Kysymykset


Kysymys 1011

Tulevatko vuoden 2010 kesäseurat ollenkaan nettiin ?? Kun en päässyt kaikkea itse kuulemaan. Ja aikaisemmista kerran kuulluistakin olen uudelleen kuultuna saanut paljon ruokaa.

Vastaus:

Käsittääkseni eivät tule. Puheita ei äänitetty.


Kysymys 1010

Vuoden 1992 kirkkoraamattu on huonoin raamatunkäännöksistä, "särkynyt peili". Mutta kuitenkin juuri sen esittämää tulkintaa 1Kor 14:38 käytät olennaisena virkateologisena argumenttina. Sekä Biblia, "kirkas peili" että kirkkoraamattu 1938 kääntävät kyseisen kohdan eri tavalla.

Vastaus:

Ihan oikein. Tämän jakeen käännöksessä KR 1992 on paras! Se ei ole kuitenkaan riittävä syy sanoa KOKO käännöstä parhaaksi. Erityisen vakavaksi KR 1992 puute tulee esiin siinä, että VT ja UT välinen suhde on laajalti tuhottu: UT:n lainaukset VT:sta käännetään ihan tarkoituksella eri tavalla kuin vastaavat VT:n kohdat. On tietysti paljon muutakin, mikä on ongelmallista.


Kysymys 1009

Koira on jalo eläin ja ihmisen paras ystävä ja uskollinen seuralainen niin palvelutehtävissä kuin lemmikkinäkin. Miksi Raamattu suhtautuu koiraan halveksivasti? Esim. Ilm 22:15.

Vastaus:

Itse asiassa ei suhtaudu. Koirat ovat Jumalan luomina hänen hyvän ja päivittäisen hoidon kohteena. Yhtä lailla esim. käärmeet ovat Jumalan luomina suloisia (!) ja ihmeellisiä otuksia - huolimatta siitä, että syntiinlankeemuksessa käärme edustaa perkelettä (lue 1. Moos. 3). Ilmestyskirjassa koirat edustavat syntistä luopiota (joidenkin mukaan se on peitenimi sodomismin harrastajalle, jota Raamattu häveliäisyyssyistä nimittää "koiramaisuudeksi").


Kysymys 1008

Että mua sitten ottaa mun ukko päähän. Siis ihan tajuttomasti. Kun mä haluasin mennä kirkkoon viikonloppuisin et se ois lasten kans kotona niin enhä mä voi kun sille on niin peevelin tärkee mennä metsälle että mä jään aina kakkoseks. En mä pysty hoitaa mitään mun jumala-suhteita kun mä en pääse sitä hoitaan sinne missä mulle olis niin hyvä. Mä inhoon mun miestä välillä ihan tajusti!!!!!!!!! Jumala antakoon anteeksi tämän vihan!!!!!

Vastaus:

Ota asia esille miehesi kanssa, kun olet rauhoittunut. Kyllä oikea lepopäivän pyhittäminen tarkoittaa sitä, että mennään kirkkoon tai sanankuuloon, jos vain mahdollista. Ei metsästäminen (tai metsälle meneminen muuten vain) korvaa jumalanpalvelusta. Kerro miehellesi tämä. Ja kerro, että sinun hyvinvointisi riippuu paljolti siitä, että pääset sunnuntaina kirkkoon. Kutsu myös miestäsi mukaan. On hyvä, jos saatte yhdessä mennä kirkkoon.

Ymmärrän, että tällainen tilanne rassaa mieltäsi ja inhon tunteet nousevat pintaan. Olisi kuitenkin onnellista, jos Herra saisi vapauttaa sinut niistä ja antaa niiden sijaan tyytyväisyyden armon ja tyytymisen hänen johdatukseensa (vaikka ei se aina totisesti ole helppoa). Jumala antaa sinulle kaikki syntisi anteksi. Juuri hänen tykönsä sinun kuuluukin kääntyä näiden syntiesi kanssa niin kuin kysymyksesi lopussa teet. Herra on armollinen ja hän olkoon kansasi ja johtakoon elämääsi myös tässä suhteessa.


Kysymys 1007

Mitä mieltä Jumala on hengellisistä kokeiluista? Ts. että testailee erilaisia juttuja suhteessä Jumalaan? En tarkoita synnin tekemistä. Vaan esim. tauon pitämistä raamatunlukemisesta. Tai esim. sitä, että ei vähään aikaan ajattele Jumalaa ja hengellisiä asioita. Eikö avioliitollekin tee joskus hyvää kun mies ja nainen eivät välillä näe toisiaan. Syntisten ihmisten todellisuus kun on se, että emme saman ihmisen kanssa pitkään jaksa seurustella. Tämä pätee ymmärtääkseni myös Jumalaan. Jumala on pyhä ja me syntisiä. Eikö siksi syntinen ihminen halua välillä olla yksin myös suhteessa Jumalaan? Voisiko olla että Jumala on tämän ottanut huomioon ja siksi meillä on aikoja jolloin huomiomme keskittyy esim. maallisiin. Mutta eikö se ole syntiä, jos emme joka hetki viihdy Jumalan seurassa? Taivaassahan me viihdymme joka hetki hänen seurassaan.

Vastaus:

Vertaa uskonelämän hoitamista pikemminkin ruokailuun. Tarvitset ruokaa elääksesi. Yleensä henkilö, joka ei syö, on jo sairas. Vanhassa Testamentissa puhutaan mannasta, jota annettiin joka päivä tarpeellinen annos (sapattia ennen kahden päivän annos).Jos olet syömättä ja juomatta pidemmän aikaa, kuolet. Näin myös sielusi ilman Jumalan sanaa. Joskus esim. vainoissa joltain uskovalta voidaan riistää Jumalan sana kokonaan. Silloin saa luottaa ja turvata siihen, että Jumala hoitaa sieluamme kaikesta huolimatta. Ja samalla saamme muistella ulkoaopittuja Raamatun jakeita ja antaa niiden ruokkia itseämme.


Kysymys 1006

Onko sunnuntain klo 10 jumalanpalvelus tosiaan se seurakunnan kokoontuminen, josta UT:ssa puhutaan? Minä menen sinne yksin. Ketään ei ole ovella toivottamassa tervetulleeksi. Minä istun siellä yksin. Seuraan liturgiaa, jota pappi lukee kirjasta. Koetan kuunnella, saanko saarnasta mitään tolkkua. Lähden pois yksin, sanomatta sanaa kenellekään. Tämäkö oli seurakunnan kokoontuminen? Illalla menen seuroihin. Isäntä on ovella toivottamassa tervetulleeksi. Ennen seurojen alkua vaihdetaan kuulumisia toisten seuravieraiden kanssa. Puhujat selittävät Sanaa uskonelämän rakennukseksi. Lopuksi emäntä tarjoaa vielä kahvit, ja kahvikupin äärellä keskustellaan vielä uskon asioista. Mikähän kokoontuminen tämä mahtoi olla?

Vastaus:

Kyllä tämä kokoontuminen on varsin ihanalla tavalla se seurakunnan hoitava kokoontuminen, josta Uusi Testamentti puhuu. Onnittelen, että sinulla on tällainen uskovien yhteys. Pidä siitä kiinni.

Valitettavasti jumalanpalvelukset voivat muuttua aika kylmiksi. Kuitenkin se, mikä jumalanpalveluksissa on ja mikä puuttuu kotiseuroista, on ehtoollinen. Tarvitset ehtoollista. Siksi on hyvä käydä säännöllisesti apostolisissa jumalanpalveluksissa, joissa ehtoollisen sakramentti toimitetaan oikein. Vaikka se jumalanpalvelus tuntuisi hiukan jäykältä tai kovin kolkolta, niin älä siitä välitä. Rukoile seurakunnan uudistumista Hengessä ja totuudessa ja nauti sinä täysin siemauksin ehtoollisen armo!


Kysymys 1005

Ehtoollismessussa on sanat: Tulkaa ottakaa vastaan Kristuksen ruumis, tulkaa juokaa kuolemattomuuden lähteestä. Mistä sanat "juokaa kuolemattomuusen lähteestä" ovat peräisin? Kristitty, joka on saanut opetusta, ymmärtää kyllä, että sillä tarkoitetaan Kristuksen verta. Mutta jolla ei ole riittävästi tietoa, voi ajatella, että kyseessä on jonkinlainen magia. Häpeääkö kirkko puhetta Kristuksen verestä, joka on tuonut meille sovituksen, kätkemällä sen tällaisen epämääräisen kiertoilmauksen taakse?

Vastaus:

Vanhastaan ehtoollista on kutsuttu
"kuolemattomuuden lääkkeeksi". Yksi mahdollinen esikuva tälle
puheenparrelle on Joh. 6:53-57.

Ehtoollisessa meille leivässä ja viinissä annetaan Kristuksen
totinen ruumis ja veri. Oikea kirkko ei häpeä puhetta Kristuksen verestä eikä myöskään salaa sitä, että ehtoollisen leivässä ja viinissä me totisesti nautimme Kristuksen ruumiin ja veren.


Kysymys 1004

Mikä se on tämä pappisvirka, kun siitä ollaan niin tavattoman huolissaan. Ystäväni toimi Etiopian lut. kirkon pappina seurakunnassa, jota hän oli perustamassa keskelle pakanuutta. Hän kastoi satoja ihmisiä kristilliseen uskoon, olettaisin että moninkertaisesti enemmän kuin keskiverto seurakuntapappi Suomessa. Ja kuitenkaan hänellä ei ole kotimaassa edes saarnalupaa, puhumattakaan että hän pääsisi alttarille toimittamaan liturgiaa kirjasta lukien. Kuka on oikea "pappi", hänkö joka on valmistunut yliopistosta uskontotieteen kandidaatiksi, vai hänkö joka on toiminut vuosikausia lähetystyössä? Minä en millään jaksa ymmärtää tätä vouhotusta virkakysymyksen ympärillä.

Vastaus:

Virka on yksi kirkon tuntomerkeistä. Tärkeä kohta on Tiit. 1:5-9. Siinä on samalla ns. "piispan (paimenen) peili", joka kertoo, kuka on sovelias tähän virkaan. Kukaan ei voi itse valita itseään tähän virkaan vaan tarvitaan seurakunnan kutsumus. (Ja tietysti Jumalan antama sisäinen kutsumus.) Pelkkä opiskelu ei pätevöitä ketään.


Kysymys 1003

Siis voi ei. Mitä vastata.

Meillä kävi äsken eräs mieheni kaveri ja puhuimme veroehdotuksista kun ne sopivasti tipahtivat luukusta tänään.

Hän reposteli sillä keskustelussa että häneltäpä menee n.2% vähemmän veroja kun meiltä kun erosi kirkosta. Mieheni sitä kuunteli ja sanoi että niin just, ihan samaa mieltä, menee ihan turhaan veroja jne.. Minua sapetti niin kamalasti j asanoinkin että jos vaan sen teet että eroat niin sitten kyllä voitas mekin erota, ihan sama. No ei tietenkään ole mutta niin se sivalsi minun arvomaailmaani. sanoin että voi teitä te ette arvaakaan mitä ihmiset menettävät teidänlaisten takia. Jotain muutakin sanailtiin mutta pääpiirteissään keskustelu meni noin. Vieraamme lisäsi vielä että se kaikki apu voidaan järjestää kyllä muutenkin ihan ilman sitä kaikkee jeesushöpötystä siinä ohella. Sitten minä hiljenin, tuntui että voisin itkeä...lähdin kuorimaan lapselleni hedelmää.

Tämä on sitä nykyajan vähättelyä, kristillisyyden alasajoa, minne kaikki arvot ovat hävinneet ja että minun mieheni vielä sillälailla...

Mitä teen ja mitä voisin vastaavissa tilanteissa kertoa tai esim. miehelleni puhua että puhun oikein kirkkoon kuulumisen eduista jne. ja mitä menettää jos eroaa.

Minulle on jotenkin automaattista siihen kuulua ja tietää sydämessä että sillä verolla (jos en muuta voi antaa) ainakin minultakin vähäsen yhteiseen hyvään menee. Se on turvallisuutta ja hyvä tarkoitus. Mitä sanoisin Jeesuksesta kun nyt sanat ihan hävisivät kun menin jotenkin lukkoon. Mitähän Jumala siitä ajatteli?

Vastaus:

Kirkkoon kuulumisen tärkein syy on siinä, että saa kuulla oikeata, kristillistä julistusta synnistä & armosta, osallistua ehtoollisen viettoon ja kokea uskovien yhteyttä. Kaikki muu on toisarvoista.

Aika usein kirkosta eroamisen syynä on raha, vaikka sitä ei julki sanota yhtä usein. Ne, jotka eroavat, tukevat harvemmin samalla summalla muuta humanitääristä toimintaa. Sentapainen puhe on vain rauhoittamassa omaatuntoa ratkaisun hetkellä.

Minusta voisit avoimesti puhua miehellesi kaikessa rauhassa, että puhe kirkosta eroamisesta loukkaa sinua. Ja onko pakko jatkaa sen puheen pitämistä vieraitten kuullen? Ilmeisesti miehesi tieääkin sen jo, vai? Kuinka hän suhtautuu tunteisiisi tässä asiassa?

En tiedä, miten miehesi suhtautuu uskon asioihin, mutta jos hän ei niistä välitä, niin eroamisen kynnys madaltuu. Tottahan toki siinä voi puhua kirkon yleishumaanista avutustyöstä ja kalleista kulttuuriarvoista ja perinteisistä kirkoista sekä hautausmaiden hoidosta jne. mutta ne eivät välttämättä riitä pitämään ketään kirkon piirissä.

Voimia ja siunausta keskusteluihinne ja elämäänne.


Kysymys 1002

Jos ev. lut. jumalanpalvelus on seurakunnan pääkokous, niin missä siellä (tai missä sitten muualla?) on tilaa profetoinnille ja kielilläpuhumiselle, kuten UT aivan selvästi opettaa, että nekin kuuluvat seurakunnan elämään?

Vastaus:

Nykyisessä kaavassa ei missään.


Kysymys 1001

Mitä tykkäät Bo Giertzin kirjasta Kalliopohja? Itse olen lukenut kahteen kertaan.

Vastaus:

Oikein. Se on erinomainen kirja.

Bo Giertzin kyseistä kirjaa käytetään jossain päin maailmaa esim. teologisessa opetuksessa, aivan oivallisena pastoraaliteologisena esimerkkinä niistä vaikeuksista, joihin sielunpaimen voi työssään joutua.


Kysymys 1000

Onko nykypäivän messu tai sanajumalanpalvelus se kokous, josta kirjeessä heprealaisille sanotaan ettei saa laiminlyödä seurakunnan yhteisiä kokouksia?

Vastaus:

Onneksi olkoon: olet 1000 kysymyksen esittäjä!!! Vahinko, että ei ole mahdollisuutta saada selville, kuka olet. Tätä hetkeä pitäisi juhlia, eikö totta! No, nyt saamme "hehkuttaa" hetken suuruutta, näin sanallisesti.

Ja sitten vastaukseen: Kohta, johon viittaat, on
Hepr. 10:25. Se
viittaa silloiseen seurakunnan pääkokoukseen, joka totta tosiaan tarkoittaa nykyaikaan siirrettynä erityisesti jumalanpalvelusta.


Kysymys 999

Eivätkö ristiretket olleet väärin? Oliko kyseessä aidot kristityt, jotka niitä tekivät? Eikö Jeesuksesta tehdyt elokuvat ole väärin, koska Jeesus on Jumala ja syntinen ihminen (ja näyttelijä voi olla jopa ei-uskova, joka on Saatanan vallassa) näyttelee Jumalaa. Ja onhan se kuitenkin näyttelemistä. Tällöin ihminen antaa Pyhälle kasvot, katseen, ilmeen, äänen, liikkeet, eleet, reaktiot ja olemuksen. Mehän emme saa tehdä Jumalasta kuvaa. Edes maalata tai muodostaa sellaista mihinkään. Ainut sallittu olisi kai se, että joku olisi maalannut tai tehnyt Jeesuksesta aidon muotokuvan tai ottanut hänestä kuvan kameralla tai kuvannut häntä esim. videokameralla.

Vastaus:

Kyllä ristiretkissä tapahtui paljon pahoja asioita. Kuten kaikissa sodissa. Toisaalta on muistettava, että pääsääntöisesti ristiretki syntyi, kun erityisesti muslimit olivat ensin vallanneet miekalla maita ja mantuja, etenkin pyhät paikat Israelissa. Silloin monet läntisessä kristikunnassa ajattelivat, että "heillä täytyy olla oikeus puolustaa liittolaisiaan". Tuohon aikaan hengellinen ja maallinen valta olivat sekoittuneet toisiinsa suuressa määrin. Mikä nykyään katsottaisiin valtion tehtäväksi, oli tuon aikana paljolti myös kirkon temmellyskenttää. Siitä on syntynyt paljon sekaannusta. Myös nykyaikana esim. USAn entinen presidentti George Bush puhui ristiretkestä Irakia vastaan. Hänen puheensa repi vanhoja haavoja auki ja aiheutti paljon sekaannusta.

Ei noita Jeesus-elokuvia voi noin vain muitta mutkitta niputtaa yhteen ja väittää kaikkia niitä vääriksi. Monet hyvät elokuvat Jeesuksesta ovat edesauttaneet evankeliumin levitystä maihin, joissa ei ehkä muuten ole mahdollista julistaa taikka joista löytyy paljon lukutaidottomuutta. Jeesus oli tosi ihminen ja hänen kuvaamisensa ei siksi ole sinänsä väärin. On tietysti huonojakin ja pilkkaavia elokuvia Herrastamme. Niiden käyttö taikka katseleminen on se huono vaihtoehto. Pidetään se, mikä Raamatun mukaan on hyvää ja oikeaa.


Kysymys 998

Miten voi iloita elämästään, jos pelkää kuolemaa? Pelkää sitä kuoleman hetkeä, kun ei koskaan tiedä milloin on viimeinen hetki. Miten kaikki tapahtuu ja häviääkö silloin olemattomiin, tyhjyyteen? Toisinaan ajattelen edellämainitusti.

Toisaalta sitten kuitenkin minut täyttää levollisuus ja rauha. Että minulla ei ole mitään hätää. Olen turvassa. Minä en voi kohtaloani estää, mitä minun osalleni on varattu. Otan vastaan sen mitä tulee, päivä kerrallaan. Uskon Jeesukseen vaikken mitenkään erityisesti tuo sitä esille. Olen saanut elämän lahjaksi ja olen aina "olemassa". Joko täällä maailmassa tai luona Jeesuksen. Mikä kallisarvoinen lahja ! Minulla ei ole mitään pelättävää. Miksi epäilyksen häivä toisinaan vaivaa?

Vastaus:

Opi kuolemaan, niin opit elämään. Tämä vanha viisaus on totta. Vanhastaan on ollut ns "ars moriendi" (eli "kuolemisen taito") -kirjallisuutta. Siinä on opittu elämän katoavaisuutta, jotta elämän kalliista lahjasta oppisi nauttimaan. Siksi ajattelen, miten hyvää voi olla tuntea kuoleman läheisyyttä. Se opettaa meille iäisyyden läheisyyttä ja tämän nykyhetken tärkeyttä. Kuoleman kohtaaminen elämässä auttaa meitä elämään täysillä! Kuolemassa emme häviä mihinkään. Ruumis maatuu, sielu elää. Viimeisenä päivänä myös ruumis nousee ylös. Kristittyjen ei tarvitse pelätä kuolemaa. Ylösnousemuksellansa Kristus on jo kuoleman voittanut. Meidät on kasteessamme liitetty häneen ja siksi myös hänen iankaikkisen elämänsä yhteyteen. Vaikka mekin kuolemme aikanaan, emme kuitenkaan kuole vaan elämme hänessä jo nyt iankaikkista elämää. Elä siis rauhassa elämästäsi nauttien ja juuri kuolemaasi muistaen ja siihen valmistuen.


Kysymys 997

Jos ihminen kuolee sikiönä, lapsena, nuorena, aikuisena, vanhana...millaisen muodon ihminen saa tuonpuoleisessa? Onko siellä lapsi lapsi jne. Kasvaako vauva jossain välissä johonkin muuhun muotoon ?

Vastaus:

Vaikea kysymys. Taivaassa me olemme täydelliset. Meillä on siellä hengellinen ruumis (lue 1. Kor. 15). Vanhuuden vajavuudet poissa. Nuoruuden vammat parantuneet. Sairautta ei enää ole. Me kasvamme täyteen ihmisyyteen, juuri sellaisiksi, joiksi Jumala on meidät tarkoittanut. Sitä emme tiedä ennen kuin se tapahtuu.


Kysymys 996

Mikä ero on hengellä ja sielulla ?

Vastaus:

Sielu erottaa meidät eläimistä. Henki yhdistää meidät Jumalaan.


Kysymys 995

Kuinka paljon kristitty saa laittaa harrastuksiin rahaa?

Vastaus:

En tiedä. Kohtuus kaikessa.


Kysymys 994

Mitä mieltä olet Raamattu kansalle -käännöksestä? Entä Uuras Saarnivaaran ja Aapeli Saarisalon käännöksistä?

Vastaus:

Hyviä vaihtoehtoja nykyiselle vuoden 1992 käännökselle.


Kysymys 993

Tulin siihen tulokseen, että meille uuden liiton uskoville Raamatun tärkeimmät kirjat ovat tärkeysjärjestyksessä: 1) Johanneksen evankeliumi, 2) Roomalaiskirje, 3) Matteuksen evankeliumi, 4) Ilmestyskirja, 5) 1. Mooseksen kirja, 6) Apostolien teot, 7) 2. Mooseksen kirja. Perustelut: 1) tärkeä uskon syntymisen kannalta, valaisee hyvin sitä kuka Jeesus todella oli ja puhuu hänen sovituskuolemastaan, 2) tärkeä ja kattava uskon yleisesitys, 3) sisältää Isä meidän rukouksen, vuorisaarnan, paljon Jeesuksen opetuksia, 4) opettaa tulevaisuudesta, 5) sisältää luomisen, syntiinlankeemuksen ja kertoo kuinka ihmissuku syntyi, 6) sisältää paljon olennaista tietoa alkuseurakunnan historiasta ja on rohkaiseva esimerkki, 7), sisältää 10 käskyä ja kertoo Jumalan suurista ihmeteoista kansansa pelastamiseksi. Tosin 10 käskyä pystyy johtamaan myös edellä mainituista kirjoista ja omantunnon perusteella. Mielestäni tässä on erinomainen kokoelma raamatun tärkeimmistä kirjoista ja suosittelen jokaista kristittyä kertaamaan näitä keskeisiä osia ja syventymään niihin. Näin ajattelen. Mitä mieltä olet?

Vastaus:

Vaikea kait Raamatun kirjoja on laittaa kovin yksityiskohtaiseen järjestykseen, mutta oma listasi on varmaan aika hyvä. Lutherille Room. ja 1. Piet. sekä Joh. olivat erityisen tärkeitä.


Kysymys 992

Missä raamatussa sanotaan että alkoholista juopuminen on synti? Mikä on Jumalan mielen mukainen tapa pitää hauskaa ja viettää juhlaa? Voiko uskova mennä kapakkaan, juoda yhden annoksen alkoholia ja pitää hauskaa? Vai pitäisikö sen sijaan ostaa alkosta pullo ja naukkailla kotona ja pitää hauskaa? Eikö raamatussa puhuta viinistä iloitsemisesta? Eikö Saarnaajan kirjassa sanota kutakuinkin, että juo hyvillä mielen viinisi...ja syö ruokasi...sillä Jumala on jo kauan sitten hyväksynyt nuo tekosi? Puhun nyt alkoholin kohtuukäytöstä. Taivaassa on viiniä, koska Jeesus sanoi viimeisellä aterialla opetuslapsilleen kutakuinkin, että tästedes en juo viinipuun antia muuta kuin Isäni valtakunnassa. Taivaassa tuskin on siis yhtään absolutistia. Jeesus ei ollut absolutisti, onko absolutismi siis välttämättä paras ratkaisu meillekään?

Vastaus:

Lue esim.
Ef. 5:18. Kapakassa
käyntiä en suosittele kenellekään. Paitsi jos selkeästi menee
evankelioimaan väkeä. Lue tästä myös
vastauksesta nro
969
.

Absolutismi voi olla erinomainen ratkaisu etenkin täällä Pohjolan
ryyppymaissa, joissa alkoholin kohtuukäyttö on harvinaisempaa.

Ehtoollinen on tietysti asia erikseen.


Kysymys 991

Oliko se keskiajalla kun ylensyönti laitettiin kuolemansyntien luetteloon? Eikö ylensyönti tänäkin päivänä ole vakava asia, josta on tehtävä parannus ja laihdutettava, jos vatsa näyttää liian isolta?

Vastaus:

Tiettyyn rajaan asti näin. Liikalihavuuden syy ei aina ole liika syöminen vaan esim. aineenvaihduntahäiriöt tai (osittain) perimän rasite. Pääasia on, että tekee omista synneistä parannusta. Sitten kun on kyse toisten synneistä, tarvitaan hienotunteisuutta. Mutta selvää on, että Raamattu tuomitsee mässingit ja ryyppäämiset.


Kysymys 990

Jos eriuskontoinen maa (virallisen valtionuskonnon omaava) hyökkäisi kristittyyn valtioon (kristinusko virallinen valtionuskonto) ja syy hyökkäykseen olisi hävittää kristinusko ja kysymys olisi samalla vainosta Kristuksen tähden), niin olisiko kristityllä valtiolla oikeus puolustautua armeijaa käyttäen? Olisiko se Jumalan mielen mukaista? Tämä on eri tilanne kuin hyökkäys yksittäistä kristittyä kohtaan joltain taholta ja vastaus tällaiseen tilanteeseen lienee eri?

Vastaus:

Valtiolla on esivallan oikeudet. Ne ovat Jumalalta.

Jos valtio tunnustautuu kristilliseksi valtioksi, se ei poista sen oikeuksia puolustaa kansalaisiaan hyökkäyksiä vastaan. Joten sillä perusteella ei oikeutettua voimaikeinojen käyttöä voi estää.


Kysymys 989

Vakavissa uskonvainoissa kristityt raamatun mukaan ainakin rukoilivat, pakenivat, käyttivät laillisia oikeuksiaan apunaan (muistaakseni Paavali antoi ymmärtää olevansa eräässä yhteydessä rooman kansalainen ja vetosi keisariin), lauloivat ja ylistivät Jumalaa vankilassa (Paavali ja Silas). Tässä esimerkkejä. UT:sta ei ymmärtääkseni mistään löydy esimerkkejä, että kristityt olisivat puolustautuneet uskonvainoissa Kristuksen tähden asein tai muuten käyttämällä voimakeinoja (esim. lyönnit, potkut tai muut liikkeet, jotka saattavat aiheuttaa vahinkoa). Myöskään historiasta tuskin löytyy todistetta, että alkuseurakunta olisi uskonvainoissa hyväksynyt ja käyttänyt voimakeinoja, jotka voivat aiheuttaa vahinkoa muille? Ymmärtääkseni Jumala sallii tietyntyyppisen itsepuolustuksen uskonvainoissa (esim. torjunnat, väistöt, pakeneminen), kunhan ei vahingoita ketään.

Vastaus:

Näin se suunnilleen on mennyt historian saatossa.


Kysymys 988

Jos on osallistunut syntymäpäiville, missä on ollut mukana naispappi tuomassa seurakunnan tervehdyksen, niin voiko sen saada anteeksi, jos ripittäytyy?

Vastaus:

Kristitty ei saa ehdoin tahdoin tehdä syntiä tai hyväksyä sitä. Ei ole kuitenkaan mahdollista koko ajan juosta karkuun ja ikään kuin luulla, että sillä saavuttaa jotain. Tämä näin yleisesti.

En oikein lopulta ymmärrä, mikä se sinun osuutesi oli kyseisillä juhlilla. Et sinä voi vastata toisten puolesta. Jos päivänsankari on kutsunut juhlille mukaan srk:n pastorin tai jos hän tulee sinne yllättäen, et sinä ole vastuussa siitä. Tämmöisissä "yllättävissä" tapauksissa toimii tilanteen mukaisesti. Kristitty ei tietoisesti hakeudu tai etsiydy niihin paikkoihin, joissa oikea, apostolinen virka ei ole kunniassa.

Kaikki synnit saa uskoa anteeksi "Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä". Ei siis kuitenkaan ole mitään syytä lukea jotain itselle syyksi, joka ei syntiä ole. Otetaan ihan toinen esimerkki selvyyden vuoksi: Jos yllättäen näkee, että kadulla tapellaan, ei se tappelu ole sinun syytäsi. Mutta jos itse tai joku muu menee mukaan lyömään toista, niin se on syntiä. Eikö näin?


Kysymys 987

Kirjasessa Raamattu ja paimenvirka s. 11 viitaten 1 Kor 14:38
kirjoitat: "...uhata rikkureita iankaikkisen kadotuksen tuomiolla."
Tällä ilmeisesti tarkoittanet, että naispapit joutuvat helvettiin. S.
13 laajennat ja syvennät vielä ajatusta niin, että kaikki, jotka eivät
aktiivisesti vastusta naispappeutta joutuvat myös helvettiin. Silläkö varmistetaan pääsy Taivaaseen, että aletaan vastustaa ja boikotoida naispappeja.

Vastaus:

Luepa kirjanen uudelleen huolella.

Ei taivaaseen päästä ketään vastustamalla vaan yksin uskon kautta Jeesuksen Kristukseen, meidän Vapahtajaamme.