Kysymys 32
Hei!
Joku kysyikin jo siitä, miten synti määritellään. Totesit Jumalan kymmenen käskyn rikkomisen olevan syntiä. Näinhän sen täytyy olla, mutta miten on lepopäiväkäskyn kohdalla. Käskyjen mukaanhan tulee pyhittää viikon seitsemäs päivä ja perustelutkin siihen ovat kovasti vakkuuttavat. Tulisiko tätä käskyä koskeva vääristymä hyväksyä, vai pyrkiä palaamaan alkuperäiseen Jumalan asettamaan seitsemännen päivän sapattiin? Myöskin kuvienpalvonnan kieltävää käskyä on kohdannut 'sensurointi', mikä ei mielestäni voi olla Jumalan tahdon mukaista. Eikö tulisi pitää kiinni Jumalan Sanasta, eikä asettaa esim. tunnustuskirjoja sen edelle?
T: rukoileva veli
Lepopäivän kohdalla pätee Room. 14:5-6. Uudessa liitossa ei olla sidottuja johonkin tiettyyn päivään. Kristityt viettävät sunnuntaita ylösnousemuksen muistoksi. Silti lepopäivä kuuluu pyhittää, koska se on annettu luomisessa ihmisten parhaaksi ja varjelee meidän elämäämme. Ei siis ole oikein paiskia töitä sunnuntaisin (ellei pakottava tarve sitä vaadi).
Sama pätee kuvakieltoon. Kristus on Jumalan kuva (esim. Hebr. 1:3) ja hän on tullut ihmiseksi. Siksi tuo kuvakielto ei päde uudessa liitossa samanlaisena kuin vanhassa. Me palvomme Kristusta ja hänessä me näemme Isän - kuten Jeesus sanoi Tuomaalle (Joh. 14:7-11). Mutta tietysti on yhä kiellettyä palvoa muita jumalakuvia, olivatpa ne sitten kivisiä, puisia tai mitä tahansa.
Näin opettaa muuten myös Tunnustuskirjat.