Pääkirjoitus 4/2025
Kiirastorstain tapahtumia temppelissä Vanhan testamentin valossa
Timo Laato, päätoimittaja
Aluksi
Kaikki se, mitä on kirjoitettuna Uudessa testamentissa, perustuu Vanhaan testamenttiin ja sen moniin esikuviin. Pääsiäinen ei tee poikkeusta. Kiirastorstain, pitkäperjantain ja sunnuntaiaamun suurenmoiset, pelastushistorialliset tapahtumat löytävät vastineensa aiemmista pyhistä teksteistä. Varsinkin joka vuosi järjestettävä juhla Egyptin orjuudesta vapautumisen muistoksi puhuu väkevästi vielä suuremmasta juhlasta, kun synnin ja kuoleman orjat vapautetaan helvetin rangaistuksesta iankaikkiseen elämään. Näitä kelpaa tutkia hartaasti ja tarkasti Raamatun äärellä.
Harvemmin tulee miettineeksi, kuinka kiirastorstain moninaiset tapahtumat kirkastuvat vanhatestamentillisten esikuviensa täyttymyksenä erityisesti temppelissä ja sen kultillisissa toimituksissa. Joitain yksittäisiä huomioita tästä seuraavassa.
Pappien peseytyminen ja päivittäinen puhdistus
Pyhäkön papit asetettiin virkaansa pesemällä heidät ensin kokonaan puhtaiksi ja pukemalla heidät papillisiin vaatteisiinsa (2. Moos. 29:4–9). Toimittaessaan virkaansa he sitten jatkossa pesivät molemmat kätensä ja jalkansa vaskimeressä voidakseen toimittaa kaikki tehtävänsä kuolematta (2. Moos. 30:17–21). Tuollaista valtavaa määrää vettä ei autiossa erä

maassa saanut mistään – paitsi siitä kalliosta, jonka Mooses avasi sauvallansa Herran käskystä (2. Moos. 17:1–7). Se kallio oli Kristus itse (1. Kor. 10:4). Sauvalla lyöminen tarkoittaa, että hän joutui ”rusikoitavaksi” kansan pahojen tekojen tähden. Mutta siinä samassa hän tuli pelastuksen ja puhdistuksen lähteeksi koko syntiselle ihmiskunnalle. Myöhemmin kerrotaan, että Mooseksen piti juottaa janoinen niskoitteleva kansa toistamiseen. Herra käski häntä ainoastaan puhumaan kalliolle, mutta kiivastuneena hän löi kalliota kahteen kertaan – ja vettä virtasi. Siinä hän menetteli pahasti väärin, koska hän ”löi jo lyötyä” ikään kuin Kristuksen pitäisi uudelleen kärsiä koko ihmiskunnan edestä. Nyt olisi riittänyt pelkkä saarna, jolla ammentaa elämän vettä! Tuosta ulkonaisesti kovin mitättömän tuntuisesta virheestä seurasi ankara rangaistus. Herra epäsi Moosekselta ja Aaronilta pääsyn luvattuun maahan Jordanin tuolla puolen, sillä he eivät olleet ”pyhittäneet” häntä israelilaisten edessä (4. Moos. 20:2–12).
Kiirastorstain iltana tapahtuu jotakin vastaavaa. Kutsuessaan kaksitoista opetuslasta Jeesus on asettanut heidät apostoleiksi. Heidät on jo puhdistettu, mutta silti on tarpeen vielä pestä jalat. Jeesus sanoo vastustavalle Pietarille: ”Ellen minä sinua pese, niin ei sinulla ole osaa minun kanssani.” Toisin sanoen ”kerran jo kokonaan pesty” tarvitsee yhä päivittäistä puhdistusta, jotta hän kelpaa Herran palvelukseen (Joh. 13:2–11). Tässä mielessä yhtäläisyys vanhatestamentilliseen esikuvaan on selvä. Se, joka on kerran jo kokonaan pesty kasteessa, rukoilee nyt päivittäistä puhdistusta ”Isä meidän” -rukouksessa tai käymällä tarpeensa mukaan ripillä. Kastetta ei siis toisteta, mutta sen puhdistavaa vaikutusta käytetään jatkuvasti omaksi parhaaksi. Veden autuuttava voima vuotaa Golgatan kalliosta, jolla Kristus makaa ristille lyötynä. Hän on omien sanojensa mukaan samalla se, joka on ”suurempi” tai enempi kuin temppeli (Matt. 12:6) ja joka rakentaa ”ruumiinsa temppelin” (Joh. 2:21) ja jossa jokainen yksittäinen kristitty pääsee sisälle kaikkein pyhimpään Jumalan luokse ”armoistuimen tykö” (Hebr. 4:16).
Seitsenhaarainen kynttelikkö ja sen lamppujen oliiviöljy
Temppelissä, kaikkein pyhimmän edessä oli lisäksi pöytä, jonka päällä seisoi seitsenhaarainen kynttelikkö (eli menora). Se on muotoiltu taitavasti aivan kuin siinä olisi keskirunko, josta kasvavat komeat kolmet oksat molempiin suuntiin. Sen seitsemässä lampussa pidettiin tulta illasta aamuun. Juutalaisen historioitsija Josefoksen mukaan kolme lampuista jätettiin palamaan myös päiväksi. Myöhemmin juutalainen Mishna puhuu vain yhdestä lampusta, joka paloi myös päivällä. Selityksiä on monia. Erään selityksen mukaan menora kuvaa sitä palavaa pensasta, jonka Mooses näki vuorella ja jossa Herra ilmoitti itsensä Jahvena: ”Minä olen se, joka minä olen.” Ne kolme lamppua, jotka jätettiin palamaan myös päiväksi, ovat itse Pyhä Kolminaisuus, joka on se yksi ainoa elävä Jumala. Hänen rakkautensa tuli ei sammu koskaan, vaan valaisee pyhien asuinsijat ainaisesti. Hän on luonut koko maailmankaikkeuden seitsemässä päivässä (lepopäivä kuuluu yhtä lailla maailmanjärjestykseen). Lopulta hän luo uudet taivaat ja uuden maan. Silloin hän lahjoittaa omille rakkaillensa iankaikkisen sapatinpäivän levon. Siten menora kuvastaa myös sitä elämän puuta, joka kasvaa taivaallisessa paratiisissa ja jonka luokse heidät kaikki johdatetaan kerran autuuden loppumattomassa riemussa (2. Moos. 25:31–40 ja 3. Moos. 24:1–4).
Vanhan testamentin mukaan seitsenhaaraisessa kynttelikössä sai polttaa vain parasta ja puhtainta oliiviöljyä (ei mitään muuta). Se saatiin uusista, tuoreista oliiveista. Ne eivät saaneet olla ylikypsiä (vaikka ne olivat vielä siinä vaiheessa usein käyttökelpoisia). Evankelistat kertovat, että Jeesus meni kiirastorstain yönä Getsemaneen rukoilemaan. Tuskassaan hän hikoili verta. Häntä kauhistutti tuleva hirveä ristiinnaulitseminen. Paikan nimi Getsemane tarkoittaa ”oliivikuurnaa”. Siellä Jeesuksesta, synnittömästä, puhtaasta miehestä parhaassa iässänsä, puserrettiin hienointa oliiviöljyä. Hän itse juuri tuolla oliiviöljyllä Voideltuna eli Messiaana vuodatti koko sydämensä rukouksen Hengessä, joka lepäsi hänen päällänsä seitsenkertaisena henkenä (Jes. 11:2 mukaisesti) eli seitsenhaaraisen kynttelikön seitsemänä lamppuna (Ilm. 4:5). Hänessä ne palavat iankaikkisesti. Hän kohensi Jumalan rakkauden liekit täyteen roihuunsa eivätkä ne ikinä sammu.
Juhlapäivinä kirkossa näemme tuon seitsenhaaraisen kynttelikön alttaripöydällä. Tosin se ei ole menoran muotoinen. Ei yhtään senkaltainen kuin me sen tavallisesti ajattelemme. Juhlapäivinä alttarilla palaa nimittäin kuusi kynttilää, ja niiden keskellä seisoo (tai pitäisi seistä) krusifiksi. Yhdessä ne muodostavat uuden liiton menoran. Tuo keskimmäinen valkeus on se kynttilä, joka kohoaa muita ylemmäs. Jeesushan sanoi: Kun minut ”maasta nostetaan ylös, niin minä vedän kaikki minun tyköni” (Joh. 12:32). Perinteisessä juutalaisessa ajattelussa Herran erityinen läsnäolo (ns. ”Shekina”) lepää keskimmäisen kynttilän yllä. Nyt siinä siis seisoo – krusifiksi. Siinä on Jumala läsnä kouriintuntuvimmalla tavalla. Hän on hänen yllään, joka joutui ristillä valittamaan yksinäisyyttään ja huutamaan: ”Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?” Ihmeelliset ovat Herramme neuvot. Hänen tulensa paloi ristin puussa Golgatalla kuin muinoin Mooseksen palavassa pensaassa. Se poltti hänen Poikaansa uhrialttarilla Pojan silti tuhoutumatta tuhkaksi ja poroksi.
”Kasvojen leivät” ja juomauhrit
Edelleen temppelin pöydällä säilytettiin – aina viikoksi kerrallaan – 12 tuoretta leipää Israelin 12 sukukunnan mukaan. Hepreaksi niitä kutsuttiin erikoisesti ”kasvojen leiviksi” (Biblia: ”katumusleivät”, KR 38: ”näkyleivät”, KR 92: ”uhrileivät”). Vanhassa testamentissa ”kasvot” tarkoittavat nimenomaan Herran armollista läsnäoloa. Sana on monikossa ja viittaa syvimmässä merkityksessä Herran ykseyteen moneudessa. Sitä läsnäoloa toivotaan myös tutussa Herran siunauksessa, kun (kolmeen kertaan) toivotetaan avuksi (kolmiyhteistä) Herraa tai Herran ”kasvoja”. Myös Mooses pyytää, että ”Herran kasvot” kävisivät armollisesti syvästi langenneiden israelilaisten kanssa huolimatta heidän kovasydämisyydestään (2. Moos. 33:11–15). Nuo ”kasvojen leivät” kertovat siis, että Herra on itse todellisesti läsnä noissa leivissä ja antaa itsensä niitä syöville eli Vanhan testamentin aikana pyhäkössä toimiville papeille.
Näkyleipien päälle piti vielä laittaa puhdasta suitsuketta (”pyhää savua”), jotta se tulee kirjaimellisesti ”leiville muistoksi” tai jotta leivät olisivat ”muistoleivät” (3. Moos. 24:7). Suitsuke nimittäin kohosi Herran eteen ja johdatti israelilaiset Herran ”muistoon” tai mieleen. On huomionarvoista ja erikoista, että leipien yhteydessä käytetään juuri tuollaista ilmaisua ”muistoksi”.
Leipien kanssa samalla pöydällä oli muutakin ”rekvisiittaa”. Sitä ei yleensä edes mainita temppelin sisustusta kuvattaessa, koska se ei sellaisenaan varsinaisesti kuulunut ”pääkalustoon”. Kuitenkin Mooses mainitsee erilaisia kulhoja, kuppeja, kannuja, maljoja (ks. esim. 2. Moos. 25:29, 37:16 ja 4. Moos. 4:7). Osassa niissä säilytettiin ilmeisesti tarpeellisia ”tykötarpeita” papillisia askareita varten (esim. oliiviöljyä menoraan, suitsuketta poltettavaksi ja muuta vastaavaa). Erityisesti korostetaan, että pöydällä pidettiin juomauhrien vuodattamista varten tarvittavia astioita. (Biblia puhuu vanhahtavasti ”kannuista, joilla ulos ja sisälle kaadetaan”. Se tarkoittaa aivan samaa.) Papit siis valmistivat juomauhrit samalla pöydällä, jolle he olivat panneet tuoreet ns. ”kasvojen leivät”. Juomauhrina käytettiin viiniä (ks. esim. 4. Moos. 15:10 ja 28:7), joka vuodatettiin uhrialttarille (tarkemmin sanottuna sen seinustalle). Sitä ei saanut juoda, vaan se kuului suloisena tuoksuna Herralle. Papeilta oli nimenomaan kielletty viinin juonti virantoimituksessa, jotta he osaisivat tarkasti erottaa, mikä on pyhää ja mikä saastaista. Heidän kuului säilyttää arvostelukykynsä kaikissa tilanteissa (3. Moos. 10:9–11).
Sitä paitsi viiniä kutsuttiin myös ”viinirypäleiden vereksi” (ks. esim. 1. Moos. 49:11, 5. Moos. 32:14). Vanhassa testamentissa veren syönti tai juonti oli jyrkästi kielletty, sillä ”lihan sielu on veressä, ja minä olen sen teille antanut alttarille, että teidän sielunne pitäisi sen kautta sovitettaman” (3. Moos. 17:11). Juomauhrin nauttiminen omaksi ravinnoksi olisi siksi ollut sovittamaton rikos.
Joka tapauksessa on erittäin tärkeätä huomata, että temppelissä oli samalle pöydälle pantuna esille leipää ja viiniä. Ne eivät olleet vain jotain ”kultillista kulissia”, vaan Jumalan armollinen läsnäolo oli ”kasvojen leivissä” samoin kuin viinirypäleiden ”veri” yhdessä uhriveren kanssa tuotti sovituksen hänen edessään. Edelleen papit asettivat ”kasvojen leipien” päälle suitsuketta, joka teki ne ”muistoleiviksi”. On siksi kiistatonta, että tässä kaikessa näkyy vahvan esikuvan tavoin uuden liiton ehtoollinen. Siinä Kristus on todellisesti läsnä siunatuissa ehtoollisaineissa armonsa kanssa. Sitä vietetään ”hänen muistoksensa” niin usein kuin on tarpeen, kuitenkin – jos mahdollista – noin kerran viikossa, jonka aikana uudet leivät temppelissä aina leivottiin ja siunattiin pyhään käyttöön. Nyt juodaan myös hänen kallis sovintoverensä sakramentaalisella tavalla, koska siinä veressä on hänen puhdas sielunsa eli syntisen ihmiskunnan puolesta annettu täydellinen elämä. Sen elämän saatuasi elät itse iankaikkisesti.
Suitsutusalttari
Kiirastorstain illanviettoon kuuluu keskeisesti myös ahkera rukous. Tosin opetuslapset eivät sitä harjoittaneet juuri lainkaan. Siksi he lankesivat ja juoksivat karkuun. He laiminlöivät korskeassa omahyväisyydessään rukousalttarin käytön. Vanhassa testamentissa suitsutusalttarista annetaan yleisenä ohjeistuksena, että se pitäisi virittää palavaksi jo heti aamulla (2. Moos. 30:7). Siten ja sitten sen hyväntuoksuinen savu nousee pitkin päivää Herran eteen. Jeesus toimi näin viimeisellä ehtoollisella, Getsemanessa ja aivan loppuun asti. Hän rukoili opetuslastensa ja varsinkin Pietarin puolesta, että heidän uskonsa ei raukeaisi tyhjiin. Hän rukoili yksin yössä, että Jumalan tahto tapahtuisi. Hän rukoili ristiinnaulitsijoidensa puolesta, että heidän syntiään ei luettaisi heille. Hän rukoili vielä kuollessansa turvautuen Jumalaansa, vaikka tämä hylkäsi hänet. Hän muutti kaiken rukoukseksi ja jäi odottamaan, kuinka rukous viimein muuttaa kaiken. Kun pääsiäisaamu vihdoin koitti, rukous voitti. Muistetaan käyttää rukousta elämässämme myös silloin, kun kiirastorstain yö pitkittyy tai synkistyy. Jää luottavaisin mielin ja kiitollisena oman rukousalttarisi viereen nyyhkimään ja nuuhkimaan, kuinka hyväntuoksuinen suitsutus nousee ja kohoaa ylös taivaaseen. Siellä sinua kuullaan.
Yhteenvedoksi
Tämä (loppujen lopuksi lyhkäinen ja vaillinainen) selostus kiirastorstain keskeisistä tapahtumista on toivottavasti kirkastanut Vanhan testamentin temppelijumalanpalveluksen esikuvallisuutta Uuden testamentin täyttymyksen näkökulmasta. Se on opettanut kasteen (ja ripin) ja ehtoollisen sakramenteista, Jumalan kolminaisuudesta, rukouksen suurenmoisesta lahjasta ja Raamatun sanan luotettavuudesta. Kaikki pyhäkössä käytettävät ”nesteet” eli vesi, viini ja öljy viittaavat Kristukseen. Ne vuotavat hänestä jo kiirastorstain iltana ja yönä vuolaana armovirtana, joka huuhtoo puhtaaksi likaisen ja syyttävän omantunnon. Siksi toivotan iloista pääsiäistä lukijoillemme, sillä tämä Sana on ylösnoussut ja hänen sanansa ei kuole koskaan!