Kysymykset


Kysymys 1523

Miten muutun maksimaalisen anteeksiantavaksi sydämeltäni?

Vastaus:

Unohda koko kysymys. Se vahingoittaa sieluasi. Katso Kristukseen ja syvenny hänen rakkauteensa. Sen kautta löydät vastauksen tähän väärään kysymykseesi.


Kysymys 1522

Mitä Bo Giertzin kirja Kalliopohja opettaa pyhityksestä? Mikä on kirjan varsinainen pointti tässä asiassa?

Vastaus:

Liian iso kysymys vastattavaksi tässä. Joka tapauksessa B. Giertz tarkoittaa, että tuo mainittu "kalliopohja" on sydämen (jopa myös kristityn sydämen) pohjasta löytyvä kovuus, josta uskon tietä ja tiellä vaeltaessaan tulee enemmän ja enemmän tietoiseksi. Sitä se pyhitys siis saa aikaiseksi. Sen vuoksi kristitty tulee entistäkin enemmän riippuvaiseksi Kristukseksi ja turvautuu häneen kaikessa.


Kysymys 1521

Toimitetaanko vanhan käsikirjan messut aina kaftaanissa? Entä mikä se musta viitta on, jonka olen joillain papeilla nähnyt?

Vastaus:

Ei toimiteta. Se musta viitta on nimeltään kappa. Sitä käytettiin yleisesti papin kaftaanin lisänä jumalanpalveluksissa. Harvemmin enää.


Kysymys 1520

Tekevätkö rukoilevaiset ristinmerkkiä?

Vastaus:

Toiset tekevät, toiset eivät. Sallittakoon vapaus.

Alkujaan Luther kehotti siunaamaan itsensä pyhällä ristinmerkillä aamuisin ja iltaisin. Se käännettiin jossain vaiheessa "pelkällä käsien ristimisellä". Vähä Katekismuksessa siinä siis luki alun perin toisin.


Kysymys 1519

Eikö oman taivaspaikan havittelu oikeauskoisuuteen pyrkimisellä ole itsekkyyttä parhaimmillaan?

Vastaus:

Jokaisen kuuluu etsiä ja hakea taivaspaikkaansa. Ja siinä samassa muistaa, että sen taivaspaikan on yksin Jeesus verellänsä sinulle ja meille jokaiselle hankkinut. Tämä on oikeaa itsekkyyttä. Kyllä jokaisen kuuluu huolehtia autuudestansa! Jos sitä taas taivaaseen pyrkii ansioillaan (vaikkapa sitten tuolla oikeaoppisuudellansa), niin ei se onnistu. Ei parhaimmallakaan tiedolla päästä sisälle taivaaseen vaan ainoastaan sydämen uskon kautta Jeesukseen. Voi tietysti myös todeta, että aito ja raamatullinen oikeauskoisuus merkitsee juuri sydämen turvautumista Jeesuksen veriansioon.


Kysymys 1518

Onko Maria ikuinen neitsyt?

Vastaus:

Toisten mielestä Maria oli ikuinen neitsyt, toisten mielestä hän oli neitsyt tullessaan raskaaksi ja synnyttäessään. Mutta ei sen jälkeen enää. Lue Matt. 1:24-25.


Kysymys 1517

En keksi muutakaan paikkaa mistä kysyä, joten. Voivatko vanhemmat vaatia suhdetta lapseen tekemisen ja miellyttämisen kautta, eikä aseman (lapseuden) perusteella? Tuntuu erittäin väärältä, epäoikeidenmukaiselta ja raskaalta. Jos ei itse ole aktiivisesti yhteydessä vanhempiin, onko se vastoin neljättä käskyä?

Vastaus:

Minusta tuntuu, että en ehkä pääse ihan sisälle tämän kysymyksen ongelmaan koko laajuudessaan. Mistähän on nyt varsinaisesti kyse? Yleisesti sanoisin, että kyllä nyt ainakin joku käytännön suhde on hyvä olla omaan perheväkeen. Ei kai mikään ihmissuhde toimi muuten kuin näin? Neljännen käskyn selitys vanhassa Vähä Katekismuksessa kuuluu, että "me (siis lähinnä "me lapset") aina pitäisimme heitä (vanhempiamme) silmiemme edessä". Toisissa käännöksissä sama asia ilmaistaan hiukan eri sanoin. Mutta käsittääkseni tuossa on hyvä ja oivallinen vastaus kysymykseesi. (Tietysti jokaisella meillä on oma elämä, jota täytyy elää kiireineen kaikkineen. Mutta uskoisin, että käskyn tarkoitus edellä tuli kumminkin selväksi.)


Kysymys 1516

Mihin rukoilevaisten uskovat, miksi ja mitkä ovat rukoilevaisuuden tärkeimmät ohjeet /säännöt?

Vastaus:

Raamattu. Tärkeintä on uskoa evankeliumi Jeesuksesta, joka on jo ristillä sovittanut sinunkin syntisi.


Kysymys 1515

Sanotaan, että ihmisen kuolemanhetki on määrätty jo ennen ihmisen syntymää. Eli jos joku sairas tyyppi murhaa ihmisen niin se on ollut jo aikojen alusta niin määrätty tapahtuvaksi vai ? Eli siinä tapauksessa tämä murhaaja on vain "toteuttanut" kohtaloaan - omaansa ja toisen vai ?

Entä kun joku tekee itsemurhan. Hän "päättää" itse silloin kuolinhetkensä. Vai onko tämäkin ollut jo aikojen alusta säädetty että näin tämä ihminen tulee tekemään ?

Tai nainen tekee abortin. Ihmisen alku ei saa elää päivääkään...

Vastaus:

Kyllä Jumala tietysti kaikkitietävänä tietää kaiken ennalta. Mutta on eri asia, että maailmassa tapahtuu paljon sellaista jatkuvasti, joka ei ole hänelle mieleen ja joka on vastoin hänen tahtoaan. Sen takia ihminen voi pahuudessansa tehdä tyhjäksi hyvän Jumalan hyvän suunnitelman oman elämänsä suhteen tai toisten kohdalla. Sellaisen hän tuomitsee sanassansa ja kerran viimeisellä tuomiolla.


Kysymys 1514

Eräs sukulaisperhe on kääntynyt vuosia sitten Jehovantodistajiksi. Välit katkesivat silloin meidän puolelta. Onko nyt niin, että emme tapaa heitä enää tämän elämän jälkeen sillä toisella puolella? Se tekee minut tosi surulliseksi.

Onko niin että he eivät siten usko Jeesuksen sovitustyöhön?

Vastaus:

Jehovan todistajat eivät ole kristittyjä. He ovat luopuneet siitä ainoasta autuuttavasta opista, joka on Raamatussa. Jos ihminen ei käänny Kristuksen puoleen (hän on tosi ihminen ja tosi Jumala) ja tule lapsen kaltaiseksi, ei hän koskaan pääse sisälle taivasten valtakuntaan. Niin kauan kuin on armonaikaa tässä ajassa, niin kauan on toivoa ja mahdollisuus kääntyä. Rukoile sukulaistesi puolesta. Ja muista rakastaa heitä!


Kysymys 1513

Kysymys kirjasta Lutherin Sidottu ratkaisuvalta. Mikä on se varsinainen ja tärkein lohdutus, jonka tämä kirja haluaa antaa?

Vastaus:

Pelastus on Jumalan armosta. Kun ihminen tajuaa oman turmeluksensa syvyyden, hän ymmärtää, että jos tuo pelastus olisi vähimmässäkään kiinni hänestä itsestään, ei hänellä olisi mitään mahdollisuuksia. Nyt kun kaikki riippuu Jumalan armosta, pelastus on mahdollinen ja se on juuri siitä syystä varmaa - Kristuksessa.


Kysymys 1512

Onko messun keskeisin tarkoitus siinä, ettei pääse etääntymään Jeesuksen sovituskuolemasta? Eli auttaa pysymään armossa?

Vastaus:

Jo vain!


Kysymys 1511

Sanotaan että synnit saatiin anteeksi Jeesuksen kuolemassa ja sanotaan, että synnit saadaan anteeksi uskomalla. Tässä näyttäisi olevan "ristiriita". Miten selität tämän?

Vastaus:

Ristillä Jeesus on jo sovittanut kaikki syntisi. Uskon kautta sinä omaksut tuon anteeksiannon itsellesi.


Kysymys 1510

Concordia lehden kanta on nyt selvästi, että on hyvä asia erota kirkosta. Ketä tässä nyt pitäisi uskoa kun luterilaisilla on asiasta paljon eri näkymyksiä?

Vastaus:

Sinun pitää rukoillen etsiä Raamatun kantaa. Älä sitoudu ihmisiin ja heidän mielipiteisiinsä. Oma kantani on selvä. Voit lukea siitä enemmän marraskuun Herännäislehden artikkeleista, jotka yllättävän hyvin vastaavat Concordian lehden kirjoitteluun, vaikka alunperin kirjoitin ne ihan irrallaan siitä.


Kysymys 1509

En osaa Raamatun alkukieliä. Onko siis mitään järkeä minun hankkia jokin raamattuohjelma tietokoneelle, jossa suomenkielistä käännöstä voi tutkia alkukielillä?

Vastaus:

Eipä juuri.

On kumminkin monenmoisia erilaisia tietokoneohjelmia, joista joku sopinee sinullekin. 🙂


Kysymys 1508

Minkälaiseen helvettiin rukoleivaiset uskovat? Onko se ikuinen piinahelvetti?

Vastaus:

Se on se kauhea paikka, josta Jeesus sanoo, että siellä on "itku ja hammasten kiristys".


Kysymys 1507

Miten muutun maksimaalisen nöyräksi?

Vastaus:

Et mitenkään. Et tässä ajassa. Nöyrry kumminkin tunnustamaan omat syntisi Jeesukselle. Ja nöyrry uskomaan ne anteeksi ilman että se olisi mitenkään sinusta riippuvaista. Korota Kristuksen työt - ja kiroa omasi pelastuksesi asiassa!


Kysymys 1506

Miksi joidenkin kristittyjen pitää olla vankilassa vuosikausia uskonsa tähden? Miksei Jumala sallisi sitä, että he muodollisesti kieltävät uskonsa ja pääsevät vapaalle ja sitten jatkavat elämäänsä uskossa Jeesukseen. Miksi heidän pitäisi vuosikausia kestää hirvittävää kidutusta? Onko se Kristuksen muodollinen kieltäminen taktisista syistä muka väärin Jumalan silmissä, jossa sillä haluaa välttää esim. 10 vuoden vankeustuomion kurjissa oloissa?

Vastaus:

Tie on kaita. Älä yritä leventää sitä! Jeesus on luvannut voimansa omilleen ja se on ainoa turvamme. Herra meitä auttakoon.


Kysymys 1505

Harrastavatko rukoilevaiset vielä, Vanhan kirkkokäsikirjan mukaisesti, "vaimoin kirkkoon ottamista" eli kirkottamista lapsen syntymän jälkeen?

Vastaus:

Eipä juuri. Kerran olen sellaisessa ollut mukana. Kauan sitten. Ja en silloinkaan virantoimituksessa.


Kysymys 1504

Olen poika ja olen vain isällä joka toinen viikon loppu itken joka päivä isää mutta hän ei halua olla mun kanssa mikä ois tähän neuvoks

Vastaus:

Tietääkö isäsi tämän sydämesi tarpeen ja halun? Kyllä sinulla on täysi syy haluta olla isäsi kanssa. Se on ihan oikein ja tervettä tunne-elämää, mikä sinulla on. Eikä sitä sinun tarvitse tietenkään hävetä. Voisiko joskus isälle kertoa tai kirjoittaa vaikka lyhyen kortin /viestin, että "kaipaan olla kanssasi, tehdä jotain kivaa yhdessä" ja "milloin ja mitä voitaisiin tehdä"? Toivon sydämeni pohjasta, että isäsi heräisi huomaamaan tarpeesi. Ja samalla on minulla suuri tarve todistaa sinulle, että taivaallinen Isäsi ei ikänä jätä sinua yksin. Sinut on kastettu Jeesuksen omaksi ja hän sanoi jo silloin siinä yhteydessä olevansa kanssasi "joka päivä" (lue Matt. 28:20). Myös niinä päivinä, jolloin koet yksinoloa ja yksinäisyyttä. Siunausta ja voimia sinulle.


Kysymys 1503

Missä rukoilevaiset käyvät rippikoulunsa? Onko teillä oma vai teettekö yhteistyötä paikallisseurakutien tai muiden herätysliikkeiden kanssa?

Vastaus:

Meillä on oma rippikoulu. Teemme myös yhteistyötä.


Kysymys 1502

Tuli nyt vaan tällänen mieleen että onko ok eukoilla että sais tyttö ystävän?

Vastaus:

Totta kai. Rukouksessa saa jättää kaikki asiat Jumalan johdatuksen alle.


Kysymys 1501

Voiko samana päivänä käydä useamman kerran ehtoollisessa? Tarkoitan siis tilanteessa, jolloin käy messussa vaikkapa aamulla ja illalla vai onko se ajattelematonta ja syntiä Herran Kristuksen ruumista ja verta vastaan?

Vastaus:

Asetussanoissa on sanat: "niin usein kuin te syötte ja juotte". Ei varmaankaan nyt tarkoiteta "jatkuvasti" tai "kymmenen kertaa joka päivä". Mutta kyse ei ole synnistä, jos ehtoolliselle osallistuu uskossa ja luottamuksessa Herran apuun.


Kysymys 1500

On monia ammatteja, jotka sitovat paljolti viikonloppuisin, esim. hoitotyö ja muut vastaavat lähimmäisten auttamiseen liittyvät ammatit. Miten tulisi suhtautua siihen, kun väistämättä tällöin seurakuntayhteys jää vähemmälle? Ei niin, että tarkoituksena olisi haalia nimenomaan viikonlopputöitä, vaan tuonlaisissa ammateissa se on velvollisuus. Eli miten voisi ylläpitää omaa hengellistä elämää?

Vastaus:

Kyllä joku joutuu nuo työt tekemään. Ei se väärin ole osallistua siihen työhön, mitä oma kutsumus ja lähimmäisen tarve vaativat. Kuitenkin pitää huomioida, että ei paiski liika töitä juuri ja nimenomaan sunnuntaisin. On tärkeää, että pääsee osallistumaan säännöllisesti jumalanpalvelukseen. "Lepopäivä" on myös lepoa, rentoutumista ja nukkumistakin varten. Koeta kumminkin tarkoin huolehtia omakohtaisesta hartaudenharjoituksesta ihan kaikkina päivinä. Niin uskosi ravitaan.


Kysymys 1499

Mitä mun pitäs ajatella tästä kun käytiin koko perheen kanssa kirkossa vielä muutama vuosi sitten suunnilleen joka sunnuntai mutta enää ei olla käyty. Onko vanhemmat luopuneet uskosta vai mitä?

Vastaus:

No, onhan tämä ongelma. Oletko kuullut vanhemmiltasi jotain syytä siihen, miksi he eivät enää käy? Jos sille löytyy painavat syynsä, olisi varmaan tarvetta hakeutua seurakuntaa, jossa voi rauhassa ja levollisesti kuulla Jumalan sanaa ja nauttia ehtoollista. Voisitko kysyä tuota asiaa suoraan vanhemmiltasi? Se voisi olla herättävää heillekin pohtia asiaa avoimesti sinun kanssasi.