Pääkirjoitus 1/2025
Raamatun totuus – kokonansa totta
Timo Laato, päätoimittaja

Inkerin kirkko on antanut yksiselitteisen julkilausuman Raamatun erehtymättömyydestä kirkolliskokouksessa 18. lokakuuta 2024. Siinä se tunnustaa, että Kolmiyhteinen Jumala, joka on itsessään täydellinen Totuus, puhuu vain ja ainoastaan totta ilmoittaessaan totuuden pyhissä kirjoituksissa. Hän on ilmoittanut itsensä ihmikunnalle ”Luojana ja Herrana, Lunastajana ja Tuomarina”. Raamattu on kokonansa hänen sanansa, ei pelkästään ihmisten sanoja hänestä. Kirkko rukoilee Jeesuksen ylimmäispapillisen rukouksen mukaisesti: ”Pyhitä heitä totuudessasi! Sinun puheesi on totuus” (Joh. 17:17).
Tämä tunnustus ei koske vain Raamatun yleviä hengellisiä pääperiaatteita tai pelastusoppia selventäviä keskeisiä pääkohtia. Koko Raamattu on kokonansa totta kaikessa, mitä se sanoo. Se pitää paikkansa, vaikka emme pystyisi ymmärtämään kaikkea tai emme osaisi selittää kaikkea. Julkilausumassa todetaan vahvasti, että ”täydellinen tai osittainen Raamatun erehtymättömyyden kieltäminen johtaa väistämättä Raamatun ehdottoman auktoriteetin kieltämiseen”. On myös tärkeätä tiedostaa, ettemme yritä tuoda Raamattuun mitään omaa käsitystämme tai omia ennakko-oletuksiamme sen totuudesta. Ei ole syytä tukeutua muka hyvää tarkoittaviin, mutta keinotekoisiin selitysmalleihin. Tarkoitus ei tosiaankaan pyhitä keinoja. Raamattu osaa itse määrittää itsensä. On opittava kuuntelemaan sen omaa todistusta ja sen kuultuamme tyydyttävä siihen – ja iloiten jatkaa matkaa sen viitoittamalla autuuden tiellä.
On suurenmoista, että Inkerin kirkko on näyttänyt mallia, kuinka Kristuksen kirkko on tunnustanut ja tunnustaa Raamatun Jumalan sanaksi ilman mitään ympäripyöreätä jossittelua. Raamatun totuudellisuus on kaiken lähtökohta, ei vasta joku pitkällisen ja yksityiskohtaisen tutkimuksen päätepiste. Ei ole pakkoa ensin todistaa uskoaan Vanhan ja Uuden testamentin kirjoituksiin oikeaksi voidakseen silti uskoa yksinkertaisesti juuri ”niin kuin on kirjoitettu”. On lupa myöntää oma tietämättömyys. Niin on parempi kuin yrittää väen väkisin ”kääntää ja vääntää” todistusaineistoa haluamaansa suuntaan. Tarvitaan nöyryyttä, jotta ei ajauduta ylpeään oikeassa olemiseen. Se ei kuitenkaan tarkoita, että pitäisi nöyristellä niiden edessä, jotka kokevat tehtäväkseen – siinä onnistumatta – repiä Raamattua hajalle kaksin käsin.
Kirkon historiasta löytyy valitettavasti esimerkkejä siitä, miten Raamatun yksinkertaisesta totuudellisuudesta luopuminen on pitkässä juoksussa merkinnyt suoranaista luopumusta. Alkuun on voinut mennä ihan kivasti. Vähitellen tilanne on kuitenkin riistäytynyt käsistä. Lopulta on ajauduttu kauas pois oikeasta kulkusuunnasta. Esimerkiksi tänä päivänä monet roomalaiskatoliset tutkijat eivät enää tunnusta Jumalan sanan eli Raamatun erehtymättömyyttä, mutta ovat silti täysin valmiita hyväksymään yhden ihmisen eli paavin erehtymättömyyden ”uskon asioissa” (ex cathedra). Ilman sitä hyväksymistä he menettäisivät jopa virkansa.
Oslossa perustettiin viime vuosisadan alkupuolella eri herätysjärjestöjen oma teologinen tiedekunta (Menighetsfakultetet) vastapainoksi yliopiston teologiselle tiedekunnalle, joka täysin oikeutetusti ymmärrettiin liian vapaamieliseksi. Siinä vaiheessa kysymys Raamatusta ja sen totuudellisuudesta jätettiin kuitenkin enemmän tai vähemmän ratkaisematta. Vuosien saatossa tuo laiminlyönti kostautui. Ristiriidat pahenivat. Ne rupesivat käymään sietämättömiksi. Nykyisin Menighetsfakultetet taitaa olla jo paljon pahempi vääräoppisuuden pesä kuin Oslon yliopiston teologinen tiedekunta. Muutos on ollut hengellisesti varsin raju ja rujo.
Tanskassa on ollut havaittavissa vastaavanlaista kehitystä. Siellä on perustettu Kööpenhaminaan Dansk Bibel Institut ja Århusiin Menighetsfakultetet. Molemmat ovat olleet tunnustavien kristittyjen suosiossa. Edellinen on pitäytynyt Raamatun totuudellisuuteen ja ohjeellisuuteen, jälkimmäinen on pitäytynyt jonkinlaiseen ”peruskonservatiiviseen” raamatullisuuteen. Jokunen vuosi sitten juuri tämä jälkimmäinen teologinen tiedekunta muutti virkakäsityksensä ajan hengen mukaiseksi. Mihin siellä sitten ajan myötä vielä päädytään?
Sitä vastoin amerikkalaisessa luterilaisessa Missouri-synodissa kehitys kulki eri suuntaan. Vuonna 1974 Saint Louisin teologinen tiedekunta koki täysin ennennäkemättömän kriisin, kun suurin osa sen opettajista ja opiskelijoista hylkäsi opinahjonsa protestina pyrkimyksille muuttaa sen antama akateeminen opetus selkeän raamatulliseksi ja luterilaiseksi. Tuon mielenosoituksellisen ulosmarssinsa jälkeen he ymmärsivät liian myöhään joutuneensa kokonaan syrjäytetyiksi, eikä heille annettu enää mitään mahdollisuutta palata takaisin ja jatkaa ”ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut”. Paluuta entiseen ei ollut. Sittemmin missourilaisen Saint Louisin teologinen tiedekunta uudistui täysin ja on nykyisin yksi isoimmista luterilaisista tiedekunnista koko maailmassa.
Nämä muutamat varoittavat ja rohkaisevat esimerkit on tarpeen pitää mielessä. Historiasta oppii paljon. Erityisesti nyt uutena armovuotena, kun Suomen teologinen instituutti käynnistää syksyllä oman virallisen teologisen koulutuksensa muiden Pohjoismaiden tapaan, kannattaa heti alusta alkaen tehdä yksiselitteisen selväksi, mikä on sen akateemisen opetuksen peruslinjaus suhteessa Raamattuun Jumalan sanana, iankaikkisena täydellisenä totuutena.