Kysymykset
Kysymys 1198
Miksi syvimmiltään Jumala valitsi juuri sellaisen tavan pelastaa maailma, että Jeesus ristiinnaulittiin?
Raamatussa on joitakin mainintoja, esim. "kun maailma ei omassa viisaudessaan oppinut tuntemaan Jumalaa, niin Jumala päätti julistaa hulluutta" ja "Jumala teki tyhjäksi sen, mikä jotakin on."
Synnin olemus on Pirullista ylpeyttä ja evankeliumi taas on tehokas väline tämän synnin voittamiseksi.
Niin, vähempi ei riittänyt. Synnin vakavuus vaati poikkeuksellisen pelastusteon. Risti on pelastus. Ei ole muuta tietä taivaaseen. Se riittää meille tiedoksi. Synti oli sovitettava. Synnin rangaistus poistettava. Siihen tarvittiin täydellinen uhri. Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin.
Kysymys 1197
Jeesuksen syntymää kuvaavat kertomukset (Matt.
2
ja Luuk. 2) herättävät
minussa hämennystä. Miten on selitettävissä, että Jeesuksen sanotaan syntyneen Herodeksen aikana (eli viimeistään 4 eKr.) ja toisaalta Quiriniuksen verollepanon (6 jKr) aikana?
Miten kihlapari sai matkustaa kahdestaan ja miksi Joosef olisi
ottanut raskaalle matkalle mukaan viimeisillään olevan naisen?
Pakenivatko Jeesuksen vanhemmat Egyptiin niin kuin Matteuksessa
väitetään vai palasivatko temppelin kautta Galileaan niin kuin
puolestaan Luukkaassa kerrotaan? Voiko noita kertomuksia sovittaa
mitenkään yhteen?
Ovatko varhaiset kristityt värittäneet kertomusta Jeesuksen
syntymästä saadakseen sen sopimaan paremmin VT:n profetioihin
(Miika 5:1,
Hoos. 11:1) vai mitä pitäisi ajatella?
En halua kiusata, vaan kristittynä olen oikeasti ymmälläni. Auttaisitko...
Kiitos isosta joukosta kysymyksiä. Koetan lyhyesti valottaa asiaa.
Quiriniuksen elämäkerrasta emme tiedä läheskään kaikkea. On hyvin mahdollista, että hän oli jo tuon verollepanon aikana sellaisessa asemassa, joka vastaa evankeliumien luonnehdintaa.
Joosef tosiaan otti mukaansa Marian. Ei se mitenkään mahdotonta ole. Raskauksia on monenlaisia ja matkustaa voi lyhyemmissä tai pidemmissä päivävuoroissa. Ei sekään olisi ollut helppoa jättää Mariaa yksin synnyttämään. Etenkin kun kylässä varmaan liikkui erinäisiä huhuja hänen raskaudestaan.
Matteus näyttää kertovan eri tapahtumista erityisesti Joosefin
näkökulmasta. Siksi hän viipyy Beetlehemin tapahtumissa paljon
pidempään kuin esim. Luukas: Beetlehemistä Joosef oli kotoisin (ks.
Matt. 2:4). Siksi myös Beetelehemin
lastenmurha
ja siitä
seurannut pako
Egyptiin saa erityismaininnan. Luukas taas on paljoa enemmän
kiinnostunut juuri Marian näkökulmasta ja siksi palaa "nopeasti"
takaisin Galileaan (Nasaretiin, joka siis oli Marian kotikaupunki) ja
keskittyy kuvaamaan niitä tapahtumia. Evankelistat todistettvasti
lyhentävät usein kertomuksia (ja vielä melkosen "ronskilla" otteella).
Luuk. 2:39 on tällainen lyhennelmä. Joosef
ja
Maria
palasivat
Nasaretiin, kun heidän käyntinsä temppelissä oli ohi. Luukas hyppää tähän kohtaan, koska ei tahdo kertoa enempää Jeesuksen varhaislapsuudesta. Matteus valottaa hiukan enemmän tätä puolta.
Ja lopuksi: Vanhan Testamentin kertomukset ja historialliset tapahtumat Jeesuksen elämässä pitävät yhtä. Jälkimmäisiä ei keksitty edellisten pohjalta, mutta jälkimmäisten avulla on helpompi ymmärtää edellisten täyttymystä. Usein historiassa tietyn tapahtuman merkitys paljastuu vasta "täyttymyksestä" käsin. Eli kun huomataan, mitä jostakin seurasi, ymmärretään tämä aikaisempi tapahtuma paremmin ja sen historiallinen ja maailmanpoliittinen merkitys kasvaa (tai pienenee).
Kysymys 1196
Olen miettinyt jo jonkin aikaa, onko paheksuttavaa harrastaa irtosuhteita? Nehän yleensä loukkaavat toista, joten olettaisin että kyllä. Haluaisin muutenkin tietää rukoilevaisuuden kantaa seurustelusta.
Kyllä irtosuhteet ovat Raamatussa luettu synniksi, josta jokaisen on tehtävä parannus. Silti Raamattu ei ole "seksikielteinen" - ei vaikka niin usein väitetään. Jumalahan loi ja "keksi" seksin. Sen oikea totetutumismuoto on pyhä avioliitto. Ei muu.
Ks. tarkempi raamatunselitys kysymyksestä nro 1033.
Kysymys 1195
Eräs opetti muistaakseni, että ihmisen tullessa uskoon ainoastaan hänen menneet syntinsä on annettu anteeksi, mutta tulevat tulee saada anteeksi lankeemusten jälkeen turvautuen Jumalaan ja Jeesuksen uhriin. Mikä on oikea ymmärrys tähän?
Raamattu todistaa, että Kristus Jumalan Karitsana on kantanut KOKO maailman synnit. Ei siinä mitenkään erotella uskoontulemista ennen tai sen jälkeen tapahtuneita syntejä. Jeesus sanoi ristillä, että kaikki on täytetty. Uskovalle ei jää mitään täydennettävää. Kyllä kuulemasi opetus sekoittaa ja sötköttää.
Kysymys 1194
Miksi Jumala salli Aadamin ja Eevan lankeemuksen? Miksi hän salli Paholaisen langeta?
Salaisuuksiahan nämä ovat ja vastauksen saamme vasta taivaassa. Yksi vastausyritys on, että hän antoi vapauden valita ja valinnan mukaiset seuraukset.
Mutta miksi hän antoi vapauden valita? Ehkä siksi ettei halunnut luoda robotteja.
No, tätä rataa ajatusta voi kehitellä. Lopputulos on silti, että me emme tiedä, koska meille ei Jumalan ilmoituksessa ole kerrottu asiaa yksityiskohtaisesti.
Kysymys 1193
Kahden ihmisen lankeemuksen takia (Aadam ja Eeva) koko maailma joutui sekasortoon. Eikö se ole kohtuutonta?
Pieni tulitikun raapaisu sytyttää hirmuisen metsäpalon. Se on niin kohtuutonta, mutta todellisuutta.
Kysymys 1192
Lueskelin rukoilevaisuuden historiaa
kotisivuiltanne, jäin miettimään
miksi Henrik Renqvististä ei puhuta mitään,vaikka mielestäni se kuuluisi
juuri rukoilevaisuuden historiaan? onko rukoilevaisuuden historiaa
saatavana? Kävimme viimekesän kesäseuroissa luvialla. Juhani Forman puhe jäi kyllä soimaan kuin raikkaana tuulahduksena rukoilevaisuuden historiasta.
Kiva kuulla, että koitte siunauksellisenä viime kesän juhlat. Nyt ensi vuonna niitä vietetään Kokemäellä 19.-21.7. Tervetuloa.
Henrik Renqvist vaikutti Itä-Suomessa (Karjalassa) 1800-luvulla syntyneessä herätyksessä. Se herätys syntyi siis noin 100 vuotta myöhemmin kuin Länsi-Suomen rukoilevaisuus 1700-luvun puolivälin tietämillä ja lisäksi ihan eri puolella Suomen maata. Kun on puhe Länsi-Suomen rukoilevaisuudesta, ei Renqvist oikeastaan kuulu sen piiriin suoraan. Yhteyksiä on ollut ja hänen herätystänsä on aika usein kutsuttu Itä-Suomen rukoilevaisuudeksi. Sotien aikaan melko iso tuon herätyksen alueesta joutui Neuvostoliiton haltuun ja sen myötä historian myrskyissä tuhoutunut (tuhottu) ja/tai sulautunut Inkerin kirkkoon.
Kysymys 1191
Raamatusta ilmenee, että lapset ovat Jumalan lahja ja siunaus. Onko näin ollen pääteltävissä, että Jumala voi siunata avopariakin antamalla heille syntyä lapsia, jotka voivat elämässään onnistua erinomaisesti?
Raamattu ilmoittaa kirkkaasti ja selvästi, että Jumalamme rakastaa kaikkia Jessuksen tähden ja Jeesuksen kautta. Ei tässä ole mitään eroitusta. Tämä koskee kaikkia lapsia (ja tietysti aikuisiakin). Silti on totta, että vain avioliitto on Jumalan siunaama miehen & naisen välinen liitto.Jokaisen ihmisen on tehtävä parannus. Uskon kautta synnit saa anteeksi.
Kysymys 1190
Onko syntiä juhlia ja juoda alkoholia?
Mikäli juhlinnalla tarkoitetaan maailman mielistä remuamista tai alkoholin juomisella juopumista, niin totta kai se on syntiä.
Jos taas jossakin juhlassa kohotetaan esim. malja päivänsankarin kunniaksi, ei siinä ole sinänsä pahaa - ellei se loukkaa jotakuta toista (jolla mahdollisesti on ongelmia alkoholin kanssa).
Kysymys 1189
Eikö vieraiden ja eri uskontojen kirjojen säilyttäminen kotona ole ongelmallista? Vanhan Testamentin aikana epäjumalanpalveluksessa käytettyä esineistöä hävitettiin. Apostolien teoissa poltettiin iso kasa kirjoja, jotka liittyivät noituuteen. Jonkun vieraan uskonnon kirjan olemassaolo omassa kodissa voi ehkä tuoda mukanaan pahojen henkien vaikutusta.
Väliin me tarvitsemme toisten uskontojen kirjoja voidaksemme sitä kautta tutustua paremmin niiden ajatusmaailmaan ja voidaksemme sen myötä paremmin kohdata eri ihmisiä ja julistaa heille Jeesusta. Ei ole siksi mitenkään kiellettyä omistaa tuollaisia kirjoja.
Tyystin eri asia on, jos joku uskonto tai spiritismi tai vastaava on sitonut ihmistä pimeyden ja saatanan valtaan. Silloin parannus hyvinkin merkitsee, että tahtoo päästä eroon tuosta painolastista ja tuhota kaiken sen, mikä pitää itseä kiinni menneessä.
Kysymys 1188
Jos osallistuu seurakunnan yhteiselle ehtoolliselle, niin emme ymmärrä mitä vikaa on sen lisäksi nauttia yksin leipää ja viiniä (matkia ehtoollista) ja muistella Jeesuksen sovituskuolemaa?
Tuntuu täysin käsittämättömältä, että tällainen olisi vahingoksi. Jumala ei ole sidottu mihinkään kaavaan tässä asiassa. Hän voi lohduttaa ja virkistää uskoa yksityisehtoollisen kautta.
Mikset kokeilisi itse, niin ehkä kantasi muuttuu?
En tiedä ihan tarkkaan, ihanko tarkoituksella kysymykseen sisältyy ajatus (ja hyväksyntä) ehtoollisen matkimisesta. Se on täysin pois suljettu vaihtoehto. Ei pyhillä asioilla kuulu leikkiä tai jollain lailla toimia vähän sinne päin. Ehtoollinen on seurakunnan ateria, pyhä toimitus. Ei mikään yksityisseikkailu tuosta vaan. Totta kai voit muistella Jeesuksen sovituskuolemaa vaikka autolla ajaessasi tai ruokaa valmistaessasi, mutta ehtoollisen matkimisesta ei ole mitään hyötyä vaan päinvastoin haittaa.
Ehtoollinen on Kristuksen ruumiin ja veren nauttimista Kristuksen seurakunnassa, joka on hänen ruumiinsa. Siksi tällainen yksityinen kokeilu tyyliin "nautinpa tässä nyt hiukkasen viiniä leivän kanssa ja vietän ehtoollista TV-tuolissa" ei vastaa sitä, mitä Kristus on säätänyt.
Kysymys 1187
Voinko vapaasti valokuvata, vaikka toinen käsky kieltää tekemästä mitään kuvaa ja palvomasta niitä? Ja saanko vielä ihailla niitä ja laittaa seinälle muillekin nähtäväksi, jos olen onnistunut saamaan suloisista lapsistani ja vielä itsestänikin onnistuneita kuvia?
Voit valokuvata vapaasti. Jeesus itsehän on täydellinen "Jumalan kuva". Vanhan Testamentin kielto varmisti sen, että Jumala itse tahtoo ilmoittaa itsensä ja antaa itsestään oikean kuvan. Siksi ihmiset eivät saaneet ryhtyä arvuuttelemaan, "millainen Jumala mahtaisikaan olla". Joten kuvaa rauhassa. Selväähän on, että ei tässä yhä edelleenkään nyt mitään kuvaa saa ryhtyä palvomaan (ei valokuvaa taikka muutakaan kuvaa).
Kysymys 1186
Näin joulun alla perinteiseen jouluevankeliumiin liittyvä kysymys.
Kysymys koskee Luuk.2:14 jaetta.
Suomalaiset
käännökset kuuluu mm.
"Kunnia olkoon Jumalalle korkeudessa, ja maassa rauha, ja ihmisille hyvä tahto!", "Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto!" ja "Jumalan on kunnia korkeuksissa, maan päällä rauha ihmisillä, joita hän rakastaa". Kuitenkin useat käännökset puhuvat tässä kohtaa vain valituista, ihmisistä jotka on Jumalan erityisessä suosiossa tai ovat saaneet hänen suosion. Esim. "Ära i höjden åt Gudoch på jorden fred åt dem han har utvalt" Bibel 2000, "Glory to God in heaven, and on earth peace among those whom he favors" Common English Bible, Give glory to God in ·heaven [the highest place/heaven], and on earth let there be peace among the people ·who please God [or he favors; L of his pleasure/approval]", Expanded Bible. Jotain tämän kaltaista tulkintaa ja käännöstä ymmärsin myös Jukka Thurénin selitysteoksessaan tukevan.
Eikö Jumalla siis olekaan hyvä tahto kaikkia ihmisiä kohtaan? Tämä jae on ollut minulle tärkeä koska se on lohduttanut minua ja kertonut, että Jumalalla on kaikkia ihmisiä kohtaan hyvä tahto. Mutta nyt näyttääkin monissa käännöksissä siltä, että hyvä tahto ja suosio koskeekin vain valittuja tai suosion ihmisiä.
Kreikan alkuteksti on lyhyt, naseva ja ytimekäs. Se mahdollistaa eri käännöksiä ja eri käännökset johdattavat ihmisten mieliin eri tulkintoja ja selitysyrityksiä. Joulun evankeliumissa on tärkeätä huomata, että Jeesus-lapsi on joka tapauksessa annettu aivan koko maailmalle, ei vain joillekin valituille. Myös Jukka Thurén ottaa tämän puolen vahvasti esille. Sitten on tosiasia, että se sanoma, joka on tarkoitettu iloksi koko maailmalle, on tarkoitettu uskon kautta vastaanotettavaksi. Vasta siinä yhteydessä pääsee todella kokemaan, mitä merkitsee olla Jeesuksen oma ja Jumalan rakkauden kohteena. Silloin toteutuu kouriintuntuvalla tavalla tämä joulun sanoma. Joten sanoisin, että molemmat korostukset on syytä pitää mielessä. Jumalalla on tosiaan hyvä tahto kaikkia ihmisiä kohtaan ja erityisesti sitten niitä kohtaan, jotka ottavat vastaan joulun lapsen Herrakseen ja Vapahtajakseen.
Kysymys 1185
En usko että Jeesus suuttuu, jos muistelee yksin hänen uhriaan syömällä palan leipää ja juomalla tilkan viiniä.
Jos tarkoitus on jotenkin matkia ehtoollista, niin ei tuommoinen omatoiminen "huit hait hapeli"-toimitus ole minkään arvoinen. Se on päinvastoin vahingoksi. Ehtoollinen on tarkoitettu kaikille, koko seurakunnalle yhteisesti nautittavaksi. Ei yksikään, joka kilistelee viinilasia leivän kera, nauti ehtoollista. Muuten on oikein nauttia hyvästä ruuasta ja kiitollisena vastaanottaa se Herraltamme ja Hyväntekijältämme.
Kysymys 1184
Miksi Jumalan tahto on, että lapsia syntyy Hänen tahtonsa vastaisissa suhteissa? Jokainen ihminen on kuitenkin Jumalan luomistyötä ja ainutlaatuinen. Ilman aviorikosta olisi moni jäänyt syntymättä?
Jokainen ihminen on vastuussa elämästään (kuinka sen elää). Siinä on vastuuta kerrakseen. Yhtä lailla me voimme kysyä, kuinka olisi Jumalan tahto, että lapsia (tai puolisoa) hakataan hänen tahtonsa vastaisissa suhteissa (tai muussa yhtyedessä). Näille (ja monille muille) kysymyksille ei ole loppua. Sen me voimme sanoa suoraan, että ei se ole lapsen vika, että hän on syntynyt maailmaan. Ei, vaan se on joka tapauksessa suurenmoinen lahja ja etuoikeus, kun saa elämän lahjan. Jumalalla on jokaista varten suunnitelma. Hän voi ja tahtoo auttaa jokaista lasta löytämään elämän tarkoituksen ja mielekkyyden. (Raamatussa ja historiassa on monia esimerkkejä siitä, kuinka lapsi on kaikista rajuista olosuhteista huolimatta ns. onnistunut elämässänsä erinomaisesti.)
Kysymys 1183
Mitä jos olen langennut helmasyntiin (itsetyydytys) ja tekiessäni syntiä Jeesus saapuu viimeiselle tuomiolle?
Hän puhuu evankeliumissa (Matt. 5)
ankaria sanoja väärän
seksuaalisen himoitsemisen syntiä vastaan ja varoittaa kadotukseen joutumisen mahdollisuudesta. Puhuessaan helvetistä tässä yhteydessä hänellä on varmaankin mielessä ajatussynti, joka kasvaa aviorikokseksi.
Yritän itse vastata kysymykseeni:
Jolla ei ole aviopuolisoa lankeaa ennemmin tai myöhemmin itsetyydytykseen ellei ole naimattomuuden armolahjaa. Tosissaan syntejä vastaan kamppaileva kristitty, joka osittain heikkoudesta lankeaa ja heti teon jälkeen tai jopa sen aikana katuu, niin en usko että Jeesus tuomitsee tällaista kadotukseen tullessaan tuomiolle.
Me olemme joka hetki perisynnin turmelemia syntisiä. Väliin tämä turmelus ilmenee meidän elämässä lankeemuksen kauheutena. Jos ja kun kristitty syntinsä kanssa hakee turvaa ja armoa Jeesukselta, ei Herramme ja Vapahtajamme halua hylätä ketään, joka hänen luo tulee taakkoinensa. Siinä on turva tuomiopäivänä.
Kun Jeesus kerran palaa takaisin, hän löytää minut itsessäni joka tapauksessa syntisenä, perisynnin turmelemana. Se olisi riittävä syy hylätä minut. Mutta jos turvaa Kristuksen rakkauteen, siinä saa kokea, kuinka hyvä Herramme on häneen turvaavilleen.
Kysymys 1182
"Silmä on ruumiin lamppu, jos silmäsi on valaistu on koko ruumiisi valaistu, jos silmäsi on pimeä, niin koko ruumiisi on pimeä ja millainen onkaan pimeys."
Mitä tämä vertaus tarkoittaa?
Jae löytyy Matt.
6:22. Siinä
yhteydessä puhutaan ahneudesta elikkä mammonan palvelemisesta. Silmä kiinnittää katseen helposti siihen, mikä on näkyvää ja näyttävää. Ei ole loppua silmän pyynnölle. Aina vaan enemmän ja enemmän. Lisää ja lisää. Usein maallinen rikkaus & omaisuus koetaan vielä erityisenä "Jumalan siunauksena". Kumminkin Jeesus tässä varoittaa, että kyse voi olla kaikesta muusta, mutta EI ainoan, elävän Jumalan palvelemisesta. Ihminen luulee, että on palvomassa Jumalaa ja kokee hänen erityistä siunaustaan, mutta on itse asiassa palvomassa epäjumalaansa, mammonaa. Pimeydessäkin on sitä pimeämpää, jos luulee keskellä pilkkopimeää olevansa valossa ja valkeudessa. Ihmisen eksymys on suuri! Raha sokaisee ja kerta kaikkiaan sokeuttaa. Ihminen ei enää näe mitään. Hänen sokeutensa on kaksinkertainen. Silmä on "pimeä" ja ihminen itse pimeydessä. Kuinka suurta on siis pimeys.
Kysymys 1181
"Siellä missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat." Näin Jeesus on sanonut evankeliumeissa. Mitä tuo tarkoittaa asiayhteydessään?
Jeesus on sanonut sen puhuessaan lopun ajoista. Lue Matt. 24:28. Se on vertaus lopun aikoina toteutuvasta tapahtumaketjusta. Kuten kotkat haistavat raadon hajun kaukaa, samoin viimeisinä päivinä on maailman haaska houkutteleva paikalle kaikenlaiset raadon syöjät. Lopulta se kaikki joutaa tuomittavaksi, kun Ihmisen Poika kerran palaa kirkkaudessaan takaisin.
Kysymys 1180
Ihmettelen sitä, että kristityt keksivät syitä sille, miksei Jumala paranna amputoituja.
Joidenkin mukaan se ei kiinnosta Jumalaa, tai se on epäraamatullista ja mitä
lie.
Oikeastihan se johtuu siitä, että ei uskota tarpeeksi. Joka uskoo
sinapinsiemenen verran siirtää vuoria, johon verrattuna amputoitujen parannus on
suhteellisen helppoa.
Ei kyse ole läheskään aina siitä, että ei uskota
tarpeeksi. Usein Jumala sallii monenlaista, koska kuitenkin elämme synnin js synnin
seurausten maailmassa. Väliin Jumala tahtoo, että olemme "heikkoja ollaksemme
väkeviä". Lue esim. 2. Kor. 12:1-12. Kärsimyksellä voi
olla joku tarkoitus, joka auttaa meitä elämässämme eteenpäin tai avaa silmämme
näkemään sellaista, mitä emme huomaisi ilman että joku sinänsä ikävä asia kohtaa
meidät. Raamatun opetus asiasta löytyy useasta kohdasta. Ei vain yhdestä paikasta.
Siksi Herran antama esimerkki sinapinsiemenestä ei sovellukaan ihan jokaiseen tapaukseen.
Kysymys 1179
Mitä mieltä olet uudelleenavioitumisesta? Ihmettelen sitä, miksi niin usealle uskovalle uudelleenavioituminen on ihan ok, mutta homoliitto ei.
Uudelleenavioituminen on kyllä niin selvästi kielletty (kuolemaa/haureutta lukuunottamatta), että homoavioliitotkin on helpommin vääristeltävissä Raamatullisiksi.
Jeesus opetti avioliiton pysyvyyttä
luomisjäejestyksen pohjalta. Esim. Matt. 19. Se on siinä.
(Nuo kaksi poikkeusta, jotka mainitset, on syytä pitää mielessä.)
Kysymys 1178
Jos evoluutiota ei voi mielestäsi sovittaa kristilliseen maailmankuvaan
(kysymys 1174), niin miten suhtaudut siihen?
Itseä ärsyttää kreationistit, jotka pyrkii tietein todistamaan evoluution vääräksi.
Jos ei haluta uskoa evoluutioon, niin myönnetään, ettei uskota, koska ei haluta.
Saa aina hävetä, kun tuodaan jotain "tieteellisiä todisteita" evoluutiota vastaan, jotka on kumottu tuhansia kertoja.
Kuulutko niihin kreationisteihin, jotka myöntävät, että evoluutioteorialla on vahva tieteellinen pohja, sekä riittävä määrä todisteita, jotta sen voisi ottaa vakavasti? Niihin, jotka myöntävät evoluution olevan sivuutettavissa ainoastaan 'sokealla' uskolla.
Jos todisteisiin ei haluta uskoa, niin silloin on oltava tarpeeksi rohkea sen myöntämiseen. Onko muuten saatana rakentanut fossiileita ja muutellut laboratoriotuloksia? (vakavissani kysyn, jos evoluutioon et usko)
t. elävässä uskossa oleva
Evoluution tieteellinen pohja on valitettavasti tosi surkea. Siis kun puhutaan makroevoluutiosta (ei mikroevoluutiosta). Lehdessämme olen asiasta kirjoittanut pidempää opetusta. Tässä yhteydessä tämä ei ole mahdollista enkä muutenkaan halua kysymyspalstaa miksikään "juupas-eipäs"-nyrkkeilykehäksi.
Nykyaikana on yhä enenevä joukko tiedemiehiä, jotka puoltavat mm. "intelligent design" ("älykäs suunnitelma")- ajattelua. Evoluutio on pohjimmiltaan ateistinen järjestelmä. Joten sen ristiriitaisuus Raamatun kanssa tulee esiin jo alkumetreistä alkaen. Monet uskovat ovat yrittäneet sovittaa evoluution teistiseen maailmankuvaan. Se on sinänsä ihan hyvä yritys. Mutta vaikeaa. Evoluution näkee esim. kuoleman elämän kehityksen kulkuun myönteisesti vaikuttavana. Sen kautta uudet ja paremmat sukupolvet kasvavat. Näin sitten joskus ihminenkin on syntynyt mukaan historiaan. Raamatun mukaan kuolema tuli kuitenkin vasta synnin seurauksena ja ennen ihmisen luomista kuolemaa ei ollut. Siksi ihmisen kehitys ihmiseksi on Raamatun näkökulmasta sulaa mahdottomuutta vuosituhansia kestävien kuolemantapausten kautta ... Olen kemian professorin poikana jonkun verran perehtynyt ns. evoluutioteoriaan enkä näe sillä tieteellistä pohjaa Eipä nähnyt oma isänikään. Välillä meillä on ollut nuortenilloissa puhumassa aiheesta esim. professori Matti Leisola, joka on ottanut asiaan uraauurtavasti kantaa maassamme. Hänen työnsä seurauksena monet muut tiedemiehet ovat alkaneet seurata hänen polkujaan tieteen saralla. Tiede edistyy koko ajan ja sen myötä evoluution pohja tulee murentumaan täysin. EN halua ruveta kiivaasti väittelemään kenekään kanssa. Näitä foorumeja netissä kun riittää. Siirrytään sinne juttelemaan. Kysymyspalstaa ei kannata käyttää saman asian pyörittämiseen, mitä noissa keskustelupalstoissa on.
Kysymys 1177
Eikö jättimäisiä muskeleita tavoittelevaa kehonrakennusta voi verrata pornoon? Kyseessä on vääristymä. Todennäköisesti myös suuri osa noista on käyttänyt esim. kasvuhormonia, steroideja ja testosteronia kohottavia aineita. Sairasta kuten pornokin.
No en ehkä ihan tuosta vertauksesta syty. Eikä voi yleistää, että jokainen tosi lihaksikas kaveri olisi aineiden väärinkäyttäjä. Ja käynhän itsekin silloin tällöin kuntosalilla, vaikka lihaksistossa olisi vaikka kuinka parantamisen varaa. 🙂 Jos tilanne karkaa ihan kokonaan käsistä ja rupeaa kuvauksesi mukaan pumppaamaan itseensä kaikkia aineita, se on kyllä sairasta. Kyllä siinä silloin huomio kiinnittyy liikaa, väärällä tavalla ulkonaiseen ja tässä mielessä rinnastuksesi muuhun pintapuoliseen ajanvietteeseen osuu varmasti kohteeseensa.
Kysymys 1176
Liisa Erkintytär on herätysliikkeen perustaja. Mikä on suhteenne naispappeuteen?
Kristitty seuraa apostolista virkajärjestystä. Muuta vaihtoehtoa ei ole.
Tarkemman selvityksen löydät tuosta kirjasesta
"Pieni opas vanhan käsikirjan
jumalanpalvelukseen - Liite: kysymys kirkon virasta"
Kysymys 1175
kysyn voiko henkilö olla uskossa, on siis kastettu 2kertaa, siis helluntaioppiin, hän siitä lähtien on runsaasti kiroillut, panetellut, valehdellut, antanut vääriä todistuksiä, vannonut ne jumalan nimeen, pnetellut, sanonut vihaavansa, rikoksista-- on tehenyt tilinhoitajan 20vuodenaikana yli milj euron kavalluksen, kirjanpitorikoksia, kuittiväärennöksiä, veropetoksia, kiristyksiä tappoukauskin on ollu, on varstamisia. vanhemmisto on antanut ullavassa tälle synninpäästön, mutta rikokset synnit on jatkunut,on nettipornonkatselua, on ylimielinen, rahanhimoinen, nostaa itseään, ym ym paljon vastaavaa
Tällainen ihminen, jota kuvailet, ei millään eikä ikinä voi elää uskossa. Hänen on tehtävä parannus synneistänsä.
Kysymys 1174
Voiko mielestäsi evoluutiota ja Raamattua sovittaa toisiinsa ilman Raamatun auktoriteetin romuttamista?
Ei.