Kysymykset


Kysymys 1598

Mitä pitäisi ajatella suitsuttamisesta? Eräs tuttu apostolisesti opettava pastori on mietiskellyt sen käyttöä suurempina kirkollisina juhlapäivinä. Olisihan se tietysti raamatullista, mutta eikö se ole hieman turhan katolilaista?

Vastaus:

Tässä vallitsee tietty vapaus. Jotkut luterilaiset isät käyttivät suitsutusta aikanaan. Jotkut luterilaiset käyttävät sitä yhä. Ei se sinänsä ole väärin tai roomalais-katolista. Mutta usein uusi tapa saattaa kertoa jostain muustakin. Miksi juuri suitsutusta uutena tapana nykyisessä sekavassa tilanteessa? Mihin silläkin lopulta pyritään? Onko sen ohessa muutakin muutosta opetuksen taikka muun liturgisen käytännön suhteen? Näitä kysymyksiä on mietittävä oikean kokonaisuuden saamiseksi.


Kysymys 1597

Miten päästä eroon lihan himoista sexuaallinen halu mikä menee yli jo irstauden puolelle oraalin ja kauhea synnin tunto ja katumus päällä?? ..

Vastaus:

Tarvitset Kristuksen veren sovitusta näistä ja kaikista muistakin synneistä. Voit mennä keskustelemaan asiasta luotettavan pastorin luokse, joka osaa neuvoa sinua Jumalan sanalla.

Ja lisäksi on hyvä muistaa, että Jumala on luonut seksuaalisuuden ja sinänsä siinä ei ole mitään vikaa eikä siitä tarvitse "päästä eroon". Jumalan luoman seksuaalisuuden vääristyminen pornoksi ja muuksi irstailuksi on tietysti väärin. Siitä eroon pääseminen on tosiaan Jumalan hyvä tarkoitus elämääsi.

Avioliitto on tarkoitettu Biblian asiarekisterin mukaan ikään kuin "hämmentämään" haureuden syntiä. Ajatus lienee sama kuin puuroakin "hämmentäessä" (!): se jäähtyy eikä pala pohjaan.


Kysymys 1596

Milloin rippiristi laitetaan kaulaan? Kiitos jo etukäteen. Hyviä kesiä!

Vastaus:

Esim. konfirmaatiopäivänä.


Kysymys 1595

Täytyykö vaimojen olla esim Jumalanpalveluksissa pää peitettynä? Mikä raamatun kanta?

Vastaus:

Ks. kysymykset 44, 183, 248, 294.


Kysymys 1594

Onko tv:n katseleminen synti? Itse en Raamatusta löydä moisesta aiheesta mitään.

Vastaus:

Ei TV sinänsä ole synti. Ei sen katseleminenkaan sinänsä. Mutta se on usein syntiä, mitä sieltä lähetetään. Monesti voi olla parempi, että ei osta koko kapistusta. Jää aikaa kaikelle muulle ja pystyy paremmin vastustamaan kiusausta, kun ei erikseen ole konetta sen toteuttamiseen.


Kysymys 1593

Olen kokenut Pyhyyttä, ja saanut löytää Osan Totuudesta. Tämä tapahtui tajuntaa laajentavien avustuksella, joten tilanne oli "epäluonnollinen". Sen hetken ajan en tuntenut pelkoa, mutta risririitaisuuksien ilmennyttyä tunsin. En saanut Tietoa eläväksi. Aiemmin olin vähän arka ja syyllisyydentuntoinen. Tapahtuman jälkeen olen tuntenut jo pitkän aikaa valtavaa pelkoa nykyisen tilani tähden. Ikuisesta kadotuksesta. Vain harva meistä elää Totuudessa, mutta pelkään ettei minulla ole enää mahdollisuutta pelastua. Puhutaanko Pyhissä kirjoissa toisesta pelastumisesta?

Vastaus:

Kyllä Jeesus on valmis ottamaan tykönsä jokaisen, joka tulee hänen luokseen. Pietari kielsi Herransa ja hylkäsi näin autuutensa. Hän sai palata ja löytää uudelleen armon. Sama ovi on auki sinullekin ja toisille. Ei ole estettä Jumalan puolelta. Saat uskoa varmasti syntisi anteeksi Jeesuksen kalliissa sovintoveressä. Tuo tajuntaa laajentavien aineiden kautta tapahtunut kokemus ei ole Jumalasta. Se on väärä tapa etsiä yhteyttä pyhään Jumalaan. Ainoa tie hänen tykönsä on Jeesus Kristus. Lue Joh. 14:6. Siunausta sinulle!


Kysymys 1592

Miten ratkaistaan tieteen ja uskonnon väitteiden ristiriitoja? Tiedämme tieteen kautta että maapallo ei syntynyt kuten Raamatussa väitetään, tiedämme ettei ihmisiä luotu vaan olemme evoluution tulos, yms.

Vastaus:

Tuota nimenomaan tiede ei tiedä. Makroevoluutiolle ei ole mitään pitäviä todisteita. Keksittyjä kyllä. Luomakunnan on luonut yksin Luojamme. Se on paras ja ainoa selitys myös tieteellisesti.


Kysymys 1591

Raamattu sanoo: "loistakoon teidän valonne ihmisille, että näkisivät hyvät tekonne". Raamattu sanoo myös: "älä soitata torvea edelläsi" ja "jotta hyvä tekosi pysyisi salassa" ja "ei lamppua laiteta vakan alle". Ajattelisin, että Raamatun pointti on, että tee hyvää ja se saa myös näkyä, mutta tee se vaatimattomasti eli älä tee siitä numeroa. Miten itse selittäisit tätä "ristiriitaa"?

Kristitty joutuu siis tasapainoilemaan sen kanssa, että jotain hyvää täytyy näkyä ulospäin ja toisaalta, että ei tee suurta numeroa hyvistä teoistaan. Eli minun nähdäkseni Jeesuksen opetuksen pointti on siinä, että on pidettävä matalaa profiilia omista hyvistä teoistaan. Eli Jeesus tahtoo ihmisiä, jotka ovat vaatimattomia hyväntekijöitä. Tosiasia kumminkin on, että ainoastaan Jeesuksen hyväntekeväisyys Golgatan ristillä riittää pelastuksen perustaksi.

Vastaus:

Joo,
hyvä. Lainaamasi kohdat ovat Matt. 5:16 ja koko jakso
6:2-18. Huomaa erityisesti tuossa ensin mainitussa jakeessa, että
"hyvien tekojen tarkoitus" on Jumalan saama kiitos ja ylistys. Ei siis se meidän kiitoksemme ja kunniamme!


Kysymys 1590

Pitääkö ihmisen uskoa Jeesuksen olevan Jumala, jotta hän voi pelastua? Aina sanotaan, että jos uskoo Jeesuksen olevan Jumalan Poika, joka kuoli ristillä sovittaakseen syntimme, niin pelastuu. Mutta mitä jos ei usko Jeesuksen olevan itse Jumala, voiko pelastua? Eli kysymys ehkä kuuluukin: onko raamatussa selitetty selvästi mitä Jumalan Pojalla tarkoitetaan Jeesuksen tapauksessa?

Vastaus:

Ei voi pelastua ilman uskoa, että Jumala on tosi ihminen ja tosi Jumala. Ihminen hänen täytyi olla voidakseen sovittaa ihmiskunnan synnit. Jumala hänen täytyi olla pystyäkseen sovittamaan kaikkien synnit ja voittamaan perkeleen ja murtamaan helvetin portit. Voit googlettaa "Athanasiuksen uskontunnustus" ja lukea sen! Ja hanki myös Biblia ja lue siitä alusta asiarekisteristä kohta "Kristus" (perusteellinen selvitys).


Kysymys 1589

Minun mielestäni jos aikoo voittaa sieluja Kristukselle, niin ei pitäisi evankelioida, ellei ole varma, että kristinusko on totta. Jos ei ole varma, niin se on epärehellistä evankeliointia. Parempi rehellinen epäilijä kuin epärehellinen uskoja. Eikö niin?

Vastaus:

Miksi ylipäänsä joku haluaisi evankelioida, jos ei ole varma oman uskon totuudellisuudesta? Ehkä joku tekee sitä ryhmäpaineen alla. Mutta tavallisesti pätee se, mistä Raamattu sanoo:

"Sydämen kyllyydestä suu puhuu."

Se pätee myös evankeilointiin.


Kysymys 1588

"Kunnioita (biologista?) isääsi ja äitiäsi."

Koskeeko tämä myös isäpuolia ja äitipuolia? Tuskin samalla painoarvolla kaikista näkökulmista.
Mutta siis ajattelisin, että jos joku on vastaavan tyyppiseen tehtävään asetettu, niin häntä
pitäisi kunnioittaa samansuuntaisesti kuin oikeaa isää ja äitiä.

Toisaalta Raamatussa sanotaan: "kunnioittakaa kaikkia." Ja aina pätee sääntö: "rakasta
lähimmäistäsi niinkuin itseäsi." Eli on toimittama oikeamielisesti kaikkia ihmisiä kohtaan ja
syntiä ei saa tehdä.

Vastaus:

Kyllä
tuo 4. käsky koskee kaikki niitä, jotka on asetettu meidän
"yläpuolellemme". Mutta
kuuliaisuus
ei koskaan voi tai saa mennä niin pitkälle, että tekisi jotain Jumalan sanaa vastaista.

Lue Apt. 5:29 ja tilaa itsellesi Svebiliuksen katekismus ja lue
siitä
4. käskyn selitys.


Kysymys 1587

Voiko ehtoollinen vaikuttaa ihmiseen niin, että hän todella konkreettisesti alkaa muuttua toisenlaiseksi? Olen viime aikoina, itse asiassa vasta parin kuukauden ajan, käynyt usein ehtoollisella. Siihen on tullut "tarve" jota en osaa oikein selittää.

Olen ollut melkein aina arka ja ajoittain lähes täysin kykenemätön tuomaan esille omia ajatuksiani. Tähän ovat vaikuttaneet vielä väkivallan ja huonon kohtelun aiheuttamat ongelmat, joihin hain turhaan apua niin sanotuilta ammattiauttajilta. Menin silloin vain huonompaan kuntoon, ja tuntui ettei ole mitään tietä eteenpäin. Nyt tuntuu, että olen tullut rohkeammaksi ja on helpompi olla ihmisten kanssa niin, että minua ei jyrätä.

Mieleeni on tullut, voiko muutos johtua messussa ja ehtoollisella käymisestä. Kävin ennenkin kirkossa, mutta ehtoollisella en pystynyt käymään. Tunsin itseni niin ulkopuoliseksi kaikessa, etten kyennyt edes siihen.

Voiko Jeesuksen läsnäolo ehtoollisessa vaikuttaa tuolla tavalla? Liittyykö ehtoolliseen tässä minun ajattelussani jotain magiaa tms., mitä pitäisi karttaa? Tietenkään en tiedä, mistä kaikki johtuu, mutta vaikea olla pohtimatta.

Vastaus:

Kyllä tuo kertomuksesi on hyvin uskottava. Saat iloita avusta, jonka Jumala on valmistanut sinulle. Ja entistä parempi, kun se tulee sinulle armonvälineitten (sana, kaste, rippi, ehtoollinen) välityksellä. Kyse ei ole magiasta tms. Vaan Jumalan armosta! Se on kiitoksen aihe.


Kysymys 1586

Maailma on pullollaan erilaisia uskontoja. Raamatun mukaan ihminen, joka ei usko Jeesukseen pelastajanaan, joutuu kadotukseen. Tuomitseeko Jumala siis myös tietämättömyydestä vai voiko jokainen ihminen varmistua elämänsä aikana siitä, että juuri kristinusko on oikea? Jos ei voi, niin silloinhan pelastus on täysin arpapeliä ja riippuu vain siitä, mihin uskontoon ihminen päättää uskovansa tai mihin yhteiskuntaan/perheeseen syntyy. Ja sitten taas joku, joka haluaa löytää totuuden, ei pelastukaan ainoastaan siksi, ettei voi olla varma kristinuskon totuudellisuudesta. Miten tämä ongelma pitäisi nähdä??

Vastaus:

Jeesus antoi lähetyskäskyn: Menkää ja saarnatkaa evankeliumia, jotta ihmiset saavat kuulla pelastuksesta hänen veressään. Se käsky velvoittaa meitä jokaista. Myös täällä kotimaassa. Joka uskoo Jeesukseen, pelastuu. Maailmassa on paljon valheta, joka estää monia ottamasta vastaan totuutta pelastuksesta. Jokainen kuulija voi varmistua Raamatun totuudesta. Lue Joh. 8:31-32.


Kysymys 1585

Pitäisikö lapsi kastaa mahdollisimman pian syntymänsä jälkeen et onko 2kk "liian myöhään"?

Vastaus:

On hyvä kastaa lapsi mahdollisimman pian. Tarkkoja aikamääriä ei ole. Luther puhui kastamisesta kahdeksantena päivänä syntymästä (kuten VT:ssa ympärileikkaus toimitettiin silloin). Itse en ole perheessäni päässyt näin nopeaan toimintaan. Halusimme järjestää kastejuhlaa myös sukulaisille ja ystäville. Myös äidin voimien ja terveyden palautumista odoteltiin. Mutta silti on hyvä kastaa oma lapsi mahdollisimman pian.


Kysymys 1584

Eikö se ole mahdollista, että on olemassa sellainen evoluutioteoria, joka sopii Raamatun luomiskertomukseen? Ei siis nykyinen evoluutioteoria, vaan joku muu hieman samantyyppinen evoluutioteoria, jota ei ole vielä keksitty?

Vastaus:

Mene ja tiedä. Joka tapauksessa Jumala on Luoja ja hän on luonut kaiken. Ja veilä: ns. "mikroevoluutiota" tapahtuu, mutta ei ns. "makroevoluutiota".


Kysymys 1583

Leski ja väärämielinen tuomari (Luuk 18:1-8)

1 Jeesus esitti opetuslapsille vertauksen opettaakseen, että aina tulee rukoilla, koskaan lannistumatta:

2 "Eräässä kaupungissa oli tuomari, joka ei pelännyt Jumalaa eikä piitannut ihmisistä.

3 Samassa kaupungissa eli myös leskivaimo, joka tavan takaa tuli tuomarin luo pyytämään: 'Ratkaise jo asiani, tuomitse riitapuoleni.'

4 Pitkään aikaan tuomari ei suostunut. Sitten hän kuitenkin ajatteli: 'Kaukana siitä, että pelkäisin Jumalaa tai piittaisin ihmisistä,

5 mutta tästä leskestä on minulle vaivaa. Minä autan häntä saamaan oikeuden, muuten hän ennen pitkää repii minulta silmät päästä.'"

6 Herra sanoi: "Huomatkaa: noin ajatteli väärämielinen tuomari.

7 Tottahan sitten Jumala hankkii oikeuden valituilleen, jotka päivin ja öin huutavat häntä avuksi. Hänkö viivyttäisi apuaan?

8 Minä sanon teille: hän hankkii heille oikeuden viipymättä. Mutta kun Ihmisen Poika tulee, löytääkö hän uskoa maan päältä?"

Kun lukee uutisia vainotuista kristityistä ja miten heitä vangitaan vuosiksi tai jopa jopa yli kymmeneksi vuodeksi, niin tämä raamatunkohta koettelee uskoa. Tai ihmisiä jotka vuosikaudet kamppailevat jonkin sairauteen liittyvän asian kanssa. Miten selittäisit sitä?

Vastaus:

Kerrotaan erästä naisesta, joka parikymmentä vuotta rukoili oman miehensä puolesta. "Ja heti Jumala kuuli minua", totesi nainen. Jumalan myllyt jauhaavat joskus hitaasti. Ja hänen kellonsa ne jätättävät meidän mielestämme. Raamatussa on pilvin pimein ihan vastaavia kysymyksiä kuin sinulla. Miksi Jumala on hiljaa eikä vastaa niin nopesti kuin me haluamme? Hänellä on syynsä. Luepa vaikka Jobin kirjaa ja Psalmeja. Ajattele Kristusta, joka oman kamppailunsa aikana rukoili kolmesti: Menköön tämä malja pois - jos se on sinun tahtosi." Ei ollut. Tuli pitkäperjantai. Mutta tuon jälkeen myös pääsiäinen. Loppu hyvin - kaikki hyvin.


Kysymys 1582

Me rukoilemme liian vähän ja sen takia yhteys Jumalaan jää vähäiseksi.

Vastaus:

Välitän hyvän ajatuksesi eteenpäin.


Kysymys 1581

Mikä on oikea tulkinta matteuksen evankeliumissa oleva kertomus isännän palvelijoille uskotuista leiviskäistä (Matt. 25:14-30)? kolmesta palveliasta kaksi hoiti leiviskäänsä niin hyvin että tekivät voittoa kolmas vain palautti sen ilman voittoa se ei kuitenkaan kelvannut eli salliiko jumala rahan tekemisen rahalla jopa keinottelun vai tarkoitetaanko tässä jotain muuta?

Vastaus:

Tämä on vertaus. Ei siinä puhuta kasinotaloudesta. Kyse on siitä, että löytää oman paikkansa Jumalan valtakunnassa ja toimii uskon mukaisesti uskollisesti siinä tehtävässä, jonka on saanut.


Kysymys 1580

Jatkokysymys eri henkilöltä kysymykseen 1569. Askarruttaa synnit joita on tehnyt ennen kristuksen tuntemista omassa sydämmessä ,onko sittenkin paikkani kadotuksessa sillä eihän tehtyä tekemättömäksi saa

Vastaus:

Et saa tehtyä tekemättömäksi. Totta. Mutta saat uskoa anteeksi sen kaiken Jeesuksen tähden. Raamattu lupaa, että Jumala unohtaa. Jos vaikka sinä muistaisit, niin Jumala ei! Siksi hänen maailmassansa ei ole niitä syntejä, jotka olet anteeksi saanut. Kiitä Herraa!


Kysymys 1579

Raamatun lukeminen ei aina vahvista uskoa, vaan myös koettelee sitä. Esim. ajattele tämänhetken
nälänhätää maailmassa ja lue tämä kohta (Matt. 6:25-34):

"25. Sentähden sanon minä teille: älkäät murehtiko henkenne tähden, mitä te syötte ja mitä te juotte, eikä ruumiinne tähden, millä te teitänne verhootte. Eikö henki enempi ole kuin ruoka? ja ruumis parempi kuin vaate?

26. Katsokaat taivaan lintuja, ei he kylvä eikä niitä, ei myös kokoa riiheen, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii heidät. Ettekö te paljoa enempi ole kuin he?

27. Mutta kuka teistä voi surullansa lisätä yhden kyynärän pituudellensa?

28. Ja mitä te surette vaatteista? Katsokaat kukkasia kedolla, kuinka he kasvavat: ei he työtä tee, eikä kehrää.

29. Kuitenkin sanon minä teille, ettei Salomon kaikessa kunniassansa ollut niin vaatetettu kuin yksi heistä.

30. Jos Jumala näin vaatettaa pellon ruohon, joka tänäpänä seisoo ja huomenna pätsiin heitetään, eikö hän paljoa enemmin teidän sitä tee, te vähäuskoiset?

31. Älkäät siis surulliset olko, sanoen: mitä me syömme, taikka mitä me juomme? eli millä me meitämme verhoomme?

32. Sillä kaikkia näitä pakanat etsivät; sillä teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkia näitä tarvitsevan.

33. Vaan etsikäät ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, ja niin kaikki nämät teille annetaan.

34. Älkäät sentähden sureko huomisesta päivästä; sillä huomisella päivällä on suru itsestänsä. Tyytykään kukin päivä surullensa."

Miksi JUMALA sanoo tällaista? Eikö Jeesuksen aikana nälänhätä ollut niin vakavaa? Tai oliko tämä vain erityislupaus apostoleille? Tai joku voisi sanoa, että onko nämä edes Jeesuksen alkuperäisiä sanoja. Kun tämä kohta on Raamatun kaanonissa tänä päivänä, niin eikö Jeesus ollut huolissaan siitä miten hän asian tuolloin muotoili julkisessa opetuksessaan? Tällaisen raamatunkohdan luettuaan joltain saattaa usko mennä pahimmassa tapauksessa. Itse en silti ole uskoani menettänyt. Ajattelen että Jeesuksen opetukset evankeliumeissa ovat suuntaa antavia, eivät ikäänkuin matemaattisia kaavoja, että asiat menevät prikuulleen niin kaikissa tilanteissa.

Vastaus:

Tuossa
Raamatun kohdassa on lupaus, johon uskova saa vedota ja sen voi koetella arkielämässä. Tottakai
maailmassa on paljon puutetta ja nälkää ja janoa. Ei se koskaan poistu täällä ajassa. Sanoohan
Jeesus, että lopun aikana kaikki tällainen kasvaa & yleistyy. Ks. esim. Matt. 24. Mutta sitä
tärkeämpää on uskoa nuo valtan suuret lupaukset. Turvaa niihin. Kerra tästä turvasta myös kaverillesi. Voitte arjen keskellä koetella, vastaako Jumala sanastansa. On se ihan turhaa spekuloida (arvuutella) mitään muuta. Älä epäuskossa kiellä Jumalan Kaikkivaltiutta ja hyvää tahtoa auttaa sinua.


Kysymys 1578

Kun minä olen uskovainen mutta en käy kirkossa koska pidän sen että minä uskon jumalaan salaisuutena eli toisin sanoen salassa

Vastaus:

Mahdoton yhtälö. Usko kohdistuu Kristukseen. Kristus on sen sana, jota kirkossa julistetaan. Hän on se ehtoollisen leipä ja viini, joka kirkossa jaetaan. Hän on koko kirkko ("Kristuksen ruumis"), jota pakenet. Et voi olla uskovainen elämättä kirkon helmassa.


Kysymys 1577

Minua vaivaa rukouksen järjettömyys. Jos kerran on olemassa jumalallinen suunnitelma, niin miksen jättäisi rukousosuutta väliin omine pyyntöineni ja menisi suoraan Jumalan suunnitelmaan ja tanssisi hänen pillinsä mukaan? Eihän välttämättä mitään muuta tarvitse siis Jumalalle sanoa kuin, että tapahtukoon sinun tahtosi, niinkuin Isä meidän rukouksessa sanotaan. Toki koska Jumala on olemassa, niin eipä siinä ole mitään ihmeellistä, jos ihminen haluaa hänelle puhua, kiittää, palvoa, kiukutella, ilmaista tunteita ym.

Vastaus:

Juuri päästääksesi sisälle tuohon Jumalan suunnitelmaan, tarvitset rukousta, jotta ymmärtäisit hänen tahtonsa. Juuri tuo rukous, että hänen tahtonsa tapahtuisi, on niin tärkeätä. Oletko koskaan ollut koettamassa sydämestäsi hyväksyä hänen tahtonsa? Tai ylipäätänsä tiedätkö edes, mikä hänen tahtonsa on? Useimmiten (pikemmin aina) emme tiedä. Sen ymmärtämiseksi ja hyväksyäksemme hänen tahtonsa, meidän kuuluu ahkerasti rukoilla. Tämä on todella vaikea taito! Sitä emme todellakaan opi tuosta vaan. Arkinen kilvoituselämä - siinä meidät koetellaan ja pääsääntöisesti köykäisiksi havaitaan (kuten Raamattu sen ilmaisee).


Kysymys 1576

Luterilaisuus opettaa sidottua ratkaisuvaltaa. Onko siis niin, että ihminen voi pelastua ainoastaan käyttämällä maallista ratkaisuvaltaansa oikein eli lukemalla ja kuuntelemalla evankeliumia ja rukoilemalla ja pyytämällä Jumalalta pelastusta?

Vastaus:

Muista, että Jumala on perustanut maan päälle kirkkonsa. Siellä on pyhä sana ja sakramentit, jotka synnyttävät uskon. Siksi on meidän tehtävämme mennä ja julistaa evankeliumia. Näin usko syntyy kunkin sydämessä. Äitikirkko synnyttää lapsensa, jotka saavat alkunsa sen taivaallisen sanan siemenestä.


Kysymys 1575

Onko Jumala Raamatun mukaan ajaton, iankaikkinen, ajan ulkopuolella? Vai onko niin, että Raamatussa ei missään sanota, että Jumala on ajaton? Onko iankaikkisuus vain päättymätöntä aikaa?

Vastaus:

Kyllä ajan kuluminen kuuluu Jumalan hyviin luomistekoihin, jotka pääsevät täyteen oikeuteensa (ja alkuperäiseen tarkoitukseensa) taivaassa. Iankaikkisuus tarkoittaa, että alku on, mutta ei ole loppua.


Kysymys 1574

Luterilainen yleinen oppi yksin Raamattu periaatteen pohjalta:

1) Pelastus on kokonaan Jumalan työ

2) Jumala tahtoo, että kaikki pelastuisivat

3) Jumala on kaikkivaltias

4) Kaikki eivät pelastu

5) On ihmisen oma syy, jos joutuu kadotukseen

Miten asia voisi muka näin olla? Se ei ole loogisesti mahdollista. Se on sama kuin sanoa, että ympyrä on neliö. Tässä luterilaisen opetuksen logiikassa on niin suuri ongelma, että luterilainen opetus tältä osin ei voi mitenkään pitää paikkaansa. Joko Raamattu ei opeta asiaa tarpeeksi selkeästi (väärä tulkinta) tai Raamatussa on useampi näkemys asiasta (ristiriitaisuus) tai sitten Raamatun tarkoitus ei ole edes antaa järjestelmällistä vastausta asiaan, vaan tuoda vain esille eri näkökulmia.

Ihmisen kadotukseen joutuminen ei loppujen lopuksi ole dogmatiikkaa, vaan Jumalan omakohtainen hylkypäätös, koska ihminen torjui Jumalan pelastusyritykset. Jumala joko riittää pelastukseen tai ei riitä.

Laita tämä kysymys esille please. Tai jos et halua vastata, niin vastaa, että kysymys on liian laaja täällä vastattavaksi. Olisin kuitenkin iloinen esim. 3 lauseen vastauksesta.

Vastaus:

Tavallaan vastaat jo itse kysymykseesi. Ihminen pystyy hylkäämään Jumalan armon ja on siksi kadotukseensa syypää. Evankeliumia hän ei kuitenkaan pysty ottamaan vastaan omin voimin. Raamatun sanan mukaan se on hänelle hullutus. Uskomiseen hän tarvitsee Jumalan armon ja Kaikkivaltiaaan voiman. Muussa tapauksessa hän ei voi vastaanottaa iankaikkisen elämän lahjaa.