Search
Close this search box.

Kysymykset


Kysymys 2014

Hei!
Voiko ihminen luulla olevansa pelastettu ja olevansa oikealla tavalla uskossa,mutta viimeisellä tuomiolla,kun jako lampaisiin ja vuohiin tehdään,huomaakin olevansa vuohien joukossa? Luin juuri tällaisen kohdan sivulta,jota seuraan ja samainen kysymys on askarruttanut minua aikaisemminkin!
. . . Ja lopuksi varmista, että lippusi taivaaseen on kunnossa. Matt. 7:21-23 tekee hyvin selväksi, että monet huomaavat liian myöhään, etteivät olleetkaan todella pelastettuja...
Vastauksesta kiitollinen surkea uskova

Vastaus:

Kyllä. Juurihan noin käy myös noissa mainitsemissasi Raamatun kohdissa. "Vuohet" eivät millään ymmärrä, milloin he olisivat kieltäneet Herran Jeesuksen (Matt. 25:31-46.). Samoin vuorisaarnan lopussa on vastaava, pysähdyttävän puhutteleva kuvaus (ks. Matt. 7:21-23). Mutta Jeesus lupaa, että sitä, joka hänen tykönsä tulee, hän ei heitä pois (Joh. 6:37). Se lupaus koskee sinuakin.


Kysymys 2013

Onko Suomi kristitty maa?

Vastaus:

Periaatteessa voi kait vastata myöntävästi, mutta kyllä käytännössä olemme paljossa jumalaton kansakunta. Herra armahtakoon minua ja meitä.


Kysymys 2012

Oliko kristinusko alunperin virallinen yhteiskunnallinen systeemi?

Vastaus:

Ei ollut. Kristinusko joutui heti alussa rankan vainon kohteeksi. Lue lisää Apostolien teoista ja marttyyrien historiasta.


Kysymys 2011

Onko punainen ja sen eri sävyt syntiä pukeutumisessa? Onko tätä väriä syytä välttää jos omatunto siitä syyttää tai jotkut paheksuvat kyseistä
väriä? Entä keltainen? Ilmeisesti historiassa yhdistetty Juudakseen.

Vastaus:

Kaikki, mikä on Jumalan luomaa, on hyvää. Myös eri värit. Jumalahan on itse vaatettanut kedon kukkasia, kasveja ja eläimiä punaiseen. Miksi se olis syntiä. Kukin voi tietysti väärinkäyttää värejä syntiseen meininkiin ja mihin ikinä keksivätkään, mutta ei väreissä sinänsä ole mitään synnillistä. Käytä värejä omassa vaatetuksessasi oman ns. "värikarttasi" mukaan.

P.S. Eri tilaisuuksissa pätee oma pukukoodi ja siksi on hyvä tajuta tilanteen vaatima vaatetus. Muuten nolaa itsensä. Hautajaisiin ei pueta punaista, häissä pitäisi ainoastaan morsiamella olla valkoista, akateemisiin juhliin tulee tumma puku jne. Joten käytä eri värejä, mutta hyvällä maulla ja sortumatta moukkamaiseen käytökseen!


Kysymys 2010

Onko uudestisyntyminen ainutkertainen tapahtuma, joka tapahtuu vain yhden kerran ja ainoastaan kasteessa?

Vastaus:

Uudestisyntyminen tarkoittaa sitä, että ihminen alkaa uskoa Jeesukseen ja turvautuu yksin häneen ainoana Vapahtajanaan. Siksi uskon syntyminen on yhtä kuin autuuttava uudestisyntyminen. Luterilainen tunnustus pukee sen kauniisti sanoiksi: "Vanhurskauttaminen on uudestisyntyminen." Se tapahtuu ennen muuta kasteen yhteydessä, joka on "uudestisyntymisen peso" (ks. Tiit. 3:5), mutta myös saarnatun ja julistetun taikka luetun sanan kautta (esim. 1. Piet 1:25). Uudestisyntyminen ei välttämättä ole ainoastaan yhden kerran tapahtunut. Ei esim. kasteessa tapahtuva kuolema ja ylösnousemus ole vain kertaallinen tapahtuma Room. 6. luvussa vaan sen mukaan jopa päivittäinen toistuva tapahtuma.


Kysymys 2009

Jos ihminen kuolee tapaturmaisesti, niin onko kyseessä rangaistus? Uskova tuttuni sanoi, että tällaista tapahtuu vain "pahoille ihmisille". Kaikkia muita Jumala varjelee (myös suojelusenkelin avulla). Hän perusti kantansa johonkin psalminjakeeseen, jota en enää muista. Tämä henkilö toimii vapaiden suuntien piirissä, en tiedä oliko hänen oma päätelmänsä. Voiko ihmisen kuolintavasta päätellä hänen "pahuutensa"? Ovatko todella esim. onnettomuuksissa kuolleet automaattisesti pahoja?

Vastaus:

Tämä epäselvyys johtuu varmaan ainakin osittain siitä muutoksesta, joka on tehty yleiseen kirkkorukoukseen. Aikaisemmin siinä on rukoiltu kutakuinkin varjelusta "jumalattoman äkillisestä kuolemasta". Ajatus oli siinä se, että tuolloin ei kerkiä valmistautumaan kuolemaan ja iankaikkisuus alkaa kauheana aivan yllättäen. Sitten tuo sana "jumalaton" poistettiin, koska siitä ei pidetty tai sitä pidettiin liian leimaavana. Tilalle tuli rukous, jossa pyydettiin varjelusta tuosta "pahasta äkillisestä kuolemasta", joka taasen ymmärrettiin väärin siten, että itse äkillinen kuolema olisi aina paha ... Näin ei tietysti ole. Esim. Suomen sodissa tuhannet kuolivat äkisti luodin lävistäminä ja silti uskossa ja he saivat käydä taivaan iloon. Lisäksi Jeesus torjuu turhana kaikenlaiset pohdinnat toisten "suuremmasta tai pahemmasta syntisyydestä". Lue Luuk. 13:1-5.


Kysymys 2008

Aabraham oli hurskas ja Jumalaa pelkääväinen mies. Hänellä oli monta vaimoa. Tekikö Aabraham tässä moniavioisuudessaan syntiä?
Oliko moniavioisuus Jumalan tahto vai sallimus?

Vastaus:

Vanhan testamentin aikana yksiavioisuus oli kyllä aina ihanne. Se perustui luomiseen, jolloin Jumala loi yhden vaimon Aadamille eikä monia. Kun sitten 1. Moos. kirja kertoo patriarkkojen avioelämästä, niihin kertomuksiin on rakennettu sisään se opetus, että ei hyvin mene, kun Luojan luomistahto rikotaan. Se näkyy Aabrahaminkin tapauksessa, kun hän yhtyy orjattareensa ja lapsesta eli Ismaelista sitten tulee ongelmia ja ongelmaa syntyy jo sitä ennen Saaran ja Hagarin välille. Samoin Jaakobin kaksi vaimoa ovat kilpasilla toistensa kanssa ja heidän lapsensa ajautuvat riitoihin keskenään äärimmäisen vakavin seurauksin. Myös myöhemmin monet vaimot langettivat esim. viisaan Salomon jne. Jeesus palautti sitten seurakuntaansa selkeän ohjeistuksen Luojamme tahdosta avioelämän suhteen. Se on yksiavioisuus sekä uskollisuus avioliitossa.


Kysymys 2007

Oliko Luther liian protestanttinen mies eli liian yksin Raamattu mies? Puhuiko Luther mitään siitä, että menee Pyhän Hengen vaikutuksen mukaan eli Jumalan johdatuksen mukaan?

Vastaus:

Kyllä Luther puhui paljon Pyhän Hengen vaikutuksesta ja sen mukaisesta vaelluksesta. Mutta ei se vaikutus ole koskaan ristiriidassa Jumalan sanan, pyhän Raamatun kanssa. Ja jos ei mennä Raamatun mukaan eikä siihen edes pyritä, mennään varmasti jonkun muun mukaan. Ja mihin sillä tiellä päädytään, ei tiedä kukaan. Kyllä on paljon turvallisempaa edes yrittää seurata Raamattua ja pyytää Jumalaa ohjaamaan omat askeleet oikealle tielle Pyhän Hengen voimasta.


Kysymys 2006

Mieheni haki avioeroa.Niin miten Jumalan sanan valossa tämä asia minun puolesta,voinko mennä uusiin naimisiin?

Vastaus:

Tämä kysymys täytyy käsitellä sielunhoidossa ja tapaus kerrallaan. Luterilaisen tunnustuksen mukaan on ns. "syyttömällä osapuolella" oikeus mennä naimisiin. Ei kuitenkaan ole ilman syytä selvää, kuka on se "syytön" osapuoli (ei siis synnitön ylipäänsä). Tämän tähden ei voida antaa etukäteen jotain yleispätevää ohjetta siitä, kuinka olisi meneteltävä. Ihanteellista olisi, jos puolisot voisivat sopia keskenään ja palata yhteen. Jopa tällaisia esimerkkejä on monia.


Kysymys 2005

Saako kristitty meikata, kihartaa hiukset ja käyttää korvakoruja? Miksi jotkut esim esikoislestadiolaiset kieltävät noi? Ja miks niillä on huivi päässä seuroissa?

Vastaus:

Kyllä Raamattu puhuu sekä VT:n että UT:n puolella morsiamen kaunistuksista. Jobin yhden tyttärenkin nimi (Kerenhapuk) oli "ihomaaliputki" (Job 42:14)! Sitten Pietari varoittaa vakavasti, että kaunistuksen pitäisi olla nimenomaan sisäistä eikä ulkonaista. Ks. erityisesti 1. Piet. 3:3-5. Tässä Pietari siis puhuu siitä, että kaunistus ei saa olla ulkonaiseen panostavaa vaan aina tulee pitää mielessä korkeat moraaliset arvot sekä hyvä, kristillinen käytös.


Kysymys 2004

Miten alkuseurakunnassa meni tuo kirkkoon liittyminen? Oliko liittyminen pelkkä opetus ja kaste vai oliko heillä myös jokin papyrus tai pergamentti, jonne kirjoitettiin ylös ketkä kuuluivat seurakuntaan? Millainen liittymiskäytäntö heillä oli? Mitä kaikkea siihen sisältyi?

Vastaus:

Kaikkea emme varmaan edes tiedä. Mutta ei silloin heti alkuun mitään kirkonkirjoja pidetty. Kasteen kautta se liittyminen kirkkoon/seurakuntaan tapahtui. Kuten se tapahtuu yhä edelleen. Isoissa kirkoissa on käytännön syistä pakko pitää jonkinlaista kirjaa kastetuista sekä konfirmoiduista, vihityistä, kuolleista jne. Näin srk:n työ toimii ja järjestys säilyy.


Kysymys 2003

Voiko käydä muissa protestanttisissa kirkoissa, jos lähimpään luterilaiseen kirkkoon on matkaa 300 kilometriä?

Vastaus:

Kyllä tiedän monia tapauksia, joissa on käyty muissa kirkoissa, jos on esim. asunut vieraalla maalla tai on muuten täysin "korvessa". Joutuu tietysti vielä hyvin tarkasti tutkimaan, missä voi käydä. Kyllä Raamatun mukaan opetetaan monissa paikoissa monissa asioissa ja kysymyksissä. Ja ehtoollisen viettoon voinee kutsua jostakin kauempaakin papin toimittamaan, vaikka se ei sitten onnistuisi kovin usein.

On myös hyvä muistaa netin suomat mahdollisuudet. Pystyy kuulemaan paljon hyvää sanaa verkossa. Se ei kuitenkaan koskaan korvaa elävää srk-yhteyttä.


Kysymys 2002

Saako kristitty olla kristillisen lahkolaisen kaveri? Ei ehkä saisi jos hän ei sitä lahkoa hylkää.

Vastaus:

Tämä on varmaan kysymys, joka elää kysyjän mukaan ja johon voi ja kuuluu antaa hieman erilaisia vastauksia tilanteesta riippuen. Kyllä on hyvä olla kaverina, jos voi siten vaikuttaa toiseen ja olla pelastamassa häntä pois kaikesta väärästä opetuksesta tai uskonharjoituksesta. Toisaalta taas jos toinen vain silkkaa kovakorvaisuutta ei tahdo kuunnella ja kylmästi sulkee korvansa Herran sanalta, joutuu jossain vaiheessa kysymään itseltänsä, että kuinka pitkälle tuollaista kannattaa edesauttaa ja jatkaa opettamista. Täytyy antaa toiselle tilaa mennä pois tai olla eri mieltä. Muista silti rakastaa kaikkia, myös tällaista lähimmäistäsi. Ehkä joskus tulee vielä aika, jolloin kaverisi palaa kysymään sinulta selvyyttä asioihinsa.


Kysymys 2001

Onko tupakointi kuolemansyntiä?

Vastaus:

Syvimmältään jokainen synti on kuoleman synti. Se kadottaa. Olkoon pieni tai suuri. Kuten vanha sanonta kuuluu: Pieni kivi painuu pohjaan samoin kuin isokin. Siksi erilaisten syntilistojen tekeminen ei ole kaikkein järkevintä puuhastelua. Tupakointi sellaisenaan ei ole kadottamassa ketään, mutta siitä pahasta tavasta olisi hyvä päästä eroon. Tämän päivän ihmiset ymmärtävät kaikki, miksi. Lopuksi haluan tässä vastauksessa vielä korostaa, että synnistä kuin synnistä voi päästä täysin vapaaksi Kristuksen lahjoittaman armon kautta.


Kysymys 2000

Haluaako Jumala meiltä uhraamista ja luopumista? Tarkoitan tällä sellaisten asioiden vapaaehtoista uhraamista, jotka eivät sinänsä syntiä ole mutta ovat meille rakkaita? Välillä olen törmännyt tässä yhteydessä viittaukseen oman ”Iisakin uhraamisesta”. Onkohan tässä tarkoituksena se, että kieltämällä itseltään jotain rakasta, sydän ei kiinnity liikaa maallisiin asioihin?

Toisekseen kysyisin, voiko perinteiset lautapelit olla syntiä? Monesti niissä on tarkoituksena kerätä rahaa tai löytää joku aarre. Onko tällainen eräänlainen ahneudella ”leikkiminen” väärin?

Vastaus:

Kyllä kaikessa pätee Matt. 6:33 eli se, että ensi etsitään Jumalan valtakuntaa ja kaikki muu annetaan meille sitten Jumalan hyvyydestä. Tässä mielessä on siis totta, että Jumala odottaa meiltä rakkautta häneen yli kaiken kuten Lutherin selityksessä 1. käskyyn sanotaan. Voit myös lukea opettavaisen kertomuksen Salomosta ja hänen mahdollisuudestansa pyytää Jumalalta mitä vaan. Ks. 1. Kun. 3:5-15. Toimi tämän mukaisesti, niin elämässäsi koet Luojasi siunauksen.

Vielä sananen noista lautapeleistä: Kaikesta voi joku aina löytää jotain syntiä tai ainakin mahdollisuutta tehdä syntiä. Samaa voisi kysyä esim. lasten "pollari ja rosvo"-leikistä jne. Mutta leikki ja pelaaminen on myös tapa käsitellä ja työstää monimutkaisia asioita. Ne voivat opettaa meille itsetuntemustakin. Miten minä reagoin, jos Afrikan tähdessä tuleekin rosvo ja vie kaikki minun leikkirahani jne. Näiden tunteiden työstäminen on ihan hyväksi ja auttaa meitä sitten osoittamaan empatiaa tosielämässä, kun saamme kokemuksen vääryyden tunteesta esim. tuollaisen lautapelin kautta. Samoin pollarissa ja rosvossa on aivan oikein juuri poliisit, jotka ottavat kiinni rosvoja ja sitä myöten kasvaa lapsilla taju esivallan hyvästä ja siunaavasta merkityksestä. Tietty jos joku moderni peli on törkeän väkivaltainen tai herkuttelee toisen vahingoittamisella, ei sellaista voi suositella. Tässä kannattaa pitää maalaisjärki mukana. Ja jos sitten peli tulee itselle liian tärkeäksi, sen saa jättää pois hakemalla tilalle jotain kehittävää.

Ja vielä lopuksi: Onneksi olkoon! Olet kysymyksen nro 2000 esittäjä ...


Kysymys 1999

Onko luterilaisuus ainoa oikea uskonto, jota kuuluu harjoittaa?

Vastaus:

Luterilaisuudessa ei ole koskaan väitetty, että vain sen piirissä pelastutaan. Toisaalta on rohkeasti julistettu, että kyllä luterilainen oppi on Raamatun oma oppi. Siksi sen mukaisesti kuuluu meidän uskoa ja myös elämämme ohjata. Kuitenkin todellisesti pelastuu jokainen, joka uskoo ja turvaa Jeesukseen omana henkilökohtaisena Vapahtajanaan, vaikka hän ei kaikissa yksityiskohdissa uskoisi muuten oikein.


Kysymys 1998

Voiko maan ulkopuolella olla älyllistä elämää?

Vastaus:

Ei.


Kysymys 1997

Ev.lut kirkon eri (konservatiivien, liberaalien sekä piispojen ) tahoilta on puhuttu kirkon hajoamisesta, tämän homovihkimisten tähden.

Onko ev.lut kirkossa on mahdollista toimia nyt ja jatkossa luterilaisen tunnustuksen pohjalta?

Mahtaako missäänpäin maailmaa olla isoa tunnustuksessa pitäytyvää luterilaista valtakirkkoa? Vai ovatko ne kaikki pieniä vähemmistökirkkoja?

Vastaus:

Kyllä ev.lut. kirkossa voi toimia Raamatun ja tunnustuksen pohjalta. Mene ja toimi niin. Ristiä siitä seuraa, mutta kukaan ei estä. Ei muu kuin oma pelkuruutemme ja sielunvihollinen, joka sitä ruokkii. Herra antaa voiman uuteen aamuun, jokaiseen päivään!


Kysymys 1996

Edesmennyt teologi Jaakko Elenius muistaakseni ehkäpä puolileikillään ja provokatiivisesti totesi joskus, että herätysliikkeet pitäisi lakkauttaa.

Olen miettinyt herätysliikkeiden olemassaoloa. Ovatko ne rikkaus vai riesa?
Miksi ei tavallinen peruskirkko kelpaa? Herätysliikkeet ovat protestiliikkeitä, jotka ovat suuntaliikkeitä korostaen jotakin omaa opinkohtaansa. Ne ovat pietistisiä (kirkko kirkossa) tyyppisiä liikkeitä, jotka ovat mielestään usein parempia kuin tavalliset kirkkokristityt. Liikkeiden tarkoitus on usein olla "parantavana suolana" kirkon muuttamiseksi heidän mieleisekseen. Kirkko on kuitenkin yksi. Apostoli Paavali varoittaa Raamatussa eriseuroista ja puolueista; kuka on Paavalin puolella, kuka kannattaa Apollosta, jne. Kristus ei ole jaettu. Raamattu ei tunne tällaisia eriseuroja ja oppositiossa olevia suuntaliikkeitä. Kansankirkko (valtiokirkko) ei voi muuttua tunnustuskirkoksi. Miksi herätysliikkeet eivät eroa kirkosta ja muodosta omia kirkkojaan, vaan ovat skismaattisina eriseuroinaan kansankirkon yhteydessä?
Toistan kysymykseni:
Tarvitaanko herätysliikkeitä? Ovatko ne rikkaus vai riesa?

Vastaus:

Herätysliikkeitä tarvitaan. Ne ovat herätelleet ja herättelevät kirkkoa pitäytymään Raamatun sanaan, jota kirkko nykyään häpeää. Samaa Raamatun sanaa kuuluu tietysti herätysliikkeitten opettaa ja seurata. On totta, että Paavali varoitti eriseuroista. Eriseuran tunnusmerkkinä on Herran sanan hylkääminen. Siinä mielessä Suomen ev.lut. kirkko on yksi suuri eriseura, joka on poikennut Raamatun ja kristikunnan yhteisen perinnön seuraamisesta.


Kysymys 1995

Tiedän, että Raamattu ei ymmärtääkseni opeta kumpi kirkkomuoto on Jumalan tahdon mukainen: valtiokirkko vai valtosta vapaa kirkko. Franz Pieper opettaa kristillisessä dogmatiikassaan kuitenkin, että valtiosta vapaa kirkko on Jumalan tahtoma ja valtiokirkko on olemassa vain Jumalan sallimuksesta. Onko tämä opetus oikein vai onko se "amerikkalaista hapatusta"?

Vastaus:

Kirkkomuoto on muotoutunut historian myötä erilaiseksi eri paikoissa. Jos kirkko pitäytyy Raamatun sanaan ja toimittaa pyhät sakramentit ja myös käytännössä tahtoo elää nämä todeksi - sieltä löytyy oikea kirkko ja sen kirkkomuoto voi sitten olla erilainen tilanteesta ja ajasta ja paikasta riippuen.


Kysymys 1994

Kuuntelin STI:n luentosi Uudestisyntyminen, joka oli erittäin valaiseva ja hyvä. Kiitos siitä.
Minua jäi kuitenkin askarruttamaan eräs kysymys.
Kun koko ihminen uudestisyntyy, niin entä se meissä oleva vanha ihminen? Eikö se kuitenkin jää meihin olemaan?
Eihän se vanha ihminen uudestisynny, vaan jää ennalleen? Vai onko tässä kyseessä paradoksi: koko ihminen uudestisyntyy, mutta toisaalta vanha ihminen (vanha aadam) jää ennalleen? Miten tämä asia pitäisi ajatella?

Vastaus:

Joo, kyllä uuden ihmisen rinnalle jää tuo vanha ihminen. Kasteesta eli uudestisyntymisen sakramentista alkaa koko elämän kestävä taistelu, ja se päättyy vasta kuolemassa, taivaan kirkkaudessa. Toinen tapa kuvata tätä paradoksia on sanonta "jo nyt - ei vielä". Jo nyt kaikki on ihan uutta ja ihanaa, mutta ei kumminkaan vielä vaan joudumme odottamaan, että usko muutuu näkemiseksi. Muuten: tuosta uuden ja vanhan ihmisen kamppailusta voit lukea Vähästä Katekismuksesta lisää. Lue myös Room. luku 6.


Kysymys 1993

Nöyrä pyyntö kysymykseeni.
Uritän tämän kautta saada jotain tietoa.
Ystäväni kodissa tapahtuu ihmeellisiä asioita.
Hattuhylly putoaa itsestään.Kaapin ovet avautuu itsestään.Tahroja kuin kädestä ilmestyy seinälle.
Eteisessä on kylmä kohta jonka moni tuntee.
Ym.paljon tapahtumia on ilmennyt.
Asunnossa on aiemmin kuollut nuorehko ihminen.
Mitä/miten voi toimia että tämä selkeesti rauhaton henki saadaan pois asunnosta.
Äiti on yksinhuoltaja joka asuu kahden lapsen kanssa asunnossa.
Nyt pelkona että henki yrittää vaikuttaa perheen tyttäreen voimakkaasti.
Kiitos jos saan jonkulaisen vastauksen arkaan asiaan josta on vaikea kertoa kenellekkään eikä apua saa mistään.
Olen kovasti yrittänyt saada kirjallisuutta asiasta ja auttaa ystävääni.
Tälläistä ei saisi tapahtua kenellekkään.

Vastaus:

Minusta kannattaisi pyytää kodinsiunaus tuohon kotiin. Ja siinä samassa yhteydessä rukoilla näiden asioiden edestä, että ne lakkaavat. Herra on heikoissa väkevä!


Kysymys 1992

Kysymykseni koskee ”messut”-nimen käyttö kaupallisessa merkityksessä. Voiko kristitty osallistua hyvällä omallatunnolla erilaisiin kaupallisiin messuihin, kuten esimerkiksi kirja-, asunto-, erä- tai puutarhamessuille? Messu-sanasta tulee niin läheisesti mieleen Jumalanpalvelus, joten onko niin, että näissä kaupallisissa messuista kävijä osallistuu tahtomattaankin eräänlaiseen mammonan ja silmien pyyteiden palvontaan?

Vastaus:

Kyllä kristitty voi osallistua erilaisiin messuihin. Suomessa ei tuota messu-sanaa ole käytetty vielä niin kauan yleisesti ehtooliskirkosta. Ja sillehän ei voi mitään, että joitain sanoja käytetään monessa, hyvin eri merkityksessä. Voidaan puhua esim. poliittisesta Messiaasta ja silti on totta Raamatun puhe Messiaasta, Vapahtajasta.


Kysymys 1991

Luin katolisen kirkon katekismuksesta juuri kohdan armo ja vanhurskauttaminen 2 kertaan. Sen kaiken voi tiivistää siihen, että syntien anteeksianto ei riitä, vaan tarvitaan muutakin jotta on Jumalalle kelvollinen. Ei mikään ihme, että Luther ei mitään apua löytänyt katolisesta opista, vaan Raamatusta ainoastaan. Mitä ajattelet? Tämä katekismus löytyy netistä.

Vastaus:

Ongelman ydin on tässä.


Kysymys 1990

Saako uskova tulla tekaisin Jeesuksen tykö,kun on ollut ja elänyt synnissä kaksikin vuotta.Onko nimi vielä Elämän kirjassa?

Vastaus:

Niin kauan kuin on armonaikaa, on toivoa. Kun armonaika loppuu, silloin on liian myöhäistä. Saat palata Jeesuksen luo. Tunnusta hänelle kaikki se pahuus, joka on vienyt sinut eroon hänestä ja usko omalle kohdallesi anteeksiannon sana. Muista tuhlaajapoikavertaus, Luuk 15!