupauksesta. Oletko hakenut häntä sieltä? Sieltä löytyy myös autuus, vielä lisäksi armon varaan pohjautuva varmuus autuudesta.

Vapahtajasi siunaamaa uutta vuotta 2005!


Kysymys 201

Mitä on uudestisyntyminen?

Vastaus:

Uudestisyntyminen tarkoittaa ihmisen syntymistä Jumalan lapseksi eli samaa kuin saada syntinsä anteeksi. Kastetta kutsutaan UTssa uudestisyntymisen pesoksi (Tiit. 3:5).

Uudestisyntyminen on erotettava tarkkaan "jälleensyntymisestä". Se tarkoittaa "itämaisten uskontojen" - esim. hindulaisuuden - ajatusta ihmissielun ns. jälleensyntymisestä uuteen ruumiiseen kuoleman jälkeen. Tällaista ei Raamattu missään opeta.


Kysymys 200

Moi ! Mieltäni askarruttaa kysymys mikä Mooseksen 2. kirjan pääajatus/teema oikeastaan on ?

Vastaus:

Pääajatus on israelilaisten vapautuminen (eli exodus) Egyptin orjuudesta ja sitä seurannut erämaavaellus. Lopussa on lisäksi joitain säädöksiä ilmestysmajasta ja sen esineistä. Se on tosi mielenkiintoinen kirja. Kannattaa lukea läpi.


Kysymys 199

Terve! Olen vaan miettinyt tuota naispappeusjuttua. Kun sydämessäni uskon oikeaksi, että se on väärin.

Ja tämä perustuu siihen, että kun ei UT eikä VT mainitse naisia tässä virassa. Jeesus valitsi apostoleiksi miehiä ja Paavalin opetus kohdissa 1. Kor. 14:26-40 ja 1. Tim. 2:8-15.

En kirkon historiaa tunne kovin ihmeellisesti, mutta mitä kirkon historia sanoo, että onko näyttöä, että naisia olisi alkuseurakunnassa tai myöhemmin asetettu pastorin virkaan?

Itseasiassa tärkeämpi asia tulee vasta nyt. Minua osittain vaivaa Paavalin ilmaus: "Jos joku ei tätä tunnusta, niin Jumala ei tunnusta häntä." Se tuntuu suorastaa vastakkaiselta Paavalin julistamalle evankeliumille: "Mehän uskomme, että meidät pelastaa yksin Herran Jeesuksen Kristuksen armo."

Koskeeko Herran käsky jakeita 1. Kor. 14:26-40 vai 33b-36? Eikös koko jakso ole Herran käskyä? Ei kai Paavali sentään sano näin: "Se, joka näitä käskyjä ei tunnusta - ei peri Jumalan valtakuntaa - ei pelastu."

Tämä tuntuisi aika raa´alta suhteessa evankeliumin totuuteen. Ei kai naispappeus ole pelastuskysymys? Jos pelastukseen vaaditaan muuta kuin usko, niin eikö silloin evankeliumi ole vääristynyt?

Kun ajatellaan Raamatun koko opetusta pelastuksesta, uskon että naispastoritkin pelastuvat. Ehkä Paavalin uhkaus on ymmärrettävä niin, että hän tosiaan pitää seurakuntaa arvossa ja haluaa varmistaa, että hänen sanansa otetaan vakavasti, mutta tuskin tuolla uhkausella voi ketään sulkea armon ulkopuolelle? Teenkö nyt kenties Jumalan sanasta helpomman, itselle ja omaan käsitykseeni sopivaksi?

Toinen juttu on: osallistunko naisten toimittamiin hengellisiin tilaisuuksiin? Onko väärin, jos osallistun, mutta sydämessäni säilytän sen totuuden, minkä uskon oikeaksi?

Olen nyt vetänyt sellaista linjaa, että en osallistu naispastoreiden toimittamiin tilaisuuksiin, joita he nimenomaan virkansa nojalla toimittavat.

Kuitenkin tuntuu, että tämä on aika ankara linja ja vie huomion aivan muualle. Tuntuu, että evankeliumikin vääristyy. Ja tuntuu, että ei tällainen into voi olla viime kädessä hyväksi, koska se keskittyy vain pieneen osatotuuteen Jumalan valtakunnassa ja erottaa uskovien yhteydestä.

En tahdo oikein löytää rauhaa tämän kanssa...vaivannut jo varmaan liki vuoden. Toisaalta huomaan, että kuitenkin ajattelen itsekkäästi. Onhan se helpompi mennä messuun milloin ja missä tahtoo, kun ei tarvitse kiinnittää huomioita siihen kuka sitä toimittaa. Tällaisessakin ihminen sitten ajattelee itseään. Toivoisin, että vastaisit mahd. nopeasti 🙂

Siunausta

Terv. 20v. nuori opiskelija

Vastaus:

Kirkon historiassa ei tosiaan löydy esimerkkejä naispastoreista, paitsi tietysti luopumuksen ajoilta.

Paavalin kanta virkakysymyksessä on hämmästyttävän ankara. Sitä emme saa millään toisenlaiseksi vaan hänen välittämäänsä Herran käskyyn liittyy mainitsemasi uhkaus, joka koskettaa varmaan koko 14. lukuakin, mutta aivan erityisesti luvun loppujakeita. Ei ole aina tarpeen tietää, miksi jokin asia on niin kuin Raamatussa se on sanottu. Silti se on niin. Nykyisin kun naispappeuden mukana on tullut muuta luopumusta ja ennen muuta jumalakuvan hiljainen muuttuminen feministiseen suuntaan, voinemme paremmin ymmärtää, miksi Paavali oli niin ehdoton kannassansa. Hän oli profeetta, joka ymmärsi tulevaisuutta paremmin kuin muut profeetat, jotka Korintissa yrittivät ajaa naispappeutta kirkkoon (vrt "jos joku luulee olevansa ... profeetta").

Usko on juuri kuuliaisuutta evankeliumille. Ei voi uskoa samalla eläen kuinka sattuu tai opettaen mitä tahansa. Usko on Jumalaan sanaan turvautumista aina ja kaikessa. Jos tietoisesti hylkää, turhentaa tai vääristää Raamatun sanaa (missä asiassa tahansa), se on äärimmäisen vakavaa. Kuinka voi olla Jumalan lapsi, jos ei halua nöyrästi totella Jumalaa? Tästä näkökulmasta ajatellen ei Paavalin kanta ole käsittämätön. Samaa hän voisi sanoa monesta muustakin asiasta.

Edellisen johdosta ei ole tarvetta osallistua ns. "naispappien" tilaisuuksiin. Valinnan varaa on. Miksi ei siis käyttäisi tätä kristityn vapauttansa ja menisi tilaisuuksiin, joissa voi olla ja kuunnella Jumalan sanaa hyvällä mielellä? Ja entä jos sitten vastoin omaatuntoasi ja Raamatun totuutta menet tilaisuuksiin, jotka eivät ole apostolisen järjestyksen mukaisia? Saatko sinä silloin sisimpääsi rauhan? Eikö ongelma muutu vain pahemmaksi? Parempi on seurata Jumalan sanaa kaikessa yksinkertaisuudessa. Ei sinun tarvitse valita huonoa vaihtoehtoa. Valitse hyvä, "se yksi ja tarpeellinen".


Kysymys 198

Joissakin vanhan käsikirjan jumalanpalveluksissa olen havainnut, että jotkut ihmiset polvistuvat alttarille ripin ajaksi. Onko sinulla tietoa, mihin tämä toiminta perustuu? Onko tapa ollut yleinen aikaisemmin?

Vastaus:

Tapa perustuu ilmeisesti vanhaan käytäntöön, jossa ehtoolliselle ilmoittauduttiin (yleensä) edellisenä päivänä. Seuraavan päivän jumalanpalveluksessa nämä ihmiset kokoontuivat vastaanottamaan yleisen synninpäästön alttarin eteen ja valmistautuakseen siten autuaalliseen ehtoollisen nautintoon. Nykyinen tapa lienee näitä peruja, vaikka ilmeisesti alttarille tulevat kristityt eivät ole (vanhaa tapaa noudattaen) enää ripittäytyneet papille (ainakaan yleensä).


Kysymys 197

Jumala tietää ja on suunnitellut elämämme kulun jo ennen kuin olemme edes syntyneet tähän maailmaan. Voiko ihminen kuitenkin väärillä valinnoillaan ja itsekkyydellään sotkea tämän suunnitelman? Toteutuuko Jumalan suunnitelmat aina, vaikka ihminen kulkisikin tiensä mutkitellen Jumalan tien ollessa suora?

Vastaus:

Jumalan ennaltatietämystä kaikesta tulevasta ei kuulu sekoittaa siihen ainutlaatuiseen suunnitelmaan, jonka hän on suunnitellut jokaiselle lapselle. Vanhasta testamentista me luemme selvästi, että Jumalan suunnitelmat toteutuvat aina. Kuitenkin me voimme omilla valinnoillamme & niskoittelullamme estää hänen tahtonsa toteutumista meidän kauttamme. Silloin Herran siunaus ikäänkuin hakee uuden reitin. Vrt. kuningas Daavidille annetun ikuisen ja pysyvän lupauksen toteutumista. Lue myös vaikkapa Esterin kirja (tai Joonaan kirjaa). Juuri siksi meiltä kysytään kuuliaisuutta eli Herran seuraamista. Se toteutuu yksin uskossa, evankeliumin vapaudessa.


Kysymys 196

kuka Lucia on?

Vastaus:

Hän oli Sisiliassa 200-luvun loppupuolella elänyt ja marttyyrinä kuollut neitokainen, joka lahjoitti kaiken omaisuutensa köyhille ja auttoi heitä. Tästä vimmastuneena hänen "miesystävänsä" antoi hänet ilmi viranomaisille. Hän todisti rohkeasti uskostansa ihan loppuun asti.

Punainen vyö Lucian ympärillä todistaa hänen marttyyriudestaan (verenvuodatuksesta uskon tähden) ja kynttilät hänen päällänsä siitä polttoroviosta, jolla hänet poltettiin.

Siunattu olkoon Lucian muisto!


Kysymys 195

Milloin pidetään ensi vuoden herännäisjuhlat?

Vastaus:

Ensi vuoden juhlat pidetään Kiukaisissa 15.-17. heinäkuuta.

Tervetuloa Jeesuksen nimeen.


Kysymys 194

Olen kuullut että rukoilevaisuudesta olisi kolmaskin kirkon ulkopuolinen suuntaus jossain Euran mettäkulmilla osaatko kertoa tästä mitään miten se eroaa kirkon piirissä toimivista ja onko sillä toimintaa nykyään?

Vastaus:

En tunne tätä suuntausta omakohtaisesti kovinkaan hyvin. En osaa siksi vastata kysymykseen.


Kysymys 193

Onko oikein että suomeen perustetaan uusia seurakuntia joissa teemana on että sairaus on saatanasta (että ihmisen joka uskoo jeesukseen ei tulisi olla sairas) ja (menestysteologia) ketä runsaasti kylvää se runsaasti niittää???? Entä g12 ??? Mitä mieltä olet colin dyestä, charles Ndfonesta ja Brodney howard:sta

olin kerrra Rh: tilaisuudessa ja siellä ihmisiä kehoitettiin antamaan rahaa että sitä itse saisivat. Erosin juuri seurakunnasta ja liityin vapaakirkkoon, mutta olen henkisesti rikki kun en saa vastauksia mistää!

Vastaus:

(Tarkempi vastaus toimitettu henk.koht.)

Menestysteologia taitaa olla länsimaisen hyvinvointiyhteiskunnan yritys rauhoittaa omatuntoa, joka syyttää meitä "yli varojemme" elämisestä köyhien kustannuksella. Kun meille uskotellaan, että tällainen menestys on oikein jokaiselle "tosi hurskaalle", niin tuntuu mukavammalta jatkaa samanlaista menoa kuin ennenkin. Edes omatunto ei enää syytä synneistä ja laiminlyönneistä.

(Näitä edellä lueteltuja henkilöitä ja lyhenteitä en tunne.)


Kysymys 192

Kommentti kysymykseen 184, jossa oli rinnastettu kolme asiaa: 1) Luther-kirkosta tehty yökerho, 2) Tunnustuksellinen opetus kielletty kouluissa ja 3) rukoilevaisseuroissa tuomittu Maata näkyvissä-festarit. Näistä mielestäni kaksi ensimmäistä on selviä tapauksia, viimeinen tulkinnanvarainen (suuntaan ja toiseen). Myös vastauksesi sopii kahteen ensimmäiseen, ei ehkä viimeiseen tapaukseen.

Kysyjä johdattaa kysymyksessään tietynlaiseen ajatellutapaan, kuvaillessaan festareita tilaisuudeksi, "jonka aikana tuhannet nuoret kuulevat sanoman Jeesuksesta -jotkut ehkä ensimmäisen (ja viimeisen) kerran elämässään". Edellinen on varmasti totta, mutta kaikki se, jossa Jeesuksen nimi mainitaan (ja tuomitaan naispappeus), ei ole välttämättä Jumalasta (susi lammasten vaatteissa). Itse en jyrkästi tuomitse kaikkea gospel-musiikkia, mutta suhtaudun siihen hieman varauksella (esim. heavy-gospel). Tässä on mielestäni vaarana se, että aletaan nykykirkon tavoin miettiä, miten saadaan ihmisiä kirkkoon, ei sitä, miten jakaa heille oikeaa ja puhdasta evankeliumia ja jätetä loppua Jumalalle. Ei siis luoteta evankeliumin voimaan sellaisenaan ja siihen, että Kolmiyhteinen Jumala lopulta vaikuttaa uskon. Hieman kärjistäen: ihmisten kannalta saattaa näyttää, että Jumalan valtakuntaa viedään "paremmin" eteenpäin 10000 hengen gospel-tapahtumassa kuin 10 hengen kuivakkaassa nuortenillassa. Jumalan kannalta tilanne kuitenin saattaa olla päinvastainen.

Vastaus:

Juuri siksi, että Jumalan tiet ovat niin monenlaiset ja salatut, on vaikea ryhtyä arvioimaan niiden työtä, jotka yrittivät oikein tosissaan tavoittaa nykynuoria, etenkin kun itse en tunne tuota festari-ilmiötä kovinkaan hyvin. Mielestäni on kuitenkin selvää (ja luultavasti tästä ollaan useimpien kanssa yhtä mieltä), että ei kaikki se, mikä kiiltää, ole kultaa. En ole innostunut kaiken mahdollisen tai mahdottoman käyttämisestä nuorisotyössä. Parempi mielestäni pyrkiä syventämään Jumalan armotyötä yksinkertaisella raamattuopetuksella. En pidä omana tehtäväni ruveta arvioimaan, millaista nuorisotyötä muualla tehdään - jos ja kun en kunnolla sitä tunne. Varmasti osa hengellisestä nykymusiikista on täysin arvotonta ja osa siitä paremmastakin pinnallista. Silti hyviäkin ja puhuttelevia lauluja tehdään yhä edelleen.

"Kaikki kuuluu koetella ja pitää se, mikä hyvää on."

Jumalan työtä ei saa halveksia, mutta ei myöskään kaikkea, mitä väitetään Jumalan työksi, pidä uskoa hänen työkseen.


Kysymys 191

mikä se oikein on se rukoilevaisuus

Vastaus:

Se selviää näiltä webbisivuilta. Etsivä löytää!


Kysymys 190

Hei!

Olen lukion kolmannela luokalla opiskeleva tyttö ja teen tutkelmaa

aihesta: uskontojen suhtautuminen eutanasiaan. Tahtoisin tietää miten

Rukoilevaiset suhtautuvat eutanasiaan? Olen todella kiitollinen jos voisin

saada tähän luotettavan ja perusteellisen vastauksen.

Kiitos.

Vastaus:

Pitempi vastaus on toimitettu henk.koht.

Lyhyesti tässä voisi vain mainita, että eutanasia eli armomurha (esim. vanhuksen tai vakavasti sairaan ihmisen tapattaminen) on synti 5. käskyä vastaan (Älä tapa, Ei sinun pidä tappaman).