Pääkirjoitus, Länsi-Suomen Herännäislehti 10/2024
Abortti – kuoleman portti
Timo Laato, päätoimittaja
Kysymys abortista ahdistaa. Raskauden keskeytys yritetään tehdä ei vain luvalliseksi vaan myös hyväksytyksi koko maailmassa. Kiivasta väittelyä käydään. Ylilyönneiltä ei ole vältytty. Erityisen kuumana keskustelu velloo Amerikassa, jossa eri osavaltiot ovat tiukentaneet kantaansa aborttiin. Kysymys saattaa ratkaista tulevat presidentinvaalit. Abortti on julistettu laajasti (naisen) ihmisoikeudeksi. Esim. ihmisoikeusjärjestö Amnesty International kannattaa sitä. Tuki järjestölle on tukea myös tällaiselle toiminnalle. Järjestö, joka vastustaa kidutusta ja puhuu vainottujen puolesta, sallii kuitenkin syntymättömien lasten tuhoamisen aina, kun siltä tuntuu. Ranskassa oikeus aborttiin on kirjattu maan perustuslakiin ensimmäisenä valtiona maailmassa. Maita, joissa abortti on kokonaan kielletty tai rajoitettu harvinaisiin ääritapauksiin, painostetaan hyväksymään lainmuutos. Mahdollisesti sitä ennen rahoitetaan aborttiturismia julkisilla verovaroilla tai tuodaan läheisille kansainvälisille merialueille kelluvia aborttiklinikoita. Keinot keksitään vaikka väkisin.
Aborttia perustellaan sillä, että naisella on oikeus päättää omasta ruumiistaan. Perustelu ontuu: ei tuollaista oikeutta ole naisella missään lainsäädännössä. Se tarkoittaisi, että hänellä pitäisi olla oikeus aborttiin aina, kun hän sitä haluaa, riippumatta raskauden kestosta – siis vaikka juuri ennen synnytystä! Kuitenkin abortti on mahdollinen (eri maissa vaihtelevasti) vain ennen tarkemmin määrättyä raskausviikkoa. Muussa tapauksessa asia siirretään rikoslain puolelle. Siksi on pelkkää silmänlumetta puhua ylevästi naisen oikeudesta päättää omasta ruumiistaan. Sitä paitsi totuus on, että syntyvä lapsi on sikiämisestä asti oma persoonansa ruumiinsa ja sielunsa kanssa. Ei häntä saa tappaa minkään tekosyyn varjolla. On murheellista, jos ”maailman turvallisin paikka”, äidin kohtu, muutetaan henkirikoksen tekopaikaksi, ja tapahtunut yritetään peittää jos jonkinmoisilla selityksillä. Jos nainen (tai tietysti yhtä lailla mies) todella haluaa päättää omasta ruumiistaan, niin hän voi ennen muuta päättää olla antautumatta vapaisiin ja irrallisiin seksisuhteisiin ja niiden sijasta pyhittää puhtautensa avioliittoa varten ja iloita siinä rakkauden hedelminä syntyvistä lapsista.
Aborttia puolustetaan joskus myös kauniin kuuloisesti väittämällä, että “jokaisella lapsella on oikeus syntyä terveenä”. Käytännössä perustelu muuttuu nopeasti vastakohdakseen, jonka mukaan “vain terveellä lapsella on oikeus syntyä”. USA:ssa (tuossa juristien ja asianajajien luvatussa maassa) on jo lääkäreitä haastettu oikeuteen siitä syystä, että he eivät huomanneet lapsen vammaisuutta raskauden aikana eivätkä suosittaneet tai suorittaneet aborttia. Korvausvaatimukset ovat tietysti tähtitieteelliset. Kun lapsi sitten varttuu ja ymmärtää, mistä vanhempien varallisuus on peräisin, mitäköhän hän ajattelee syvällä sisimmässään? Jaksaako hän iloita korkeasta elintasosta, joka saavutettiin toivomalla hänen surmaamistaan?
Asiaintilan irvokkuus huipentuu niissä tapauksissa, jolloin abortti suoritetaan erittäin myöhäisessä vaiheessa esimerkiksi poikkeusluvalla vasta 24. raskausviikon aikana. Tällöin sikiö pystyttäisiin pitämään luultavasti jo hengissä kehittyneen keskoshoidon avulla. Pahimmillaan siis toinen lapsi tapetaan kohtuun ”ei-toivottuna”, mutta toinen samanikäinen lapsi pyritään lääketieteen kaikilla keinoilla pitämään hengissä keskoskaapissa. Tämä ristiriita ei voi olla vaikuttamatta yhteiskuntamme arvoihin ja elämän arvostukseen yleensä.
Suomessa vapaa abortti on ollut voimassa vuodesta 1970 lähtien. Sinä aikana on abortoitu arviolta yli puoli miljoonaa lasta eli lähes Helsingin kokoinen kaupunki. Rauhan aikana suomalaiset ovat siis tappaneet suomalaisia enemmän kuin heitä kaatui viime sodissamme suurta ja mahtavaa Neuvostoliittoa vastaan! Jos isänmaan puolesta kunniakkaasti kaatuneilla on oma muistopäivä, kyllä myös syntymättömillä, mutta äitinsä kohtuun surmatuilla lapsilla kuuluisi olla oma liputuspäivä, jolloin palautetaan mieliin heidän kärsimyksensä.
Synnistä on aina seuraamuksensa. Nyt on herätty siihen todellisuuteen, että väki ikääntyy eikä lapsia synny tarpeeksi. Eläkkeiden maksamiseen ei riitä työikäistä väestöä. Eläkepommi räjähtää käsiin. Jatkossa tarvittaisiin kuulemma jo yli puoli miljoonaa vierasmaalaista palkkalaista maahamme. Ilman heitä Oy Hyvinvointivaltio Suomi Ab ajautuu konkurssiin. Ne puoli miljoonaahan meillä olisi ollut omasta takaa, mutta heidät tapettiin ja pakattiin silvottuina jätesäkkeihin poltettavaksi. Rest in pieces!
Täytyy vielä muistuttaa, että abortin läpikäyneet naiset jätetään usein ilman tukea, kun he tavallisesti jälkeenpäin katuvat tekemäänsä, tuntevat pahaa oloa tai ajautuvat itsetuhoisiin ajatuksiin. Viimeaikaiset tutkimukset ovat kiinnittäneet huomiota eri psyykkisiin häiriötiloihin, joita abortti aiheuttaa. Äidit saattavat esimerkiksi tulla hyvin ärtyneiksi oman (tapetun) lapsen oletetun syntymäpäivän tietämillä, kohdistaa sisäisen katkeruutensa toisten pieniin lapsiin, nähdä samantyyppisiä painajaisia, kärsiä unihäiriöistä, menettää luottamuksensa miehiin yleensä ja hautoa koston ajatuksia heitä kohtaan. Tällaisesta yleensä vaietaan julkisessa keskustelussa. Pelätään rikkoa hiljaisuus. Ei uskalleta sanoa ääneen sitä, minkä monet psykologit ja sielunhoitajat tietävät. Kerrotaan, että Japanin epäjumalantemppeleistä löytyy oma alttari abortoitujen lasten hengille, joita täytyy käydä lepyttämässä, jotta ne eivät kostaisi vanhemmilleen. Syyttävää omatuntoa ei pitäisi aliarvioida. Se tuo äänensä kuuluviin tavalla tai toisella.
Jopa itse helvetti on saanut nimensä lasten tappamisesta. Vanhan testamentin aikana lapsia uhrattiin epäjumala Molokille Hinnomin laaksossa (2. Kun. 23:10). Jeremia ennusti Hinnomin muuttuvan murhalaaksoksi (7:32 ja 19:6). Myöhemmin sitä sitten käytettiin roskienpolttopaikkana, jossa paloi jatkuva tuli helvetin vertauskuvana. Helvetti nähtiin eritoten siellä, missä lapsia uhrattiin.
Tässä kaikessahan on yllin kyllin syytä, miksi Jeesus saapui luoksemme. Hän tuli sovittamaan ristin ryövärin, vainooja Paavalin ja monen muun väkivaltaisen syntisen pahat teot. Siksi hänen kalliissa veressään sinäkin ja vieläpä minäkin saamme uskoa omat veriruskeat rikoksemme anteeksi iloon, rauhaan ja vapauteen asti.