Kysymykset


Kysymys 1323

Kysyisin tuosta eutanasiasta,tietysti on käsky 5. ja sitä on
noudatettava.
Mutta miksi ihmistä saa
väkisin pitää hengissä,jossain koneessa,jos hän haluaa lähteä pois ja on tehnyt sovinnon Jeesuksen kans. En ainakaan ite haluaisi olla vihanneksena koneessa,se on sairasta,mieti itse,olisit koneessa ja haluaisit lähteä pois,mutta et pysty sanomaan,etkä elehtimään,millään tavalla. Se on kidutusta,yhtä arvokasta,kuin tappaaminen. Ne ketkä on eutanasiaa vastaan,niitten pitäisi ottaa vastuu rukoilemisesta tällaisen ihmisen puolesta,eikä vaan vastustella,rukoilla niin kauan että Herra ottaa hänet pois tai parantaa

Vastaus:

Ketään ei tarvitse väkisin yrittää pitää hengissä. Kyllä jokainen saa kuolla luonnollisen kuoleman, kun aika on. Varsinaisesti siis ei saisi puhua eutanasiasta, jos turhat hoidot päätetään tai jos sairas kieltäytyy kivuliaista loppuhoidoista, joiden merkitys on kyseenalainen.

Eutanasialla varsinaisesti tarkoitetaan kuolevan ihmisen täysin tahallista ja aktiivista tappamista. Siihen ei ihmisellä koskaan ole lupaa. Kuolevan ihmisen tuskaa voidaan helpottaa lääkityksen avulla (esim. morfiinipumppu on tehokas kipulääke) ja hyvällä ja asiantuntevalla saattohoidolla.

Monelle elämän viimeiset kuukaudet ovat merkityksellisiä. Useasti kuoleva haluaa suhteensa selväksi Jumalansa kanssa. Silloin hänen elämänsä loppuaika on varsin siunauksellinen, koska hän saa ottaa vastaan ristin ryövärin tapaan armon viime hetkellä. Hyvään saattohoitoon kuuluu siksi sielunhoitoa. Uskoa ei tarvitse kenellekään tuputtaa, mutta mahdollisuus elämänsä ja tekojensa uudelleen arviointiin on hyvä antaa, jotta kuolemasta tulisi portti taivaaseen.


Kysymys 1322

1. Sen minkä sidotte maan päällä,se on sidottu taivaassa. Tarkoittaako tämä rukoilemista toisen
puolesta.

2.eikö ihminen saa itse tehdä uskonratkaisut omassa elämässä,tällä tarkoitan lapsikastetta,
tavallaan pakotetaan jumalan yhteyteen. Eikö pitäis rukoilla lapsen puolesta,niin kauan,että hän tekee oman uskonratkaisun elämässä,kun alkaa jotain tajuamaan ja tajuaa syntisyytensä ja voi tehdä sydämestään parannuksen. En väitä olevani jokin viisas,haluan vain että totuus asuisi minussa ja ehkäpä sinä voisit valaista minua. Ite heräämällä heräsin uskoon noin kolme vuotta sitten. En halunnu uskoon,rukoilin vähän apua elämääni,mutta sainkin sellaisen elämyksen ja kokemuksen,sellaisen rakkauden,josta en oo voinut uneksiakaan.Elin kolkyt vuotta pimeydessä,kunnes sain valon,herran Jeesuksen. Sen Jälkeen tämä lapsi kaste on ollu yks ongelmistani ja epäilyksistäni. Mielestäni ainakaan pyhää henkeä ei saa kasteessa,koska ite sain sen kolme vuotta sitten ja siitä lähtien olen rakastanut Herraa ja tuntenut hänet

Vastaus:

Ks. edellinen vastaus. Tuohon ykkösenä esittämääsi kysymykseen: Erityisesti tuossa
kohdassa on kysymys
ripistä eli siitä, että me tunnustamme syntimme rippi-isälle ja saamme häneltä synninpäästön
Jumalan nimessä. Keskeiset kohdat ovat Matt. 16:19
ja 18:18 sekä .Joh. 20:23.
Lue nuo kohdat
ajatuksella läpi. Niissä siis aluksi puhutaan päästämisestä, sitten sitomisesta. Tuo päästäminen
on syntien anteeksijulistamista katuvalle syntiselle, kun taasen sitominen tarkoittaa synnin
pidättämistä katumattomalta.

Kasteesta Tiit. 3:5 puhuu "uudestisyntymisenä" ja "Pyhän Hengen
uudistuksena". Jos ihminen menettää hänet luopumalla uskosta ja Raamatun sanasta, niin juuri
uskoon tulemisen kautta hänet saa takaisin sydämeensä. Juuri näin sai tapahtua - kiitos Herran! -
sinun kohdallasi.


Kysymys 1321

On ollu mukava viettää aikaa tällä palstalla ja kasvaa uskossa. Ite tulin uskoon voimakkaan herätyksen kautta koti sohvallani. En tuntenut Jumalan sanaa,enkä yrittänyt uskoon tulla,pyysin vain apua ahistukseeni. En kerenny rukoustani loppuun sanoa,kunnes valtava rakkaus täytti koko ruumiini ja sydämeni. Tuli niin hyvä olo,etten voinut muuta kun itkeä.Siitä hetkestä asti oon rakastanut Jumalaa ihan hirveenä. Elämäni muuttui yhdessä yössä ihan päällailleen,vaimo on meinannut soittaa valkotakkisetkin. Sen yön jälkeen raamattu on auennut mulle ja tuntuu että ymmärtää kaiken. Haluaisin,kysyä lapsi kasteeste. Olen varma että minussa vaikuttaa pyhä henki,sen jälkeen mitä koin ja koska rakastan Herraani Jeesusta niin äärettömästi ja pidän raamattua ehdottomasti Jumalan sanana ja totena. Elämäni on Jeesus. Oon välillä lipsahtanu polulta,mutta Jumalan armosta oon päässy sinne aina takaisin.Raamattu ei mainitse missään,että lapsi pitää kastaa,vaan ensin ihmisen pitää tehdä parannus. Eihän vauva voi tehdä parnnusta,eikä raamatussa kastettu yhtään lasta. Lisäksi oon tavannu monia uskovia,ketkä on ottanut kasteen vasta uskoon tulon jälkeen,heitä ei oo lapsena kastettu. Tykkään kirjoituksistasi ja näkee,että Herra on siunannut sinua viisaudella.

Vastaus:

Ihanaa kuulla todistuksesi. Kiitos täyttää sydämeni, kun olet noin ihmeellisesti saanut kutsun Jumalan luokse. Hän siunatkoon sinua & läheisiäsi.

Tuosta lapsikasteesta. Tärkeintä olisi ymmärtää se syvällinen ja tärkeä seikka, että lapsi tarvitsee pelastusta, koska hän on aina turmeltuneen ihmiskunnan jäsen huolimatta siitä, että hän ei vielä ole pystynyt tekemään "omin käsin" pahaa. Eli sudenpentu on susi, vaikka pentuna niin suloinen ja sellaisena sopiva lemmikiksikin. Sen luonto on kumminkin suden: Kun ikää tulee lisää ja voimia enemmän iän myötä, tuo pentu rupeaa käyttäytymään enemmän ja enemmän suden lailla. Näin on myös pienen ihmisen laita. Hän on jo turmeltunut, vaikka ei vielä pysty turmelustansa "näyttämään".

Lisäksi kannattaa huomioida ainakin seuraavat seikat:

1) Kastetta verrataan Vanhan liiton ympärileikkaukseen (Kol.
2:11-12
),
joka
suoritettiin
kahdeksan päivän ikäiselle. Näin siis kaste toimitetaan pienelle lapselle mahdollisimman nopeasti.

2) 1. Kor. 10:1-2 puhuu Mooseksen johdolla tapahtuneesta Punaisen
meren
läpikulusta kasteen
esikuvana. Israelin kansa kokonaisuudessaan kulki meren läpi. Myös lapset. Ketään ei jätetty rannalle, toiselle puolelle. Siksi ei myöskään Uuuden liiton aikana lapsia jätetä pelastuksesta osattomiksi ikään kuin rannalle odottamaan, kunnes he monien vuosien päästä ilmaisevat oman halukkuutensa päästä faaron joukkoja pakoon. Lähtokohtana on se raamatullinen totuus, että kaikki tahdotaan pelastaa ja tottakai lapset myös. Ja tottakai he haluavat turvaan, vaikka eivät osaa sitä vielä ilmaistakaan.

3) Tämän mukaisesti Uusi testamentti kertoo kokonaisten perhekuntien kastamisesta. Tuohon aikaan perhekunta piti sisällään kaikki sukulaiset, myös palvelijat/orjat perheineen. On selvää, että siellä oli pienet lapset mukana.

4) Room. 6 mukaan juuri kaste liittää meidät Kristuksen kuolemaan ja
ylösnousemukseen. Vain
Kristuksen kuolema ja ylösnousemus voi pelastaa. Kukaan ei kumminkaan tule liitetyksi Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen luonnollisen syntymän kautta vaan vain kasteen välityksellä. Siksi lapsikin tarvitsee kastetta. Siksi se on pelastuksen väline.

5) Kaste on Jumalan teko ja Jumala lysyy uskollisena omalle liitollensa. Me sen sijaan olemme usein uskottomat. Kun me käännymme uudelleen Jumalan puoleen, me palaamme kasteen liittoon ja tunnustamme rikkoneemme sen. Emme silloin tarvitse uutta kasteen liittoa, koska Jumala ei ole hylännyt solmimaansa liittoa meidän kanssamme. Ainoastaan me hylkäsimme kasteemme liiton. Uskoon tullessamme me palaamme kasteen armoon. Tai jos meitä ei ole kastettu, me haluamme sitten tulla kastetuiksi aikuisina.

6) Juutalaisilla oli kääntyville pakanoille "proselyyttikaste". Sekin toimitettiin kaikille, myös lapsille. Siksi oli selvääkin selvempää apostoleille, että kaste kuuluu kaikille, vaikka sitä ei nimenomaisesti erikseen mainita.

Näitä kohtia toivon sinun miettivän rauhassa rukouksessa Herrasi edessä. Hän siunatkoon sinun tutkistelussasi.


Kysymys 1320

Annetaanko LSRY:n toiminnassa tietoa kristittyjen maailmanlaajuisista vainoista ja kehoitetaanko rukoilemaan heidän puolestaan ja tukemaan heitä taloudellisesti? Kerrotaanko järjestöistä, jotka tukevat vainottua seurakuntaa?

Vastaus:

Annetaan tietoa silloin tällöin. Heidänkin puolestaan rukoillaan. Herännäislehdessäkin on ollut joskus lyhyttä rukousta vainottujen veljien ja sisarten puolesta. Muistan ainakin yhden kirjoittamani pääkirjoituksen, jossa rukoilimme meidän oman ev. lut. kirkkomme vainoamien veljien ja sisarten puolesta. Eri järjestöistä ei ole tainnut olla liiemmin puhetta.


Kysymys 1319

Oliko kirkkoherra Voitto Viro liberaaliteologi?

Vastaus:

En kommentoi, kun en tiedä.


Kysymys 1318

kysyisin et onko tupakanpoltto syntiä.raamatussa lukee että meidän ruumis on pyhänhegen temppeli jota ei saa turmella.eli siinä mielessä tupakka ei sovi uskovalle.mutt entä sitt ylensyönti eikö sekin turmele ruumista.entä ylilihavat ihmiset.ja laiskuus turmelee ruumista.entä nuuska.nicoretti purkat.ym näitä on paljon mitkä turmelee ja vahingoittaa ruumista.

Vastaus:

Kyllä meidän olisi tarkoitus pitää hyvää huolta ruumiista. Ei sitä saa turmella millään aineilla tai vastaavilla. Tässä suhteessa se, mikä koituu ruumiin turmioksi, on Jumalan luomisteon pilaamista. Sitten täytyy ottaa huomioon, että esim. ylipaino taikka lihavuus ei aina ole ylensyönnin seurausta. Siihen voi löytyä monenlaisia ja hyvinkin erilaisia syitä (aineenvaihdunta, sairaus, lääkkeet jne).


Kysymys 1317

Kaimasi Timoteuksen ensimmäinen kirje, viides luku, jae 23: Älä
silleen
vettä juo, vaan nautitse jotakin viinaa sydämes tähden ja ettäs myös usein sairastat.

Tarkoittaako tämä sitä, että pitää ottaa välillä pieni huikka ikään kuin terveydeksi vai onko tällä joku syvempi hengellinen merkitys?

Vastaus:

Ei tässä mitään syvällisempää merkitystä ole. Paavali antaa hyvän ohjeen Timoteukselle ollen huolissaan hänen terveydestään. Mutta ei tässä tietysti mitään lupaa anneta ryyppäämiseen.


Kysymys 1316

Hyväksyykö Raamattu lemmikit? Koraani ei tietääkseni hyväksy koiraa muuta kuin metsästyskäytössä.

Vastaus:

Totta kai hyväksyy. 🙂 Jumalan luomia kaikki. Ja Raamatun mukaan kaikkea Jumalan luomaa voi "käyttää" hyvällä mielleä. Se on hänen luomanansa tarkoitettu meille iloksi.


Kysymys 1315

Kysymyksessä 65 ainakin käsitellään minunkin asiaani pintapuolisesti. Kysyisin
kuitenkin
tarkennusta. Siis jos on avioliitto, jossa nainen on viettänyt ennen avioliittoon menoa karseaa syntistä elämää sis. irtosuhteita vaikka ja kuinka.. Ja jos tämä nainen tulee myöhemmin uskoon ja katuu.. Onko miehellä ns. oikeutus eroon tuon menneen haureuden tähden? Nainen ei kuitenkaan olisi pettänyt miestään avioliiton ulkopuolisilla suhteilla. Kun siis ongelmia on tullut monen asian suhteen ja pohjalla tämä kaameus josta kerroin. Avioliitossa nainen on kuitenkin valmis tekemään kaikkensa asioiden korjaamiseksi tai ainakin hän tahtoo elää Jumalan tahdon mukaan ja tahtoo yrittää olla kaikessa parempi Jumalan avulla. Voiko tästä kaikesta mahd. seuraava ero siis olla Jumalan tahdon mukaista? Koska siis tuntuisi että kaikki hakkaa vastaan.. Ja jos mies on sillä eron kannalla.. Vai tehdäänkö tässä syntiä?

Ja sitten toinen asiaa liippaava kysymys.. Onko Raamatun tekstiä ymmärretty oikein, kun tulkitaan että avioliittoa ennen on miehelle sallittu seksin harjoittaminen mutta ei naiselle? Kun eräs hlö perusteli ettei missään sanota että mies ei saisi harrastaa esiaviollista seksiä tai että se olisi haureutta.. Että naisen pitäisi olla neitsyt koska sitä lakanaa piti käydä heiluttelemassa jollekin, ja jos neitsyyden merkkiä ei tavattu naisen sai hylätä... Ja sitten vielä jossain kohdassa sanotaan että jos nainen ei joltain osin miellytä, hänet saa hylätä.. Eli ei tarvitsisi olla edes kyse neitsyydestä vaan vaikkapa tyhmyydestä..

Sydämeni sanoo että näissä mennään metsään ja pahasti, mutta kuulenko minä nyt vain oman kantani, en totuutta..

Vastaus:

Mielestäni olet ihan oikeassa suunnassa! Jos nainen (tai mies)
on tehnyt parannuksen aikaisemmasta holtittomasta elämästään ja nyt haluaa elää Jumalan tahdon
mukaan uskollisesti avioliitossa, ei ole mitään oikeutta lyödä pyhää avioliittoa pirstaleiksi.

Ei Raamattu anna mitään erivapauksia miehille koskien seksiä ennen avioliittoa. Luetaan
vaikkapa Matteuksen evankeliumista Jeesuksen vanhempien hurskaita ajatuksia asiasta
(1:18-25).

Sitten tuo viittaus lopussa, jonka mukaan naisen saisi hylätä ihan mistä syystä tahansa, on
Jeesuksen VASTUSTAJIEN mielipide. Ei kai kukaan kristitty sitä puolustele?!
(Lue Matt. 19:3-9.)


Kysymys 1314

Hei, monille kavereilleni on tullut jo riparikutsut, mutta minulle ei, sillä en kuulu kirkkoon. Haluaisin silti käydä rippikoulun, joten miten voin ilmoittautua rippikouluun ? 🙂

Vastaus:

Sinun kuuluu ottaa yhteyttä esim. omaan seurakuntaasi tai johonkin rippikoulua järjestävään tahoon. Monet herätysliikkeethän kirkossa järjestävät siunattuja rippileirejä. Näin pääset mukaan.

Kutsua et ole saanut, koska seurakunnassa ei ikään kuin tiedetä, että haluat mukaan. Siksi ota rohkeasti itse yhteyttä.!


Kysymys 1313

Olen kysellyt sinulta täällä kaikenlaista ja apuakin olen saanut, joten kiitos. Nyt kuitenkin taas tarvitsisin akuutisti vastauksia vaikeisiin kysymyksiin.. Jos suinkin osaat ja pystyt vastamaan, niin olisin kovasti kiitollinen. Siunausta!

Ensiksikin, voiko avioero missään tapauksessa olla Jumalan tahto?

Toiseksi, olen rukoillut rukoilemasta päästyäni Jeesusta elämääni. Olen rukoillut että Jumala ilmaisisi minulle tahtonsa niin että minä ymmärtäisin. Olen lukenut paljon Raamattua ja kysynyt Jumalan tahtoa uskossa rukoillen. OLen polvistunut Jumalan eteen ja huutanut sanan varsinaisessa merkityksessä apua.. Kuljen oikeastaan jatkuvasti rukoillen mielessäni. Silti minulla ei ole hajuakaan mitä minun pitäisi tehdä tai minne mennä. En enää uskalla tehdä mitään, koska omat päätökseni ovat aina vieneet turmioon. Siksi huudan Jumalaa, mutta Hän ei vastaa.. Ei vastaa vaikka kuinka itkisin.. Olen sanonut Hänelle että ottaisi jo minut pois täältä, koska minä en enää jaksa yksin.. Huomiona vaan että saan kyllä apua masennukseeni, mutta tarkoitan nyt isompaa apua. Sillä minä todella en jaksa enää, eikä ihmisten apu eli puhuminen pelkästään auta.. Asioiden täytyy oikeasti muuttua, mutta ihmisillä ei ole keinoja muuttaa näitä juttuja. Ei heillä ole tietoa kaikesta kuten Jumalalla, ei ihminen voi sanoa toiselle tee niin tai näin niin kyllä onnistuu.. Ja jos minulla on tehtävää vielä täällä ajassa, niin toivoisin että Jumala sitten vastaisi MITÄ? Tahdon kerrankin elämässäni tehdä niin kuin on Jumalan tahto. Mutta mikä se on.. Ja kun minusta tuntuu että päivästä toiseen tilanne jatkuu ja jatkuu, eikä asiat aukene mistään solmusta yhtään mihinkään. Kipuilen todella tämän kanssa.. Minun on todella vaikeaa nyt vain luottaa että Jumala kuulee ja vastaa.. Tämä ehkä selvenee jälkimmäisistä kysymyksistäni. Minä en kestä enää kauan, lopulta menee mielenterveys.. Vaikka puolisoni mielestä se on jo mennyt.

Ja kolmanneksi, varmaan arvasit että nämä aiemmat kysymykset liittyvät yhteen. Jokatapauksessa, olen tullut uskoon kunnolla vasta avioliiton aikana joku aika sitten. Puolisolleni tämä on ilmeisesti kova pala, vaikka itse sanoo uskovansa. Minun näkökulmastani hän on vasta ovella ja kurkkii siitä sisään. Minä en kuitenkaan voi häntä pakottaa sisään, se ratkaisu on jokaisen tehtävä itse. Olen rukoillut puolisoni puolesta.. Minusta vain tuntuu että hänelle on vaikeaa heittäytyä Jumalan armon varaan.. Minä taas en enää muusta välitä ja tämän vuoksi olen hänen mielestään pimahtanut ja siksi tämä tilanne meillä jatkuu, koska en ole tulossa takaisin tuosta ovesta. Tahdon olla lujasti Jeesuksen rinnalla. Jotenkin välillä tuntuu jo niinkin hullulta että puolisoni onkin vihtahousun leivissä kun minua niin parjaa tästä. Hän ei siis ollenkaan käsitä esim sitä että tahdon kysyä Jumalan mielipidettä asioihin.. Olenko mennyt sinusta harhaan? Tämä asia ajaa meitä erilleen. Tämä minun uskoon tuloni on erottamassa meidät..

Vielä neljänneksi kysyisin onko väärin pyytää Jumalalta merkkejä? Eli jos minun pitää tehdä niin, niin sitten tapahtuu näin.. Tässäkin menen metsään puolisoni mukaan. Minä mielestäni kuitenkin olen ihan järjissäni, mutta uskon vain lujasti Jumalaan.. Siihen että Jumala pystyy halutessaan mihin tahansa. Ja käsittääkseni Jeesus on luvannut olla uskossa rukoilevan kanssa. Miksi sitten en saisi pyytää hänen mielipidettään asioihin? Olen ymmärtänyt että juuri sitä Jumala tahtoo. Ja puolisoni kun osaa väännellä toisten sanoja, on hän vääntänyt asian niin että "Jos minä siis rukoilen Jumalalta vastausta siihen kannattaako avioliittoa jatkaa vai ei, niin hän vastaa minulle sillä että löydän 500 euroa lenkipolulla myönteisen vastauksen myötä. Jos taas vastaus on kielteinen tuota rahaa ei löydy.." Tämä on puolisoni käsitys asiasta.. Minä en ole mitään 500 euroa pyytänytkään merkiksi mistään asiasta, puolisoni se tässä tuota avioliiton järkevyyttä miettii ja hänen mielestään periaate toimii edellä mainitulla tavalla jos minun uskomukseni on oikeassa. Minä taas oikeasti etsin vastauksia vaikkapa jostain raamatun tekstistä joka vahvistaa asian tai vahvan tunteen Jumalan läsnäolosta tai edes jotakin suuntaa.. Esimerkkinä omastani vaikkapa seuraava: puolisoni heitti sormuksensa pöpelikköön ja minä rukoilin että löytäisin sen.. En löytänyt.. Rukoilin etsiessäni tunnin jos toisenkin, merkkiä siitä että minun ei ole tarkoitus löytää sitä, jotta voisin lähteä pois. No hetken päästä päässäni oli hirvikärpänen, niitä en voi sietää.. Siispä lähdin pöpeliköstä pois, mutta tämä oli puolisostani käsittämätöntä. Vaikka minä sain rauhan tuon sormuksen etsimiseltä.. Silti minä olen nyt seonnut puolisoni mielestä. Siis kyllähän mä tajuan että tähän aikaan vuodesta noita ötököitä riittää, mutta mitä pahaa tuossa oli kun minä sain rauhan? Ja eikö muka ole mahdollista että Jumala olisi lähettänyt tuon ötökän? Minun ei enää ole pakko löytää sormusta. Löydän sen, jos löydän simple as that. Mutta siis meneekö sinusta minun touhuni jo yli?

Puolisoni tekee oloni huonoksi jo pelkästään sillä että jos kysyn häneltä jotakin , hän saattaa sanoa "kysy Jumalalta, kun sinulla kerran on suora yhteys Häneen.." Minä olen suoraan sanottuna ihan täynnä tätä, mutta en tahdo eroa, koska minä en voi käsittää sitä Jumalan tahtona.. Tai siis ajattelen että Jumala yhdistää, ei erota.. Mutta miksi tämän pitää olla näin vaikeaa.. Enkä minä todellakaan tiedä mitä pitäisi tehdä tai ajatella mistään enää. Puolisoni ei suostu tulemaan kanssani mihinkään terapioihin, hän ei halua ketään kolmatta kotiimme setvimään asiaa, hän ei halua tulla seurakuntaan tai olla sen kanssa tekemisissä, hän sanoo että tee mitä teet mutta kannat vastuun myös eli jos teen väärin saan kärsiä taas.. Siksi en tee mitään vaan odotan Jumalan apua.. Enkä tiedä edes mitä pitäisi tehdä, kärsivällisyyteni alkaa olla käytetty.. Olen rukoillut ja rukoillut ja rukoillut.. Tätä kaikkea on jatkunut jo liian kauan, uskoon tuloni oli kai viimeinen pisara..

Lopuksi, en todellakaan kuvittele että sinä Timo tietäisit vastauksen kaikkeen, mutta jos edes jotakin olisi sanottavaa.. Minä olen ihan lopussa. Olen epätoivoinen. Voi kun tämä tuska lähtisi pois..

Sain tässä asiassa kuitenkin jonkinlaista lohtua Hannan kiitosvirrestä
1. Sam 2:1-10. Olen
pyytänyt Jumalalta tuhat kertaa anteeksi kärsimättömyyttäni ja kaikkea muutakin, mutta nyt todella minulta alkaa voimat olla loppu. Mutta tapahtukoon silti Jumalan tahto, olipa se mikä hyvänsä.. Tahtoisin vain jotenkin jonkun varmuuden.. Ja koko elämäni annan Jumalan käsiin. Suo anteeksi tämä sotkuinen selostus, minulla vain ei ole voimia parempaan nyt.

Olenko minä nyt mennyt harhaan?

Vastaus:

Toivotan sinulle siunausta kaikesta huolimatta! Samalla tietysti toivon, että löytäisit rauhan ja saisit avun hätääsi. Kuvauksesi oli varsin seikkaperäinen. Siitä saa aika hyvän kuvan ahdistuksen luonteesta. Vaikka toisaalta kaikki on juuri aivan niin sekaisin kuin kuvaat.

Itse en usko, että kannattaisi joka asiaan kysellä merkkejä ikään kuin Jumalan vastauksena. Hän on luomisen yhteydessä antanut niin sinulle kuin muillekin ymmärryksen. Hän tahtoo, että me käytämme sitä vastuullisesti ja ajatuksella. Arkiset ja maalliset asiamme ratkomme (pääsääntöisesti) sen avulla, emme pyytämällä merkkejä ylhäältä. Tuollainen merkkien pyytäminen voi enemmänkin kieliä omasta epävarmuudesta tai päättämättömyydestä, joka peitetään sitten "hengellisesti". Hengellisyyden ei tarvitse mennä ns. ylihengellisyydeksi, jotta se olisi aitoa. Uskovana saat luottaa Jumalan johdatukseen ja pyytää sitä päivittäin, mutta tämä ei tarkoita sitä, että sinun koko ajan pitäisi saada merkkejä ylhäältä. Ei Jumala halua sellaista ja siksi hän antoi sinulle luomislahjana järjen ja ajatuksen. Toimi niiden mukaan rukouksessa Jumalan tietä kysyen. Käsittääkseni tästä johtuu osittain se, että et ole saanut omasta mielestäsi rukousvastauksia ihan kaikkeen pyytämääsi. Jos sisäistät tämän, voisit tältä pohjalta joskus avata keskustelua puolisosi suuntaan. Mitä mieltä hän on?

Parisuhteenne käsitteleminen ei varmaan onnistu näin netin kautta ja tuntematta teitä paremmin henkilökohtaisesti. Kyllä olisi hyvä ja tarpeen, että menisitte yhdessä jollekin avioliittoleirille. Esim. NMKY järjestää hyviä kursseja. Olen ollut itsekin mukana. Suosittelen.

Toivoisin, että voitaisiin palata asiaanne. Minusta olisi hyvä, että ottaisit rohkeasti vastuuta päätöksistäsi ja ratkaisuistasi. Katsotaan, millaiseksi arki muuttuu sen myötä. Palataanko asiaan vielä? Sydämellisin terveisin.


Kysymys 1312

Haluaisin tietää miten kristinusko suhtautuu munasolujen pakastamiseen ja myöhemmin niiden hedelmöittämiseen laboratoriassa silloin kun halutaan lapsi. Ja onko Raamtussa mitään kohtia joita voi soveltaa tähän.

Vastaus:

Ks. kysymykset 301, 342 ja 889.


Kysymys 1311

Kun meillä on ylimääräistä varaa, haluamme auttaa toisia. Miksi köyhyyden kohtaaminen joillekin uskoville on niin vaikeaa keskenään? Vaikene ja kulje ohi tarvitsevan, oliko se Jeesuksen käsky?

Vastaus:

Hyvä kysymys. Mutta paljon vaikeampi vastata. Köyhyyteen on aina liittynyt häpeä. Myös uskovien keskuudessa. Näin se on. Raamatussa kyllä varoitetaan rikkauksien vaaroista vaikka kuinka usein. Silti sieltä löytyy myös kohtia, jotka puhuvat rikkauksista siunauksena.


Kysymys 1310

Kiitos vastauksesta kysymykseen 1307. Annoit sen lopullisen vahvistuksen siihen minkä koin oikeaksi. Olimme jo varanneet hääpäivän mutta ajattelin jos meidän täytyy peruuttaa se koska jotkut ihmiset ovat olleet sitä mieltä ettemme voi mennä naimisiin koska miesystäväni ei ole uskossa. Olen ollut syvässä ahdistuksessa viimeiset kaksi kuukautta niin syvässä että melkein olisin halunnut kuolla. Vaikka Jumala puhui minulle minä en suostunut uskomaan että Jumala rakastaa minua vaan paholainen kiusasi minua väittäen että Jumala hylkää minut jos menen naimisiin, että joudun helvettiin jos avioidun kumppanini kanssa, kaikki kiroukset tulevat päälleni ym... Kun sitten tein päätöksen että menemme naimisiin juuri sinä päivänä minä olimme suunnitelleetkin. meni joitakin minuutteja ja Pyhä Henki täytti minut tavalla jota en koskaan ollut aiemmin kokenut, ja koin siinä hetkessä jotain suurenmoista. Mitä opin tästä kaikesta, sen että ihmisten sanoilla on hirvittävä vaikutus niin hyvässä kuin pahassakin, ja ennen kaikkea kannattaa aina kuunnella Jumalan puhetta koska Hän tahtoo puhua lapselleen henkiökohtaisesti. Siksi on vaarallista mennä sanomaan jollekulle ihmiselle jotakin sellaista mitä Jumala ei ole selkeästi antanut ihmisen sydämelle sanoa, ihmiset jotka sanoivat että ei voi mennä naimisiin ei uskovaisen kanssa ei ottaneet ollenkaan huomioon meidän pitkää historiaa ja rakkauttamme toisiamme kohtaan, vaan kaikki perustui ajatukseen että uskova ei voi avioitua uskottoman kanssa. Mutta uskon kuitenkin heidän ajatelleen hyvää sanoessaan niin, ihminen on erehtyväinen. Niin pysyvät nämä kolme:usko, toivo ja rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus. Siunausta ja Herran läsnäoloa elämääsi!

Vastaus:

Toivotan sydämestäni liitollenne Jumalan siunausta. Samoin teille molemmille johdatusta elämässänne. Suokoon Jumala, että myös oma rakas puolisosi löytäisi Jeesuksen! Herra kanssasi.


Kysymys 1309

Mitä mieltä olet Saarnivaaran Raamatun-käännöksestä?

Vastaus:

Ei hassumpi. Parempi kuin -92 käännös. Saarnivaara korjaa niitä puutteita, joita hänen mielestään on 33/38 käännöksessä. Itsekin olin aikoinani mukana antamassa hänelle palautetta - erityisesti koskien Paavalin kirjeitä. Osan huomautuksistani hän huomioi, ei kuitenkaan kaikkia. Uuras oli hieno mies. Siunattu olkoon hänen muistonsa.


Kysymys 1308

Tarkennuksena kysymykseen 1301, jossa vielä erikseen kysyttiin "arvostetaanko
vanhaa
käännöstä
liikaa". Sanoisin siihen, että vanha käännös on erinomainen ja tarkka käännös. Vaikka se kyllä kielen puolesta on vanhaa suomea, se ei pilaa käännöstä. Parempi tarkka ja huolellinen (vaikka vanhahtava) käännös kuin moderni, kielellisesti nykysuomea tavoitteleva, mutta erittäin epätarkka käännös. Enkä menisi edes uutta vuoden 1992 käännöstä kehumaan edes kielellisesti. Se on itse asiassa äärimmäisen köyhää (!) suomenkieltä. Oman aikamme suomenkielen monitaituri, kuuluisa sanankäyttäjä, edesmennyt Juice Leskinen totesi -92 käännöksen tultua julkisuuteen, että "olisipa saanut jäädä tekemättä". Sen kieli oli ja on niin paljon köyhempää kuin vanhemman käännöksen ... Tästä kaikesta voi lukea paljon enemmän näillä nettisivuilla löytyvästä pienestä oppaasta

"Vanhan käsikirjan mukainen jumalanpalvelus." (kohta Biblian käyttö)

Tottakai on hyvä muistaa, kuinka Luther paranteli käänöstään jatkuvasti ja teki siitä entistä parempaa koko ajan. Kirkon ongelmana on ollut, että sillä ei ole ollut toista Lutherin tasoista kääntäjää, jolle pyhä ja arvokas työ olisi uskottu. Siksi tilanne on nyt tämä kuin on.

Vastaus:

Eli tämä oli oma tarkennukseni mainittuun kysymykseen. Joskus kait on hyvä, että kysymyksiin vastaajakin rupeaa esittämään kysymyksiä ja vastaamaan niihin!!! Saa ainakin juuri niitä kysymyksiä, joihin sitten latelee vastauksia.


Kysymys 1307

Minulla on kysymys jollaiseen ei vain tunnu saavan täysin selkeää vastausta. Olen ollut uskossa vajaa kaksi vuotta, ja seurustellut siis elänyt avoliitossa yli kahdeksan vuotta siis täydessä synnissä, nyt tahtoisin mennä naimisiin kumppanini kanssa mutta ongelma on että hän ei ole uskossa. Mitä ihmettä pitäisi tehdä? Raamatussa sanotaan että uskova ei voisi mennä naimisiin ei uskovan kannssa ja avoliitto on myös syntiä, ja erotakaan ei voida koska rakastamme toisiamme eikä muuta syytä ole kuin että toinen ei ole uskossa. Siis pitääkö minun vain odottaa että toinen tulee uskoon vai mitä?? Jumala ei kuiteenkaan ole puhunut mitään eroamisesta, ja se tuntuisi aivan hullulta tässä tilanteessa kun yhteisiä vuosia takana jo näin paljon ja tahdomme olla toistemme kanssa.Mutta miten voin elää synnissä ja samalla olla vanhurskas. Olen huutanut Jumalan puoleen totisesti tässä asiassa ja tuntuu että olen sekoamis pisteessä. Kumpi on suurempi synti elää avoliitossa vai mennä naimisiin ei uskovan kanssa. Rukoilen päivittäin kumppanini puolesta koska en voi muutakaan.

Vastaus:

Minusta tässä tilanteessa on oikein mennä naimisiin ja laillistaa se suhde, jonka on jo aloittanut. Keskustele puolisosi kanssa ja sopikaa hääpäivä! En nuorille suosittele avioliittoa ei-uskovan kanssa, mutta tässä tapauksessa, kun olette jo ehtineet aloittaa ja jatkaa pitkään yhteistä elämää, olisi minusta hullua, jos ette menisi naimisiin. Rukoile ja pyydä johdatusta asiaan. Ei se väärin ole laillistaa avosuhde viralliseksi avioliitoksi.


Kysymys 1306

Herra kanssanne!

Taas yksi kysymys uskosta ja teoista.

Onko oikein ja tehdä hyvää, esim. antaa rahaa hyväntekeväisyyteen, toimia vapaaehtoisena pyhäkoulunopettajana tai tukea vaikeuksissa olevaa, ajatuksenaan ilahuttaa Jumalaa? Ei siis niin, että teollaan, jotenkin voisi ansaita Jumalan rakkautta tai olla Hänen silmissään parempi kuin muut kristiveljet ja -sisaret, vaan niin, että, kun Hän on meille niin paljon hyvää suonut, niin jotenkin teoin siitä julistaa ja Häntä ilahuttaa.

Esimerkiksi voimme isäinpäivänä ilahuttaa isäämme tuomalla kortin tai tuomalla aamiaisen vuoteeseen ja jos perheessä on kaksi lasta, joista toinen näin tekee, mutta toinen ei, niin eikö isä ilahdu toisen lahjasta, muttei sen tähden rakasta toista enempää kuin toista.

Eikö siis ole niin, että jos kerran ilahutamme meille rakkaita ihmisiä teoillamme, niin miksis emme Jumalaa, jonka kuitenkin tulisi olla meille kaikkein rakkain ja joka on meille antanut enemmän kuin yksikään ihmisistä?

Hyvän teon motiivina Jumalan ilahuttaminen ei näin ollen liene tuomittava tai väärin.

Vastaus:

Ajattelusi menee oikeaa rataa. Kyllä Jumala iloitsee siitä, että teet hyvää ja hyvillä teoillasi ilahutat häntä. Jumala, joka on kaikki luonut ja joka Kaikkivaltiaana pystyy aivan mihin vain, tietysti hän ei itse tarvitse meidän hyviäkään tekojamme. Sen sijaan hän iloitsee, kun me teemme hyviä töitä lähimmäiselle. Hänelle ne kuuluvat. Eli usko kohdistuu Jumalaan, hyvät teot kohdistuvat lähimmäiseen. Tästä Jumala iloitsee varmasti.


Kysymys 1305

Hei, ja kiitos vastauksesta edelliseen kysymykseeni ! Olen siis se 14-vuotias joka haluaa käy riparin, mutta ei kuulu kirkkoon. Haluan myös olla mukana konfirmaatiossa, eli minut pitää siis kastaa? Onko se pitkä prosessi ja vaatiiko se paljon aikaa. Miten koko homma toimii?

Vastaus:

Kyllä sinut pitää kastaa ennen konfirmaatiota. Ei se ole mitenkään pitkä prosessi. Rippikoulu toimii samalla kastekouluna. Itse kaste toimitetaan lyhyesti ennen konfirmaatiota. Lienee kokonaiskesto n. 10 minuuttia, kun se tulee konfirmaation osana.

Koska olet vielä alaikäinen, sinun kuuluu keskustella asiasta myös vanhempiesi kanssa ja ilmoittaa heille toiveestasi päästä kasteen kautta kirkon jäseneksi.


Kysymys 1304

Hyvää päivää. Jos liittyy kirkkoon, eikä ole kastettu sitä ennen, pitääkö tulla kastetuksi ennenkuin on kirkon jäsen ?

Vastaus:

Kyllä. Kirkosta Raamatussa sanotaan, että se on Kristuksen ruumis (ks. 1. Kor. 12). Edelleen Raamatussa sanotaan kasteesta, että se liittää kastetun Kristuksen ruumiin jäseneksi (Room. 6). Siksi on kaste ovi kirkon jäsenyyteen.


Kysymys 1303

Olen 14 vuotias, ja haluan käydä rippikoulun ensivuonna. Minua ei ole kastettu, koska vanhempani ei kuulu kirkkoon. Pitääkö minut kastaa? Jos pitää, milloin ja miten se tapahtuu?

Vastaus:

Rippikouluun voi tulla ja sen voi jopa suorittaa ilman, että olisi kastettu tai tulisi kastetuksi. Varsinainen kirkossa toimitettava konfirmaatio ja Herran pyhälle ehtoolliselle osallistuminen tämän rippikoulun jälkeen ei ole mahdollista ilman, että sinut kastetaan ensin. Se voidaan suorittaa esim. samassa yhteydessä konfirmaation kanssa kirkossa. Tai jossain muualla sitä ennen.

Lähde rohkeasti mukaan rippikouluun! Johtakoon Jumala sinun tiesi ja tulevaisuutesi.

Toivotan Herramme ja Vapahtajamme läsnäoloa elämääsi.


Kysymys 1302

Itsepuolustuksen käyttämisen kanssa kristityllä voi usein olla se ongelma, että ei tiedä onko hyökkäys vainoa evankeliumin tähden vai jotain muuta. Kun on kysymys uskonnollisesta vainosta, niin kristittyjen tulisi paeta tai julkisen esivallan suojella heitä ja heidän omaisuuttaan. Eli jos vähänkin epäilee, että hyökkäys johtuu uskosta Jeesukseen, niin on parempi tehdä vain "passiivista vastarintaa" eli pyrkiä pois tilanteesta torjunnoin, väistöin ja pakenemalla käyttämättä vahingoittavia ratkaisuja. Eikö ole oikein kristityn aina puolustautua voimakeinoin, jos joutuu YLLÄTYShyökkäyksen kohteeksi ja ei tiedä mikä on hyökkäyksen motiivi? Nämä ovat osittain omantunnon kysymyksiä, koska näihin Raamattu ei vastaa suoraan.

Vastaus:

Tätä on kyllä hyvä miettiä ja pohtia. Tietysti kun yhteiskuntamme sallii kansalaiselle itsepuolustuksen, niin sitä voi käyttää. Ei ole kuitenkaan syytä ruveta uskonpuolustajaksi itsepuolustuksen avulla. Uskon ainoa ase on "sanan miekka", ei muuta. Jos taas on kyseessä suoranainen vaino uskon tähden, niin ei siinä auta joku itsepuolustustaito tai kamppailulajien harrastus.


Kysymys 1301

Luen Raamattu Kansalle-käännöstä enkä mitään vanhaa käännöstä koska en pidä vanhasta kielestä, jota ymmärrän huonosti ja jota kukaan ei enää puhu.

Samasta syystä en esim. kanna kaivostamme vettä keittiöön, koska meillä on vesijohto ja hana.

Onko mahdollista, että vanhaa käännöstä "palvotaan" eli arvostetaan liikaa?

Joku voisi myös vaatia niinkin, että pitäisi lukea alkukielellä, aramealla, vai mikä se kieli nyt sitten olikaan?

Vastaus:

Hyvä, kun luet Raamattua.

Ja mielellään jotain muuta käännöstä kuin vuoden -92 käännöstä. Raamattu Kansalle-käännös on jälkimmäistä paljon parempi.

Vanha Testamentti on kirjoitettu hepreaksi ja jotkut osat sitten tosiaan arameaksi. Uusi testamentti on kirjoitettu kreikaksi. Ja jos sinulla on mahdollisuus opetella näitä kieliä, se on entistä parempi! Voit tulla vaikka Göteborgiin opiskelemaan. Hae netistä esiin sivut Församlingsfakulteten i Göteborg.


Kysymys 1300

5. Moos. 25:11-12

Luettuani tämän kohdan aloin epäröimään voinko harjoitella itsepuolustuslajia, jossa lyödään ja potkitaan munille? Toisaalta Mooseksen laki jopa päästää rangaistuksesta vapaaksi, jos yöllä vahingossa tappaa sisään murtautuvan varkaan. Yllä mainittu raamatunkohta kuuluu Israelin vanhan liiton yhteiskunnalliseen lakiin, eikä se koske meitä. Jotain opittavaa meillä kyllä siitä on eli hedelmättömäksi tekeminen vahingossakin on vakava asia.

Vastaus:

Mainittu
kohta ei puhu itsepuolustuksesta vaan muusta. Ks. kysymys 1292.


Kysymys 1299

Mitkäs ovat Länsi-Suomen Rukoilevaisten yhdistyksen suhteet Suomen Rukoilevaisen kansan yhdistykseen?

Vastaus:

Olemme avoimia eri suuntiin ja siunaamme kaikkea hengellistä työtä evankeliumin totuuden puolesta.

Luvalla sanottuna en tunne Suomen Rukoilevaisen kansan yhdistyksen toimintaa enkä sen vastuunkantajia kovinkaan hyvin. Käsittääkseni sillä ei ole paljoa toimintaa nykyisin. Siksi sen arvioiminen ei ehkä ole niin helppoa. (Menneisyydessä on tehty joitakin vääriä ratkaisuja esim. virkakysymyksen suhteen. Kaiken tuon saa uskoa anteeksi tunnustamalla Jeesukselle omaatuntoa vaivaavat viat.)