Kysymykset
Kysymys 1561
"Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo vaimon päälle himoitaksensa häntä, hän teki jo
huorin hänen kanssansa sydämessänsä." (Matt. 5:28)
Wikipedian englanninkielisiltä sivustoilta luin sellaisen tulkinnan, että tässä ei välttämättä ole kysymys ensisijaisesti seksuaalisesti himosta, vaan toisen vaimon tavoittelemisesta itselleen. Ja onko niin, että tämä voidaan kääntää kahdella tavalla puhuen joko naisesta tai vaimosta? Kumpi käännös on paremmin perusteltu? Biblia käyttää sanaa vaimo, KR 38 nainen ja KR 92 nainen.
Jos se kuuluu kääntää vaimo ja jos siinä puhutaan nimenomaan seksuaalisesta himosta, silloin tällä raamatunkohdalla ei voi varmuudella perustella sitä, että naimattomien himoitseminen olisi väärin . Tosin jos kerran esiaviollinen seksi on väärin, niin myös siitä ajatuksissa nautiskelemisen on oltava väärin.
Millä raamatunkohdalla voi täsmällisesti perustella sen, että seksuaalisten himojen ruokkiminen ajattelemalla vapaita ihmisiä on väärin?
Nykyaika on erikoistunut tekemään erilaisia rajauksia ja erotuksia mielin määrin. Ja sitten esitetään Raamatulle kysymys, että josko siinä sanotaan jotain juuri tuollaisesta "erikois"synnistä. Esim. homoseksuaalisuuden kohdalla jotkut yrittävät selittää, ettei VT eikä UT kiellä "vastuullista" homosuhdetta, ainoastaan irvokkaan "mellestäjähomon". Sen jälkeen vedetään johtopäätös, että koskapa Raamattu ei sano tuosta edellisestä mitään, se on siis laillista ja luvattua. Silloin unohdetaan, että homoseksuaalisuudessa kyse on "luonnottomuudesta", koska kahden samaa sukupuolta (miehet tai naiset keskenään) olevan sukupuolielimet eivät ns. "sovi" yhteen. Vastaavasti kysymyksesi tekee keinotekoisen eron sen suhteen, onko kyse himosta naituun naiseen tai naimattomaan naiseen. Raamattu ja esim. 9. ja 10. käsky kieltää himoitsemisen. Siinä on perustelu - ja se kestää.
Kysymys 1560
Selittäisitkö minulle, miten kristityt ovat tulkinneet Jeesuksen olevan Jumala ja miksi esim. Jehovan todistajat hylkäävät tämän käsityksen samoin kuin kolminaisuusopin? Mistä siis nämä kaksi oppia tulevat ja ovatko ne täysin yksiselitteisiä? Tahtoisin saada kunnon selityksen, jotta voin sitten perustella muille uskoni noihin oppeihin.
Osta Biblia tai lue sieltä asiarekisteristä kohta "Kristus". Se on pitkä ja perusteellinen selvitys. Perustelut löytyvät mm. sieltä.
Kysymys 1559
Miten ihmiset voivat elää elämäänsä siten että ajattelevat kaiken olevan vain tässä hetkessä eikä kuoleman jälkeen sitten mitään. Eikä heitä huoleta se että joutuu tilille eletystä elämästä. Että voi elää miten haluaa ja voi heittää aviopuolison romukoppaan kun ei enää naama miellytä ja sen voi vaihtaa nuorempaan jos sattuu rakastumaan. Perusteena se kun se on nykyaikaa ja niin on siten ok ja niin kaikki tekevät. Sitten vaan toivotetaan onnea uuteen suhteeseen, kuten erään julkimon kohdalla radiojuontaja teki. Exän maailma sitten romahtaa ja koko elämä on kaaoksessa . Ei liikuta pettäjää mitenkään kun kerran rakkaus on loppu.Tai mistä sinä heidän tekonsa tietäisit, mutta pistää vaan ihmetyttämään. Niin on lyhytnäköistä ja tyhmää touhua.
Jep. Todistat ajan hengestä sattuvasti. Tosiaan sattuu! Kristityn todistusta rakkaudessa, nöyryydessä, totuudessa tarvitaan enemmän kuin koskaan.
Kysymys 1558
Tässä jokin aikaa sitten aloin pohtimaan jälleen kerran sitä aikanaan kullekin tapahtuvaa kuoleman hetkeä joka välillä mitetityttää ja pelottaa. Vaikka olenkin uskossa. Sitten yksi yö heräsin unesta ja mieleeni tulivat yhtäkkiä sanat "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö ".Loput lauseesta muistinkin sitten itse. En herättyäni ehtinyt edes tuota askarruttavaa asiaa miettiä kun tuon koin. Ihmeellistä :).
Mahtava todistus. Auttoi minuakin! Kiitän.
Kysymys 1557
Mitä voin tehdä muuta kuin rukoilla aikuisten lasteni puolesta, että he tulisivat uskoon ja pelastuisivat? Kun yritän aloittaa keskustelua uskon asioista, huomaan että ei heitä kiinnosta, eivtkä he puhu siihen mitään. Ihan kuin se heistä olisi jotenkin hävettävä asia tai jotenkin utopistista koko juttu, vaikka se pitäisi olla elämän tärkein asia. Sydämeni särkyy kun ajattelen etten näkisi heitä enää tämän elämän jälkeen taivaassa.
Joskus on tosiaankin tärkeämpää puhua "lapsesta Jumalalle" kuin "Jumalasta lapselle". Jatka rukousta!
Jos menneisyydessä on jotain, joka jollain tavalla estää lapsia kuulemasta, mitä puhut/puhutte Jumalasta, se kannattaa tietysti myös selvittää ja tarpeen tullen pyytää/antaa/saada anteeksi .
Kysymys 1556
Mitä tehdä, kun haluaisin uskoa, mutta Raamattu on suoraan sanottuna mielestäni hirveä kirja lukuun ottamatta Jeesuksen joitakin opetuksia ja sanoja. Aina jos yritän Raamattua lukea, niin sieltä ei avaudu yhtään mitään ja ahdistaa vain erittäin paljon. Opetukset Raamatussa ovat mielestäni niin päinvastaisia kuin jotkut opettavat, siis joka puolella melkein vain pelkkää vaatimusta eikä rakkauden Jumalaa kyllä löydy omasta mielestäni. Haluaisin tietää, miten voin tulkita sitä niin pieleen jos ihmisen pitäisi voida lukea raamattua itsekseenkin ja sen kautta tulla uskoon? Sitten kun jotkut muut opettavat Raamattua, niin tuleekin hyvä olo siitä opetuksesta, mutta sitten ajattelen, että onko se opetus edes Raamatun mukaista kun itse tulkitsen asioita ihan eri tavalla? Miten kukaan normaali ihminen voi lukea raamattua ja tulla uskoon, sitä en käsitä..
Kokemuksesi muistuttaa Lutherin kokemusta ennen kääntymystä. Hän kertoo jopa vihanneensa käsitettä "Jumalan vanhurskaus", koska se hänen mielestään vaati häneltä omaa yrittämistä ja "pakertamista" aina täydellisyyteen asti. Sitten hänelle kirkastui evankeliumi! Sen myötä koko Raamattu muuttui ihanaksi kirjaksi. Minusta olisi hyvä, jos Raamatun rinnalla lukisit katekismusta. Hanki Svebilius ja lue sitä myös. Se antaa kootusti ja selvästi lyhyen yhteenvedon koko Raamatun opista. Antoisia ja siunattuja lukuhetkiä!
Kysymys 1555
Ensi vuonna on uskonpuhdistuksen 500-vuotis juhlavuosi.
Milloin uskonpuhdistajat alkoivat vihkiä itse, ohitse paavin, omia pastoreita? Mikä siihen johti, eikö paavi vihkinyt, vai eikö paavin vihkimät kelvanneet? Kumpi osapuoli oli syypää kirkon sirpaloitumiseen, katolinen kirkko isien perinnäissääntöineen ja uusine oppeineen vai uskonpuhdistajat raamattunsa kanssa?
Käsittääkseni ensimmäinen papiksivihkimys tapahtui Wittenbergissä jo vuonna 1525, mutta sitten yritettiin yhä vielä löytää yhteyttä Rooman kanssa ja seuraava vihmikys tapahtui 1535. Paavi ja piispat kieltäytyivät vihkimästä pappeja, jolloin pappeja oli pakko vihkiä itse ja siihen seurakunnalla on jumalallinen oikeus Kristukselta. Ei kukaan ihminen voi lopulta estää Kristusta kutsumasta paimenia kirkkonsa työhön. Näin ollen luterilaiset yrittivät kärsivällisen pitkämielisesti saavuttaa yksimielisyyttä Rooman kanssa, mutta he eivät siinä sitten kuitenkaan onnistuneet. Paavi pyrki moninlaisin hallinnollisin keinoin ja väkivaltaakin apuna käyttäen torjua tai estää uskonpuhdistuksen leviämisen.
Kysymys 1554
Olemme uusioperhe. Ja vaimollani on edellisestä liitosta lapsi. Meillä yhdessä neljä. Tulimme uskoon ja sitten tuli katumus siitä etten ole hänen kanssaan naimisissa. Nyt luettuna enemmän vanhaa testamenttia. Ja huomasin kaikki hirvittävät syntini, mihin olen syyllistynyt. Meillä on useampi kumppani ollut entisestään, mutta hän ensimmäinen kenen kanssa olen naimisissa sekin maistraatissa. Ja nyt luin että avioliittomme on jatkuvaa huoraamista jos jatkamme. Rehellinen mielipiteesi mitä pitäisi tehdä, ilman että se rikkoo mitään.
Saatte
uskoa kaikki menneet syntinne anteeksi. Mennyt on mennyttä eikä sille enää voi mitään. Jumalan armo
peittää syntinne suuren paljouden. Lukekaa 2. Kor. 5:17. Jatkakaa
liitossanne ja eläkää uskollisesti toisianne rakastaen. Hyvä, laupias Jumala teitä ja meitä kaikkia
armahtakoon. 🙂
Kysymys 1553
Raamattu sanoo, että usko on Jumalan teko, mutta uskosta voi silti luopua. Eikö tämä tarkoita sitä, että ihminen TEKEE jotakin ylläpitääkseen uskoa eli pelastustaan = lukee raamattua yms. En oikein käsitä kyseistä asiaa. Olen nimittäin käsittänyt, että uskosta luopumisen ei todellakaan tarvitse olla mitään tietoista Jumalan hylkäämistä, kun Raamatussakin kehoitetaan valvomaan ja olemaan valppaina, ettei Saatana pääse eksyttämään. Ja tärkein, kumpi pitää uskon "elossa", ihminen vai Jumala? Jos ihminen, eikö se ole silloin oma teko? Jos Jumala, miten on mahdollista, että siitä voisi edes haluta luopua?
Samalla tavalla voisi sanoa, että kuten usko myös esim. pelastus on Jumalan teko. Silti kaikki eivät pelastu, koska he torjuvat ja hylkäävät sen pelastuksen, jonka Jeesus valmisti. Ihminen pystyy kyllä hylkäämään uskon, mutta hän ei pysty sitä hankkimaan omien ansioitten avulla. Ihminen osaa pilata kaiken kuten paratiisissa, mutta vain Jumala osaa korjata kaiken. Vastaava pätee yhä.
Kysymys 1552
Minua on pitkään vaivannut kamalasti helvettikysymys. En voi mitenkään sovittaa Raamatun antamaa mielikuvaa Jumalasta ikuiseen piinahelvettiin. Olen tietoinen, että asiasta on myös eri näkemyksiä. Onko annihilaatio-oppi mielestäsi täysin väärä? Tai kysyisin mieluummin, että onko ikuinen piinahelvetti TÄYSIN varmasti ainut oikea opetus? Annihilaatioon uskovat perustelevat mielestäni ihan hyvin näkemyksensä, mutta perus luterilainen kirkko taas jyrää ikuisella helvetillä.. Olenkin miettinyt, että miksi Jeesus ei sitten kärsi ikuisesti helvetissä, jos hän maksoi meille kuuluvan syntivelan ja tuomion? Jos me joudumme ikuiseen helvettiin synneistämme ja Jeesus otti syntimme päällensä, miksi hän ei kärsi ikuista tuomiota?? Asia vaivaa kovasti.. Kiitos jo valmiiksi vastauksesta!
Helvetti
on hirveän kova rangaistus. Mutta niin on hirveän kova se syntikin, joka ansaitsee helvetin. Elikkä
se synti, kun poljetaan maahan Jumalan Pojan sovitusveri ja halveksitaan sen tuomaa iäti kestävää
pelastusta. Raamatussa helvetistä varoittaa eniten juuri Vapahtajamme, Jeesus (jopa 80 kertaa). Hän
tekee sen siksi, että hän tietää olevansa ainut tie helvetistä taivaaseen. Joka uskoo häneen,
hänellä on jo nyt iankaikkinen elämä. Joka hänet hylkää, hän joutuu kadotukseen.
Noita eri näkemyksiä helvetistä ja muusta syntyy aina silloin, kun joku Raamatun totuus halutaan
väkisin vääntää toiseksi. Se ei ole kuitenkaan mahdollista ajatella, että helvetti olisi vain tarua
& pelottelua. Kristinuskossa ei keskeistä kumminkaan ole helvetti, vaan pelastus ja iankaikkinen
elämä Kristuksen tähden. Ja Jeesushan on muuten jo kärsinyt meidän puolestamme helvetin vaivat,
jotta meidän ei tarvitsisi sinne joutua. Luetaan vielä yhdessä Apt.
4:12!
Kysymys 1551
Voinkohan puhtaalla omalla tunnolla ottaa tarvittaessa synnytys kipuihin epiduraali puudutuksen ja ilokaasua? Onko Jumalan tahdon mukaista?
Voit ottaa. Ei mitään ongelmaa.
Kysymys 1550
Miten raamattua voidaan tulkita?
Raamattua kuuluu selittää Raamatulla. Ja rukoillen tarkaten, miten eri kohdat kirkastavat Kristusta.
Kysymys 1549
Kuinka monta evanleliumia raamatussa on ja minkä nimisiä ne ovat?
Neljä: Matteus, Markus, Luukas ja Johannes.
Kysymys 1548
Tuskin kaikki mieleen tulevat syntiset ajatukset johtuu aina ihmisen syntisyydestä. Joihinkin psykiatrisiin häiriöihin liittyy tietynlainen ajatusmaailma. Kaikki pahat ajatukset ei siis välttämättä aina nouse pahasta sydämestä, vaan ne voivat myös olla epäterveen mielen tuotosta. Toisaalta kuka tämän tarkkaan osaa rajata, niin se voi olla veteen piirretty viiva. Mitä ajattelet?
Lue Mark. 7:21-23. Siinä kerrotaan, että kaikki syntiset ajatukset juontavat juurensa sydämen turmeluksesta. Jos siis on kyse todella synnistä eikä esim. väärästä syyllisyydentunnosta. Jälkimmäinen on sairauden seurausta. Tämä ero on pidettävä mielessä, vaikka viime kädessä tietysti kaikki epätäydellinen täällä maailmassa on tuon alkulankeemuksen peruja.
Kysymys 1547
Oon 18 V nuori poika ja oon uskossa, ja mulla on aika paha ongelma nimittäin koen olevani hetero mutta välillä koen jostain syystä hieman vetoa miehiin, ja kerran kun rukoilin että Jumala ottais ne väärät tunteet multa pois ja kun rukoilin niin koin jotenkin ihmeellisen lämpimän ja turvallisentunteen. Mun sisällä. Mutta voinko olla varma että en enää ikinä koe kun naisiin vetoa ja voinko tehdä asialle muuta kun rukoilla?.
Lutherille, joka usein huolestui perin monenlaisista syntisistä ajatuksistansa, annettiin se vanha, koeteltu neuvo, että sinä et voi estää lintuja lentämästä pääsi yli, mutta sinun ei tarvitse sallia, että ne rakentavat pesänsä päähäsi. Se tarkoittaa, että monet synnin himot meitä kiusaavat, mutta Jumala evankeliuminsa kautta pelastaa sinut ja vastaa rukouksiisi. Olet saanut kokea hänen suurta hyvyyttänsä. Kannustakoon se sinua luottamaan yhä enemmän hänen apuunsa myös tulevaisuudessa. Hän on uskollinen. Eikä hän hylkää niitä, jotka hädässänsä pakenevat hänen tykö.
Kysymys 1546
Onko Jeesukseen uskovien synnit joka hetki anteeksiannettu? Siis menneet, nykyiset ja tulevat. Ja jos on, niin mikä virka on sitten synninpäästöllä? Onko se vain vakuutusta jo vallitsevasta olotilasta uskon vahvistamiseksi? Eli onko synninpäästön tehtävä vain muistuttaa, että sinun kaikki syntisi ovat joka hetki anteeksiannetut. Mutta jos näin on, niin miksi esim Lutherin rippikaavassa sanotaan, että "Minä annan sinulle syntisi anteeksi". Jos uskovan synnit ovat aina anteeksiannetut joka tapauksessa, niin miksi sanoa, että annan syntisi (nyt) anteeksi? Miksi kutsua päästöksi jotain, mikä on vain vakuuttamista Jumalan yleisestä armollisuudesta?
Vai onko synninpäästö todellinen päästö, jossa siinä hetkessä Kristukseen turvaava päästetään synnistä? Jos tämä on totta, niin eivätkö synnit olleetkaan anteeksi ennen synninpäästöä?
Voidaan erottaa yleinen ja henkilökohtainen armahdus. Edellinen tapahtui Jeesuksen kuollessa ristillä. Ja jälkimmäinen tapahtuu uskon kautta evankeliumiin ja syntien anteeksiannon julistukseen esim. yksityisessä tai yleisessä ripissä. On tärkeätä ymmärtää, että meidän uskomme ei aikaansaa yleistä armahdusta. Se kun on olemassa jo ennen meidän uskoamme. Jeesus on ristillä ansainnut täydellisen sovituksen. Se on se evankeliumi, jota sinulle nyt kuulutetaan. Sen uskomalla otat henkilökohtaisesti vastaan sen, mitä ristillä Jeesus on puolestasi tehnyt. Eli vähän sama asia, että joku on pankissa maksanut asuntovelkasi, mutta silti sinun pitää käydä henkilökohtaisesti kuittaamassa velkasi maksetuksi.
Kysymys 1545
Eikö ole parasta sanoa, että laki ei ole koskaan pelastustie, vaan pelastustie on alusta loppuun usko Jeesuksen sovitustyöhön. Jos jotain termiä haluaa käyttää, niin eikö voisi esim. sanoa, että laki on alusta loppuun saakka vaikkapa varoitustie. Jos laista tehdään pelastustie, silloin se tarkoittaa että vaaditaan täydellinen Jumalan vaatimusten täyttäminen.
Näin. Ja hyvä muistaa vielä, että usko on tyhjä käsi, joka ottaa vastaan pelastuksen. Tarkkaan ottaen usko ei pelasta vaan uskon kohde eli Jeesus.
Kysymys 1544
Näin maalaisjärjellä ajattelen pelastustie on sekä laki että evankeliumi. On totta, että vanhurskauttamisen kannalta evankeliumi on ainoa pelastustie. Mutta kun otetaan myös pyhitys eli vaellus uskosta vanhurskaana huomioon, niin pyhityksen kannalta laki on evankeliumin lisäksi pelastustie eli lihan mukaan ei voi elää. Jos kerran lain rikkominen voi viedä uudestisyntyneen kadotukseen, niin silloin on itsestäänselvää, että laki myös on pelastustie.
Olet täysin väärässä. Sekoitat lain ja evankeliumin. Armonoppisi on hukassa. Lue Raamattua. Esim. Roomalaiskirje. Ja samalla sinun on hyvä kerrata ja lukea koko Svebiliuksen katekismus. Ajattelet omien sanojesi mukaan "maalaisjärjellä". Pelastuksen asiassa et järjellä pärjää. Se johtaa sinut täydellisesti harhaan. Koska ei evankeliumi ja sen mukainen pelastusoppi ole järkemme mukaista. Eihän se ole "järkevää" ajatella niin, että joku toinen (tässä tapauksessa siis Jeesus) kuolee syntiesi edestä ja armostansa sovittaa syntisi päästäksesi taivaaseen. Pyhitys kuuluu totta totisesti kristillisyyteen, mutta vanhurskauttaminen ei riipu meidän hyvistä teoistamme. Siinä kelpaavat vain ne Kristuksen hyvät teot meidän puolestamme.
Kysymys 1543
Miten perustelet Raamatulla protestanttisen yksin Raamattu periaatteen? Myös yksin Raamattu periaate pitäisi silloin pystyä perustelemaan hyvin yksin Raamatulla.
Vain Raamattu on Jumalan sana. Kaikki muu on sanaa Jumalasta ja parhaimmassa tapauksessa oikeata sellaista. Mutta siis Raamattu yksin on Jumalan sana. Siksi sen rinnalle ei kuulukaan asettaa mitään muuta. Perustelu on yksinkertaisuudessaan tässä.
Kysymys 1542
Onko Jumalan edessä väärin ottaa kummiksi muslimia?
Se on mahdotonta. Kirkkolain mukaan kummin tulee tunnustaa sitä uskoa, johon lapsi kastetaan.
Kysymys 1541
Jos on käynyt meediotilaisuudessa ja ennustajalla, onko ikuisesti kadotettu vai voiko nuo asiat saada anteeksi jos katuu?
Saat uskoa nuo syntisi anteeksi. Palaa kasteesi armoon, jossa me olemme sanoutuneet irti perkeleen töistä ja aivan kaikista hänen menoistansa. Muistan kuulleeni, että kerran jotkut tytöt, jotka olivat uskovina (!) kuitenkin sekaantuneet pimeyden harhoihin, saivat kokea vapauden tunnustaessaan pyhän uskontunnustuksen, jossa itse asiassa huudetaan avuksi Jeesusta, joka on astunut helvettiin ja voi pelastaa sieltä kadotetun ihmisen.
Kysymys 1540
Minua ahdistaa se että uskovalle asetetaan hirmuisesti ehtoja ja kieltoja (jotka ovat itsessään hyviä!!). Se ahdistaa sen takia, että vaikka olen uskossa, elän todella huonoa elämää enkä mitenkään ainakaan tunnu kirkastavan Jeesusta. Ahdistaa, koska tiedän että Jumalan pitäisi saada minussa muutosta aikaan, mutta en koe muuttuneeni mitenkään mitä tulee arkielämään. Tuntuu, ettei arvoni ja mielipiteeni tai ylipäätään mikään ole muuttunut, vaikka raamatussa sanotaan, millaisiauskovat ovat kun heissä on Pyhä Henki. Mikä siis on vialla? En haluaisi olla näin huono ihminen, ja haluaisin että Jumala muuttaisi minua. Jostain syystä mitään muutosta vaan ei tunnu tapahtuvan
On elintärkeätä muistaa, että ehdot ja kiellot, kehotukset taikka käskyt eivät synnytä mitään uutta elämää. Eivät anna voimaa niiden täyttämiseen. Kaikki jää omaksi yrittämiseksi. Tarvitset Raamatun ilmoittamaa todellista evankeliumia, että Jeesus on jo sovittanut syntisi. Ihan kaikki syntisi ja myös syntejä rakastavan luontosi. samoin katumattomuutesi. Hänen veressään saat uskoa olevasi vapaa niistä! Anna sitten Pyhän Hengen kasvattaa sinua. Hiljalleen myös ne Hengen hedelmät kasvavat, vaikka synnittömiksi me emme koskaan tule ja mitä lähemmäksi me pääsemme Jumalaa, sen enemmään meissä näkyy hänen valkeutensa valossa huonoutemme. Tähän ihmeelliseen todellisuuteen saat jäädä. Hae Raamatun sanasta voimaa ja mene usein ehtoolliselle, jossa Jeesus ottaa vastaan ne surkeimmat syntoset eli juuri meidät.
Kysymys 1539
Miten rukoilevaiset toimittavat konfirmaation tai "nuoren kansan ensiripin"? Ainakaan minun vanhan käsikirjan mukaisessa virsikirjan liitteessä ei moista kaavaa ole? Sisältääkö itse konfirmaatiomessu kristinopin kuulustelun?
Olen valinnut vanhan kaavan vanhimmista käytettävissä olevista. Se kuulustelu sisältyy käytävään rippikouluun: sekä ulkoläksyjen että loppukokeen muodossa.
Kysymys 1538
Moi mua oikeesti pelottaaa haluan olla jeesuksen oma ja haluan että siitä tulis mun herra jota voin palvellla. Pelkään kumminkin että oon tehnyt kauheen synnin oon 13v tyttö ja toivom vastausta aina välillä mielessä kuulii herjauksia tai sitse oon vaa mä ite. Mut siis pyysin eilen Jumalalta anteeksi synneistä. Häiritsee vaa ku en tiiä oonko saanu helvetom tuomion ja toivon että vastaatte kiitos
Saat olla Jeesuksen oma. Kasteessa Vapahtaja on ottanut sinut ihan ikiomaksi. Hän antaa sinulle joka armas päivä kaikki sinun syntisi runsain määrin anteeksi. Ei sinulla ole mitään sellaisia syntejä, joiden edestä Jeesus ei olisi kuollut. Evankeliumi kuuluttaa nyt vuorenvarmasti sinulle, että olet vapaa helvetistä ja kaikesta, mikä syyttää omaatuntoasi.
Kysymys 1537
Näyitte verkkosivujenne prusteella viettävän messua pitkänäperjantaina. Mitenkä näin? Kirkollisen perinteen mukaisestihan pitkäperjantai ja hiljainen lauantai ovat ainoat päivät kun messua ei pitäisi toimittaa vaan sen sijaan sanajumalanpalvelus.
Ehtoolliselle tullessamme tulemme Kristuksen ristin äärelle. Hänen maahan asti vuotaneen sovintoveren sekä ristillä runnellun ruumiin tykö. Pitkäperjantaita me vietämme aina, kun kirkossa apostolisen järjestyksen mukaan vietetään vanhan käsikirjan kirkonmenoja. Se sisältää siis ehtoollisen.