Kysymykset
Kysymys 1248
Nyt on mahdollisuus muutokseen kampanja käynnissä Varsinais-Suomessa. Mitä tykkäät siitä?
En tuota kampanjaa tunne kovinkaan hyvin. Pidän silti siitä, että kristityt tosissaan yrittävät tavoittaa uskosta osattomia ja näin levittää evankeliumia läheisillensä.
Kysymys 1247
1.Kor.11:29 sanotaan, että "joka syö ja juo erottamatta Herran
ruumista
muusta, syö
ja
juo
tuomioksensa". Olen tullut uskoon vasta aikuisiällä. Teini-ikäisenä kun kävin rippikoulun olin kaukana Jumalasta eikä uskonasiat kiinnostaneet millään lailla. Konfirmaatiossa ehtoollinen nautittiin, en kuitenkaan millään lailla ollut kiinnostunut Jumalasta ja saatoin jopa suhtautua siinä iässä jopa pilkallisesti kaikkeen kristinuskoon, varmasti myös ehtoolliseen. Rippikoulun kävin muiden mukana.
Olenko siis nauttinut ehtoollisen tuomiokseni? Jostain luin, että tuon jakeen tuomio sana tarkoittaisi ajallista rangaistusta (tähän viittaa myös seuraava jae), onko asia näin? Vai olenko siis tietämättömyyttäni ja epäuskossani nauttinut ehtoollisessa iankaikkisen tuomion? Onko myös kaikki sen jälkeen nauttimani ehtoolliset vain tuomioni vahvistamistani vaikka nyt tahdonkin uskoa Jeesukseen ja nauttia ehtoollisen oikein?
Puhutaan suoraan, eikö? Silti Kristuksen veren suojassa ja hänen turvaten.
Ne ehtollisella käyntisi, jotka eivät silloin joskus tapahtuneet uskossa, eivät ole olleet siunaukseksi. Näin sana sen todistaa. Juuri tuo lainaamasi kohta. Nyt kumminkin olet tullut uskoon ja olet saanut ja saat uskoa kaikki syntisi anteeksi. Siis myös ne ehtoollisellakäynnit, jotka tapahtuivat vain tavan vuoksi. Sinä olet täysin vapaa kaikesta menneestä. Kristuksen veri on sinut puhdistanut ja sovittanut. Iankaikkinen tuomio ei kohtaa sinua noiden syntien eikö minkään muunkaan synnin takia.
Tämän tähden saamme kiittää Jeesusta!
Ja olet sydämellisesti tervetullut ehtoollispöytään, nyt siis uskossa nauttien Herran ruumiin ja veren sielusi autuudeksi.
Kysymys 1246
Kolmiykseinen Jumala antoi vahingoittaa itseään ja synti sovitettiin. Ei loogista ja naapurilleni vaikea uskoa.
Se on kuule yhtä vaikeaa sulle ja mullekin. Uskotaan se silti. Sen Jumalan sana todistaa.
Kysymys 1245
Apinat itsetyydyttävät. Onko se siis luonnollista myös ihmiselle? Kristitty voisi siis itsetyydyttää, mutta ilman ajatuksia toisesta ihmisestä?
Kysymys 1244
Miksei evankeliumi ole looginen ja helposti järjellä ymmärrettävissä? Eikö Jumala ottanut riskin, kun päätti valita tällaisen pelastussanoman? Mikä on idea siinä, että Jumala päätti julistaa "hulluutta"?
Jotta kukaan ei kerskaisi ja pääsisi ylpeilemään hänen edessänsä. Lue 1. Kor. 1:18-31. Näin jokaisen on nöyrryttävä uskomaan, että hän ei voi mitään tehdä pelastuakseen. Kaikki on jo tehty. Se on täytetty, huusi Jeesus ristillä.
Kysymys 1243
Miksi Paavali sanoo uhrilihan syömisen olevan ok, mutta Ilmestyskirjan mukaan se on huono juttu?
Kyllä Paavalikin kieltää seurakuntalaisia osallistumasta väärään jumalanpalvelukseen, jossa uhrattiin iljettäville epäjumalille ja syötiin uhrilihaa kultillisissa menoissa. Lue 1. Kor. 10:19-22.
Kysymys 1242
"Me elämme uskon varassa, emme näkemisen." Voidaanko tästä jakeesta päätellä, että kolmiykseinen Jumala ei anna meille kenellekään 100 % varmuutta olemassaolostaan, mutta ehkä 99 % varmuuden sille joka etsii häntä?
Ei voida. Raamatun perusteella me olemme varmat Jumalan antamasta ilmoituksesta. Koska hän on ilmoittanut itsensä meille eikä hän, joka on luonut suun, ole kykenemätön puhumaan niin, ettei tulisi ymmärretyksi, siksi meillä on 100 % varmuus nimenomaan uskossa, mutta ei näkemisessä tai järjessä tai tunteessa jne.
Kysymys 1241
Ovatko Koraanin Jumala ja Raamatun Jumala sama Jumala, josta kristinuskolla on oikea käsitys ja islamilla väärä?
Ks. kysymys 1229.
Kysymys 1240
Vuosina n. 622-750 islam levisi laajalle. Vallattiinko silloin kristityt alueet Palestiinasta lähtien niin, että niille tuli voimaan islamilainen yhteiskuntajärjestys? Miekkalähetyksestä ei kuitenkaan ollut kysymys, sillä tietääkseni islamiin ei pakotettu väkivalloin. Valtasivatko kristityt myöhemmin näitä alueita takaisin?
Islamin kolme ensimmäistä vuosisataa on ankaraa väkivaltaa täynnä. Kristinuskon kolme ensimmäistä vuosisataa on pelkkää vainoa.
Ristiretkien aikana kyse on myös esivallan oikeudesta puolustaa omaa etupiiriään, joka oli joutunut vihollisjoukkojen valtaan. Ongelmalliseksi tilanteen teki se, että kirkko oli sitoutunut valtiovaltaan niin monin tavoin ja lähti mukaan taistelemaan pääasiassa maallisen regimentin (hallintavallan) puolelle ja puolesta.
Kysymys 1239
Onko Uusi Testamentti Jumalan viimeinen kirjallinen ilmoitus? Vai tuleeko sen jälkeen vielä muita kaikkia ihmisiä sitovia kirjallisia ilmoituksia?
Ei tule. Se on siinä!
Kysymys 1238
Pyhän Hengen ohjaama Nikean kirkolliskokous päätti aikoinaan (vuonna 878?), että ikoneja on sallittu kunnioittaa. Nikean kirkolliskokous olisi siis todennäköisesti sallinut myös nykyiset asialliset Jeesus elokuvat. Voimmeko tästä oppia jotain?
Hyvät Jeesus-elokuvat ovat hyvää taidetta. Katson mielelläni niitä omaksi rakennukseksi. (On silti huonojakin Jeesus-elokuvia. Niistä en sano tässä mitään.)
Kysymys 1237
Onko alkuräjähdys tapahtunut? Raamatussa sanotaan, että Jumala sanallaan loi kaiken. Sanan seurauksena voi olla tapahtunut räjähdyksiä, mutta niistä Raamattu ei kerro mitään.
Veli tai sisar todistaa väkevästi.
Kysymys 1236
Onko maailman pitkä ikä (miljardit vuodet) Raamatun valossa mahdoton ajatus? Entäpä onko luomiskertomuksen valossa mahdollista, että ihminen olisi kehittynyt alemmista muodoista eli olisi ollut erilaisia ihmistyyppejä Aadamista ja Eevasta lähtien? Eli Aadam ei olisi ollut samanlainen kuin nykyihminen fyysisesti?
Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi. Hän ei ole kehittynyt siksi. Evoluutio edellyttää kuolemista ja uusien parempien sukupolvien tulemista tilalle. Kuitenkin Raamatun mukaan kuolema oli vasta syntiinlankeemuksen seuraus. Siksi ihmisen kehitys ei voi olla evoluution tulos. Se on luomisen ihme.
Maailman ikä miljardeissa vuosissa on kehitetty osittain siksi, että evoluutiolle saataisiin riittävästi aikaa kehittyä. Mutta jospa aika on jossain mielessä suhteellista, niin silloin voi periaatteessa monenlaiset eri "aikataulutukset" olla oikeassa (tästä on tiettyjä teorioita olemassa, mutta en mene niihin, koskapa en niitä kauhean hyvin ymmärrä; eipä juuri muutkaan ainakaan vielä).
Kysymys 1235
Onko tämä ristiriita, vai miten selittäisit ongelman;
Jokaisessa evankeliumissa Pietari kieltää Jeesuksen eritavalla.
1. Palvelustytön kysyessä 2. Kieltää 'miehille' 3. Kieltää sotilaan sukulaismiehelle
1. Palvelustytölle 2. Yksittäiselle miehelle 3. Jollekin toiselle miehelle
1. Palvelustytölle 2. Uudestaan palvelustytölle 3. 'Muillekin'
1. Palvelustyttö 2. Jollekin toiselle tytölle 3. Joillekin muille
Joopa joo. En ole ihan hirmusen innostunut selittelemään kaikkea mahdollista ja mahdotontakin. Evankeliumin kertomukset liittyvät tositapahtumiin eikä niitä ole yritetty väkisin puristaa täysin toistensa kopioiksi. Tämä juuri lisää niiden luotettavuutta!
Kysymyksesi liittyy hyvin hektiseen vaiheeseen kiirastorstain yönä. Kaikki evankeliumit kertovat, että porukkaa ylipapin ja tuomarinistuimen ympärillä oli paljon. Oli paljon tulijoita ja menijöitä. Siinä Pietarin vastaillessa eri porukoiden ja monien erilaisten ihmisten kysymyksiin, joka evankelista haluaa ottaa esiin yhden tyypin, joku toinen toisen tyypin, joku kolmas ehkä koko porukan. Ihan sama. Upea, jännittävä kertomus Pietarista. Pääasia on hänen ihmeellinen kääntymyksensä syvän lankeemuksen jälkeen. Näin ne evankeliumit toimivat!
Kysymys 1234
Ajattelin ehkä tilata Aksel Valen-Senstadin kirjan Kristillinen dogmatiikka (438 sivua). Mitä mieltä olet kirjasta?
Kysymys 1233
Bibliassa ja 1938 käännöksessähän ei ole hyödynnetty Qumranista löydettyjä kääröjä. Onko siitä juurikaan haittaa?
No eipä juuri. Parissa Jesajan kirjan kohdassa käännös on löytöjen perusteella saanut selvennyksen. (Mutta samaan tulokseen päästiin Septuagintan eli VT:n kreikankielisen käännöksen avulla.)
Kysymys 1232
Sen jälkeen kun ihminen on uudestisyntynyt, niin onko hänellä hengellisissä asioissa vapaa tahto?
Ei varsinaisesti. Hänellä on VAPAUTETTU tahto (latinaksi arbitrium liberatum). Se on vapautettu ja vapaa Pyhässä Hengessä, Raamattuun sidottuna!
Kysymys 1231
Olet pohjaan saakka paha.
Siunausta.
Just näin! Paha ihminen tulee siunatuksi, kun hänelle julistetaan evankeliumia Kristuksen veren tuottamasta sovituksesta. Siksi tuo siunauksen toivotus on ihana kuulla. Ehkä voisit siihen jatkossa vielä liittää perusteen, miksi minä paha ihminen muka tulen nyt siunatuksi. Peruste ja syy on minun hyvässä Vapahtajassani, joka on ottanut kantaakseen minun pahuuteni. Amen. Halleluja!
Kysymys 1230
Kasteessa menneet synnit saadaan anteeksi, mutta tulevat tulee sovittaa katumalla?
Väärin. Kaste antaa kaikki synnit anteeksi. Kasteen armoon saat ja sinun kuuluu palata aina, kun synti ahdistaa. Katumus ja rippi on juuri kasteeseen palaamista.
Kysymys 1229
Jumala ilmestyi Aabrahamille ja Jeesus on profeetta muslimien mukaan. Periaatteessa kysymyksessä voi olla sama Jumala kuin kristityillä, tosin eri tavalla tulkittuna ja ymmärrettynä. Muslimit ja kristityt voivat siis ehkä uskoa samaan Jumalaan, mutta erovat toisistaan siinä, että toisella on osittain väärä tieto Jumalasta ja toisella oikea.
Silti Koraanin ja Raamatun erilaisuuden perusteella voidaan esittää tulkinta, että kysymyksessä on kaksi eri Jumalaa.
Mitä ajattelet?
Nimitystä "Jumala" käyttävät kaikki uskonnot. Silti on vain yksi oikea ja elävä Jumala: Raamatun kolmiyhteinen Jumala. Muut ovat epäjumalia.
Yleisen ilmoituksen perusteella jokaisella ihmisellä on jotakin tietoa oikeasta Jumalasta. Se ei silti vielä tee kenestäkään sen ainoan ja oikean Jumalan palvojaa. Siihen tarvitaan Raamattu eli erityinen ilmoitus.
Kysymys 1228
Pelastus on armosta, mutta kukin tuomitaan (kadotukseen tai taivaaseen) tekojensa mukaan. Taivaassa tulee olemaan kuitenkin varmasti suuria syntisiä, jotka eivät sinne tekojensa puolesta pääsyä ansaitsisi, koska menneisyydessä tehtyä pahuutta ennen kääntymystä on niin paljon. Kun kuitenkin tällainen uskova ihminen pelastuu, niin silloin häntä ei voida tuomita omien tekojen mukaan. Onko asia tulkittava niin, että kristitty tuomitaan Jeesuksen tekojen mukaan, koska ne uskon kautta luetaan uskovan hyväksi?
Toisaalta tuomio tekojen mukaan merkitsee myös Tunnustuskirjojen mukaan muita ajallisia ja hengellisiä palkintoja tässä elämässä ja sen jälkeen. Kuitenkaan syntien anteeksiantamusta ei saada palkintona, vaan ilmaisena lahjana, joka saadaan omistaa uskolla.
Pelastus on jokaisen kohdalla vain ja ainoastaan armosta. Jokaisen kohdalla syntiä on niin monta tuhatta kertaa enemmän kuin jotakin meidän luulottelemaa hyvyyttä, että ei taivas aukene muulla kuin Jeesuksen verellä.
Silti on totta - kuten aikaisemmassa vastauksessa kerroin - että Raamatun mukaan "tuomio tapahtuu tekojen mukaan" siinä mielessä, että silloin Jumala maksaa "oikeudenmukaisen armopalkan" niille, jotka hyvässä työssä kestävinä ovat uhranneet elämänsä Herransa hyväksi.
Kysymys 1227
Miten suhtautua kristittyyn lähimmäiseen, joka luokittelee muita psyykkisesti häiriytyneeksi, mutta on sokea itselleen? Entä jos se alistaja olisinkin minä, mitä vastaisit.
"Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." Se pätee kaikkialla ja aina. Silti on totta, että joku voi tarvita erikoisen jämptiä ja vahvaa otetta, että po. kristitty ei "väärinkäytä" lähimmäiselle osoitettua vilpitöntä rakkautta. Se, joka on sokea itselleen ja omille vioilleen, tarvitsee väliin lain viiltävää sanaa, jonka kautta Jumala särkee hänen sydämensä. Se sana kuuluu julistaa rakkaudessa. Toisaalta Jumala joskus elämänkohtaloitten avulla nöyryyttää sellaisen ihmisen. Sekin on suurta armoa. Jos ja kun synti tulee suureksi, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi.
Kysymys 1226
Et julkaise kysymyksiä, joissa on linkkejä. Ilmesesti kai väärän opin levittämisen pelossa. Itse olen valinnut sen ratkaisun, että linkitän ihmisille kaikkien kirkkokuntien materiaalia, jos vain kulloinkin kyseeessä oleva linkin kirjoitus on hyvää ja oikeaoppista opetusta. Eikö ole viisasta hyödyntää KOKO KRISTIKUNNAN ARSENAALI?
Varmasti. Juuri näin ajattelen jopa itsekin. Silti en tosiaan pidä aiheellisena heitellä linkkejä joka suuntaan. Se innostaa joitakin lisäämään linkkejä omille ja toisten sivuille. Vähän siihen tapaan kuin You Tubessa silloin tällöin näkee. Tämä on kysymyspalsta, ei siis mikään erinäisten palopuheitten pitämisen foorumi, jossa ja josta lukijoita kiikutetaan kaikille mahdollisille sivuille.
Kysymys 1225
Mitä Suomen luterilainen kirkko tekee vainottujen kristittyjen hyväksi? Eikö se lähinnä rahoita omaa toimintaansa ja anna ulkomaanapua? Mutta entä marttyyrit ympäri maailmaa?
Hyvä kysymys. Paljon enemmänkin voisi varmaan tehdä. Ja itsekukin meistä. Vainottujen puolesta ainakin rukoillaan. Se on tärkeintä. Sitten olisi hyvä löytää joku käytännön auttamiskeino; se ei aina ole helppoa. Menneisyydessä emme riittävässä määrin tukeneet esim. Neuvostoliiton vainottuja kristittyjä. (Ne, jotka salakuljettivat Raamattuja ja muuta apua, ottivat kristillisen rakkauden paljon, paljon vakavammin. Kiitos Herralle heistä.)
Kysymys 1224
Totanoinnii sellasta että mieleni tekee lukea hengellistä kirjallisuutta, mutta aina kun lainaan kirjan, niin asiasta tulee jotenkin "stressi" ja velvoite, enkä oikein osaa ottaa rennosti. Rukoile että osaisin nauttia täydestä sydämestä hengellisestä kirjallisuudesta. En oikein osaa selittää miksi stressaan asian suhteen. Outoa. Armo riittää. Aamen.
No niin, armo riittää. Jos tulee stressiä, niin anna kirjan olla. Ei se niin vaarallista ole, vaikka jää lukematta.
Ota nyt kumminkin päivittäin pieni pätkä pyhää Raamattua ja anna sen siunata ja hoivata sinua.