Kysymykset


Kysymys 1098

Luonnehäiriöinen ihminen on mitätöinyt ja vähätellyt minua, yrittänyt
alistaa, valehdellut minusta ja uhkaillut. Raamatussa sanotaan..."minä
olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa"...

Pitäisikö minun nyt mennä hänen luokseen ja unohtaa alussa
mainitsemani? Se kun ei ihan helppoa ole ja arvostus itseäni kohtaan
pistää vastaan.

Vastaus:

Minusta sinun ei kannata lähteä kontaktoimaan tällaisen "ystävän" kanssa. Ei ainakaan nyt. Ole rauhassa ja ota vastaan todellisten ystävien apua ja hoivaa. Monesti avun tarjoaminen sille, joka ei sitä edes halua, on hukkaan heitettyä aikaa. Lisäksi harvemmin on ollut hyväksi, jos uhri rupeaa "sielunhoitajaksi" pahantekijälle, joka on häntä piinannut. Se on oikeastaan aina päättynyt huonosti ja onnettomasti.

Arvosta itseäsi ja kiitä Jumalaa kaikista luomisen lahjoista ja ota vastaan hänen hyvyyttään ja rakkauttaan päivittäin.


Kysymys 1097

Rakastin tanssia pikkulapsena. Sen harrastaminen kiellettiin syntinä.
Koulu vei ihmeellisiin näytelmiin Porin teatteriin. Vanhemmat eivät
koskaan, eivät he olleet käyneet edes elokuvissa. Moinen on syntiä.
Leikin pelikorteilla seiskaa ja paskahousua naapurien lasten kanssa.
Sain kuulla korttipelin olevan syntiä ja vaarallista, johtavan
uhkapeliin. Kun sain nuhan ja yskän, olin varma että se on jumalan
rangaistus "synneistäni" ja olin aivan tolaltani. Olin epätoivoinen
siitä että jos isä ikinä tekee mitään syntiä, jumala kostaa sen
minulle. Ja isoisän synnit myös. En ollut täyttänyt kymmentä.

Lauloin mitään ymmärtämättä Siionin virsiä ja halullisia lauluja.
Rukoilin. Elin pelossa ja ahdistuksessa. Kun täytin 18 muutin pois
Eurajoelta.

Kysymykseni on, kuulostaako siltä että perheeni eli
rukoilevaisuuden vaikutuksen piirissä? Ovatko nämä tyypillisiä
rukoilevaisten 70-80-luvun lasten muistoja? Tästäkö se johtuu, että
ilon kokeminen on aikuisenakin vaikeaa, ja ei tunnu hyväksytyltä.

Kyselin eri eteläsuomalaisten paikkakuntien luterilaisilta näistä
kokemuksistani, he eivät tunnistaneet kuvaamani kaltaista ankaran
rajoitteista uskontoa omaksi luterilaisuudekseen.

Vastaus:

Ei minullekaan ole tuttua mainitsemasi kristillisyys. Mutta kyllä varmaan kaikkea mahtuu laajaan kristillisyyteen. Lasta ei kuuluisi tuolla tavalla pelotella. Täytyy keskustella asioista asiallisesti j arauhallisesti. Se, mitä Raamattu ei kuvaile yksiselitteiseksi synniksi, sitä ei saa (ikään kuin "varmuuden vuoksi") luokitella synniksi. Raamatusta kun ei saa poistaa mitään, mutta ei siihen saa lisätäkään mitään. Näin rajat piirtyvät oikein ja selvästi.

Toivoisin, että löytäisit parempia kokemuksia kristillisyydestä. Toivon, että saisit kohdata elävän ja sinua rakastavan Jumalan. Jaksaisitko vielä yrittää?


Kysymys 1096

Hyvä tapa kun on vapaalla lukea raamattua 3 lukua aamulla ja 3 illalla. Töissä olessa 3 lukua ainakin per päivä. Vai olisiko parempi lukea 1 luku per päivä ja 10 sivua selitysteosta, niin että lukisi jokaiseen Raamatun kirjaan selitysteoksen? Jossain määrin tässä pitää paikkansa, että vähemmän on enemmän.

Ja kun kirjasto on olemassa ja siellä on hyvää materiaalia, niin varmasti olen vastuussa myös siitä miten käytän sitä. Vai olisiko Raamattua lukiessa hyvä ainoastaan ottaa ylös ne kohdat joita ei ymmärrä ja niihin käyttää selitysmateriaalia lukemalla pätkiä selitysteoksista?

Olen maallikko. En toimi missään virassa kirkossa. Vastaus on omasta mielestäni tapauskohtainen.

Vastaus:

Pääasia on, että lukee Raamatun sanaa rukouksella ja omaa itseensä soveltaen. Jokainen löytäköön itse parhaan tapansa. Kaikkea, mikä auttaa ymmärtämään Jumalan sanaa, on lupa käyttää hyödykseen. Ja onneksi on paljon hyviä selitysteoksia, jotka auttavat eteenpäin ymmärryksen tiellä, mutta jotka eivät koskaan korvaa itse pyhän sanan lukemista!


Kysymys 1095

Minä pyytäisin tässä lähinnä perheeni puolesta esirukousta... olen itse uudestisyntynyt Jumalan lapsi ja uskon Jeesukseen Kristukseen ja joskus haluan olla eri tilaisuuksissa mukana... Vanhempiani se välillä ärsyttää... Isä ei ole mitenkään ilmaissut kantaansa... äidin tilanne on huolestuttava, toisaalta sanoo uskovansa Jumalaan ja käy kyllä kirkossakin aina joskus (tosin harvemmin). Kuitenkin sitten toisaalta hän tutkii "enkelikortteja" sekä käy ennustajilla ja meedioilla ja lukee horoskooppeja. Eikös tämä ole kuitenkin ns. kahden tien kulkemista?

Vastaus:

Kristityn ei missään tapauksessa sovi käydä meedioilla ja hakeutua ennustajien luokse. Se ei ole edes ns. kahden tien kulkemista vaan täydellistä eksymistä totuuden tieltä.

Jäämme esirukouksiin rakkaittesi puolesta.


Kysymys 1094

Kysyisin ihan kysymys 1091 vastaukseesi perustuen. "Kaikkea sitä kuulee, kun vanhaksi elää. Jätä tuollaiset "hörinät" täysin sivuun. Ei niistä ole mihinkään. Väittää voi kaikenlaista, mutta kukaan ei pysty tuollaista soopaa todeksi todistamaan." miten raamatun tekstin voi todistaa todeksi, koska raamattu ja "usko" ylipäätään on vain uskon asia. uskontohan on vai uskomista ns parempaan jne jne, mutta ei kukaan voi todistaa uskoa todeksi, vai voiko? mikä on sinun mielipide asiasta?

Vastaus:

Vastauksessa oli siis puhetta väärien uskomusten esittämisestä. Ja niiden tueksi pitäisi esittää jotakin tukea, jos niitä "esittelee" totuutena. Raamatun puheen ja tekstin koetinkivenä on Joh. 8:31-32 ja vastaavat kohdat. Jumala vastaa sanastaan ja ihminen kokee, jos ja kun se toimii. Siinä on totuus.


Kysymys 1093

Voivatko herätysliikepastorit (esim. sinä tai SLEY:n tyypit) järjestää rippikoulun ja kastaa aikuisen vai tapahtuuko tuo aina paikallisessa evl.fi-seurakunnasa?

Toinen kysymys... Miten suhtauut Luther-säätiöön?

Vastaus:

Kyllä herätysliikepapit voivat järjestää yksityisen rippikoulun ja rippikoululeirin (jälkimmäiseen anotaan lupa tuomiokapitulilta).

Kaikkialla siellä, missä Jumalan sanaa oikein julistetaan ja sen mukaisesti toimitaan ja eletään, siellä vaikuttaa Pyhä Henki. Sen totuuden valossa kelpaa tarkastella kaikkea toimintaa kirkossamme laajemmin ja yksityiskohtaisemmin.


Kysymys 1092

Upotuskasteen kannattajat väittävät, että tavanomaisessa valelevassa kasteessa ihmistä ei kasteta, vaan KASTELLAAN, eikä tämä kaste siksi päde. Raamatussa kyllä käytetään upotuskastetta mutta kumoaako se tavallisen kasteen pätevyyden? On erikoista ajatella, ettei monet miljoonat valelemalla kastetut ihmiset pelastuisi. Onko ratkaisevaa sittenkin usko kasteeseen? Onko upotuskasteessa kyse vain teknisestä asiasta, jossa ihminen helposti haluaa sitoa itsensä hankalimpaan vaihtoehtoon, jotta saisi suorittaa jotain itsekin? Tietysti upotuskaste voi olla yhtä hyvä vaihtoehto, jos se suoritetaan vapauden hengessä?

Vastaus:

Ksteessa tarvitaan vettä ja Jumalan sanaa. Eli tehdään juuri niin kuin Jeesus käski. Kastetaan vedellä hänen sanansa mukaisesti. Se on siinä. Veden määrä ei sinänsä ole ratkaiseva. Upotuskaste sopii kristilliseksi kasteeksi yhtä lailla kuin valelukaste. Kun yleensä viitataan tässä yhteydessä kasteeseen vanhan ihmisen hautauksena, on hyvä muistaa, että Jeesustakaan ei haudattu "maan poveen" vaan kallioon hakattuun hautaan. Vanhat kastekappelit kuvasivat tätä. Niissä oli ovi, joka johdatti kastekappeliin ja sen ulkopuolelle jätettiin vanhat vaatteet. Sitten kastettava astui veteen, jossa toimitettiin kaste valelemalla vettä kastettavan päälle. Kasteen jälkeen kastettava poistui toisesta ovesta, jonka luona hänelle puettiin ylle uudet vaatteet. Raamatun esimerkkien valossa siis tuntuu vahvasti liiotetulta väittää, että kastettava olisi aina UPOTETTAVA veteen. Niin voidaan tehdä evankeliumin vapaudessa, mutta pakkoa ei ole.


Kysymys 1091

en ymmärrä raamatusta yhtään mitään, ja sitä on todella raskas ja puuduttava lukea... onko siihen kaikkeen pakko uskoa?? olen kuullut että osa raamatun miespuolisista henkilöistä olisi ollut alunperin naisia, mutta miksi heidän sukupuoltaan on vaihdettu?? johannes kastajakin olisi ollut alunperin nainen...

Vastaus:

Raamattu aukeaa - lukemalla. Ennen lukemista myös rukoile Jumalaa kirkastamaan sinulle sanansa. Lukemisen jälkeen kiitä saamastasi ja mieti, kuinka sen voit panna elämässä käytäntöön. Ei kannata aloittaa Raamatun vaikeimmista kirjoista. Aloita vaikkapa Uuden Testamentin puolelta; lue ensimmäiseksi Johanneksen evankeliumi, sitten esimerkiksi Johanneksen kirjeet.

En tiedä sitten, kuka on joskus väittänyt, että muka osa Raamatun miespuolisista henkilöistä olisi ollut alunperin naisia. Kaikkea sitä kuulee, kun vanhaksi elää. Jätä tuollaiset "hörinät" täysin sivuun. Ei niistä ole mihinkään. Väittää voi kaikenlaista, mutta kukaan ei pysty tuollaista soopaa todeksi todistamaan.

Siunausta matkallesi Raamatun maailmaan!


Kysymys 1090

Tässä kohtaa kristinusko ei ole mielestäni reilu, mikäeli jollakin
syvälle sademetsään syntyneellä ihmisellä ei ole mahdollisuuttakaan
tulla uskoon, vaan hän joutuu kadotukseen siitä syystä ettei koskaan
ole kuullutkaan kristinuskosta. Onkohan asia tosiaan näin? Tämä kysymys
liittyy aiempaan kysymykseen nro. 1088.

Vastaus:

Paavali kertoo
Roomalaiskirjeen
10:14-15
, miten ihminen voi tulla uskoon. Sen mukaan tarvitaan
Herran
avuksi huutamista. Se taasen edellyttää kuulemista, joka puolestansa edellyttää, että joku saarnaa. Ja saarnaaminenhan edellyttää, että joku on lähetetty. Silloin ollaan juuri keskellä lähetystötä ja Raamatun antamaa lähetyskäskyä "mennä kaikkeen maailmaan". Näin evankeliumi kulkee eteenpäin.

Kysymys
1088

koski lähinnä sitä, onko kaikilla ihmisillä
"jossain
vaiheessa elämäänsä" mahdollisuus kuulla evankeliumia. Siihen on kait
kaikkien vastattava rehellisesti "Ei!". Kaikki eivät kerta kaikkiaan
pysty kuulemaan evankeliumia elämänsä aikana. Siitä, miten niiden käy
kuoleman jälkeen, jotka eivät ole kuulleet evankeliumia "oman elämänsä
aikana", on keskusteltu paljon. Jotkut ovat arvelleet esim.
1. Piet. 3:18-20 pohjalta, että näillä
ihmisillä olisi kuoleman jälkeen mahdollisuus kuulla evankeliumi. Tästä
ei kuitenkaan minun käsittääkseni ole aivan täyttä selvyyttä. Ehkä,
mikä minä olen määräämään Jumalaa? Joka tapauksessa Raamatun keskeinen
sanoma on, että evankeliumia on julistettava kaikille ja
suhtautumisemme evankeliumin sanomaan ratkaisee iankaikkisen
kohtalomme.


Kysymys 1089

Olen lukiolainen tyttö ja teen esitelmää kristinuskon eri kirkkokuntien suhtautumisesta aborttiin, keinohedelmöitykseen ja syntyvyyden säännöstelyyn. Olisi todella suuri apu jos voisitte kertoa tästä hieman tarkemmin, sillä tietoa on vaikea saada.

Vastaus:

Katsele tältä kysymyspalstalta eri vastauksia po. ongelmaan. Voit löytää ne helposti menemällä kohtaan "Haku" ja rastittamalla siinä kohdan "muu sivusto". Kirjoita sitten hakukenttään esim. abortti. Vastaukseksi saat useita vastauksia kysymykseesi.


Kysymys 1088

Kuuleeko kaikki ihmiset jossain vaiheessa elämäänsä kristinuskosta?

Esim. syvälle sademetsään, johonkin heimoon syntynyt ihminen tai vaikka hindulaista uskontoa harrastavaan perheeseen syntynyt ihminen?

Vastaus:

Eivät kaikki kuule. Siksi on lähetyskäsky, jotta kaikki saisivat kuulla evankeliumin. Jeesus sanoo jopa opetuslapsistaan, että he ovat maailman valo. Jolleivät he loista tämän maailman keskellä, niin ei sitten kukaan. Jeesus maailman valkeutena tahtoo loistaa koko maailmalle. Siksi hän antoi valkeuden viemisen opetuslasten tehtäväksi. Rukoile lähetystyön puolesta. Ja auta lähettejä. Jos olet nuori ja mahdollinen itse lähtemään lähetystyöhön, rukoile asian puolesta. Jumala johtakoon sinua!


Kysymys 1087

Miten tämä sopii monisanaisten polvirukouksien kanssa yhteen. Tämä
Matheuksen 6 luku, jossa Jumalan Poika
opettaa miten meidän pitää rukoileman?

7. Ja kuin te rukoilette, niin älkää olko paljon puhuvaiset,
niinkuin pakanat; sillä he luulevat heitä paljon puheensa tähden
kuultavan.

8. Sentähden älkäät olko heidän kaltaisensa; sillä Isänne tietää
kyllä, mitä tarvitsette, ennen kuin te häneltä rukoilettekaan.

9. Näin teidän siis pitää rukoileman: Isä meidän,....

Vastaus:

Oikein hyvin. Jeesus ei sinänsä
vastusta pitkiä rukouksia. Itsekin hän rukoili pitkään, esim.
kokonaisen yön (Luuk. 6:12). Kyse onkin
enemmän rukoilijan motiivista
ja asenteesta. Jos pitkän rukouksen tarkoituksena on puhua Jumala
ympäri, siitä ei ole mitään hyötyä. Päinvastoin se muuttuu
suoranaiseksi synniksi. Tällaisesta Jeesus puhuu vuorisaarnassa. Hänen
opetustaan kuunnellessa ja lukiessa on aina hyvä lukea muitakin kohtia,
jotta ei tule puhtaaksi viljeltyä jotain yhtä kohtaa ja sitten ruvetaan
siitä vetämään vääriä taikka liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Ja
totta kai: jos seuroissa rukoillaan pitkäsanaisesti ja
ajattelemattomasti, se on väärin. Ja samalla tavalla on väärin, jos
joku rukoilee pitkään ja hartaasti, mutta itse ei sydämestään yhdy
rukoukseen vaan rupeaa ajattelemaan turhia tai tuomitsemaan rukoilijaa
kehnosta rukouksesta.


Kysymys 1086

Toimiiko pastori oikein, jos hänellä on tapana jakaa ehtoollinen myös avoliitossa eläville seurakuntalaisille?

Vastaus:

Välttämättä pastori ei tiedä asiasta mitään. Ehtoolliselle tulevat kaikki, jotka haluavat. Rippisaarnassa ja saarnassa on hyvä antaa opetusta siitä, kuka on kelvollinen ja kelvoton ehtoollisvieras. Lisäksi vanhan käsikirjan jumalanpalveluksissa on itse liturgiaan kuulva seurakunnan puhuttelu, jossa asia selvitetään myös.

Jos pastori saa tietää, että pari asuu avosuhteessa, on hänen hyvä ottaa asia esille heidän kanssaan ensin kahden kesken. Sitä lienee mahdotonta hoitaa yks kaks yhtäkkiä siinä alttarikaiteen ääressä. Keskustelussa tulee sitten esiin Raamatun opetus avioliitosta ja sen mukainen avioliiton pyhittäminen.


Kysymys 1085

Taikuri joka liikkuu nimellä Criss Angel tuntuu olevan loistava työssään. Tiedän että monet temput ovat vain silmänkääntötemppuja mutta tämän miehen temput tuntuvat välistä täysin uskomattomilta. Kysymys kuuluukin että voiko taikuuteen saada yliluonnollisia voimia jostain vai onko nämäkin vain loistavia silmänkääntötemppuja? Eräässä jaksossa hän otti yhteyksiä kuolleiden henkiin mikä viittaisi yhteistyöhön sielunvihollisen kanssa.

Vastaus:

En tunne kyseistä taikuria. Sen enempää en siksi osaa kommentoida hänen taikatemppujaan. Se on joka tapauksessa selvää, että ei ole oikein edes leikilläkään pelleillä pimeyden voimilla. Kuolleisiin yhteyden ottaminen on väärin, vaikka se tehtäisiin minkälaisilla verukkeilla tahansa. Toisaalta tästä voinee oppia sen, että tuo yhteydenotto kuolleisiin puhuttelevana taikatemppuna voi kertoa myös siitä, kuinka muka tosissansa yhteyden kuolleisiin saavat meediot toimivat pettäessään ihmisiä. Tosin voi olla, että se yhteys kuolleisiin otetaan toisinaan todella pimeyden voimien avulla. Niin taikka näin, Raamattu varoittaa sellaisesta. Tosi evankeliumi Jeesuksen veren sovituksesta tai kasteen lahjasta repii alas kaikki valheen verkot ja vapauttaa Jumalan lasten vapauteen.


Kysymys 1084

Nykyään aniharva ihminen enää uskoo Jeesukseen suomen maalla ja tuntuu että se ei uskovien määrä lisääntyy vaan kokoajan. Kun mietin sukulaisia, tuttuja, kavereita ja ihmisiä yleensäkkin ympärilläni niin tosi harva on uskossa. Tällä menolla helvetin portille tulee kovat ruuhkat.

Mitä luulet, tuleeko herätys pian vai lisääntyykö ruuhkat helvetin porteilla? Ja jos tulee niin miten herätys tulee?

Vastaus:

En tiedä herätyksen tuloajoista ... Se on joka tapauksessa selvää, että kaikki alkaa ensin seurakunnasta. Kristittyjen täytyy herätä ja valmistautua uskossa, nöyryydessä ja keskinäisessä rakkaudessa ottamaan vastaan niitä, jotka Jumala meidän luokse lähettää. Tuon herätyksen syvin este ei ole maailman pahuudessa vaan kirkkomme ja meidän itsemme valmistautumattomuus ja kylmäkiskoisuus. Sydämemme eivät pala evankeliumin ihanuudesta aina niin kuin soisi. Jos me itse emme ole "herätyksessä" ja herkällä tunnolla Jumalan sanan edessä, me tuskin voimme odottaa, että muutkaan ovat. Silti on tärkeätä muistaa, että herätys ei tule meidän ansiostamme tai meidän yrittämisillämme vaan se on silkkaa ja puhasta Jumalan armoa. Kirkkomme Tunnustuskirjoissa sanotaan, että Pyhä Henki toimii ja vaikuttaa "missä ja milloin tahtoo".


Kysymys 1083

Olen eronnut vaimostani ja avioitunut uudelleen. Voiko sellaisen teon saada anteeksi?

Vastaus:

Jokainen syntinsä tunnustava ja syntiänsä katuva ihminen saa uskoa Vapahtajamme Jeesuksen tähden syntinsä anteeksi.


Kysymys 1082

Mitä tarkoitetaan Matt. 5:39-42 jakeissa? Eikö kristityn sovi tehdä vastarintaa, jos joutuu väkivallan (henkisen tai ruumiillisen) kohteeksi? Hebr. 10:34 puhutaan niistä, jotka ovat ilolla pitäneet hyvänään omaisuutensa ryöstön. Voiko kristittynä tehdä rikosilmoituksen varastetetusta omaisuudesta tai valittaa oikeusistuimiin?

Vastaus:

Kristitty voi ja hänen kuuluu toimia yhteiskunnan lain puitteissa oikeuden puolesta. Yhteiskunnan lainsäädäntöön kuuluu yhtä lailla itsepuolustus ja väliintulo niissä tapauksissa, joissa yritetään vahingoittaa toista. Hebr. 10:34 puhuu "uskon tähden vainotuksi tulemisesta". Silloin kristitty - jos oikeutta ei mistään saa - tyytyy Jumalan tahtoon ja kärsii evankeliumin tähden, mitä hänen täytyy kärsiä. Hyvänä esimerkkinä on UT:ssa esim. Paavali. Hänen päällensä hyökättiin temppelissä ja hän joutui hengenvaaraan ja moniin kuulusteluihin. Niissä hän vetosi ensinnä "roomalaiseen kansalaisoikeuteensa" (jonka mukaan häntä ei saanut ruoskimalla kuulustella). Sitten hän vetosi keisariin ja jatkoi näin asian käsittelyä Roomassa ja pakotti lukuisat vihamiehensä tekemään selkoa syytöksistä uudestaan ja uudestaan. Tästä kaikesta voi lukea Apostolien tekojen luvuista 21-28.


Kysymys 1081

Pystyykö olemaan naimisissa väärän ihmisen kanssa....? Pystyykö Jumala ohjaamaan toiseen ihmissuhteeseen vai jos on vihitty niin se on ollutkin Jumalan tahto? Onko siis vaihtaminen aina syntiä ja perkeleestä...?

Vastaus:

Mal. 2:16 sanoo, että Jumala vihaa hylkäämistä. Puhetta on tässä nimenomaan aviopuolison hylkäämisestä. Samoin Jeesus varoittaa, että ei saa erottaa sitä, minkä Jumala on yhdistänyt. Hänen oma opetuksensa löytyy Matteuksen ev. 19. luvun alusta. Näiden (ja monien muiden) raamatunkohtien perusteella vastaus on selvä: Ei ole Jumalan tahdon mukaista, jos avioliitto ajautuu ns. karille. Avioliiton ongelmissa kannattaa ottaa yhteyttä sielunhoitajaan ja ilmoittautua avioliittoleirille. On syytä hakea apua ja taistella liittonsa puolesta. Monesti se kadonnut rakkaus palaa takaisin ja entistä ehompana, kun rakkautta rupeaa hoitamaan ja vaalimaan. Ei ole mitään mieltä luovuttaa ja lähteä menemään ennen kuin on itse yrittänyt kaikkensa ja rukoillut Jumalalta apua vaikeuksiinsa. Et ole yksin ongelmiesi kanssa. Jumala on luvannut siunata liittosi. Ja hakemalla apua, huomaat, että monet välittävät sinusta ja teidän liitostanne ja tahtovat auttaa. Lähde rohkeasti pelastamaan liittoasi Herraan turvaten.


Kysymys 1080

Eilen tuli televisiosta ohjelma abortin tehneistä naisista. Muistan keskustelun tyttäreni kanssa, jossa puhuimme erään tutun teiniraskaudesta. Tyttäreni sanoi ykskantaan: "Jos minä tulisin raskaaksi, tekisin kyllä abortin. En ole vielä valmis äidiksi." Olin järkyttynyt hänen sanoistaan. Hän on jo teini-iän ohittanut.

Eli hän murhaisi minun lapsenlapseni! Ei hän ole ns. uskossa, vaikka onkin kastettu ja päässyt ripille. Enkä halua hänelle mitään tuputtaa. Onneksi mitään raskautta ei ole ollut, tietääkseni. Mitä voin tehdä ?

Vastaus:

Ensinnäkin lasten puolesta on ehdottoman tärkeää rukoilla. Ja sen te varmasti teettekin. Jatkakaa sitä edelleen. Toiseksi on hyvä, kun teillä on tyttärenne kanssa näin avoin keskusteluyhteys. Hän kokee voivansa kertoa teille tällaisiakin asioita. Se on oikein hyvä merkki, kun avoimuus vallitsee. Siksi tästä asiasta saatte varmaan jatkaa keskustelua toistekin. Kerro hänelle, miten itse abortin koet. Kyse on tosiaan lastesilapsesta. Lisäksi ja ennen muuta kannattaa kertoa Raamatun opetus elämän koskemattomuudesta ja suurenmoisesta lahjasta. Myös selkokielistä tietoa siitä, mitä abortissa todella tapahtuu on saatavilla. Lukuisat äidit ja isät, jotka ovat saaneet oikeata tietoa abortista, ovat (järkyttyneinä) luopuneet aikeistaan. Kolmanneksi kannattaa vielä viljellä kodin ilmapiirissä asennetta, kuinka ihanaa on, kun suku kasvaa. Myös kannattaa viestittää, että lapsen hoitoon saa sitten apua, kun sen aika ja hetki koittaa. Näin nuorelle toivon mukaan syntyy luottamus tulevaisuuteen ja halu pitää oma lapsi omana - ja elävänä.


Kysymys 1079

Olen uskovainen ihminen, enkä siis halua pilkata millään tapaa Jumalan sanaa mutta se kysymys minua on askarruttanut aina, että syntyikö ihmiskunta sukurutsauksen kautta? Jos kerran aatami ja eeva olivat ensimmäiset ihmiset, josta ihmiskunta lähti syntymään niin ei ole muuta vaihtoehtoa.

Vastaus:

Raamattu ei puhu tästä mitään sen tarkemmin. Joka tapauksessa se on selvää nykytutkimuksenkin valossa, että ihmiskunnan geenistö on degeneroitunut (huonontunut) sukupolvi sukupolven jälkeen. Ja tämä jatkuu edelleen. Siksi eri geenivirheet yleistyvät ja erityisesti lähisukulaisten avioliitot ovat tässä suhteessa "riskialttiita". Luomisen alussa ei näin ollut.

Lähisukulaisten avioliitot kielletään Mooseksen laissa. Syntiä on kaikki se, mikä turmelee ja turhentaa Jumalan luomistyötä taikka -järjestystä. Tässä on syvin syy, miksi lähisukulaisten aviot on kielletty. Luomisen alussa tätä vaaraa ei ollut. Siksi näyttäisi siltä, että Aadamin ja Eevan jälkeläiset saivat jälkeläisiä ilman että heidän liittonsa seurauksena voitaisiin puhua lähisukulaisten tuomasta geenivirheistön vaarasta. Tämä muuttui ajan myötä ja aika nopeasti.


Kysymys 1078

No niin...olen uskossa ja olen aviossa. Entä nyt jos ajatukseni harhailevat...kohtasin erään ihmisen, jonka kanssa on niin älyttömän kiva jutella ja niin helppo jotenkin jakaa elämäänsä. Voi olla että sekoitan tunteita niin että se mitä tunnen on pelkkäää mukavuuden ja tuttuuden tunnetta ja en haluaisi uskoa että olisin liian ihastunut häneen mutta huomaan että odotan viestiä häneltä postiin ja kun saan niin niitä on kiva lukea. Se että joku jakaa kerrankin niin hyvin kaikki ajatukseni, lähentää. Voi hyvänen aika. Olen onnellinen liitossani ja ei ole kyllä tarkoitus mitenkään tätä liittoa saada tässä vaikeuksiin. Tulen näkemään tätä ihmistä pakostakin nyt lähes päivittäin seuraavat vuodet ja se hieman pelottaa. Mitä teen ja mitä rukoilen. Tahdon että tämä pysyy ystävyytenä, reilusti.

Vastaus:

Avoimuus omille tunteille on tärkeää. Siksi on hyvä, kun kirjoitat ja pohdit asiaa. Täysin eri asia on sitten antaa omille tunteille ylivaltaa ja lähteä niiden mukaan. Mutta kannattaa kysyä, miksi tuon toisen kanssa on niin paljon mukavampaa jutella. Siis tarkkaan ottaen: Onko omassa suhteessasi joitain puolia, joita vaille olet jäänyt ja joita kaipaisit avioliittoosi? Kysymykseen vastaaminen voi auttaa antamaan noille ihastuksen "epämääräisille" tunteille ikään kuin nimet ja kasvot. Välttämättä ei ole kyse siitä, että ihastuu toiseen vaan hänen kauttaan nousevaan mielikuvaan siitä, mitä vaille itse tuntee jääneensä avioliitossaan ja sitten sitä siirtää näitä toiveita uuteen ihmissuhteeseen. Ja varmaan voi hyvinkin olla niin, että tästä ihmissuhteesta todellisuudessa löytyy ainakin jotain siitä, mitä vaille olet ehkä jäänyt. Ei kai se muuten viehättäisi. Joka tapauksessa ihastumisen tuntemuksia on hyvin paljon helpompi käsitellä, jos edes osittain ymmärtää, mistä ne mahdollisesti nousevat.

Sitten seuraavaksi kannattaa myös kysellä, että miten paljoa on itse panostanut viime aikoina avioliittoonsa. Ottaako kaiken itsestäänselvänä eikä enää osaa huomioida oman puolison hyviä puolia ja ihanuutta? Ne ovat "arkipäivistyneet". Tai onko omassa käyttäytymisessä puolia, jotka saavat puolison ehkä vetäytymään kuoreensa ja pahentamaan kierrettä? Kannattaa muistaa, että kun toista ei tunne yhtä hyvin kuin oman puolisonsa, niin se toinen näyttää hetken ja ehkä pidemänkin aikaa "niin paljon paremmalta" ... Arki se tulisi aikanaan uusiinkiin suhteisiin. Juuri siksi uskollisuus ja rakastaminen myös vastamäessä on niin tärkeää.

Avioliittoa solmittaessa kysytään "Tahdotko rakastaa?" Tahtoa voi, vaikka ei aina tunteita löytyisikään. Oma puolisosi on se, jonka olet Jumalalta saanut. Vaikka näkisit häntä paremman tai kauniimman tai komeamman, ei sinulla siltikään ole lupaa lähteä uuden perään eikä edes "flirttailla" hänen kanssaan. Väliin sitä vaan ikään kuin lumoutuu toisen ihmisen ihanuudesta ja sitä kestää niin kauan kunnes lumous haihtuu. Sielunvihaaja tuhoaisi perheen ja avioliiton niin mielellään ja valehtelee monesti meille aivan suoraan toisen ihanuudesta. Totuus paljastuu meille sitten ihan liian myöhään. EN halua tällä puhua pahaa kenestäkään. Totean vaan, että jos me annamme periksi flrtille tai vieteillemme ja saamme sen toisenkin mukaan, niin sitten se on menoa. Ja moni hyvä ihminen muuttuu peilikuvakseen, kun rikotaan Jumalan tahto.

Sanoisin vielä, että tällaisessa tilanteessa kannattaa satsata omaan avioliittoon ja välttää turhaa kanssakäymistä sen toisen kanssa, jos tuntuu siltä, että ajautuu kiusaukseen. Rukouksessa saa pyytää varjelusta elämänsä matkalle ja siinä samassa siunata omaa puolisoansa, lapsiansa ja kotiansa. Toivotan siunausta ja varjelusta sinulle itsekin! Jeesus on luvannut apunsa sitä pyytäville.


Kysymys 1077

Ihan vaan ajattelin kertoa, että vastauksesi kysymykseen 1048 kosketti mua juuri nyt kovasti. Saanen uskoa täysin toiselle henkilölle tarkoittamasi sanat omalle kohdalleni. Uskoa, että en oo toivoton tapaus, en liian huono kristityksi, vaan lunastettu ja armahdettu.

Vastaus:

Ihana kuulla! Juuri noin saat uskoa. AMEN.


Kysymys 1076

Olen huomannut, että seurakunnassamme papeilla on myös mustien papin paitojen lisäksi harmaita ja sinisiä. Piispoillahan on violetit papin paidat, diakoneilla vihreät ja nuoristyöntekijöillä siniset. Pastoreilla on yleensä mustat, mutta onko tämä harmaa nyt jokin muotivilliys, että papeilla on harmaita paitoja?!?! Mistä muuten papin paita (mustanaan) juontaa juurensa? Suomessahan virkamiehillä on useissä 1800-luvun maalauksissa liperit kaululassa. Onko muuten muiden väristen papin paitojen käytöstä jotain pastoraalistaohjetta vai onko kaikki sallittua kirkossamme?

Vastaus:

Nämä harmaat ja siniset paidat ovat tosiaan vähän niin ja näin. Mutta lopulta kyse on inhimillisestä järjestyksestä. Eikä kait sillä silloin niin väliä. Kestää kumminkin aikansa ennen kuin ihmiset käsittävät, että nykyään pait pukeutuvat eri tapaan. Ainakin monet. Itse käytän mustaa ja valkoista (juhlissa). Tärkeintä on, mitä pappi julistaa ja kuinka hän elämässään rakastaa kuulijoitaan eli elää todeksi sanomaansa.


Kysymys 1075

Minusta on hyvin loogista ajatella että kaikkivaltias jumala on aikoinaan koko maapallon luonut, koska mitenkäs mikään olisi muuten tyhjästä temmattu. Sitä vaan olen aina ihmetellyt että miksi ihmeessä ihmisiä rakastava jumala antoi saatanan päästä valloilleen ja houkutella ihmisiä kadotukseen. Koska eihän jumalalle mikään ole mahdotonta niin miksi se ei estänyt pahaa syntymästä? Välistä minulla vaan on sellainen olo että me olemme täälä jumalan pelinappuloita.

Vastaus:

Jaan kanssasi ajatuksen, että luomakunnan olemassaolo kertoo hyvin selvästi Luojan kädenjäljestä. Minusta koko evoluutioteoria tuntuu ihan järjettömältä rakennelmalta jo ihan täysin irrallaan Raamatun todistuksesta. Miten kaikki olisi saanut alkunsa tyhjästä ja siitä sitten kehittynyt muka miljoonien/miljardien vuosien aikana? Aivan mahdotonta.

Pahan synnystä meillä ei tarkkaa tietoa. Kyse on Luciferista eli langenneesta enkelistä. Jumala ei luodessaan tahtonut ympärilleen "robotteja" vaan vapaan tahdon omaavia olentoja. Juuri tämä piirre sitten johti siihen, että osa enkelikunnasta käytti vapautta aivan väärin ja luopui Jumalasta. Siinä sitten ollaan. Tämän enempää ei meillä ole tietoa. Voisin itsekin esittää tällä kysymyspalstalla (tai Jumalan kysymyspalstalla) saman kysymyksen kuin sinä!


Kysymys 1074

Olen nyt saanut parhainta mahdollista sielunhoitoa, osautunut sellaisen ihmisen lähelle, että voin vain todeta hänen olevan Jumalan johdatusta. Haluan kaikessa antaa ylistyksen ja kiitoksen Herralle, Jumala on jotain käsittämättömän hyvää. Kyllä tästä kaikki vielä hyväksi kääntyy. Kiitos myös vastauksistasi, joita olen tähän mennessä vaikeuksiini sinulta Timo saanut! Ylistys ja kunnia Jumalalle korkeuksissa!!

Vastaus:

Onneksi olkoon!

Yhdyn sydämestäni näihin Jumalaa ylistäviin kiitoksen sanoihin. Jumala on totisesti hyvä meille syvästi langenneille, kärsiville ihmisparoille. Sen hyvyyden kokeminen synnyttää ihanan ilon!