Kysymykset


Kysymys 448

siis en ymmärrä, kun et hyväksy ei uskovan ja uskovan avioliittoa?

Minä itse pidän itseäni uskovana ( en käy kirkossa kun vain perhekirkossa), mutta mieheni ei ole niin uskova, totta kai hän uskoo, mutta ei sillä tavalla.

Minä olen opettanut lapsellemme iltarukouksen ja ruokaruokouksen, käymme perhekirkossa vain minä ja lapsemme.

en ole kokenut siinä mitään hankaluutta. Olemme olleet aviossa 7v. Luen välillä iltasaduksi raamatun lauseita ja hän uskoo pienellä sydämellään taivaan isään täysillä ja luottaa häneen!

Ehkä välillä suhde onnistuu näinkin. 🙂

Vastaus:

Iloitsen lukiessani, että opetat lapsille rukousta ja käyt heidän kanssaan toisinaan perhekirkossa. Lyhyen iltahartauden pitäminen lasten kanssa on valtavan merkittävä hetki. Jatka sitä eteenpäin rohkeasti! Rohkaisen ja kannustan samalla käymään kirkossa hiukan useamminkin. Mikä voi olla tärkeämpää kuin pyhäpäivän pyhittäminen yhdessä Jumalan sanan ja mahd. ehtoollisen viettämisen kanssa? Se on merkittävä hetki koko viikossa.

Ja mitä siihen ei-uskovan ja uskovan avioliittoon tulee, sanoisin, että kyllä sellainen liitto on Jumalan edessä yhtä pätevä kuin mikä muu liitto tahansa. Suurin osa avioliitoista solmitaan sen luomisen pohjalta, jonka Jumala on säätänyt koko ihmiskunnan siunaukseksi ja iloksi. Silti en kehota uskovaa "ehdoin tahdoin" menemään naimisiin ei-uskovan kanssa. Kokemuksen pohjalta sellaiset liitot onnistuvat harvemmin yhdistämään kaksi vastakkaista maailmankatsomusta keskenään. Mahdotonta se ei ole. Etenkin alkuseurakunnissa tällaisia tilanteita syntyi, kun toinen puolisoista tuli uskoon, toinen ei. Lue näistä lisää: esim. 1. Piet. 3:1-7 ja 1. Kor. 7:12-15.


Kysymys 447

Mieltäni askarruttaa kysymys oikeasta rukouksesta. Olen avioliitossa ja meitä on kohdannut lapsettomuus, johon ei ole tarjolla mitään inhimillistä apua. Asia on aiheuttanut elämässämme suuren kriisin, jonka läpi olemme Jumalan ihmeellisellä avulla selvinneet. Minua ja meitä ei kuitenkaan jätä epätoivoinen toivo siitä, että Jumala voisi ihmeen kautta siunata meitä lapsella. Olemme rukoilleet tällaista ihmettä, ja samalla sitä, että kykenisimme tyytymään ja taipumaan Jumalan tahtoon kaikessa.

Minua kalvaa epävarmuus siitä, mitä on oikea rukous. Riipun kiinni Jumalan armossa ja rakkaudessa, sillä en voi tarjota mitään hyvää tekoa tai lupausta vastapalvelukseksi mahdolliseen rukousvastaukseen. Mietin kuitenkin sitä, onko väärin pyytää Jumalalta suoranaista ihmettä? Miten jos mitenkään voin vedota Jumalaan? Olen palauttanut mieleeni palavan rukouksen, joka johti Samuelin syntymään, ja toisaalta siihen, miten Jeesus opetti naisesta, joka "kiusasi tuomaria" kunnes tämä toteutti naisen tahdon. (Tuleeko siis vain pitkäjänteisesti rukoilla ja toivoa, että Jumala lopulta kuulisi huokauksemme?) Toisaalta Jeesus opetta rukoilemaan Jumalan tahdon tapahtumista. (Tuleeko siis olla rukoilematta sellaista, joka vaatisi todellista Jumalan ihmettä?)

Usein tuntuu vaikealta olla kirkossa ja uskovien keskellä, sillä näissä "piireissä" tuntuu lapsettomia pariskuntia olevan todella vähän, jos ollenkaan. Inhimillisesti koemme, että Jumala ei ole meitä siunannut kuten toisia. Uskon kyllä sydämessäni, että näin ei ole. Asiasta on vaikea puhua ulkopuolisten kanssa, joskus myös vaikea rukoilla, sillä se tekee niin kipeää. Olen kuitenkin heittäytynyt uskossa Jumalan käsiin ja luotan siihen, että voimme Häneltä pyytää kaikkea.

Kysymykseni on pitkä ja rönsyilevä, mutta ehkä se tiivistettynä siis kuuluu näin: Voimmeko me pyytää Jumalalta ihmettä? Antaako Jumala tällaisia ihmeitä tapahtua?

Tulisiko meidän pyytää myös seurakuntaa rukoilemaan tämän asian puolesta, vai onko oma rukouksemme "yhtä tehokas"? Joskus ajattelen, että ehkä Jumala soisi meille lapsen, jos mahdollisimman moni rukoilisi puolestamme. Onko näin väärin ajatella?

Sydämellinen kiitos vastauksesta ja siunausta toiminnallenne!

Vastaus:

Ehdottamasti Jumalalle voi ja saa esittää rukouksessa vaikeimmatkin asiansa. Häneltä on lupa pyytää ihmettä ja (kuten itsekin kerroit) hän on Raamatun mukaan tehnyt monia ihmeitä ja antanut lapsen (tai lapsia) lapsettomille pariskunnille. Näin kävi esim. Aabrahamille ja Saaralle, Jaakobille ja Raakelille, Elkanalle ja Hannalle sekä esim. Johannes Kastajan vanhemmille. Toisinaan vastaus voi viipyä tosi kauan (kuten ensimmäisessä ja viimeisessä tapauksessa), mutta vastaus tuli. Joskus taas lasta ei suoda johonkin perheeseen. Se on usein raska taakka. Murheen ja tuskansa saa vuodattaa Herralle. Sen taidon Hanna osasi - vaikka pappi piti häntä juoppona! Eikä noilla toisillakaan Raamatun henkilöillä helppoa ollut. Loppujen lopuksi kaikki on parasta jättää Jumalan käsiin. Hänellä on tarkoituksensa ja salatut tiensä meitä johtaessaan. Niiden merkitystä emme kykene aina ymmärtämään tai näkemään. Varmaan kannattaa pyytää seurakunnan esirukoustakin. Itse pyytäisin jonkun läheisen ystäväjoukon (esim. raamattupiirin) esirukoustukea. Olisi ehkä hyvä, jos voisi vallita avoin ja luottamuksellinen ilmapiiri ja jotkut ottaisivat asian sydämelleen ja rukoilisivat tilanteen puolesta ja puhuisivat enemmän Jumalalle kuin toisille ihmisille. Toivotan teille perheeseenne Herran voimallista johdatusta ja hänen tahtonsa tapahtumista kaikessa. Esirukouksin puolestanne.


Kysymys 446

mitä tarkoittaa sana siion

Vastaus:

kts. kysymys 406


Kysymys 445

Olen uskossa rakastunut ei-uskovaan. Itseäni kiusaa tilanne, mutta toisaalta en haluaisi hänestä luopuakaan. Mitä tehdä? Onko ei-uskovan ja uskovan avioliitolla mitään toivoa?

Vastaus:

Itse en kyllä koskaan rohkene suositella uskovan ja ei-uskovan välistä avioliittoa. Pitkässä juoksussa ristiriidat ovat mitä todennäköisimpiä. Ei ole onnellista, jos toinen tahtoo lähteä kirkkoon ja toinen ei. Ja lasten kasvatuksessa tulee helposti ristiriitoja. Rukoile ja lue mietiskellen seuraavat raamatun kohdat:

1. Moos. 24:1-9, 26:34-35,1. Kun. 11:1-11, (Matt. 1:18ss.), 1. Kor. 7:39, 2. Kor. 6:14-16 ja 1. Tess. 4:3-4

Rukoile sen puolesta, johon olet rakastunut. Pyydä häntä mukaasi srk:n tilaisuuksiin tai nuorteniltoihin. Ehkä hän tulee uskoon ja sinä olet silloin saanut toimia siunauksen välittäjänä hänelle!


Kysymys 444

Kysymykseen 438 koskien ehtoollisen jaossa avustamista vastasit; " ettei raamatussa ole tarkkoja säädöksiä siitä, kuka saa/voi avustaa ehtoollisen jaossa ".

Kysymys 1.: Onko raamatussa säädöksiä siitä, kuka saa jakaa

ehtoollista ? Missä raamatunkohdassa ?

Kysymys 2. : Kun sanoit, ettei raamatussa ole "tarkkoja säädöksiä" siitä, kuka saa avustaa ehtoollisen jaossa, mitä säädöksiä ajattelit "ohjaavina säädöksinä"? Missä raamatunkohdassa ?

Vastaus:

Ks. aikaisemmat kysymykset nro 417 ja421. Ne antavat vastauksen kysymykseesi nro 1.

Kysymykseesi nro 2 vastaan, että ehtoollisen avustajista ei kannata tehdä oppikysymystä, josta riidellään. Hyvä, jos papit voivat aina ja kaikkialla jakaa ehtoollisen. Kuitenkaan se aina ja kaikkialla ei ole mahdollista. Siksi jossain tilanteissa ilmeisesti joudutaan joskus käyttämään erikseen tehtävään kutsuttuja maallikkoja Herran ehtoollisen jakamisen avustajina. Se on sinänsä mahdollista, koska "tarkkoja säädöksiä" ei tästä asiasta ole Raamatussa.


Kysymys 443

Kysymykseni koskee kolmatta käskyä "Pyhitä Lepopäivä". Muuttuiko sapatin merkitys Jeesuksen kuoleman jälkeen? Kuulin tällaista opetusta. Onko sapattina lupa tehdä mitään töitä vai onko esim. Jumalan palveluksessa käynti ja Raamatun luku oikea tapa pyhittää lepopäivä. Voiko kumminkin sapattina pelata palloa, lukea läksyjä ja käydä hakemassa maitoa kaupassa? Tahdon tietää miten elää Jumalan mielen mukaan, ainakin sen verran mitä kykenen. Jeesuksessa tämänkin käskyn täytän. Kiitos vastauksista ja siunausta viikkoosi.

Vastaus:

Lepopäivän pyhittäminen on tärkeä aihe etenkin nykyaikana, jolloin kiire pakkaa päälle päivittäin. Olen kirjoittanut aiheesta joskus Herännäislehteen (2002: toukokuun pääkirjoitus). Siitä lainaus:

Yhteiskunnallisen murroksen myötä on juuri 3. käskyn kohdalla myös kristittyjen parissa jonkin verran epätietoisuutta siitä, mikä viikoittaisena pyhäpäivänä on sallittua ja mikä taas ei. Tarvitsematta tässä puuttua yksityiskohtiin varsinainen ongelma koskee kysymystä, täytyykö pyhäpäivää mitenkään erityisemmin edes pyhittää. Eikö se kuulunut lähinnä vanhaan liittoon eikä enää sido meitä uuden liiton aikana?

Jo Lutherin Ison katekismuksen perusteella on selvää, että vanhan liiton lepopäivä ei sellaisenaan enää sido meitä. Emmehän me vietä lepopäivänämme lauantaita (viikon 7. päivä) vaan sunnuntaita (viikon 1. päivä, joka on Kristuksen ylösnousemuksen päivä). Paavali antaa meille tällaiseen päivien vaihtamiseen täyden oikeuden, kun hän kirjoittaa roomalaisille: “Yksi eroittaa yhden päivän toi¬sesta, toinen pitää kaikki päivät yhtäläisenä”. Sitten lopuksi hän vielä lisää: “Jokainen olkoon vahva mielessäns(Room. 14:5) Monet tekevät kuitenkin tästä evankeliumin vapaudesta suorastaan lihallisen vapauden ja jättävät lepopäivän kokonaan pyhittämättä. Siinä he menevät liian pitkälle.

Lepopäivän pyhittäminen ei ole vain erityinen kirkollinen järjestely kansan houkuttelemiseksi jumalanpalvelukseen. Lepo ja lepääminen kuuluvat itse luomisjärjestykseen. Ihminen luotiin Jumalan yhteyteen viljelemään ja varjelemaan maata, mutta myös lepäämään seitsemäntenä päivänä. Meidät on toisin sanoen “rakennettu” niin, ettemme pitkän päälle “toimi kunnolla” ilman riittävää lepoa. Kaikessa opetuksessaan Jeesus tahtoi palauttaa juuri alkuperäisen luomisjärjestyksen. Näin hän esim. opetti avioliiton pysyvyyttä ja torjui - yleisesti ottaen - avioeron luomisjärjestyksen vastaisena(Matt. 19:3-9). Aivan samoin Jeesus opetti lepopäivän pyhittämisestä. Hänen opetuslapsiansa eivät sido juutalaiset, pikkutarkat sapattisäädökset. Ihmistä ei ole tehty sapattia varten(Mark. 2:27). Silti ei tästä voi tehdä sellaista johtopäätöstä, että me voimme hyvällä omallatunnolla toimittaa arkiset askareemme pyhäpäivänäkin. Sanoohan Jeesus, että sapatti on luotu nimenomaan ihmistä varten. Näin hän liittyi luomisen järjestykseen ja vahvisti sen kaikkia kaikkialla kaikkina aikoina koskevaksi. Siksi kristityn ei ole lupa puskea töitä sunnuntaina (poikkeustapauksista voi lukea Svebiliuksen katekismuksesta). Jos hän sulaa pahuuttansa rikkoo rikkomistaan 3. käskyä vastaan ja palaa loppuun, se on hänen oma vikansa, se on synti, josta hänen on ehdottomasti tehtävä parannus. Voimaa uuteen elämään hän saa juuri lepopäivän pyhittämisestä!

Näin pitkälle lainausta. Mieti siis edellisen valossa rukouksen hengessä ja evankeliumin vapaudessa, miten 3. käsky näkyy sinun viikossasi. Siunausta elämääsi!


Kysymys 442

Tein syntiä, joka kalvaa mieltäni - heikkouden hetkenä suutelin naimisissa olevaa (eri sukupuolta edustavaa) ystävääni. Olen pyytänyt tätä anteeksi Jumalalta, mutta huono omatunto vaivaa minua silti. Pitäisikö minun tunnustaa tekoni ystäväni vaimolle ja pyytää häneltäkin anteeksi, vai onko sekin väärin, jos se tuottaa vain tarpeetonta tuskaa ja mustasukkaisuutta heidän liittoonsa? en tiedä mitä tehdä...

Vastaus:

Käy pyytämässä anteeksi siltä, ketä suutelit. Tunnusta, että se oli väärin ja sinua kaduttaa, että sorruit sellaiseen. Kerro myös aivan selvin sanoin, että et enää halua jatkaa moista. Ottaessasi häneen yhteyttä varo, että et hänen kanssaan kahden kesken keskustellessa saata itseäsi kiusaukselle uudelleen alttiiksi. Varo yksinäistä ja syrjässä olevaa soppea. Keskustele kahden kesken jossakin julkisen tilan lähettyvillä.

Jumalan edessä saat Jeesuksen veren tähden uskoa syntisi anteeksi.


Kysymys 441

Saako avioliitossa nauttia seksistä aivan vapaasti vai pitääkö avioliitossakin tuntea haluistaan huonoa omaatuntoa ja syyllisyyttä?

Vastaus:

Kyllä avioliittoon kuuluu mieltymys puolisoon. Se tarkoittaa myös seksuaalista mieltymystä. Se kuuluu luomisen lahjoihin paratiisin ajoilta saakka. Siitä ei tarvitse kantaa huonoa omaatuntoa.

On hyvä muistaa, että "seksiä" ei keksinyt saatana vaan Jumala - ja jo ennen syntiinlankeemusta.

Kaikkea kaunista saatana koettaa vääristää. Siksi hän yllyttää ja ajaa ihmisiä ennen avioliittoa ja avioliiton ulkopuolella vääriin suhteisiin ja kokemuksiin. Niitä vastaan kannattaa pyytää Jumalan varjelusta.


Kysymys 440

Kasteessa ihminen liitetään Kristuksen yhteyteen ja koska hän on Kristuksessa kiinni, hän kulkee sinne minne Kristuskin, eli taivaaseen. Tarvitaanko sitten vielä johonkin uskoa, rukousta raamatunlukua? Eikö niistä kaikista tule omaa suorittamista, eihän meiltä löydy uskoa edes sen sinapinsiemenen vertaa? En usko että kaikki pääsevät taivaaseen, mutta väkisinkin, jos kerran kristitty on kastettu ja silloin liitetty Jeesukseen, niin eikö hän pääse taivaaseen? Raamatussa sanotaan, että joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu. Mutta kun ihmisestä ei löydy itsestään sitä uskoa, niin tapahtuuko käytännössä niin, että joka kastetaan, se pelastuu?

Vastaus:

Jeesus sanoo opetuslapsilleen: Seuraa minua! Se on samalla kastetun velvollisuus ja etuoikeus. Eihän jokainen kastettu pääse taivaaseen ikään kuin automaattisesti. Tarvitaan rukousta, raamatun lukua sekä uskoa täällä armon ajassa kiusausten ja vaarojen keskellä. Helposti tapahtuu lankeemus ja kristitty joutuu hukkaan. Opetuslapset saivat n. kolme vuotta opetusta Mestarilta ja sittenkin he lankesivat, kun tiukka paikka koitti Getsemanessa. Meidän pitää monen vaivan kautta Jumalan valtakuntaan tuleman sisälle(Apt. 14:22). Ja Pietari sanoo jotensakin tähän tapaan: Vanhurskas vaivoin pelastuu(1. Piet. 4:18 lähinnä -38 mukaan). Esteet ja vaivalloisuus eivät ole Jumalan vaan ne löytyvät meistä, lihamme turmeltuneisuudesta ja maailman pahasta ja villistä menosta. Siksi siis tarvitaan kilvoitusta. Se on ennen muuta turvautumista Jumalan armoon, joka sanassa ja sakramenteissa meille lahjoitetaan.


Kysymys 439

Raamatun läpilukemisen edetessä olen uudelleen ja uudelleen pohtinut ja ihmetellytkin, mitä Jumala haluaa sanoa VT:n kirjojen sotien kautta. Kirjoissahan kerrotaan aikamoisista raakuuksista ja sodittu on paljon.

Vastaus:

Elämä on tällaista. Raamattu kertoo, kuinka Jumala on ilmoittanut itsensä tavallisen arjen keskellä. Väliin on sodittu hirmu paljon, väliin on ollut rauhallisempaa pidempiä jaksoja. Euroopan historia on aika lailla samantapaista. Taikka maailman historia yleensäkin. Raamattu ei kaunistele, ei imartele. Mutta on lohdullista tietää, että niin rauhan kuin sodankin aikana Jumala on omiensa kanssa ja auttaa heitä ja vie sanansa päätökseen. Esim. Suomen sodat 30- ja 40-luvuilla olivat suurta Jumalan ihmettä, vaikka sekä ali- että ylilyöntejä tapahtui puolin ja toisin. Ei kait koskaan hetkestä taikka tapahtumasta historiassa voi sanoa, että toinen osapuoli pelkästään oli väärässä ja toinen kaikessa putipuhtonen. Synti jäytää kaikessa, mutta armo voittaa sittenkin.


Kysymys 438

Minua kiinnostaa tietää kuka kirkossa messussa saa antaa ehtoollista ? Olimme kirkossa, jossa ehtoollista tuli kirkkoherran lisäksi/avuksi jakamaan seurakunna suntio valkoinen kaapu päällä. Seurakunnan nautittua ehtoollisen tämä suntio antoi ehtoollista kirkkoherralle. Olen luullut että alttari toimituksia saa toimittaa vain papin virassa toimiva ja ettei alttarille ole edes asiaa meillä maallikoilla. Miten asia oikeasti on ?

Vastaus:

Ehtoollisen siunaavat ja jakavat apostolisen virkajärjestyksen mukaiset papit. Tämä on lyhyesti sanottuna pääsääntö.

Ehtoollisen avustamisesta ei raamatussa ole tarkkoja säädöksiä. Hyvä, jos papit voivat aina ja kaikkialla toimittaa ehtoolisen. Silloin se on ainakin selvä. Jossain yksipappisissa srk:issa & erityistilaisuuksissa on joskus (lähes?) "pakko" käyttää muita avustajia, jos ehtoollisvieraita on paljon, ja tilaisuus uhkaa venyä liian pitkälle. En näkisi tässä silloin estettä. Ei ole kuitenkaan minusta hyvä liian usein poiketa pääsäännöstä.


Kysymys 437

Haluaisin kysyä ehtoollisesta. Olen kuullut, että esim. sairaaloissa ym. hoitolaitoksissa kuka tahansa (kristitty)hoitaja voi/on velvollinen toimittamaan ehtoollisen potilaan sitä halutessa, varsinkin jos paikalle ei saada pappia...Pitääkö paikkansa, tai siis onko sakramentti tällöin pätevä? Mielestäni ei...

Eikö hätäkasteen antaminen ole jokatapauksessa eri asia kuin ehtoollisen antaminen, koska kuollessahan kaste on välttämätön, ehtoollinen ei.

Vastaus:

Ehtoollista ei saa antaa kuka tahansa sairaalassakaan. Siitä on selvät ohjeet ja pykälät olemassa.

Ehtoollisen jakaminen on apostolisen paimenviran tehtävänä.

Perustelu on juuri se, joka kysymyksen lopussa nousee esiin.


Kysymys 436

Olen harkinnut erään teoksen ostamista: Kristillinen Dogmatiikka; Franz Pieper.

Tahtoisin yhden ja vain yhden hyvän dogmatiikan kokonaisteoksen, jota lukea Raamatun lisäksi. Kannattaako hankkia tämä Pieperin teos? Vai onko joku vielä parempi? Mitä sanot?

Vastaus:

Pieper on loistava teos. Hanki se. Ja lue!


Kysymys 435

Yksi asia on askarruttanut mieltäni. Onko avioseksille asetettu Raamatussa jotain rajoja, vai onko pari vapaa tekemään mitä vain mistä molemmat nauttivat? Onko esim. sadomasokismi sallittua? Jos ei ole, niin haluaisin kuulla nimenomaan raamatulliset perusteet, en mahdollisiin henkilökohtaisiin ennakkoluuloihin perustuvaia rajoituksia..

Vastaus:

Ei avioparikaan ole vapaa tekemään mitä vain. Esim. "sairasta" avioseksiä ei kannata harrastaa. "Sadomasokismin" torjumiseksi riittää vaikkapa 5. käsky.


Kysymys 434

Eräässä vastauksessasi annat ymmärtää, että uskovaisen on sopivaa omistaa Koraani, jotta tämä ymmärtäisi paremmin muslimia. Eikö samalla logiikalla voi perustella esimerkiksi Satanic Biblen omistamisen - jotta ymmärtäisi paremmin satanistia ja voisi keskustella tämän kanssa?

Vastaus:

Nykyajan yhä laajenevassa uskontojen kirjossa kristittyjen tulee olla valveilla ja pyrkiä evankeliumin levittämiseen taitojensa, voimiensa ja mahdollisuuksiensa mukaan. Etenkin islamin "uusi" tuleminen Eurooppaan on tosiasia. Siltä emme tule välttymään, emme edes täällä Suomessa. Siksi tarvitaan paljon sekä tietoa että yhteyksiä. Kukaan ei käänny kristityksi, jos joku ei ole kutsumassa tavalla, joka puhuttelee ja osoittaa ymmärtämystä. Siksi kristityn on tarpeen tutustua islamin perususkomuksiin. Myös nuortenilloissa meillä on ollut tästä pari kertaa ilta. Tietyssä mielessä olet oikeassa, että samalla logiikalla voi perustella muidenkin uskonnollisten opusten ostamista. Kyllä etenkin ne, jotka ovat saaneet kutsun viedä ilosanomaa esim. satanistien pariin, tarvitsevat jonkun verran tietoa tuosta uskonnosta. Ei tämä tietysti kaikkiin sovellu, mutta turhaa kristittyjen on eristäytyä ja ajatella, että joku herännyt meidät sitten löytää jostakin loukosta. Parasta olisi, jos jokainen syventyisi Raamattuun ja sitten siinä uskossa käy evankelioimaan muita.


Kysymys 433

Yhtä en käsitä,

helmasyntiä.

Miten yhä uudelleen ja uudestaan,

voi piru onnistua juonissaan?

Onnistua minut kahleillansa sitomaan?

Kuitenkin vain hetken hekumaa,

jonka jälkeen huudan Jumalaa.

Pääsee syttymään synnintunto,

mutta suuresta armostaan

tulee häneltä anteeksianto.

Vaan miten ollakaan,

pian taas joudun huomaamaan,

menen pirun ansaan jälleen kerran kaatumaan.

Tätä synnin ympyrää

lähes mahdoton on keskeyttää,

vaikka kuinka yrittää,

vaan käsittää en voi...

Vastaus:

Ihana asia, että et ole lakannut huutamasta Jeesuksen puoleen, hänen armoaan ja anteeksiantoaan. Syntiin ei saa jäädä makamaan ja pyöriskelemään. Se olisi ihan kuin jäisi nuotiolle polttamaan itseänsä ja kieriskelemään siinä itseänsä kuoliaaksi. Jeesuksen veressä on voima kaikkia syntejä vastaan. Hänen veressä on myös voima hänen tahtonsa täyttämiseen. Tämän oppiminen ja opettelu on elämämme kallein asia. Sitä ei opikaan ihan tuosta vain. On niin vaikeata jäädä yksin armon varaan elämässä. Muuta ei ole. Siunausta kilvoitukseesi.


Kysymys 432

Tiedätkö sinä Anders Björkwistin syntymä ajan ja syntymä vuoden?

Vastaus:

Anders Björkwist syntyi Nousiaisissa 30.10.1741 ja kuoli Vehmaalla 7.9.1809.


Kysymys 431

Mitä on ajateltava Raamatun perusteella ns. kaljajutuista ja alkoholihuumroista? Eikö ole niin, että Jumalan lahjoista on turha alkaa vitsailemaan. Viiniä kohtuudella, ruokaa kohtuudella, seksiä avioliitossa kohtuudella, eikä siinä sen kummempaa. Olisihan se outoa, jos joku alkaisi ruoasta vääntämään vitsiä tai puista. Ja kaksimielisyydet nyt ilman muuta pois.

Vastaus:

Kyllä taidat olla oikeassa.

Hyvä huumori on kyllä väliin paikallaan. Nauru ja ilo sinänsä on Jumalan hyvä lahja. Syvin ilo löytyy hänestä ja hänessä.


Kysymys 430

kysymykseni on: MIKSI kaikki EIVÄT löydä aviopuolisoa, vaikka häntä etsivät. Itsekin olen yksi heistä. Kaipaan rinnalleni uskovaista aviopuolisoa,mutta ei vaan löydy. OLen joutunut hyljätyksi.

Miksi sitten Raamatussa sanotaan, että ihmisen ei hyvä olla yksin.

En ymmärrä sitäkään, miten paljon on avioeroja.

En pysty kuuntelemaan ohjelmia, joissa puhutaan lapsista tai avioliitosta. Helppo kai avioliitossa olevien on sanoa, että kyllä Jumala sinua rakastaa. Kaipaisin ihan fyysistä läheisyyttä ja rakkautta. Yksinäiset ovat toisen luokan kansalaisia

Vastaus:

Tähän kysymykseen en osaa vastata. Jotkut löytävät puolison ehkä vasta pitkänkin ajan päästä. Toiset eivät koskaan. Naimattomuus on yhtä lailla Jumalan lahja kuin avioliittokin. Mutta aina ei edes Jumalan lahjat tunnu meistä kivoilta.

Voi tuntua kliseeltä (vaikka se ei sitä kuitenkaan ole!), mutta rohkenen silti sanoa, että rukouksessa saamme tuoda esiin myös pettymyksemme ja vihan tunteemme Jumalaa kohtaan. Kerro niistä hänelle. Hän jaksaa kuunnella, auttaa ja antaa anteeksi.

Sitten lisäisin, että ei mikään elämänmuoto täällä synnin maassa ole helppo. Aina tarvitaan oman vanhan ihmisen ristiinnaulintaa! Niin avioliitossa kuin myös naimattomana eläessä. Ei avioliitto ole mikään ratkaisu kaikkiin ongelmiin. Sellaisen luuleminen on ehkä varmin tapa pettyä avioliitossa ja ajautua aviokriisiin ja sitä myötä jopa eroon asti.


Kysymys 429

Kysymyksiin vastaajana katsoin parhaaksi lyhentää hyvin pitkää kertomusta. Välitän sen nyt lyhennetyssä muodossa. Toivon, että kertomuksen kirjoittaja ymmärtää ratkaisuani:

Olen jättänyt helvettiä koskevia kysymyksiä aiemmin, joissa epäilin helvetin olemassaoloa. Ehkä minä sain Jumalalta nyt kovalla tavalla vastauksen epäilyihini ...

Joten kirjoitin vain kertoakseni, että olin väärässä ja olen nyt saanut varmuuden raamatun ja muiden kristinuskoon liittyvien mm. pyhimysten ja profeettojen julistusten oikeassaolemisesta. Unohdin myös aiemmissa viesteissäni kertaakaan ilmoittaa, että miten paljon arvostan työtäsi vaikka olinkin erimieltä raamatun tekstien tulkitsemisesta. On hyvä tietää, että joku muukin kuin Jumala välittää aidosti ja pyyteettömästi kaikista ihmisistä. Herran siunausta ja kaikkea hyvää sinulle.

Jos tiedät raamatusta joitain kohtia, jotka voisivat antaa lohtua suunnattomalle kärsimykselleni, olisin kiitollinen tiedosta. Oma raamattu on jäänyt äitini luokse toiseen kaupunkiin, mutta luen raamattua itse netistä. Raamatusta minulle yleensä ainoa lohtu löytyy, mutta en jaksa nyt etsiä ja haluan jotain hyvää ja lohduttavaa sanomaa mitä hokea mielessäni ... Asun Jyväskylän keskusta alueella. Satutko tietämään joitain ihmisiä, jotka voisivat tulla esim. kotiini keskustelemaan tapahtuneesta asiasta, raamatusta ja Jumalasta kanssani? Kokisin sen suurena apuna ...

Kiitos oikein paljon, että jaksat lukea tämän ja jos jaksat vastata kysymykseeni, sillä tarvitsen henkistä apua mahdollisimman pian.

Terveisin: surunmurtama

Vastaus:

Kiitos palautteestasi. Minusta psalmien lukeminen on virkistävää ja lohduttavaa monissa erilaisissa tilanteissa. Olisikohan siitä myös sinulle iloa? Kokeile. Myös Jobin kirja kertoo kärsimyksen tarkoituksesta, mutta voi olla aivan liian raskasta luettavaa. Ainakin jos on uupunut ja poikki. Mutta toisinaan Jumalan sana voi osoittaa ihmeensä silloinkin, kun itsestä ei siltä tunnu.

Jyväskylästä tai siitä lähiseudulta rohkenen suosittaa Heikki Lehtimäkeä, OPKOn työntekijää. Löytänet yhteystiedot!

Toivotan siunausta ja voimaa elämääsi.


Kysymys 428

Tulin juuri kunnolla uskoon ja uskon rehellisesti sanottuna ensimmäistä kertaa, että Jumalan ratkaisut ovat aina oikeita. Olen rukoillut lukemattomia kertoja Jumalaa auttamaan, että löydän erään rakastamani henkilön joko elävänä tai kuolleena, jotta voin lopettaa ikuisen murehtimisen ja huolehtimisen. Näyttää siltä, että vain Jumala voi auttaa minua, mutta alan kuitenkin uskoa, että ehkä Jumalan suunnitelmiin ei kuulu tuon vastauksen antamista minulle.

Joka kerta kun olen rukoillut Jumalalta apua, olen saanut haluamani.Sen jälkeen olen jatkanut samanlaista elämää, vaikka aina lupaan tulla paremmaksi siitä hyvästä. Olen tosin aina auttanut hätää tarvitsevia ihmisiä, saamatta lähes koskaan yhtään vastapalvelusta (mitä en ole kyllä odottanutkaan/halunnut), koska minulle tulee siitä hyvä mieli. En ole itsekäs vaan hyvin empaattinen ihminen ja olen usein ajatellut, että minulle on annettu mieluisa tehtävä täällä maan päällä auttaa kaikkia apua tarvitsevia ihmisiä ja eläimiä. Ongelmani on aina kuitenkin ollut, että en ole osannut päättää, että minkä verran minä annan köyhille ja kärsiville esim. keräykseen ja minkä verran haluan pitää itselläni ruokaan, vaatteisiin, huviin ja itseni ja sukulaisteni pahan päivän varalle. Nyt kuitenkin en välitä enää itsestäni, joten voin pyhittää elämäni muiden auttamiselle, sillä siitä minulle yhä tulee hyvä mieli.

Olen melko varma, että en ajattelesi Jumalaa enää niin paljon, jos hän toteuttaisi rukoukseni. Nyt tunnen olevani lähempänä häntä, koska joudun joka päivä rukoilemaan häneltä voimia, jotta jaksan elää kyseisen päivän ja suorittaa tehtäviäni. En nauti enää ruoasta, juhlimisesta, elokuvista, urheilusta ym. mistä normaalit nuorehkot ihmiset nauttivat. En myöskään halua enää elämänkumppannia ja lapsia, koska elämäni on surun täyttämää ja en halua saattaa sillä muitakin surullisiksi, koska vain Jumala voi auttaa minua. Säälin ainoastaan sukulaisiani, koska he vaistoavat, että olen surullinen ja se suru ja huoli pilaa heidänkin elämänsä.

Mitä mieltä olet? Voisiko Jumala antaa joillekin elämäntehtäväkseen toimia muiden auttajina itsensä kustannuksella? Ainoa mahdollinen tapa tähän on minun kohdallani, että minua painaa alituinen suru, mihin maalliset asiat eivät tuo helpotusta, joten itsekkyys loppuu siihen ja silloin on helpompi samaistua muihinkin apua tarvitseviin. Saan iloa muiden auttamisesta, mutta en kykene nauttimaan enää mistään muusta. Olen vielä hyvin nuori, mutta ehkä tämä ikuinen suru tekee minusta Jumalan silmissä paremman ihmisen. En keksi mitään muuta syytä miksi Jumala ei vastaa rukouksiini haluammallani tavalla, vaan haluaa minun surevan loppuelämäni. Tietenkin olen turruttanut tunteitani jaksaakseni, mutta en voi lopettaa rakastamista, koska silloin en kykenisi rakastamaan enää ketään/mitään eikä elämällä olisi enää tarkoitusta. Kestäisin uutisen, että rakastamani henkilö on kuollut, vaikka en haluaisi niin tapahtuvan, mutta en kestä tietämättömyyttä.

Tiedän että tähän on vaikea vastata, mutta haluaisin kuulla vain mielipiteenne ja ehkä raamatusta löytyy jotain lohduttavia ja johdattelevia sanoja vaikeista tilanteista kuten tämä.

Vastaus:

En varmaan ymmärtänyt kaikkea, mikä tuli esille kertomuksessasi. Varmaan olisi hyvä keskustella näin vaikeista asioista rauhassa jonkun kanssa ihan kasvotusten sielunhoidollisesti. Webbisivut eivät taida olla otollisin paikka, koska tarvittaisiin monia, pitkiä vastauksia, uusia kysymyksiä ja pohdintoja. Ehdotankin, että nämä sivut eivät olisi vaikeitten ja aika monimutkaisten sielunhoidollisten ongelmien käsittelyä varten. Ei siksi, että tällaiset sielunhoidolliset kysymykset eivät olisi tärkeitä. Se on pikemminkin juuri päinvastoin: koska esittämäsi asia tuntuu tärkeältä, se pitäisi kohdata erikseen juurta jaksain jossain muussa yhteydessä.

Webbisivujen luonne panaa tietyn rajan niille asioille, joita voidaan käsitellä ja joihin voidaan vastata "sähköisesti".


Kysymys 427

Tarkennus kysymykseen 420. Eli joutuuko ihmiset, jotka eivät ole ikinä kuulleetkaan Jeesuksesta ja kristinuskosta raamatun mukaan helvettiin? Käsittääkseni ortodokseilla helvetti tarkoittaa Jumalasta erossa olemista, mutta raamatussa kerrotaan ikuisesta ruumiillisesta kidutuksesta ja kärsimyksestä. Jeesushan kertoi tämän opetuslapsilleen, muttei puhunut mitään asiasta tietämättömistä ihmisistä ja vaikka kristinusko laajenikin Jeesuksen jälkeen ei sana ole voinu ehtiä tuona aikana ympäri maailman, mikä tarkoittaisi, että Jumala olisi tuominnut jo ihmisiä ikuiseen helvettiin. Mielestäni tuo on aivan kohtuuton vaatimus ja tarkoittaisi, että Jumala olisi epäoikeudenmukainen ja sadisti, koska jos Jumala ei nauttisi ihmisten kiduttamisesta, ei hän sitä tekisi. Ja miten kukaan voisi nauttia taivaasta, jo tietäisi, että Jumala kiduttaa ikuisesti läheisiä ja muita ihmisiä? Pitääkö helvetin välttyäkseen uskoa sekä Jumalaan että Jeesukseen, vai riittääkö pelkkä hyvyyteen ja Jumalaan usko ja hyvän noudattaminen? Suurimmissa osissa uskontoja uskotaan vain yhteen Jumalaan joka on hyvä. Itse uskon Jumalaan ja Jeesukseen, mutta uskon, että Jumala on täysin hyvä eikä tee pahaa kenellekään. Olenko siis väärinoppinut ja joudun helvettiin sen takia, etten usko Jumalan pahuuteen? Jos Jumala kiduttaisi ihmisiä, olisi hän Saatanan kaltainen, epäoikeudenmukainen, sadisti, kostonhimoinen jne. Jumalahan kieltää mm. ihmisiltäkin koston.

Käskeekö raamattu ihmisiä kuulumaan kirkkoon ja eroaako kirstinuskon kirkot vain raamatun tulkinnan perusteella?

Vastaus:

Raamatun mukaan se, joka uskoo Jeesukseen, pääsee taivaaseen. Ei ole muuta tietä pelastukseen kuin Jeesus.

Hiukan avoimeksi jää, kuinka niiden käy, jotka eivät ole koskaan kuulleet evankeliumia. Mutta pääsääntö lähetyksen tekemisessä on juuri se, että ilman evankeliumia maailma hukkuu. Ei ole meidän tehtävä spekuloida ja elätellä mahdollisia turhia toiveita. Ei meille ole kerrottu kaikkea, mutta lähetyskäsky on selvä. Sen mukaan on syytä toimia. Sen sijaan, että käyttää aikaansa eri vaihtoehtojen pohdintaan, saa tukea kristillistä lähetystä eri puolilla maailmaa!

Meidän ei kannata ruveta mittaamaan Jumalan oikeudenmukaisuutta omalla järjellämme. Jumala ei ole sadisti. Hän antaa kyllä ihan varmasti oikeudenmukaisen tuomion, josta kukaan ei valita. Siinä ei ole virhettä eikä erehtymisen mahdollisuutta. Joskus ihmisen on tyydyttävä pienuuteensa. Kaikkea hän ei voi käsittää. Mutta yksi on varmaa: Jumala on tehnyt kaikkensa pelastaakseen meidät helvetistä. Kenenkään ei tarvitse joutua kadotetuksi. Vapahtaja on sovittanut Golgatalla meidän syntimme. Tässä uskossa sinäkin pelastut.


Kysymys 426

Tahtoisin tietää mitä eroa on vuoden 1968 käsikirjan messussa ja tässä uudessa mitä kirkoissa ( ei kaikissa )tällä hetkellä käytetään.

Olen kuullut, että uudessa kaavassa olisi katollista hapatusta ja siinnä esim. rukouksissa tahdottaisiin tuoda jotai omaakin ansiota.

Vastaus:

Kysymykseen on hirmu vaikea vastata, koska uudessa käsikirjassa on vaihtoehtoja vaikka kuinka. Periaatteessa jokaisessa srk:ssa voidaan muokata jumalanpalvelus erilaiseksi.

En ole myöskään perehtynyt uusimpaan käsikirjaan. Senkään tähden en ole oikea henkilö vastaamaan.


Kysymys 425

Voiko kristinuskon mukaan toisen ihmisen rukouksien avulla pelastaa toisen ihmisen sielun. Eli jos kuollut ihminen ei ole kuullut kristinuskosta; on ollut hyvä, mutta on menettänyt uskon tai jos hän teki pahaa eläessään. Käsittääkseni katolilaisuudessa puhutaan jotain tällaista. Miten tärkeää kristinuskossa on usko Jeesukseen? Monet ihmiset elävät esim. raamatun oppien mukaisesti luonnostaan omantunnon kautta ja uskovat, että elämällä on tarkoitus ja että sen taustalla on vain yksi Jumala joka on hyvä, vaikka eivät raamattua olisi lukeneetkaan. Miten eri kristinuskot mm. katolilaisuus, avankelisluterilaisuus, juutalaisuus suhtautuvat toisiinsa?

Vastaus:

Ilman omakohtaista uskoa ei voi pelastua. Siksi kuollutta ei voi ikään kuin jälkikäteen pelastaa rukouksilla.

Sen sijaan rukous auttaa lähimmäistä hänen eläessään. Ja hänelle voi ja oikeastaan kuuluu kertoa Vapahtajasta. Evankeliumi sitten synnyttää hänessä omakohtaisen uskon, ja hän pelastuu.

Kukaan ihmisistä ei elä Raamatun mukaan luonnostaan vaan kaikki ovat langenneet, poikenneet pois ja tulleet syntisiksi. Luetaan vaikkapa yhdessä Room. 3:9-20.


Kysymys 424

Haluaisin tietää opintojani varten, että miten nykypäivänä eri maiden raamatut poikkeavat toisistaan, ja onko siitä tehty eri käänöksiä eri maissa, joita on sitten korjailtu. Korkea kouluissa opetetaan ja monissa artikkeleissa lukee joitakin poikkeavuuksia eri käännöksistä ja todisteita siitä, että raamatun teksti on joiltakin osin muuttunut. Ajan myötä kieli muuttuu ja sanojen tarkoitus myös, sanoilla on myös useita merkityksiä. Miten niistä on voitu valita juuri ne oikeat, jos heprean/armean kielisillä sanoilla on läheisiä sukulaisia? Monet kohdat eivät ole niin tärkeitä kaikkien mielestä, mutta eräs italialainen kasvissyöjä oli mm. sitä mieltä, että Jeesus jakoi nälkäisille jotain vihannesta ja leipää, ei leipää ja kalaa. Jos tiedätte jotain kirjoja aiheesta, olisin kiitollinen tiedosta. Tarkoituksenani ei ole väittää, että raamattu olisi virheellinen. Kielellisiä muutoksia ja käännösvirheitä siinä kuitenkin varmasti on. Myös eri aikoina asioilla on voinut olla eri merkityksiä ja ajan arvot , arvostukset ja historiallinen tilanne ovat kuitenkin voineet käännökseen vaikuttaa, koska käännöksen tekee aina inhimilliset ihimiset. Tärkeintä kuitenkin lienee lopulta raamatun sanoma eikä eri raamatun kertomusten yksityiskohdat. Opintojeni vuoksi kuitenkin kaikki tärkeitä ja itseä kiinnostavia.

Vastaus:

Käännöksissä voi olla pienempiä ja suurempia eroja. Niitä lienee mahdotonta käsitellä näillä webbissivuilla. Koska kieli kehittyy jatkuvasti, oli jo Lutherinkin periaatteena hakea yhä parempia & selvempiä käännösvaihtoehtoja. Sanan tyhjäksi selittämiseen hän ei syyllistynyt.

(Jeesus jakoi nälkäisille leipää ja kalaa. Muunlainen käännös ei ole mahdollinen.)