Kysymykset
Kysymys 1311
Kun meillä on ylimääräistä varaa, haluamme auttaa toisia. Miksi köyhyyden kohtaaminen joillekin uskoville on niin vaikeaa keskenään? Vaikene ja kulje ohi tarvitsevan, oliko se Jeesuksen käsky?
Hyvä kysymys. Mutta paljon vaikeampi vastata. Köyhyyteen on aina liittynyt häpeä. Myös uskovien keskuudessa. Näin se on. Raamatussa kyllä varoitetaan rikkauksien vaaroista vaikka kuinka usein. Silti sieltä löytyy myös kohtia, jotka puhuvat rikkauksista siunauksena.
Kysymys 1310
Kiitos vastauksesta kysymykseen 1307. Annoit sen lopullisen vahvistuksen siihen minkä koin oikeaksi. Olimme jo varanneet hääpäivän mutta ajattelin jos meidän täytyy peruuttaa se koska jotkut ihmiset ovat olleet sitä mieltä ettemme voi mennä naimisiin koska miesystäväni ei ole uskossa. Olen ollut syvässä ahdistuksessa viimeiset kaksi kuukautta niin syvässä että melkein olisin halunnut kuolla. Vaikka Jumala puhui minulle minä en suostunut uskomaan että Jumala rakastaa minua vaan paholainen kiusasi minua väittäen että Jumala hylkää minut jos menen naimisiin, että joudun helvettiin jos avioidun kumppanini kanssa, kaikki kiroukset tulevat päälleni ym... Kun sitten tein päätöksen että menemme naimisiin juuri sinä päivänä minä olimme suunnitelleetkin. meni joitakin minuutteja ja Pyhä Henki täytti minut tavalla jota en koskaan ollut aiemmin kokenut, ja koin siinä hetkessä jotain suurenmoista. Mitä opin tästä kaikesta, sen että ihmisten sanoilla on hirvittävä vaikutus niin hyvässä kuin pahassakin, ja ennen kaikkea kannattaa aina kuunnella Jumalan puhetta koska Hän tahtoo puhua lapselleen henkiökohtaisesti. Siksi on vaarallista mennä sanomaan jollekulle ihmiselle jotakin sellaista mitä Jumala ei ole selkeästi antanut ihmisen sydämelle sanoa, ihmiset jotka sanoivat että ei voi mennä naimisiin ei uskovaisen kanssa ei ottaneet ollenkaan huomioon meidän pitkää historiaa ja rakkauttamme toisiamme kohtaan, vaan kaikki perustui ajatukseen että uskova ei voi avioitua uskottoman kanssa. Mutta uskon kuitenkin heidän ajatelleen hyvää sanoessaan niin, ihminen on erehtyväinen. Niin pysyvät nämä kolme:usko, toivo ja rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus. Siunausta ja Herran läsnäoloa elämääsi!
Toivotan sydämestäni liitollenne Jumalan siunausta. Samoin teille molemmille johdatusta elämässänne. Suokoon Jumala, että myös oma rakas puolisosi löytäisi Jeesuksen! Herra kanssasi.
Kysymys 1309
Mitä mieltä olet Saarnivaaran Raamatun-käännöksestä?
Ei hassumpi. Parempi kuin -92 käännös. Saarnivaara korjaa niitä puutteita, joita hänen mielestään on 33/38 käännöksessä. Itsekin olin aikoinani mukana antamassa hänelle palautetta - erityisesti koskien Paavalin kirjeitä. Osan huomautuksistani hän huomioi, ei kuitenkaan kaikkia. Uuras oli hieno mies. Siunattu olkoon hänen muistonsa.
Kysymys 1308
Tarkennuksena kysymykseen 1301, jossa vielä erikseen kysyttiin "arvostetaanko
vanhaa
käännöstä
liikaa". Sanoisin siihen, että vanha käännös on erinomainen ja tarkka käännös. Vaikka se kyllä kielen puolesta on vanhaa suomea, se ei pilaa käännöstä. Parempi tarkka ja huolellinen (vaikka vanhahtava) käännös kuin moderni, kielellisesti nykysuomea tavoitteleva, mutta erittäin epätarkka käännös. Enkä menisi edes uutta vuoden 1992 käännöstä kehumaan edes kielellisesti. Se on itse asiassa äärimmäisen köyhää (!) suomenkieltä. Oman aikamme suomenkielen monitaituri, kuuluisa sanankäyttäjä, edesmennyt Juice Leskinen totesi -92 käännöksen tultua julkisuuteen, että "olisipa saanut jäädä tekemättä". Sen kieli oli ja on niin paljon köyhempää kuin vanhemman käännöksen ... Tästä kaikesta voi lukea paljon enemmän näillä nettisivuilla löytyvästä pienestä oppaasta
"Vanhan käsikirjan mukainen jumalanpalvelus." (kohta Biblian käyttö)
Tottakai on hyvä muistaa, kuinka Luther paranteli käänöstään jatkuvasti ja teki siitä entistä parempaa koko ajan. Kirkon ongelmana on ollut, että sillä ei ole ollut toista Lutherin tasoista kääntäjää, jolle pyhä ja arvokas työ olisi uskottu. Siksi tilanne on nyt tämä kuin on.
Eli tämä oli oma tarkennukseni mainittuun kysymykseen. Joskus kait on hyvä, että kysymyksiin vastaajakin rupeaa esittämään kysymyksiä ja vastaamaan niihin!!! Saa ainakin juuri niitä kysymyksiä, joihin sitten latelee vastauksia.
Kysymys 1307
Minulla on kysymys jollaiseen ei vain tunnu saavan täysin selkeää vastausta. Olen ollut uskossa vajaa kaksi vuotta, ja seurustellut siis elänyt avoliitossa yli kahdeksan vuotta siis täydessä synnissä, nyt tahtoisin mennä naimisiin kumppanini kanssa mutta ongelma on että hän ei ole uskossa. Mitä ihmettä pitäisi tehdä? Raamatussa sanotaan että uskova ei voisi mennä naimisiin ei uskovan kannssa ja avoliitto on myös syntiä, ja erotakaan ei voida koska rakastamme toisiamme eikä muuta syytä ole kuin että toinen ei ole uskossa. Siis pitääkö minun vain odottaa että toinen tulee uskoon vai mitä?? Jumala ei kuiteenkaan ole puhunut mitään eroamisesta, ja se tuntuisi aivan hullulta tässä tilanteessa kun yhteisiä vuosia takana jo näin paljon ja tahdomme olla toistemme kanssa.Mutta miten voin elää synnissä ja samalla olla vanhurskas. Olen huutanut Jumalan puoleen totisesti tässä asiassa ja tuntuu että olen sekoamis pisteessä. Kumpi on suurempi synti elää avoliitossa vai mennä naimisiin ei uskovan kanssa. Rukoilen päivittäin kumppanini puolesta koska en voi muutakaan.
Minusta tässä tilanteessa on oikein mennä naimisiin ja laillistaa se suhde, jonka on jo aloittanut. Keskustele puolisosi kanssa ja sopikaa hääpäivä! En nuorille suosittele avioliittoa ei-uskovan kanssa, mutta tässä tapauksessa, kun olette jo ehtineet aloittaa ja jatkaa pitkään yhteistä elämää, olisi minusta hullua, jos ette menisi naimisiin. Rukoile ja pyydä johdatusta asiaan. Ei se väärin ole laillistaa avosuhde viralliseksi avioliitoksi.
Kysymys 1306
Herra kanssanne!
Taas yksi kysymys uskosta ja teoista.
Onko oikein ja tehdä hyvää, esim. antaa rahaa hyväntekeväisyyteen, toimia vapaaehtoisena pyhäkoulunopettajana tai tukea vaikeuksissa olevaa, ajatuksenaan ilahuttaa Jumalaa? Ei siis niin, että teollaan, jotenkin voisi ansaita Jumalan rakkautta tai olla Hänen silmissään parempi kuin muut kristiveljet ja -sisaret, vaan niin, että, kun Hän on meille niin paljon hyvää suonut, niin jotenkin teoin siitä julistaa ja Häntä ilahuttaa.
Esimerkiksi voimme isäinpäivänä ilahuttaa isäämme tuomalla kortin tai tuomalla aamiaisen vuoteeseen ja jos perheessä on kaksi lasta, joista toinen näin tekee, mutta toinen ei, niin eikö isä ilahdu toisen lahjasta, muttei sen tähden rakasta toista enempää kuin toista.
Eikö siis ole niin, että jos kerran ilahutamme meille rakkaita ihmisiä teoillamme, niin miksis emme Jumalaa, jonka kuitenkin tulisi olla meille kaikkein rakkain ja joka on meille antanut enemmän kuin yksikään ihmisistä?
Hyvän teon motiivina Jumalan ilahuttaminen ei näin ollen liene tuomittava tai väärin.
Ajattelusi menee oikeaa rataa. Kyllä Jumala iloitsee siitä, että teet hyvää ja hyvillä teoillasi ilahutat häntä. Jumala, joka on kaikki luonut ja joka Kaikkivaltiaana pystyy aivan mihin vain, tietysti hän ei itse tarvitse meidän hyviäkään tekojamme. Sen sijaan hän iloitsee, kun me teemme hyviä töitä lähimmäiselle. Hänelle ne kuuluvat. Eli usko kohdistuu Jumalaan, hyvät teot kohdistuvat lähimmäiseen. Tästä Jumala iloitsee varmasti.
Kysymys 1305
Hei, ja kiitos vastauksesta edelliseen kysymykseeni ! Olen siis se 14-vuotias joka haluaa käy riparin, mutta ei kuulu kirkkoon. Haluan myös olla mukana konfirmaatiossa, eli minut pitää siis kastaa? Onko se pitkä prosessi ja vaatiiko se paljon aikaa. Miten koko homma toimii?
Kyllä sinut pitää kastaa ennen konfirmaatiota. Ei se ole mitenkään pitkä prosessi. Rippikoulu toimii samalla kastekouluna. Itse kaste toimitetaan lyhyesti ennen konfirmaatiota. Lienee kokonaiskesto n. 10 minuuttia, kun se tulee konfirmaation osana.
Koska olet vielä alaikäinen, sinun kuuluu keskustella asiasta myös vanhempiesi kanssa ja ilmoittaa heille toiveestasi päästä kasteen kautta kirkon jäseneksi.
Kysymys 1304
Hyvää päivää. Jos liittyy kirkkoon, eikä ole kastettu sitä ennen, pitääkö tulla kastetuksi ennenkuin on kirkon jäsen ?
Kyllä. Kirkosta Raamatussa sanotaan, että se on Kristuksen ruumis (ks. 1. Kor. 12). Edelleen Raamatussa sanotaan kasteesta, että se liittää kastetun Kristuksen ruumiin jäseneksi (Room. 6). Siksi on kaste ovi kirkon jäsenyyteen.
Kysymys 1303
Olen 14 vuotias, ja haluan käydä rippikoulun ensivuonna. Minua ei ole kastettu, koska vanhempani ei kuulu kirkkoon. Pitääkö minut kastaa? Jos pitää, milloin ja miten se tapahtuu?
Rippikouluun voi tulla ja sen voi jopa suorittaa ilman, että olisi kastettu tai tulisi kastetuksi. Varsinainen kirkossa toimitettava konfirmaatio ja Herran pyhälle ehtoolliselle osallistuminen tämän rippikoulun jälkeen ei ole mahdollista ilman, että sinut kastetaan ensin. Se voidaan suorittaa esim. samassa yhteydessä konfirmaation kanssa kirkossa. Tai jossain muualla sitä ennen.
Lähde rohkeasti mukaan rippikouluun! Johtakoon Jumala sinun tiesi ja tulevaisuutesi.
Toivotan Herramme ja Vapahtajamme läsnäoloa elämääsi.
Kysymys 1302
Itsepuolustuksen käyttämisen kanssa kristityllä voi usein olla se ongelma, että ei tiedä onko hyökkäys vainoa evankeliumin tähden vai jotain muuta. Kun on kysymys uskonnollisesta vainosta, niin kristittyjen tulisi paeta tai julkisen esivallan suojella heitä ja heidän omaisuuttaan. Eli jos vähänkin epäilee, että hyökkäys johtuu uskosta Jeesukseen, niin on parempi tehdä vain "passiivista vastarintaa" eli pyrkiä pois tilanteesta torjunnoin, väistöin ja pakenemalla käyttämättä vahingoittavia ratkaisuja. Eikö ole oikein kristityn aina puolustautua voimakeinoin, jos joutuu YLLÄTYShyökkäyksen kohteeksi ja ei tiedä mikä on hyökkäyksen motiivi? Nämä ovat osittain omantunnon kysymyksiä, koska näihin Raamattu ei vastaa suoraan.
Tätä on kyllä hyvä miettiä ja pohtia. Tietysti kun yhteiskuntamme sallii kansalaiselle itsepuolustuksen, niin sitä voi käyttää. Ei ole kuitenkaan syytä ruveta uskonpuolustajaksi itsepuolustuksen avulla. Uskon ainoa ase on "sanan miekka", ei muuta. Jos taas on kyseessä suoranainen vaino uskon tähden, niin ei siinä auta joku itsepuolustustaito tai kamppailulajien harrastus.
Kysymys 1301
Luen Raamattu Kansalle-käännöstä enkä mitään vanhaa käännöstä koska en pidä vanhasta kielestä, jota ymmärrän huonosti ja jota kukaan ei enää puhu.
Samasta syystä en esim. kanna kaivostamme vettä keittiöön, koska meillä on vesijohto ja hana.
Onko mahdollista, että vanhaa käännöstä "palvotaan" eli arvostetaan liikaa?
Joku voisi myös vaatia niinkin, että pitäisi lukea alkukielellä, aramealla, vai mikä se kieli nyt sitten olikaan?
Hyvä, kun luet Raamattua.
Ja mielellään jotain muuta käännöstä kuin vuoden -92 käännöstä. Raamattu Kansalle-käännös on jälkimmäistä paljon parempi.
Vanha Testamentti on kirjoitettu hepreaksi ja jotkut osat sitten tosiaan arameaksi. Uusi testamentti on kirjoitettu kreikaksi. Ja jos sinulla on mahdollisuus opetella näitä kieliä, se on entistä parempi! Voit tulla vaikka Göteborgiin opiskelemaan. Hae netistä esiin sivut Församlingsfakulteten i Göteborg.
Kysymys 1300
Luettuani tämän kohdan aloin epäröimään voinko harjoitella itsepuolustuslajia, jossa lyödään ja potkitaan munille? Toisaalta Mooseksen laki jopa päästää rangaistuksesta vapaaksi, jos yöllä vahingossa tappaa sisään murtautuvan varkaan. Yllä mainittu raamatunkohta kuuluu Israelin vanhan liiton yhteiskunnalliseen lakiin, eikä se koske meitä. Jotain opittavaa meillä kyllä siitä on eli hedelmättömäksi tekeminen vahingossakin on vakava asia.
Mainittu
kohta ei puhu itsepuolustuksesta vaan muusta. Ks. kysymys 1292.
Kysymys 1299
Mitkäs ovat Länsi-Suomen Rukoilevaisten yhdistyksen suhteet Suomen Rukoilevaisen kansan yhdistykseen?
Olemme avoimia eri suuntiin ja siunaamme kaikkea hengellistä työtä evankeliumin totuuden puolesta.
Luvalla sanottuna en tunne Suomen Rukoilevaisen kansan yhdistyksen toimintaa enkä sen vastuunkantajia kovinkaan hyvin. Käsittääkseni sillä ei ole paljoa toimintaa nykyisin. Siksi sen arvioiminen ei ehkä ole niin helppoa. (Menneisyydessä on tehty joitakin vääriä ratkaisuja esim. virkakysymyksen suhteen. Kaiken tuon saa uskoa anteeksi tunnustamalla Jeesukselle omaatuntoa vaivaavat viat.)
Kysymys 1298
Voiko kristitty harrastaa moottoriurheilua? Esim. motocross tai enduro on todella fyysisesti rankkaa urheilua.
Voi harrastaa. Aika kallista puuhaa, eikö?
Kysymys 1297
Kommenttina vaan, kun joku oli kysynyt 41-säkeistöisen "Sen suven suloisuutta" (Vanha Virsikirja nro 412) veisaamisen kestoa. Ainakin tämänvuotisten kesäseurojen jumalanpalveluksessa me Kristuksen päälle uskovaiset pyhät pauhasimme tain kaltaistiella virrell' n. 48 minuuttia. (Toki ko. virttä veisataan eri koraaleilla ja tämä oli aika hidas.)
Näin. Nyt se on todistettu.
Kysymys 1296
Herran rauha olkoon sinun henkesi kanssa!
Muutama kysymys:
1. Onko väärin, jos saman päivän aikana käy kahdesti messussa ja ehtoollisella (esim. aamulla ja ehtoolla)?
2. Rikotaanko kolmatta käskyä, jos on viikonloppuleirillä eikä sen tähden kerkeä jumalanpalvelukseen? Entä jos kyseessä on vaikkapa seurakunnan lastenleiri, jolla on aamuhartaus, muttei ehtoollista? Entä onko pyhäpäivänä leirillä oleminen väärin, jos leirin jälkeen on mahdollisuus käydä oikeaoppisessa (herätysliikkeen) ehtoojumalanpalveluksessa?
3. Olen nyt kesätöissä (asiakaspalvelutyötä), mutta asiakkaita ei näy eikä kuulu. Olen jo hoitanut kaikki piha- ja siivoushommat, jotka minua kehotettiin tekemään, jos joudan. Syyllistynkö nyt laiskuuden syntiin ja rikonko täten seitsemätttä käskyä, kun vain istun ja luen rukoilevaisten verkkosivuja?
Kiitos!
1. Jeesus sanoo, että "niin usein kuin te syötte ja juotte". Siinä ei ole rajoitusta. (Mutta tätä ei tietysti kannata venyttää siihen mittaan, että rupeaa koko pyhäpäivän nauttimaan ehtoollista kerta toisensa jälkeen.)
2. Kaikkkiin kysymyksiin vastaukseksi "ei".
3. Jos olet tehnyt kaikki työsi eikä muuta ole tarjottu, niin olet ollut ahkera työntekijä. Tuommoisia Suomi tarvitsee! Jatka samaan tapaan ...
Kysymys 1295
Miten rukoilevaisuus suhtautuu kirkon muihin herätysliikkeisiin? Voinko esim. minä evankeelisena osallistua Vanhan käsikirjan jumalanpalveluksiin?
Entä miten rukoilevaisuus suhtautuu muihin kristillisiin kirkkoihin, esim. opetetteko, että myös katoliset ja ortodoksit voivat päästä taivaaseen, jos ovat Pyhän Hengen elävässä uskossa?
Rukoilevaisuudessa opetetaan, että jokainen Jeesukseen turvaava ja häneen uskova kastettu kristitty pääsee taivaaseen. Olipa hän mitä kristinuskon haaraa tahansa. Myös katoliset ja ortodoksit ja muut pelastuvat samalla tavalla.
Evankeelisena kristittynä voit osallistua ihan hyvin ja esteettä vanhan käsikirjan mukaisiin kirkonmenoihin.
Kysymys 1294
Olen tässä mietiskellyt eräitä seikkoja. Tein pikkuveljelleni rippilahjaksi Psalttarin runomuotoisena (käytin siinä kaikkia kolmea omistamaani Raamatun käännöstä). Lahja ei kuitenkaan meinannut valmistua ajoissa ja niinpä valvoin lähes koko lauantain ja sunnuntain välisen yön tehdessäni runoelman alkukirjaimia valmiiksi. Oliko tämä väärin pyhäpäivänä?
Toiseksi: onko runoelmaa väärin tarjota kustannettavaksi (äitini mielestä sitä pitäisi) vai onko se turhaa oman kunnian pyytämistä?
Kolmanneksi: ovatko psalmit, runollisisa tekstejä kun ovat, alkukielessä jonkinlaisia runoja, eli onko niissä esim. runomittaa, riimejä tai rytmiä?
Et sinä tuossa ahkeruudessasi mitään väärää tehnyt. Joskus näin on meneteltävä, kun aika uhkaa loppua kesken. Ei tästa sinulle mitään tapaa tullut ...
Kokeile ihmeessä tarjota runoelmaa kustannettavaksi. Ei siinä kai mitään menetäkään. Päinvastoin Jumalan sana siinä leviäisi!
Vanhan Testamentin runouden saloja ei vielä täysin ymmärretä. Ne sisältävät kyllä rytmiä ja sellaista, mutta eivät ole mitenkään loppusoinnullisia riimejä meidän kielemme merkityksessä.
Kysymys 1293
Ihmiset eroavat ja avioituvat uudelleen välittämättä siitä mikä on Jumalan sanan valossa oikein. Eli se on synti, ellei ensimmäinen aviopuoliso ole pettänyt tai kuollut. Kuitenkin niin tehdään ja papit vihkivät. Miten Jumala rankaisee nämä tapaukset? Tuntuu siltä, että elämä jatkuu uudelleen avioitumisen jälkeen aivan normaalina eikä mitään suurta katastrofia heillä ole, ainakaan tässä elämässä. Siten se toiminta on aika helppoa. Erotaan, kun ei tunneta enää rakkautta. Ja kierre jatkuu.
Herra Jumala vihaa hylkäämistä (Mal. 2:16). Kyllä se tulee esiin tavalla tai toisella sen kohdalla, joka toimii väärin.
Kysymys 1292
Täällä on kirjoitettu itsepuolustuksesta. Otan siihen nyt kantaa. Itsepuolustuslajin harrastaminen ei välttämättä ole sen kummempaa kuin leikkiminen tai tanssiminen. Itselleni tärkein syy treenata on elämää varten itsepuolustusta. Tosin kyllä se hauskasta leikistäkin käy, vaikka tosin sparritreenit eivät aina ole niin hauskoja. Muita syitä harjoitella on fyysinen kunto ja henkisen valmiuden kehittyminen. Krav magaa arvostan siksi, että siinä harjoittellaan aina niinkuin olisi kyse henkeä uhkaavasta tilanteesta eli oletetaan, että tilanne on pahin mahdollinen. Lajin perustaja Imrich Sde-Or (ennen Lichtenfeld) tai lyhyesti "Imi" korosti korkeaa moraalia itsepuolustuksen käytössä ja nöyryyttä siinä mielessä, että ei käytä taitoja pönkittääkseen omaa imagoa. Hän sanoi että pitäisi olla niin taitava ettei tarvitse tappaa. Sotilas-krav magassa tilanne on toinen. Siinä pyritään tietääkseni tappamaan toinen. Sen sijaan siviili-krav magassa pyritään ensisijaisesti välttämään itseen kohdistuva vahinko ja poistumaan paikalta. Silti jotkut siviili-magan liikkeet voivat tappaa jos ne tehdään liian kovaa. Toisaalta oli mikä itsepuolustuslaji tahansa, niin jo pelkkä lyönti voi tappaa. On muistettava että krav maga on kehitetty Israelissa 1930-luvulla ja koviin olosuhteisiin, jossa piti varautua pahimpaan. Suomen lainsäädännön puitteissa krav magaa käytettäessä sellaisenaan voi saada syytteen hätävarjelun liioittelusta.Toisaalta lähes kaikki itsepuolustuslajit ovat raakoja sellaisenaan käytettynä. Jokaisesta lajista löytyy kuitenkin sovellettavaa.
Parhaimmasta päästä itsepuolustuslajeina pidän scandinavian defendoa, krav magaa ja kickboxingia.
No niin. Tässäpä tietoa kerrakseen. Itsepuolustus on lain valossa oikein. Tietyissä ammateissa se on välttämätön (esim. armeijassa, poliisissa, vartiointihommissa). Israelissa on paljon erilaista, itsepuolustukseen liittyvää harrastusta ja kehittelyä. Melkoisen luonnollisista syistä. Myös aseellinen varusmiespalvelus kuuluu tietyssä mielessä samaan kastiin. Samoin poliisiopiston koulutus käsiaseen tai lamaannuttimen käyttöön.
Näissä asioissa on tunnettava tarkkaan oma vastuunsa. Jos sitä ei ole tai tajuaa sen puutteelliseksi tai ymmärtää kriisitilanteessa reagoivansa ylimitoitetusti, kannattaa harkita omalla kohdallaan harrastuksen mielekkyyttä. Sinänsä raamatullista estettä ei ole itsepuolustuksen harjoittamiseen.
Kysymys 1291
Joutuuko kaikki ihmiset ja pikkulapset helvettiin jotka eivät ole kuulleet Jeesuksesta? Maailmassa
on varmasti miljoonia pieniä lapsia jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan Jeesuksesta ja kuolevat
pieninä tai aivan sylivauvoina. Mikä on luterilainen opetus tähän asiaan? Vanhassa Testamentissa
on kohtia joissa Jumala itse käskee tappaa kokonaisia heimoja ja myös pikkulapsia
(1. Sam 15:3).
Raamattu kuitenkin kertoo usein vertauskuvin siitä, kuinka Jumalan rakkaus on paljon suurempaa
kuin ihmisen rakkaus (Matt.7:11, Luuk.23:24 jne).
Jos
ihmiseltä
kysytään
niin esim. sellaisten
sylilasten ikuiseen helvettiin joutuminen, jotka eivät koskaan kuulleetkaan Jeesuksesta tuntuu kuitenkin täysin kohtuuttomalta. Eli jos ihminen näyttäisi kykenevän asettumaan tällaisten lasten puolella ja tahtoisi heidän pelastuvan niin eikö tämän oletuksen mukaan vähintään yhtä paljon Jumalan?
Tämä ei ole tarkoitettu halventavaksi kysymykseksi, mutta toivoisin, että et vastaisi tähän
kysymykseen "Tämän takia evankeliumilla onkin kiire, että kaikki sen kuulisivat". Tämän vastauksen olen kuullut jo monesti ja se ei vastaa lainkaan kysymykseen vaan kiertää sen.
Esittämäsi kysymys on vaikea. Jopa niin vaikea, että en uskalla
siihen vastata itsekään. En ainakaan "lopullisesti". Ikään kuin tietäisin. Raamatun valossa on
selvää se, että evankeliumilla on tosiaan kiire. Sen kautta pelastutaan! Se on siinä. Toisaalta ei
Raamatussa anneta aivan suoraa vastausta siihen, miten käy esim. pikkulasten, jotka kuolevat
kuulematta Jeesuksesta. Entä sitten pakanat, jotka eivät ehdi kuulla Jeesuksesta. Jos sanottaisiin
suoraan, että heidän käy hyvin, niin miksi evankelioida? Eipä olisi mitään tarvetta lopulta, eikö
totta? Ainoa, jonka voimme tietää varmuudella, on se yksinkertainen totuus, että vain ja
ainaostaan Jeesus pelastaa. Eikä ole "pelastusta yhdessäkään toisessa nimessä"
(Apt. 4:12). Kaikki muu jää meille lopulta arvailujen varaan. Mutta
evankeliumin totuuden
tiedämme
ihan tarkkaan ja varmasti. Monet vaikeat asiat jätän luottavaisin mielin Jumalan ratkaistaviksi.
Kysymys 1290
Voiko näin ripittäytyä? Katelin netistä homoseksuaalista pornografiaa ja harrastin itsetyydytystä. Voinko saada anteeksi. Olen nuorukainen ja toiminut SLEY:N jumalanpalvelusyhteisössämme suntiona, pyhäkoulunopettajana ja ehtoollisavustajana ja harkinnut papinkin uraa. Mitä minä voin nyt tehdä?
Jeesus on sovittant ristillä myös nämä synnit. Saat hänen tähtensä uskoa kaiken anteeksi. Rohkaisen sinua etsimään itsellesi hyvän ja luotettavan sielunhoitajan, jonka kanssa voit jutella avoimesti ja luottamuksellisesti kaikesta vaikeasta. Jatka matkaasi omatuntosi vapautettuna. Siunauksen toivotuksin.
Kysymys 1289
Rauha teille! Olen jo sangen kauan mietiskellyt kiinnostavaa kristologista kysymystä, joka lienee pitkälti teologista hiustenhalkomista, mutta ajattelin silti uteliaisuuttani kysyä: Oliko Kristuksen pre-eksistenssi pelkästään jumalallinen vai myös inhimillinen? Ilmeisesti Athanasioksen tunnustuksen perusteella voidaan näin ajatella. Ilmeisesti Kristuksen nykyinen olemus on kuitenkin sekoittamatta ja erottamatta sekä jumalallinen että inhimillinen ollen täydesti molempia. Eli onko Kristus jotenkin muuttunut inkarnoituessaan vai onko Hän saanut vain jumaluutensa lisäksi myös ihmisyyden? Ja onko tämä Kristuksen ihmisyys ikuinen vai jääkö se joskus pois, mikäli Hänen pre-eksistenssinä ei ollut inhimillinen?
Raamattu puhuu siitä, että
iankaikkinen Jumalan Sana, joka on siis itsekin Jumala
(Joh. 1:1), tuli lihaksi eli ihmiseksi
(Joh. 1:14). Se
on
"pelastushistoriallinen tapahtuma": sitä ei ollut ennen kuin se tapahtui. Siksi Kritstus ei inhimillisen luontonsa puolesta ole ikuinen vaan jumalallisen luontonsa puolesta.
Nyt tosi ihmiseksi tultuansa hän on tosi ihminen ja tosi Jumala. Eikä se tila muutu joskus iankaikkisuudessa tai taivaassa. Jeesus on lihaksi tullut Jumalan Sana. Nyt ja aina.
Kysymys 1288
Minun on ihan pakko kirjoittaa tämä. Kysymys 1247! Ai siitäkö onkin ollut kyse? Siksikö elämässäni kaikki on mennyt pieleen? Tai ainakin hyvin epämieluisasti. Olisin itse voinut lähettää tuon viestin 1247, pari "pikku" juttua lisäten. Nyt aikuisena vasta olen tullut uskoon. Ja toivon todella että elämäkin alkaa mennä kuten "kuuluisi". Voi hyvänen aika kun sitä onkin ollut tyhmä! Miksei kukaan ole kopauttanut tällaisella nuijalla aiemmin!! Oi jospa tällainen palsta olisikin ollut silloin kun minä olin 15, siis tämän ja monen muunkin kysymyksen&vastauksen vuoksi näin totean.. Huoah!! Anna anteeksi Jumala, jälleen kerran! Nyt tuon menneen kanssa on sitten vain elettävä. Nöyrin kiitos kysymyksen esittäjälle ja sinulle Timo.
Kuule, kuka oletkin, niin tahdon sinullekin julistaa kaikki sinun menneen vaelluksesi vaivat ja erheet anteeksi Jeesuksen nimessä ja kallissa sovintoveressä! Ihanan rehellistä tilitystä sinulta. Tuli ihan väkisin mieleen se samarialaisen naisen sana (Joh. 5:29). Sen tausta on erilainen kuin oman elämäsi, mutta yhteistä on se riemu, että ei tarvitse peitellä eikä kieltää tekemäänsä vääryyttä, vaan sen saa tunnustaa ja uskoa anteeksi. Juuri se vapauttaa, vaikka ei sitä uskoisi ennen kuin itse kokee! Jumala johtakoon elämääsi. Hän rakastaa sinua ja tahtoo sinulle hyvää.
Kysymys 1287
Henkilökohtainen kriisi ajoi minut tähän ja siksi kysyn. Onko väärin kuunnella joskus sellaista musiikkia jonka tietää olevan lievästi sanottuna synkkää?
No minä olen nuoruudessani kuunnellut todella synkkää musiikkia, silloin en ollut uskossa.. Musiikki kuitenkin silloin helpotti oloa, kun siihen sai huutaa ja hukuttaa tuskansa.
Huomasin tässä eräänä kertana, että tämä musiikki vaikuttaa minuun yhä vapauttavasti. Jos siis koen tämän itselleni hyväksi, teenkö oikein? En minä tiedä vaikuttaako muilla samoin, mutta itse koen todella vapauttavaa oloa.
Kaikella kunnioituksella, mikään humppa tai kevyt musiikkikaan (minulle se kaikki on humppaa..) ei oikein iske.. Minulla musiikin pitää ilmeisesti mennä luihin ja ytimiin, ja humppa saa aikaan ällötystä ja pahoinvointia..
Musiikki on kuitenkin ilmeisesti hyvin tärkeä asia minulle, sen huomasin taas pitkän tauon jälkeen. En oikein edes ymmärrä miten olenkin kestänyt ilman näin pitkään.. Sellainen tunnekuohu siitä tuli, ja hyvä vahvempi olo. En usko että uskoni mitenkään kärsii, koen vain saavani extrapoweria..
Mutta onko tuo mielestäsi tulella leikkimistä? Sanoitus on aika rankkaa ja tyylilajikin melko rytinää.. Olisiko sinusta niin väärin joskus purkaa ahdistustaan kunnon päänjyristyksellä?
Uskon silti Jeesukseen ja ehkä jopa jaksan tämän harmauden paremmin.. Onhan tämä parempi vaihtoehto, kuin vetää pää täyteen, vai onko? En tiedä. Minä en tiedä enää muutenkaan mitään.. Paitsi että on vain yksi Jumala.
Siunausta, sinulle Timo ja kaikille teille muille myös.
Aavistuksen verran itselleni jäi epäselväksi, mistä musiikista
on kyse ja minkälaisesta sanoituksesta. Olen itse omassa elämässäni kokenut, että joskus on hyvä
saada vahvistusta oikeankaltaiselle "synkkyydelle" - vaikka samalla on ehdottomasti muistettava,
että Pyhä Henki on ilon ja rauhan Henki. Mutta tarkoitan lähinnä sitä, että Raamatussa moni
ajallinen asia näytetään oikeassa valossa ja sitä "synkistellään" ilman että lukija tai kuulija
ahdistettaisiin itsetuhoisiin ajatuksiin (vrt. death metal-musiikki). Esimerkkinä voidaan mainita
Saarnaaja, jossa toistetaan "kaiken turhuutta" ja kaiken uuden "vanhoillisuutta". Ei mitään uutta
auringon alla. Ei mitään, mikä ei olisi turhuutta - paitsi "Jumalan pelko ja hänen tahtonsa (lue
12:13). Tällainen näkökulma on varsin terveellinen ja silmiä
avartava.
Eikö? Joissakin
lauluissa, musiikkikappaleissa tai runoissa voi olla samantapaista näkökulmaa.
Mieti ja rukoile tästä käsin kuuntelemaasi musiikkia. Varjelusta ja runsaasti iloa elämäsi
matkalle!