Kysymykset
Kysymys 1048
Sain kokea uskoon tulemisen ja olen ollut todella onnellinen!Kiitos Jumalalle!Mutta epätoivo kalvaa minua.Illalla rukoillessani ajatuksiin tuli hävyttömiä asioita Jeesuksesta ja Jumalasta.Saatanako tätä kaikkea tekee ja yrittää saada omalle puolelleen? Aloin lukea raamattua ja etsiä lohtua sieltä. Löysin ihania lupauksia sieltä. Rukoilen päivittäin, luen raamattua ja haluan antaa koko elämäni Jeesukselle!Pelkään,pääsenkö minä koskaan pois näistä pahoista ajatuksista?Ja voiko Jumala antaa anteeksi?Olen paljon itkenyt tämän vuoksi ja huutanut Jumalan puoleen.Haluan jättää esirukouspyynnön tämän asian puolesta.Siunausta kaikille!!
Rukoilen puolestasi. Ja teen sen
ilolla, kun kuulen, että olet pelastunut. Todella: Kiitos Jumalalle!
Hän tietää, kenet hän on lunastanut. Ei hänelle ole yllätys
syntisyytesi ja jumalattomat ajatuksesi hänestä. Juuri siksi hän antaa
synnit anteeksi. Hän tekee sen uudestaan ja uudestaan. Sydämesi
pahuushan pakottaa sinut Jeesuksen puoleen. Joudut huutamaan hänen
puoleensa, kun sydämesi pahuus hukuttaa sinut. Evankeliumi vakuuttaa,
että hän pystyi ja tahtoi pelastaa hukkuvan Pietarin aaltojen keskeltä.
Matt. 14:28-32. Samoin hän pystyy ja
tahtoo
pelastaa sinutkin. Sinä
olet Pietarin lailla lähtenyt Jeesuksen luo. Nyt kun näet, kuinka synti möyryää sydämessäsi myrskyn ja aaltojen kanssa, se aiheuttaa pelkoa ja vavistusta ja juuri tuota samaa huutoa, että "Auta, Jeesus, minä hukun!" Ja voit olla varma, että Jeesus kyllä autta sinua. Hän antaa syntisi anteeksi ja saat turvata hänen ihmeellisen laupeuteensa kerta toisensa jälkeen. Kyllä Saatana varmasti on suutuksissaan uskoontulostasi. Hän tahtoo yrittää vetää sinut takaisin saaliikseensa. Mutta älä sinä anna oman pahuutesi kertoa sinulle, että olisit toivoton tapaus tai että et kelpaa kristityksi, kun olet niin ja niin huono. Jeesus on rakastanut ja rakastaa sinua. Hän on vetänyt sinut puoleensa ja tahtoo pitää omanansa. Ei synti kadota, kun sen tunnustamme uudelleen ja uudelleen hänelle. Epäusko kadottaa, jos luulemme, että nyt en enää voi saada anteeksi, kun olen näin huono suuri syntinen. Lisäksi toivon, että olet löytänyt ja löydät oikein hyvän ja raamatullisen srk-yhteyden, jossa saat kasvaa uskossa ja toisten uskovien seurassa ja rukousten kannattelemana. Käy myös ehtoollisella ahkerasti. Se vahvistaa uskoasi.
Toivotan iäisyysmatkallesi Herran rakkautta. "Maista ja katso, kuinka hyvä Herra on sinua syntistä kohtaan. Hän antaa kaikki syntisi anteeksi. Ei vain kerran tai kahdesti taikka kolmesti vaan loputtomasti."
Kysymys 1047
Timo! Olen nuori nainen ja tullut vasta uskoon.Olen tehnyt paljon syntiä ja pyytänyt anteeksi Jumalalta suuria virheitäni joita olen tehnyt elämäni aikana.Minua askarruttaa kysymys Kuinka tärkeää on käydä ripillä? Haluaisin ripittäytyä uskovaiselle miespapille.Mutta en tunne seurakuntaani hyvin vielä. Minun on jotenkin vaikea mennä normi evankelisluterilaisen piirin papille puhumaan kun nykyään suurinosa hyväksyy naispapit ja homoliitot.Täällä on kyllä Sleyn toimintaa,mutta en löydä yhteytietoja netistä.Nehän ovat kuitenkin "vakaumuksellisimpia".En tiedä teenkö väärin kun ajattelen etten voi kenelle tahansa mennä ripille, mutta jokin sisimmässäni sanoo niin.Kiitos etukateen ja Siunattua kevättä!!
Ihana kuulla, että olet saanut tulla uskoon. Ja todella saat uskoa kaikki menneet syntisi anteeksi ja turvata Jeesuksen sovitukseen. Hän on sovittanut kaikki syntisi ja olet vapaa painolastistasi.
Uskoisin, että ripillä käyminen vahvistaa ja tukee uskonelämääsi. Olet ihan oikeassa halutessasi ripittäytyä. Aivan välttämätöntä on mielestäni myös, että rippi-isä on itse uskossa ja ymmärtää sinua omakohtaisen kokemuksensa perusteella. SLEYstä löytyy Raamatun ja uskon vakavasti ottavia paimenia. Mene jonkun heidän luokseen.
Voisin suositella esim. Pekka Huhtista tai Lasse Nikkarikoskea. Heidän numeronsa saat varmaan puh.luettelosta tai sitten SLEYn kotisivuilta esim. keskuksen kautta. Soita rohkeasti ja "tilaa" aika sielunhoitoon. Jos haluat mukaan SLEY:n jumalanpalveluksiin Helsingissä, niin heidän kaunis kirkkonsa Pyhän sydämen kappeli löytynee myös puh.luettelosta. Siellä voi myös ripittäytyä esim. jumalanpalveluksen jälkeen tai sitä ennen. Voi olla hyvä soittaa ja sopia aika etukäteen, jotta ei ole sitten kiirettä minnekään jumalanpalveluksen jälkeen.
Toivotan rauhaisaa ja riemullista ylösnousemuksen päivää! Olen todella iloinen saadessani kuulla uskoontulostasi ja halustasi päästä Jeesuksen armon osallisuuteen - näin kouriintuntuvalla tavalla. Taivaan Isän runsasta siunausta!
Kysymys 1046
Kysymys
1045:
Kiitos mahdottomasti vastauksestasi, käyn lukemassa
tämän
monta
kertaa, luulenpa saavani tästä voimaa paljon ja luottamusta tulevaan.
On totta että srk:ssa voi olla monta jotka ei evankeliumia ota vastaan tai ottaa silleen 'hyvänä juttuna' vaan. Tiedän että ryhmässäni ainakin yksi on sellainen joka ei ole 'uskossa' vaan pitää esim. raamattua 'hyvinä ohjeina omaan elämään' eikä oikeana Jumalan sanana. Mutta täytyy rukoilla hänenkin puolestaan.
Kiitos vielä 🙂
Omasta puolestani kiitän saamastani rohkaisusta ja toivotan voimaa tehtäviisi ja elämääsi.
Kysymys 1045
Kirjoitan hieman eri puolelta suomea ja eri seurakunnasta luonnollisesti....mutta tämä on niin hyvä keskustelupaikka että olen jäänyt tähän 'koukkuun' 😉 yli aluerajojen.
Minut on valittu paikkakuntani ev.lut.srk:n kasvatusasioiden luottamusjäseneksi ja alan tähän hommaan ensimmäistä kertaa. Ylipäätään olen näin täysin 1.kertaa srk:n työssä mukana.
Koitan lukea jäsenen opaskirjaa ja selkeäkin se on mutta jokin tekee tepposiaan, liekö jännitys vai mikä mutta pelkään etten hallitse ja osaa olla osassani. Onko Jumala nyt varmasti minut tähän kutsunut? Kun ehdotuksen jäsenyydestä teki srk:lle rukouspiirini kautta tuttu henkilö, hän yllätti minutkin ehdotuksellaan kun soitti eräs päivä ja kysyi suostumustani.
Entä jos puhun vääristä asioista tai ylitän valtuuteni tai hypin toisten varpaille kun en muista kaikkea miten oppaassa on neuvottu toimimaan. Voi että pelottaa. Kuinka menen eteenpäin, mikä on ensisijaista ja kuinka aloitan tämän srk-työn? Rukouksella tietysti, mutta mitä muuta?
Tämä on tosi hyvä juttu. Onnea ja
siunausta matkaasi! Muistan itse nuoruudestani, että sain Turun
katulähetyksen perustajahahmolta Y. Kalkaalta kortin, jossa oli hyvä
neuvo:
"Älä rukoile kykyjesi mukaisia tehtäviä vaan tehtäviesi mukaisia
kykyjä. Silloin ei ole ihme, jos teet jotain Jumalalle!"
Saman neuvon välitän sinullekin. Tosi komeeta, että rukouspiiri on
työntänyt sinua eteenpäin Herran työhön. Tulee mieleen
Apt. 13:1-3 (vähän vastaavanlainen tilanne
vaikka kuitenkin eri).
Sanoisin Lutherin tavalla, että
"rukoile niin kuin ei mikään työ auttaisi, ja tee työtä niin kuin
ei mikään rukous tulisi kuulluksi" (vapaasti muisteltuna).
Ja työtäsi koskien on ainoa huolenaihe, että saat kaikessa seurata
Raamatun sanaa rakkaudessa ja nöyryydessä. Muusta pitää Herra huolen.
Ja nykyseurakunnissa voi hyvinkin tapahtua, että Raamatun sana ei
riitäkään vaan juuri se aiheuttaa kismaa. Ole kumminkin uskollinen
äläkä pelkää. "Kun Herra on kanssasi, kuka voi olla vastaan."
(Room. 8:31) En halua tässä maalailla
synkkää kuvaa työstä seurakunnassa. Hyvin monissa paikoissa on tosi
kiva tehdä työtä, kun saa julistaa Jeesusta. Raamattu sanoo kumminkin
selvästi, että kaikki eivät ota vastaan evankeliumia. Niitä voi olla
seurakunnassa tai seurakunnan ulkopuolella. Älä siitä sinä lannistu!
Kiitä Herraa tästä ihanasta mahdollisuudesta - ja tee, mitä eteesi
tulee. Herra on kanssasi ja siunaa sinut ja kättesi teot. "Ilo Herrassa
on väkevyytesi." (Neh. 8:10)
Kysymys 1044
Miten tulisi hävittää vanha, kulunut ja rikki mennyt Raamattu, josta puuttuu sivuja? Polttamalla vaiko paperinkeräykseen?
Usein vanha ja kulunut Raamattu on haudattu maahan.
Mitään sen tarkempia ohjeita asiasta ei ole annettu Raamatussa.
Kysymys 1043
Miksi vainaja puetaan valkoiseen paitaan ja sukkiin? Onko se vaate ylösnousemuksessa? Entä jos vainaja puetaan esim. tavalliseen pukuun ?
Vainajan valkoinen puku muistuttaa syvimmältään kasteen hetkestä. Silloin vainaja sai taivaan aarteet omakseen ja jos hän on elänyt uskossa ja pysynyt kasteensa liitossa, hän nyt kuoleman kautta saa kouriintuntuvalla tavalla käydä omistamaan nuo aarteet. Kristuksen morsian puetaan valkoiseen häävaatteeseen ja siinä vaatteessa saa käydä taivaan hääjuhlaan. Tuo vainajan valkoinen vaate on kuvaus tästä todellisuudesta. Kaikkialla ei valkoista vaatetta käytetä. Monet kristityt marttyyrit ovat myös kuolleet ilman sen kummempia valkoisia vaatteita. Autuuden kannalta ei ole väliä, onko vainajan päällä valkoinen vaate vai ei. Kunhan hän vain on uskossa puettuna siihen taivaalliseen hääasuun!
Kysymys 1042
Onko väärin opiskella alaa, jolla ei suurella todennäköisyydellä tule koskaan työskentelemään (jos ylipäätään edes onnistuisi valmistumaan)? Silloinhan tavallaan tuhlaa turhaan yhteiskunnan rahoja (tuet, koulutuksen hinta jne.) - oikeastaan on kuin ns. sosiaalipummi. Pitäisikö siis mennä Hesburgeriin paistamaan pihvejä hampurilaisiin, kunnes on keksinyt alan, jolla haluaa työskennellä, ja jopa saattaisi työllistyä?
Opiekelu kannattaa aina. Opiskele ihmeessä! Ja ilotse yhteiskunnan koulutstuesta, jonka avulla saat sivistää itseäsi. Yhteiskunnalle on hyötyä jokaisesta kansalaisesta, joka ymmärtää elämää paremmin ja syvemmin ja joka mahdollisesti voi myös palvella isänmaataan. Aloita opiskelu reipaasti ja voimia ja menestystä opin tielle.
Kysymys 1041
Minun olisi tarkoitus tehdä essee rukoilevaisuudesta, mutta vaikka olen artikkeleita lukenutkin, en silti ihan ymmärrä aatetta. Haluaisitteko selventää sitä minulle jotenkin lyhyesti ja ytimekkäästi?
Katso etusivuilta
"Mitä on rukoilevaisuus?" sekä tausta, josta ja erityisesti kohta
"Rukoilevaisuus pähkinänkuoressa". Eiköhän
siitä
selviä. 🙂
Kysymys 1040
Missä vietetään vuoden 2011 Rukoilevaisten kesäseurat?
Rauman Lapissa 15-17.7.2011. Tervetuloa - tuo ystäväsikin!
Kysymys 1039
Kysymykseen 1029 liittyen. Jokaisella uskovaisella on luonnollisesti huoli lähimmäisen pelastumisesta. Riittääkö se, että rukoillaan ei-uskovan pelastumisen puolesta, vai onko lisäksi/parempi kertoa ei-uskovalle Jeesuksesta, silläkin pelolla, että ei-uskovan tilanne vain pahenisi. Vai onko asia Jumalan asia (Tapahtukoon Sinun tahtosi)? Saako kaikesta huolimatta julistaa Jeesuksesta toiselle? onhan kyseessä valtava huoli toisen iankaikkisuudesta.
Kyllä on hyvä rukoilla myös sitä, että saisi oikeaan aikaan kertoa Jeesuksesta ja todistaa hänestä. "Usko tulee kuulemisesta" (Room. 10:17). Taikka sanan saarnasta. Ja kaikki, mitä teemme, olkoon se rakkauden suloistuttamaa. Rakkaus muutti sinut ja minut. Rakkaus muuttaa toisetkin.
Kysymys 1038
Tuli tällanen ykskaks mieleen...kirjat on nyt kyl muuttolaatikoissa ollu jo pari vuotta 🙂 mutta kysyisin:
Muistatko sarjaa, onko ne punaiset -ikuisia kertomuksia- kirjat 10kpl aikoinaan tehnyt ihan joku tavallinen kristillinen julkaisijataho vai onko ne jotain jehovan todistajien opuksia?
Olen aikoinaan lukenut niitä itse, säästänyt ja lukenut pojalleni ja ajattelin että kunhan tytöt vähän kasvaa lukisin heillekin. Mielestäni ne on kauniisti kuvitettuja ja siinä on kerrottu ihanasti raamatun tapahtumista. En muista miten siinä on Jeesuksesta kerrottu mutten muista sitäkään että siinä olisi hänen kolminaisuutensa kielletykään.
Pitääkö minun hävittää ne vai onko ne turvallista luettavaa?
Entä jos huomaa virheitä ja muuttaa ne oikeiksi ja lukee siten? (siis jos huomaa että jeesusta ei niissä tunnustettaisikaan oikeasti jumalaksi eli olisi esim jehovien kirjoittamia)
En ole nyt ihan varma muististani, mutta käsittääkseni nuo kirjat voisivat olla adventistien kustantamaa. Itselläni ei ole sarjaa, mutta olen kuullut oikein hyvää palautetta monilta. Itsekin olet tainnut saada siunausta niiden kautta lapsillesi. Se, mitä olen tuota sarjaa selaillut ja lukaissut, ei siinä ainakaan mitenkään korostetusti tule esiin eri painotuksia kuin muuten. Ja jos niitä tulee, voit karsia ne lukiessasi pois.
(Jehovan todistajat siis, jotka tosiaan kieltävät Kolminaisuuden, eivät ole kristittyjä lainkaan.)
Kysymys 1037
Pieni kommentti kysymykseen 1031,
ja samainen asia on tullut
aikaisemminkin esille: Papilloomavirus on sukupuoliteitse tarttuva virus, jota ei ihmisellä ole jos ei ole harrastanut seksiä. Papilloomavirus kyllä aiheuttaa kohdunkaulan syöpätapauksista vähintään 70% ja mahdollisesti kaikki, miksei se voisi siis kurkkusyöpääkin aiheuttaa jos ko. virus sinne päätyy. Mutta papilloomaviruksen aiheuttama syöpä neitsyellä lienee tuntematon ilmiö. Näin ollen jos kaksi henkilöä ovat toistensa ensimmäiset seksikumppanit, niin suuseksi ei millään logiikalla voi aiheuttaa kurkkusyöpää. Perustelut uskovan avioparin välisen seksielämän rajaamiselle tulisi siis tässä tapauksessa löytää jostain muualta kuin terveyssyistä - ja epäilisin ettei kunnollisten perustelujen löytäminen ole ihan helppo tehtävä. Ja niin kauan kuin perusteita ei löydy, mielellään raamatullisia sellaisia, ei toisten omiatuntoja voi sitoa omiin käsityksiin.
Kiitos tästä kommentista. Paljolti
ajattelen itsekin samoin. Tuo kysymys
1031 oli
senlaatuinen, että en
osaa arvioida, mitä olisi ajateltava aikaisempien seksikokemusten määrästä. Eikä tietysti minulla tai kellään muullakaan ole sen enempää tarvetta tietää. Toivotan sydämestäni tuon kysymyksen esittäjälle tai esittäjille Jumalan siunausta. Jatkakoon he uskollisesti eteenpäin uskossa!
Papillomaviruksen aiheuttamasta kurkkusyövästä ja sen synnystä ei ole mielestäni vielä ihan täyttä selvyyttä. Suora lainaus eräästä yhteenvedosta:
"Tutkijoiden mukaan papilloomavirus leviää pääasiassa suuseksin kautta, mutta myöskään esimerkiksi suutelua välityskanavana ei voida sulkea pois."
Sama englanniksi BBC:n uutisesta:
"Oral sex was said to be the main mode of transmission of HPV but the researchers said mouth-to-mouth transmission, for example through kissing, could not be ruled out."
Silti on täysin totta, että ne avioparit, jotka pysyvät toisille uskollisina ja ovat menneet naimisiin "ilman aikaisempaa seksin harjoittamista" eivät tämän mukaan voi saada (ainakaan) tuolla tavalla leviävää kurkkusyöpää (taikka kohdunkaulan syöpää). Se ei kuitenkaan välttämättä edelleenkään tarkoita, että oraalinen seksi olisi "luonnonmukaista", sellaista millaiseksi Jumala on seksin keksijänä sen tarkoittanut.
Kysymys 1036
Tekeekö vaimo syntiä, jos eroaa päihderiippuvaisesta miehestään, jonka rahankäyttö on holtitonta?
Elämässä tulee vastaan vaikeuksia. Ei ero ole koskaan hyvä asia. Se on aina sen särkymistä, minkä Jumala on yhdistänyt. Henkensä kaupalla ei avioliitossa kannata olla. Mutta vaikeuksien luota pakeneminen ei välttämättä ole se ratkaisu, johon Jumala tahtoo sinua johdattaa. Rukoile hänen tahtonsa kirkastumista. Näkisin, että olisi hyvä jatkaa rukoustaistelua miehesi puolesta. Olisi varmasti myös ihanaa, jos jaksaisit rakastaa miestäsi ja pyytää häntä joskus mukaasi raamattupiiriin, jossa hän saisi kokea ja aistia lisää rakkautta. Miehen muutoksen on lähdettävä hänestä itsestään. Sen muutoksen halun Jumala voi lahjoittaa hänelle. Siksi rukoilkaa häneltä yhdessä apua. Älkää jättäkö hukkuvaa yksin. Voimia Herralta vaikeaan tilanteesi.
Kysymys 1035
Minä kauhistuin oman äitini kommenttia seuraavaan asiaan:
Kuulin erään keski-ikäisen naisihmisen itsemurhasta ja vaikkei hän ollut tuttava edes mutta tiesin hänet epäsuorasti erilaisten asioiden ja tavallaan työn kautta, niin se kiersi ajatuksissani. Hän oli lesbo. Kerroin äidilleni että muistatko henkilöä ja kuule hän on tehnyt näin itselleen..... ihmettelin kun hän ei oikein noteerannut sitä mitenkään muuten kuin äitini vain jotenkin nauraen hörähti asialle ja sanoi jotenkin että "minuahan ei paljon hetkauta jos jotkut lesbot itsemurhan tekee..." Tästä on jo joku hetki aikaa enkä saa äitiäni mielestäni. Hän on elänyt elämänsä alkoholistin kanssa, perheemme elämä oli joskus minun lapsuudessani aika kovaa ja koimme pahoja asioita ja olen tietoinen että elämä on varmasti häntä kovettanut paljon, mutta se miten välinpitämätön hän on 'lähimmäisistä' joskus ja arvomaailmansa kylmä on mielestäni välillä pelottavaa, sydämen kylmyyttä. Kuinka Jumala pääsisi sulattamaan tuon kylmyyden? En kai itsekään sitä homoutta ja lesboutta pidä normina, syntiähän se on mutta itsemurha ja sen taakse kätkeytyvät sielun haavat sillä ihmisellä olivatkin minun mielessäni enemmän ja tapahtumana se on kauhea. Äitini tuntuu niin kylmälle. Olen Jumala loputtomiin rukoillut vanhempieni ja sisarusteni puolesta kunpa he löytäisivät uskon ja mummoni on rukoillut samoin, enkä aio lopettaa mutta tuntuu turhauttavaltakin. Joskus tuntuu että olen perheeni ainoa jolle on tullut herkkyyttä ja olenko ainoa jota jumala on kutsunut lapsuuden perheestäni vai eikö muut ole korvaansa lopsauttaneet kutsulle, niinkin voi olla.
...voi milloin Jumala kuulee....
Elämän karvaat kohtalot tosiaan kovettavat joskus. Jaan kanssasi sen surun, jota tunnet äitisi suhtautumisesta. Sinulla on sydän paikallaan. Se on Jumalan suurta armoa. Myös se suru, jota sinä tunnet perheestäsi ja läheisistäsi osoittaa, että Jumalamme on laskenut sisimpääsi rukouksen Hengen lähimmäistesi puolesta. Ja ihan oikeassa olet siinäkin, että homous tai lesbous eivät ole Jumalan tahdon mukaisia elämäntapoja, mutta Kristuksen rakkaus koskee jokaista: Jokainen, joka tahtoo uskoa ja saada syntinsä anteeksi, saa rauhan sydämeensä Jeesuksen veren tähden.
Anna sinä Kristuksen rakkauden hoitaa itseäsi ja hoida sinä sillä samalla rakkaudella niitä, jotka ovat lähelläsi. Herra kanssasi!
Kysymys 1034
johdanteena kysymyksestä 1026
tuli
mieleeni,
että kun itse uskon täysin
isään poikaan ja pyhään henkeen jne.. ja mukanani kirkossa on lapseni, 2 hyvin pientä vielä ja yksi teini-ikäinen konfirmoitu sekä mieheni.
Heistä teini-ikäinen ns.haraa ikänsä puolesta kaikkea tätä vastaan (ei oo kavereiden edessä niin koolia mitkään usko-jutut..) ja mies kyllä sanoo että joo joo kyllä hän uskoo (omalla laillaan et ei oo vielä niinku tavallaan kuitenkaan kokenu sitä valoa minkä itse koen..) niin onko siis minun väärin pyytää edes heitä mukaan ehtoolliselle vaikka he siis silleen 'uskovat' kyllä mutta eivät elä ns.'uskossa', ymmärrätkö, no siis joo ovat niinku maallisia enemmän mutta jumala-ajatuksella kyllä varustettuja ihmisiä.
Olenko tehnyt suurta kiusaa läheisilleni jos olen pyytänyt heitä mukaan (eivät tosin ole lähteneet) ja suurta vääryyttä jumalaa kohtaan kun olen heitä houkutellut, enkä tavallaan tajunnut etteivät he oikeastaan voisikaan sinne tulla?
Entä jos nyt joskus mieheni sitten lähtisikin niin estänkö ja tekisikö hän sitten kamalan väärin, kun kuitenkin 'uskoo' vaikkei elä 'uskovaisen' elein?
On aina ihana asia, jos on halua lähteä jumalanpalvelukseen, jossa sana selitetään puhtaasti ja sakramentit jaetaan oikein. Ota vaan kaikki mukaan, jotka tahtovat lähteä. Rukoile heidän puolestansa, että he saisivat uskon lahjan evankeliumin kautta. Et sinä missään tapauksessa tässä tee väärin.
Ehtoollinen on tarkoitettu niille, jotka tunnustavat syntinsä ja tahtovat saada ne anteeksi yksin Jeesuksen veren tähden. Lisäksi ehtolliselle tulijan on Raamatun mukaan tunnustettava, että tämä ateria ei ole kuin mikä tahansa ateria vaan siinä siunatun leivän ja viinin kautta annetaan Kristuksen ruumis ja veri meille armon ja anteeksiannon lahjaksi. Siksi on tärkeätä, että ehtoolliselle ei mennä pelkästään muiden mukana vaan Kristukseen uskoen. Siksi on parempi, jos miehesi ei tule ehtoolliselle ennen kuin hän uskossa jättää elämänsä Jeesuksen hoitoon.
Toivotan sydämestäni sinulle ja raikkaillesi Jumalan runsasta siunausta.
Kysymys 1033
Miksi avoliitto on syntiä? Miten avioliittoon meneminen tekee seksistä hyväksytyn?
Voisiko olla että Jumala on päättänyt, että on julkisesti liittouduttava tai muuten
hän ei sitä hyväksy? Ja näin sen takia, että vahingot minimoitaisiin. Eli ts. kyseessä
on Jumalan asetus. Eli avoliitto on väärin, koska ihmisen syntisyyden tähden se ei
yksinkertaisesti toimi niinkuin sen pitäisi (?). Avioliitto sen sijaan estää
paremmin syntistä luontoa pääsemstä valtaan (?). Mutta jos ihminen olisi synnitön,
niin voisiko avoliitto jopa olla oikein?
Olen tästä asiasta joskus kirjoittanut Herännäislehteen. Lienee parasta lainata tuon kirjoituksen osaa, jossa on lueteltuna iso joukko Raamatun opetuksia. Lue ne rukoillen läpi ja tutki niiden valossa kysmystäsi.
2. Moos. 20:14, 6. käsky: Ei sinun pidä huorin tekemän.
Kieltää aviorikoksen ja kaikenlaisen salavuoteuden, tapahtuipa se avioliiton aikana, sitä ennen tai sen jälkeen. Lue myös Jeesuksen selitys käskyyn (Matt. 5:27-28).
Kertomus nuoren Joosefin halusta säilyttää puhtautensa avioliittoon asti ja siitä seuraavasta maailman pilkasta (lue myös Room. 13:13-14, 1. Kor. 15:33 ja erityisesti 1. Piet. 4:4).
Kertomus Daavidista, hänen lankeemuksestaan, parannuksestaan sekä lankeemuksen ja parannuksen seuraamuksista hänen myöhemmässä elämässään.
Kertomus prinssi Amnonin ja Tamarin rakkaudesta ja sen täydellisestä turmeltumisesta Jumalan tahdon rikkomisen seurauksena. Sitten vihasi Amnon häntä sangen suurella vihalla, niin että viha, jolla hän häntä vihasi oli suurempi, kuin rakkaus ennen oli (!), jolla hän häntä rakasti. (jae 15)
Puhtaan ja uskollisen rakkauden ylistystä.
Kertomus Jeesuksen vanhempien kihlautumisesta ja avioliitosta, joka osoittaa selvästi, että ei edes kihlaus anna lupaa avioyhteyden kokeilemiseen ja tietysti vielä vähemmän yhdessä asumiseen avoliitossa.
Kertomus Johannes Kastajan mestauksesta. Hän oli saarnannut lyhyesti: Sinun ei ole lupa pitää veljesi vaimoa (ja elää hänen kanssaan avosuhteessa). Huoruuden henki ajaa ihmisen helposti muihin synteihin, erityisesti vihaan ja murhanhimoon totuuden puhujaa kohtaan.
Jeesus on kutsuttuna Kaanaan häihin ja siunaa yhteisen hääjuhlan läsnäolollansa (aivan niin kuin Jumala ensimmäisen luomisen yhteydessä siunasi Adamin ja Eevan, 1. Moos. 1:27-28 ja Matt. 19:4-6). Hän ei siunaa avoliittoa eikä asu avoliittolaisten kodissa.
Aviokäsky pitää kunniallisesti kaikkien seassa pidettämän Alkukielen sana gamos tarkoittaa oikeastaan hääjuhlaa. Siksi avioliiton julkinen solmiminen on pidettävä kunniassa. Avosuhteen tapaiset keskinäiset (hiljaiset) sopimukset ovat salavuoteutta.
Oikea, hyvä tapa solmia avioliitto: astia jakeessa 4 tarkoittaa joko omaa ruumista tai viittaa kihlattuun/puolisoon (vrt. 1. Piet. 3:8).
Pyhän avioliiton siunaus ja kristillisen perhe-elämän järjestys.
Lopuksi vielä 1. Kor. 6:18 yleisenä kehoituksena kaikille:
Välttäkäät huoruutta. Kaikki synnit, joita ihminen tekee, ovat ulkona ruumiista; vaan joka huorin tekee, tekee syntiä omassa ruumiissa.
sekä 1. Kor. 11:30 varoituksena omaksi turmioksi tapahtuvasta ehtoollisen nauttimisesta:
Sentähden on myös monta heikkoa ja sairasta teidän seassanne, ja moni makaa.
Päätän raamatuntutkistelun Ps. 51:12, Daavidin katumuksesta syntyneeseen rukoushuokaukseen: Jumala, luo minuun puhdas sydän, ja anna minulle uusi vahva henki.
Kysymys 1032
Mitä mieltä olet David Wilkersonin kirjoittamasta kirjasta nimeltä NÄKY?
Pitääkö profetiat mielestäsi paikkansa?
Siitä on jonkun verran aikaa, kun luin kirjan. Se puhutteli minua. Suurin osa tuosta näystä on jo toteutunut. Ja on aivan oikein aina koetella kaikki, mitä Herran nimessä puhutaan. Se, mikä ei kestä, kaatuu. Vain totuus jää.
Kysymys 1031
Olen tullut tyttöystäväni kanssa uskoon ja emme enää mm. juo alkoholia juopumiseen saakka tai harrasta esiaviollista seksiä koska tiedämme niiden olevan suurta syntiä. Rukoilen päivittäin että saatana ei saisi meissä himoineen valtaa ja se tuntuu tepsivän.
Kysymykseni kuuluukin että mikäeli joku kaunis päivä menemme naimisiin niin onko esim. kondomin käyttö rakasteltaessä syntiä vai ei? Entä suuseksin harrastaminen?
Lapsiakin tulevaisuudessa haluamme mutta onko syntiä esim.opiskelujen takia lykätä lapsien hankkimista ehkäisyä käyttäen joksikin aikaa.
Toivotan Jumalan siunausta uskonelämäänne. Saatte voimistua Herran sanan tuntemisessa ja rukouksessa. Hakekaa itsellenne oikea, hyvä seurakuntayhteys, jossa saatte kasvaa uskossa.
Jos rakastatte toisianne ja tunnette toisenne hyvin, niin menkää naimisiin ja pyytäkää siunausta avioelämäänne "Herran kasvojen" edessä. Avioliitossa avioelämä on siunauksellista. Jos seksiin ikään kuin on tottunut, kokee varmasti sillä alueella monia ja vaikeita kiusauksia ennen pitkään. Siksi avioliitto on se ainoa oikea vaihtoehto. Suin päin ei avioliittoon kannata heittäytyä, vaan rukoilla siihen johdatusta. Jos tunnet tyttöystäväsi hyvin ja hänkin on valmis avioliittoon, niin silloin ei ole estettä.
Ehkäisystä Raamattu ei opeta suoraan muuta kuin, että hedelmöittynyttä munasolua ei saa tuhota. Se olisi aborttiin rinnastetavissa. Suuseksin vaarana on, että ns. papilloomavirus, joka aiheuttaa kohdunkaulan syöpää, voi aiheuttaa myös kurkkusyöpää. Kohonneet kurkkusyöpätilastot kertovat tästä, vaikka kaikkia noita syöpätapauksia ei tietysti voi panna suuseksin syyksi.
Kysymys 1030
Sanoisin että yökerhossa käyminen on salakavalaa kristitylle. Kyllä siellä on henkiolento Saatanan hämähäkinseittejä, joita saa varoa. Esim. ensin hän houkuttelee juomaan ja juomaan lisää. Sitten hän houkuttelee siveettömyyteen. Ja vaikkei tekosynnin tasolle lankeaisikaan, niin on hän ainakin saanut kulutettua kiusaamansa henkilön rahoja ja samalla saanut rahoitettua toimintaa, joka viettelee syntiin. Ja näin hän itseasiassa rahoittaa omaa toimintaansa samalla, jotta voisi vangita mahdollisimman monta tahtoonsa. Tässä yksi näkökulma yökerhoihin. Samaa voi myös soveltaa esim. kapakoihin. Olen käynyt näissä paikoissa ja tällaisia ajatuksia tuli vähän aikaa sitten mieleen. Omasta kokemuksesta sanoisin, että kannattaa varoa tällaisia paikkoja, koska on vaara kävellä Saatanan ansaan ja joutua kaatopaikalle helvettiin. Itselleni kävi niin, että olin jo sydämessäni luopunut Jumalan tahdosta ja suunnitellut harrastaa esiaviollista seksiä. Jotenkin halu vastustaa syntiä palasi takaisin ja jotenkin tuntui saastaiselta meno ja tuli jokseenkin siveä olo, halut poistuivat. Myös olut alkoi maistua suussani jotenkin oksennukselta (Jumalan vaikutuksesta?). Ilmeisesti Jumalan voimasta varjelluin uskossa. Opin tästä sen, että vahvakin kristitty voi langeta helposti. En tosin tarkkaan tiedä minkävahvuinen/heikkoinen olen. Tässä oman kokemuksen pohjalta arviota Sielunvihollisen toiminnasta. Suurta rakkautta ja armoa olisi pelastaa ihmisiä näistä paikoista Jeesuksen uhrin syleiltäväksi. Itselläni on syntynyt pieni halu evankelioida näitä paikkoja. Uskovat voisivat mennä pareittain ja antaa ihmisten kokea Jumalan rakkautta näissä paikoissa. Esim. vaikka joka kaupungin yökerhoon yhtenä viikonloppuna ja useampanakin, niin että vakiokävijät tavoitetaan. Tosin on hyvä rukoilla Jumalan Hengen vaikutusta ja johdatusta. Ei kannata pyörittää systeemiä itse, vaan antaa Jumalan "pelata shakkia" ja ollaan me "nappuloita", joita hän siirtelee. Tapahtukoon Jumalan tahto. Mielestäni on hyvä pyytää, että Jumala antaa kutsun evankelioimaan.
Kiitos tästä henkilökohtaisesta todistuksestasi.
Se on kannanotto kysymyspalstalla olleeseen keskusteluun koskien kristittyjen mahd. käymistä yökerhoissa. Tarpeellinen muistutus. Olen kanssasi samaa mieltä.
Kysymys 1029
Onko väärin, jos rukoilen tietyn ei-uskovan ihmisen puolesta useita
kertoja päivässä, että hän tulisi uskoon. Saanko rukoilla anteeksi
hänen syntejään Jeesukselta? Voiko rukoilla toisen puolesta saada
anteeksi Herran nimen väärinkäytön (2. käskyn
rikkomisen)?
Esim.
1. Joh. 5:16 mukaisesti.
Ei siinä mitään väärää ole.
Päinvastoin. Vastaavasti teki esim. Job (lue
Jobin kirjasta 1:4-5). Jos Jumala on
synnyttänyt
sinun halusi rukoilla
jonkun puolesta, se on varmasti tehtävä, jota ei kannata jättää syrjään. Esirukouksen Henki on merkki siitä, että ystävälläsi on toivoa, koska sinä rukoilet hänen puolestaan.
Joskus esirukouksen Henki voi vaieta ja silloin joutuu kysymään,
että onko vika minun sydämeni kovuudessa vai siitä, mistä tuo
1. Joh. 5:16 puhuu lopuksi.
Kysymys 1028
Mitä (vanhoja) virsiä suosittelisit menneisyytensä painamalle?
Kyllä katumusvirret ovat hyviä. Niissä tulee esiin menneet synnit ja samanaikaisesti Jumalan armon suuruus Kristuksessa, jossa ihan kaikki synnit on sovitettu.
Katumusvirret löytyvät Vanhasta virsikirjasta (numerot 254-266).
Kysymys 1027
Mille kielille Raamattu on käännetty viimeisimmäksi?
Viimeisimmän tilaston mukaan
"vuoden 2010 loppuun mennessä väh yksi kokonainen raamatunkirja on käännetty 2527 kielelle. Tällä hetkellä Uusi tai Vanha testamentti on saatavissa 1231 ja koko Raamattu 469 kielellä. Maailman kielten lukumääräksi arvioidaan 6000-7000 kieltä."
Ne kielet, joille Raamattua ei vielä ole käännetty, ovat erittäin pieniä kieliryhmiä. Suurin osa maailman ihmisistä voivat lukea ja tutkia sanaa omalla äidinkielellään. Näiden pienten kielien nimet ja tarkemaat tiedot ovat ainakin itselläni hämärän peitossa. Sitä paitsi tuota käännöstyötä tehdään samanaikaisesti usealle kielelle maailmassa ja uusia käännöksiä valmistuu "liukuhihnalta". Vaikeaa sanoa, mikä olisi viimeinen painosta tullut Raamatun kirja, joka olisi käännetty jollekin kielelle.
Kysymys 1026
Jos pastori ei konfirmoi riparilaista, joka kahdenkeskeisen keskustelun jälkeenkin kieltää uskovansa Jumalaan ja on riparilla pelkästään rahan(lahjojen) takia niin voiko kirkko/tuomiokapituli syyttää pastoria virkavirheestä tai muusta vastaavasta?
Nykyään kirkossa on kaikki mahdollista. Ainakin opetuksessa voi ja tulee tehdä selväksi, että ilman uskoa ei nauti ehtoollista oikein ja siitä on Raamatun mukaan vakavat seuraukset (1. Kor. 11:28-34). Rippikoulu perustuu vapaaehtoisuuteen. Järjestyshäiriöiden taikka muitten vastaavien ongelmien syntyessä on ripari joskus jouduttu keskeyttämään. Usein silloin on asia otettu esille (seurakunnan) päättävissä elimissä.
Kysymys 1025
Lisäyksenä vastaukseeni kysymys nro
1023
annan "lukijapalautteen", joka
valaisee asiaa vielä lisää. Se kuuluu seuraavasti:
"Annoit tyhjentävän vastauksen tuohon vaimo/nainen -kysymykseen.
Suomen kielessä siihen liittyy vielä se, että vanhan kirjasuomen aikana ei esiintynyt lainkaan nainen-sanaa. Vaimo merkitsi siis naista yleensä. Eli noissa Biblian ja uudemman käännöksen sitaateissa ei ole merkityseroa, vaikka nykyihmisen silmään siltä näyttääkin. Näin on muuten monissa muissakin kohdissa, joista joskus väännetään kovastikin. On melkoisen runsaasti sanoja, joiden käyttöyhteys tai merkitys on vain ajan kuluessa muuttunut."
Kiitos "interaktiivisesta" osallistumisesta!
Kysymys 1024
Kysyisin Raamatullisten termien käytöstä, joista keskeinen on uudestisyntyminen. On tiettyä, että tunnustuskirjat, Luther ym. puhuvat uudestisyntymisestä kasteessa ja sanan saarnasta. Se on kuitenkin erilaista, kuin uudestikastajilla ja vastaavilla , jotka ei pidä kastetta lainkaan uudensyntymän pesona.Sitten on opetusta, että vain kasteesta saa käyttää tätä termiä. Pitäisikö sitten lakata lukemasta tunnustuskirjoja ja vastaavia? Olenko ymmärtänyt oikein, että jos pohjana on kasteessa tapahtuva syntyminen, niin ei se tee opetusta epäraamatulliseksi, jos käyttää samaa termiä myöhemminkin? Olen ollut huomaavinani, että tällä asialla teilataan helposti hyväkin pois.
Ehdottomasti selvänä pidän, että kasteessa tapahtuu tämä Jumalan lapseksi syntyminen, on vain siitä kysymys, ettei turhaan hylätä oikeita opettajia tämän seikan takia, koska hekin ovat tunteneet Raamtun varsin hyvin.
Joo, kyllä uudestisyntymisestä voi ja pitää puhua myös muissa(kin) yhteyksissä kuin kasteen kohdalla. Kaste on kyllä varsinaisesti se "uudestisyntymisen" peso, mutta se uudestisyntyminen ei tule tässä ajassa valmiiksi ennen kuolemaa. Siksi tarvitaan ihan päivittäistä uudestisyntymistä, palaamista kasteen armoon.
Viime aikoina on ollut sellaista opetusta liikkeellä, että kaste
yksin on kerran täydellisesti tapahtuneen uudestisyntymisen ainoa oikea
"paikka". Kuitenkin uudestisyntymisestä Raamattu sekä esim.
luterilaiset Tunnustuskirjat puhuvat muissakin yhteyksissä. Asia on
ihan sama, kun kasteesta puhutaan
Room. 6 mukaan "Kristuksen kanssa
kuolemisena ja ylösnousemisena". Siitäkin voitaisiin sanoa samaa, että se on tapahtunut kerran kasteessa ja sillä siisti. Ei Kristus voi kuolla ja nousta ylös päivittäin jne. Mutta kun lukee Paavalin kohdan, niin siinä juuri sanotaan, että kasteen kautta tapahtunut Jumalan armoteko ei ole vielä tullut täydelliseksi. Siksi meidän kuuluu kuolla päivittäin pois synnistä ja nousta ylös uuteen elämään. Näin sopii ajatella myös uudestisyntymisestä. Se tapahtuu kasteessa. Siihen palataan päivittäin katumuksessa ja parannuksessa. Siksi Jumalan sanalla ja sakramenteilla on aina uudestiluova ja uudestisynnyttävä vaikutus. Mielestäni olet kysymyksessäsi hahmottanut raamatullisen opetuksen ihan oikein.