Kysymykset
Kysymys 1111
Mieltäni on jonkin aikaa vaivannut kysymys siitä, mitkä kaikki synnit täytyy tunnustaa myös niille, joita vastaan on rikkonut? Mitä jos ei jostain syystä kykene tunnustamaan jotain syntiä toiselle, vaikka tietää/kokee tekevänsä myös siinä väärin?
Emme me voi tunnustaa koskaan kaikkia syntejämme. Niitä on enemmän kuin luetella taidamme. Mutta on ehdottoman hyvä käydä lähimmäisen kanssa sopimassa riitansa ja muut pahantekemiset. Se kuuluu niihin "parannukseen soveliaisiin hedelmiin". Emme voi antaa kenellekään mitään yleispätevää ohjetta, mitkä synnit on tunnustettava. Siitä omatunto Pyhän Hengen koulussa kyllä useimmiten muistuttaa. Asia on toisinaan sangen vaikeaa ja nöyryyttävää. Silloin saa pyytää Jumalalta apua ja muistella, kuinka Kristus on antanut minulle kaikki syntini anteeksi. Enkö silloin olisi halukas välittämään samaa hyvää mieltä toiselle, jota vastaan olen tahallisesti tai tahattomasti rikkonut ja se on satuttanut häntä?
Kysymys 1110
Onko vain liian hyvää ollakseen totta, että meillä on varma pääsy taivaaseen perille asti?
Siis Kristuksen ansion tähden uskon kautta. Se on juuri niin hyvää ja totta kuin olla voi.
Kysymys 1109
Nasiiri ei saanut juoda viiniä, eikä olutta. Onko tuolla perusteella absolutismi pyhempää ja parempaa kuin esim. kerran viikossa yhden alkoholiannoksen juominen?
Ei ole.
Kysymys 1108
Ajattelin tällaisen kehitysehdotuksen heittää: voisiko kysymyssivuille
laittaa sellaisetkin linkit lisäksi, että niistä pääsisi suoraan klikkaamalla jo ihan ensimmäisiinkin kysymyksiin. Kun nyt joutuu tuossa näpyttämään aina varhaisimman näkyvän kysymyssarjan kohdalta ja sitten taas seuravaan. Niin menee kauan ennekuin pääsee sinne varhaisimpiin kysymyksiin kun haluaisin niitä selata. Etenkin kun oma koneeni on hidas niin olisi joutuisampaa mennä vaikka siten että olisi edes linkit kysymykset 1-50 ja 51-100 jne.. Olisiko mahdollista??? Kiitos muutoin ihqusta palstasta!
Minusta hyvä idea. Välitetään tämä ehdotus eteenpäin. Tosin voit jo nyt saada alun kysymykset näpsäkästi esiin:
1) Klikkaa ensin joku "kysymyssarja" esiin.
2) Katso sitten se nettiosoite osoiteriviltä ylhäältä.
3) Se voi näyttää esim. seuraavalta
http://www.rukoilevaisuus.comhttps://lsry.fi/kysymykset/kysymys-1088
Korvaa tuo min-lukema tahtomallasi kysymysnumerolla ja nyt pääset
suoraan tahtomallesi kysymyssivulle. Näpskää, eikö totta?
Kysymys 1107
3 Mooseksen kirjassa puhutaan, että vietiin Jumalalle ruokaa uhrina. Söikö Jumala itse noita uhreja?
Ei syönyt. Jumalalle uhrataan parasta elikkä sitä, mitä me olemme häneltä saaneet. Ruokrauhri kertoo mm. että me saamme päivittäisen leivän häneltä ja että hän pitää kaikista tarpeistamme huolta. Sen osoituksena annettiin hänelle osa maan tuotteista uhrina.
Kysymys 1106
Kiitos Timo hienosta palstasta ja Rukiisesta sanasta. Mulla on asia,
joka vaivaa mieltäni. Olen osittain kasvanut Rukoilevaisuuden
vaikutuspiirissä, ja liike kiinnostaa. Mua vaan pelottaa että Jumala
rankaisee. Katson mielelläni mäkihyppyä televisiosta (Syntiäkö?) ja
mieleeni tulee väliin naisista asioita, jota poikamiehet tapaavat
ajatella. Olen joskus kuullut Rukoilevaiksuudessa vaikuttaineista
lakihenkisistä Tarnan pappisveljeksistä? jotka pelottelivat tavallista
kirkkokansaa, onko tämä totta? Pelottaa nyt, jos saan influenssan,
epidemia jyllää,tai tapahtuu jotain muuta ikävää, niin se on Jumalan
rangaistus. Rankaiseeko? Olen kohta psykoosin partaalla.En voi
poikamieheydelleni mitään, ja kun Jumala on luonut sukupuolten välille
vetovoiman, niin sitten Matt. 5:28
varsinkin
kesällä... Apua
Katsele ihan vapaasti mäkihyppyä
televisiosta. Sitä olen minäkin katsellut joskus silloin tällöin. Nyt
ei vaan Suomen miehet taida oikein pärjätä ...
Noista lakihenkisistä Tarnan pappisveljeksistä en tiedä mitään. Ei
ainakaan tämän päivän rukoilevaisseuroissa heistä ole tietoakaan!
Koska olet mies ja sinut on luotu sellaiseksi, tunnet vetovoimaa
vastakkaista sukupuolta kohtaan. Tämä kuuluu luomisjärjestykseen eikä
siinä ole sinänsä mitään pahaa. Eri asia on sitten, jos ja kun me
helposti rupeamme mielikuvituksessamme menemään sopivan taikka
sopivaisuuden rajan yli ja ajatuksissamme teemme huorin kohtaamamme
naisen kanssa (Matt. 5:28). Silloin on
pelkästään hienoa, jos saa armon
repiä itsestään irti tuollaiset haaveet, Niiden sijaan saa pyytää
oikeaa ja reilua ihmissuhdetta, joka perustuu molemminpuoliseen
kunnioitukseen, joka sitten voinee syventyä aina rakkaudeksi asti.
Ihanaa!
Kysymys 1105
Kysymys 1104
Miksi ihmeessä laitetaan seurakunnan nimeksi Pyhän Marian
seurakunta? Tai kirkolle Pyhän Olavin kirkko? Eiväthän he olleet sen pyhempiä kuin meistä kuka tahansa....tulee vähän henkilöpalvonnan makua. Niin ja aika paljon mielestäni luterilaisuudessa palvotaan Lutheria. Tekisi joskus mieli sanoa että hei haloo, Jeesus vai Luther?
"Ei nimi seurakuntaa pahenna, ellei seurakunta nimeä ..." Taikka miten se nyt meni. Pyhän Marian seurakunta - nimenä se on minusta ihan käypä. Maria kätki kaikki kuulemansa sanat Jeesuksesta omaan sydämeensä. Samoin kuuluu seurakunnan tehdä kuullessaan julistusta Jeesuksesta. Tarkoitus ei varmaankaan ole ryhtyä palvomaan Mariaa (taikka Olavia) vaan pitää menneitä pyhiä seurakunnalle annettuina esimerkkeinä ja esikuvina.
Luther itse toivoi, että hän ei koskaan peittäisi näkyvistä Herraa Jeesusta eikä hänen kirjansa estäisi lukemasta kirjojen kirjaa eli Raamattua. Hänen toiveensa ei kait aina ja joka paikassa ole kovin hyvin toteutunut.
Kysymys 1103
Mitä tarkoittaa "tunnustuksellistenkin" teologien puhe Marian ikuisesta neitsyydestä ? Kallistumista katolisuuteenko ? Tosin äsken kuulin erään vakavahenkisen pastorin sanovan, että oppia ei voi perustella Raamatulla.
Vanhastaan Mariasta on opetettu,
että hän oli "ikuinen neitsyt". Myös Luther ja monet luterilaiset isät
ovat ajatelleet näin. Ei tässä oikeastaan ole kysymys opista, koska
Raamatusta ei tuolle käsitykselle löydy ainakaan yksiselitteistä tukea.
Ajatusta voi olla vaikea saada sopimaan esim.
Matt. 1:25 kanssa yhteen.
Tästä asiasta lienee turha kiistellä. Mistään "katolilaisuudesta"
tässä ei ainakaan suoraan ole kysymys.
Kysymys 1102
Kiitos kovasti tästä palstasta. Lueskelin kysymyksiä ja vastauksia ilolla, kiitos rehellisyydestäsi! Haluaisin vielä kysyä enemmän papilloomaviruksen tartunnasta, vaikket lääkäri olekaan. Olen naimisissa ja olemme molemmat uskossa, kumpikaan meistä ei ole harrastanut esiaviollista seksiä. Voiko viruksen saada muuten kuin toiselta seksikumppanilta, eli voimmeko mieheni kanssa harrastaa seksiä huoletta ilman kondomia?
En tosiian ole lääkäri, mutta vastaisin tähän suoraan kysymykseesi yhtä suoraan: Teidän tapauksessanne ei mielestäni ole vaaraa. Hyvä on huomata ja tällä palstalla korostaa, että raamatullinen etiikka antaa erittäin hyvän (eli täydellisen) suojan sukupuolitaudeille. Se on parempi kuin mikään ehkäisyväline. Vaikka kondomi suojelee pääsääntöisesti (mutta ei sataprosenttisesti) eri taudeilta, se joka tapauksessa EI suojele sielun sairaudelta, jos harrastetaan irtonaisia ja avioliiton ulkopuolisia suhteita.
Tätä palstaa lukevat lääkärit voivat kommentoida kysymystäsi yhtä lailla. Julkaisen kommentit sitten ajallaan, jos niitä tulee.
Kysymys 1101
Voiko kristitty harrastaa judoa?
Siitä vaan. Mitään mahd. uskonnollisia seremonioita ei siihen saa liittää.
Kysymys 1100
Miten tarkalleen ottaen on, että jos on puhunut papille jostain
asiasta, niin saako pappi tehdä siitä saarnaansa anonyymin
esimerkkitapauksen? Jos ei halua kuulla omista asioistaan
saarnatuolista, niin pitääkö siitä älytä erikseen mainita papille?
Ei siitä tarvitse erikseen papille mainita. Sen pitäisi olla hyvin selvää muutenkin.
Ei sielunhoitokeskusteluja kuulu levitellä koko maailmalle.
Eri asia on, jos itse antaa luvan taikka jos on esim. itse asiasta puhunut myös julkisesti.
Kysymys 1099
Kirjoitit vastauksessa kysymykseen 1093: "Kaikkialla
siellä,
missä
Jumalan sanaa oikein julistetaan ja sen mukaisesti toimitaan ja
eletään, siellä vaikuttaa Pyhä Henki."
Kuinka kaltaiseni ei-kristitty voi tietää, missä noin julistetaan
ja toimitaan?
Lue vaikka se seuraavan vastauksen
raamattuviite. Joh. 8:31-32. Jeesus lupaa
kirkastaa itsensä ja
totuuden jokaiselle, joka etsii häntä ja totuutta sydämestään.
Jos tahdot löytää Jeesuksen, rukoile yksinkertaisesti seuraavin sanoin:
"Jeesus! Kiitos, että olet kuollut puolestani ja sovittanut minun syntini. Herra, en tunne Sinua vielä. Mutta tahtoisin, että Sinä kirkastaisit itsesi minulle. Auta minua löytämään elämääni aito totuus. Haluan etsitä sitä luotasi. Tue minua etsinnäsi. Amen."
Kysymys 1098
Luonnehäiriöinen ihminen on mitätöinyt ja vähätellyt minua, yrittänyt
alistaa, valehdellut minusta ja uhkaillut. Raamatussa sanotaan..."minä
olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa"...
Pitäisikö minun nyt mennä hänen luokseen ja unohtaa alussa
mainitsemani? Se kun ei ihan helppoa ole ja arvostus itseäni kohtaan
pistää vastaan.
Minusta sinun ei kannata lähteä kontaktoimaan tällaisen "ystävän" kanssa. Ei ainakaan nyt. Ole rauhassa ja ota vastaan todellisten ystävien apua ja hoivaa. Monesti avun tarjoaminen sille, joka ei sitä edes halua, on hukkaan heitettyä aikaa. Lisäksi harvemmin on ollut hyväksi, jos uhri rupeaa "sielunhoitajaksi" pahantekijälle, joka on häntä piinannut. Se on oikeastaan aina päättynyt huonosti ja onnettomasti.
Arvosta itseäsi ja kiitä Jumalaa kaikista luomisen lahjoista ja ota vastaan hänen hyvyyttään ja rakkauttaan päivittäin.
Kysymys 1097
Rakastin tanssia pikkulapsena. Sen harrastaminen kiellettiin syntinä.
Koulu vei ihmeellisiin näytelmiin Porin teatteriin. Vanhemmat eivät
koskaan, eivät he olleet käyneet edes elokuvissa. Moinen on syntiä.
Leikin pelikorteilla seiskaa ja paskahousua naapurien lasten kanssa.
Sain kuulla korttipelin olevan syntiä ja vaarallista, johtavan
uhkapeliin. Kun sain nuhan ja yskän, olin varma että se on jumalan
rangaistus "synneistäni" ja olin aivan tolaltani. Olin epätoivoinen
siitä että jos isä ikinä tekee mitään syntiä, jumala kostaa sen
minulle. Ja isoisän synnit myös. En ollut täyttänyt kymmentä.
Lauloin mitään ymmärtämättä Siionin virsiä ja halullisia lauluja.
Rukoilin. Elin pelossa ja ahdistuksessa. Kun täytin 18 muutin pois
Eurajoelta.
Kysymykseni on, kuulostaako siltä että perheeni eli
rukoilevaisuuden vaikutuksen piirissä? Ovatko nämä tyypillisiä
rukoilevaisten 70-80-luvun lasten muistoja? Tästäkö se johtuu, että
ilon kokeminen on aikuisenakin vaikeaa, ja ei tunnu hyväksytyltä.
Kyselin eri eteläsuomalaisten paikkakuntien luterilaisilta näistä
kokemuksistani, he eivät tunnistaneet kuvaamani kaltaista ankaran
rajoitteista uskontoa omaksi luterilaisuudekseen.
Ei minullekaan ole tuttua mainitsemasi kristillisyys. Mutta kyllä varmaan kaikkea mahtuu laajaan kristillisyyteen. Lasta ei kuuluisi tuolla tavalla pelotella. Täytyy keskustella asioista asiallisesti j arauhallisesti. Se, mitä Raamattu ei kuvaile yksiselitteiseksi synniksi, sitä ei saa (ikään kuin "varmuuden vuoksi") luokitella synniksi. Raamatusta kun ei saa poistaa mitään, mutta ei siihen saa lisätäkään mitään. Näin rajat piirtyvät oikein ja selvästi.
Toivoisin, että löytäisit parempia kokemuksia kristillisyydestä. Toivon, että saisit kohdata elävän ja sinua rakastavan Jumalan. Jaksaisitko vielä yrittää?
Kysymys 1096
Hyvä tapa kun on vapaalla lukea raamattua 3 lukua aamulla ja 3 illalla. Töissä olessa 3 lukua ainakin per päivä. Vai olisiko parempi lukea 1 luku per päivä ja 10 sivua selitysteosta, niin että lukisi jokaiseen Raamatun kirjaan selitysteoksen? Jossain määrin tässä pitää paikkansa, että vähemmän on enemmän.
Ja kun kirjasto on olemassa ja siellä on hyvää materiaalia, niin varmasti olen vastuussa myös siitä miten käytän sitä. Vai olisiko Raamattua lukiessa hyvä ainoastaan ottaa ylös ne kohdat joita ei ymmärrä ja niihin käyttää selitysmateriaalia lukemalla pätkiä selitysteoksista?
Olen maallikko. En toimi missään virassa kirkossa. Vastaus on omasta mielestäni tapauskohtainen.
Pääasia on, että lukee Raamatun sanaa rukouksella ja omaa itseensä soveltaen. Jokainen löytäköön itse parhaan tapansa. Kaikkea, mikä auttaa ymmärtämään Jumalan sanaa, on lupa käyttää hyödykseen. Ja onneksi on paljon hyviä selitysteoksia, jotka auttavat eteenpäin ymmärryksen tiellä, mutta jotka eivät koskaan korvaa itse pyhän sanan lukemista!
Kysymys 1095
Minä pyytäisin tässä lähinnä perheeni puolesta esirukousta... olen itse uudestisyntynyt Jumalan lapsi ja uskon Jeesukseen Kristukseen ja joskus haluan olla eri tilaisuuksissa mukana... Vanhempiani se välillä ärsyttää... Isä ei ole mitenkään ilmaissut kantaansa... äidin tilanne on huolestuttava, toisaalta sanoo uskovansa Jumalaan ja käy kyllä kirkossakin aina joskus (tosin harvemmin). Kuitenkin sitten toisaalta hän tutkii "enkelikortteja" sekä käy ennustajilla ja meedioilla ja lukee horoskooppeja. Eikös tämä ole kuitenkin ns. kahden tien kulkemista?
Kristityn ei missään tapauksessa sovi käydä meedioilla ja hakeutua ennustajien luokse. Se ei ole edes ns. kahden tien kulkemista vaan täydellistä eksymistä totuuden tieltä.
Jäämme esirukouksiin rakkaittesi puolesta.
Kysymys 1094
Kysyisin ihan kysymys 1091 vastaukseesi perustuen. "Kaikkea sitä kuulee, kun vanhaksi elää. Jätä tuollaiset "hörinät" täysin sivuun. Ei niistä ole mihinkään. Väittää voi kaikenlaista, mutta kukaan ei pysty tuollaista soopaa todeksi todistamaan." miten raamatun tekstin voi todistaa todeksi, koska raamattu ja "usko" ylipäätään on vain uskon asia. uskontohan on vai uskomista ns parempaan jne jne, mutta ei kukaan voi todistaa uskoa todeksi, vai voiko? mikä on sinun mielipide asiasta?
Vastauksessa oli siis puhetta väärien uskomusten esittämisestä. Ja niiden tueksi pitäisi esittää jotakin tukea, jos niitä "esittelee" totuutena. Raamatun puheen ja tekstin koetinkivenä on Joh. 8:31-32 ja vastaavat kohdat. Jumala vastaa sanastaan ja ihminen kokee, jos ja kun se toimii. Siinä on totuus.
Kysymys 1093
Voivatko herätysliikepastorit (esim. sinä tai SLEY:n tyypit) järjestää rippikoulun ja kastaa aikuisen vai tapahtuuko tuo aina paikallisessa evl.fi-seurakunnasa?
Toinen kysymys... Miten suhtauut Luther-säätiöön?
Kyllä herätysliikepapit voivat järjestää yksityisen rippikoulun ja rippikoululeirin (jälkimmäiseen anotaan lupa tuomiokapitulilta).
Kaikkialla siellä, missä Jumalan sanaa oikein julistetaan ja sen mukaisesti toimitaan ja eletään, siellä vaikuttaa Pyhä Henki. Sen totuuden valossa kelpaa tarkastella kaikkea toimintaa kirkossamme laajemmin ja yksityiskohtaisemmin.
Kysymys 1092
Upotuskasteen kannattajat väittävät, että tavanomaisessa valelevassa kasteessa ihmistä ei kasteta, vaan KASTELLAAN, eikä tämä kaste siksi päde. Raamatussa kyllä käytetään upotuskastetta mutta kumoaako se tavallisen kasteen pätevyyden? On erikoista ajatella, ettei monet miljoonat valelemalla kastetut ihmiset pelastuisi. Onko ratkaisevaa sittenkin usko kasteeseen? Onko upotuskasteessa kyse vain teknisestä asiasta, jossa ihminen helposti haluaa sitoa itsensä hankalimpaan vaihtoehtoon, jotta saisi suorittaa jotain itsekin? Tietysti upotuskaste voi olla yhtä hyvä vaihtoehto, jos se suoritetaan vapauden hengessä?
Ksteessa tarvitaan vettä ja Jumalan sanaa. Eli tehdään juuri niin kuin Jeesus käski. Kastetaan vedellä hänen sanansa mukaisesti. Se on siinä. Veden määrä ei sinänsä ole ratkaiseva. Upotuskaste sopii kristilliseksi kasteeksi yhtä lailla kuin valelukaste. Kun yleensä viitataan tässä yhteydessä kasteeseen vanhan ihmisen hautauksena, on hyvä muistaa, että Jeesustakaan ei haudattu "maan poveen" vaan kallioon hakattuun hautaan. Vanhat kastekappelit kuvasivat tätä. Niissä oli ovi, joka johdatti kastekappeliin ja sen ulkopuolelle jätettiin vanhat vaatteet. Sitten kastettava astui veteen, jossa toimitettiin kaste valelemalla vettä kastettavan päälle. Kasteen jälkeen kastettava poistui toisesta ovesta, jonka luona hänelle puettiin ylle uudet vaatteet. Raamatun esimerkkien valossa siis tuntuu vahvasti liiotetulta väittää, että kastettava olisi aina UPOTETTAVA veteen. Niin voidaan tehdä evankeliumin vapaudessa, mutta pakkoa ei ole.
Kysymys 1091
en ymmärrä raamatusta yhtään mitään, ja sitä on todella raskas ja puuduttava lukea... onko siihen kaikkeen pakko uskoa?? olen kuullut että osa raamatun miespuolisista henkilöistä olisi ollut alunperin naisia, mutta miksi heidän sukupuoltaan on vaihdettu?? johannes kastajakin olisi ollut alunperin nainen...
Raamattu aukeaa - lukemalla. Ennen lukemista myös rukoile Jumalaa kirkastamaan sinulle sanansa. Lukemisen jälkeen kiitä saamastasi ja mieti, kuinka sen voit panna elämässä käytäntöön. Ei kannata aloittaa Raamatun vaikeimmista kirjoista. Aloita vaikkapa Uuden Testamentin puolelta; lue ensimmäiseksi Johanneksen evankeliumi, sitten esimerkiksi Johanneksen kirjeet.
En tiedä sitten, kuka on joskus väittänyt, että muka osa Raamatun miespuolisista henkilöistä olisi ollut alunperin naisia. Kaikkea sitä kuulee, kun vanhaksi elää. Jätä tuollaiset "hörinät" täysin sivuun. Ei niistä ole mihinkään. Väittää voi kaikenlaista, mutta kukaan ei pysty tuollaista soopaa todeksi todistamaan.
Siunausta matkallesi Raamatun maailmaan!
Kysymys 1090
Tässä kohtaa kristinusko ei ole mielestäni reilu, mikäeli jollakin
syvälle sademetsään syntyneellä ihmisellä ei ole mahdollisuuttakaan
tulla uskoon, vaan hän joutuu kadotukseen siitä syystä ettei koskaan
ole kuullutkaan kristinuskosta. Onkohan asia tosiaan näin? Tämä kysymys
liittyy aiempaan kysymykseen nro. 1088.
Paavali kertoo
Roomalaiskirjeen
10:14-15, miten ihminen voi tulla uskoon. Sen mukaan tarvitaan
Herran
avuksi huutamista. Se taasen edellyttää kuulemista, joka puolestansa edellyttää, että joku saarnaa. Ja saarnaaminenhan edellyttää, että joku on lähetetty. Silloin ollaan juuri keskellä lähetystötä ja Raamatun antamaa lähetyskäskyä "mennä kaikkeen maailmaan". Näin evankeliumi kulkee eteenpäin.
Kysymys
1088
koski lähinnä sitä, onko kaikilla ihmisillä
"jossain
vaiheessa elämäänsä" mahdollisuus kuulla evankeliumia. Siihen on kait
kaikkien vastattava rehellisesti "Ei!". Kaikki eivät kerta kaikkiaan
pysty kuulemaan evankeliumia elämänsä aikana. Siitä, miten niiden käy
kuoleman jälkeen, jotka eivät ole kuulleet evankeliumia "oman elämänsä
aikana", on keskusteltu paljon. Jotkut ovat arvelleet esim.
1. Piet. 3:18-20 pohjalta, että näillä
ihmisillä olisi kuoleman jälkeen mahdollisuus kuulla evankeliumi. Tästä
ei kuitenkaan minun käsittääkseni ole aivan täyttä selvyyttä. Ehkä,
mikä minä olen määräämään Jumalaa? Joka tapauksessa Raamatun keskeinen
sanoma on, että evankeliumia on julistettava kaikille ja
suhtautumisemme evankeliumin sanomaan ratkaisee iankaikkisen
kohtalomme.
Kysymys 1089
Olen lukiolainen tyttö ja teen esitelmää kristinuskon eri kirkkokuntien suhtautumisesta aborttiin, keinohedelmöitykseen ja syntyvyyden säännöstelyyn. Olisi todella suuri apu jos voisitte kertoa tästä hieman tarkemmin, sillä tietoa on vaikea saada.
Katsele tältä kysymyspalstalta eri vastauksia po. ongelmaan. Voit löytää ne helposti menemällä kohtaan "Haku" ja rastittamalla siinä kohdan "muu sivusto". Kirjoita sitten hakukenttään esim. abortti. Vastaukseksi saat useita vastauksia kysymykseesi.
Kysymys 1088
Kuuleeko kaikki ihmiset jossain vaiheessa elämäänsä kristinuskosta?
Esim. syvälle sademetsään, johonkin heimoon syntynyt ihminen tai vaikka hindulaista uskontoa harrastavaan perheeseen syntynyt ihminen?
Eivät kaikki kuule. Siksi on lähetyskäsky, jotta kaikki saisivat kuulla evankeliumin. Jeesus sanoo jopa opetuslapsistaan, että he ovat maailman valo. Jolleivät he loista tämän maailman keskellä, niin ei sitten kukaan. Jeesus maailman valkeutena tahtoo loistaa koko maailmalle. Siksi hän antoi valkeuden viemisen opetuslasten tehtäväksi. Rukoile lähetystyön puolesta. Ja auta lähettejä. Jos olet nuori ja mahdollinen itse lähtemään lähetystyöhön, rukoile asian puolesta. Jumala johtakoon sinua!
Kysymys 1087
Miten tämä sopii monisanaisten polvirukouksien kanssa yhteen. Tämä
Matheuksen 6 luku, jossa Jumalan Poika
opettaa miten meidän pitää rukoileman?
7. Ja kuin te rukoilette, niin älkää olko paljon puhuvaiset,
niinkuin pakanat; sillä he luulevat heitä paljon puheensa tähden
kuultavan.
8. Sentähden älkäät olko heidän kaltaisensa; sillä Isänne tietää
kyllä, mitä tarvitsette, ennen kuin te häneltä rukoilettekaan.
9. Näin teidän siis pitää rukoileman: Isä meidän,....
Oikein hyvin. Jeesus ei sinänsä
vastusta pitkiä rukouksia. Itsekin hän rukoili pitkään, esim.
kokonaisen yön (Luuk. 6:12). Kyse onkin
enemmän rukoilijan motiivista
ja asenteesta. Jos pitkän rukouksen tarkoituksena on puhua Jumala
ympäri, siitä ei ole mitään hyötyä. Päinvastoin se muuttuu
suoranaiseksi synniksi. Tällaisesta Jeesus puhuu vuorisaarnassa. Hänen
opetustaan kuunnellessa ja lukiessa on aina hyvä lukea muitakin kohtia,
jotta ei tule puhtaaksi viljeltyä jotain yhtä kohtaa ja sitten ruvetaan
siitä vetämään vääriä taikka liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Ja
totta kai: jos seuroissa rukoillaan pitkäsanaisesti ja
ajattelemattomasti, se on väärin. Ja samalla tavalla on väärin, jos
joku rukoilee pitkään ja hartaasti, mutta itse ei sydämestään yhdy
rukoukseen vaan rupeaa ajattelemaan turhia tai tuomitsemaan rukoilijaa
kehnosta rukouksesta.