Kysymykset


Kysymys 386

Ilmeisesti selvää vastausta ei saa kysymykseen siitä, että saako viaton osapuoli avioitua uudelleen entisen aviopuolison eläessä tai saako uskosta osattoman jättämä aviopuoliso avioitua uudelleen ei-uskovan eläessä. Tunnustuskirjat kuitenkin sanovat: "Epävanhurskas on sekin säädös, joka avioeron jälkeen estää syytöntä osapuolta menemästä uudelleen avioon." Ja kuitenkaan moni pastori ei hyväksy vihkimään muuta kuin sellaista uudelleen, jonka aviopuoliso on kuollut. Ovatko tunnustuskirjat tässä kohdassa siis väärässä?

Vastaus:

Eivät Tunnustuskirjat väärässä ole.

Yksittäisen papin on vain niin vaikea käytännössä tietää, kuka on se "syytön osapuoli". Aikaisemmin tuomioistuin aina ratkaisi asian perusteellisen tutkimuksen ja harkinnan jälkeen, mutta ei enää. Siitä tämä ongelma.


Kysymys 385

Onko tietoa, että onko Anna Rogel (4.12.1751-5.7.1784) ollut Helena Konttisen (Eronen) (18.6-1871-24.4.1916) täti?

Sen suuntainen tieto löytyy sivulta http://www.ilosanomapiiri.fi/mailis/opet/kontt.htm

Vastaus:

Näin tarkkaan en ole perehtynyt Rogelin sukuhistoriaan.

Ehkä joku toinen tietää tarkan vastauksen.


Kysymys 384

Olivatko Aadam ja Eeva historiallisia henkilöitä vai ihmissuvun jonkinlaisia kollektiivisia ja tarunomaisia hahmja? ("kollektiivinen ihminen").

Entä syntiinlankeemus ja vedenpaisumus? Olivatko ne historiallisia tapahtumia vai myyttejä, jotka allegorisesti kuvaavat varhaisia ihmiskunnan tapahtumia? Miten nykykristityn pitäisi näihin Raamatun kertomuksiin suhtautua?

Lutherin kanta on melle kaikille varmaan tiedossa, mutta oliko hän tässä suhteesa "aikansa lapsi"? Kuinka luovuttamattomia opinkohtia nämä ovat?

Vastaus:

Kyllä Raamattua lukiessa saa selvästi sen käsityksen, että sekä Aadam ja Eeva olivat historiallisia henkilöitä. Nykyään muuten jo tiedekin väittää, että kaikki ihmiset ihonväristä ja mahd. erilaisuudesta huolimatta ovat alkuisin yhdestä alkuparista.

Samoin syntiinlankeemus ja vedenpaisumus ovat aivan todellisia tapahtumia.

Kyllä nämä opinkohdat ovat luovuttomia.

Jos Jumala ei ole luonut ihmistä ja ihmiskuntaa, kenelle sitten me enää olemme vastuussa?

Jos syntiinlankeemusta ei ole tapahtunut, mitä on sitten synti ja periturmelus?

Jos vedenpaisumus on vain "myytti", kuka päättää, minkälaisia muita myyttejä on raamatussa?

Lutherin kanta näissä kysymyksissä on hyvä ja oikea.


Kysymys 383

Itseäni on vaivannut jo pitkään pahanlaatuinen ongelma. En nimittäin tiedä mitä tehdä elämälläni. Kun kaikki ihmiset jotka elämässäni ovat olleet/edelleen "ovat" tekivät täysin selväksi etteivät he yksinkertaisesti välitä. Olenkin siis ollut kaikkein suurimpien kysymysten kanssa TÄYSIN oman itseni varassa. Ja paljon muutakin pahempaakin asiaan liittyy. Mutta haluaisinkin nyt tietää miten tästä suosta noustaan? Olen nimittäin ymmärtänyt asian niin etten tule siinä yksin onnistumaan.

Vastaus:

En valitettavasti pysty kunnolla vastaamaan kysymykseen näiden tietojen pohjalta. Liian paljon jää epäselväksi. Minusta tässä on kuitenkin kysymys aika suuresta asiasta enkä ole ollenkaan varma, onko sen käsitteleminen kysymyspalstalla mahdollista. Toivoisin, että menet juttelemaan jonkun papin kanssa.


Kysymys 382

Moi, koskas herännäislehteä on alettu tekemään?

Saako sellasia vanhoja jostain? jotain 1930-40 luvun lehtiä?

Vastaus:

Vanhoja Herännäislehden numeroita voi kysellä toimituksesta(, p. 02-6376 297). Ei niitä varmaan monia ole tarjolla ... Vanhoja vuosikertoja voisi ehkä myös kysyä lainaksi jostain. Mutta lienevät jonkin verran harvinaisia.

Väliin Herännäislehden toimittamisessa on ollut joitain pieniä katkoksia (esim. sotien aikana), mutta muuten meidän lehteämme on toimitettu noin 80 vuoden ajan.


Kysymys 381

mikä on ajos iholla

Vastaus:

Jonkinlainen paise.


Kysymys 380

Miten aikuinen kastetaan ev.lut. kirkossa, siis jos aikuinen haluaa liittyä kirkkoon eikä häntä ole ennen kastettu? Entäs sitten onko katolinen ja ortodoksinen kaste päteviä luterilaisuudessa, eli tarvitseeko esim. katolinen uuden kasteen jos liittyy ev.lut. kirkkoon tai toisinpäin?

Vastaus:

Jos aikuista ei ole kastettu ja hän tahtoo kasteen ja liittyä kirkkoon, hän käy ensin yksityisen rippikoulun. Siinä hänelle selvitetään kristinuskon perusasiat. Sen jälkeen hänet voidaan kastaa, jos hän tahtoo uskoa kirkon uskon mukaisesti ja sitten myös elää siinä uskossa.

Aikuisen kasteeseen liittyy samalla konfirmaatio. Joten sitä ei tarvita ikään kuin "erikseen".

Katolisen ja ortodoksisen kirkon kasteet ovat päteviä. Niitä ei tarvitse eikä niitä kuulu toistaa.


Kysymys 379

5.Ms 22:17

Miten neitsyydenmerkki näytettiin toteen?

Vastaus:

Vaikea sanoa. Vanhan tradition mukaan hääyön lakana säästettiin ja tarvittaessa se voitiin näyttää todisteena.


Kysymys 378

Raamattua lukiessani usein tulee mieleeni kysymys: Onko Raamatussa selitetty Sela- sanaa? Esim. sellainen kohta on Ps 39:12 jossa on kyseisen luvun lopussa sana "Sela!".

Kun olin lukenu kohdan 2 Moos 26:2. Tässä mainitsemassani kodassa puhutaan ymmärtääkseni vaatteiden tekemisestä. Kohta alkaa sanoilla: Kukin vaatteen pituus piää olemaan kahdeksan kyynärää... Mitä tarkottaa sana Kyynärä?

Vastaus:

Ei tarkkaan tiedetä, mitä "sela" tarkoittaa.

Mahdollisuuksia on monia. Se voi tarkoittaa esim.

1) mieti nyt tarkkaan, mitä sanottiin; tämä on tärkeää.

2) sävellajin muutosta.

3) välisoittoa.

4) kahden kuoron vaihtelua

tms.

Kyynärä on se pituus, joka mitataan sormista kyynärpäähän.


Kysymys 377

Voi hyvänen aika...

Kysymyksen 376 vastaus: "...Kyllä 6. käsky kieltää myös irstaat hyväilyt..."

Mistä tuo irstaat tuohon ilmestyi? Ei ainakaan kysymyksestä. Onko kaikki rakastamiseen, hyväilyyn, haluamiseen jne liittyvät ajatukset ja teot likaisia ja irstaita ja synninhimoisia kahden toisiaan rakastavan ihmisen välillä kunnes ne papin aamenen taikaiskusta muuttuvat ihanaksi Jumalan lahjaksi?

Kaipa seksin kuulumista avioliittoon voisi opettaa ilmankin että kaikki leimataan irstaaksi himoksi ennen avioliittoa? Samaa Jumalan luomaa halua kai se miehen ja naisen välinen tunne on seurustellessa kuin avioliitossakin?

Vastaus:

Ei kukaan ole leimannut "kaikkea irstaaksi himoksi". Onhan sitä läheisyyttä ja lämpöä, jolla ei ole mitään tekemistä irstailun kanssa. Kysymyksessä 376 kysyttiin tiettyä asiaa, vastaus oli annettu siihen kysymykseen. Mainittu (taikka vastaava) irstas hyväily on väärin. Eikä se muutu siitä miksikään, että yrität saattaa vastauksen naurettavaksi muuttamalla vastauksen itse naurettavaksi. Lue vastaus uudelleen huolellisesti läpi. Ja jatketaan keskustelua sitten.


Kysymys 376

Raamattu kieltää seksin ennen avioliittoa. Tarkoittaako se ainoastaan sukupuoliyhteydessä olemista vai onko esim. naisen rintojen hyväily ennen avioliittoa syntiä?

Vastaus:

Kyllä 6. käsky kieltää myös irstaat hyväilyt.

Vähä Katekismuksen selitys 6. käskyyn on hyvä. Siinä kielletään likaiset ajatukset, puheet ja teot.

9. ja 10. käsky kieltävät jopa himoitsemisenkin.

Samoin Jeesus vuorisaarnassa (Matt. 5).


Kysymys 375

Jos uskoo Jeesukseen ja voi kuitenkin joutua kadotukseen, niin miten sitten voi sanoa olevansa valittu? Onko sana valittu ymmärrettävä niin, että se tarkoittaa taivaan tiellä olevaa, mutta se ei tarkoita että tulee kerran varmasti päätymään taivaaseen? Eli valittu voi siis joutua kadotukseen? Voiko Raamatun perusteella tähän sanoa mitään varmaa?

Vastaus:

Viittaan aikaisemmin käytyyn keskusteluun.

Hae ja katso nämä kysymykset ja vastaukset läpi.

Minusta tällaista asiaa ei kannata yrittää selvittää jotensakin järkeilemällä. Raamattu puhuu yksinkertaisesti uskovista, jotka voivat langeta pois armosta (vrt. esim. galatalaiset) ja joutua siksi kadotukseen. Raamattu puhuu myös samalla, että uskova saa uskoa itsensä valituksi ja nimenomaan Kristuksessa. Eli jos on suhde Kristukseen kunnossa, on valittu ja pelastuu. Muuten ei voi pelastua ja olla valittu.

Tämä keskustelu kannattaa varmaan päättää näihin valoisiin ja lohdullisiin näkymiin.


Kysymys 374

Hei! Joko on tieto missä kesäseurat pidetään vuonna 2007?

Vastaus:

Kyllä. Porissa. Heinäkuun puolivälissä.


Kysymys 373

Jos on tullut uskoon, niin voiko joutua kadotukseen? Olen kuullut puhuttavan eternal security opista. Kerran pelastettu, aina pelastettu. Mutta näinhän se ei voi olla. Eihän?

Vastaus:

Näin se ei todellakaan ole. Kyllä uskossa oleva voi langeta ja kokonaan menettää uskonsa. Raamatussa on tästä esimerkkejä tosi monia. Kaikissa näissä tapauksissa joudutaan hyvin teennäisiin, väkinäisiin selityksiin, jos pidetään kiinni tuosta ns. eternal security opista. Esim. Saul lankesi pois uskosta ja teki siksi lopulta itsemurhan. Kyllä hän oli aidosti uskossa kuninkaaksi tullessaan; olihan Jumala hänet valinnut. Samoin Deemas, joka Paavalin sanojen mukaan mieltyi tähän maailmaan, oli varmasti oikea uskova sitä ennen. Jne. Ei näitä ja vastaavia kohtia voi selittää pois raamatusta millään vippaskonstilla. Pitäydytään yksinkertaisessa uskossa.

Sitä paitsi tuo eternal security oppi johtaa nopeasti uskovan täydelliseen suruttomuuteen. Jos kerran olen nyt uskossa, niin teenpä, mitä huvittaa, enkä menetä uskoani ... Tässähän sitten vain sitä suuremmalla vauhdilla syntyy niitä "entisiä uskovia" (jos tuolla tavalla opetetaan).


Kysymys 372

Piti varmistaa tää: siis tuonela on se paikka, jossa kuolleiden sielut odottavat ylösnousemusta, OK. Mutta kai maar tossa on kyseessä epäuskoisten sielut? Koska uskossa kuolleet nauttivat rauhaa, `Abrahamin huomassa`, ovat `paratiisissa` niinkuin ryöväri (paratiisi viitannee ihanaan ja autuaalliseen tilaan, jossa odotetaan kuolleiden ylösnousemusta). Kommentteja?

Vastaus:

Jo kuoleman yhteydessä käy selväksi, kuka on ollut todellinen Jeesukseen uskova, kuka ei. Tämän mukaisesti sitten odotetaan ylösnousemuksen aamua. Miksi mitäkin paikkaa sitten halutaan kutsua, on oma asia sinänsä.

Ei muuta kommenttia tällä kertaa!


Kysymys 371

En tahdo jaksaa millään rukoilla. Isä meidän menee just ja just ja joskus joku esirukouksen poikanen.

Olen yrittänyt rukoilla psalmien sanoin. Aloin kirjan alusta lukemaan järjestäen, mutta vieläkin on nihkeää.

Missä vika?

Vastaus:

Pääsetkö mukaan johonkin raamattu- ja rukouspiiriin?

Yhteinen rukous on hyvä apu.

Voisit myös etsiä ja hakea jonkin hyvän rukouskirjan, jossa on rukouksia, jotka puhuttelevat sinua ja koskettavat arkielämää. Psalmien kirja on loistava apu rukoukseen, mutta silti luulen, että on hyvä, jos sen opetuksia joku rukouskirja auttaisi ihan konkreettisesti soveltamaan arkeen.

Lisäksi voi rukoilla Pyhää Henkeä opettamaan rukousta.

Ja sitä paitsi: eihän Isä meidän-rukouksessa ole mitään vikaa! Se riittää sellaisenaan mainiosti. Pyydä Jeesusta apuun. Hänen Hengessään rukoilemalla saat rukoilla tämän rukouksen ja se on siinä! Jos sitten haluat rukoilla jotain muutakin, anna sitten rukouksen vapaasti tulla. Mutta mitään pakkoa ei ole ... Eikä ole olemassa mitään tarvetta, joka jäisi huomiotta, kun olet rukoillut Isä meidän-rukouksen.


Kysymys 370

Saako omaa vaimoa himoita? Esim. miten mennä aviovuoteeseen ellei tunne himoa/halua?

Miksi armoa pitää jatkuvasti rukoilla uudestaan, jos kerran on jo uskosta vanhurskas ja saanut kaiken anteeksi?

Vastaus:

Jumala loi miehen ja naisen ja asetti samalla pyhän avioliiton. Aviorakkauteen kuuluu seksuaalisuus. Ja se toteutuu oikealla ja kauniilla tavalla aviopuolisoiden välillä. Ei ole siksi mitään syytä liittää tällaiseen seksuaalisuuteen jotain likaista. Se olisi kauniin asian pahentamista. Tietysti synnin maailmassa moni kaunis asia vääristyy. Mutta sen ei tarvitse pilata sitä kaunista, mikä Jumalan hyvään luomiseen kuuluu. On ehkä tässä yhteydessä hyvä muistaa, että Raamatussa verbiä 'himoita' on käytetty myös Jumalasta. Lue esim.Gal. 5:17, jossa puhutaan siitä, miten Henki himoitsee (lihaa vastaan). Siksi ei himo sinänsä (kuten ei esim. viha, vrt. Jumalan viha ja Jeesuksen suorittama temppelinpuhdistus) ole väärä. Himon kohde ja sen muoto tekee himosta väärää. Tämä kielellinen huomautus ei ole tietysti suoraan yhteydssä avioliittoon, mutta minusta tämäkin antaa ajattelemisen aihetta ja on tärkeää tuoda esiin.

Armoa rukoillaan jatkuvasti, koska niin on Jeesus opettanut. Armoa me rukoilemme päivittäin Isä meidän rukouksessa moneen kertaan. Joka päivä me teemme syntiä, ja siksi joka päivä me tarvitsemme armoa.

Ortodoksisessa perinteessä voidaan toitsaa jatkuvasti lyhyttä rukousta: "Jeesus Kristus, Jumalan Poika, Vapahtajani, armahda minua syntistä. Amen."

Ei tämäkään ole huono asia, jos sen tekee evankeliumin ilossa ja vapaudessa ja koko sydämestänsä.


Kysymys 369

Haluaisitko kommentoida Lordin kappaleen -Hard Rock hallelujah sanoituksia? Mikä on muuten paavin asema tänään? Onko asetelma ratkaisevasti erilainen kuin Lutherin aikaan. Pitääkö paavi edelleen itseään Kristuksen sijaisena maan päällä?

Voimia kotimatkalle

`Pikkuveli`

Vastaus:

Suoraan sanottuna en ole vielä kertaakaan kuullut tuota Lordin kappaletta "Hard Rock Hallelujah". Vaikea siksi kommentoida ... Otsikon hallelujah-huuto taitaa ainakin olla väärässä yhteydessä (koska tuskin sillä tarkoitetaan todellista Jahven ylistystä).

Paavin asema on nykyisin tietyssä mielessä jopa paljon vahvempi (!) kuin uskonpuhdistuksen aikana. Paavihan on julistettu 1800-luvulla jopa erehtymättömäksi opin asioissa. Hän uskoo edelleen olevansa "Kristuksen sijainen" maan päällä. Mutta siellä "missä Kristus on itse läsnä" ("katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti"), ei tarvita enää mitään sijaista. Hänhän eli Kristus itse on paikalla!


Kysymys 368

Koulussa meille puhuttiin että milloin Raamatun kirjoja on kirjoitettu. Ja muistaakseni (en oo varma) Johanneksen evankeliumi oli kirjoitettu n.60jKr. Voiko tälläisiin tietoihin luottaa? Entä onko Raamatussa kaksi luomiskertomusta niinkuin meille on koulussa opetettu?

Miksi koulussa uskontoa opetetaan niin kuin se olisi muka huuhaata? Jotenkin se tuntuu niin pahalta

Entäs onko Raamatussa vain yksi Johannes? Siis tarkoitan että onko Johannes Kastaja, Johanneksen evankeliumin Johannes ja Johanneksen Ilmestys Johannes siis yksi ja sama Johannes?

Vastaus:

Nämä ajoituskysymykset ovat olettamuksia. Mitään täysin varmaa ei voi sanoa. Yleensä Markuksen evankeliumi ajoitetaan tuonne 60 jKr, Johannes myöhäisemmäksi. Mutta pääasia on, että UT:n kirjat ovat Jumalan pyhää sanaa. Niitä kannattaa lukea oman sielunsa autuudeksi päivittäin.

Raamatussa on itse asiassa monia kuvauksia luomisesta ...! Myös esim. psalmeissa ja profeettakirjoissa on tällaisia runollisia kuvauksia luomisen ihmeestä. Silti ei voida väittää, että nuo kertomukset olisivat ristiriidassa keskenään. Luominen ja sen kanssa yhteydessä olevat asiat ovat niin suuria, että ei vain yksi näkökulma riitä kaikkien rikkauksien tyhjentämiseen ... Tarvitaan useita kuvakulmia, jotta luomisen rikkaus pääsisi parhaalla mahdollisella tavalla esiin.

Koulun uskonnonopetus on toisinaan aika amatöörimäistä. Se on suuri vahinko. Uskonto on mielenkiintoinen aihe, jos vaan on hyvä ja innostava maikka. Sellaisiakin on monia! Jokainen on vastuussa siitä, mitä opettaa muille. Niin uskonnonopettaja kuin pappikin.

Johanneksia on Raamatussa vaikka kuinka monia. Se oli yleinen nimi tuohon aikaan. Johannes Kastaja ja Johannes evankelista (joka on kirjeitten lisäksi mahdollisesti kirjoittanut myös Ilmestyskirjan) eivät ole sama persoona.


Kysymys 367

Miksi ei ole muista postilloista laitettu saarnoja, kun ainoastaan Buggen postillasta? Haluaisin, että laittaisitte myös Hamnerin postilasta 4. sunnuntaina pääsiäisestä sen saarnan. Se on ihanana ja puhutteleva saarna!!

Vastaus:

Kyse on lähinnä siitä, että muita postilloita ei taida olla saatavissa bittimuodossa. (Tällaista materiaalia otetaan mielihyvin vastaan: .)


Kysymys 366

Paavali kirjoittaa, että "viimeisen pasunan soidessa" kuolleet nousevat ylös ja vielä elossa olevat uskovat muuttuvat. Tarkoittaakohan tämä heprealaisen uudenvuoden pasuunansoiton juhlaa ja sen viimeistä pasuunaa, vai jotain muuta?

Vastaus:

Jotain muuta pasuunaa. Kyse on taivaallisesta pasuunasta.

Heprealaisen uudenvuoden pasuunansoitto toistuu ja toistuu. Sitä ei voi oikein kutsua "viimeiseksi pasuunaksi".


Kysymys 365

Oliko käärme, joka petti Eevan paratiisissa "jalallinen" ennen syntiinlankeemusta koska Jumala sanoi :

14. Ja Herra Jumala sanoi kärmeelle: ettäs tämän teit, kirottu ole sinä kaikesta karjasta, ja kaikista eläimistä maalla: sinun pitää käymän vatsallas, ja syömän maata kaiken elinaikas.???

Ja toinen kysymys: Kun Jumala asetti avioliiton, eikö se asetettu kahden ihmisen välille, miksi vanhassa testamentissa esim. Abrahamilla oli monta vaimoa, (esim Hagar ja Saara)?

Vastaus:

Käärmen "jalallisuus" alkuaikana näyttäisi paratiisikertomuksen valossa olevan totta. Joissain vanhoissa maalauksissa tämä tulee esiin taitelijan maalaamana.

Sitten siihen toiseen kysymykseen:

Luomisessa avioliitto (toisiaankin) asetettiin miehen ja naisen väliseksi elinikäiseksi liitoksi. Koko 1. Mooseksen kirja kertoo sitten kuitenkin, että jatkossa kävi toisin ... Siinä kerrotaan, että nämä toisenlaiset järjestelyt eivät oikein koskaan tuoneet todellista onnea ihmisten elämään. Hagarin ja Saaran ja heidän lapsiensa vastakkaisuudesta olet lukenut. Vastaavasti kävi myös esim. Jaakobille ja Leean ja Raakelin pojille. Oli keskinäistä kateutta, valhettelua, kilpailua jne. (vaikka kuinka paljon). Näin Raamattu antaa ymmärtää, että näissä "epäluomismaisissa" järjestelyissä oli jotain vikana. Ne toimivat "varoittavana" esimerkkeinä lukijalle.

Jumala pystyi kuitenkin kääntämään monet huonot asiat ajan myötä taas hyviksi. Siitäkin me voimme lukea Raamatusta.


Kysymys 364

Kuka/mikä on Nahum?

Vastaus:

Vanhan testamentin yksi "pikkuprofeetoista". Lue kirja ja tiedät vielä enemmän!


Kysymys 363

Mikä tekee ihmisestä "rukoilevaisen"?

Vastaus:

Usko.


Kysymys 362

Kaipaan Jumalaa ja haluan olla häntä niin lähellä kuin mahdollista ajallisessa elämässä. Mitä minun pitää tehdä?

Vastaus:

Armollisen Jumalan löydät evankeliumin suloisista lupauksista, synninpäästön sanasta ja ennen muuta ehtoollisesta. Siinä sinun oma Vapahtajasi tulee sinua niin lähelle kuin vain voi. Ei vain korviisi vaan jopa suuhusi ja saat nauttia hänen ruumiinsa sekä verensä iankaikkiseksi autuudeksi. Tulet hänestä osalliseksi ja hän tulee sinuun. Voisiko tämän ihmeellisempää olla? Käy sitten tässä armossa palvelemaan Kristusta myös lähimmäisissäsi, niissä kaikkien kurjimmissakin ja huonoimmissakin.