Kysymykset
Kysymys 761
Jos luomiskertomus kuvaa historiallista tapahtumaa, se pitäisi voida ajoittaa. Juutalainen ajanlasku sijoittaa luomisen vuoteen 3760 eKr. Tätäkö pitäisi kristitynkin pitää totuutena? Se on vaikeaa, kun jalkojen alla on jääkauden siloittama graniittinen peruskallio.
Kyse on historiallisesta tapahtumasta.
Ajoitus on vaikeampaa. Siitä kertoo jotakin jo Biblian rekisterin selvitykset "ajan järjestyksestä", jossa hiukan eri "laskutavat" käyvät ilmi. Vielä vaikeammaksi menee luomisen ajoitus, koska ei ole ihan selkeitä kiinnekohtia tarkalle kellonlyömälle. Toistan kumminkin aiemmin sanomani, että ei ole mitään mieltä venyttää aikaa lähes loputtoman pitkäksi, jotta hyvin epätieteelliselle evoluutioteorialle saataisiin tukea. Nimenomaan evoluutioteoria osoittautuu niin epätieteelliseksi, että se ei voi pitää millään paikkaansa. Miten kaikki yksityiskohdat loksahtavat paikoilleen, sen tuleva tiede saakoon selvittää. Tällä hetkellä ei kukaan, ei paraskaan tiedemies todella tiedä, kuinka kaikki tapahtui.
Kysymys 760
Nyt en ihan pysynyt kärryillä vastauksessasi nro. 759. Tarkoititko:
Eli jos on uskossa ja kuolee, niin heti pääsee taivaaseen. Siis
sielu. Mutta ruumis siis nousee vasta ja yhtyy sieluun takaisin sitten kun on se viimeinen päivä?
Ja jos vielä väännän rautalankaa niin:
Joka ei ole uskossa, hänenkin sielu nousee kuolemassa, mutta
helvettiin ja viimeisenä päivänä ruumis yhtyy sieluun ja nousee
kuulemaan että menee sekin helvettiin?
Joo. Paratiisin ryövärille luvattiin
paratiisi vielä tänä päivänä, vaikka hänen ruumiinsa tietysti jäi
ristille. Samoin rikas mies ja Lasarus kuolivat ja heidän ruumiinsa
jäivät hautaan, mutta heidän sielut saivat heti kuolemansa jälkeen
onnettomuuden/onnen. Tästä enemmän Luuk.
16:19-31. Edelleen
apostoli
Paavali on varma, että pääsee olemaan Kristuksen kanssa kuollessansa,
vaikka hän joutuu tai saa kärsiä martyyrikuoleman (Fil. 1:19-26).
Ihmisyyteen kuuluu ruumiillisuus. Meidät on luotu maan tomusta ja
emme ole sitä, miksi meidät alun pitäen on luotu ilman ruumista.
Taivaskaan ei ole täydellinen taivas, jos olemassaolomme siellä olisi
vain jotain "henkistä hamuilua". Raamattu todistaa meille, että
taivaassa meillä on "kirkastettu ruumis" (1. Kor. 15:35ss.). Sama pätee sitten myös
kadotukseen,
mutta taivaan vastakohtana.
Kysymys 759
Jeesuksen takaisin tulon hetki? Voiko se tarkoittaa myös oman kuoleman hetkeä. Että siinä aika katoaa, oman kuoleman hetken ja Jeesuksen lopullisen tulemisen väliltä, ja silloin taivas tulee tai Jeesus noutamaan omansa????
Ei aivan. Jeesuksen tullessa takaisin kaikki ihmiset nousevat ylös RUUMIILLISESTI. Kuolemassa sielu erkanee ruumiista, joka maatuu ja mätänee. Mutta olet kyllä siinä aivan oikeassa, että kuolema on se ratkaiseva hetki: Jos ihminen ei täällä armon ajassa ota Jeesusta vastaan omana henkilökohtaisena Vapahtajana, niin ei sitten enää ikinä. Nyt on siis pelastuksen päivä ja autuuden hetki. Uskovan sielun Jeesus ottaa kuoleman hetkellä kanssansa taivaaseen (tai paratiisiin) kuten hän lupasi ristin ryövärille.
Kysymys 758
Ote eräästä tekstistä eräässä (kristittyjen) lehtisessä:
"Ja niin tapahtui, että ne, jotka Jumalan Pyhä Henki oli etukäteen vastaanottavaisiksi valmistanut, ottivat ilosanoman syntien anteeksiantamisesta ainoalta tosi-Jumalalta uskossa vastaan."
Myös muuallakin aika ajoin lukee tästä, että Jumala on etukäteen
jotenkin valinnut ihmisiä jotka helpommin löytävät sanan. Siis minä
ymmärrän aina samoin olipa tämä kirjoitettu millä sanoilla tahansa,
että meistä jokaisen tie on jotenkin jo valittu, että Jumala jo tietää
tai on valinnut kuka saa ja pystyy uskomaan/tulemaan uskoon. Ahdistaa
jos kaikilla ei olekaan mahdollisuutta vaikka ehkä haluaisi. Yritänkö itse turhaan löytää Jumalaa/pysyä hänessä tai turhaan opettaa lapsiani jos he eivät kuulukaan tuohon vastaanottavaisiksi tehtyjen joukkoon?
Mitä nämä lauseet tarkoittavat??????? Eikö meidän kaikkien tulisi olla valmistettu vastaanottavaisiksi eikä vain harvat ja valitut?
Olen vastaillut ennaltavalintaa
koskeviin kysymyksiin aina silloin tällöin. Voit ottaa esiin
kysymyksen
649 ja sen viitteet. Uskoisin niistä löytyvän vastausta esittämiisi
ajatuksiin.
Toivotan löytämisen riemua ja iloa!
Kysymys 757
Olivatko luomiskertomuksen päivät meidän kokemuksessamme olevia 24
tunnin vuorokausia vai voiko niihin sovittaa Raamatun sanaa, jonka
mukaan Herralle yksi päivä on kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta on kuin
yksi päivä (Ps. 90:4)? Jos luomisen päivät
ymmärtää
hyvin pitkiksi
aikakausiksi, voi lajien kehityksen hyvin ymmärtää Luojan työskentelyksi maan tomun jalostamiseksi yhä monivivahteisemmaksi luomakunnaksi ja lopulta ihmiseksi, josta tuli Jumalan henkäyksestä elävä sielu.
Kyllä 1.
Moos. 1-2 on
historiallinen
kertomus luomisesta. Täysin varmoja me emme voi olla päivän pituudesta (jo senkin takia, kun aurinko ja kuuta ei heti alkuun oltu luotu). Mutta ei ole mitään syytä ruveta venyttämään luomisen päiviä loputtomasti, ainakaan siinä tarkoituksessa, että saataisiin aikaa evoluutiolle.
Makroevoluutiosta (eli uusien lajien vähittäisestä kehittymisestä ja synnystä) EI ole mitään TIETEELLISTÄ näyttöä.
Seuraavassa Herännäislehdessä (eli helmikuussa) alkaa opetussarja kehitysopin virheistä ja ongelmista. Lue siitä lisää!
Kysymys 756
Missä osassa jumalanpalvelusta noustaan seisomaan ja miksi?
Aina silloin kun pyhä Kolminaisuus mainitaan (esim. kiitosvirsi) ja kun Jumalan pyhää sanaa luetaan. Myös ehtoollisen yhteydessä noustaan seisomaan laulettaessa Karitsan kiitosta. Siinä ilmenee kiitollisuus hänen suunnatonta uhriaan kohtaan. Hän on kuollut ja ottanut pois maailman synnin.
Jossain päin maailmaa (esim. Ruotsissa) noustaan yleensä seisomaan myös päärukousten ajaksi. Se kuvastaa sydämen ylentämistä Jumalan puoleen.
Kysymys 755
Taannoin vastasit kysymykseen Pyhan Hengen pilkasta. Etsiskelin vastaustasi, mutta en loytanyt. Voisitko vastata, mika kysymys ja vastausnro se oli. Kiitos
Kysymys 754
Mitä pitäisi ajatella siitä, että kouluissa ihmisen opetetaan polveutuvan apinasta? Voiko sitä mitenkään yhdistää raamatun ajatuksiin, loiko jumala aluksi mahd. apinan oloisen ihmisen vai olisiko tämä silkkaa tiedettä jota yritetään syöttää totuutena lapsillemme? Kuinka selitän lapsille että toisaalla sanotaan meidän olevan jumalan luomia kun koulussa opetetaan (paitsi uskonnon aineessa) että polveudumme apinasta yms.
Ei tätä ihmisen polveutumista apinasta voi mitenkään yhdistää tai sovittaa Raamattuun. Uusin gallup-tutkimus paljastaa, että juuri me suomalaiset kaikista Euroopan kansalaisista suhtaudumme melko epäluuloisesti evoluutio-teoriaan. Taidamme olla ihan kärjessä. Siinäkään mielessä ei liene vaikeata opettaa lapselle, mitä on Raamatussa. Ja Raamatun sana on vahva ja voimallinen itsessään vaikuttamaan uskoa Jumalaan Luojana.
Nyt kun Darwinin syntymästä on helmikuussa kulunut 200 vuotta ja
hänen kuuluisan teoksensa "Lajien synty" julkaisusta 150 vuotta, me
tulemme Herännäislehdessämme julkaisemaan opettavaisen sarjan
evoluutioteorian ongelmista. Siksi lehti kannattaa tilata kotiin
saakka. Se ei maksa paljoa. Tilaukset tilaussivulta tai toimitussihteeriltä Pirkko
Olinilta (02-6376297, ).
Ensimmäisenä
julkaisemme artikkelin,
joka
nostaa
esiin juuri koulun biologian oppikirjojen pahoja virheitä ja yksipuolisuuksia. Kannattaa lukea.
Kysymys 753
Välillä islamin usko aiheuttaa minussa syvää ahdistusta,ja ajatuksia, että jos pyrin elämään jeesuksessa kristuksessa tuloksena on kuitenkin helvetin ikuinen tuli.Ja tästä seurauksena jopa vihaan muslimeja.Ja syvällä sydämessäni tiedän, että minun pitäisi vain etsiä kristusta mutta kerta toisensa jälkeen olen hänet valmis kieltämään.Pyhä henki ei selvästikään minussa vaikuta mitä pitäisi tehdä?
Ota Raamattu ja lue sitä. Jumalan
sana on voimallinen itsessänsä vaikuttamaan uskon. Aloita vaikka
Johanneksen evankeliumista. Ja lue se alusta loppuun. Kiinnitä huomiota
sellaisiin kohtiin kuin 8:31-32. Samoin
1. Joh. 5:12 on tärkeä kohta.
Islamin uskonnossa kielletään Jumalan Poika. Siksi siitä puuttuu myös elämä. Yksin uskon kautta Jeesukseen pelastumme. Muuta tietä ei ole. Ei nyt eikä tulevaisuudessa. Taivastie on ristinmuotoinen.
Ei muslimeja tarvitse eikä saakaan vihata. Myös heitä Jeesus on rakastanut niin paljon, että hän kuoli sovittaakseen heidänkin syntinsä. Jeesus rakastaa muslimeja yhtä lailla vieläkin. Hän tahtoo todistaa heille rakkautensa ja hyvyytensä. Samoin kuin sinulle ja minullekin.
Kysymys 752
Viitaten kysymykseen
748...
Entäpä jos ystävä, jolle kommentoidaan,
onkin langennut julkisyntiin? Eikö silloin ole oikeus ja jopa velvollisuus ottaa asia puheeksi ja ns. neuvoa oikealle tielle, vaikka ko. henkilö ei aiheesta tykkäisikään? Tietenkään siinä tilanteessa, kun elää tietoisesti synnissä, ei ole kovin vastaanottavainen kritiikille ja voi kokea asiasta huomauttamisen "huonoina käytöstapoina" tms. Ajattelisin, että silti asiasta pitäisi mainita mahdollisimman ystävällisesti, mutta kuitenkin selkeästi, muutenhan jätämme ystävämme helvetin tielle...
Ihan totta. Jos kyseessä on
julkisynti, noin kuuluu menetellä. Ja olemme varmasti yhtä mieltä
siitä, että tarvitsemme silloin syvää rakkautta ja lempeää nöyryyttä
totuudessa. En kuitenkaan ajattele, että kysymyksessä 748 oli
ihan
tästä kyse. Mutta oikein hyvä, kun otit tämän puolen esille. Siihen viittasin vastauksen lopussa: on tärkeää, että voi ja saa nöyrtyä itsekin parannukseen. Kuitenkaan ei kannata oikeankaan asian varjossa jäädä puolustamaan töykeätä käytöstä, jos on siihen langennut. Silloin kuuluu pyytää anteeksi asianomaiselta ja olla pahoillaan omasta asenteestaan, vaikka voi silti todeta, että asia oli kyllä oikea, mutta tuli valitettavasti meneteltyä aika taitamattomasti.
Kysymys 751
Jos muuttaisin esim. Itä-Suomeen, joutuisin luopumaan vanhan käsikirjan jumalanpalveluksista, koska niitä ei mainita muualla kuin Länsi-Suomen Rukoilevaisten Yhdistyksen kotisivuilla sekä alueellisissa lehdissä.
Olen havainnut internetin avulla, että esim. Kuopiossa ja Rovaniemellä on vain kaksi uusinta jumalanpalveluskaavaa käytössä (1968 ja 2000). Onko asia havaintojeni mukaan, vai onko kaikissa maakunnissa meille läheinen vanhan käsikirjan jumalanpalvelus vähintään kerran kuussa?
Vanhan käsikirjan mukaisia jumalanapalveluksia järjestetään - ihan niin kuin toteat - lähinnä Länsi-Suomessa, joskus muuallakin.
Itä-Suomessa näitä jumalanpalveluksia lienee harvemmin.
Papin lisäksi tarvittaisiin ainakin osaava kanttori, joka pystyisi säestämään vanhat virret ja toimimaan esilaulajana.
Kysymys 750
Odotan ...vähällä innolla iltaa.
Olen aina ollut jouluihminen. Lapsuuden perheessäni isäni on ollut alkoholisti, malttaa olla nykyään joulut juomatta, äitini on elämän tuolta pohjalta muovaama, äkäinen, iloton jne... He ovat pian 6kymppisiä.
Menin oman perheeni kanssa eilen heille joulun viettoon, myös sisareni tuli sinne. Olen seurannut kaikkien toimintaa ja minun on niin paha olla. Olemme kaikki aikuisia paitsi minun lapseni. Isäni on hermostunut, äiti äkäinen, he kiroilevar v.. saa... ja 'potkivat' enimpiä koiria pois edestä (eivät siis ihan potki vaan jalalla siirtävät, minun ja sisareni, emmehän voineet jättää niitä pois..) televisiosta katsotaan elokuvia, urheilua, ei mitään joulu ohjelmaa...
itkin eilen illalla saunassa kuinka paha on olla kun jokainen on äkäinen ja hermostunut, ja kun he kiroilevat, tai mököttävät hiljaa..eihän tässä ole mitään joulun tunnelmaa. Tällaista tämä on aina ollut, en vain taas arvannut että se menisi näin. Rukoilen jumalalta joulurauhaa sieluihimme. Miksi kaikkien sydämissä ei ole halua olla rauhassa ja toisille hyvä.
Hyvää joulun aikaa sinulle ja perheellesi!
Luin kuvaustasi ja tulin itsekin murheelliseksi puolestasi. Joulu on monessa kodissa melkoinen koettelemus. Ei osata sittenkään olla toisten kanssa. Monien odotukset ovat hyvin korkealla ja pettymys sitten sitä isompi. Olisiko mahdollista kumminkin mennä kirkkoon? Jos kaikki eivät lähde, niin ehkä sinun perheesi kanssa joku tai jotkut? Siellä voisi hiljentyä joulun sanomaan paremmin. Jopa jo se ensimmäinen joulu oli valtaisa koettelemus. Äärimmäisen raskas verollepano, pitkä matka raskauden viime hetkillä, sukulaisten ja kyläläisten epäluulo isyydestä, täynnä olevat majatalot, haiseva talli, epävarmuus tulevaisuudesta ja lapsesta, synnytys saastan keskellä, tulevat vainot Jeesus-lapsen takia, pako Egyptiin jne. Kaiken tämän keskellä ja keskelle joulu tuli sittenkin! Toisaalta oikea joulu ei riipu ulkonaisista seikoista ja olosuhteista. Mutta ymmärrän kyllä varsin hyvin, että ei ole kiva, jos koko ajan riidellään, tiuskitaan ja kiroillaan. Silti toivotan sinulle ja koko perheellesi siunattua joulunaikaa. Suokoon Jumala, että saat sitä rikkaamman joulun sydämeesi. Jeesus-lapsi ei kavahda tulemasta sinne lapsuutesi kotiin. Kyllä hän tahtoo antaa joulurauhansa kaiken rauhattomuuden keskelle. Siunattua joulujuhlaa toivottaen ja esirukouksin puolestasi.
Kysymys 749
Miksi elämäni pitää olla niin vaikeaa? Olen 15-vuotias ja minun pitäisi elää elämäni hauskimpaa aikaa, mutta sitä se ei tosiaan ole. Perheasiani jne. ovat kyllä kunnossa, mutta olen kauhean epävarma itsestäni. Minulla on päänahan ihottuma, jonka takia päänahkani hilseilee. Se on todella kiusallista. Hiukseni ovat myös aivan kauheat enkä siedä niitä. Löytyy minulta muitakin ongelmia, mutta nuo ovat ne minua eniten haittaavat.
Ennen uskoin Jumalaan, nykyään en tiedä mihin pitäisi uskoa. Olen pyytänyt pitkään apua, mutta kun sitä ei kuulunut en enää jaksanut rukoilla. Sanotaan myös, että Jumalalta ei saa pyytää mitään, miksi siis häneen pitäisi uskoa jos ei saa pyytää apua? Pitäisikö vain mennä ja luottaa että Jumala tietää paremmin mitä tarvitsemme? Se ei ole helppoa tässä tilanteessa.
En tiedä, mihin perustuu ajatus, että sinun "pitäisi elää elämäsi hauskimpaa aikaa" nyt 15-vuotiaana. Mahtaako olla mainosmaailman tai kaveripiirin markkinoima juttu? Kyllä minusta saat "nauttia" elämästäsi, mutta murrosikä on suurta henkisen kasvun aikaa. Sinä kasvat ja kypsyt siksi, joksi sinut on luotu. Kasvukivut kuuluvat nuoruuteen. Niin sinun kuin minun ja jokaisen muunkin. Olen varma siitä, että esim. päänahkasi ihottuma ei tule olemaan se kaikkein suurin ongelma elämässäsi jatkossa. Päinvastoin joku tämäntapainen juttu voi johdattaa meidät näkemään, että on tässä elämässä paljon muutakin - ja vielä tärkeämpää! Esim. tuo, mitä kerroit perheasioistasi ilahdutti minua kovasti. Mahtava ajallinen lahja, että koet olevasi tervetullut kotiin ja rakastettu siellä. Monilla tuhansilla ja kymmenillätuhansilla nuorilla ei tuota lahjaa ole. Heidän vanhempansa eivät ehkä välitä, lyövät, ryyppäävät ja ovat huonoina esimerkkeinä ja antavat lapsillensa huonot eväät elämän matkaa varten.
Ei kumminkaan ole syytä vähätellä vähääkään sitä, mitä nyt koet. Haluaisin kumminkin rohkaista, että paljon kivaa ehtii elämässäsi vielä tapahtua. Toivoisin, että sinä saisit elää sen Jumalasi ja Vapahtajasi kanssa. Myös tuo tunteesi epävarmuudesta on tila, jonka jokainen nuori kokee jossain vaiheessa. Myös ne kaikkein kovimmat "kundit ja gimmat" koulussa. Vaikka näytetään toista ulospäin, on sisällä kuitenkin epävarmuutta. Suurin syy tuohon "kovisteluun" lienee juuri sisäinen epävarmuus. Minusta on hienoa, että pystyt kirjoittamaan omasta epävarmuudestasi. Se on itse asiassa vahvuuden merkki!
Toivotan riemullista ja autuaallista joulujuhlaa.
Kysymys 748
Miten mahtaa olla - miten niin nuoret kuin vanhatkin, kristityiksi itsensa lukevat unohtavat ihan tavalliset kaytostavat, kun kohtaavat jotakin joka poikkeaa heidan omista toimintatavoistaan? Itse olen tehnyt muutamia ratkaisuja, jotka eivat lahipiiria miellyta, ja palaute on ollut valilla suorastaan torkeaa! He tietavat, mika on parasta, he tietavat, miksi olen nain toiminut, he olettavat "kuulustelumetodin" olevan paras reagointi omien mielipiteiden edistamiseksi, he tietavat jopa millainen olen - tuntematta tai kysymatta! Olen ollut valilla ihan allistynyt. Mitaan kristillista en ko. toimintatavoissa havaitse. Olisikohan siina pieni opetuksen ja oppimisen paikka itsekullekin? Nuortenillan aihe ehka? Esimerkiksi: tervehtiminen, onnittelut sen ja sen johdosta, kuulumisten kysely jne. Etta vaikka olisi sita mielta, etta menee ihan omaan osastoon taivaaseen ja ekassa luokassa, niin taalla maan paalla kuitenkin olisi hyva elella ihan fiksusti? terv ihmetteleva
Tällaista tapahtuu. Ja ehkäpä valitettavan usein. Syynä voi olla väärä taju siitä, että "minulla kristittynä olisi oikea mielipide joka asiaan" ja että "jotakuinkin Raamattua taitavana olen vallan mainio arvioimaan toisten tekemisiä". Väärin ymmärrettynä totuuden tunto ja luulo on äärimmäisen vahingollinen.
1. Korinttolaiskirjeen 8. luku antaa aika
hyvää opastusta
tähän.
Kyse oli eri lailla ajattelevista kristityistä. Asia koski (tosin meille hiukan vierasta) epäjumalille uhratun lihan syöntiä. Tuossa kohdassa Paavali puhuu Raamatun totuuden tärkeydestä, mutta toteaa myös, että oikeanlainen totuus johtaa rakkauteen, joka ottaa aidosti huomioon lähimmäisensä eikä totuuden avulla runno jotain omaa tahtoa väkisin läpi. Tämä läksy on hirmu vaikea. Sitä eivät opi kaikki koskaan. Tässä tarvitaan kärsivällisyyttä. Ajattele, että myös Korintissa oli juuri samantapaisia ongelmia. Kärsiväisellä opetuksella ja aidolla rakkaudella niistä päästiin yli.
Väliin me ehkä itsekin lankeamme johonkin vastaavaan. Silloin on hyvä rukoilla itselleen nöyryyttä, jotta voisi tehdä parannuksen ja ottaa nuhteen sanasta vaarin.
Voimia ja siunausta sinulle kaiken keskelle!
Kysymys 747
Tuossa aiemmin vastasit jonkun muusiikkiin liittyvään kysymykseen
(kysymys 741). No
nyt
pohdiskelin seuraavanlaista
juttua:
Mitä mieltä olet 'hollywoodin tyyliin' kuuluvasta kabbala-uskonnosta? Luin tuossa silmiini osunutta artikkelia Madonnasta ja ajattelin kuinka suuri painoarvo on nykyään suosittujen muusikoiden yms esimerkillä ja he saavat mielestäni aika paljon ihmisiä 'kääntymään' esim. musiikin avulla.
Itseeni se ei juuri ole vaikuttanut. Esimerkkinä vain että kuuntelen aika paljon erilaista musiikkia, iskelmää jne jopa raskaampaa koska esim.jokin sävel tai suurin osa sanoista on ihan ok. En nyt aikoihin mutta jokin aika sitten kuuntelin kotiteollisuutta ja eräät sanat menevät että "yhtä suurta jumalaa elämään en halua..." minä laulelen sen kuullessani mukana näillä sanoilla: "yhtä suurta jumalaa elämääni haluan.." ja se passaa siihen mainiosti. Löysin myös eilen elämääni uudet radioaallot, radiodei:n, musta oli ihana huomata että on myös kristillinen radio, uskoisin että tulen kuuntelemaan sitä aika usein. Lapselleni soitan paljon hengellisiä joululauluja taustalla hänen leikkiessään jne.
Mutta palatakseni vielä madonnaan yms. niin eikö toisaalta ole hassua että toitotetaan sitä omaa uskoa ja sitten voidaan kaiken kansan edessä hyppiä alusvaatteilla ja laulaa seksistä yms yleismaailmallisista asioita sanoen miten ihania asioita ne on näin ja noin tehden.. Olisipa mukavaa jos muusikot kautta linjan löytäisivät oikean kristillisyyden , miten paljon sitten oikeaa sanomaa saisimme eteenpäin.
Gospel ja muu hengellinen musiikki taitaa olla ainoaa laatuaan joka yrittää sanomaa viedä eteenpäin.
Käsittääkseni tämä uusi Hollywood-ilmiö kyllä väittää edustavansa ns. kabbala-uskontoa, mutta ainakin Israelissa ovat monet olleet kovasti pahoillaan siitä, että Madonna ja monet muut "muuttavat" tuota muinaista uskontoa toisenlaiseksi ja mieleisekseen. Ei tuo koko touhu vaikuta edes järkevältä, saatikka uskolta. Ei ole kyse kristinuskosta eikä edes juutalaisuudesta vaan jostain "new age" - tyyppisestä nykymuodista. Aikanaan sekin menee kyllä ohi ja sitten Hollywood saa taas jonkun uuden virtauksen, jota kaupitellaan.
Omaa muusiikin kuuntelua kannattaa tarkata Jumalan sanan valossa. Vääränlaiset tekstit vaikuttavat ainakin alitajuisesti.
Kysymys 746
Eräät käsikirjoitukset sijoittavat 1. Kor 14. luvun jakeet 33b-36 jakeen 40 jälkeen. Tämä näyttää osoittavan, että ne eivät ole erityisessä yhteydessä jakeessa 37 olevaan sanontaan "Herran käsky". Mikä siis tuo käsky on? Voisiko se olla jakeiden 39-40: - Sentähden, veljet, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta. Mutta kaikki tapahtukoon säädyllisesti ja järjestyksessä.
Nämä eräät käsikirjoitukset siirtävät jakeet 34-35 (eikä 33b-36!) jakeen 40 jälkeen. Kyse on joistakin (vaan ei kaikista) läntisen tekstimuodon käsikirjoituksista. Kaikki muut tekstit todistavat nykyisen järjestyksen puolesta. Ei liene kovinkaan totuudellista ruveta kampeamaan Paavalin ajatusta joksikin toiseksi tällaisten toissijaisten ratkaisujen suhteeen. Ja sitä paitsi: Mitä se sitten lopulta muuttaisi varsinaista asiaa, jos jakeet 34-35 olisivatkin jakeen 40 jälkeen? Jumalan sanaa ne olisivat silti ja siksi vielä yhtä ajankohtaisia kuin aikaisemmin. Meidän kirkon virkaratkaisu rikkoo näitä ja muita Jumalan sanan kohtia vastaan.
Kysymys 745
Kiitos vastauksestasi (kysymys 744)!
Olemme
kyllä kirkkohistorian lehtorin
kanssa
tehneet varasuunnitelman, jos lehdistön anti on niukkaa. Toisena
vaihtoehtona olisi rukoilevaisuuden toiminta Porissa 1900-luvun alussa.
Osaisitko sanoa, että onko tätä aihetta tutkittu entuudesta, ja onko
tämäkin aihe vaikeahko? Tiedän Harri Heinon ja Osmo Tiililän
kirjoittaneen rukoilevaisuudesta. Siunattua adventtia myös sinulle!
Rukoilevaisuutta on kaiken kaikkiaan tutkittu hirmu vähän. Minusta jossakin Helsingissä pitäisi olla Akreniuksen arkisto. Sitä ei kai ole tutkittu juuri lainkaan. Voisitko kysellä ja tarvittaessa olla se ensimmäinen tutkija? Käsittääkseni tästä samasta aiheesta olisi "helppo" työstää tutkimusta aina väitöskirjaan asti!
Ehdottaisin jotain tällaista! Porin 1900-luvun rukoilevaisuudesta lienee edessä jonkinlainen lähdeongelma.
Kysymys 744
Opiskelen teologiaa ja olen kiinnostunut rukoilevaisuudesta. Ehdotin proseminaaria vätevälle lehtorilleni aihetta ja hän ehdotti, että tutkisin rukoilevaisuutta sanomalehdistön kautta. Aiheena kandidaatin työhöni olisi: Rukoilevaisuuden julkisuuskuva 1900-luvun alun porilaisissa sanomalehdistössä. Osaatko sanoa mitä sanomalehtiä minun kannattaa tutkia ja kuinka yleistä oli rukoilevaisuudesta kirjoittelu? Vai etsinkö neulaa heiniköstä?
Mielestäni tosi laaja aihe proseminaarin aiheeksi! Sekä ajanjakson että aiheen puolesta. Mutta pääasia on, että olet innostunut tästä aiheesta.
Satakunnan päälehdet ovat Satakunnan Kansa ja Länsi-Suomi. Kuinka vanhoja nämä lehdet ovat, en pysty juuri nyt sanomaan. Tuntuu aika hurjalta ruveta summamutikassa selaamaan näitä ja muita lehtiä läpi ... Eikö kysymyksenasettelua kannattaisi tarkentaa?
Joka tapauksessa toivotan siunausta tutkimustyöhösi ja adventtiisi.
Kysymys 743
Gustaf Johansson kirjoittaa teoksessaan Pyhä uskomme sen luvussa
Kristillisen seurakunnan toimi: - Sisällinen ja ulkonainen elämä ovat
semmoisessa yhteydessä, että usko vaatii ulkonaisesti järjestettyä
jumalanpalvelusta. Mutta ulkonaiset asetukset eivät saa Henkeä
ja totuutta loukata tahi häiritä, vaan niiden tulee edistää seurakunnan
rakennusta. Apostolinen sääntö tässä kohden kuuluu: "Kaikki tapahtukoon
soveliaasti ja järjestyksessä" (1 Kor. 14:
40).
Miksi tämä kirjeen 14. luvun kokoava
jae
usein sivuutetaan ja sen
sijasta 'Herran käskyn' asemaan nostetaan tälle säännölle alisteinen
34. jakeen käytännön ohje?
Nykykirkko rikkoo näitä MOLEMPIA
jakeita vastaan jatkaessaan vielä ns. naispappeuden linjalla. Sillä se,
joka rikkoo "Herran käskyn" virkakysymyksessä, rikkoo jumalallisen
järjestyksen ja samalla on syypää soveliaisuuden vastaiseen käytäntöön.
Tuo 14. luvun kokoava jae ei sivuuta
aikaisempia jakeita.
Jae 34 on yksi käytännön esimerkki siitä,
kuinka j. 40 on ymmärrettävä.
Kysymys 742
Minua surettaa nykyisessä jumalanpalvelusmenossa se, että esirukouksesta on tahallaan jätetty pois Israelin, Jumalan omaisuuskansan siunaaminen. Miten rukoilevaiset tämän asian käsittävät? Toiseksi kysyisin teidän mielipidetänne laillistettuun aborttiin. Olen ollut pitemmän aikaa tyrmistynyt siihen välinpitämättömyyteen, millä asiaan suhtaudutaan. Käsittääkseni Raamattu puhuu "minä tunsin sinut jo idussasi". Miten tämä ilmeinen synti kartuttaa Jumalan vihaa suomalaisen yhteiskunnan päälle kun se on hyväksynyt lapsimurhat. Mikä on yksityisen ihmisen vastuu?
Ainakin omassa seurakunnassani (eli Kiukaisten srk) rukoillaan joka pyhä Israelin puolesta. Käytännön ratkaisut vaihtelevat varmaan eri seurakunnissa. Kannattaa ottaa asia puheeksi oman srk:si paimenten kanssa. Vanhassa kirkkorukouksessa Israelia ei ole muistettu (ehkä senkin takia, että Israelin valtiota ei silloin ollut olemassa).
Abortti on hyvin räikeä rikos ihmisyyttä vastaan. Se on sikiön eli puolustuskyvyttömän lapsen tappamista äitinsä kohtuun. Ihmettelen sitä äitiä, joka sallii tehdä omasta ruumiistaan kuoleman kamarin (yhtä lailla ihmettelen sitä isää, joka mahd. pakottaa puolisonsa tällaiseen hirmutekoon). Jeesus on tullut antamaan anteeksi myös nämä synnit. Hänen verensä sovitus antoi paikan paratiisissa myös murhamiehelle, joka ristin päällä kärsi viimeiset tuntinsa syvän autuuden ilossa. Sama ilo ja rauha on tarjona tänäänkin Vapahtajan sylissä.
Kysymys 741
Olen huomannut, että pidän Jazz musiikista, sekä klassisesta musiikista, koska ne auttavat rentoutumaan ja siirtämään ajatuksia muualle muuten niin kovasta arjesta. Mutta olen myös tietoinen siitä, vaarasta mikä näihin liittyy. Ja, että näiden syntyhistoria on osaksi syntinen. Olisiko tämän takia parempi jättää moiset kokonaan kuuntelematta? Vai olisko parempi, että etsisi samankaltaista musiikkia sekulaarin kentän ulkopuolelta? En ole missään syvissä kierteissä tämän asian kanssa, mutta mielestäni se on vakava, koska synti on myrkkyä ja siinä on sama onko sitä saavillinen vai tippa lusikan kärjessä, koska lopputulos on sama. Mitä ajattelette LS-rukoilevaisten keskuudessa tällaisesta asiasta? Olisiko parempi etsiä uusia musiikkilajeja, kuin olla jatkuvasti varuillaan sen suhteen, että radio pitää sulkea, jos sieltä tulee jotain sellaista, joka ei ole soveliasta. Internetissä on nykyään myös monenlaisia radiokanavia ympäri maapallon. Sekä sekulaareja, että kristillisiä, mutta valitettavasti niissäkin on monenlaista tarjontaa molemmilla puolilla. Sekä hengellisesti rakentavaa, että sellaista, joka erottaa Kristuksen tuntemisesta.
Kaikessa musiikissa on hyvää ja pahaa. On opittava valitsemaan vain se hyvä. Pahuutta emme voi karttaa sulkemalla itsemme kaiken pahan ja huonon ulkopuolelle. Syvimmältään paha on meissä itsessämme. Ei siis ole mikään ratkaisu, että huonon musiikin takia lopettaa koko musiikin kuuntelemisen tai että vääränlaisen nettitarjonnan takia torjuu koko netin. Kristitty on aina valintojen edessä. Ja hänen kuuluu evankeliumin vapaudessa, Pyhän Hengen voimassa ja uskonsa varmuudessa valita hyvä ja hylätä paha. Tämä pätee kaikkeen (ja erityisesti musiikkiin). Tarkemmin en tiedä, mitä klassista (tai jazz-) musiikkia tarkoitat. Toivon kumminkin, että näistä (melko) yleisistä suuntaviivoista olisi sinulle apua.
Tee ratkaisusi rukouksen kanssa Jumalan apuun turvaten.
Kysymys 740
Haluaisin saada varmuuden isävainajani käyttämästä ruokarukouksesta, jonka saimme kirjoitettua eräästä tilaissudesta otetusta videonauhasta.
Se kuului näin: Jeesuksen nimeen nyt kauniist pöytään, Herran sananpääll meit sielt syömäst juomast löytään. Me siitä hyvän saamm. vaan saakoon kiitoksen ain pöydän Herra suur. Nyt nimeen Jeesuksen Aamen.
Onko tämä oikeanlainen, toivon siihen vastausta.
Tuo kuulemasi ruokarukous kuului varmaan seuraavasti:
Jeesuksen nimeen nyt, me menem' kauniist' pöytään.
Ja Herran sanan päält', meit' syömäst, juomast' löytään.
Me siitä hyvän saam', vaan saakoon kiitoksen, se pöydän Herra suur' ain' nimeen Jeesukseen. Amen.
Kysymys 739
Suomalaisen Joulupukin esikuvia on ainakin kolme: piispa Pyhä Nikolaos, Pakkasukko (lastenkirjoissa monella nimellä esiintyvä talven haltia) ja Nuuttipukki-perinteen kautta ymmärtääkseni kreikkalainen luonnonhenki Pan. Joulutontut ovat taas pakanallisia kodinhaltioita, jotka ovat saaneet postikortitaiteen kautta jouluisen leiman. Joulun ajankohta taas määräytyi aikoinaan roomalaisten keskitalven (saturnalia, solis invicti)juhlien mukaan. Joulu sananakin (yule englanniksi) on ajalta ennen kristinuskoa.
Onko kristillinen jouluperinteemme 'pessyt' pakanuuden näistä perinteistä vai pitäisikö meidän varoa ja vastustaa niitä?
Kyllä kristillinen jouluperinne on voimallinen jo ihan itsessäänkin valloittamaan ihmissydämen. Ei siihen tarvita mitään apua jostakin muusta perinteestä. Osa näistä perinteistä on kristillisiä ja siis osoittavat, kuinka joulun sanoma on otettu uskovaisella sydämellä vastaan. Osa perinteistä on pakanallisia (tai puolipakanallisia). Nehän voimme kristillisen vapauden nimessä heittää menemään.
Kysymys 738
Olen ymmärtänyt, että apostolinen virka on annettu koko seurakunnalle.
Nikean uskontunnustuksessakin mainitaan yksi, pyhä, yhteinen ja
apostolinen seurakunta. Matteuksen 23. luvun
alku torjuu
mielestäni
kaikki virkakäsitykset, jotka nostavat jonkun erilleen kristittyjen
joukosta. Tukeudun myös Lutherin kirjoitukseen Kirkon Baabelin
vankeudesta, sen lukuun Papiksi vihkimisestä. Millä raamatullisella perusteella joku olisi esimerkiksi sukupuolensa vuoksi muita pätevämpi hoitamaan tätä kaikille kuuluvaa virkaa?
kts. "Pieni opas vanhan käsikirjan
jumalanpalvelukseen - Liite: Kysymys
kirkon virasta". Sieltä lopusta löytyy liite, jossa selvitetään
näitä asioita.
Lisäksi voit Luther-säätiöstä
tilata minun ja Matti Väisäsen vihkoa
"Raamattu ja paimenvirka". Se ei maksa mitään.
Kysymys 737
Onko rukoilevaisissa mukana paljon nuoria? Olen itse 22-vuotias miespuolinen ja minua kiinnostaa ikäisteni kuuluminen rukoilevaisiin. Olen aina ollut uskossa ja tuntenut Jumalan johdatusta, mutta tämän syksyn aikana olen tuntenut erityistä kaipuuta Jumalaa kohtaan. Olen aika yksinäinen ja haluaisin löytää uskovan tyttöystävän, joka omaisi samat arvot kuin minäkin. Löysin nämä sivut ja tuli vain mieleeni kysäistä.
Kyllä meitä nuoria on mukana toiminnassa paljonkin. Mukaan mahtuu. On tosiaan hyvä rukoilla itselleen uskovaa puolisoa. Ja on samoin hyvä muistaa, että ensin kuuluu etsiä "Jumalan valtakuntaa", niin "kaikki muu" annetaan sen myötä (Matt. 6:33).