Kysymykset
Kysymys 311
saako lestaadiolainen olla ei lestaadiolaisen kanssa?
On hyvä valita uskova puoliso itsellensä. Muita ehtoja ei mainita suoraan Raamatussa. Kannattaa silti miettiä oman elämänsä arvoja hiukan enemmän ja miettiä erilaisia käytännön tilanteita, joissa nämä arvot tulevat esille: Mitä luulet, onko mahdollista löytää "yhteinen sävel" erilaisista taustoista tulevien välillä? Ei se varmaan mahdotontakaan ole, jos sinua ja rakastettuasi yhdistää aito ja elävä usko Jeesukseen. Näitä asioita kannattaa miettiä rukouksessa ja Jumalan johdatusta elämäänsä pyytäen.
Kysymys 310
mitä keinohedelmöitys on?
Keinohedelmöitys tarkoittaa
"KEINOTEKOISTA naisen munasolun HEDELMÖITYSTÄ".
Joissakin vaikeissa tapauksissa se voi auttaa.
Ongelmaksi keinohedelmöitys muodostuu, jos käytetään jonkun vieraan miehen siittiösoluja tai jos tarkoituksella hedelmöitetään useampia munasoluja, joista osa sitten tuhotaan.
Kysymys 309
Onko ulkomailla esimerkiksi muissa pohjoismaissa mitään vastaavanlaista herätysliikettä kuin rukoilevaisuus?
Ei ole (Ruotsin schartaulaisuus on lähellä).
Tietysti sama raamattu ja tunnustus yhdistää kaikkia Pohjoismaiden luterilaisia herätysliikkeitä. Joten siinä mielessä ...
Kysymys 308
Miksi vanhan käsikirjan jumalanpalveluksia on niin harvoin? Eikö niitä voisi olla useammin, koska niissä osallistuja määräkin (ainakin omasta mielestäni)on melko suuri? Haluaisin että kirkossa käynti olisi itselle joka sunnuntainen tapa.
Usein vanhan käsikirjan jumalanpalvelus sovitaan pidettäväksi, kun joku seurakuntalainen esittää tästä toivomuksen oman seurakuntansa kirkkoherralle. Voisitko sinä kysellä tällaista mahdollisuutta oman seurakuntasi kirkkoherralta?
Joskus taas jonakin sunnuntaina järjestetään seurat. Niihin ei aina välttämättä liity jumalanpalvelusmenoja. Jumalanpalveluksena toimii silloin usein juuri nämä seurat.
Ehtoollista ei seuroissa kuitenkaan vietetä.
Kysymys 307
Moi! Mulle on jäänyt vähän epäselväksi, että mitä ihmisille tarkkaanottaen tapahtuu kun kuolee? Koska tulee viimeinen tuomio? Heti kuoleman jälkeenkö, vai myöhemmin? Jos se tulee myöhemmin, niin mitä silloin "väliajalla" tapahtuu? Entäs sitten tämä kiirastulioppi vai mikä nyt onkaan, onko se vain katolilaisten keskuudessa? Mä oon vähän sekasin tän asian kanssa, ja toivoisin pikaista vastausta, kiitos!
Kuolemassa sielu erkaantuu ruumiista. Kuolemassa jokainen ihminen jo tietää iankaikkisen kohtalonsa: onko se vaivan paikka vai ihana taivaan kirkkaus. Viimeisenä tuomiopäivänä ruumis ja sielu jälleen yhdistyvät toisiinsa. Silloin on ihminen jälleen eheä, kokonainen: joko siis sitten helvetissä tai taivaassa. Ihminen ei ole ihminen, sellaisena kuin hänet kerran luotiin, ellei hän ole ruummiillinen ja sielullinen "kokonaisuus". Siksi viimeisellä tuomiolla kaikki nousevat kuolleista ja saavat "takaisin" ruumiinsa. Se lopullinen tuomio julistetaan silloin ja se tuomio koskee siis "kokonaista" ihmistä (ei vaan sielua).
Kiirastulioppi on katolilaisten erityisoppi, jolle ei kyllä löydy raamatusta mitään tukea.
Kysymys 306
Minua on askarruttanut kysymys ihmisestä Jumalan kuvana. Olen ymmärtänyt, että luterilaisen opin mukaan Jumalan kuva ihmisessä tuhoutui *täydellisesti* syntiinlankeemuksen seurauksena. Ihminen ei siis enää ole Jumalan kuva - millään tavoin (!) Sitten kun ihminen tulee kristityksi, hänestä tulee Jumalan kuva? Voisiko tähän saada jotain selvyyttä? Mitä tarkoitetaan Jumalan kuvana olemisella ja miten tämä muutos tapahtuu?
Jumalan kuva turmeltui ihmisessä syntiinlankeemuksen seurauksena. Silti voidaan tietyssä mielessä sanoa, että ihminen yhä vielä on Jumalan kuva (eikä esim. perkeleen kuva). Mutta turmelus on niin syvällä meissä, että se turmelus on turmellut kaiken kuten esim. hehkuva rauta on tulen läpäisemä ja silti se on yhä rautaa. Näin meissäkin "himojen tulet" palavat ja turmelevat kaiken, mutta ei silti tee tyhjäksi koko luomisen ihmettä.
Uskon kautta Jumalan kuva uudistuu meissä sitä kohti, jollaiseksi se meissä tulee olemaan täydellisenä uuden luomisen aamuna.
Kysymys 305
Hei Timo!
Kysymykseni koskee evankeliumia. Olen lukenut saarnaus tapaa "koko maailman autuudesta" niin että kaikki ovat JO autuaita, Golgatalla se tapahtui jo! (Siksi tulisi näin lohduttaa hätäisiä että uskoisivat evankeliumin,eikä jäisi sen esteen taakse että "ei minulta löydy uskoa.") Raamattu puhuu paljon uskosta ettei sitä ilman ole mahdollinen Jumalalle. Onko siis puhuttava näin: Jos uskot olet autuas, ilman uskoa et pelastu.Vai: Olet jo autuas, uudensyntymisesi (kasteesi) perusteella? Onko se uskoa että uskoo kasteensa? Ymmärränkö oikein kun ajattelen kasteen Kristuksen välittäjäksi, siis tulisiko puhua ENNENKAIKKEA Kristuksesta eikä välittäjästä...? ( Ettei luoteta "sokeasti" saatuun kasteeseen "ilman uskoa" eikä toisaalta tehtäisi uskosta omaa ponnistusta).Menikö monimutkaiseksi...?
Kyllä meni aika monimutkaiseksi. Mikähän mahtoi olla varsinainen kysymys? Puhe "koko maailman autuudesta" ei ole suoraan Raamatun kielenkäyttöä. Siksi joutuu tarkkaan miettimään & kysymään, mitä itse kukin sillä tarkoittaa. Tärkeätä on, että evankeliumille ei aseta ennakkoehtoja. Syvimmältään koko maailman autuus on Kristus itse. Hän on Golgatalla valmistanut täydellisen sovituksen. Hänet me otamme vastaa uskon kautta. Tässä on yksinkertainen evankeliumi eli autuuden oppi.
Julistuksessa on hyvä ottaa huomioon laajemmin lain ja evankeliumin eroitus. Suruttomalle, maailmassa elävälle ihmiselle ei varmaankaan kannata ruveta julistamaan ensimmäiseksi evankeliumia, miten hän on (mahdollisesti kastettuna?) jo autuas. Synteinsä tähden huokaavalle tällainen julistus taasen sopii mainiosti.
Kysymys 304
Mistä saa ostaa biblian.?Kaverini olisi kiinnostunut.
Voit tilata sen toimituksestamme (tilaussivu tai p. 02-6376 297).
Kysymys 303
Hei. Olen joskus ollut rukoilevaisten seuroissa ja siellä mieleeni jäi virret.Mikä on oikea sävelmä laulaa esim. Siionin kanteleen virsiä.Itse olin aivan ihmeissäni. Veisuu oli kaunista, en vain tiennyt oikeaa sävelmää.
Lehtemme toimitussihteeriltä voi kysellä nuottipainoksia lauluihin (puh. 02-6376297). Hän toimittaa niitä postiennakollakin.
Koraalikirjoista löytyy sävelmä (lähes) jokaiseen lauluun. Eivätkä ne ole kalliita.
Vanhat virret ovat tosiaankin kauniita. Niitä kannattaa opetella. Tervetuloa myös seuroihin mukaan laulamaan!
Kysymys 302
Haluaisimme tietää, että paljonko on jäseniä rukoilevaisessa herätysliikkeessänne? Tätä emme löytäneet ja se on askarruttanut
mieltämme monet vuodet!
Tähän kysymykseen vastasin edellä (kts. kysymys 300).
Kysymys 301
Miten rukoilevaiset suhtautuvat keinohedelmöitykseen? Omasta mielestäni keinohedelmöitys on väärin. Jos aviopari ei saa lapsia luonnollisella tavalla, niin eikö Jumala siis silloin ole tarkoittanut niin?
Olen kanssasi samaa mieltä.
Joskus voidaan keinohedelmöityksen avulla auttaa avioparia saamaan lapsi, mutta silloin olisi käytettävä puolison omia sukusoluja.
(Keinohedelmöitys ei saisi johtaa "ylimääräisten" hedelmöitettyjen munasolujen varastoihin. Elämää kuuluu kunnioittaa - eikä pakastaa säilytettäväksi pakastearkkuun).
Kysymys 300
Kuinka monta kannattajaa Rukoilevaisuudella on kaiken kaikkiaan?
Vaikea sanoa. Virallisia listoja ei ole.
Kesäseuroissa käy n. 1 000 (eri) sanakuulijaa.
Lehden levikki on pikkuisen päälle 1 000.
Näistä luvuista voi saada jotain suuntaa.
Kysymys 299
Moi! voisitko kertoa miten eri kirkot suhtautuvat eutanasiaan?
Kiitos paljon!
Kirkkojen suhtautuminen on kielteinen. Maallistumisen myötä jotkut kirkot etenkin länsimaissa ovat (tässäkin kysymyksessä) ruvenneet kyselemään enemmän yleistä mielipidettä kuin Raamattua. Siksi on mahdollista, että jossakin kirkkokunnassa "virallinen" kanta on myönteinen.
Kysymys 298
Olen lukiolainen tyttö ja teen esitelmää aiheesta kristinuskon suhtautuminen eutanasiaan. Olisi todella iso apu jos voisit lyhyesti kertoa tästä.
Kristinuskon suhtautuminen aktiiviseen eutanasiaan on ehdottoman kielteinen. Ketään ei saa ehdoin tahdoin tappaa. Sen kieltää 5. käsky.
Kenenkään elintoimintoja ei tarvitse "väkisin" koettaa ylläpitää lähes loputtomiin. Ihmiselle täytyy uskaltaa antaa oikeus kuolla luonnollisesti. Tämä on kuitenkin ihan eri asia kuin tappaa joku ennen aikojaan.
Kysymys 297
Kummitätini kanssa lauloimme vuosikausia iltaisin virttä "Me sinua Kriste kiitämme o rakas Vapahtajamme .... nyt aamen aamen päätökses enkelit suojelukseks'". Kummitätini on jo kuollut, mutta virsi on mielessäni ja haluaisin tietää mistä voisi löytyä siihen sanat. Melodia on selkeästi mielessäni. Onkohan kyse edes oikeasta virrestä vai onko se itse keksitty.
Virsi on vanhan virsikirjan virsi numero 372. Alla on sanat.
Sävelmä löytyy LSRY:n julkaisemasta koraalikirjasta, jos tarvetta on.
372.Me sinua, Kriste, kiitämme, O rakas Vapahtajamme! Kuin tänäpän' meit' suojelit, Kautt' enkeleittes varjelit.
2. Me panem' maata vuoteellem', Ja hartaast' sinua rukoilem' Ann' anteeks' kaikk', kuin rikott' on, Meit' saata Isäs suosioon.
3. Ann' enkelis oll' vartijanam', Ja karkottaa pois vainoojam', Kuin vahingoittaa pyytelee, O Herra, meitä varjele.
4. Tulen ja veden vaarasta, Ja kaikest' pahast' pelasta; Sinun nimees me turvaamme, Ja itsem' haltuus annamme.
5. Meitä verelläs lunastit, Ja lapsikses' meit' omistit, Sinull' eläm' ja kuolemme, Ja omas aina olemme.
6. Nyt amen, amen, päätökseks', Suo enkelis suojelukseks'; Me maata lepoon menemme, Jeesuksen nimeen nukumme.
Kysymys 296
Mitä sana Rukoilevaisuus merkitsee?
Rukoilevaisuus viittaa rukouksen keskeiseen merkitykseen niin kristinuskossa yleensä kuin rukoilevaisuudessa erityisesti.
Herätystä alettiin kutsua rukoilevaisuudeksi, koska heränneet kristityt rukoilivat paljon ja yleensä polviltaan. Tämä tapa rukoilla on yhä tänään käytössä rukoilevaisuudessa. Siitä se nimi.
Kysymys 295
Tekeekö Biblia (1776) tutkimusten perusteella enemmän oikeutta alkukielelle?
Biblian käännösratkaisut seuraavat uskonpuhdistajan M. Lutherin käännösratkaisuja. Tekstiuskollisuudessa on Biblian käännöksen voima. Uusimmassa käännöksessä tulee väkisin läpi liberaalien teologien omia käsityksiä ja tulkintoja.
Kysymys 294
Kysymyksissä (kysymys 248) on käsitelty ulkonaisiakin asioita. Pään peittäminen...värjäys ym. Raamattu puhuu kylläkin näköjään suoraan vaimojen pään peittämisestä uskovien kokoontuessa. Eihän silloin tarvitse niinkään katsoa tunnustuskirjojen tms. "tulkintaan", vaikka asia onkin ulkonainen...? Kysehän on Jumalan kunnioittamisesta, ei kuitenkaan lain teosta. Ottaen huomioon myös Raamatun kohdat elämän koreilusta kyllä siihen taitaa hiusten luonnoton värjääminenkin liittyä. Tällaisista puhuttaessa korostan : ei lain vaatimuksina vaan Jumalan rakkaudesta vuotavina, mikä Raamatun sanomaan sisälle sopii.
Halusin aikaisemmassa vastauksessa suurella mielihyvällä viitata Tunnustuskirjojen näkemykseen. Minusta se on hyvä tiedostaa sekä huomioida tarkkaan näiden po. asioiden käsittelyssä. Vallitkoon silti kristityn vapaus. Sitähän luterilaiset isätkin opettivat ja tarkoittivat.
Hiusten värjäyksestä raamattu ei puhu suoraan. Siksi on viisasta jättää oma kanta (taka)lukkoon lyömättä. Siten ymmärrän kysyjän tarkoituksen hänen korostaessaan, että elämän koreiluun "TAITAA hiusten luonnoton värjääminenkin liittyä". Varmoja emme kaiketi voi olla. Paljon riippuu sydämen asenteesta.
Kysymys 293
Minut on pyydetty sylikummiksi parin päivän kuluttua ja en ole ikinä aiemmin (paitsi kun minut itseni on kastettu)ollut ristiäisissä. Eli mitä perinteitä ristiäisiin kuuluu? Mitä sylikummi tekee ristiäisissä, muuta kuin lupautuu kummiksi ja pitää lasta koko/osan(?) seremoniasta, paitsi tietenkin kun pappi kastaa lapsen pään? Tilaisuus pidetään vanhempien kotona minne pappi on kutsuttu. Kysyykö pappi kummeilta jotain vai ilmoitetaanko heidän nimet vain?
Kuka tuo perinteisesti mitäkin lahjoja? Sylikummi tuo ristiäisissä käsitykseni mukaan kummilusikan? Mites kastemalja, valokuva kehykset, raamattu ym. perinteet, ostetaanko ristiäisiin vai myöhemmin(milloin mitäkin: ristiäiset, 1v., 2v.,...)? En tiedä onko kummeja useampiakin, mutta ajattelin itse sylikummina ostaa ristiäisiin hopeisen kummilusikan ja kummikirjan. Entäs kukat? Millaisia kukkia ostetaan ja onko niihinkin perinne, että kuka tuo ja mitä vai viekö kaikki halukkaat vain jotain (vaaleita ja valkoisia)kukkia? Voiko muunkin värisiä kukkia ostaa? Valkoiset ja vaaleat luultavasti ainoita mitä valokuvissa esillä, mutta voiko äidille ostaa hänen lempikukkia myös esim. tumman punaisia ruusuja?
ps. tietenkin kaikkea voi ostaa ja ajat muuttuu, mutta perinteistä olisi hyvä tietää jotain ja turvallisinta noudattaa
Yleensä pappi käy kastekaavan läpi vanhempien ja kummien kanssa ennen kastehetken alkua. Siinä hän lyhyesti selostaa, kuinka ja mitä hän tulee tekemään ja mitä vanhemmilta, kummeilta + muilta odotetaan. Ei mitään ihmeellistä, mutta saat kaiken tarpeellisen tiedon kastekaavasta tässä yhteydessä. Koska kukin pappi saattaa valita jonkun verran eri vaihtoehtoja, ei minun varmaan kannata tässä käydä kaavaa sen enempää läpi. Joka tapauksessa siunausta sinulle kummin tehtävään! Tärkeintä on rukoilla lapsen puolesta ja auttaa vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa. Oikein hyvä on muistaa lasta merkkipäivinä. Kummilusikoiden jms lisäksi kannattaa jossain vaiheessa ostaa lapselle ikioma lastenraamattu tai muita helppoja raamattuaiheisia kuvakirjoja. (Jotkut ostavat pikkuisen ristin kastetta varten ja sitten isomman konfirmaation yhteydessä. Vallitkoon tässä kumminkin vapaus.) Yleensä kukat ja muut sellaiset hoituu vanhempien puolesta. Mutta tottakai heidän kanssaan voi keskustella, jos itse haluaisi ostaa jotakin suuren päivän kunniaksi tai muistoksi. Mielestäni äidin lempikukat ovat ihan hyvä ostos. Kastemaljan vieressä voisi olla raamattu, liina ja kynttilä. Myös kukkia, tottakai. Valkoiset viittaavat kasteen lahjaan puhtauteen ja syntien anteeksiantoon. Ja tumman punaisia ruusuja voi käyttää, mutta ehkä harvemmin. Jos niitä ostaa esim. viisi, ne viittavat Kristuksen viiteen haavaan, jotka pyhittävät kasteveden Kristuksen veren ansiolla. Ei huono ajatus sekään!
Kysymys 292
Moi! Mistä lähtien rukoilevaiset ovat viettäneet kesäseuroja, toisin sanoen minä vuonna on ollut ensimmäiset kesäseurat?
Rukoilevaisten kesäseurat jatkavat Herännäisjuhlien perinnettä. Niitä on pidetty hyvin varhaisesta alkaen.
Varsinainen kesäseuraperinne alkoi - muistaakseni - 1985 Porissa Teljän seurakunnassa.
Kysymys 291
Timo, olet väärässä helluntailaisten,ym. vapaiden suuntien suhteen. He opettavat pelastusta ainoastaan armosta, yksin uskon kautta, jonka Jumala vain voi vaikuttaa. Esim. Room.3:21-24, 10:4, 11:6, Gal.2:16, 6:15 ym. Siihen ei tarvita minkäänlaista ihmisen suorittamaa toimitusta ikäänkuin välikätenä, kuten te opetatte, ei esim. kasteen sakramenttia.
Ja sitten toivon suoraan kysymykseeni yhtä selväsanaista vastausta: Onko vaimonsa ja lapsensa toisen naisen tähden hyljännyt ja eronnut miespappi kuitenkin kelvollisempi jakamaan ehtoollista,(kuten te annatte ymmärtää)kuin naispappi.Onko huoruuden synti mukamas pienempi rike ja millä perusteilla? Lue vielä Malakian kirjan luvusta 2 jakeet 13-16.Siunaavin terv. Armosta pelastettu helluntailainen
Kiva, kun kirjoitat Jumalan armon suuruudesta ja riittävyydestä. Pientä ristiriitaa näen kyllä siinä, mitä kirjoitat heti perään kasteen sakramentista ... Jos pieni lapsi ei tarvitse kastetta, hän pelastuu sellaisenaan (lapsen periturmelus pääsääntöisesti kielletään helluntailaisuudessa). Silloin ei ole ratkaisevinta Jumalan armo, joka tulee lapsen osaksi kasteessa vaan ihmisen oma, luontainen ja myötäsyntyinen hyvyys ja puhtaus. Kukaan ei usko Herraan, jollei Pyhä Henki saa uskoa vaikuttaa. Ja lapsen kohdalla Pyhä Henki vaikuttaa uskon kasteen kautta, ilman omia ansioita lapsen puolelta. Siksi kaste ei ole ihmisteko, mutta helluntailaisuudessa siitä tulee useimmiten sellainen, koska kaste on "uskovan ensimmäinen kuuliaisuuden teko Jumalalle". Joten kun kysymyksessä oikein korostetaan Jumalan armoa sekä uskon lahjaa, se sama pätee myös lapsen kohdalla. Juuri siksi lapsi siis tarvitsee kastetta; sen kautta hänelle lahjoitetaan tämä kaikki: Jumalan armo ja usko.
Ja sitten siihen toiseen kysymykseen:
Ei vaimonsa ja lapsensa hylännyt miespappi ole "kelvollisempi" jakamaan ehtoollista. Kuka yleensä olisi kelvollinen jakamaan Herran ruumiin ja veren sakramentin? Ei kukaan! Siksi Jumala armossaan on säätänyt apostolit eli papit toimittamaan tämän sakramentin. Pappeutta sitovat Raamatun ohjeet (1.Kor.14:34ss sekä 1.Tim.2:11ss; ks. tarkempaa selitystä kirjasesta "Vanhan käsikirjan mukainen jp. Pieni opas". Naispapppeus on Jumalan sanan valossa väärä, täysin mitätön. Sellaista virkaa ei syvimmältään ole edes olemassa. Siksi ei naispapin toimittama ehtoollinen ole varsinainen ehtoollinen (huolimatta kirkon uskotteluista). Tässä on ongelman ydin. Ja tuollainen miespappi, joka on hylännyt vaimonsa ja lapsensa ja mennyt toisen naisen kanssa yhteen, pitäisi erottaa virastansa (jollei hän taivu katumukseen ja parannukseen ja palaa vaimonsa luokse).
Kysymys 290
Raamatussa kastettiin vain uskoon tulleet ihmiset.
Missä kohdin Raamatussa mainitaan sylilasten kaste/valelu?
Tärkein lapsikasteen perustelu on kasteen hengellinen merkitys. Kaste on periturmeluksen turmelemalle lapselle välttämätön. Se on perusteena kaikkein vakuuttavin. Sitten tulee tietysti myös ne tutut kohdat "perhekuntien kasteista" (Apt.) tai (kahdeksan päivän ikäisenä toimitettu) "ympärileikkaus" kasteen esikuvana (Kol. 2:11-12) tai myös koko kansan kaste "Mooses-pelastajaan" (1. Kor. 10:2) jne. Hanki jostain käsiisi Matti Väisäsen kirja Kaste Raamatussa ja lue siitä lisää.
Kysymys 289
Pitääkö seurustelusuhteen "aloittaja" olla miespuolinen, ainakin raamatussa useimmiten näyttäisi olevan mies?
Ei tarvitse. Meitä ihmisiä on moneksi. Lue ihan mielenkiinnosta Ruutin kirja. Siinä aloite taitaa tulla naisväen järjestelystä! Eikä se huonosti päättynyt. Joten siitäkin voi ottaa oppia ...
Kysymys 288
voisitko auttaa vastaamaalla pariin kysymykseen.. olen aivan hukassa! ensinnäkin mitkä ovat uskomisen keskeisimmät asiat taivaaseen pääsyn kannalta?? esim.. onko hiusten värjäyksessä jotai pahaa? ja onko seurustelu ei-uskovaisen kanssa oikeen? miten määrittelet epäuskovaisen ja uskovaisen tänä päivänä? kun tuntuu että meitä uskovaisiakin on nii moneksi..
Keskeisin asia on sydämen usko Jeesukseen, häneen turvautuminen omana henkilökohtaisena Vapahtajanaan. Sitten on tärkeätä, että tämä usko saa "vahvistusta armosta" (Hebr. 13:9), Jumalan sanan kuulemisesta ja lukemisesta sekä uskovien yhteydestä. Erityisen tärkeänä pidän ehtoollisen viettoa.
Uskova on sellainen, joka uskoo näin. Tämä usko näkyy tietysti sitten myös elämässäkin Jumalan tahdon mukaan vaeltamisena.
Hiusten värjäyksessä ei nyt niin mitään pahaa ole. Toivottavasti vain päänahka kestää! Seurustelua jonkun ei-uskovaisen kanssa en ikinä suosittele.
Kysymys 287
Apokryyfikirjojen uusi suomennos on Raija Sollamon johdolla työn alla ja valmistunee ensi vuoden loppuun mennessä. Sollamohan on näitä liberaaliteologeja! Miksiköhän he sitä nyt kääntävät? Ollaanko käännökseen tunkemassa liberaaliteologien hapatusta tms? Miksi Apokryyfikirjoja ei ole vuoden 1992 Raamatun käännöksessä? Ei ollut kyllä vuoden 1938/1932 kännöksessäkään.Meidän rukoilevaisten Bibliassahan ne ovat.Ruotsinkielisessä Raamatussa , jota luen Biblian rinnalla apokryyfikirjat ovat.
Johanneksen Ilmestyskirjan 1.luvussa tai sen viitteessä viitataan Tobiaan kirjaan ( Tob. 12:15) Joutuu sitten lukija menemään kirjastoon kun ei ole Tobiasta Raamatussaan, paitsi jos lukee Bibliaa. Suomalainen Raamattu on tavattoman köyhä viitteistään ja selityksistään! Miksi? Raamatusta voi tulla hyvillä viitteillä ja selityksillääm vieläkin tavoitellumpi ja luetumpi Suomessa mitä se ikinä on ollut!
Lopun aikojen Uutta taivasta ja maata käsitelleissä Raamatun viitteissä 2 Piet.3:13, mainitaan ja lisäksi Hes 65:17 ja 66:22. Mutta eihän Hesekielissä ole näin montaa lukua?
Painovirhekö?
Siunattua Joulujuhlaa kaikille rukoilevaisliikkeen ihmisille
Paljon kysymyksiä, joihin en taida osata oikein kunnolla vastata (vaikka haluttaisikin).
Apokryfikirjat ovat hyödyllistä luettavaa (Luther). Hyvä, kun ne nyt käännetään. Toivottavasti ne käännettäisiin hyvin. Vuoden 92 raamatunkäännös oli epäonnistunut.
Nuo alaviitteet 2.Piet.3:13 kohdalla tarkoittavat Jesajan kirjaa (ei Hesekieliä).