Kysymykset


Kysymys 473

kuinka paljon rukoilevaisuudella on kannattajia suomessa?

Vastaus:

Vaikea sanoa suoraan. Kesäjuhlilla käy noin 1 000 eri kuulijaa. Lehteä menee saman verran. Liikutaan varmaan siinä 2 000 määrässä.


Kysymys 472

Tervehdys.Haluaisin kysyä tunnustuksellisuudesta.Eroaako se todella muuten kansankirkollisuudesta kuin tietyissä esim. viranhoidon kysymyksissä? Näyttää siltä että tunnustuksellisetkin elävät muuten samalla tavalla kuin muutkin ja hyväksyvät monia asioita joita taas "heränneet sielut" ei hyväksy...? Tämä asia murentaa uskottavuutta. Onko sittenkin kaikki vaan samaa.Mutta tietysti uskovaiset näkee vain sydänten tutkija, Herra.Ja näkyy se uloskin päin elämässä.

Vastaus:

Kyllä tosi kristillisyys näkyy ja kuuluu ja poikkeaa edukseen. Ei tietysti kaikki ole kultaa, mikä kiiltää. Eikä tunnustuksellisuus tai kristillisyys yleensä tarkoita, että joku tai jotkut voisivat määritellä sille ahtaat ja keinotekoiset rajat, joihin sen olisi mahduttava. On paljon asioita, jotka ovat "ehdonvallan asioita". Näissä härkäpäinen "oikeassaoleminen" tai "toisten pakottaminen" ruotuun on tuhoisaa ja lakihenkistä puuhastelua. Lisäksi on hyvä muistaa, että kaikki me hairahdumme monessa kohdissa eikä kukaan ole synnitön taikka täydellinen. Ja joka pitää itseään "vahvana", on velvollinen kantamaan ja peittämään heikkojen vajavaisuuksia - kuten Kristuskin teki.


Kysymys 471

Vastauksessa kysymykseen 467 on kaikki, mitä pelastukseen tarvitaan. Miksi siis kinata virkakäsityksistä tai sukupuolietiikasta?

Vastaus:

Kyse ei ole kinaamisesta vaan Jeesuksen kaste- ja lähetyskäskystä: "Opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt." (Matt. 28:20). Onko sinusta tämä tehtävä ja velvoitus vähäarvoista?


Kysymys 470

Voinko olla täysin varma siitä, että pääsen taivaaseen kun uskon Jeesukseen? Vai voinko ainoastaan olla varma siitä, että synnit on annettu anteeksi, mutta matka voi jäädä kesken? Voiko kristityllä olla absoluuttista varmuutta eli sellaista varmuutta että näkee itsensä jo taivaassa valmiina? Kadotuksen mahdollisuus kuitenkin on olemassa, joten voiko kenelläkään olla absoluuttista pelastusvarmuutta? Paavali oli täysin varma (Roomalaiskirje), miksei mekin?

Vai onko oikein ajatella näin: niitä, jotka ovat heikkoja uskossaan Raamattu rohkaisee: varmasti pääset taivaaseen, koska Jumala varjelee sinut uskossa. Niitä taas jotka elävät kurittomasti kristittyjen parissa Raamattu varoittaa: varo ettet hukkaa voittopalkintoasi.

Eli voimme nähdä itsemme taivaassa jo valmiina, koska olemme valittuja ja meidät on Kristuksessa edeltä määrätty lapseuteen taivaan kirkkauteen.

Mitä tuumaat?

Vastaus:

Kyllä saat olla varma pelastumisestasi, kun turvaat Vapahtajaasi Jeesukseen. Hänen veressään on autuus ja iankaikkinen elämä. Jos jos tämän armon hylkää, niin tietysti matka jää sitten kesken. Ja tuon armon hylkäämiseen sielunvihollinen pyrkii eri tavoin. Joskus uskottelemalla, että armo ei enää kuulukaan sinulle. Joskus taasen ehkä viemällä ajatuksiamme pois Kristuksesta vaikka sitten turhiin ja liian vaikeisiin pohdintoihin ennaltavalinnasta. Toistan tässä jälleen sen (minkä usein olen kirjoittanut vastauksissani!), että valintamme on tapahtunut Kristuksessa (Ef. 1) ja siksi valintamme ei voi tarkastella irrallaan hänestä ja armonvälineistä. Paavali sanoo Filippiläiskirjeen 3. luvussa, että hän ei tosin ole vielä perillä, mutta haluaa unohtaa menneet ja kurottautua tulevaisten puoleen ja juuri Kristuksessa omistaa vanhurskauden, joka kelpaa Jumalan edessä taivaassa (lue jakeet 9-12). Väärä varmuus ei ole hyväksi. Oikea ja todellinen varmuus ja lepo on Kristuksessa. On hyvä muistaa: Ei pelastusvarmuus pelasta vaan Kristus pelastaa.

(Tämä vastaukseni on vastaus myös toiseen vastaavaan kysymykseen koskien ennaltavalintaa.)


Kysymys 469

Kuka on Elias josta puhutaan Raamatussa? Entä mitä on olla uskossa Jeesukseen?

Vastaus:

Elias oli Vanhan testamentin profeetta, josta puhutaan erityisesti 1. Kun. luvusta 17 alkaen. Luepa sieltä! Lisäksi voit tilata tilaussivulta tai kysellä Pauli Leinolta W. Krummacherin hyvää kirjaa Elija Tisbiläinen. Eikä maksa paljon!

Uskossa oleminen tarkoittaa Jeesukseen turvautumista ja luottamusta häneen minun syntieni Sovittajana.


Kysymys 468

Kys. 169: "opissa hirmuinen, vaan ei Hengessä vajavainen"

Kirjoitit kerran tällaisen sanonnan. Onko tuossa kirjoitusvirhe? Siis `ei` sana pitäisi jättää pois? Vai tarkoittaako se, että `voi olla opissa hirmuinen, mutta ei saisi olla Hengessä vajavainen?`

Mitä muuten tarkoittaa oikeaoppisuuden luuvalo?

Vastaus:

Hei, olet oikeassa. Enpä ole huomannut tätä virhettä. Korjauksesi on oikeastaan aika hyvä ja mielenkiintoinen! Itse asiassa kyllä tarkoitin jotain muuta ...

Viittaus on Vuorisaarnan autuaaksijulistukseen.

"Autuaat ovat Hengessä VAIVAISET;

sillä heidän on taivasten valtakunta."

(Matt. 5:3)

Elikkä joku voi olla kristillisen opin taitamisessa huippu, mutta ei ole sisäistänyt sitä, mitä Raamattu opettaa, ei ole nöyrä eikä vaivainen. Kyllä vajavaisuuskin tietysti kuuluu kristillisyyteen. Vajavaisia olemme itsessämme, synteimme tähden. Kristuksessa siis kumminkin TÄYDELLISIÄ.

Elikkä em. lausahdus kuuluu: "opissa hirmuinen, vaan ei Hengessä vaivainen". Näin. Miksei noinkin kuin kirjoitit!

Tosi jännää, että myös vanhoja vastauksia luetaan. Hienoa, että nekin ovat vielä ajankohtaisia!


Kysymys 467

Kysymyksessä 226 kirjoitat näin: "Kastetta ei saa erottaa Kristuksesta eikä Kristusta kasteesta. Kun usko kohdistuu Kristukseen, se on juuri kasteuskoa."

Eli tarkoitatko käytännössä tätä:

Kun uskon Jeesukseen, niin uskon siihen, että hän on armahtanut minut kasteessa. Kun uskon, että olen armahdettu kasteessa, niin uskon juuri Jeesukseen, joka on armahtanut minut kasteessa. Eli jos kiellän Jeesuksen, niin kiellän samalla kristillisen kasteeni ja syntieni anteeksiantamuksen.

Olen siis Kristuksen armahtama kasteessa ja pääsen taivaaseen kun uskon tähän armoon. Kun katson Golgatalle, niin katson kasteveteeni ja kun katson kasteveteeni, niin katson Golgatalle.

Pelastukseen vaaditaan siis nämä kaksi: Kristus kasteessa ja usko kasteessa saatuun Kristukseen!

Vai mitä?

Vastaus:

Yes. Tämä on juuri näin. Hyvä!


Kysymys 466

Kiitos vastauksesta kysymykseeni, joka on numerolla 458.

Kyllä, vainajahengistä puhuminen voi olla aika raju määritelmä, voi olla yliampuvaa.

Vielä tahtoisin kuitenkin kysellä tällaisesta, vaikka vertaaminen erilaisiin asioihin onkin vähän hankalaa.

Mieleni tekee esimerkiksi verrata seuraavanlaisia profetioita horoskooppeihin ja niistä ennustamiseen. Mielestäni tässä on samankaltaisia aineksia, aivan kuin lukisi horoskooppeja voimakkaasti kristilliseen ainekseen sekoitettuna:

http://tampere.nokiamissio.fi//index.php?option=com_content&task=view&id=170

(Chuck Piercen “profetioita”. Onkohan hän menossa Nokia Mission tilaisuuteenkin uuden vuoden aattona. Kannattaa muuten mieluummin mennä rukoilevaisten uuden vuoden aaton tilaisuuteen!! )

Tahtoisin kuulla vielä mielipiteesi tuollaiseen asiaan (Piercen “profetioihin”), jos ehdit kirjoittaa.

Ei varmaankaan ole raitista?

Ilmestyskirja on luotettavaa Jumalan antamaa ilmestystä, sen totuudellisuutta ei tarvitse epäillä.

Kiitos myös muista kommenteista. Olen varmasti pitkälti samaa mieltä.

Uskonratkaisuun kehoittamisesta olen kyllä erimieltä (kun paino on sanalla ratkaisu, ratkaisusana pitäisi jättää mielestäni pois). Uskoon tulo / Jeesukseen uskominen on tietenkin kyllä välttämätöntä. Saaranassa ei itseasiassa kuitenkaan tarvitsisi puhua juuri lainkaan uskoon tulemisesta, vaan Jumalan sana synnyttää uskon. Silti tietysti Jumalan sanan kuulemisen tärkeyttä pitää korostaa, ja kyllähän sekin tietysti pitää mainita, että ilman uskoa ei voi pelastua. Jokatapauksessa ratkaisukeskeisyys on monin osin, melkein järjestään, “Sidotun ratkaisuvallan” vastaista. Sinun opetuksessasi on oikein, kun sanot, että Jumala vaikuttaa uskon. Varsinkin jos se asia jätetään kokonaan sivuun, niin silloin ollaan pahasti tekojen tiellä (ihmisen varassa). Sinun opetuksesi on varmasti oikean suuntaista. No, tästä voisi keskustella pidempäänkin ja pohtia asiaa eri näkökulmilta. Ehkä siihen ei tällaisella nettipalstalla kannattane ryhtyä.

Vastaus:

Tuo linkki, jonka annoit, ei ainakaan minun koneessani toiminut. Yritin löytää mainituilta sivuilta aiheeseen "sopivia" sivuja. En tiedä, löysinkö tarkoittamasi. Joka tapauksessa Piercen profetiat ovat sen verran konkreettisia, että voimme rauhassa katsoa, onko niissä perää ja toteutuvatko ne. Aika näyttää.

Olet kyllä oikeassa tuon ratkaisukristillisyyden vaaroista. Mikäli pääpaino on ihmisessä, niin julistus vääristyy. Halusin kuitenkin korostaa, että sinänsä on hyvä herätellä ihmisiä tajuamaan, ettei elämää kannata tuhlata aikailuun ja jahkailuun. Jos ja kun Jumalan sana on totuus, niin "jottain tarttis tehrä". Uskoa ihminen ei voi kuitenkaan vaikuttaa itsestään vaan siihen tarvitaan Jumalan ihme. Siksi siis on niin välttämätöntä julistaa evankeliumia (kuten kirjoitit) ja siksi on tarpeen korostaa evankeliumin voimaa synnyttää tuo usko (kuten kirjoitin). Tähän tyyliin esim. profeetta Elia kehotti kanssa valitsemaan, palvelevatko he Jumalaa koko sydämestään vai ontuvatko sinne tänne Baalin ja Jahven välillä (lue tästä enemmän 1. Kun. 18).


Kysymys 465

Mitä tarkittaa jos näkee unissa omat hautajaiset ja puukkoja?

Vastaus:

Sen kun tietäisi ... Ei välttämättä yhtään mitään.


Kysymys 464

Mikä on syynä helmasyntiin lankeamiseen, kun haluaisi elää uskossa. kenties olen armon hukkaaja vain. Miksi synti voittaa niin äkkiä, mikä vikana voiman puutteeseen?

Vastaus:

Helmasynti on hirveä voima meissä. Sen kanssa tekee niin mielellään rauhan tai "yhteistyö- ja avunantosopimuksen". Hetken päästä huomaa kuitenkin joutuneensa petetyksi. Mielestäni kristityn on hyvä oppia ja aina uudelleen painaa mieleensä, ettei hänestä ole koskaan eikä ikinä synnin voittajaksi. Hän tarvisee Jeesusta aina ja joka hetki Vapahtajakseen. Pyhitys ei milloinkaan etene muka niin mainiosti, että Jeesus kävisi tarpeettomaksi. Hän ei ole kerttakäyttötavara, joka olisi tarpeen vain uskoontullessa ja sitten hänet voitaisiin hyödyttömänä heittää lähinnä roskikseen! Ei näin. Sanoisin, että sinusta tulee armon hukkaaja, jos helmasyntisi saa sinut erottaa Vapahtajastasi lopullisesti. Jos sen sijaan katuvaisena syntisenä menet hänen luokseen helmasyntisi kanssa armoa saamaan, niin saat uskoa syntisi anteeksi hänen veressään. Silti kehotan taistelemaan helmasyntiäsi vastaan urhoollisesti ja voimallisesti. Etsi voimaa ja apua evankeliumin sanasta ja armon pöydästä eli ehtoolliselta. Niin kauan kuin taistelu käy, sotaa ei ole hävitty - tappioista huolimatta! Turvaa siis Herraan ja Vapahtajaasi! Hän on jo taistelunsa taistellut ja voittanut Saatanan. Myös sinun puolestasi.


Kysymys 463

Aluksi kiitos hyvistä ja selkeistä sivuista sekä tästä palstasta!

Minua on hetken aikaa askarruttanut kysymys asevelvollisuuden merkityksestä uskovalle. Miten Sinun mielestäsi asia on, onko uskovan sopiva mennä armeijaan, vai pitäisikö valita mahdollisesti aseeton tai siviilipalvelus? Mitä näkemyksiä Raamatusta löytyy?

Onko käsky "Älä tapa" kaikista määräävin peruste asiassa? Vai voiko kristitty osallistua jopa aseellisesti sotaan, mikäli se on puolustussota ja siinä ovat vaarassa myös siviilihenget (Motiivina siis lähimmäisten suojaaminen)? Olen ymmärtänyt, että talvi- ja jatkosodassa oli mukana myös uskovia suomalaisia. Eikös ainakin vanhoillislestadiolaisuudessa isänmaata ja armeijan käymistä pidetä suuressa arvossa? Entä rukoilevaisuudessa?

Itseäni kysymys on askarruttanut sen takia, että velvollisuutta en vielä ole suorittanut, eikä asia omalletunnolleni ole vielä ratkennut. Olen kiitollinen, jos jotakin jaksat vastata!

Hyvää joulunodotuksen jatkoa!

Vastaus:

Kyllä kristitty voi mennä hyvällä omallatunnolla armeijaan. Ei ole tarkoitus luoda esim. Suur-Suomea (se olisi syntiä), mutta tarvittaessa puolustaa maatamme vihollista vastaan.

"Siviilipalvelus" suotakoon mahdollisuutena niille, jotka sitä toivovat, mutta vapaan isänmaan kuuliaisina kansalaisina olkoon varsinainen tehtävänämme rehellinen maanpuolustus.

Esim. Johannes Kastajan parannussaarna sotilaille ei ollut, "että luopukaa aseista ja ryhtykää sivareiksi". Sen sijaan hän varoitti heitä tekemästä vääryyttä (Luuk. 3:14). Herra Jeesus sanoi kerran sadanpäämiehen uskoa suuremmaksi kuin kellään koko Israelissa (ks Matt. 8:5-10). Tuskin tämä olisi ollut mahdollista, jos Jeesuksen mielestä tuo mies olisi ollut "ammattitappaja tai sarjamurhaaja". Itse asiassa Uudessa Testamentissa kaikki sadanpäämiehet (!) ovat tavalla tai toisella hurskaita tai kelpo miehiä. Vrt. Kornelius, mies ristin juurella, Paavalin vankikuljetuksen johtaja jne jne.Room. 13. luvun mukaan esivalta ei turhaan miekka kanna silloin, kun se palvelee oikeutta ja järjestystä (jakeet 1-4). Lisäksi on hyvä muistaa, että hepreassa viidennen käskyn verbi "tappaa" on eri kuin niissä VT:n kohdissa, joissa Israel joutuu "tappamaan" eri yhteyksissä vihollisiaan. Siten on osattu tehdä eroa kahden erilaisen verbin välillä, jotta kävisi mahdolliseksi laillisen yhteiskunnan ja järjestyksen ylläpitäminen ilkeitä vastaan.


Kysymys 462

Mikä on Raamatun levinneisyys?

Vastaus:

Raamattu on maailman levinnein kirja.

Mitään muuta kirjaa ei ole luettu läheskään yhtä paljon kuin pyhää Raamattua. Erikielisiä käännöksiä on pitkälle yli 2 000. Se tuntuu ihan uskomattomalta. Maailmassa ei ole enää olemassa yhtään suurta kieliryhmää, jolta puuttuisi Raamattu tai sen osia. Jeesus lupasi, että evankeliumi on julistettava kaikkialla ja sitten tulee loppu.


Kysymys 461

haluaisin kysyä kun jeesus hakee omansa jääköpyhähenki maan pääle edelleen sen jälkeen ja jos jää niin missä muodossa

Vastaus:

Kun Jeesus palaa maan päälle, niin seuraa viimeinen tuomio. Silloin ei enää kukaan voi kääntyä ja uskoa häneen Vapahtajanaan. Taivaassa autuutenamme on pyhän Kolminaisuuden (= Isä ja Poika ja Pyhä Henki) katseleminen! Entinen maa ja taivas ovat poissa. Uusi Jerusalem on kaupunkinamme.


Kysymys 460

Voiko ihminen olla oikeasti uskossa ilman että kokee minkäänlaista herätystä? Omasta mielestäni ei, vaikka herätys ei välttämättä tapahdukaan yhdessä hetkessä/sekunnissa, siinä voi kestää jopa vuosia. Paljon vaan kuulee ihmisten sanovan että kyllä minä Jumalaan uskon, mutta uskon omalla tavallani, ei käy jumalanpalveluksissa, ehtoollisella,muutenkaan kristillisyys ei näy juuri missään, paitsi että "tavan vuoksi" kuulutaan kirkkoon. Miten tälläinen voi olla pelastavaa autuaaksi tekevää uskoa? Tietystikään teot kuten ehtoollisella käynti eivät ketään pelasta, mutta teothan ovat uskon hedelmä.

Vastaus:

Kirjoitat ihan oikein. Kyllä usko aina näkyy tavalla tai toisella elämässämme. Vanhastaan on sanottu näin:

"Yksin usko vanhurskauttaa, mutta vanhurskauttava usko ei koskaan jää yksin."


Kysymys 459

Onko joulu oikeasti alunperin pakanallinen juhla, niinkuin jotkut väittävät? Puhutaanko Raamatussa Vapahtajamme syntymäjuhlasta joulun nimellä?

Sydäntäni painaa kovasti kuin aniharva muistaa enää joulun sanoman Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen syntymäjuhlana. Nykypäivän kauheaa kulutushysteriaa tuntuu pursuavan joka paikasta. Pitäisi muka ostaa valtavat määrät toinen toistaan hienompia ja kalliimpia lahjoja, täysin sairasta. Tietysti on mukava muistaa rakkaimpiaan kivalla lahjalla, mutta tuntuu ettei ihmisten joulu ole muuta kuin lahjojen hankkimista. Mielestäni kaikki turhanpäiväiset pikkujouluhömpötyksetkin (ryypätään ja tehdään huorin)ovat vain Jumalan ja Jeesuksen pilkkaamista!

Vastaus:

Olet ihan oikeassa nykyisten joulunviettotapojen suhteen. Sanoma on kadonnut ja tilalle tullut krääsää ja jumalatonta menoa. Jokaisella olkoon sydämellään halu ja rukous hiljentyä Vapahtajansa edessä ja antaa armon evankeliumin puhdistaa sisimmän kaikesta synnistä. Ei joulun tunnelma ole tavarassa tai ruuissa vaan seimen luona.

Meidän joulunviettomme osuu kyllä ajallisesti menneitten aikojen roomalaisten Saturnalia-juhlien yhteyteen. Mutta mitä merkitystä tällä lopulta on? Alkuaan kristillinen sanomahan oli niin elävä, voimallinen ja väkevä, että se "valloitti" pakanalliset menot ja muutti ne kristillisiksi. Nykyisin kehitys tuntuu menevän täysin päinvastoin ... Raamattu ei puhu joulusta nimellä "joulu", mutta juhlan aihe ja Sankari löytyvät sieltä. Jouluevankeliumi Luuk. 2 kuvaa historiallisen tapahtuman ja ensimmäisen todellisen joulun koko maailmalle iloksi.


Kysymys 458

Voiko Nokia Mission jatkuvaa hurmahenkisyyttä sanoa jopa vainajahenkiin yhteydenottamiseen verrattavaksi asiaksi?

Voiko samaa sanoa henkilön toiminnasta, joka kertoo yhtenään tulevaisuuteen liittyviä "tietoja" toisista ja näkee mielessään toisista näkyjä/kuvan jostain asiasta, paljon kielilläpuhumista. Kaikki toiminta Jeesusta rukoillen. Käsittääkseni opettaa myös ristintyöstä (?).

Itseäni ainakin epäilyttää. Onko jopa noituutta? Vaikka kristinuskon asioita opettaa. Hän edustaa varmaan ratkaisukeskeisyyttä, pietismiä, karismaattisuutta yms. Itse olen sellaista vastaan.

Vastaus:

En tunne Nokia Mission toimintaa.

Väite vainajahengistä tuntuu noin äkkikuulemalta yliampuvalta. On kuitenkin tarpeen koetella kaikki ja pitää se, mikä hyvää on.

Kyllä me nykyään tarvitsemme julistusta, jossa kaikkia kuulijoita kehotetaan selkeään ratkaisuun (jonka vain evankeliumi vaikuttaa meissä). Tarvitsemme pietististä herätyskristillisyyttä, samoin nöyrää ja raitista karismaattisuutta. Kaikkea voidaan tietysti käyttää väärin, muutta "väärinkäyttö ei kumoa oikeinkäyttöä".


Kysymys 457

Jobin kirjan 40. ja 41. luvussa kerrotaan Leviatanista ja Behemotista. Mitä nämä ovat? Olen aina ajatellut, että Leviatan on yksi nimitys saatanalle, pitääkö se paikkansa? Kuvaus Jobin kirjassa vaikuttaa lohikäärmeeltä.

Vastaus:

Aika usein väitetään, että Leviatan ja Behemot tarkoittaisivat kait lähinnä krokotiiliä ja virtahepoa (ks. esim. KR -38). Mutta kun nuo tekstit lukee läpi, niissä on monia piirteitä, jotka eivät millään sovi mainittuihin eläimiin. Pikemminkin mieleen tulevat muinaiset dinosaurukset ja liskot! Tästä on Pekka Reinikainen kirjoittanut paljon. Yhden kirjankin! Etsi se käsiisi kirjastosta. Tällaista opetusta ei kuitenkaan ole yleisesti hyväksytty, koska nykyisen teorian mukaan ihminen ja dinosaurukset eivät eläneet maapallon pinnalla samaan aikaan. Ja jos siis Job ja ystävät olivat niitä nähneet, niin jotain mättää nykyisessä kehitysteoriassa. Ehkä ei tämän enempää tästä tällä kertaa. (Reinikaisen kirjasta löytyy jo paljon enemmän tietoa.)


Kysymys 456

Kun rukoilemme, niin pitäisikö rukous suunnata Isälle, POjalle vai Pyhälle Hengelle vai koko kolmiyhteiselle Jumalalle?

Vastaus:

Oikeastaan ei ole eroa tällaisten rukousten välillä. Koska Jumala on kolmiyhteinen, voidaan rukoilla Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä: yhdessä tai erikseen.


Kysymys 455

Mikä on hyvä seurustelun raja? No se on varmaan myös yksilöllistä ja sopimuksenvaraista seurustelukumppanin kanssa (tiettyyn rajaan asti). Mutta käsittääkseni ehkä turvallisin ja hienovaraisin olisi pitää kädenmatka (lukuunottamatta pieniä haleja).

Minusta ei ainakaan ole liioin hyvä juttu, että seurusteluvaiheessa suudellaan julkisella paikalla, koska silloin antaa helposti sen kuvan, että eletään avoliitossa. "Voitte suudella morsianta...", tiedätkö viittaako tuo alunperin juuri siihen, että tuolloin oli tarkoitus suudella ekan kerran?

Varmaa on ainakin se, että raja menee tässä: kaikki vaatteiden alla oleva pysyy koskemattomana niin miehellä kuin naisella.

Vastaus:

En tiedä tuon "Voitte suudella morsianta..."-kysymyksen alkuperää. Meidän vihkikaavasta se puuttuu.

Seurustelun rajat tulivat oikeastaan kysymyksessäsi kuvattua. Raja pitää olla selvä. Silti pieniin yksityiskohtiin menevät käskyt ja kiellot eivät palvele tarkoitustaan.


Kysymys 454

Tervehdys! Jumalan armoa ja rauhaa sinulle.

On hirveästi painanut mieltä miksi vanhankäsikirjan Jumalanpalveluksia täytyy muuttaa. Eivät ne ole enää niitä jos jätetään perinteinen rippi tai synninpäästö pois tai lyhennellään niitä tai yhdistetään. Ja toiseksi mihin on jäänyt saarnoista laki , Biblian mukaan ei lakia ja evankeliumia saa eroittaa . Lain pitää

särkeä ja tehdä synnintunto ja tarve "eivät terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat" sen jälkeen evankeliumi lohduttaa ja tekee eläväksi ja vaikuttaa uskon. Jumalan sana tarvii ottaa kokonaisena ei vaan lohdutusta ja evankeliumia .

Vastaus:

Eri seurakunnissa on ollut ja on hiukan erilaisia tapoja. Samoin on tiettyjä eroja yksittäisten pappien tavassa toimittaa rippi ja sen jälkeen jumalanpalvelus. Kirkkomme tunnustuskirjojen mukaan ei ole välttämätöntä, että ulkonaisesti kaikki menee joka kerta "pilkkua" myöten samalla tavalla.

Florinuksen kirkkolaissa vuodelta 1686/88 (joka oli voimassa vanhan käsikirjan aikana kirkossa) säädetään yleisestä ripistä seuraavasti (lainaus kirjasta Kircko-Laki ja Ordningi 1686, VIII. Lucu.):

"Kaupungeissa, joissa se niin ennen on tapa ollut, pitää heidän lauantaina kirkkoon kokoontuman [...] ja sen jälkeen Jumalan avuksihuutamisen, veisaamisella ja rukouksella menemän jonkun sen seurakunnan papin, kirkkoherran eli kappalaisen tykö ja antaman itsensä ripittää. Jos joku pyytää mennä erinäns ripille ja täyden syyn tähden samana päivänä nautita Herran pyhää ehtoollista, sitä ei pidä kieltämän. Mutta maalla pitää väki sunnuntain juhlapäivän eli rukouspäivän huomeneltain ripitettämän sittekuin Katekismuksen tutkistelemus on jo päätetty ja ennenkuin puolipäiväsaarnaan yhteensoitetaan [...]."

Näin siis vanhan kirkkolain mukaan rippi oli erotettu selkeästi varsinaisesta jumalanpalveluksesta. (Rippi pidettiin siis jopa edeltävänä päivänä.) Tähän vanhaan käytäntöön voidaan palata.

Jos taas rippi ja jumalanpalveluksen rippi pidetään peräkkäin, ongelmaksi muodostuu synninpäästön kaksinkertaisuus. Eikä tuo ensimmäinen (ripin) synninpäästö ollutkaan pätevä, koska uusi (jumalanpalveluksen) synninpäästö tarvitaan heti perään? Siksi aikanaan vanhasta käytännöstä luopuminen ja ripin liittäminen suoraan jumalanpalvelukseen ei ehkä ole ollut ihan kirkas tai perusteltu ratkaisu. (Tästä johtuu käsittääkseni seurakuntien taikka pappien hiukan erilaiset käytännöt.)

Lain ja evankeliumin julistuksen tärkeydestä olen kanssasi samaa mieltä. Rukoillaan yhdessä, että koko Jumalan sanan saarnaaminen onnistuisi täyteläisellä tavalla joka jumalanpalveluksessa (sekä muulloinkin).


Kysymys 453

Mikä vuosi on sävelletty? Sua kohti Herreni

Vastaus:

Virren sävelsi Lowell Mason vuonna 1856.


Kysymys 452

Kesäjuhlien nimi?

Vastaus:

Rukoilevaisten kesäseurat tai -juhlat.

Ensi kesänä ne pidetään - jos Jumala suo - Eurassa 20.-22.7.2007.


Kysymys 451

1 moos 9:4 nooan kanssa tehtyyn ikuiseen `sateenkaariliittoon` kuuluu kielto syödä lihaa, josta verta ei ole laskettu. Ja apt. 15:20 käskee pakanakristittyjä karttamaan lihaa, josta ei ole verta laskettu. Eikö siis tämä kielto ole voimassa, jos kerran nooan liitto pysyy ikuisesti ja siihen kuuluu verensyöntikielto?

Vastaus:

Apt. 15:20 on yhä voimassa siinä tilanteessa, johon se on annettu alunperin. Jae säätelee niiden seurakuntien elämää, joissa on sekä juutalaiskristittyjä että pakanakristittyjä. Esim. täällä Suomessa sillä ei liene mitään ajankohtaista merkitystä tällä hetkellä. Sen vuoksi ei tiettyjä ruokailusäädöksiä voi perustella tuon mainitun jakeen pohjalta. Sekä Jeesus että Paavali sanoivat "kaikki ruuat" puhtaiksi(Mark. 7:19 ja Room. 14:14). Siksi kristittyjä ei sido jotkut vanhan liiton ruokasäädökset. Eri asia on sitten tietysti kysymys, mistä kukin sattuu pitämään.


Kysymys 450

sanokaa jotain hyviä uskonnollisia teoksia?

Vastaus:

No ennen muuta Raamattu. Sitten luterilaiset Tunnustuskirjat. Eikä Lutherkaan ole pahitteeksi. Jukka Norvannon raamattuluennot Radio Deissä ovat hyviä. Herännäislehti kannattaa tilata ...


Kysymys 449

Ostin Tuomas Akvinolaisen Summa Theologiaen, kun satuin yliopiston kirjamyynnistä halvalla saamaan. Mahtaako kyseisellä opuksella olla kunnon luterilaiselle jotakin annettavaa?

Vastaus:

Tuomas on katolisen kirkon pääteologi. Hän yhdistelee teologiaa ja Aristoteleen filosofiaa. Siinä oli hänen vahvuutensa omana aikanaan ja siinä on myös hänen suuri heikkoutensa rehellisesti arvioituna! Lutherin uskonpuhdistus lähti liikkeelle oikeastaan filosofian ja teologian liiton murentamisesta ja Jumalan sanan vapauttamisesta ihmisajatusten kahleista. "Kunnon luterilainen" lukee Tuomastaan varmaan tässä valossa.