Kysymykset
Kysymys 398
Missä kohdin Raamattu sitten antaa oikeuden syyttömän aviopuolison avioitua uudelleen edellisen aviopuolison vielä eläessä?
Lue esim. Matt. 19:9 ja vrt. 1. Kor. 7:15.
Kysymys 397
Vanhurskauttamisopista
Onko siis niin, että sinä silmänräpäyksenä, jona turvautuu Jumalan armoon Kristuksessa on taivaskelpoinen, vaikka olisi kaulaa myöten synnin suossa (esim. rikkonut karkeasti kaikki käskyt)?
Vai onko ensin tultava tuolla tavoin tuomionkestäväksi, mutta entäpä sitten parannus ns. kuolemaan johtavista teoista (esim. esiaviollinen seksi, karkea epäjumalanpalvonta, juoppous jne.), olenko vasta sitten pelastettu kun pääsen niistä eroon? Mutta eikö ole niin, että täydellistä parannusta ei kuitenkaan synny ja siksi laki sanoo harmaalle kivelle asti: "ET KELPAA!"
Eli siis näin: taivaskelpoiseksi tulee kun turvaa Jeesukseen ja taivaskelpoisena sitten kamppaillaan synnin kanssa. En siis joudu kadotukseen, jos turvaan jatkuvasti Jumalan armoon Kristuksessa riippumatta siitä kuinka suurien syntien kanssa kamppailen? Eli loppujen lopuksi tuloksena on tämä: Laki sanoo meille aina EI ja evankeliumi aina KYLLÄ OLET TAIVASKELPOINEN. Eli tarttuu siis evankeliumiin kun on kysymys taivaskelpoisuudesta ja sanoo laille: "Häivy tiehesi rappio-olio, sinusta ei ole tässä asiassa apua." Jos taas on kysymys arkielämästä ja lähimmäisen palvelemisesta sekä lihan hillitsemisestä, niin silloin sanomme laille: "Käy tänne, tule toki pöytään, syö ja juo ja viihdy kanssamme."
Vai miten ne näreet on?
Kyllä olet evankeliumin armoa omistamassa. Usko Jeesuksen veren kautta syntisi anteeksi. Se on autuutta. Ja tämä ennen kuin me voimme mitään muuttaa elämässämme! Opetellaan yhdessä elämään armosta runsain määrin päivittäin. Siitä kristitty saa voiman arkisessa taistelussa syntejä, maailmaa ja perkelettä vastaan. "Tässä merkissä (ristissä) voitat!"
Kysymys 396
Olen toistamiseen hyljätty( miesystävieni taholta)naisihminen jo eläkkeellä.Tämä raastaa minua syvältä-olen masentunut. Molemmissa tapauksissa uudet naiset ovat olleet vuosikymmeniä nuorempia. Miksi Raamatussa sanotaan, että ihmisen ei ole hyvä olla yksin- tiedän ja tunnen sen, että ei olekaan.Miksi kaikki eivät saa tuntea RAKKAUTTA ja osoittaa sitä? Miten saan tukahdutettua rakkauden.Lääkkeilläkö tunne-elämä tukahdutetaan?
Juhlapyhät ja kesä ovat minulle lähes kestämättömiä. Kuka nyt yksinäistä ja hylättyä haluaa seuraansa -siis perhetutut.Ei ulkomuotoni ole "hassumpi" on sanottu. osaan käyttäytyä.
En jaksa rukoillakaan-olen katkeroitunut. Täytyykö vaan rukoilla kuolemaa. En koi saavani oman seurakunnan työntekijöiltä apua ei. Miten jaksan??
Miehet ovat usein vastuuttomia. Se koskee ja tekee kipeätä. On varmaan silti hyvä, jos jaksaisi pohtia tällaisen äärimmäisen tärkeän ihmissuhteen kehitystä ja eroon johtaneita syitä. On takuulla vaikeata käydä läpi näitä ajatuksia yksin. Oliskohan sinulla joku ystävä tai sielunhoitaja, jonka kanssa jutella ja keskustella avoimesti? Jos seurakunnassa ei ole ketään, kenties naapuriseurakunnassa? Tärkeintä olisi saada jutella avoimesti ja tuoda esiin sitä katkeruuttakin. Itkeäkin saa. Ei kannata pohtia liikaa tulevaisuutta tämän päivän tunteista käsin. Se näyttäisi varmasti liian synkältä. Huominen päivä voi olla jo (pikkuisen) helpompi ja vähitellen elämänhalu kasvaa. Tällä päivällä on nyt omat suuret surunsa, huomisella voi olla muutakin annettavaa ... Jos ei jaksa rukoilla, ei tarvitse. Jumala kantaa silti. Hänelle voi sitten vaikka sydämen heikkoudessa ja pimeydessä vaikka vaan huokailla. Kyllä hän ymmärtää sydämen ajatuksetkin. Jos jaksat, olisi hyvä olla sellaisten ystävien ja tuttujen parissa, jotka hyväksyvät sinut sellaisenaan. Ulkopuoliset eivät voi muuttaa menneisyyttäsi tai laittaa ehtoja, millainen sinun ehkä olisi pitänyt olla siinä ja siinä tilanteessa. Et sinäkään koskaan pysty muuttamaan menneisyyttä. Mutta voit laskea sen Jumalan käsiin ja pyytää häntä muuttamaan ja antamaan anteeksi jopa niillekin, jotka ovat rikkoneet sinua vastaan. Toivon, että hakeutuisit juttusille jonkun kanssa ja etsisit luotettavia ystäviä. Se antaisi lisäapua tilanteesi.
Kysymys 395
Paljonko uudestisyntyneellä tahdolla on `rahkeita` toimia omasta takaa?
Parhaimmillaan uusi ihminen on silloin, kun hän voi sanoa samat sanat kuin Paavali.Lue Gal. 2:20. Kristitty elää Kristuksessa. Kristus vaikuttaa kristityssä, toimii hänessä ja elää hänessä. Jos näin on meidän elämässä, silloin ei meillä ole enää mitään omasta takaa.
Kysymys 394
Vastasit aikoinaan hyvin toisen vanhempani sairaalassaolo- ja hoitamiskysymykseen (tuupertui jäälle jne). Kiitos asiallisesta vastauksestasi! Hän asui pikkukaupungissa ja me 5 sisarusta totesimme että hän sai hyvää yksilöllistä hoitoa ja hänestä välitettiin sairaalassa, vaikka hän oli kuin kasvi viimeisen vuoden. Hän kuoli sitten uskossa (oli ollut uskossa 70 v) ja hautajaiset olivat toukokuussa. Olin etukäteen ahdistunut kun ikävöin ja surin, mutta hautajaiset olivatkin valoisa tilaisuus, missä ystäväpappi totesi kesän nyt alkavan täällä mutta omaiseni pääsi ikuiseen kesään. Olimme panostaneet muistotilaisuuteen lapsenlapsista lähtien kun omaisemme oli niin tärkeä meille. Veljeni ovat pappeja mutteivat jaksaneet haudata mikä ihmetyttää tuttuja. Vielä: työtovereistani en ollut "tarpeeksi surullinen" kun omaiseni kuoli. Olin kyllä puhunut asiasta mutten itkenyt "tarpeeksi". Tämä vaikeuttaa suhdettani heihin.
Joskus ihminen suree niin paljon ja syvästi, että hän ei tunnu surevan lainkaan. Surutyö ei pääse ehkä edes alkuun tai se jää puolitiehen. Silloin "ulkoa päin" katseltaessa ja arvioitaessa asiaa vain pintapuolisesti, voidaan päätyä vääriin arvioihin. Jonkun työtoverin on mahdoton määritellä, mikä on "tarpeeksi surullinen". Ihmiset ovat erilaisia. Toiset surevat itkien, toiset taas syvällä sisimmässään murehtien. Erot ovat isoja, yksilöllisiä. Ymmärrän, jos on vaikeata suhtautua ihmisiin, jotka vaativat tietynlaista käytöstä oman mielensä mukaan. Heitäkin voi yrittää ymmärtää ja rakastaa. Ehkä he joskus näkevät tilanteen toisesta näkökulmasta ja oppivat jotain surutyöstä enemmän. Toivotan voimia elämääsi ja työniloa kaikesta huolimatta!
Kysymys 393
Jos elää avoliitossa ja on lapsia ja haluaisi mennä naimisiin, mutta mies ei suostu (ainakaan toistaiseksi), niin mitä pitäisi tehdä? Onko ikuisuutta ajatellen kohtalokasta, jos elää avoliitossa katuen samalla tätä syntiä ja toivoen, että mies suostuisi avioon. `Avoero` tuottaisi lapsille harmia (vaikkei välttämättä paljon kun isohkoja ovat). Onko tässä kyseessä ikuiseen kuolemaan johtava synti, josta on aivan välttämättä tehtävä parannus eli tehtävä miehelle peli selväksi: joko avioon tai sitten `avoero`?
Vaikea elämäntilanne tosiaan. Joskus synti vie meidät melkoseen ongelmavyyhtiin, josta selviäminen käy varsin työlääksi. Selvää on, että tällaisessa tapauksessa on pyrittävä solmimaan pyhä ja kristillinen avioliitto. Kannattaa rukoilla Jumalan apua ennen kuin ryhtyy keskustelemaan asiasta miehensä kanssa. Jumala on sydänten tuntija sekä myös sydänten kääntäjä. Hän voi kääntää miehen ajatukset suopeiksi vaimolle. Jos avoliitossa ei olisi lapsia, olisi mahdollista asettaa valintatilanne "joko - tai". Lapsille olisi varmaan yleisesti ottaen hyvä, jos heillä olisi sekä isä että äiti. Molempia tarvitaan. Jossain vaiheessa sitä varmaan joutuu miettimään sitäkin, millaisen mallin lapsillensa antaa, jos elää avosuhteessa. Seuraavatko he vanhempiensa jälkiä myöhemmin? Minusta olisi suuri voitto ja ihana asia, jos hyvässä yhteisymmärryksessä voitaisiin päätyä avioliittoon. Siihen pitää pyrkiä tosissaan ja tarvittaessa useammin kuin kerran. Tuntuisi erikoiselta, jos mies ei rakastamaan vaimoa kuulisi tämän asian tiimoilta. Millaista asennetta avioliittoon ja omaan puolisoon kuvastaa tilanne, jossa mies pitäytyy avosuhteessa, vaikka hän on tullut jo isäksi ja sitoutunut elämään lasten sekä vaimonsa tukena? Tilanne on vaikea. Pyydä tähän asiaan myös esirukousta uskonystäviltä.
Kysymys 392
Olen jo monena yönä nähnyt unta että olen jossain aluksessa ja lähden sieltä etsimään miesystävääni ja minua tulee vastaan iso mies joka kieltää minua menemästä miesystäväni luokse.minä kuitenkin menen ja kun tulen takaisin lähtö paikkaani tämä samainen iso mies sanoo että enkö minä sanonut että sinulla ei ole mitään asiaa miesystäväsi luokse ja uhkaa minua aseella lähden juoksemaan karkuun tämä mies kannoillani ja lopulta mies saa minut kiinni ja tappaa minut. siinä vaiheessa herään omaan huutooni! ja haluaisin tietää mitä tämä uni tarkoittaa??
Unien selitys on vaikeata.
Monesti tietoisuudesta syrjään työnnetyt asiat nousevat esiin unissa tavalla tai toisella. Onkohan itsellesi tullut mieleen mitään sellaista, joka jotenkin voisi liittyä uneesi? Selitys nousee usein menneen elämän erilaisista kokemuksista. En osaa tämän enempää sanoa tässä vaiheessa.
Kysymys 391
Olen usein miettinyt, miksi useat pitää naispappeutta ehdottomasti kiellettynä, mutta eivät kuitenkaan naisen puhumista pää peittämättömänä.
Minusta kumpikin asia on raamatussa sanottu yhtä ehdottomana.
Haluan tietää mitä te ajatteletta päänpeittämisestä naisilla?
Ks. kysymykset 248 ja 294.
Kysymys 390
Väisäsen Pyhä kaste Raamatussa on erinomainen apu kastekysymyksessä. Ihmettelen kuitenkin, että miksi hän haluaa rajata uudestisyntymisen vain kasteeseen. Hän toteaa, että jos evankeliumin sanan kautta saadaan sama, niin kaste turhentuu. Mutta miksi turhentuisi? Kaste on toki varma uudestisyntymisen `paikka`. Kun kasteessa ja evankeliumin sanassa ja ehtoollisessa on uudestisynnyttävä voima kaikissa, niin etuhan se meille on kun saamme hyödyntää nämä kaikki. Hyvä on kuitenkin opettaa ja korostaa toki, että uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa. Mutta käsittääkseni niin kireälle vaijereita ei pidä vetää, että uudestisyntiminen rajataan vain kasteeseen. Eller hur?
Tunnustuskirjoissa puhutaan uudestisyntymisestä myös muissa kuin kasteen yhteydessä. Ihmisen uskoontulo on sisällöltään sama, oli se sitten tapahtunut kasteessa ja säilynyt läpi koko elämän tai jos se tapahtuu myöhemmässä elämässä saarnatun sanan kautta.
Silti on selventävää ajatella, että varsinaisesti uudestisyntymä tapahtuu kasteessa ja - mikäli kastettu myöhemmin hengellisesti kuolee - myöhemmässä uskoontulossa on siis tarkkaan ottaen kyse hengellisestä heräämisestä ja virkoamisesta kuolleista. Silloin pääsee sekä kasteen armo että mahd. myöhemmällä iällä tapahtuva herätys oikeaan arvoonsa. Näin kävi tuhlaajapojalle. Hän oli jo syntynyt isänsä kotiin, mutta isänsä kodin hylättyään kuoli ja sitten lopulta "virkosi eloon" (Luuk. 15).
Kysymys 389
Pyydän Rukousta poikani Severin puolesta. Hän on 20 vuotias eikä vielä ole päässyt opiskelemaan. Rukoilen Herralta siunausta hänen opiskeluhakuunsa! Olen ollut yksinhuoltajana ja monissa mutkissa olen kääntynyt Herran puoleen. Nyt teen sen taas. Herra, auta meitä ja Siunaa meitä. Kiitos johdatuksestasi. amen! Severin äiti
Välitän tämän rukouspyynnön lukijoille. Jumala auttakoon.
Kysymys 388
Olen ymmärtänyt Raamatusta, että Pyhä Henki puhuu saarnaviran kautta. Mutta millä tavoin se tapahtuu? - tämä on jäänyt minulle epäselväksi. Onko Raamatun selityskin Pyhän Hengen puhetta kuulijoille vai ainoastaan puheeseen sisältyvät Raamatun jakeet?
Entäpä sitten sellaiset saarnaajat, jotka julkisesti ovat kieltäneet jopa Raamattuun ja uskontunnustukseen sisältyviä
opinkohtia. Puhuuko Pyhä Henki myös näiden saarnaviran haltijoiden kautta?
Entä naispuoliset saarnaviran haltijat? - sama kysymys -
Puhuuko Pyhä Henki tällaisten saarnaajien kautta?
Näiden epäilysten ja kysymysten tähden olen joutunut yhä enemmän jäämään pelkästään luotettavan hengellisen kirjallisuudeen varaan.
Ja voiko heitä mennä hyvällä omalla tunnolla kuuntelemaan?
Pyhän Hengen toiminta jää paljossa meille salaisuudeksi. Se on varmaa, että hän vaikuttaa Raamatun sanassa ja sakramenteissa. Jos Raamatusta saarnataan oikein ja puhtaasti, hän on varmasti vaikuttamassa saarnan kautta. Joskus jopa hyvin puutteellisten olosuhteiden vallitessa joku sana voi silti jäädä kuulijaa tai kuulijoita askarruttamaan ja johdattaa eteenpäin yhä syvemmälle Raamatun totuuksiin.
Vääriä saarnamiehiä ja totuuden halveksijoita ei kannata lähteä kuulemaan, varsinkin kun valinnan varaa on ja (ainakin joskus) pääsee muualla kuulemaan parempaa.
Kysymys 387
Kannattaako pyrkiä eheyttämään avioliitto jos toinen on ollut uskoton, mutta katuu tekoaan vai pitäisikö avioliitto heti purkaa uskottomuuden tähden?
Aina kannattaa pyrkiä avioliiton eheytymiseen ja keskinäiseen anteeksiantoon. Aina se ei kuitenkaan onnistu.
Kysymys 386
Ilmeisesti selvää vastausta ei saa kysymykseen siitä, että saako viaton osapuoli avioitua uudelleen entisen aviopuolison eläessä tai saako uskosta osattoman jättämä aviopuoliso avioitua uudelleen ei-uskovan eläessä. Tunnustuskirjat kuitenkin sanovat: "Epävanhurskas on sekin säädös, joka avioeron jälkeen estää syytöntä osapuolta menemästä uudelleen avioon." Ja kuitenkaan moni pastori ei hyväksy vihkimään muuta kuin sellaista uudelleen, jonka aviopuoliso on kuollut. Ovatko tunnustuskirjat tässä kohdassa siis väärässä?
Eivät Tunnustuskirjat väärässä ole.
Yksittäisen papin on vain niin vaikea käytännössä tietää, kuka on se "syytön osapuoli". Aikaisemmin tuomioistuin aina ratkaisi asian perusteellisen tutkimuksen ja harkinnan jälkeen, mutta ei enää. Siitä tämä ongelma.
Kysymys 385
Onko tietoa, että onko Anna Rogel (4.12.1751-5.7.1784) ollut Helena Konttisen (Eronen) (18.6-1871-24.4.1916) täti?
Sen suuntainen tieto löytyy sivulta http://www.ilosanomapiiri.fi/mailis/opet/kontt.htm
Näin tarkkaan en ole perehtynyt Rogelin sukuhistoriaan.
Ehkä joku toinen tietää tarkan vastauksen.
Kysymys 384
Olivatko Aadam ja Eeva historiallisia henkilöitä vai ihmissuvun jonkinlaisia kollektiivisia ja tarunomaisia hahmja? ("kollektiivinen ihminen").
Entä syntiinlankeemus ja vedenpaisumus? Olivatko ne historiallisia tapahtumia vai myyttejä, jotka allegorisesti kuvaavat varhaisia ihmiskunnan tapahtumia? Miten nykykristityn pitäisi näihin Raamatun kertomuksiin suhtautua?
Lutherin kanta on melle kaikille varmaan tiedossa, mutta oliko hän tässä suhteesa "aikansa lapsi"? Kuinka luovuttamattomia opinkohtia nämä ovat?
Kyllä Raamattua lukiessa saa selvästi sen käsityksen, että sekä Aadam ja Eeva olivat historiallisia henkilöitä. Nykyään muuten jo tiedekin väittää, että kaikki ihmiset ihonväristä ja mahd. erilaisuudesta huolimatta ovat alkuisin yhdestä alkuparista.
Samoin syntiinlankeemus ja vedenpaisumus ovat aivan todellisia tapahtumia.
Kyllä nämä opinkohdat ovat luovuttomia.
Jos Jumala ei ole luonut ihmistä ja ihmiskuntaa, kenelle sitten me enää olemme vastuussa?
Jos syntiinlankeemusta ei ole tapahtunut, mitä on sitten synti ja periturmelus?
Jos vedenpaisumus on vain "myytti", kuka päättää, minkälaisia muita myyttejä on raamatussa?
Lutherin kanta näissä kysymyksissä on hyvä ja oikea.
Kysymys 383
Itseäni on vaivannut jo pitkään pahanlaatuinen ongelma. En nimittäin tiedä mitä tehdä elämälläni. Kun kaikki ihmiset jotka elämässäni ovat olleet/edelleen "ovat" tekivät täysin selväksi etteivät he yksinkertaisesti välitä. Olenkin siis ollut kaikkein suurimpien kysymysten kanssa TÄYSIN oman itseni varassa. Ja paljon muutakin pahempaakin asiaan liittyy. Mutta haluaisinkin nyt tietää miten tästä suosta noustaan? Olen nimittäin ymmärtänyt asian niin etten tule siinä yksin onnistumaan.
En valitettavasti pysty kunnolla vastaamaan kysymykseen näiden tietojen pohjalta. Liian paljon jää epäselväksi. Minusta tässä on kuitenkin kysymys aika suuresta asiasta enkä ole ollenkaan varma, onko sen käsitteleminen kysymyspalstalla mahdollista. Toivoisin, että menet juttelemaan jonkun papin kanssa.
Kysymys 382
Moi, koskas herännäislehteä on alettu tekemään?
Saako sellasia vanhoja jostain? jotain 1930-40 luvun lehtiä?
Vanhoja Herännäislehden numeroita voi kysellä toimituksesta(, p. 02-6376 297). Ei niitä varmaan monia ole tarjolla ... Vanhoja vuosikertoja voisi ehkä myös kysyä lainaksi jostain. Mutta lienevät jonkin verran harvinaisia.
Väliin Herännäislehden toimittamisessa on ollut joitain pieniä katkoksia (esim. sotien aikana), mutta muuten meidän lehteämme on toimitettu noin 80 vuoden ajan.
Kysymys 381
mikä on ajos iholla
Jonkinlainen paise.
Kysymys 380
Miten aikuinen kastetaan ev.lut. kirkossa, siis jos aikuinen haluaa liittyä kirkkoon eikä häntä ole ennen kastettu? Entäs sitten onko katolinen ja ortodoksinen kaste päteviä luterilaisuudessa, eli tarvitseeko esim. katolinen uuden kasteen jos liittyy ev.lut. kirkkoon tai toisinpäin?
Jos aikuista ei ole kastettu ja hän tahtoo kasteen ja liittyä kirkkoon, hän käy ensin yksityisen rippikoulun. Siinä hänelle selvitetään kristinuskon perusasiat. Sen jälkeen hänet voidaan kastaa, jos hän tahtoo uskoa kirkon uskon mukaisesti ja sitten myös elää siinä uskossa.
Aikuisen kasteeseen liittyy samalla konfirmaatio. Joten sitä ei tarvita ikään kuin "erikseen".
Katolisen ja ortodoksisen kirkon kasteet ovat päteviä. Niitä ei tarvitse eikä niitä kuulu toistaa.
Kysymys 379
Miten neitsyydenmerkki näytettiin toteen?
Vaikea sanoa. Vanhan tradition mukaan hääyön lakana säästettiin ja tarvittaessa se voitiin näyttää todisteena.
Kysymys 378
Raamattua lukiessani usein tulee mieleeni kysymys: Onko Raamatussa selitetty Sela- sanaa? Esim. sellainen kohta on Ps 39:12 jossa on kyseisen luvun lopussa sana "Sela!".
Kun olin lukenu kohdan 2 Moos 26:2. Tässä mainitsemassani kodassa puhutaan ymmärtääkseni vaatteiden tekemisestä. Kohta alkaa sanoilla: Kukin vaatteen pituus piää olemaan kahdeksan kyynärää... Mitä tarkottaa sana Kyynärä?
Ei tarkkaan tiedetä, mitä "sela" tarkoittaa.
Mahdollisuuksia on monia. Se voi tarkoittaa esim.
1) mieti nyt tarkkaan, mitä sanottiin; tämä on tärkeää.
2) sävellajin muutosta.
3) välisoittoa.
4) kahden kuoron vaihtelua
tms.
Kyynärä on se pituus, joka mitataan sormista kyynärpäähän.
Kysymys 377
Voi hyvänen aika...
Kysymyksen 376 vastaus: "...Kyllä 6. käsky kieltää myös irstaat hyväilyt..."
Mistä tuo irstaat tuohon ilmestyi? Ei ainakaan kysymyksestä. Onko kaikki rakastamiseen, hyväilyyn, haluamiseen jne liittyvät ajatukset ja teot likaisia ja irstaita ja synninhimoisia kahden toisiaan rakastavan ihmisen välillä kunnes ne papin aamenen taikaiskusta muuttuvat ihanaksi Jumalan lahjaksi?
Kaipa seksin kuulumista avioliittoon voisi opettaa ilmankin että kaikki leimataan irstaaksi himoksi ennen avioliittoa? Samaa Jumalan luomaa halua kai se miehen ja naisen välinen tunne on seurustellessa kuin avioliitossakin?
Ei kukaan ole leimannut "kaikkea irstaaksi himoksi". Onhan sitä läheisyyttä ja lämpöä, jolla ei ole mitään tekemistä irstailun kanssa. Kysymyksessä 376 kysyttiin tiettyä asiaa, vastaus oli annettu siihen kysymykseen. Mainittu (taikka vastaava) irstas hyväily on väärin. Eikä se muutu siitä miksikään, että yrität saattaa vastauksen naurettavaksi muuttamalla vastauksen itse naurettavaksi. Lue vastaus uudelleen huolellisesti läpi. Ja jatketaan keskustelua sitten.
Kysymys 376
Raamattu kieltää seksin ennen avioliittoa. Tarkoittaako se ainoastaan sukupuoliyhteydessä olemista vai onko esim. naisen rintojen hyväily ennen avioliittoa syntiä?
Kyllä 6. käsky kieltää myös irstaat hyväilyt.
Vähä Katekismuksen selitys 6. käskyyn on hyvä. Siinä kielletään likaiset ajatukset, puheet ja teot.
9. ja 10. käsky kieltävät jopa himoitsemisenkin.
Samoin Jeesus vuorisaarnassa (Matt. 5).
Kysymys 375
Jos uskoo Jeesukseen ja voi kuitenkin joutua kadotukseen, niin miten sitten voi sanoa olevansa valittu? Onko sana valittu ymmärrettävä niin, että se tarkoittaa taivaan tiellä olevaa, mutta se ei tarkoita että tulee kerran varmasti päätymään taivaaseen? Eli valittu voi siis joutua kadotukseen? Voiko Raamatun perusteella tähän sanoa mitään varmaa?
Viittaan aikaisemmin käytyyn keskusteluun.
Hae ja katso nämä kysymykset ja vastaukset läpi.
Minusta tällaista asiaa ei kannata yrittää selvittää jotensakin järkeilemällä. Raamattu puhuu yksinkertaisesti uskovista, jotka voivat langeta pois armosta (vrt. esim. galatalaiset) ja joutua siksi kadotukseen. Raamattu puhuu myös samalla, että uskova saa uskoa itsensä valituksi ja nimenomaan Kristuksessa. Eli jos on suhde Kristukseen kunnossa, on valittu ja pelastuu. Muuten ei voi pelastua ja olla valittu.
Tämä keskustelu kannattaa varmaan päättää näihin valoisiin ja lohdullisiin näkymiin.
Kysymys 374
Hei! Joko on tieto missä kesäseurat pidetään vuonna 2007?
Kyllä. Porissa. Heinäkuun puolivälissä.