Kysymykset


Kysymys 1273

Asuntooni ei ole toimitettu kodinsiunausta pastorin toimesta. Toimitin kodinsiunauksen itse ilman valmista kaavaa muistaakseni noin 5 vuotta sitten. Olen asunut tässä asunnossa n. 5 vuotta. Kuinka paljon kodinsiunaus maksaa euroissa kun pappi sen toimittaa? Raamattu ei puhu tietääkseni mitään suoraan kodinsiunauksesta, eikä siitä kuka sen saa toimittaa. En siis ole nähnyt välttämättömäksi virallista kodinsiunausta. Ja sitäpaitsi mielestäni kodissa oleva hengellinen ilmapiiri ei ole koskaan ilman muuta pysyvä tila, vaan altis muutokselle jatkuvasti. Milloin tahansa synnintekemisen takia voi avautua tie demoneille omaan kotiin. Jo pelkästään jatkuva kiroilu saattaa tuoda henkimaailman lähelle omaa asuntoa. Fakta: en koe kodissani vihollisen läsnäoloa juuri koskaan, ainoastaan erittäin harvoin pelkään pahoja henkiä ja silloinkin se johtunee siitä, että olen katsonut esim. jotain paranormal activityä tv:stä. Mielestäni suurta tilausta kodinsiunaukselle ei siis ole. Tärkeämpi kuin kodinsiunaus on "sydämensiunaus", niin että pahan hengen tilalle tulee asumaan Pyhä Henki. Todellinen kodinsiunaus on siis uudestisyntyminen. Koen että tässä asunnossa valtaa pitää Jumala, mutta jos olen tehnyt syntiä, niin mieleen nousee epäilys, että on hengellinen kuokkavieras talossa. Uskon että tämän asunnon yllä lepää Jumalan Henki. Tyyneys ja rauha ja valoisuus ovat täällä läsnä.

Vastaus:

Jeesus
on luvannut olla meidän kanssamme ihan joka päivä maailman loppuun asti
(Matt. 28:20). Se lupaus
pitää. Siihen perustuu myös kokemasi siunaus kotonasi. Ei Herra sinua hylkää vaan siunaa nyt ja iankaikkisesti.

Ei kodin siunaamiseen välttämättä tarvita pappia. Käsikirjassa on oma kaavansa kodin siunaamiselle, joten kyllä pappi sen toimittaa pyydettäessä. Ja ainakin oman seurakunnan pastori ilman erillistä korvausta.


Kysymys 1272

Ottaako Jumala kuoleman jälkeen vastaansa, vaikka eläessään on ollut homoseksuaali? Joutuuko Jumalan hylkäämäksi?

Vastaus:

Saat uskoa kaikki syntisi anteeksi Jeesuksen kalliissa ja maahan asti vuotaneessa sovintoveressä. Se kallis veri on siis vuotanut sinunkin ylitsesi. Joka tässä uskossa kuolee, kuolee hyvin. Hän tulee autuaaksi. Eikä joudu Jumalan hylkäämäksi.


Kysymys 1271

Näköjään raamatunluku on monelle pakonomainen rituaali, jonka lukematta jättämisen muutamaksi kuukaudeksi pelätään tuhoavan uskonelämän.

Kommentti: ihminen pelastuu ristin veren perusteella uskon kautta, ei ylläpitämällä omaa pelastuksen tilaa raamatunlukusuoritteilla. Riippuuko Jumalan huolenpito todella meidän raamatunluvustamme? Ei riipu, sillä tälläkin hetkellä vankiloissa on vuosikausia kristittyjä ilman raamattua. Ihminen säilyy uskossa niin, että Jeesus roikkuu hänen puolestaan ristillä evankeliumin sanassa. Ihminen voi siis olla kristitty ilman messua, raamatunlukua, ehtoollista ja uskovien yhteyttä, mutta näitä on silti suositeltavaa kokea ja käyttää. Ja nykypäivänä, jos jää pois uskovien yhteydestä Suomessa, niin ei edes jää paljosta paitsi.

Vastaus:

Kyllä Raamatun lukematta jättäminen muutamaksi kuukaudeksi varmaan aika hyvin romuttaa uskonelämää. Mehän tarvitsemme armonvälineitä armon vahvistukseksi ja kasvamiseksi meissä. Muuten me miellymme kaikkeen muuhun kuin Jumalan hyvyyteen. Tämän maailman "hyvyys" korvaa nopeasti hänen laupeutensa.

Jumalan armoon turvautuminen ja hänen huolenpitoonsa luottaminen ei millään tavalla sulje pois armonvälineitten käyttöä: Raamatun lukemista ja ehtoollisella käyntiä sekä kasteen ja ripin lahjaan turvautumista. Tottakai Jumala voi pitää huolen vankilassa monen vainotun kristityn uskonelämästä ilman kaikkea tätä. Mutta silti on hyvä ohje, että jokaisen kristityn tulisi osata Raamattuansa ulkoa, jotta tällaisissa tilanteissa olisi Jumalan sanaa mukana siellä tyrmässäkin. Et voi säilyä uskossa, jos "ehdoin tahdoin" jättäydyt pois messusta, Raamatun lukemisesta, ehtoollisesta ja uskovien yhteydestä. Suomessa on Jumalan kiitos monia paikkoja, joissa me saamme kuulla elävää sanaa. Voit esim. tarkistaa eri paikkoja näiden sivujen "toiminta"-kohdasta. Tulepa rohkeasti vaan mukaan nauttimaan Herran Hengen hyvästä hoidosta.

Jos Raamatun lukemisesta tulee "pakanomainen rituaali", siitä kuuluu tehdä parannus. Siinä tapauksessa saa rukoilla Jeesusta apuun, jotta hän avaa sanansa ja antaa löytää itsensä sieltä. Silloin se pakonomainen rituaali muuttuu vapaaksi, iloiseksi lukuelämykseksi. Löytää hänet, joka on sielun veri-Ylkä, se kaikkein rakkain uskovalle sydämelle.


Kysymys 1270

miten kannattajien sitoutumista liikkeeseen voisi luonnehtia?

Vastaus:

Raamattu ja sitä selittävä luterilainen tunnustus. Näillä mennään. Muusta sitoutumisesta en osaa sanoa mitään.


Kysymys 1269

Mitä rukoilevaisuus ajattelee/opettaa siitä, jos kristitty haluaa ottaa tatuoinnin? Jos se on esimerkiksi risti tai joku muu kristinuskon symboli... itse en aio ottaa, mutta työmaalla on tämäkin kysymys tullut esiin... samaten kuin on sanottu myös että lapsikaste on Raamatun mukaan väärin ja että ei lapsia tarvitse kastaa, kun ei ne ole vielä ehtineet tehdä mitään pahaa...

Vastaus:

Rukoilevaisuus ei taida opettaa mitään tatuoinneista. Minä en siis niistä henkilökohtaisesti pidä. Nautin luomuihosta! Jos joku silti tykkää tatuoinneista, niin ei se mikään pelastuskysymys ole.

Lapsikasteesta lue M. Väisäsen kirja: Kaste Raamatussa. Tai voit myös etsiä haku-toiminnolla kysymyspalstasta kasteeseen liittyviä vastauksia.


Kysymys 1268

Tänään keskustelin yhden työkaverin kanssa yhdestä uskonkysymyksestä. Miten sinä asian näet, riittääkö pelastumiseen pelkkä usko Jeesukseen niinkuin minä sanoin? Työkaveri oli sitä mieltä, että usko ja teot yhdessä... Minä ajattelen niin, että siihen että pelastumme ja pääsemme Taivaaseen, riittää yksin usko Jeesukseen, mutta sitten se usko synnyttää halua tehdä myös sen uskon mukaisia tekoja - mutta ne eivät ole pelastuskysymys....

Vastaus:

Oikein opetit.


Kysymys 1267

Eikö ihmisen joka harrastaa hyvin paljon kristillisyyttä ole joskus hyödyllistä pitää raamatunlukemisesta esim. kuukauden tai parin tauko. Vaihtelu virkistää.

Lukutauon aikana voi sitten kohtuumäärin rukoilla. Myös hengelliset asiat voivat joskus olla uuvuttavia. Tällaisen tauon pitäminen voi myös paljastaa omaa syntisyyttä uudesta näkökulmasta ja auttaa huomaamaan Raamatun hyödyllisyyden paremmin. Samalla myös "raamattupaasto" auttaa ihmistä elämään Totuudessa (Jumalassa), eikä pelkästään totuuksissa Totuudessa (pyhät kirjoitukset), eikä pelkästään totuuksissa Totuuden totuudesta (teologia).

Vastaus:

En oikein sisäistä ehdotustasi. Pelkään ainakin itse, kun ajaudun kuvailemaasi tilaan eikä raamatunluku maistu. Silloin voi kaikki lähteä menemään alamäkeä, kun ei saa ravintoa sielulleen taikka voimaa päivittäiseen kilvoitukseen.

Tietysti raamatunluvusta voi tulla lakimainen suoritus, jolloin Jumala voi tarkoituksella "vapauttaa" meidät raamatunlukemisen suorittamisesta. Mutta tämä on eri asia.

En tajua, mitä hyötyä jostain "raamattupaastosta" voisi muuten olla. Raamattu on niin pyhä ja valtava kirja, että sitä pitäisi lukea tuhansia vuosia, jotta ymmärtäisi sitä syvällisesti. Sitä estää tietoinen lukemisesta pidättäytyminen. Ja miksikö pitäisi rukoilla "kohtuumäärin"? Raamattuhan kehottaa meitä rukoilemaan joka hetki kaikissa asioissa.

Sori, mutta en taida pysyä oikein ajatustesi perässä. Siunausta osaan kumminkin toivottaa sinulle ja sitä toivotan runsaasti!


Kysymys 1266

1) Apostolisessa uskontunnustuksessa syntien anteeksiantamus on omistettu Pyhälle Hengelle. Miksi näin? Kai siksi, että Pyhä Henki johdattaa armon osallisuuteen.

2) Apostolisesta uskontunnustuksesta puuttuu Jeesuksen elämä. Siihen voisi lisätä, että eli ja opetti Palestiinassa, julisti Jumalan valtakuntaa, paransi sairaita, ajoi ulos pahoja henkiä ja herätti kuolleita.

Vastaus:

1) Kyllä. Pyhä Henki toimii armonvälineitten (= Raamattu, kaste, rippi ja ehtoollinen) kautta. Niissä (tai niiden kautta) meille annetaan synnit anteeksi.

2) Uskontunnustus on lyhennelmä. Sitä voisi laajentaa paljonkin.
Esim. tahtomaasi suuntaan. Ei kuitenkaan mielellään niin paljoa puhetta
Palestiinasta (se on harhaanjohtava käsite) vaan esim. Israelista (joka
kertoo, että Jumalan antamat lupaukset omalle kansalleen täyttyvät).
Uskontunnustuksen alku on 1. Kor. 15:3-8
(jossa on lisättynä
ylösnousseen ilmestykset opetuslapsille). Se ei kuitenkaan sisällä tarkempaa selvitystä Jeesuksen elämästä. Se on siinä suhteessa apostolisen uskontunnustuksen tapainen.


Kysymys 1265

Liittyen kys. 1259 naisten pukeutumisesta. Kyllä ihan nykypäivänäkin löytyy ainakin USA:sta sellaisia liikkeitä, joissa naiset pitävät pitkiä hameita ja peittävät aina päänsä. Suomessakin käsittääkseni esikoislestadiolaisten piiristä löytyisi yksityishenkilöitä jotka ajattelevat näin. Eivät tuon kysyjän kysymykset siis ole nykymaailmassakaan mitenkään epärelevantteja. Itse olen kyllä toki sitä mieltä, että nainen saa pitää housuja eikä tarvitse olla huivia, ja pään peittämistä ajavissa amerikkalaispiireissä on yltiöpäisine patriarkaalisuuksineen paljon täysin epäraamatullista opetusta. Mutta kyllä näitä asioita nykyäänkin ihan tosissaan mietitään ja päädytään hyvinkin erilaisiin lopputuloksiin.

Vastaus:

Jep. Tällaista löytyy.


Kysymys 1264

Mitä juhlia on rukoilevaisuudessa

Vastaus:

Samat kuin kirkossa yleensäkin. Ja tietysti juhlitaan synttäreitä ja nimppareita!


Kysymys 1263

666 on siis ilmestyskirjan pedon luku. Tarkoittaako peto antikristusta? Antikristus on Jumalan sallima rangaistus ihmisille, siitä että he käänsivät selkänsä Totuudelle. "Sitä saa mitä tilaa."

Vastaus:

Näin.


Kysymys 1262

Ovatko enkelit kaikki "miehiä"?

Vastaus:

Raamattu ei käsittääkseni tunne yhtään "naisenkeliä".


Kysymys 1261

1. Moos. 4:26 "siihen aikaan ruvettiin huutamaan avuksi Herran nimeä" (KR 1938) tai "siihen aikaan ruvettiin saarnaamaan Herran nimestä" (Biblia 1776). Mikä on oikea käännös?

Vastaus:

Molemmat käännökset mahdollisia. Itse kääntäisin ensisijaisesti KR 38 mukaan. Mutta on hyvä muistaa, että huutamalla avuksi Herramme nimeä, me saarnaamme sitä.


Kysymys 1260

Adventistit viettävät lepopäivää lauantaina. Onko luterilainen lepopäivä sunnuntai oikein?

Vastaus:

Ks. kysymykset nro 32, 142 ja 443.


Kysymys 1259

Onko syntiä pukeutua vastakkaisen sukupuolen vaatteisiin? Pitäisikö naisten pukeutua ainoastaan pitkään hameeseen ja esiintyä pää peitettynä? Pitääkö kaikilla naisilla olla pitkät hiukset ja miehillä lyhyet?

Vastaus:

Kysymys kuuluu, mikä on nimenomaan naisen vaatetta ja mikä miehen. Myös naiset käyttävät esim. housupukua. Ei kaiketi nykyään kukaan nainen koko ajan esiinny pää peitettynä ainakaan länsimaissa. En näe mitään syytä ruveta yksityiskohtaisesti määräilemään näitä ja muita vastaavia asioita. Jos tarkoituksella mies tai nainen tahtoo "vaihtaa sukupuolta" ja siksi pukeutua toisiin vaatteisiin, ei se ole Jumalan luomistyön kunnioittamista.


Kysymys 1258

Minulla on iso unelma joka askarruttaa,välillä itsekkin ajattelen ettei se ole mahdollista tai se ei tule ikinä tapahtumaan,mutta olen saanut unelman

"pysymään hengissä" ja rohkaistunut vähän. Mielestäni unelmani on todella iso enkä tiedä voiko sitä edes rukoilla Jumalalta.Voin kertoa unelmastani jotain:toivoisin saavani mahdollisuuden tavata eräät henkilöt ja kertoa heille

Jumalasta ja siittä miten heidän syntiensä puolesta on kuoltu ristillä että he saisivat iankaikkisen elämän,olen rukoillut jumalalta tätä asiaa jo tovin ja välillä olen epätoivoinen asian suhteen. Kysyisinkin: haluaako jumala toteuttaa isot ja mahdottomatkin unelmat? Ja jos haluaa mistä tietää että mikä on väärä unelma ja mikä oikea? Ja tarviiko unelmaa rukoilla kokoajan? Ja miten sitä kuuluu rukoilla?? Kiitos jos haluat vastata 🙂

Vastaus:

Paavali
sanoo Timoteukselle, että hän astuisi esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla
(2. Tim. 4:2). Lisäksi meitä kehotetaan ja innostetaan saarnaamaan
evankeliumia "kaikille luoduille" (Mark. 16:15). Sen mukaisesti
ryhdy vaan toimeen. Rukoile asia edestä, kerro ihmeessä Jeesuksesta niille, joille tunnet
kehotusta. Ei siinä tarvita sen erikoisempaa rukousta. Uskoisin, että hyvin yksinkertainen ja
nöyrä rukous on paras. Jeesus tahtoo kuulla sinua. Hän lupaa vastata rukouksiisi. Luota ja iloitse
siitä.


Kysymys 1257

Eivätkö useassa tapauksessa kristityt ristiretkillä olleet petoja?

Vastaus:

En tiedä. Varmasti heitäkin oli. Yleistys on yleensä ongelmallinen tapa tulkita historiaa. Ristiretkistä on kirjoitettu paljon. Kyllä tietoa löytyy esim. kirjastosta.


Kysymys 1256

Eikö ns. big bang teoria eli alkuräjähdysteoria kuuluisi käsitellä äidinkielen tunnilla käsiteltäessä kirjallisuutta, sillä se on science fiction kirjallisuutta? Tuskin kukaan kristitty on alunperin saanut näin villiä päähänpistoa. Tästä voidaan siis myös esittää tulkinta, että alkuräjähdysteoria on uskomus, jonka tarkoitus on löytää maailman synnylle muu selitys kuin Jumala eli sulkea Jumala pois. Teoriaa voidaan pitää ateistin luomiskertomuksena.

Vastaus:

Vaikea sanoa, miten se kaikki tapahtui, kun Jumala loi maailman. Siinä on voinut paukkua ja järistä milloin missäkin. Pääasia on silti pääasia: Jumala on Luoja ja luonut kaiken.


Kysymys 1255

Kumpi käännös vastaa paremmin alkutekstiä: "Hän antaa VOIMAN tulla Jumalan lapseksi". Vaiko "OIKEUDEN" tulla... Johanneksen kirjeen eka luku siis. Kuulostavat suomalaisittain aika erilaisilta.

Vastaus:

Molemmat käännökset ovat mahdollisia. Johannes käyttää mielellään ilmauksia, jotka voi ymmärtää kahdellakin tavalla, joskus vieläpä kolmella tai useammalla tavalla. Syvällinen teologi tuo Johannes!


Kysymys 1254

Heb 10:26 "Sillä jos me ehdollamme sitte syntiä teemme, kuin me olemme totuuden tuntoon tulleet, niin ei meillä ole enää yhtään uhria syntein edestä." Pelottavat sanat. Miten tämä jae olisi ymmärrettävä? Onko siis niin että uskova joka tieten synnin tekee - ei saa enää armoa?

Vastaus:

Ks. kysymys 1129.


Kysymys 1253

Onko Jumalan anteeksianto ääretön ja rajaton? Koska Jeesus on jo kuollut koko maailman synnin puolesta, niin KAIKKI ON ANTEEKSIANNETTU. Siitä voi päätellä, että ARMO ON RAJATON.

Vastaus:

Amen. Ja armo otetaan vastaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen.


Kysymys 1252

Pitäisikö kristillisen yhteiskuntajärjestyksen olla sellainen, että se sallii uskonnonvapauden? Vai pitäisikö kristinuskon olla ainoa uskonto, jota on sallittu harjoittaa?

Vastaus:

Kyllä uskonnonvapaus on tarpeen. Silti on valtiolle siunaukseksi, jos se itse tunnustautuu selkeästi kristillisiin arvoihin ja myös toteuttaa niitä lainsäädännössä. Se tuo maalle ja kansalle suurta onnea ja iloa, rauhaa ja lepoa.


Kysymys 1251

Kristitityyjen tulisi ottaa mallia somalirouvien pukeutumisesta. Tajuavat peittää hiuksensä ja kroppansa muodot, kuten naisten kuuluukin.

Ei sillä, että islamia tulisi alkaa ihailemaan, mutta joissain asioissa ovat kristittyjä paljon edellä. Eikä myöskään sillä, että musliminaisten asema olisi jotenkin ihanteellinen.

Osaavat ainakin pukeutua, yhä useammat kristityt pukeutuvat kuin huorat.

Vastaus:

No, itse en kyllä kannata samanlaista pukeutumista kuin Somaliassa on tapana. Suomessa on ihan erilaiset tavat ja tyylit. Maassa maan tavalla. Mutta olet kyllä siinä oikeassa, että eivät kristitytkään enää aina osaa pukeutua ihanan kauniisti ja soman sievästi, mutta silti siveästi. Siinä on muutoksen paikka!


Kysymys 1250

Haluaisin kysyä mielipidettäsi polttohautauksesta. Kysymys on itselleni ajankohtainen lähiomaiseni kuoleman myötä. Sotiiko polttohautaus mielestäsi kristillistä uskoa vastaan, vai onko se tasavertainen perinteisen hautaustavan kanssa?

Vastaus:

Sinänsä ei ole väliä, mitä ruumiille tapahtuu kuoleman jälkeen. Se ei enää vaikuta iankaikkiseen kohtaloomme, joka päätetään täällä, armon ajassa eläessämme. Paljon yleistyneelle polttohautaukselle lienee kaksi pääsyytä:

1) Taloudellisesti on edullisempaa polttohaudata ihminen.

2) Monelle ihmiselle jäänee vaikutus, että kun olen kuollut, vielä poltettu kokonaan pois, pääsen ikään kuin pakoon ja eroon Jumalan tuomiosta, jos sellaista nyt edes onkaan jne.

Joillekin voi polttohautauksen jälkeen olla merkittävää tietää, että tuhka tulee levitetyksi tiettyyn paikkaan. Silläkin voinee olla merkitystä.

Itse en valtaisan innostunut polttohautauksesta ole. Se oli hyvin laajasti käytössä, kun kristisusko alkoi levitä, mutta jäi melko lyhyen ajan kuluessa pois. Tosin tästä Raamattu ei meille anna suoraa ohjetta. Siksi se jää tietyssä mielessä ehdonvallan asiaksi.


Kysymys 1249

Jos joku suunnittelee syntiä ja kysyy voiko sen saada anteeksi, niin mitä vastata? Eräs vastasi vapaasti mukaillen muistaakseni kutakuinkin näin: "Tottakai Jumala voi sen antaa anteeksi. Jumala todellakin otti riskin kun hän päätti etukäteen antaa anteeksi, mutta armo on otettava vastaan. Tekemäsi synti muuttaa sinua kuitenkin toisenlaiseksi, niin että et ehkä haluakaan ottaa anteeksiantoa vastaan, vaan voit paatua ja muuttua yhä pahemmaksi, niin ettet enää haluakaan tehdä parannusta."

Mielestäni vastaus on ongelmallinen. Mielestäni syntiä, jota suunnitellaan, ei saa koskaan julistaa anteeksiannetuksi, vaan ainoastaan ihmiselle, joka haluaa tehdä parannuksen tulee julistaa anteeksianto. Yllä mainitussa tilanteessa oikein olisi vakavasti varoittaa synnin suunnittelijaa, että tällainen laskelmointi on kadottava synti, josta on tehtävä parannus. Anteeksianto on varma sille, joka hylkää synnin, katuu ja turvaa ristinuhriin.

Vastaus:

Olet kyllä oikeassa. Kyllä tuon ystäväsikin vastaus sisältää ihan oivallisen ja tarpeellisen varoituksen. Noinhan voi käydä! Kukaan meistä ei kykene ikään kuin kesyttämään ja hallitsemaan syntiä. Se ottaa meistä aina voiton. Yksin Jeesus voi voittaa synnin. Ja se, joka on langennut syntiin, saa hänen pyhän verensä tähden, siihen turvaten uskoa syntinsä anteeksi. Silti syntien anteeksiantamusta ei kuulu julistaa sille, joka ehdoin tahdoin suunnittelee synnin tekemistä ja harjoittamista sillä verukkeella, että voihan sitä sitten taas pyydellä anteeksi. Tässä on oltava tarkka.