Kysymykset
Kysymys 848
vastasit hyvin odottavalle äidille, kiitos! Mutta kun äiti tietäisi, että vauvan äitinä olo on yleensä vielä helppoa aikaa. Anoppi sanoi että "vauva talloo syliä, vanhempi lapsi sydäntä". Aikuisista lapsista on huolta. Muutaman lapsen (18-29v) äitinä en vieläkään ole "vapautunut" huolista, vaikka lapseni ovat työssä ja opiskelevat säntillisesti. Yhdestä tyttärestäni Essistä olen erityisen huolissani lähes koko ajan: hän loukkasi polvensa urheilutunnilla, kaatuilee sen jälkeen katkoen nilkkansa, hampaansa jne ja parantumiset kestävät kuukausia. Hän on myös luonteeltaan herkkä ja äkkipikainen. Joka aamu ja ilta mietin onko Essi pärjännyt, ei kaatunut, ja rukoilen, että Jeesus ottaa Essin syliinsä ja kantaa käsillään yli päivän vaarojen. Huolehtiminen haittaa jo omaa työn tekoani. Ovatko muut äidit yhtä huolissaan? Essin mukaan liika kanaemomaisuus estää hänen kehitystään.
Hyvät ja rakastavat äidit ovat huolehtivaisia. Eikä siinä sinänsä ole mitään kaduttavaa. Joskus kuitenkin ylenpalttinen murehtiminen rasittaa omaa sydäntä ja ärsyttää suunnattomasti omaa jälkikasvua. Olisi uskallettava "päästää irti". Voimme varmaan vanhempina antaa ohjeita edelleen, mutta olisi varottava, ettemme ikään kuin rupea elämään lapsen kanssa tai jopa lapsen puolesta hänen elämäänsä.
Matteuksen vuorisaarnan 6. luvun loppu (jakeesta 25 alkaen) olisi varmaan hyvää luettavaa. Siinä puhutaan huolista. Samoin kannattaa lukea Room. 8:28. Muista lisäksi "puhua Jumalalle enemmän lapsesta kuin lapselle omista huolistasi". Jätä huolet Jumalalle ja keskity lapseesi ja hänen elämäänsä tässä toivossa. Ei se kylläkään kovin helppoa tule olemaan. Silti meillä kristityillä on tämä etuoikeus jättää mieltä painavat asiat Jumalalle ja keskittyä elämiseen. On hyvä lukea myös 1. Piet. 5:7. Se koskee sinua ja lastasi ja jokaista.
Kysymys 847
Miksi naispappeja on nyt jo melkein kaikki kirkoissamme toimittamassa erillaisia tilaisuuksia? Eikö Raamatussa oleva selvä kielto heitä olemasta pappina enää vaikuta heihin olenkaan?
Valitettavasti kirkkomme on langennut raskaasti hyväksyessään jo v. 1986 epäraamatullisen naispappeuden. Nyt lisäksi on aloitettu ajojahti apostolisen paimenviran haltijoita vastaan. Seurakunnan viroista heitä potkitaan pois. Uusia raamatullisia paimenia tulee opiskelemaan yhä harvemmin. Jotkut nyt virassa olevista siirtyvät opettajiksi tai järjestöihin. Vuosien saatossa naispappien osuus on kasvanut valtavasti. Siinä syy. Yhä on ja tulee aina olemaan sellaisia jumalanpalveluksia, joissa ei epäapostolinen virka ole vallalla. Hakeudutaan niihin ja iloitaan ihan sydämen kyllyydestä autuuden lahjoista.
Kysymys 846
Olen ymmärtänyt, että on ilman muuta väärin ottaa vastaan lahja tai muuta omaisuutta (esim. rahaa tai aineellista omaisuutta tai mitä tahansa) sellaiselta ihmiseltä, joka on vahvasti vastustanut Jumalan totuutta (osoittanut selkeästi oman torjuvan ja kielteisen asenteensa) joko sanoillaan tai elämällään ja käytöksellään tai muutoin sitten, että se on ilmiselvää. Ja näin mielestäni asianlaita, vaikka kysymyksessä olisi oma perheenjäsen. (Poikkeuksena tietysti esim. se, että lapsi tai nuori tarvitsee vanhempiensa tukea, niin kauan kunnes pärjää omillaan ja vanhempien tukea on silloin täysi oikeus käyttää, jos muuta järkevää vaihtoehtoa ei löydy).
Entäpä jos on tällaiselta ihmiseltä aikaisemmin saanut lahjoja tai ihan muuten vaan jotain tavaraa ilmaiseksi vaikka muutama vuosi sitten? Pitäisikö ne palauttaa asianomaiselle vai antaa esim. keräykseen tai ilmaiseksi jollekin muulle? Onko sallittua säilyttää tällaiselta ihmiseltä saatua tavaraa kotonaan?
Varmaan kannattaa jälleen kerran hetkeksi pysähtyä Raamatun ääreen ja miettiä kysymystä sen valossa.
Lue rukouksella esim. 2. Moos.
3:21-22,
11:2-3 ja 12:35-36.
Vrt. jo 1. Moos. 15:14.
Näissä kohdissa kerrotaan, miten Egyptin vitsauksilla lyöty kansa
kuitenkin kaiken jumalakielteisyytensä keskellä antoi runsaita ja
kalliita lahjoja israelilaisille. Siksi ei minusta ole mitenkään
välttämätöntä, että pitäisi antaa pois saamansa lahjat. Jos taas niitä
ei halua pitää tai niillä ei ole itselle käyttöä, niin ne voi antaa
hyväntekeväisyyteen.
Kysymys 845
Odotan lasta ja se on vastaus rukouksiini. Miksi kuitenkaan en jaksa iloita.... minulla on niin paha olo koko ajan ja ällöttää, voi kun Jumala auttaisi ja ottaisi tämän pahan olon pois, en jaksa edes 2vuotiasta tyttöäni katsoa kun koko ajan heikottaa..
Raskausaika on "raskasta", väliin hyvin raskasta. Se on Raamatun mukaan osa syntiinlankeemuksen seurauksista (1. Moos. 3:16). Voit ajatella, että tämä aika ei kuitenkaan kestä loputtomasti. Siihen tulee muutos ja myös elämä muuttuu todennäköisesti sen myötä ihan toiseksi. Väliin esim. hyvin väsyneenä ja uupuneena voi oma elämä tai tulevaisuus näyttää perin synkältä. Mutta sitten kun on saanut levätä ja rauhoittua, huomaa, että taas jaksaa. Kristittynä saamme lisäksi turvata siihen, että Jumala johtaa kaikki asiamme parhain päin (Room. 8:28). Hän pystyy jopa kääntämään täysin surkeat tai huonot asiat hyviksi. Hänellä on oma aikataulunsa, jota emme voi muuttaa. Lisäksi pitäisin erittäin hyvänä, jos hakisit ja saisit apua esim. vanhemmiltasi ja sukulaisilta, ystäviltä ja tietysti - mieheltäsi. Tarkoitan siis ihan käytännöllistä apua arkisissa askareissa ja päivän töissä. Toivotan sinulle siunausta ja voimia. Muista, että "lapset ovat Herran lahja" (Ps. 127:3), vaikka niistä epäilemättä on paljon vaivaa ja työtä.
Kysymys 844
Onko gideonit oikealla asialla? Lueskelin heidän pientä kirjaa ja mietin tätä.
He jakavat ympäri maailmaa raamattuja niille, joilla sitä ei ole. Ja niihin paikkoihin, joista sitä ei muuten löytyisi. He tekevät arvokasta työtä.
Kysymys 843
Tänään oli tätini 96 v. siunaustilaisuus Ylösnousemuskappelissa Turussa. Hän on nuorena tyttönä toiminut sokeutuneen maallikkosaarnaajan Heikki Onnelan "silminä" matkoilla. Etsin tietoja tästä saarnamiehestä. Tätini oli syntynyt Vampulassa ja sukua asui Alastaron seudulla. Kuuluiko tämä mies Länsi Suomen Rukoilevaisiin, kuten muistelen kuulleeni.
Välitän tämän kysymyksesi nettisivujen lukijoille, jotka voinevat auttaa sinua eteenpäin tiedon saamisessa.
Kysymys 842
Tarvitseeko minun kristittynä pelätä demoneja? Esim. jos kävelen vaikka pimeässä talossa, niin tarvitseeko minun pelätä, että joku demoni fyysisesti hyökkää kimppuuni?
Ei tarvitse. Kasteesi pelastaa sinut synnin, kuoleman ja perkeleen alta (näin asia todetaan nasevasti Vähässä Katekisuksessa). Siksi ei ole mitään pelättävää. Turvaa Jeesukseen, joka on pimeyden ja pahojen henkien voittaja.
Kysymys 841
Voiko kristitty hyvällä omallatunnolla hakea työttömyyskorvausta?
Voi. Ei siihen ole estettä. Jos yrittää parhaansa eikä siltikään onnistu saamaan työtä, voi "hyvällä omallatunnolla" käyttää sitä mahdollisuutta, jonka valtio on luonut vähäosaisten auttamiseksi. Sitä paitsi tulee muistaa, että tällainen kunnon sosiaaliturva on yksi kristinuskon vaikutuksista länsimaissa!
Kysymys 840
Minua on pyydetty sylikummiksi, mutta ongelmana on kuitenki se etten itse kuulu kirkkoon. Joten mitä tässä asiassa voisin tehdä? Tiedän että minun pitäisi kuulua kirkkoon ensin, mutta miten se tapahtuu tai mitä minun pitäisi tehdä?
Liity kirkkoon! Ei tämä ongelma muuten ratkea. Kummina voi toimia tosin myös jonkun "muun kristillisen kirkon" jäsen, joka hyväksyy luterilaisen kirkkomme kasteen. Mutta sellaisesta ei tässä liene kyse, vai kuinka? Siunausta sinulle kummin tehtävään.
Kysymys 839
Mihin sanomaan perustuu liturgiset värit Jumalanpalveluksissa? Olen jostain saanut tietää, että aikanaan käytettiin myös eri värejä, kunnes joku suuntaus muutti asut mustiksi 1800- luvulla. Joidenkin mielestä papin ainoa oikea alttari asu on musta!
Alkuaan on kirkossa ollut vahva
mieltymys valkoiseen väriin. Se on perua jakeesta
Ilm. 6:11. Puhtauden ja taivaan väri.
Ensimmäinen väriä koskeva määräys annettiin pääsiäisestä, jolloin oli käytettävä nimenomaan valkoista väriä. Sittemmin tuli mukaan musta katumuksen merkiksi katumuspäiviksi (ja kuoleman merkiksi pitkäperjantaiksi). Vasta Innocentius III (1200) antoi tarkemmat määräykset värien käytöstä.
Muita värejä ovat vihreä (joka myöhemmin liitettiin toivoon ja kasvuun, kristilliseen arkeen ja kilvoitukseen), violetti (joka rinnastetaan katumukseen ja parannukseen) ja punainen (joka on veritodistuksen väri). Varsinkin Ruotsissa käytetään violetin rinnalla tai sijasta sinistä, mutta katolisessa kirkossa siitä itse asiassa on olemassa määräys, joka kieltää sinisen käytön!
Värien käyttö ja kirkollinen vaatetus meni välillä pröystäilyn tasolle. Haluttiin entistä komeampaa ja koreampaa. Rahaa meni liikaa vaatetukseen ja oli poissa tärkeämmästä. Myös me miehet osaamme siis koreilla vaatteilla! Ei se ole ainoastaan naisten mieleen ... Tiettyä yksinkertaisuutta tavoiteltaessa mieltymys pelkkään mustaan nousi myöhemmin esiin vahvana. Ehkä siinä oli mukana myös tietämättömyyttä liturgisten värien merkityksestä. Koska Raamatussa ei ollut erikseen säädetty väreistä, niitä ei kaikki pitäneet tarpeellisina. Musta pelkkänä värinä kirkossa ei tietääkseni ole koskaan ollut vallitseva käytäntö. Joskus vasta myöhemmin tällaista pyrkimystä on esiintynyt. Alkuaan kirkossa oli mieltymystä valkoiseen ja nytkö pitäisi tyytyä pelkkään mustaan? Minusta on hienoa, että Jumalan luoma ja meille iloa tuottava kaunis värimaailma palvelee Raamatun totuuden ja hengellisen sanoman julistusta.
Kysymys 838
Olen astunut Puolustusvoimien palvelukseen ja sitämyötä vannon virkavalan "Lupaan ja vannon kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä, että virassani jne."
Työssäni koulutan varusmiehiä, tärkeimpänä tavoitteenani, että he pystyisivät täyttämään paikkansa rivissä, jos maatamme kohtaa sota/kriisi. Mutta myös niin, että he täyttäisivät paikkansa yhteiskuntamme riveissä myös rauhan aikana.
Tässä asiassa minulla itsellään ei ole moraalista tai eettistä ristiriitaa. Olen tehnyt tilit selviksi Jumalan kanssa.
Kysymys on, että miten kristinusko ja Luterilainen kirkko suhtautuu maanpuolustustoimintaan, esivallan palvelemiseen sotilasammattissa ja kotimaan aseelliseen puolustamiseen?
Suomen kristityt suhtautuvat
pääsääntöisesti hyvin myönteisesti puolustusvoimien toimintaan.
Room. 13 puhuu paljon siitä, että esivalta
ei turhaan miekkaa kanna. Siinä
on
poliisi ja armeija mukaanluettuna. Siksi kristitty voi toimia sotilaana
armeijan palveluksessa. Se on arvokasta työtä. Etenkin kun ajattelemme
oman maamme historiaa ja käytyjä sotia. Missä olisimme, jos ei
kansakunta olisi taistellut ja Herran armosta saanut säilyttää vapaata
isänmaata? Oletko muuten huomannut, että Raamatussa on useita
mainintoja "sadanpäämiehistä" ja ne kaikki ovat todella myönteisiä!
Etsi huviksesi nämä Raamatustasi. Lue koko UT läpi ja laske, kuinka
monta löydät ... Tuskin näin rohkaisevaa kuvaa annettaisiin
sadanpäämiehistä, jos he olisivat palvelleet ihan jumalattomassa
virassa. Sekin puhuu paljon! Sitten on eri asia, jos ruvetaan aseilla
mesomaan ja luomaan esim. Suur-Suomea tai Suur-Eurooppaa. Toisten
alistaminen aseitten voimalla ei ikinä ole oikein. Kun Johannes
Kastajan luo tuli sotilaita kysymään neuvoa autuudesta, hän kehotti
heitä toimittamaan sotilasviran velvollisuudet tunnollisesti eikä muita
ihmisiä sortaen. Tästä voi lukea Matt. ja
Luuk. 3
luvuista.
Toivotan sinulle siunausta työhösi ja sotilasuraasi. Palvele ja rukoile armaan isänmaasi puolesta kaikesta sydämestäsi. Olkoon siniristilippu silmissäsi kallis ja aina sydämessäsi turvaa ja lohtua tuoden.
Kysymys 837
Mikä on oikea suhde armolahjoihin ja mitä niistä tulisi ajatella luterilaisen näkemyksen valossa? Joissakin uskon ryhmissä ne ovat hyvin korostetussa asemassa, rukoilevaisudessa en ole liioin niistä opetusta kuullut. Ymmärrän, ettei niistä tule tehdä pääasiaa, mutta kummalliselta myös tuntuu, jos niistä kokonaan vaietaan.
Rukoilevaisuuden syntyyn liittyi "karismaattisia" kokemuksia. Hyvinkin voimakkaita. Lue niistä näiltä webbisivuilta. Siksi rukoilevaisuuteen on aina liittynyt vahva tunto siitä, että Pyhä Henki vaikuttaa seurakunnassa. Samoin rukous merkitsee paljon rukoilevaisuudessa. Sen kautta on tapahtunut moniakin ihmeitä. Niistä ei kuitenkaan "mesota" eikä niitä haluta niin tuoda julkisuuteen kuin nykyään on ehkä useammin tapana. Tämän mukaisesti me tahdomme myös opettaa. Jos tämä opetus ei sitten ole riittävästi ollut esille, vika on meissä saarnaajissa.
Kysymys 836
rukoilevaisuushan on ollut maalikkoliike, joissa puheet ovat yleensä perustuneet puhujan rakkaimpiin postilloihin ja niiden syvälliseen hengelliseen kokemiseen ja läpikäymiseen. Niistä rukoilevaiset ovat vuosisatoja maistaneet salattua mannaa ja itse pienentyneet ja Jeesus kasvanut. Taistelu on ollut ensi sijassa taistelua itseä vasteen, ei jotain kirkkotaistelua.
Mikä nykyään tilanne on postillojen kohdalla rukoilevaisssuudessa? Miksi puheiden painotus on siirtynyt varsin toiselle laidalle, rukoileavismaallikoit puhuivat Pyhän Hengen vaikuttamasta uudestisyntymiestä ja toisesta herätyksestä, jossa tullaan yhä syvemmin tuntemaan oma pahuus ei maailman pahuus. Armahda meitä, Kriste!
Rukoilevaisuus on aina taistellut Jumalan sanan puolesta. Ei ne postillat pelkästään vaan erityisesti se, että Jumala puhuu ja on puhunut Raamatussa. Sen mukaan on kuulunut saarnata ei vain rukoilevaisuudessa vaan kaikkialla, missä apostolinen kirkko on ja vaikuttaa. Tähän kuuluu omalta osaltaan ns. kirkkotaistelu. Emme voi olla tunnustavia kristittyjä tai rukoilevaisia ikään kuin jossain "tyhjiössä" vaan juuri siinä kirkossa, jossa me olemme ja elämme. Jo rukoilevaisuuden syntyyn liittyy hyvin paljon kirkkotaistelua (lue tuosta ajasta näiltä sivuilta). Samoin viime vuosisadalla esim. Paavola taisteli ihan jopa kirkolliskokouksessa raamatullisten arvojen puolesta. Eikä tuota taistelua käytyä jossain kirkkopolittisessa hengessä! Kyllä siinä oli kyse Pyhän Hengen vaikuttamasta viisaudesta. Mielestäni kuvitelma siitä, että ennen vain "ollaan istuttu jossain pirtissä ja luettu postilloja hiljaa" ei ollenkaan vastaa elävää historiaa. Totinen ja tunnossa herkkä uskova joutuu tällaisena aikana kuin tämä varoittamaan luopumuksen kauheudesta ja eksytyksen voimasta.
Kysymys 835
Minua askarruttaa kaksi aihetta. Ensinnäkin pitäisikö Jeesukseen sovintoveren pelastavaan vaikutukseen uskovalla olla pelastusvarmuus? Toiseksi, onko usko tahdon asia? Kiitos vastauksesta ja siunausta Sinulle.
Kyllä Jumala hvyydessänsä meitä kohtaan tahtoo lahjoittaa tuon pelastusvarmuuden. Hän on antanut omaan rakkaan Poikansa meidän syntiemme edestä ja täyttänyt kaiken autuudeksemme. Tottahan se on silloin täysin varmaan, kun kerran Jumala on sen tehnyt eikä hän jätä mitään vajaaksi. Kristus sanoi viimeisinä sanoinansa: Se on täytetty! Siinä on sen pelastusvarmuus, johon saat panna turvasi. Se ei petä.
Kyllä usko on myös tahdon asia. Erityisesti kyseessä on Jumalan hyvä tahto. Hän tahtoo, että me pelastumme. Siksi hän antaa sen ihanan evankeliumin kaikua korviimme. Se vaikuttaa myös meissä. Meidän vastahakoinen tahto muuttuu. Tahdomme sitä, mitä Jumala tahtoo. Ja näin nöyrrymme hänen lahjoittamaan pelastukseen. Me rukoilemme: "Tapahtukoon sinun tahtosi!"
Kysymys 834
Pääsevätkö eläimet taivaaseen? Eiväthän he ole tehneet mitään pahaa, mutta eiväthän he ole Jumalan kuvia.
Koska Jumala on luonut tämän maailman eläimineen kaikkineen ja hän on kerran luova myös uudet taivaat ja maat, niin on siellä taivaan kirkkaudessa sitä samaa luomakunnan rikkautta kuin täälläkin (jopa vielä runsaammassa määrin). Siksi tulevassakin maailmassa on yhtä lailla sitä Jumalan luomaa hyvyyttä kuin täälläkin. Tämän tähden on päivänselvää, että eläimiä ei luotu vain tätä maailmaa varten vaan osana luomakunnan ihanuutta, joka uudistuu taivaassa entistä ihanammaksi. Luther puhui tyttärelleen (joka kerran suri kuollutta koiraansa), että taivaassa on koiria, joilla on "kultaiset karvat" ja "timanttiset silmät" jne (en muista tarkaan kuvausta, mutta se ajatus meni jotensakin näin). Aika komea selitys!
Kysymys 833
onko kansalaistottelemattomuus oikein luterilaisuudessa? Vaikka sellainenhan valtiojohto kuin Jumala sen antaa, mutta jos päättäjien päätökset ovat avoimesti ristiriidassa kristillisen käsityksen mukaan voiko toimia ns. passiivisesti. Onko mielenosoitukset sallittuja osallistua näin luterilaisena?
Kyllä varsinkin passiivinen vastarinta on kristitylle mahdollinen. Aktiivinen kumoustoiminta sitä vastoin ei ole soveliasta hänelle. Jumalan sanan kanssa ristiriitaisia päätöksiä kristityn ei kuulu totella. Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä (Apt. 5:29). Lue myös kysymys 790 ja siihen annettu vastaus.
Kysymys 832
jos syttyy sota onko oikein lähteä maasta pakoon jos ei halua joutua sotimaan ja mahdollisesti tappamaan muita. vai onko se enemmän kristillistä, että jää puolustamaan aseettomana, tosin minut on jo armeijan käyneenä määrätty tehtäviin, jossa joutuisin olemaan lähituntumassa puolustuslinjalla.
Sodan syttyessä maasta pakeneminen ei välttämättä onnistu. Jos on komennettu palvelukseen, syyllistyy rintamakarkuruuteen ja se saa rangaistuksekseeen sota-aikana ankaran tuomion (voinee johtaa jopa kuolemantuomioon). Sen lisäksi pakoon luikkiminen alentaa vahvasti muiden taistelumoraalia. Sitäkö kristittynä hakee? Sotatilanteessa sodanjohdolta tarvitaan myös ymmärtämystä ja tilannetajua. Ei ole mitään mieltä tapattaa miehiä etulinjassa jonkun toivottoman tai mahdottoman tehtävän suorittamiseksi. Täytyy osota myös vetäytyä ja ryhmittäytyä uudelleen parempiin taisteluasemiin jne. Tietysti ei aina ole poissuljettua sekään, että joku voi ulkomailta käsin paremmin pystyä toimimaan isänmaansa hyväksi kuin kotimaassa.
Kysymys 831
Huolestuteena Ruotsin kirkon tilanteesta pelkään saman liberaalisuuntaus homojen vihkimisessä rantautuvan maahamme. Mitä jos kirkkomme alkaa vihkiä homoja, mielestäni silloin ollaan edetty hyvin kauas pois Raamatusta. Mietin jos sellainen tulee voimaan kirkossamme haluanko kuulua siihen enää. Onko kirkosta eroaminen oikein, vaikka pidän luterilaisuutta, sellaisena kuin tunnustuskirjat antvat ymmärtää parhaimpana kirkkona. Mihin kirkkoon voisin liittyä? En haluaisi olla "pakanakaan". Vaikuttaako pelastukseen, jos kuuluu muuhun kristilliseen kirkkoon esim. katolilaiseen tai ortodoksiseen, joissa on traditiota isolla T:llä!
Kristityn on tärkeää kuulua johonkin kirkkoon. Uskon kautta uskova on Kristuksen kirkon jäsen. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö hän olisi tai hänen kuuluisi olla jonkun kirkon jäsen. Kristus perusti seurakuntansa tänne maailmaan, ja se seurakunta ei ole vain kaunis ajatus vaan kouriintuntuva todellisuus. Jos kirkosta eroaa, minne sitten? Ei ole hyvä, jos jää ikään kuin "roikkumaan" seurakunnan ulkopuolelle eikä koskaan sitoudu jäseneksi mihinkään yhteisöön. Lisäksi meidän on vakavasti mietittävä sitä, luovutammeko kirkon tuosta vain omaan paatumukseensa vai voisinko toimia innokkaasti kirkon uudistumiseksi. Muista, että Jeesuskin maksoi temppelille veroa, vaikka arvosteli ankarasti sen ajan papistoa (saddukeuksia ja kirjanoppineita) ja piti heitä luopioina. Lue Matt. 17:24-27! Mutta myönnän kyllä, että tilanne on käynyt pahaksi ja ei kovin mielellään syytäisi rahaa tällaisen kirkon tukemiseen. Silti ei voi välttyä ajatukselta, että kirkosta eroaminen ei ratkaisisi mitään. Lienee parempi kärsiä ja rukoilla Jumalan rangaistuksen poistumista kansamme yltä ja uusia herätysten aikoja.
Kysymys 830
Lukioomme on tullut muutama muslimioppilas. Harmittaa kun he eivät varmaan tiedä Jeesuksesta. Onko oikein, että menen kertomaan heille Jeesuksesta vai annanko heidän uskoa muhamettiinsa? Hiukan kurjaa, jos heil ei voi kertoa evankeliumin ilosanomasta, mut onko se sit tyrkyttämistä, jos menen välitunnilla juttelemaan uskonnosta?
Muslimien kanssa on yleensä paljon helpompi jutella uskonasioista kuin suomalaisten kanssa. Käy ihmeessä juttelemaan!
Älä tyrkytä sanomaasi. Kysele heiltä ja ole sydänystävä. Luulen, että he kertovat aika mielellään omasta uskostaan. Kerro sitten sinä omastasi. Jutelkaa ja olkaa kanssakäymisissä. Rukoile myös heidän puolestaan.
Kysymys 829
Miten arkkipiispa valitaan? Voinko itse vaikuttaa valintaan, koska asun arkkihiippakunnassa? En vaan taas haluaisi mitään liberaalia arkkipiispaa! Ketä 1900-luvun arkkipiispoista sinä arvostat eniten? Minusta arkkipiispa Johansson tuntuu olevan viimeisin kunnon arkkipiispa.
Arkkipiispan vaalissa äänestävät arkkihiippakunnan papit + valitut maallikot. Nykyään myös muiden hiippakuntien tuomiokapitulit sekä valitut maallikot osallistuvat valintaan. Arviolta ehkä suhde on noin 65-35 % arkkihiippakunnan edustajiston hyväksi. Luultavasti et itse juurikaan voi vaikuttaa valintaan (ellet sitten ole esim. tuollainen valittu maallikko taikka pappi)! Rukouksessa kannattaa muistaa vaalia, jos sitä vaikutetaan.
Noista menneistä arkkipiispoista on vaikea sanoa. Arvostan todella vain sellaista arkkipiispaa, joka seisoo Jumalan sanan takana. Oli tuo Johansson hyvä, mutta omana aikanaan tiettyjen muotivirtausten innoittama.
Kysymys 828
Mihin Halloween juontaa juurensa, muuta kuin Amerikkaan? Onko sillä mitään kristillistä taustaa vai onko se pakanallinen juhla? Harmittaa vain kun pakkosyötetään amerikkalaista kulttuuria kuten halloween ja ystävänpäivä.
Wikipediasta löytyy tällä hetkellä seuraavaa Halloweenista:
"Halloween on anglosaksisissa maissa Suomen pyhäinpäivän tienoilla lokakuun viimeisenä päivänä 31.10. vietettävä juhlapäivä, alkuaan muinaisten kelttien talven alkamisen päivä, jolloin vainajahenkien uskottiin liikkuvan.Nimi on lyhenne englannin sanoista All Hallows' Eve eli pyhäinpäivän aatto."
"Halloweeniä on vietetty Euroopassa vanhastaan kelttiläisen perinteen vaikuttamissa anglosaksisissa maissa, kuten Englannissa, Skotlannissa ja Irlannissa. Esimerkiksi Suomessa juhla tunnetaan kuitenkin ennen muuta amerikkalaisessa muodossaan. Yhdysvaltoihin juhlan toivat irlantilaiset ja skotlantilaiset siirtolaiset, ja se on nykyisin Yhdysvalloissa vuoden kuudenneksi merkittävin juhlapäivä kaupallisesti. Halloween on vahvasti esillä amerikkalaisessa populaarikulttuurissa ja on sen kautta viime vuosina levinnyt laajemmallekin Eurooppaan, myös Suomeen."
Kysymys 827
mua mietityttää toi Kain. Jos Aatami ja Eeva saivat vain Kainin ja Aabelin niin kenen kanssa Kain meni "yhtyi" tapettuaan Aabelin? Eihän Raamatus kerrota syntyikö Aatamille ja Eevalle lisää lapsia, siis tyttölapsia, mut ei kai Kain sisareensa yhtyisi? Vai loiko Jumala jossain vaiheessa Kainille oman vaimon ja jos loi oliko hänessä myös perisynti? Ain välillä tulee pohtineeks tällaisia asioita, vaik ei ne niin tärkeitä ole, kai...
Aadamille ja Eevalle syntyi muitakin lapsia. Lue 1. Moos. 5:4. Sen myötä löytyi suvunjatkamisen mahdollisuus. Alkuaikaan, kun geenit eivät vielä olleet "degeneroituneet" eli huonontuneet (erikoinen ilmiö, joka jatkuvasti etenee ihmiskunnan vanhetessa), ei mitään vaaraa ollut sisarusavioliitoissa. Vasta myöhemmin Jumala kielsi tämän. Nykyään sisarus- ja serkkuavioliitoissa syntyy oikeastaan pääsääntöisesti jotenkin vammautuneita (henkisesti taikka muuten) lapsia.
Kysymys 826
Tekeekö lääkäri syntiä määrätessään potilaalle e-pillereitä, jälkiehkäisyä, kierukan tai lähetteen raskaudenkeskeytykseen, tai esim. asettaessaan potilaalle kierukan? Entä tekeekö apteekkihenkilökunta syntiä myydessään asiakkaalle jonkin em. valmisteen?
Kyllä tämä kysymys on tärkeä. Puhtaan omantuntonsa mukaan toimiva lääkäri ei voi osallistua mitenkään raskaudenkeskeytykseen. Se ei kuitenkaan aina ole selvää, kuinka nuo erilaiset ehkäisymenetelmät toimivat ja tapahtuuko niiden kautta "varhaisen abortin" kaltainen vääryys. Ainakin aikaisemmat kuparikierukat tuhosivat usein juuri hedelmöittyneen munasolun. Monissa pillereissä on yhä vielä sama vaikutus taustalla ikään kuin varmistamamassa, että äidin raskaus ei pääse jatkumaan. Koska koko yhteiskunta on lähtenyt säätämään väärää lakia raskaudenkeskeytyksestä, sen vaikutus heijastuu yhä kauemmas myyntiorganissatioihin asti. Kristittynä joutuu varmaan miettimään, olisko apteekkarilla mahdollisuus kieltäytyä niistä myyntituotteista, jotka selvästi palvelevat vain syntymättömän lapsen tappamista. On kuitenkin muistettava, että e-pillereitä (tai niihin rinnasteisia tuotteita) voidaan käyttää tiettyjen hormonaalisten häiriöiden hoitoonkin naisilla.
Kysymys 825
Olen hakannut äitiäni. Olenko menetetty ihminen?
Mene ja pyydä äidiltäsi anteeksi.
Sano sydämestäsi, että sinä olet todella pahoillasi ja että se, mitä
teit oli hirveän väärin. Voit ostaa hänelle vaikka kauniita kukkasia.
Kirjoita pieni kortti ja sano hänelle myös kirjallisesti, että tahdot
rakastaa häntä. Ja sitten tämän jälkeen pitäkää pieni rukous ja pyydä
asiaa Jumalan kuullen äitisi läsnäollessa anteeksi (vrt.
Matt. 5:23-24). Mikäli sinulla on ongelmia
väkivaltaisuuden ja
negatiivisten tunteittesi purkamisessa, tarvitset lisäksi ammattiauttajan apua.
Saat kumminkin varmasti uskoa, että Jeesus on ristillä sovittanut myös tämän hirveän synnin. Usko se omalle kohdallesi ja mene aläkä enää syntiä tee.
Kysymys 824
Onko e-pillereiden ja/tai jälkiehkäisypillereiden käyttö syntiä?
Mikäli e-pillerit voivat tuhota jo hedelmöittyneen munasolun, ne ovat rinnastettavissa varhaiseen aborttiin. Siksi niitä ei tule sallia. Samoin jälkiehkäisypillereiden käyttö on väärin.