Kysymykset
Kysymys 436
Olen harkinnut erään teoksen ostamista: Kristillinen Dogmatiikka; Franz Pieper.
Tahtoisin yhden ja vain yhden hyvän dogmatiikan kokonaisteoksen, jota lukea Raamatun lisäksi. Kannattaako hankkia tämä Pieperin teos? Vai onko joku vielä parempi? Mitä sanot?
Pieper on loistava teos. Hanki se. Ja lue!
Kysymys 435
Yksi asia on askarruttanut mieltäni. Onko avioseksille asetettu Raamatussa jotain rajoja, vai onko pari vapaa tekemään mitä vain mistä molemmat nauttivat? Onko esim. sadomasokismi sallittua? Jos ei ole, niin haluaisin kuulla nimenomaan raamatulliset perusteet, en mahdollisiin henkilökohtaisiin ennakkoluuloihin perustuvaia rajoituksia..
Ei avioparikaan ole vapaa tekemään mitä vain. Esim. "sairasta" avioseksiä ei kannata harrastaa. "Sadomasokismin" torjumiseksi riittää vaikkapa 5. käsky.
Kysymys 434
Eräässä vastauksessasi annat ymmärtää, että uskovaisen on sopivaa omistaa Koraani, jotta tämä ymmärtäisi paremmin muslimia. Eikö samalla logiikalla voi perustella esimerkiksi Satanic Biblen omistamisen - jotta ymmärtäisi paremmin satanistia ja voisi keskustella tämän kanssa?
Nykyajan yhä laajenevassa uskontojen kirjossa kristittyjen tulee olla valveilla ja pyrkiä evankeliumin levittämiseen taitojensa, voimiensa ja mahdollisuuksiensa mukaan. Etenkin islamin "uusi" tuleminen Eurooppaan on tosiasia. Siltä emme tule välttymään, emme edes täällä Suomessa. Siksi tarvitaan paljon sekä tietoa että yhteyksiä. Kukaan ei käänny kristityksi, jos joku ei ole kutsumassa tavalla, joka puhuttelee ja osoittaa ymmärtämystä. Siksi kristityn on tarpeen tutustua islamin perususkomuksiin. Myös nuortenilloissa meillä on ollut tästä pari kertaa ilta. Tietyssä mielessä olet oikeassa, että samalla logiikalla voi perustella muidenkin uskonnollisten opusten ostamista. Kyllä etenkin ne, jotka ovat saaneet kutsun viedä ilosanomaa esim. satanistien pariin, tarvitsevat jonkun verran tietoa tuosta uskonnosta. Ei tämä tietysti kaikkiin sovellu, mutta turhaa kristittyjen on eristäytyä ja ajatella, että joku herännyt meidät sitten löytää jostakin loukosta. Parasta olisi, jos jokainen syventyisi Raamattuun ja sitten siinä uskossa käy evankelioimaan muita.
Kysymys 433
Yhtä en käsitä,
helmasyntiä.
Miten yhä uudelleen ja uudestaan,
voi piru onnistua juonissaan?
Onnistua minut kahleillansa sitomaan?
Kuitenkin vain hetken hekumaa,
jonka jälkeen huudan Jumalaa.
Pääsee syttymään synnintunto,
mutta suuresta armostaan
tulee häneltä anteeksianto.
Vaan miten ollakaan,
pian taas joudun huomaamaan,
menen pirun ansaan jälleen kerran kaatumaan.
Tätä synnin ympyrää
lähes mahdoton on keskeyttää,
vaikka kuinka yrittää,
vaan käsittää en voi...
Ihana asia, että et ole lakannut huutamasta Jeesuksen puoleen, hänen armoaan ja anteeksiantoaan. Syntiin ei saa jäädä makamaan ja pyöriskelemään. Se olisi ihan kuin jäisi nuotiolle polttamaan itseänsä ja kieriskelemään siinä itseänsä kuoliaaksi. Jeesuksen veressä on voima kaikkia syntejä vastaan. Hänen veressä on myös voima hänen tahtonsa täyttämiseen. Tämän oppiminen ja opettelu on elämämme kallein asia. Sitä ei opikaan ihan tuosta vain. On niin vaikeata jäädä yksin armon varaan elämässä. Muuta ei ole. Siunausta kilvoitukseesi.
Kysymys 432
Tiedätkö sinä Anders Björkwistin syntymä ajan ja syntymä vuoden?
Anders Björkwist syntyi Nousiaisissa 30.10.1741 ja kuoli Vehmaalla 7.9.1809.
Kysymys 431
Mitä on ajateltava Raamatun perusteella ns. kaljajutuista ja alkoholihuumroista? Eikö ole niin, että Jumalan lahjoista on turha alkaa vitsailemaan. Viiniä kohtuudella, ruokaa kohtuudella, seksiä avioliitossa kohtuudella, eikä siinä sen kummempaa. Olisihan se outoa, jos joku alkaisi ruoasta vääntämään vitsiä tai puista. Ja kaksimielisyydet nyt ilman muuta pois.
Kyllä taidat olla oikeassa.
Hyvä huumori on kyllä väliin paikallaan. Nauru ja ilo sinänsä on Jumalan hyvä lahja. Syvin ilo löytyy hänestä ja hänessä.
Kysymys 430
kysymykseni on: MIKSI kaikki EIVÄT löydä aviopuolisoa, vaikka häntä etsivät. Itsekin olen yksi heistä. Kaipaan rinnalleni uskovaista aviopuolisoa,mutta ei vaan löydy. OLen joutunut hyljätyksi.
Miksi sitten Raamatussa sanotaan, että ihmisen ei hyvä olla yksin.
En ymmärrä sitäkään, miten paljon on avioeroja.
En pysty kuuntelemaan ohjelmia, joissa puhutaan lapsista tai avioliitosta. Helppo kai avioliitossa olevien on sanoa, että kyllä Jumala sinua rakastaa. Kaipaisin ihan fyysistä läheisyyttä ja rakkautta. Yksinäiset ovat toisen luokan kansalaisia
Tähän kysymykseen en osaa vastata. Jotkut löytävät puolison ehkä vasta pitkänkin ajan päästä. Toiset eivät koskaan. Naimattomuus on yhtä lailla Jumalan lahja kuin avioliittokin. Mutta aina ei edes Jumalan lahjat tunnu meistä kivoilta.
Voi tuntua kliseeltä (vaikka se ei sitä kuitenkaan ole!), mutta rohkenen silti sanoa, että rukouksessa saamme tuoda esiin myös pettymyksemme ja vihan tunteemme Jumalaa kohtaan. Kerro niistä hänelle. Hän jaksaa kuunnella, auttaa ja antaa anteeksi.
Sitten lisäisin, että ei mikään elämänmuoto täällä synnin maassa ole helppo. Aina tarvitaan oman vanhan ihmisen ristiinnaulintaa! Niin avioliitossa kuin myös naimattomana eläessä. Ei avioliitto ole mikään ratkaisu kaikkiin ongelmiin. Sellaisen luuleminen on ehkä varmin tapa pettyä avioliitossa ja ajautua aviokriisiin ja sitä myötä jopa eroon asti.
Kysymys 429
Kysymyksiin vastaajana katsoin parhaaksi lyhentää hyvin pitkää kertomusta. Välitän sen nyt lyhennetyssä muodossa. Toivon, että kertomuksen kirjoittaja ymmärtää ratkaisuani:
Olen jättänyt helvettiä koskevia kysymyksiä aiemmin, joissa epäilin helvetin olemassaoloa. Ehkä minä sain Jumalalta nyt kovalla tavalla vastauksen epäilyihini ...
Joten kirjoitin vain kertoakseni, että olin väärässä ja olen nyt saanut varmuuden raamatun ja muiden kristinuskoon liittyvien mm. pyhimysten ja profeettojen julistusten oikeassaolemisesta. Unohdin myös aiemmissa viesteissäni kertaakaan ilmoittaa, että miten paljon arvostan työtäsi vaikka olinkin erimieltä raamatun tekstien tulkitsemisesta. On hyvä tietää, että joku muukin kuin Jumala välittää aidosti ja pyyteettömästi kaikista ihmisistä. Herran siunausta ja kaikkea hyvää sinulle.
Jos tiedät raamatusta joitain kohtia, jotka voisivat antaa lohtua suunnattomalle kärsimykselleni, olisin kiitollinen tiedosta. Oma raamattu on jäänyt äitini luokse toiseen kaupunkiin, mutta luen raamattua itse netistä. Raamatusta minulle yleensä ainoa lohtu löytyy, mutta en jaksa nyt etsiä ja haluan jotain hyvää ja lohduttavaa sanomaa mitä hokea mielessäni ... Asun Jyväskylän keskusta alueella. Satutko tietämään joitain ihmisiä, jotka voisivat tulla esim. kotiini keskustelemaan tapahtuneesta asiasta, raamatusta ja Jumalasta kanssani? Kokisin sen suurena apuna ...
Kiitos oikein paljon, että jaksat lukea tämän ja jos jaksat vastata kysymykseeni, sillä tarvitsen henkistä apua mahdollisimman pian.
Terveisin: surunmurtama
Kiitos palautteestasi. Minusta psalmien lukeminen on virkistävää ja lohduttavaa monissa erilaisissa tilanteissa. Olisikohan siitä myös sinulle iloa? Kokeile. Myös Jobin kirja kertoo kärsimyksen tarkoituksesta, mutta voi olla aivan liian raskasta luettavaa. Ainakin jos on uupunut ja poikki. Mutta toisinaan Jumalan sana voi osoittaa ihmeensä silloinkin, kun itsestä ei siltä tunnu.
Jyväskylästä tai siitä lähiseudulta rohkenen suosittaa Heikki Lehtimäkeä, OPKOn työntekijää. Löytänet yhteystiedot!
Toivotan siunausta ja voimaa elämääsi.
Kysymys 428
Tulin juuri kunnolla uskoon ja uskon rehellisesti sanottuna ensimmäistä kertaa, että Jumalan ratkaisut ovat aina oikeita. Olen rukoillut lukemattomia kertoja Jumalaa auttamaan, että löydän erään rakastamani henkilön joko elävänä tai kuolleena, jotta voin lopettaa ikuisen murehtimisen ja huolehtimisen. Näyttää siltä, että vain Jumala voi auttaa minua, mutta alan kuitenkin uskoa, että ehkä Jumalan suunnitelmiin ei kuulu tuon vastauksen antamista minulle.
Joka kerta kun olen rukoillut Jumalalta apua, olen saanut haluamani.Sen jälkeen olen jatkanut samanlaista elämää, vaikka aina lupaan tulla paremmaksi siitä hyvästä. Olen tosin aina auttanut hätää tarvitsevia ihmisiä, saamatta lähes koskaan yhtään vastapalvelusta (mitä en ole kyllä odottanutkaan/halunnut), koska minulle tulee siitä hyvä mieli. En ole itsekäs vaan hyvin empaattinen ihminen ja olen usein ajatellut, että minulle on annettu mieluisa tehtävä täällä maan päällä auttaa kaikkia apua tarvitsevia ihmisiä ja eläimiä. Ongelmani on aina kuitenkin ollut, että en ole osannut päättää, että minkä verran minä annan köyhille ja kärsiville esim. keräykseen ja minkä verran haluan pitää itselläni ruokaan, vaatteisiin, huviin ja itseni ja sukulaisteni pahan päivän varalle. Nyt kuitenkin en välitä enää itsestäni, joten voin pyhittää elämäni muiden auttamiselle, sillä siitä minulle yhä tulee hyvä mieli.
Olen melko varma, että en ajattelesi Jumalaa enää niin paljon, jos hän toteuttaisi rukoukseni. Nyt tunnen olevani lähempänä häntä, koska joudun joka päivä rukoilemaan häneltä voimia, jotta jaksan elää kyseisen päivän ja suorittaa tehtäviäni. En nauti enää ruoasta, juhlimisesta, elokuvista, urheilusta ym. mistä normaalit nuorehkot ihmiset nauttivat. En myöskään halua enää elämänkumppannia ja lapsia, koska elämäni on surun täyttämää ja en halua saattaa sillä muitakin surullisiksi, koska vain Jumala voi auttaa minua. Säälin ainoastaan sukulaisiani, koska he vaistoavat, että olen surullinen ja se suru ja huoli pilaa heidänkin elämänsä.
Mitä mieltä olet? Voisiko Jumala antaa joillekin elämäntehtäväkseen toimia muiden auttajina itsensä kustannuksella? Ainoa mahdollinen tapa tähän on minun kohdallani, että minua painaa alituinen suru, mihin maalliset asiat eivät tuo helpotusta, joten itsekkyys loppuu siihen ja silloin on helpompi samaistua muihinkin apua tarvitseviin. Saan iloa muiden auttamisesta, mutta en kykene nauttimaan enää mistään muusta. Olen vielä hyvin nuori, mutta ehkä tämä ikuinen suru tekee minusta Jumalan silmissä paremman ihmisen. En keksi mitään muuta syytä miksi Jumala ei vastaa rukouksiini haluammallani tavalla, vaan haluaa minun surevan loppuelämäni. Tietenkin olen turruttanut tunteitani jaksaakseni, mutta en voi lopettaa rakastamista, koska silloin en kykenisi rakastamaan enää ketään/mitään eikä elämällä olisi enää tarkoitusta. Kestäisin uutisen, että rakastamani henkilö on kuollut, vaikka en haluaisi niin tapahtuvan, mutta en kestä tietämättömyyttä.
Tiedän että tähän on vaikea vastata, mutta haluaisin kuulla vain mielipiteenne ja ehkä raamatusta löytyy jotain lohduttavia ja johdattelevia sanoja vaikeista tilanteista kuten tämä.
En varmaan ymmärtänyt kaikkea, mikä tuli esille kertomuksessasi. Varmaan olisi hyvä keskustella näin vaikeista asioista rauhassa jonkun kanssa ihan kasvotusten sielunhoidollisesti. Webbisivut eivät taida olla otollisin paikka, koska tarvittaisiin monia, pitkiä vastauksia, uusia kysymyksiä ja pohdintoja. Ehdotankin, että nämä sivut eivät olisi vaikeitten ja aika monimutkaisten sielunhoidollisten ongelmien käsittelyä varten. Ei siksi, että tällaiset sielunhoidolliset kysymykset eivät olisi tärkeitä. Se on pikemminkin juuri päinvastoin: koska esittämäsi asia tuntuu tärkeältä, se pitäisi kohdata erikseen juurta jaksain jossain muussa yhteydessä.
Webbisivujen luonne panaa tietyn rajan niille asioille, joita voidaan käsitellä ja joihin voidaan vastata "sähköisesti".
Kysymys 427
Tarkennus kysymykseen 420. Eli joutuuko ihmiset, jotka eivät ole ikinä kuulleetkaan Jeesuksesta ja kristinuskosta raamatun mukaan helvettiin? Käsittääkseni ortodokseilla helvetti tarkoittaa Jumalasta erossa olemista, mutta raamatussa kerrotaan ikuisesta ruumiillisesta kidutuksesta ja kärsimyksestä. Jeesushan kertoi tämän opetuslapsilleen, muttei puhunut mitään asiasta tietämättömistä ihmisistä ja vaikka kristinusko laajenikin Jeesuksen jälkeen ei sana ole voinu ehtiä tuona aikana ympäri maailman, mikä tarkoittaisi, että Jumala olisi tuominnut jo ihmisiä ikuiseen helvettiin. Mielestäni tuo on aivan kohtuuton vaatimus ja tarkoittaisi, että Jumala olisi epäoikeudenmukainen ja sadisti, koska jos Jumala ei nauttisi ihmisten kiduttamisesta, ei hän sitä tekisi. Ja miten kukaan voisi nauttia taivaasta, jo tietäisi, että Jumala kiduttaa ikuisesti läheisiä ja muita ihmisiä? Pitääkö helvetin välttyäkseen uskoa sekä Jumalaan että Jeesukseen, vai riittääkö pelkkä hyvyyteen ja Jumalaan usko ja hyvän noudattaminen? Suurimmissa osissa uskontoja uskotaan vain yhteen Jumalaan joka on hyvä. Itse uskon Jumalaan ja Jeesukseen, mutta uskon, että Jumala on täysin hyvä eikä tee pahaa kenellekään. Olenko siis väärinoppinut ja joudun helvettiin sen takia, etten usko Jumalan pahuuteen? Jos Jumala kiduttaisi ihmisiä, olisi hän Saatanan kaltainen, epäoikeudenmukainen, sadisti, kostonhimoinen jne. Jumalahan kieltää mm. ihmisiltäkin koston.
Käskeekö raamattu ihmisiä kuulumaan kirkkoon ja eroaako kirstinuskon kirkot vain raamatun tulkinnan perusteella?
Raamatun mukaan se, joka uskoo Jeesukseen, pääsee taivaaseen. Ei ole muuta tietä pelastukseen kuin Jeesus.
Hiukan avoimeksi jää, kuinka niiden käy, jotka eivät ole koskaan kuulleet evankeliumia. Mutta pääsääntö lähetyksen tekemisessä on juuri se, että ilman evankeliumia maailma hukkuu. Ei ole meidän tehtävä spekuloida ja elätellä mahdollisia turhia toiveita. Ei meille ole kerrottu kaikkea, mutta lähetyskäsky on selvä. Sen mukaan on syytä toimia. Sen sijaan, että käyttää aikaansa eri vaihtoehtojen pohdintaan, saa tukea kristillistä lähetystä eri puolilla maailmaa!
Meidän ei kannata ruveta mittaamaan Jumalan oikeudenmukaisuutta omalla järjellämme. Jumala ei ole sadisti. Hän antaa kyllä ihan varmasti oikeudenmukaisen tuomion, josta kukaan ei valita. Siinä ei ole virhettä eikä erehtymisen mahdollisuutta. Joskus ihmisen on tyydyttävä pienuuteensa. Kaikkea hän ei voi käsittää. Mutta yksi on varmaa: Jumala on tehnyt kaikkensa pelastaakseen meidät helvetistä. Kenenkään ei tarvitse joutua kadotetuksi. Vapahtaja on sovittanut Golgatalla meidän syntimme. Tässä uskossa sinäkin pelastut.
Kysymys 426
Tahtoisin tietää mitä eroa on vuoden 1968 käsikirjan messussa ja tässä uudessa mitä kirkoissa ( ei kaikissa )tällä hetkellä käytetään.
Olen kuullut, että uudessa kaavassa olisi katollista hapatusta ja siinnä esim. rukouksissa tahdottaisiin tuoda jotai omaakin ansiota.
Kysymykseen on hirmu vaikea vastata, koska uudessa käsikirjassa on vaihtoehtoja vaikka kuinka. Periaatteessa jokaisessa srk:ssa voidaan muokata jumalanpalvelus erilaiseksi.
En ole myöskään perehtynyt uusimpaan käsikirjaan. Senkään tähden en ole oikea henkilö vastaamaan.
Kysymys 425
Voiko kristinuskon mukaan toisen ihmisen rukouksien avulla pelastaa toisen ihmisen sielun. Eli jos kuollut ihminen ei ole kuullut kristinuskosta; on ollut hyvä, mutta on menettänyt uskon tai jos hän teki pahaa eläessään. Käsittääkseni katolilaisuudessa puhutaan jotain tällaista. Miten tärkeää kristinuskossa on usko Jeesukseen? Monet ihmiset elävät esim. raamatun oppien mukaisesti luonnostaan omantunnon kautta ja uskovat, että elämällä on tarkoitus ja että sen taustalla on vain yksi Jumala joka on hyvä, vaikka eivät raamattua olisi lukeneetkaan. Miten eri kristinuskot mm. katolilaisuus, avankelisluterilaisuus, juutalaisuus suhtautuvat toisiinsa?
Ilman omakohtaista uskoa ei voi pelastua. Siksi kuollutta ei voi ikään kuin jälkikäteen pelastaa rukouksilla.
Sen sijaan rukous auttaa lähimmäistä hänen eläessään. Ja hänelle voi ja oikeastaan kuuluu kertoa Vapahtajasta. Evankeliumi sitten synnyttää hänessä omakohtaisen uskon, ja hän pelastuu.
Kukaan ihmisistä ei elä Raamatun mukaan luonnostaan vaan kaikki ovat langenneet, poikenneet pois ja tulleet syntisiksi. Luetaan vaikkapa yhdessä Room. 3:9-20.
Kysymys 424
Haluaisin tietää opintojani varten, että miten nykypäivänä eri maiden raamatut poikkeavat toisistaan, ja onko siitä tehty eri käänöksiä eri maissa, joita on sitten korjailtu. Korkea kouluissa opetetaan ja monissa artikkeleissa lukee joitakin poikkeavuuksia eri käännöksistä ja todisteita siitä, että raamatun teksti on joiltakin osin muuttunut. Ajan myötä kieli muuttuu ja sanojen tarkoitus myös, sanoilla on myös useita merkityksiä. Miten niistä on voitu valita juuri ne oikeat, jos heprean/armean kielisillä sanoilla on läheisiä sukulaisia? Monet kohdat eivät ole niin tärkeitä kaikkien mielestä, mutta eräs italialainen kasvissyöjä oli mm. sitä mieltä, että Jeesus jakoi nälkäisille jotain vihannesta ja leipää, ei leipää ja kalaa. Jos tiedätte jotain kirjoja aiheesta, olisin kiitollinen tiedosta. Tarkoituksenani ei ole väittää, että raamattu olisi virheellinen. Kielellisiä muutoksia ja käännösvirheitä siinä kuitenkin varmasti on. Myös eri aikoina asioilla on voinut olla eri merkityksiä ja ajan arvot , arvostukset ja historiallinen tilanne ovat kuitenkin voineet käännökseen vaikuttaa, koska käännöksen tekee aina inhimilliset ihimiset. Tärkeintä kuitenkin lienee lopulta raamatun sanoma eikä eri raamatun kertomusten yksityiskohdat. Opintojeni vuoksi kuitenkin kaikki tärkeitä ja itseä kiinnostavia.
Käännöksissä voi olla pienempiä ja suurempia eroja. Niitä lienee mahdotonta käsitellä näillä webbissivuilla. Koska kieli kehittyy jatkuvasti, oli jo Lutherinkin periaatteena hakea yhä parempia & selvempiä käännösvaihtoehtoja. Sanan tyhjäksi selittämiseen hän ei syyllistynyt.
(Jeesus jakoi nälkäisille leipää ja kalaa. Muunlainen käännös ei ole mahdollinen.)
Kysymys 423
Mielestäni raamatun kaikki käskyt eivät ole varsinaisia käskyjä vaan pikemminkin ehdotuksia miten ihmisen tulisi elää ja niiden tarkoitus on ohjata ihmisiä paremman ja onnellisemman elämän tielle.
Toiseksi, mielestäni tulisi ottaa huomioon historiallinen tilanne joitain raamatun kieltoja ja kohtia lukiessa. Esim. mielestäni kahden toisiaan rakastavan ihmisen esiaviollinen rakastelu ei voi olla pahasta, jos se tuo molemmille vain hyvää eikä vahingoita ketään muita. Ennen kuin ehkäisymenetelmiä oli keksitty rakastelusta syntyi usein lapsia, jolloin oli varmasti lapselle ja vanhemmille parhaaksi, jos vanhemmat olivat naimisissa ja sitoutuneet vakavasti avioliitoon ennen lapsen/lapsien syntymiä.
Olen syvästi tätä mieltä, mutta kiinnostunut kuulemaan myös muita näkökohtia asiaan.
Eksyt pahemman kerran. Jumalan käskyt ovat ehdottomia. Niiden rikkominen tuo mukanaan kirouksen.
Esim. esiaviollista sukupuoliyhteyttä Jumala ei kieltänyt vain mahd. au-lapsien pelossa. Kyseessä on yhtä lailla myös ihmisen oma persoona ja olemus. Ei ole oikein antaa himoille valtaa ja hakea tyydytystä itsellle ja toiselta ohi syvempien arvojen ja arvostusten. Tästä voi lukea esim. 1. Kor. 6. luvusta.
Kysymys 422
Eläimille kärsimyksen tuottaminen kielletään raamatussa, mutta onko raamatun mukaan tappaminen ja eläimen syöminen kiellettyä? Itse en sydämeni ja omantunnon takia pysty/halua tappaa yleensä yhtään eläintä, mutta mielestäni kituva eläin pitäisi lopettaa, samoin jos vaihtoehtona on että eläin tulisi varmasti kuolemaan luonnossa kylmyyteen ja nälkään. Tähän mennessä tosin olen tappanut vain tuholaishyönteisiä ed. mainituista syistä, mistä on jäänyt myös inhottava olo.
Mielestäni yksin elävän metsän eläimen tappaminen ei ole kovin väärää, sillä eläinten elinikä ei ole kovin pitkä,ne kuolevat pahemmalla tavalla luonnollisella tavalla eikä kukaan jää niitä kaipaamaan. Jotenkin minusta tuntuu, että niillä on jopa parempi olla kuolemansa jälkeen. Omistan kissan, joten talvisin joudun ostamaan sille eläinperäistä ruokaa ja itse olen myös pienestä asti totutettu syömään lihaa, mikä on nykyään lähinnä luomulihaa. Yritän itse lopettaa lihan syömisen, mutta en ole varma pystynkö siihen. Haluaisin tietää raamatun mielipiteen asiasta. Tosin tuskinpa esim. käsky "ÄLÄ TAPA" koskee ainakaan kaikkia eläimiä esim. alkueläimiä, loiseläimiä jne. koska silloinhan esim. täitä, lapamatoja ja heisimatojakaan ei saisi tappaa.
Kyllä eläinten teurastaminen ja syöminen on - pääsääntöisesti -raamatun mukaan mahdollista. Vanhan liiton aikana eläimiä jopa uhrattiin temppelissä valtavat määrät. Siitäkin huomaa, ettei kyseessä ole Jumalan tahdon vastainen teko.
Kysymys 421
Vastasit tuossa ehtoollisesta jollekin, että vain apostolit olivat paikalla, kun ehtoollinen asetettiin. Olen kuullut tuon selityksen monta kertaa: vain papit saavat toimittaa ehtoolliset, koska se kuuluu apostolin virkaan, koska vain apostolit olivat paikalla.
Toisaalta Raamattu kertoo Jeesuksen sanoneen: Ottakaa ja syökää, ottakaa ja juokaa jne. Missään ei sanota apostoleille, että heidän tulee mennä ja jakaa ehtoollista muillekin.
Jos sanotaan, että vain papit (ja vain miehet) saavat toimittaa ehtoollisen, koska vain apostolit (jotka olivat miehiä) olivat paikalla - mistä me tiedämme, että ehtoollinen ei ollut tarkoitettu vain apostolien nautittavaksi? Eikö yhtä hyvin voisi sanoa, että ehtoollinen kuuluu vain papeille, koska vain apostolit olivat paikalla, ei siellä maalikoita ollut. Tai ehtoollinen kuuluu vain miehille, ei siellä naisia ollut.
Mistä voidaan tietää, että kun raamtun kertomassa jokin yksityiskohta oli tietyllä tavalla, sitooko se meidät siihen myöhemmin vai ei?`
On silti merkittävää, että Jeesus joka tapauksessa valitsi vain apostolinsa asettaessaan ehtoollisen. Heidän tehtävänään olisi sitten opettaa tämän aterian viettämistä eteenpäin. Näinhän se sitten myös tapahtui. Apt. 2:42 kertoo, että seurakunta pysyi apostolien yhteydessä ja siihen kuului leivän murtaminen (eli ehtoollinen). Ja kuten sanottu: ehtoollinen ei ole pelkästään yksityisasia vaan se on tarkoitettu koko seurakunnalle. Siksi kaikki yksityismessut rikkovat seurakunnan yhteyttä. Ne ovat perkeleen keksintöä.
Kysymys 420
Kysymyspalstalle on jätetty varsin pitkä ja laaja kysymys, jossa pohditaan, kuinka rakastava Jumala voisi tuomita ketään ikuiseen helvettiin. Emme voi julkaista koko tekstiä, mutta vastaamme nyt itse pääkysymykseen.
On ehkä melkosen yllättävää, että Raamatussa eniten helvetistä varoittaa - Jeesus itse! Kannattaa lukea vaikka ainoastaan yksi evankeliumi (tai vielä mieluummin ne kaikki), niin huomaa tämän tosiasian. Emme pääse mitenkään irti siitä, ettei helvettiä voi selittää tyhjäksi tai olemattomaksi. Meitä rakastava Vapahtaja, Jeesus Kristus, itse puhuu siitä pelottavan usein. Eikä varmaan suotta, sillä juuri tämän opetuksensa tähden hän vapaahtoisesti tahtoi antautua kuolemaan meidän edestämme sovittaakseen kaikki syntimme sekä pelastaakseen meidät kadotuksesta taivaaseen.
Muutama vuosi sitten Raamattuopisto on julkaissut suomeksi Ajith Fernandon kirjan: Mitä mieltä helvetistä? Yritä saada käsiisi se kirja esim. kirjastosta. Se kertoo laajemmin tästä aiheesta.
Kysymys 419
rukoilevaisuuden keskeiset vaikuttajat?
Kysymys 418
Teen esitelmää uskonnontunnille rukoilevaisuudesta. Voisiko joku ystvällisesti kertoa lisätietoa heränneisjuhlasta (esim. mitä siellä tehdään, kuinka usein niitä pidetään yms.)?
Rukoilevaisten kesäseurat pidetään joka vuosi kesällä. Lyhyesti sanottuna siellä saarnataan Raamatusta, kuunnellan ja veisataan sekä rukoillaan. Tärkeitä ovat myös ystävien tapaaminen, heidän kanssaan jutteleminen, sielunhoito ja esirukous.
Kysymys 417
Voiko ehtoollista viettää yksin? Tekisi mieli niin paljon toimittaa itselle ehtoollinen usein, vaikka sunnuntaisin käynkin kirkossa ehtoollisella. Jos vaikka ajattelee kristittyjä maailmalla, jotka ovat uskonsa tähden vankilassa, niin kai he voivat yksin tai toisen kristityn vangin kanssa `tehdä sen hänen muistokseen`. Eihän Raamattu edes täsmällisesti määrittele sitä kuka saa toimittaa ehtoollisen. Eikö ehtoollinen ole aina pätevä, jos kristityt tekevät sen hänen muistokseen? Eikö tässä ole tarkoitus rakentua hengellisesti, eikä joutua valittamaan sitä kun ei omasta mielestään saa tarpeeksi ehtoollista.
En kai nyt suurta syntiä tee, jos kaipaan armoa ja toimitan itselleni ehtoollisen vai käräytetäänkö minut viimeisellä tuomiolla siitä, että haluan ehtoollista vielä messun lisäksi?
Samoin kuin Jeesus antoi kaste- ja lähetyskäskyn apostoleille, samoin hän sääti ehtoollisen apostolisen viran toimitettavaksi. Vain apostolit olivat paikalla kiirastorstain yönä. Sksi ei ole lupa toimittaa yksityisiä ehtoollisia tuosta vaan. Lisäksi tulee ottaa huomioon, että ehtoollinen on tarkoitettu koko seurakunnan ateriaksi. Nurkkamessut ja yksityiset ehtoollisenvietot sotivat Jeesuksen säätämystä vastaan.
Joten älä toimita ehtoollista yksityisesti. Käy kirkossa - kuten tähänkin asti.
Kysymys 416
Onko lapsen uskon kieltäminen kasteessa mikään vähäpätöinen väite? Miksi sitä kohtaa niin paljon on epäilty.
Jos lapsi ei kasteessa saa uskoa, miksi häntä kastaisi? Lapsen uskon kieltäminen johtaa johdonmukaisesti ajateltuna aikanaan lapsikasteen kieltämiseen. Samalla riistetään kasteen lahjan omakohtaisuus ja kasteesta tulee ehkä enemmän maaginen riitti tai pelkkä seremonia. Lisäksi kasteen merkittävyys hämärtyy. Ihmiset ajattelevat, että se riittää, kun on kastettu, vaikka usko puuttuisikin.
Kysymys 415
Miksi Jumala sallii ihmisen langeta esim. johonkin helmasyntiin yhä uudestaan ja uudestaan, vaikka olisi pyytänyt päästä eroon synnistä? ihmisen pahuuden takia??
Ihmistä kiusaa hänen oma syntinsä, erityisesti helmasynti. Lue esim. Jaak. 1: 12-17. Helmasynti ei olisi helmasynti, jos sen voittaminen kävisi leikiten. Synti on voimakas vastustaja; se pyrkii valtaan hirveällä voimalla. Hätämme synnin edessä antaa aihetta rientää Jeesuksen luo saamaan synnit anteeksi ja voimaa uuteen elämään. Tässä mielessä synti palvelee meitä pakottaessa meitä Kristuksen luokse. Kiusattuna tai langenneena saa turvata veren armoon. Muuta ei meille jää.
Kysymys 414
Onko eläimillä sielua tai mitään sen tapaista?
Eläimet ovat eläviä olentoja. Heillä on elämän "henki". Mutta ei sielua tai Jumalan Pyhää Henkeä.
Kysymys 413
Miten oppia lepäämään armossa?
Raamatun kielellä ilmaistuna: kuole pois itsestäsi, jätä tekosi ja yrittämisesi hautaasi ja Jumala antaa sinun levätä armossaan.
Kysymys 412
"Sillä väärät Kristukset ja väärät prophetat nousevat, ja tekevät suuria ihmeitä ja merkkejä: niin että myös, jos taitais tapahtua, valitutkin eksytettäisiin."
(P. Matteuksen Evankeliumi 24:24)
Sanotaanko tuossa vapaasti käännettynä näin: "Jos se vain olisi mahdollista, niin valitutkin eksytettäisiin"?
Eiköhän tuo vapaa käännös ilmaise jakeen merkityksen ihan hyvin.