Kysymykset
Kysymys 961
Mistäpä tietää jos antikristus onkin sellainen, jolla on aina Jeesus T-paita (uskollemme myönteinen) päällä ja tyhjä risti tai krusifiksi kaulalla? Ja entä jos hänellä on asunto, jossa on risti seinällä ja Raamattu näkyvillä jossain ja vaikka kristillinen juliste seinällä ja kirjahyllyssä hengellistä kirjallisuutta näkyvissä? Ja entä jos hän osallistuu aktiivisesti kirkon toimintaan ja ehkä hänellä on kirkossa myös virka. Ehkä hän tilaa hengellisiä lehtiä asuntoonsa ja rukoilee näkyvästi. Ehkä hän kuuntelee hengellistä musiikkia, niin että muut sen huomaavat. Ehkä hän tuntee raamatun ja puolustaa jotain kristillisen opin kohtaa, joka ei ole keskeinen, eikä estä hänen suunnitelmiaan toteutumasta. Entä jos hän tekeytyy hyväksi ihmiseksi, niin ettei maailma osaa aavistaa totuutta, vaan ainoastaan valveilla olevat Jumalan omat?
Juuri siksi Jeesus kehottaa meitä jokaista: "Valvokaa!"
Kysymys 960
Onko ihminen ydinolemukseltaan, läpikotaisin, pohjimmiltaan, syvimmiltään, sydämen pohjia ja koko olemustaan myöten paha? Eikö opeteta että ihminen on sekä hyvä että paha? Jumalan luomana hyvä, mutta syntiinlankeemuksesta osallisena paha. Onko siis hyvä ihminen muuttunut kokonaan pahaksi vai onko hyvä turmeltunut sillä tavalla, että jotain alkuperäisestä hyvästä on jäljellä? Onko siis luomisen perusteella meissä itsessään jotain hyvää vielä jäljellä? Olemmeko hyviä syntisiä vai pahoja syntisiä? Mitä näistä asioista pitäisi ajatella?
Ihminen on kokonaan turmeltunut.
Kyse ei aina ole niinkään ulkonaisesta olemuksesta vaan meidän asemastamme JUMALAN edessä. Hänen edessään ei meillä ole mitään ansioita. Jäämme aina syntisiksi, vajavaisiksi, vaikka IHMISTEN edessä olisimme kuinka kivoja.
Silti on totta, että ihminen on myös syntisenä Jumalan luoma ja Jumala ei luo syntiä. Asia kuuluu ymmärtää niin, että Jumala on luonut meidät, mutta synti on turmellut meidät. Voimme ajatella esim. ruumiista, joka on syövän runtelema. Ruumis on kaunis ja hyvä, mutta sairaus jäytää sitä. Tai voit yhtä lailla ajatella esim. rautaa, joka hehkuu tulessa. Rauta ja tuli ovat toisiinsa läheisesti tai läpikotaisin sidoksissa, mutta silti eri asioita ja eri materiaalia. Vastaavasti ruumiimme on synnin eri himojen polttama ja se hehkuu niiden voimasta. Kuitenkin ruumis sinänsä on Jumalan luomus ja sitten kerran "kirkastettuna" ylösnouseva iankaikkiseen elämään.
Kysymys 959
Voiko lapsen kastaa suomenruotsalainen pappi, vaikka lapsen äiti on suomenkielinen ja isä suomenruotsalainen?
Voi.
Kysymys 958
Ihanat kristilliset joululaulut: "En etsi valtaa loistoa.." Hiljaa, hiljaa joulunkellot kajahtaa..Jeesus tullut on..." ovat muisto lapsuuden jouluista, jolloin sisarusten kanssa laulettiin ja riemuittiin joulusta. Nyt monen sydämet on maailman herra voittanut, mutta saammehan olla toivossa niistäkin rakkaista omaisistamme, jotka lapsuudessaan ovat saaneet kuulla sanaa? Toivotan tässä samalla kaikille siunattua joulunaikaa, ja pitäkäämme huolta toisistamme!
Tosiaan: Rukoile läheistesi puolesta.
Jos mahdollista, niin koeta järjestää tilanne, jossa verestätte lapsuuden muistoja ja laulatte samoja lauluja. Niissä on mukana hengellinen sanoma, ja se voi sytyttää sydämeen kylvetyn sanan uudelleen palamaan.
Kutsu läheisesi vaikka adventtiaikana tykösi laulamaan. Taikka menkää kirkkoon laulamaan kauneimpia joululauluja.
Kysymys 957
Hei, kysymykseen 956, nousi mieleeni hyvin toiminut keino: laulaminen! Kiusaavat ja pelottavan tuntuiset ajatukset voivat haihtua myös laulamalla tai kuuntelemalla hyviä hengellisiä lauluja tai virsiä. Vihollinen ei kestä kuunnella, jos mennen tullen kailotat tai hyräilet mielessäsi vaikkapa "Jeesuksen veressä voima on..." tai "ristin luona kiusatulla, langenneella vaivatulla paras paikka on...". Mitä tuhdimpi/ selkeämpi sanoma laulussa on, sen parempi!
Oikein hyvä vinkki. Kiitän.
Kysymys 956
Siskoni on liittynyt johonkin paraseuraan ja hän kertoo kuinka on
tiennyt etukäteen minun saavan tyttölapsen ja sain.... ja mummon
hautajaisissa hän sanoi äidilleni kirkossa/haudalla että isoisomummo
ja-vaari on täällä myös mukana jne... minua kauhistuttaa tämä paljon.
Siis henkiähän on ja on varmaan hyviä että huonoja mutta minua
karmaisee että vaikka kuinka olisi mummojen henget liikkeellä niin minä
en halua niistä tietää enkä lasteni sukupuolia etukäteen. Olen
rukoillut siskoni puolesta. Hän ei tyrmää uskoani eikä hengellisyyttäni
vaan hän jotenkin ehkä yhdistääkin nämä kaksi: oikean uskon ja
kristillisyyden lisäten siihen vielä nämä pra-asiat, tai en enää edes
tiedä mitä hän ajattelee.
Onko tämä kuinka paha asia, olenko oikeassa ettei näillä pitäisi
leikitellä, hän ei ole kuitenkaan mitään satanisti tms.
Rukoillaanko hänenkin puolestaan, jooko??
Mielessäni on alkanut 'kummitella' ns.aaveasiat, en tiedä onko
siskoni asiat alitajunnassani tehnyt tepposiaan vai mitä tämä on mutta
joskus kotona pimeässä tulee 'pelottava' olo ja mietin että onko meillä
ylimääräisiä tai entä jos joku seuraa kun nukumme tms. olen rukoillut
ääneen isä meidän yms ja kodissamme oli kodin siunaus äskettäin.
Tarvitseeko minun pelätä?
Viereisessä vanhassa rakennuksessa (ent.mummolani, olemme
rakentaneet tähän viereen) kävin kerran viime vuonna siellä hakemassa
roskia
vietäväksi alas ja syyspimeällä vielä. yläkerrassa kuului tuulen humina
ja kuulin kuin askeleita siellä ja juoksin tosi hädissäni alas
mieheni luokse. Muut ovat kuitanneet asian nauraen että mummin ja vaarin
henget ne vaan siellä on (isoisomummo kai sinne joskus kuollut) ja
ei ne pahaa tee ne on vaan omassa tuvassaan.....tunne oli todella aidon
oloinen, en muuten niin olisi säikähtänyt.
Olen lisäksi todella herkkä luonteeltani eli tällaiset
'yliluonnolliset' jutut pelottavat tosi paljon.
Mitenhän tuohon rakennukseen tulisi suhtautua ja miten toimia,
aiomme purkaa yläkerran ensi kesänä ja teemme autotalli-varaston siitä,
muuttaako se tilannetta jos siellä onkin 'joku'?? Onko niin että jos
henkiä liikkuu niin kaikki on pahoja vai voiko hyviä olla jossain tuolla
olemassa?
Hyi että nuo ajatukset pelottavat minua. Jumala olkoon koko ajan
kanssani!
Teit ihan oikein, kun rukoilit.
Rukouksessa pyydät Kaikkivaltiaan varjelusta ylitsesi. Hän suojaa
omansa. Jeesus puhuu, kuinka "hän tahtoo koota omansa kuin hellä
kanaemo kokoaa poikasensa siipiensä suojaan"
(vrt. Matt. 23:37). Muista ennen muuta,
että
kasteesi on ihana
turvapaikka. Sinut on kastettu ja siksi sinut on pelastettu synnin,
kuoleman ja perkeleen vallan alta. Piru voi vaikka sitten näytellä
naamaansa sinulle, mutta ei voi mitään, koska sinulla on suojanasi
Korkein. Lue lohdutukseksesi erityisesti Ps.
91.
Noihin "henkiseuroihin" liittyy paljon humpuukkia ja ihan täyttä
roskaa. On niissä kuitenkin myös pimeyden voimia mukana. Ei se ole
mitenkään leikin asia osallistua tuommoiseen. Pois ja äkkiä. Sitä me
voimme ja saamme rukoilla siskosi puolesta. Kun tuolle tielle lähtee ja
sillä tiellä jatkaa, voi päätyä tosi pahaan pinteeseen.
Jos tuo purku ja rakennushomma pelottaa, niin voisitko ajatella,
että kodissasi järjestettäisiin "kodinsiunaus". Esim. kun kaikki remppa
on valmiina, niin voisit pyytää kotiisi apostolisen viran mukaisen
paimenen siunaamaan uuden kotinne Kolmiyhteisen Jumalan nimeen. Joka
tapauksessa Jeesuksen omana sinun ei tarvitse olla peloissasi, ei ennen
eikä jälkeen remontin, ei sen aikanakaan. Olkoon Korkein voimanasi ja
suojanasi. Siunatkoon Herra sinut runsaasti. Täyttykön sydämesi sillä
rauhalla, joka käy kaiken ymmärryksen ylitse
(Fil. 4:7). Amen.
Kysymys 955
Jokaisen luterilaisen seurakunnan tulisi olla "herätysliike"? Jos pappi unohtaa sen ja keskittyy rakenteiden ylläpitoon, niin mielestäni silloin helposti sellainen seurakunta nukahtaa.
Hyvin sanottu.
Kysymys 954
Mitä synkempään loukkoon / paikkaan kristitty menee, niin eikö sen parempi, sillä sitä paremmin valo näkyy? Kunhan ei tietysti anna sellaista kuvaa, että on tullut paikkaan sen jumalanvastaisten menojen ja asioiden takia itse osallistumaan niihin.
Luulen ymmärtäväni, mitä tarkoitat.
Ks. kuitenkin kysymys ja
vastaus 953.
Kysymys 953
Olen vain pahainen pakana, mutta haluaisin tiedustella tarkennusta
jonkun muun kysymään (949) asiaan.
Mikä tuosta yökerhossa käymisestä
tekee pahaa? Alkoholin kohtuukäyttöhän on ilmeisesti kristityille sallittua.
Olen melko pienikokoinen teini-ikäinen tyttö, ja seitsemän (vaikka ajokunto on mennyttä toisen jälkeen) rauhallisehkosti nautitun alkoholiannoksen jälkeen kävelykyky on ok, muisti pelaa, käytöstavat ovat vähintään yhtä hyvät kuin normaalisti, eikä ole havaittavissa irstailua tahi aggressiivisuutta. Kristinuskokin kiinnostaa vaikutuksen alaisena vielä enemmän kuin normaalisti...
Mitä pahaa on siinä, että joku - minua todennäköiseti vähintään 20 kiloa painavampi 😀 - kristitty nuorimies on kavereidensa kanssa muutaman tunnin yökerhossa ja juo jokusen annoksen alkoholia? Jos ajatellaan, ettei tyyppi tuijottele lihatiskiin ja havittele lähemmän tuttavuuden tekemistä neitosten kanssa.
Tokihan yökerhoissa oleskeleminen on turhaa (mutta niin on moni muukin - hyväksyttävä - asia), saattaa altistaa kiusauksille ja siellä tapahtuu syntisiä juttuja - me ei-kristitythän synteilemme monissa paikoissa, eivätkä pyhät voi välttyä havaitsemasta sitä. Mutta voisitko eritellä, mikä noista em. asioista tekee yökerhoista kristitylle sopimttomia paikkoja?
Seuraavan kerran kun osallistut johonkin hienoon juhlaan ja olet kaunistanut itsesi ja pukeutunut parhaimpiisi, mene sitten heti juhlan jälkeen vaikka työmaalle rappaamaan taloasi. Älä vaihda vaatteitasi, sillä eihän sinun ole tarkoitus niitä liata vaan ainoastaan rapata talon seinää. Mikä siinä talon rappaamisessa erikseen mainittuna on niin sopimatonta, että et pystyisi siitä selviytymään föönattuna, kammattuna, laitettuna ja niin fiinisti puettuna? Hiukan vastaavasti ajattelee se, joka painuu johonkin yökerhoon ja ajattelee, että "ei tässä mitään". Tähän sopii tuo sananlasku:
"Viisas näkee vaaran, ja lymyttää itsensä; vaan tyhmät menevät
siihen, ja saavat vahingon." (27:12)
Kysymys 952
Suomen lain mukaan meillä Suomen kansalaisilla on siviilihenkilöinä ja muutenkin oikeus hätävarjeluun koskien seuraavia oikeushyviä jos joutuu oikeudettoman kohtelun kohteeksi: 1) henki (esim. joku yrittää tappaa), 2) vapaus (esim. joku yrittää teljetä jonnekin, vaikka auton takakonttiin tai vaikka johonkin huoneeseen, 3) kotirauha (esim. joku yrittää väkisin sisään omaan kotiin), 4) omaisuus (esim. joku yrittää varastaa lompakon tai vaikka tuhopolttaa ladon), 5) henkilökohtainen koskemattomuus (esim. joku yrittää kopeloida intiimejä paikkoja, raiskata tai esim. hiukan painiskella syystä tai toisesta). Lain mukaan on käytettävä ottaen tilanne huomioon kokonaisuudessaan lievintä mahdollista keinoa hätävarjelussa. On myös sallittua hätävarjella muita ihmisiä kuin itseään, mutta velvoitetta siihen ei ole. Esivalta on Jumalan asettama ja ymmärtääkseni lainsäädäntö edellä mainitun hätävarjelun suhteen on Jumalan mielen mukainen. Paitsi mielestäni jonkinlainen velvoite pitäisi olla myös suojella viittä edellä mainittua oikeushyvettä muiden ihmisten suhteen myös. Eikö tällä perusteella voi hyvällä omallatunnolla käydä itsepuolustuskurssilla (sellaisella joka ei sisällä kolmiyhteisen Jumalan vastaista uskontoa tai muuta ideologiaa)? Ja hyväksymmehän me luterilaisina Raamatulla perustellen myös esim. varusmiespalveluksen suorittamisen, toimimisen sotilaana sodassa, poliisivoimat ja vartijat. Esim. jos kristitty on poliisi tai vartija, niin hän voi virkansa puolesta tarpeen vaatiessa turvautua voimakeinoihin. Taivaassa ei harjoitella sotataitoja, eikä itsepuolustustaitoja, mutta tässä syntisessä maailmassa, jossa Saatana vaikuttaa, on itsepuolustustaitojen harjoitteleminen ymmärtääkseni perusteltua. Aina ei välttämättä pääse karkuun tai ei pysty puhumalla ratkaisemaan asioita ja viimeiseksi keinoksi voi jäädä turvautuminen voimakeinoihin. Tosin rukouksella voi vedota Jumalaan hätävarjelutilanteen uhatessa ja tietysti milloin vaan. Isä meidän rukous kattaa tämänkin alueen. Mutta Jumala silti varmaankin haluaa myös meidän itse tekevän jotain, eikä meidän siksi varmaankaan pidä jäädä odottamaan paikallemme uhkatilanteessa odottamaan Jumalan toimintaa, ellei Jumala itse anna meille sellaista ohjeistusta? Tosin tärkeää on, että kaikessa turvaamme ensisijaisesti Jumalaan, vaikka itse pyrimmekin tekemään asioille jotain. Mutta mahtaako kamppailu- ja itsepuolustuslajien harjoittaminen kilpaurheilumielessä olla Jumalan mielen mukaista? Ehkä ainoastaan siinä tapauksessa, jos kilpailuihin osallistuu harjoitusmielessä, että siis ajattelee siitä olevan käytännön hyötyä? Kristitty ei tietysti ihannoi väkivaltaa, sota- tai itsepuolustustaitojen harjoittamista, mutta kristittyinä meillä on kuitenkin ymmärtääkseni oikeus raamatun mukaan harjoitella taitoja, joilla puolustaa itseään esim. sodassa tai väkivaltatilanteessa. Emmekö siis voi hyvällä omallatunnolla kristittyinä turvautua edellä mainittuun hätävarjeluun viiden eri oikeushyvän suhteen?
Kyllä.
Kysymys 951
En löydä missä kohdin mutta jossain raamatussa tai muussa vs.teoksessa sanotaan jotenkin näin: Usko, niin sinun perhekuntasikin pelastuu.
Tai jotenkin tuohon suuntaan, kuinka tämä on ymmärrettävä???
Olen aviossa miehen kanssa joka ei ns.tunnusta sanaa, hän ei sitä kielläkkään mutta on siis ns.vaan nykymaailmallinen, ns.normaali-ei uskovainen ei siis ateistikaan huom.
eli riittääkö minun uskoni viemään perheeni taivaaseen jos muut eivät löydä uskoa itselleen yhtä vahvasti? Ketä perhekuntaan lasketaan, sillä lapsetkinhan kasvavat ja joskus saavat omia lapsia jne..??
Toinen juttu vaivaa, että sanot ja monet muutkin eri tavoin riippuen kysymyksestä, että:
Ainoastaan ehtoollinen , kaste jne on tie taivaaseen, toisaalla vain usko Jeesukseen pelastaa, tai jossain ainoastaan sanaan uskomalla pelastuu jne jne...
Eli mikä näistä nousee ylimmäksi vai onko kaikki samaa eri sanoin vain?? Välillä hieman sekoittaa kun puhutaan eri tavoin niin voi saada käsityksen että jokin muu onkin se suurin tekijä.
Itse uskon Jeesukseen vapahtajana, uskon myös sakramentteihin ja raamatun sanaan Jumalan sanana mutta voihan olla tyyppejä joille riittää se etää uskoo jeesukseen vapahtajana ja näin tunnustaa uskoa eli mikä riittää vai koko paketti eri sanoin???
Tuo Raamatun kohta, johon viittaat
on Apt. 16:30. Se on sanottu Filippin
vanginvartijalle.
Hänen
kohdallaan se oli täyttä totta. Myös monen muun. Myös me saamme ottaa sen lupauksena rukoustemme kuulemisesta. Kuitenkin Raamatusta käy ilmi sieltä täältä, ettei jokainen perheenjäsen välttämättä ole uskossa. Se on tuttua myös tänä päivänä monessa perheessä. Silti on varmaa, että voit olla siunauksena ja valona kodissasi monella tapaa. Miehesi varmaan kuulee yhtä ja toista Herran sanaa suustasi. Hän seuraa myös, kuinka elät todeksi uskoasi kotona. Rukoile miehesi puolesta. Pyydä Herralta, että saat olla siunaukseksi miehellesi.
Sitten tuohon toiseen kysymykseesi. Usko Jeesukseen tarvitsee Sanan lupauksen, mihin kiinnittyä. Siksi ei voi olla uskossa, mikäli ei välitä Raamatusta. Tuo Raamatun sana on "näkyvänä" sakramenteissa (kaste ja ehtoollinen). Kyse on siis samasta sanasta syvimmältään. Näitä kaikkia (elikkä sana, kaste ja ehtoollinen, myös rippi) kutsutaan yhteisellä nimityksellä "armonvälineiksi". Niiden kautta siis välittyy Jumalan armo syntisille. Tämän takia ei ole syytä asettaa Vapahtajaa ja armonvälineitä vastakkain tai toistensa vaihtoehdoiksi. On parempi ymmärtää ne siten, että Vapahtaja tulee ja kohtaa armonvälineissä meidät. Meillä täytyy olla "paikka", missä kohtaamme hänet. Silloin ei tarvitse jäädä epävarmuuteen. Saattaa olla täysin varma, että nyt minulla on Jeesus!
Kysymys 950
Raamattu sanoo; Jeesus istuu isän oikialla puolella, ja rukoilee lakkaamatta meidäm edestämme. Taas joku sanoo; Jeesus sanoi minulle, niin ja niin. Eikö hänen silloin luulisi ollut käynnyt maan päällä? Tämä ei mene minun kalloon.
Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa.
Totisesti minä sanon teille: minä en juo enää viinipuun antia,
ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena Jumalan valtakunnassa.
Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko.
Mitä näistä pitäisi uskoa?
Jeesus istuu "Isän oikealla
puolella" taivaassa. Se on hänen kaikkivaltansa valtaistuin. Hän
hallitsee koko maailmaa. Hän johtaa maailmanhistorian tahtomaansa
päätökseen. Samalla hän Kaikkivaltiaana ja Jumalana on "läsnä"
kaikkialla. Hän on sen luvannut kasteen yhteydessä ("Minä olen teidän
kanssanne joka päivä maailman loppuun asti"). Yhtä lailla hän on sen
luvannut ehtoollisen yhteydessä (jossa nautimme hänen tosi ruumiinsa ja
verensä). Samoin hän on läsnä saarnatussa ja luetussa sanassa, Hän,
jota kutsutaan Sanaksi. Uskon kautta hän asuu uskovaisten sydämessä
(Joh. 14:17). Jne. jne. jne.
Tämä on meistä peräti ihmeellistä ja vaikeaa käsittää. Voimme
kuitenkin ajatella niin, että aurinko on taivaalla ja kuitenkin
auringon säteet heijastuvat jokaisessa kastepisarassa ja siinä mielessä
on pisaroissa. Taikka ihmisääni on saarnaajan suussa, mutta samalla
jokaisen kuulijan korvissa. Eli Jeesusta ei sido aika ja paikka. Hän on
kaikkialla ja samanaikaisesti (!) siellä, missä tahtoo.
Lopun ajoista Jeesus sitten varoittaa, ettei pidä usko, että hän on
kaikkialla siellä, missä ihmiset väittävät hänen olevan. Hän on siellä,
missä hän tahtoo olla. Ei siellä, missä ihmiset ehkä uskottelevat hänen
olevan. Jeesus on luvannut olla varmuudella "sanassa ja sakramenteissa"
(kaste, rippi ja ehtoollinen). Etsi häntä siis sieltä etkä eksy!
Siunausta matkaasi & pohdintoihisi.
Kysymys 949
Jos kristittynä käyn yökerhossa ja samalla juon alkoholia kohtuudella, niin mahtaako Jumalalla olla jotain sitä vastaan? Yökerhojakin on tietysti monenlaisia.
On varmaan paljonkin vastaan. En näe mitään mieltä tuossa. Kyllä yökerho on melkosen syntinen paikka. On niitä varmaan monenlaisia, mutta nimenä "yökerho" on tiettyyn suuntaan suuntaava, maallisen viettelyksen paikka. Joskus joku voinee tietysti Herran kutsumana olla "evankelioimassa" tuollaisessa paikassa. Mutta turha sinun on kuvitella, että jos siellä istuu ja naukkailee alkoholia, niin se olisi jotenkin hyvä tapa evankelioida. Mieluummin lähde ulos koko paikasta, kun ei sinulla siellä ole muuta tekemistä.
Kysymys 948
Olen ahdistunut nyt kirkollisvaalien takia sillä omassa seurakunnassani ehdokasasetelma on kestämätön. On vain yksi ehdokas yli 20 joka tunnustautuu Raamattuun kirjaimellisesti pitäytyväksi. Kaikki entiset hyvät valtuutetut ovat väsyneet ja jättäneet hakeutumatta enää seurakunnan päätöksentekijöiksi.
Kuitenkin Raamatun pitäisi olla kirkon ohjelmanjulistus kaikkinensa. Voi Suomen siionin tilaa.
Rukoile. Ja äänestä sitä yhtä!
Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, täyttäköön sinun sydämesi ilolla ja levolla. Käännä ahdistuksesi rukoukseksi. Anna rukouksen Hengen lohduttaa sinua hiljaisella hoivallansa.
Kysymys 947
Muistaakseni efesolaiskirjeessä puhutaan, että meillä on taistelu avaruuden henkivaltoja vastaan. Tarkoittaako alkukielen sana tuossa yhteydessä juuri meidän nykypäivänä käyttämää sanaa avaruus? Onko Saatana ja hänen henkensä siis tällä hetkellä avaruudessa? Ja toisaalta jos jossain ihmisessä on demoni ja se ajataan ulos, niin onko demoni silloin maan päällä vai onko hän ainoastaan avaruudesta kontaktissa tällaisiin ihmisiin henkensä kautta ja tämä kontakti katkaistaan, niin demonihenki ajetaan ulos, vaikka onkin avaruudessa? Lopunaikoina Saatana muistaakseni heitetään tänne maan päälle. Silloin pahat henkivallat eivät varmaankaan ole enää ollenkaan avaruudessa.
Samalta kysyjältä on ilmeisesti tullut monia Saatanaan liittyviä kysymyksiä. En pysty kaikkiin vastaamaan. Eikä liene kovin hyvää ja terveellistä ylenpalttisesti pohtia Saatanan asuinpaikkoja ja piilopaikkoja taivaan avaruuksissa tai erämaissa. En myöskään näe paljoa mieltä pohtia, missä ne henget liikkuvat, jotka on ajettu pois ihmisestä. Pimeyden valtakunnassa riittää kumminkin monia, monia henkivaltoja. Niiden paikantaminen on täysin mahdotonta. Luuk. 10:18 puhuu siitä, että Saatana on jo heitetty taivaasta maan päälle. Meidän syyttäjämme Jumalan edessä on poissa! Se ei tapahdu vasta joskus tulevaisuudessa vaan jo nyt, kun Jeesus ja hänen opetuslapsensa saarnaavat Jumalan valtakuntaa ja ihmiset kääntyvät uskoon ja parannukseen (tästä on kyse tuossa Luukkaan kohdan yhteydessä). Tämä "maan päälle heittäminen" ei niinkään tarkoita avaruudesta maan päälle heittämistä. Se merkitsee pikemminkin sitä, että Saatana on heitetty pois JUMALAN EDESTÄ, jossa hän syytti meitä meidän synneistämme. Nyt Jeesus on sovittanut syntimme ja vienyt täydellisen uhrinsa Isänsä eteen. Siksi kukaan ei voi syyttää Jumalan valittuja (lue Room. 8:31-39).
Kysymys 946
Miten kasvattaa lapsia kysymyksessä, kun puhutaan maailman vaarallisuudesta? Voiko kristitty vanhempi olla varoittamatta? Oliko ennen vanhaan tarkempaa rajan pitäminen kuin nyt? Raamattu puhuu myös aiheesta, koska maailma on epäuskossa. Tarkoitan meidän jokaisen sydämestä nousevaa pahuutta, jos se on vallalla.
Lapsia kuuluu ohjata ja neuvoa. Rakkaudessa. Totuudessa. Ei siis vihan ankaruudessa. Ei Raamatusta mitään pois ottaen. Muttei myös siihen jotain lisäämällä. Tässä on oltava tarkkana. Raja kulkekoon siinä, mihin Raamattu sen asettaa. Ei siinä, mikä meidän mielestä olisi oikein tai kivaa. Väliin voi olla tarve rajoittaa jotenkin muuallakin tavalla, mutta silloin on selitettävä lapselle syy ja kerrottava, mikä on Jumalan ehdoton käsky, mikä vanhempien tässä tilanteessa antama käsky tai neuvo. Olisi syytä "satsata" paljon keskusteluun eikä vain kovisteluun tai käskyttämiseen. Kyllä jo hyvin pienikin lapsi ymmärtää, kun asioita selittää. Tietysti on otettava huomioon lapsen ikä ja kehitystaso. Hyvin tärkeää olisi myös, että vanhemmat edesauttaisivat lapsen omantunnon kehitystä ja kiinnittymistä sanaan. Siihen juuri keskustelun kuuluu tähdätä ja sitä tavoitella. On hyvä antaa lapsen etsiä ratkaisua johonkin helpohkoon ongelmaan omantuntonsa ja opetuksen turvin. Lasta ei voi varjella loputtomiin. Hänen kuuluisi hiljalleen oppia myös itseä päättelemään, mikä on oiekin ja mikä on väärin. Vanhemmat eivät voi sitä rajankäyntiä koko ajan sanella. Sitten kun he eivät enää ole perään katsomassa, moni lapsi hairahtuu maailmaan, kun hänellä ei ole perässäkulkijaa, joka käskyttää, miten asiat kuuluu ratkaista. Hyvä apu lapselle on se, että hän oppii itsenäisesti lukemaan Raamattua ja etsimään sieltä vastauksia. Vähä Katekismus on niin ikään oivallinen apuväline etenkin pienille lapsille helppoutensa takia, mutta myös meille kaikille muille.
Ehkä ennen vanhaan oli rajankäynti maailmaan päin tarkempaa kuin nykyään. En ole itse kovin vanha, joten vaikea mennä sanomaan. Mutta tällainen vaikutelma on syntynyt itsellä.
Kysymys 945
Nyt taitaa tulla hieman vaikeita kysymyksiä. Mikä voisi olla syynä siihen, että Jeesus haluaa että hänen ruumistaan ja vertaan vastaanotetaan ehtoollisella erikseen? Onko pelastus varsinaisesti Jeesuksen veressä? Raamatun mukaan ilman verenvuodatusta ei tapahdu syntien anteeksiantamusta. Eikö pelastus loppujen lopuksi ole siinä, että Jeesus on uhrillaan ja verellään juridisesti sovittanut synnit Jumalan edessä? Tähän armoon turvaan.
Kaiken perusta on Kristuksen elämä, kuolema ja ylösnousemus. Siinä on meidän pelastuksemme. Ehtoollisessa tulemme osallisiksi tästä. Kristuksen ruumiin ja veren syöminen ja juominen kuvaa kokonaista ja täysivaltaista Kristuksen nauttimista. Juutalaiset ymmärsivät "ruumiilla ja verellä" koko ihmistä. Samalla tietysti ruumis ja veri ehtoollisessa ovat Kristuksen todellinen ruumis ja veri. Ne annetaan meille, koska ne ovat meidän syntiemme pyhän sovituksen välineet: Kristuksen ruumis revittiin rikki ja veri vuosi meidän autuudeksemme. Ei saisi asettaa Kristuksen ristintyötä Golgatalla ja ehtoollista toistensa vaihtoehdoiksi. Ne on tarkoitettu yhteen. Ehtoollisella me saamme Kristuksen ja hänen ristintyönsä ansiot.
Kysymys 944
Olen miettinyt voiko uskova kristitty harrastaa Joogaa? Itse olen ottanut muutaman jooga tunnin, koska joogan on todettu parantavan mieltä, keskittymiskykyä ja kehon sähköisyyttä. Lisäksi se vähentää stressiä. Tosin olen kokenut tunnit hyödyksi, mutta olen saanut kielteistä palautetta tuntemiltani kristityiltä. Joidenkin mielestä venytykset ja hengitys on verrannollista noituuteen ja saatananpalvontaa. Onhan totta, että jooga-maailmaan liittyy paljon filosofiaa ja meditointia, mutta joogaakin on monenlaista. Mutta onko kaikki ei-kristillisessä kulttuurissa ja uskonnossa syntyvä aina automaattisesti saatanasta?
Sen voi ainakin sanoa, että mitään "mantraa" ei koskaan kannata ruveta hokemaan. Ne ovat usein - tai ainakin silloin tällöin! - hindulaisten jumalien nimiä (niitä on miljoonia). Samoin kaikki vieras uskonnollisuus pois mietiskelystä. Tilalle esim. Raamatun sana! Sinänsä kai erilaiset hengitysharjoitukset voivat toimia ja olla hyväksi. Niitä harjoittavat niin laulajat kuin urheilijat.
Kysymys 943
Miksi Suomen kristityt elävät niin loisteliaasti (eivät kaikki tietenkään)?
Missä on se väki, joka myy hienot autonsa, asuntonsa, merkkivaatteensa ja luopuu valtavan kalliista kaukomatkoistaan ja
hankkii tilalle vaatimattomammat asunnot ja autot ja antaa jääneen rahasumman evankeliumin työlle?
Tuntuu että on aika yleistä, että ollaan ylpeitä hienoista
asunnoista, autoista, veneistä, matkoista jne. ja pidetään
ikäänkuin sen saaminen olisi ollut Jumalan siunaus?
Eikö siunaus ole jotain muuta, kuin se, että on materiaalista hyvinvointia? (Tosin kyllä Vanhassa testamentissa siunaus saattoi olla maan ja karjan lisääntymistä.)
Miksi niin harvoin, tuskin koskaan, kuulee julistusta
elintason madaltamiseksi (vihreät kyllä tätä asiaa taitavat hyvinkin pitää esillä)?
Kohtikäyviä kysymyksiä! Välitän ne jokaiselle meistä vastattaviksi omakohtaisesti.
Osuit varmaan arkaan kohtaan hengellisessä elämässämme. Kiitos.
Kysymys 942
Ajattelin kertoa uusimmat.
Nyt meidät sitten on vihitty eikä päässyt sielunvihollinen rikkomaan suunnitelmiamme etukäteen vaikka rahavaikeudet olivatkin vaikeuttamassa häiden järjestelyissä. Sydämessä hyvä ja rauhallinen olo kun saa olla siunatussa avioliitossa. Vaikeudet silti jatkuvat, nyt olemme vielä enemmän velassa, 1400e rakennusajan sähkölasku erääntyy pian, vesimaksut 700e rästissä jo toista viikkoa, samoin pihan hiekat 550e ja siihen päälle normaalit muut maksut. Voi olla että tässä käy huonosti ja monesti miettii olisiko häävarat pitänyt laittaa sittenkin maksuihin ja jättää avioitumatta mutta kun pian kaadumme, kaadumme sitten ainakin avioparina. Rukoile puolestamme apua rahavaikeuksiimme.
Onneksi olkoon. Toivotan siunausta avioliittoonne. Olen pyytänyt apua puolestanne. Ajattelen kaikista eri erääntyvistä laskuista, että ne on hyvä maksaa, jos pystyy. Jatkoa ajatellen täytyy olla varmaan suunnitelma, mitä voi teettää ja tehdä, jotta budjetti ei ylittyisi. Varmasti olette sitä samaa miettineet ja laskeneet eri kustannukset tarkoin. Nyt kun juhlavat häät veivät säästöt, niin menee varmaan hetki, ennen kuin elämä "normalisoituu". Jos vain suinkin mahdollista, niin koettakaa hiukan hidastaa remontoinnin vauhtia, jotta rahaa ei kulu niin paljoa. Minusta teitte oikein, kun järjestitte häät. Säästäkää nyt muissa kuluissa.
Onnea yhteiselle matkallenne.
Kysymys 941
Toisaalta vapaa-ajattelijat tekevät hyvää työtä siinä, että haluavat kirkkoon kuuluvat vain ne, jotka todella uskovat mitä kirkko opettaa. Näinhän sen kuuluisi olla.
Ja toisaalta ajattelen, että kansankirkko on hyvä koittaa saada pysymään pystyssä. On valtiokirkko sentään nyt ihan hyvä asia. Se antaa kristinuskolle ihan suotuisan aseman. Ja myöskin kirkollisveron maksaminen on varmaankin hyvä asia, jos rahat vaan käytetään Jumalan mielen mukaisesti.
Ongelmia tosin meidän valtiokirkossamme mielestäni ovat esim.
1) Eikö alkuseurakunnan ehtoolliskäytöntö ollut suljettu ja tarkoin valvottu. Meillä taas valvoja lähinnä on osallistujan omatunto? Tuskin tosin sielläkään kukaan pystyi täydellisesti valvomaan. Kukapa muu näkee sydämen pohjaan asti kuin Jumala?
2) Ymmärtääkseni melkein kenen tahansa lapsi voidaan kastaa, jos vanhemmat vain haluavat sitä. Mutta kovin hyvin ei käsittääkseni koetella yleisesti ottaen, että onko vakavaa aikomusta kasvattaa lapsesti Kristuksen seuraajaa. Kirkkomme opettaa että lapsi uudestisyntyy kasteessa. Jos hän ei saa kunnon kristillistä kasvatusta, niin lapsi jätetään kuolemaan hengellisesti. Itse ajattelisin että lapsi voi uudestisyntyä kasteessa, mutta se riippuu Jumalasta ja hänen suunnitelmistaan. Esim. jos joku kastaa lapsen vain nimenantotilaisuuden vuoksi, mutta ilman todellista aikomusta tehdä hänestä kristitty, niin voisiko olla, että Jumala silloin jättää kasteen vain ulkonaiseksi toimitukseksi. Kaste on kai tällöin pätevä, eikä sitä tarvitse uusia.
Olet oikeassa.
1) Varhaisen kirkon ehtoolliskäytäntö oli suljettu. Vain kastetut ja uskovat saivat osallistua siihen. Ihmisen sydämeen ei tietysti toinen ihminen näe. Vain Jumala tuntee omansa. Silti Suomen kirkon nykyinen käytäntö ehtoollisen suhteen on ongelmallinen.
2) Kastamiseen liittyy myös elinikäinen opetus. Jeesushan sanoi: "kastamalla ja opettamalla". Siksi tosiaan kastettu lapsi kuolee hengellisesti, jos häntä ei opeteta. Lapsikasteelta putoaa pohja pois, jos lasta ei edes haluta opettaa. Opetuksen turvaamiseksi meillä on kummijärjestelmä ja myös seurakunnan lapsitoimintaa. Ne ovat vanhempien tukena (tai joskus jopa korvikkeena), mikäli tuo opetus jää kotona heikoille. Joka tapauksessa kaste on pätevä ja sitä ei tarvitse uusia, vaikka me ihmiset siinä yhteydessä olemme enemmän tai vähemmän puutteellisia.
Kysymys 940
Kys. 938 peruutin kirkostaeroamisilmoitukseni Voi olla että minua ei ole vielä katsottu eronneeksi tai sitten pitää liittyä uudestaan. Perusteena miksi haluan kuulua evlut. kirkkoon on se, että seurakuntayhteys on muuten ongelmallinen minulle, koska käsittääkseni luterilaisuus (ainakin tunnustuksellisessa muodossaan) on lähinnä apostolista opetusta. Totta tuo mitä sanoit nisuista ja lusteesta. Ongelmatonta seurakuntaa tuskin koskaan tulee löytymään. Ja kun syntisiä olemme, niin on selvää että vajavuutta esiintyy. Ja tuli myös mieleen raamatun sana: "Herra kenen luo me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat." Vaikka tämä ei suoraan liity tilanteeseeni, niin siihen liittyen se silti tuli mieleen. Ja toisaalta evlut. kirkossa on hyviä pappeja. Ja vaikken uskokaan naispappeuteen raamatun mukaisena ratkaisuna, niin he näyttävät silti ottavan virkansa vakavasti ja opettavan oikein. Syy miksi alunperin erosin kirkosta oli hetkellinen närkästys erästä srk:n työntekijää kohtaan, kun antoi sellaisen vaikutelman ihan kuin olisi ollut uskoa vastaan jotenkin kun puhuin hänen kanssaan puhelimessa. Ja toinen syy oli naispappeus ja myös perustelin itselleni eroamista sillä, että yleisesti on irtauduttu raamatun sanasta. Myöskin on harmittanut kirkon uskon haaleus ja myöskin omavanhurskaat pärstät vuodesta toiseen, jotka eivät ole ymmärtäneet Jumalan armoa. Ja hyvin harva näyttää tuntevan uskomme keskeisen totuuden: Jeesus on Jumala. Tosin itsellänikin on kristittynä eräs epämiellyttävä olemukseen liittyvä seikka, johon joku saattaa pahentua. Toivon että se korjaantuisi. Olen sairas (perisyntinen) ja tarvitsen Jeesusta Kristusta, hänen ruumista ja vertaan, hänen sovitustyötään. SE ON TÄYTETTY! Aamen.
Rohkea veto. Osoittaa nöyryyttä ja avoimuutta, että voi vetää oman hakemuksen takaisin. Teit mielestäni täysin oikean ratkaisun. Nyt on mahdollista rakentaa kirkkoamme Hengen mieleiseksi rukouksella totuudessa ja rakkaudessa. Toivotan sinulle kaikkea hyvää, voimia ja Herramme runsasta siunausta. Tervetuloa ehtoollispöytään!
Kysymys 939
kys. 934 mainitaan, että srk on sairaala. Eikö tuo ole hieman yksipuolinen näkökulma? Jeesus sanoo seuraajistaan, että eihän kaupunki voi pysyä piilossa, jos se on vuorella. Ja että te olette maan suola ja valkeus. Seurakuntaa voi siis myös sanoa vaikka majakaksi. Se tekee myös lähetystyötä ja yrittää voittaa ihmisiä Kristukselle. Srk:ta voisi siis ehkä myös luonnehtia "armeijan yksiköksi", jonka tehtävä on "tuhota helvetin portit." Armeijan ase on evankeliumi ja helvetin portit ovat vaikka Demonihengen orjuuttava ja sokaiseva hallintavalta ihmissydämissä.
Vaikka seurakunta on maan suola, maailman valo ja korkealla oleva kaupunki, niin samanaikaisesti myös suuri sairaala, jossa syntiset hoidetaan anteeksiannon sanalla. Toistan tuon Jeesuksen sanan: En ole tullut parantamaan terveitä vaan sairaita. "Helvetin portin" rikkojaksi seurakunnasta ei ole. Sen on tehnyt yksin Jeesus.
Kysymys 938
kys. 934. Arvelit
väärin
motiivejani. Syy ehtoollispöydän löytämisen
vaikeudessa on se kun erosin evlut kirkosta. Syy että nyt on vaikeus löytää ehtoollisyhteys ei ole se että koen itseni liian puhtaaksi tuohon syntiseen joukkoon eli siis evlut. kansankirkon tai sen herätysliikkeiden toimittamiin miespastoreiden ehtoollisille. Syy ei myöskään ole se, että kirkon heikkous olisi este. Voisin kyllä osallistua apostolisille ehtoollisille, mutta kun nyt olen eronnut kirkosta, niin laki kieltää sen. Ja toisaalta takaisin liittyminen arvelluttaa. Mahtaako olla Jumalan mielen mukaista kuulua sekaoppiseen kansankirkkoon herätysliikkeineen? Eikö väärästä opetuksesta tule vetäytyä kokonaan irti ja erota sellaisesta yhteisöstä, eikä jäädä opettamaan oikeaa oppia sellaisen yhteisön sisälle?
Hyvä tarkennus. Kiitos. Toisaalta näkisin, että kirkkomme sekava nykyinen tilanne on juuri sitä heikkoutta, joka ei saisi olla se este ehtoolliselle tulolle. Emme voi muuttaa koko kirkkoa heti. Paljon jää parannettavaa. Lopulta vasta taivaassa vajaa katoaa. Lopulta kirkon ykseys on uskon kohde: Me uskomme yhden, pyhän ja apostolisen seurakunnan. Se ei tarkoita, että pitäisi jotensakin tyytyä väärään oppiin ja hyväksyä se. Emme kuitenkaan saa millään kaikkea korjatuksi tässä ajassa. Pellon lustetta jää nisun sekaan. Siinä mielessä kirkon ykseys on uskon asia. Ehdottomastihan väärät paimenet kuuluisi erottaa ja pitää huolta siitä, että lampaille on tarjona kunnon ruokaa. Herätysliikkeissä tähän on paremmat toiveet ja mahdollisuudet, vaikka niitäkin uhkaa todellisesti soputuminen nykyiseen luopumukseen. Joka tapauksessa en tästä näkökulmasta näe estettä kuulua kansankirkkoon. Ja jos ei ole muuta paikkaa, mistä ottaa vastaan ehtoollista, sitä suuremmalla syyllä.
Toivotan sinulle Jumalan suurta johdatusta ja siunausta vaikeaan tilanteesi.
Kysymys 937
Eikö Kristuksen seurakunnan jäseneksi tulla uskon ja kasteen kautta? Onko valtionkirkko ja kirkollisveron maksaminen Jumalan mielen mukaista? Kirkko on yksi. Siihen uudestisynnytään uskon ja kasteen kautta. Jos eroaa evlut. kirkosta, niin on edelleen Kristuksen seurakuntaan kuuluva, jos sisimmässä on Jeesuksen Henki ja on kastettu.
Ks. kysymykset 932-935.