Kysymykset
Kysymys 461
haluaisin kysyä kun jeesus hakee omansa jääköpyhähenki maan pääle edelleen sen jälkeen ja jos jää niin missä muodossa
Kun Jeesus palaa maan päälle, niin seuraa viimeinen tuomio. Silloin ei enää kukaan voi kääntyä ja uskoa häneen Vapahtajanaan. Taivaassa autuutenamme on pyhän Kolminaisuuden (= Isä ja Poika ja Pyhä Henki) katseleminen! Entinen maa ja taivas ovat poissa. Uusi Jerusalem on kaupunkinamme.
Kysymys 460
Voiko ihminen olla oikeasti uskossa ilman että kokee minkäänlaista herätystä? Omasta mielestäni ei, vaikka herätys ei välttämättä tapahdukaan yhdessä hetkessä/sekunnissa, siinä voi kestää jopa vuosia. Paljon vaan kuulee ihmisten sanovan että kyllä minä Jumalaan uskon, mutta uskon omalla tavallani, ei käy jumalanpalveluksissa, ehtoollisella,muutenkaan kristillisyys ei näy juuri missään, paitsi että "tavan vuoksi" kuulutaan kirkkoon. Miten tälläinen voi olla pelastavaa autuaaksi tekevää uskoa? Tietystikään teot kuten ehtoollisella käynti eivät ketään pelasta, mutta teothan ovat uskon hedelmä.
Kirjoitat ihan oikein. Kyllä usko aina näkyy tavalla tai toisella elämässämme. Vanhastaan on sanottu näin:
"Yksin usko vanhurskauttaa, mutta vanhurskauttava usko ei koskaan jää yksin."
Kysymys 459
Onko joulu oikeasti alunperin pakanallinen juhla, niinkuin jotkut väittävät? Puhutaanko Raamatussa Vapahtajamme syntymäjuhlasta joulun nimellä?
Sydäntäni painaa kovasti kuin aniharva muistaa enää joulun sanoman Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen syntymäjuhlana. Nykypäivän kauheaa kulutushysteriaa tuntuu pursuavan joka paikasta. Pitäisi muka ostaa valtavat määrät toinen toistaan hienompia ja kalliimpia lahjoja, täysin sairasta. Tietysti on mukava muistaa rakkaimpiaan kivalla lahjalla, mutta tuntuu ettei ihmisten joulu ole muuta kuin lahjojen hankkimista. Mielestäni kaikki turhanpäiväiset pikkujouluhömpötyksetkin (ryypätään ja tehdään huorin)ovat vain Jumalan ja Jeesuksen pilkkaamista!
Olet ihan oikeassa nykyisten joulunviettotapojen suhteen. Sanoma on kadonnut ja tilalle tullut krääsää ja jumalatonta menoa. Jokaisella olkoon sydämellään halu ja rukous hiljentyä Vapahtajansa edessä ja antaa armon evankeliumin puhdistaa sisimmän kaikesta synnistä. Ei joulun tunnelma ole tavarassa tai ruuissa vaan seimen luona.
Meidän joulunviettomme osuu kyllä ajallisesti menneitten aikojen roomalaisten Saturnalia-juhlien yhteyteen. Mutta mitä merkitystä tällä lopulta on? Alkuaan kristillinen sanomahan oli niin elävä, voimallinen ja väkevä, että se "valloitti" pakanalliset menot ja muutti ne kristillisiksi. Nykyisin kehitys tuntuu menevän täysin päinvastoin ... Raamattu ei puhu joulusta nimellä "joulu", mutta juhlan aihe ja Sankari löytyvät sieltä. Jouluevankeliumi Luuk. 2 kuvaa historiallisen tapahtuman ja ensimmäisen todellisen joulun koko maailmalle iloksi.
Kysymys 458
Voiko Nokia Mission jatkuvaa hurmahenkisyyttä sanoa jopa vainajahenkiin yhteydenottamiseen verrattavaksi asiaksi?
Voiko samaa sanoa henkilön toiminnasta, joka kertoo yhtenään tulevaisuuteen liittyviä "tietoja" toisista ja näkee mielessään toisista näkyjä/kuvan jostain asiasta, paljon kielilläpuhumista. Kaikki toiminta Jeesusta rukoillen. Käsittääkseni opettaa myös ristintyöstä (?).
Itseäni ainakin epäilyttää. Onko jopa noituutta? Vaikka kristinuskon asioita opettaa. Hän edustaa varmaan ratkaisukeskeisyyttä, pietismiä, karismaattisuutta yms. Itse olen sellaista vastaan.
En tunne Nokia Mission toimintaa.
Väite vainajahengistä tuntuu noin äkkikuulemalta yliampuvalta. On kuitenkin tarpeen koetella kaikki ja pitää se, mikä hyvää on.
Kyllä me nykyään tarvitsemme julistusta, jossa kaikkia kuulijoita kehotetaan selkeään ratkaisuun (jonka vain evankeliumi vaikuttaa meissä). Tarvitsemme pietististä herätyskristillisyyttä, samoin nöyrää ja raitista karismaattisuutta. Kaikkea voidaan tietysti käyttää väärin, muutta "väärinkäyttö ei kumoa oikeinkäyttöä".
Kysymys 457
Jobin kirjan 40. ja 41. luvussa kerrotaan Leviatanista ja Behemotista. Mitä nämä ovat? Olen aina ajatellut, että Leviatan on yksi nimitys saatanalle, pitääkö se paikkansa? Kuvaus Jobin kirjassa vaikuttaa lohikäärmeeltä.
Aika usein väitetään, että Leviatan ja Behemot tarkoittaisivat kait lähinnä krokotiiliä ja virtahepoa (ks. esim. KR -38). Mutta kun nuo tekstit lukee läpi, niissä on monia piirteitä, jotka eivät millään sovi mainittuihin eläimiin. Pikemminkin mieleen tulevat muinaiset dinosaurukset ja liskot! Tästä on Pekka Reinikainen kirjoittanut paljon. Yhden kirjankin! Etsi se käsiisi kirjastosta. Tällaista opetusta ei kuitenkaan ole yleisesti hyväksytty, koska nykyisen teorian mukaan ihminen ja dinosaurukset eivät eläneet maapallon pinnalla samaan aikaan. Ja jos siis Job ja ystävät olivat niitä nähneet, niin jotain mättää nykyisessä kehitysteoriassa. Ehkä ei tämän enempää tästä tällä kertaa. (Reinikaisen kirjasta löytyy jo paljon enemmän tietoa.)
Kysymys 456
Kun rukoilemme, niin pitäisikö rukous suunnata Isälle, POjalle vai Pyhälle Hengelle vai koko kolmiyhteiselle Jumalalle?
Oikeastaan ei ole eroa tällaisten rukousten välillä. Koska Jumala on kolmiyhteinen, voidaan rukoilla Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä: yhdessä tai erikseen.
Kysymys 455
Mikä on hyvä seurustelun raja? No se on varmaan myös yksilöllistä ja sopimuksenvaraista seurustelukumppanin kanssa (tiettyyn rajaan asti). Mutta käsittääkseni ehkä turvallisin ja hienovaraisin olisi pitää kädenmatka (lukuunottamatta pieniä haleja).
Minusta ei ainakaan ole liioin hyvä juttu, että seurusteluvaiheessa suudellaan julkisella paikalla, koska silloin antaa helposti sen kuvan, että eletään avoliitossa. "Voitte suudella morsianta...", tiedätkö viittaako tuo alunperin juuri siihen, että tuolloin oli tarkoitus suudella ekan kerran?
Varmaa on ainakin se, että raja menee tässä: kaikki vaatteiden alla oleva pysyy koskemattomana niin miehellä kuin naisella.
En tiedä tuon "Voitte suudella morsianta..."-kysymyksen alkuperää. Meidän vihkikaavasta se puuttuu.
Seurustelun rajat tulivat oikeastaan kysymyksessäsi kuvattua. Raja pitää olla selvä. Silti pieniin yksityiskohtiin menevät käskyt ja kiellot eivät palvele tarkoitustaan.
Kysymys 454
Tervehdys! Jumalan armoa ja rauhaa sinulle.
On hirveästi painanut mieltä miksi vanhankäsikirjan Jumalanpalveluksia täytyy muuttaa. Eivät ne ole enää niitä jos jätetään perinteinen rippi tai synninpäästö pois tai lyhennellään niitä tai yhdistetään. Ja toiseksi mihin on jäänyt saarnoista laki , Biblian mukaan ei lakia ja evankeliumia saa eroittaa . Lain pitää
särkeä ja tehdä synnintunto ja tarve "eivät terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat" sen jälkeen evankeliumi lohduttaa ja tekee eläväksi ja vaikuttaa uskon. Jumalan sana tarvii ottaa kokonaisena ei vaan lohdutusta ja evankeliumia .
Eri seurakunnissa on ollut ja on hiukan erilaisia tapoja. Samoin on tiettyjä eroja yksittäisten pappien tavassa toimittaa rippi ja sen jälkeen jumalanpalvelus. Kirkkomme tunnustuskirjojen mukaan ei ole välttämätöntä, että ulkonaisesti kaikki menee joka kerta "pilkkua" myöten samalla tavalla.
Florinuksen kirkkolaissa vuodelta 1686/88 (joka oli voimassa vanhan käsikirjan aikana kirkossa) säädetään yleisestä ripistä seuraavasti (lainaus kirjasta Kircko-Laki ja Ordningi 1686, VIII. Lucu.):
"Kaupungeissa, joissa se niin ennen on tapa ollut, pitää heidän lauantaina kirkkoon kokoontuman [...] ja sen jälkeen Jumalan avuksihuutamisen, veisaamisella ja rukouksella menemän jonkun sen seurakunnan papin, kirkkoherran eli kappalaisen tykö ja antaman itsensä ripittää. Jos joku pyytää mennä erinäns ripille ja täyden syyn tähden samana päivänä nautita Herran pyhää ehtoollista, sitä ei pidä kieltämän. Mutta maalla pitää väki sunnuntain juhlapäivän eli rukouspäivän huomeneltain ripitettämän sittekuin Katekismuksen tutkistelemus on jo päätetty ja ennenkuin puolipäiväsaarnaan yhteensoitetaan [...]."
Näin siis vanhan kirkkolain mukaan rippi oli erotettu selkeästi varsinaisesta jumalanpalveluksesta. (Rippi pidettiin siis jopa edeltävänä päivänä.) Tähän vanhaan käytäntöön voidaan palata.
Jos taas rippi ja jumalanpalveluksen rippi pidetään peräkkäin, ongelmaksi muodostuu synninpäästön kaksinkertaisuus. Eikä tuo ensimmäinen (ripin) synninpäästö ollutkaan pätevä, koska uusi (jumalanpalveluksen) synninpäästö tarvitaan heti perään? Siksi aikanaan vanhasta käytännöstä luopuminen ja ripin liittäminen suoraan jumalanpalvelukseen ei ehkä ole ollut ihan kirkas tai perusteltu ratkaisu. (Tästä johtuu käsittääkseni seurakuntien taikka pappien hiukan erilaiset käytännöt.)
Lain ja evankeliumin julistuksen tärkeydestä olen kanssasi samaa mieltä. Rukoillaan yhdessä, että koko Jumalan sanan saarnaaminen onnistuisi täyteläisellä tavalla joka jumalanpalveluksessa (sekä muulloinkin).
Kysymys 453
Mikä vuosi on sävelletty? Sua kohti Herreni
Virren sävelsi Lowell Mason vuonna 1856.
Kysymys 452
Kesäjuhlien nimi?
Rukoilevaisten kesäseurat tai -juhlat.
Ensi kesänä ne pidetään - jos Jumala suo - Eurassa 20.-22.7.2007.
Kysymys 451
1 moos 9:4 nooan kanssa tehtyyn ikuiseen `sateenkaariliittoon` kuuluu kielto syödä lihaa, josta verta ei ole laskettu. Ja apt. 15:20 käskee pakanakristittyjä karttamaan lihaa, josta ei ole verta laskettu. Eikö siis tämä kielto ole voimassa, jos kerran nooan liitto pysyy ikuisesti ja siihen kuuluu verensyöntikielto?
Apt. 15:20 on yhä voimassa siinä tilanteessa, johon se on annettu alunperin. Jae säätelee niiden seurakuntien elämää, joissa on sekä juutalaiskristittyjä että pakanakristittyjä. Esim. täällä Suomessa sillä ei liene mitään ajankohtaista merkitystä tällä hetkellä. Sen vuoksi ei tiettyjä ruokailusäädöksiä voi perustella tuon mainitun jakeen pohjalta. Sekä Jeesus että Paavali sanoivat "kaikki ruuat" puhtaiksi(Mark. 7:19 ja Room. 14:14). Siksi kristittyjä ei sido jotkut vanhan liiton ruokasäädökset. Eri asia on sitten tietysti kysymys, mistä kukin sattuu pitämään.
Kysymys 450
sanokaa jotain hyviä uskonnollisia teoksia?
No ennen muuta Raamattu. Sitten luterilaiset Tunnustuskirjat. Eikä Lutherkaan ole pahitteeksi. Jukka Norvannon raamattuluennot Radio Deissä ovat hyviä. Herännäislehti kannattaa tilata ...
Kysymys 449
Ostin Tuomas Akvinolaisen Summa Theologiaen, kun satuin yliopiston kirjamyynnistä halvalla saamaan. Mahtaako kyseisellä opuksella olla kunnon luterilaiselle jotakin annettavaa?
Tuomas on katolisen kirkon pääteologi. Hän yhdistelee teologiaa ja Aristoteleen filosofiaa. Siinä oli hänen vahvuutensa omana aikanaan ja siinä on myös hänen suuri heikkoutensa rehellisesti arvioituna! Lutherin uskonpuhdistus lähti liikkeelle oikeastaan filosofian ja teologian liiton murentamisesta ja Jumalan sanan vapauttamisesta ihmisajatusten kahleista. "Kunnon luterilainen" lukee Tuomastaan varmaan tässä valossa.
Kysymys 448
siis en ymmärrä, kun et hyväksy ei uskovan ja uskovan avioliittoa?
Minä itse pidän itseäni uskovana ( en käy kirkossa kun vain perhekirkossa), mutta mieheni ei ole niin uskova, totta kai hän uskoo, mutta ei sillä tavalla.
Minä olen opettanut lapsellemme iltarukouksen ja ruokaruokouksen, käymme perhekirkossa vain minä ja lapsemme.
en ole kokenut siinä mitään hankaluutta. Olemme olleet aviossa 7v. Luen välillä iltasaduksi raamatun lauseita ja hän uskoo pienellä sydämellään taivaan isään täysillä ja luottaa häneen!
Ehkä välillä suhde onnistuu näinkin. 🙂
Iloitsen lukiessani, että opetat lapsille rukousta ja käyt heidän kanssaan toisinaan perhekirkossa. Lyhyen iltahartauden pitäminen lasten kanssa on valtavan merkittävä hetki. Jatka sitä eteenpäin rohkeasti! Rohkaisen ja kannustan samalla käymään kirkossa hiukan useamminkin. Mikä voi olla tärkeämpää kuin pyhäpäivän pyhittäminen yhdessä Jumalan sanan ja mahd. ehtoollisen viettämisen kanssa? Se on merkittävä hetki koko viikossa.
Ja mitä siihen ei-uskovan ja uskovan avioliittoon tulee, sanoisin, että kyllä sellainen liitto on Jumalan edessä yhtä pätevä kuin mikä muu liitto tahansa. Suurin osa avioliitoista solmitaan sen luomisen pohjalta, jonka Jumala on säätänyt koko ihmiskunnan siunaukseksi ja iloksi. Silti en kehota uskovaa "ehdoin tahdoin" menemään naimisiin ei-uskovan kanssa. Kokemuksen pohjalta sellaiset liitot onnistuvat harvemmin yhdistämään kaksi vastakkaista maailmankatsomusta keskenään. Mahdotonta se ei ole. Etenkin alkuseurakunnissa tällaisia tilanteita syntyi, kun toinen puolisoista tuli uskoon, toinen ei. Lue näistä lisää: esim. 1. Piet. 3:1-7 ja 1. Kor. 7:12-15.
Kysymys 447
Mieltäni askarruttaa kysymys oikeasta rukouksesta. Olen avioliitossa ja meitä on kohdannut lapsettomuus, johon ei ole tarjolla mitään inhimillistä apua. Asia on aiheuttanut elämässämme suuren kriisin, jonka läpi olemme Jumalan ihmeellisellä avulla selvinneet. Minua ja meitä ei kuitenkaan jätä epätoivoinen toivo siitä, että Jumala voisi ihmeen kautta siunata meitä lapsella. Olemme rukoilleet tällaista ihmettä, ja samalla sitä, että kykenisimme tyytymään ja taipumaan Jumalan tahtoon kaikessa.
Minua kalvaa epävarmuus siitä, mitä on oikea rukous. Riipun kiinni Jumalan armossa ja rakkaudessa, sillä en voi tarjota mitään hyvää tekoa tai lupausta vastapalvelukseksi mahdolliseen rukousvastaukseen. Mietin kuitenkin sitä, onko väärin pyytää Jumalalta suoranaista ihmettä? Miten jos mitenkään voin vedota Jumalaan? Olen palauttanut mieleeni palavan rukouksen, joka johti Samuelin syntymään, ja toisaalta siihen, miten Jeesus opetti naisesta, joka "kiusasi tuomaria" kunnes tämä toteutti naisen tahdon. (Tuleeko siis vain pitkäjänteisesti rukoilla ja toivoa, että Jumala lopulta kuulisi huokauksemme?) Toisaalta Jeesus opetta rukoilemaan Jumalan tahdon tapahtumista. (Tuleeko siis olla rukoilematta sellaista, joka vaatisi todellista Jumalan ihmettä?)
Usein tuntuu vaikealta olla kirkossa ja uskovien keskellä, sillä näissä "piireissä" tuntuu lapsettomia pariskuntia olevan todella vähän, jos ollenkaan. Inhimillisesti koemme, että Jumala ei ole meitä siunannut kuten toisia. Uskon kyllä sydämessäni, että näin ei ole. Asiasta on vaikea puhua ulkopuolisten kanssa, joskus myös vaikea rukoilla, sillä se tekee niin kipeää. Olen kuitenkin heittäytynyt uskossa Jumalan käsiin ja luotan siihen, että voimme Häneltä pyytää kaikkea.
Kysymykseni on pitkä ja rönsyilevä, mutta ehkä se tiivistettynä siis kuuluu näin: Voimmeko me pyytää Jumalalta ihmettä? Antaako Jumala tällaisia ihmeitä tapahtua?
Tulisiko meidän pyytää myös seurakuntaa rukoilemaan tämän asian puolesta, vai onko oma rukouksemme "yhtä tehokas"? Joskus ajattelen, että ehkä Jumala soisi meille lapsen, jos mahdollisimman moni rukoilisi puolestamme. Onko näin väärin ajatella?
Sydämellinen kiitos vastauksesta ja siunausta toiminnallenne!
Ehdottamasti Jumalalle voi ja saa esittää rukouksessa vaikeimmatkin asiansa. Häneltä on lupa pyytää ihmettä ja (kuten itsekin kerroit) hän on Raamatun mukaan tehnyt monia ihmeitä ja antanut lapsen (tai lapsia) lapsettomille pariskunnille. Näin kävi esim. Aabrahamille ja Saaralle, Jaakobille ja Raakelille, Elkanalle ja Hannalle sekä esim. Johannes Kastajan vanhemmille. Toisinaan vastaus voi viipyä tosi kauan (kuten ensimmäisessä ja viimeisessä tapauksessa), mutta vastaus tuli. Joskus taas lasta ei suoda johonkin perheeseen. Se on usein raska taakka. Murheen ja tuskansa saa vuodattaa Herralle. Sen taidon Hanna osasi - vaikka pappi piti häntä juoppona! Eikä noilla toisillakaan Raamatun henkilöillä helppoa ollut. Loppujen lopuksi kaikki on parasta jättää Jumalan käsiin. Hänellä on tarkoituksensa ja salatut tiensä meitä johtaessaan. Niiden merkitystä emme kykene aina ymmärtämään tai näkemään. Varmaan kannattaa pyytää seurakunnan esirukoustakin. Itse pyytäisin jonkun läheisen ystäväjoukon (esim. raamattupiirin) esirukoustukea. Olisi ehkä hyvä, jos voisi vallita avoin ja luottamuksellinen ilmapiiri ja jotkut ottaisivat asian sydämelleen ja rukoilisivat tilanteen puolesta ja puhuisivat enemmän Jumalalle kuin toisille ihmisille. Toivotan teille perheeseenne Herran voimallista johdatusta ja hänen tahtonsa tapahtumista kaikessa. Esirukouksin puolestanne.
Kysymys 446
mitä tarkoittaa sana siion
kts. kysymys 406
Kysymys 445
Olen uskossa rakastunut ei-uskovaan. Itseäni kiusaa tilanne, mutta toisaalta en haluaisi hänestä luopuakaan. Mitä tehdä? Onko ei-uskovan ja uskovan avioliitolla mitään toivoa?
Itse en kyllä koskaan rohkene suositella uskovan ja ei-uskovan välistä avioliittoa. Pitkässä juoksussa ristiriidat ovat mitä todennäköisimpiä. Ei ole onnellista, jos toinen tahtoo lähteä kirkkoon ja toinen ei. Ja lasten kasvatuksessa tulee helposti ristiriitoja. Rukoile ja lue mietiskellen seuraavat raamatun kohdat:
1. Moos. 24:1-9, 26:34-35,1. Kun. 11:1-11, (Matt. 1:18ss.), 1. Kor. 7:39, 2. Kor. 6:14-16 ja 1. Tess. 4:3-4
Rukoile sen puolesta, johon olet rakastunut. Pyydä häntä mukaasi srk:n tilaisuuksiin tai nuorteniltoihin. Ehkä hän tulee uskoon ja sinä olet silloin saanut toimia siunauksen välittäjänä hänelle!
Kysymys 444
Kysymykseen 438 koskien ehtoollisen jaossa avustamista vastasit; " ettei raamatussa ole tarkkoja säädöksiä siitä, kuka saa/voi avustaa ehtoollisen jaossa ".
Kysymys 1.: Onko raamatussa säädöksiä siitä, kuka saa jakaa
ehtoollista ? Missä raamatunkohdassa ?
Kysymys 2. : Kun sanoit, ettei raamatussa ole "tarkkoja säädöksiä" siitä, kuka saa avustaa ehtoollisen jaossa, mitä säädöksiä ajattelit "ohjaavina säädöksinä"? Missä raamatunkohdassa ?
Ks. aikaisemmat kysymykset nro 417 ja421. Ne antavat vastauksen kysymykseesi nro 1.
Kysymykseesi nro 2 vastaan, että ehtoollisen avustajista ei kannata tehdä oppikysymystä, josta riidellään. Hyvä, jos papit voivat aina ja kaikkialla jakaa ehtoollisen. Kuitenkaan se aina ja kaikkialla ei ole mahdollista. Siksi jossain tilanteissa ilmeisesti joudutaan joskus käyttämään erikseen tehtävään kutsuttuja maallikkoja Herran ehtoollisen jakamisen avustajina. Se on sinänsä mahdollista, koska "tarkkoja säädöksiä" ei tästä asiasta ole Raamatussa.
Kysymys 443
Kysymykseni koskee kolmatta käskyä "Pyhitä Lepopäivä". Muuttuiko sapatin merkitys Jeesuksen kuoleman jälkeen? Kuulin tällaista opetusta. Onko sapattina lupa tehdä mitään töitä vai onko esim. Jumalan palveluksessa käynti ja Raamatun luku oikea tapa pyhittää lepopäivä. Voiko kumminkin sapattina pelata palloa, lukea läksyjä ja käydä hakemassa maitoa kaupassa? Tahdon tietää miten elää Jumalan mielen mukaan, ainakin sen verran mitä kykenen. Jeesuksessa tämänkin käskyn täytän. Kiitos vastauksista ja siunausta viikkoosi.
Lepopäivän pyhittäminen on tärkeä aihe etenkin nykyaikana, jolloin kiire pakkaa päälle päivittäin. Olen kirjoittanut aiheesta joskus Herännäislehteen (2002: toukokuun pääkirjoitus). Siitä lainaus:
Yhteiskunnallisen murroksen myötä on juuri 3. käskyn kohdalla myös kristittyjen parissa jonkin verran epätietoisuutta siitä, mikä viikoittaisena pyhäpäivänä on sallittua ja mikä taas ei. Tarvitsematta tässä puuttua yksityiskohtiin varsinainen ongelma koskee kysymystä, täytyykö pyhäpäivää mitenkään erityisemmin edes pyhittää. Eikö se kuulunut lähinnä vanhaan liittoon eikä enää sido meitä uuden liiton aikana?
Jo Lutherin Ison katekismuksen perusteella on selvää, että vanhan liiton lepopäivä ei sellaisenaan enää sido meitä. Emmehän me vietä lepopäivänämme lauantaita (viikon 7. päivä) vaan sunnuntaita (viikon 1. päivä, joka on Kristuksen ylösnousemuksen päivä). Paavali antaa meille tällaiseen päivien vaihtamiseen täyden oikeuden, kun hän kirjoittaa roomalaisille: Yksi eroittaa yhden päivän toi¬sesta, toinen pitää kaikki päivät yhtäläisenä. Sitten lopuksi hän vielä lisää: Jokainen olkoon vahva mielessäns(Room. 14:5) Monet tekevät kuitenkin tästä evankeliumin vapaudesta suorastaan lihallisen vapauden ja jättävät lepopäivän kokonaan pyhittämättä. Siinä he menevät liian pitkälle.
Lepopäivän pyhittäminen ei ole vain erityinen kirkollinen järjestely kansan houkuttelemiseksi jumalanpalvelukseen. Lepo ja lepääminen kuuluvat itse luomisjärjestykseen. Ihminen luotiin Jumalan yhteyteen viljelemään ja varjelemaan maata, mutta myös lepäämään seitsemäntenä päivänä. Meidät on toisin sanoen rakennettu niin, ettemme pitkän päälle toimi kunnolla ilman riittävää lepoa. Kaikessa opetuksessaan Jeesus tahtoi palauttaa juuri alkuperäisen luomisjärjestyksen. Näin hän esim. opetti avioliiton pysyvyyttä ja torjui - yleisesti ottaen - avioeron luomisjärjestyksen vastaisena(Matt. 19:3-9). Aivan samoin Jeesus opetti lepopäivän pyhittämisestä. Hänen opetuslapsiansa eivät sido juutalaiset, pikkutarkat sapattisäädökset. Ihmistä ei ole tehty sapattia varten(Mark. 2:27). Silti ei tästä voi tehdä sellaista johtopäätöstä, että me voimme hyvällä omallatunnolla toimittaa arkiset askareemme pyhäpäivänäkin. Sanoohan Jeesus, että sapatti on luotu nimenomaan ihmistä varten. Näin hän liittyi luomisen järjestykseen ja vahvisti sen kaikkia kaikkialla kaikkina aikoina koskevaksi. Siksi kristityn ei ole lupa puskea töitä sunnuntaina (poikkeustapauksista voi lukea Svebiliuksen katekismuksesta). Jos hän sulaa pahuuttansa rikkoo rikkomistaan 3. käskyä vastaan ja palaa loppuun, se on hänen oma vikansa, se on synti, josta hänen on ehdottomasti tehtävä parannus. Voimaa uuteen elämään hän saa juuri lepopäivän pyhittämisestä!
Näin pitkälle lainausta. Mieti siis edellisen valossa rukouksen hengessä ja evankeliumin vapaudessa, miten 3. käsky näkyy sinun viikossasi. Siunausta elämääsi!
Kysymys 442
Tein syntiä, joka kalvaa mieltäni - heikkouden hetkenä suutelin naimisissa olevaa (eri sukupuolta edustavaa) ystävääni. Olen pyytänyt tätä anteeksi Jumalalta, mutta huono omatunto vaivaa minua silti. Pitäisikö minun tunnustaa tekoni ystäväni vaimolle ja pyytää häneltäkin anteeksi, vai onko sekin väärin, jos se tuottaa vain tarpeetonta tuskaa ja mustasukkaisuutta heidän liittoonsa? en tiedä mitä tehdä...
Käy pyytämässä anteeksi siltä, ketä suutelit. Tunnusta, että se oli väärin ja sinua kaduttaa, että sorruit sellaiseen. Kerro myös aivan selvin sanoin, että et enää halua jatkaa moista. Ottaessasi häneen yhteyttä varo, että et hänen kanssaan kahden kesken keskustellessa saata itseäsi kiusaukselle uudelleen alttiiksi. Varo yksinäistä ja syrjässä olevaa soppea. Keskustele kahden kesken jossakin julkisen tilan lähettyvillä.
Jumalan edessä saat Jeesuksen veren tähden uskoa syntisi anteeksi.
Kysymys 441
Saako avioliitossa nauttia seksistä aivan vapaasti vai pitääkö avioliitossakin tuntea haluistaan huonoa omaatuntoa ja syyllisyyttä?
Kyllä avioliittoon kuuluu mieltymys puolisoon. Se tarkoittaa myös seksuaalista mieltymystä. Se kuuluu luomisen lahjoihin paratiisin ajoilta saakka. Siitä ei tarvitse kantaa huonoa omaatuntoa.
On hyvä muistaa, että "seksiä" ei keksinyt saatana vaan Jumala - ja jo ennen syntiinlankeemusta.
Kaikkea kaunista saatana koettaa vääristää. Siksi hän yllyttää ja ajaa ihmisiä ennen avioliittoa ja avioliiton ulkopuolella vääriin suhteisiin ja kokemuksiin. Niitä vastaan kannattaa pyytää Jumalan varjelusta.
Kysymys 440
Kasteessa ihminen liitetään Kristuksen yhteyteen ja koska hän on Kristuksessa kiinni, hän kulkee sinne minne Kristuskin, eli taivaaseen. Tarvitaanko sitten vielä johonkin uskoa, rukousta raamatunlukua? Eikö niistä kaikista tule omaa suorittamista, eihän meiltä löydy uskoa edes sen sinapinsiemenen vertaa? En usko että kaikki pääsevät taivaaseen, mutta väkisinkin, jos kerran kristitty on kastettu ja silloin liitetty Jeesukseen, niin eikö hän pääse taivaaseen? Raamatussa sanotaan, että joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu. Mutta kun ihmisestä ei löydy itsestään sitä uskoa, niin tapahtuuko käytännössä niin, että joka kastetaan, se pelastuu?
Jeesus sanoo opetuslapsilleen: Seuraa minua! Se on samalla kastetun velvollisuus ja etuoikeus. Eihän jokainen kastettu pääse taivaaseen ikään kuin automaattisesti. Tarvitaan rukousta, raamatun lukua sekä uskoa täällä armon ajassa kiusausten ja vaarojen keskellä. Helposti tapahtuu lankeemus ja kristitty joutuu hukkaan. Opetuslapset saivat n. kolme vuotta opetusta Mestarilta ja sittenkin he lankesivat, kun tiukka paikka koitti Getsemanessa. Meidän pitää monen vaivan kautta Jumalan valtakuntaan tuleman sisälle(Apt. 14:22). Ja Pietari sanoo jotensakin tähän tapaan: Vanhurskas vaivoin pelastuu(1. Piet. 4:18 lähinnä -38 mukaan). Esteet ja vaivalloisuus eivät ole Jumalan vaan ne löytyvät meistä, lihamme turmeltuneisuudesta ja maailman pahasta ja villistä menosta. Siksi siis tarvitaan kilvoitusta. Se on ennen muuta turvautumista Jumalan armoon, joka sanassa ja sakramenteissa meille lahjoitetaan.
Kysymys 439
Raamatun läpilukemisen edetessä olen uudelleen ja uudelleen pohtinut ja ihmetellytkin, mitä Jumala haluaa sanoa VT:n kirjojen sotien kautta. Kirjoissahan kerrotaan aikamoisista raakuuksista ja sodittu on paljon.
Elämä on tällaista. Raamattu kertoo, kuinka Jumala on ilmoittanut itsensä tavallisen arjen keskellä. Väliin on sodittu hirmu paljon, väliin on ollut rauhallisempaa pidempiä jaksoja. Euroopan historia on aika lailla samantapaista. Taikka maailman historia yleensäkin. Raamattu ei kaunistele, ei imartele. Mutta on lohdullista tietää, että niin rauhan kuin sodankin aikana Jumala on omiensa kanssa ja auttaa heitä ja vie sanansa päätökseen. Esim. Suomen sodat 30- ja 40-luvuilla olivat suurta Jumalan ihmettä, vaikka sekä ali- että ylilyöntejä tapahtui puolin ja toisin. Ei kait koskaan hetkestä taikka tapahtumasta historiassa voi sanoa, että toinen osapuoli pelkästään oli väärässä ja toinen kaikessa putipuhtonen. Synti jäytää kaikessa, mutta armo voittaa sittenkin.
Kysymys 438
Minua kiinnostaa tietää kuka kirkossa messussa saa antaa ehtoollista ? Olimme kirkossa, jossa ehtoollista tuli kirkkoherran lisäksi/avuksi jakamaan seurakunna suntio valkoinen kaapu päällä. Seurakunnan nautittua ehtoollisen tämä suntio antoi ehtoollista kirkkoherralle. Olen luullut että alttari toimituksia saa toimittaa vain papin virassa toimiva ja ettei alttarille ole edes asiaa meillä maallikoilla. Miten asia oikeasti on ?
Ehtoollisen siunaavat ja jakavat apostolisen virkajärjestyksen mukaiset papit. Tämä on lyhyesti sanottuna pääsääntö.
Ehtoollisen avustamisesta ei raamatussa ole tarkkoja säädöksiä. Hyvä, jos papit voivat aina ja kaikkialla toimittaa ehtoolisen. Silloin se on ainakin selvä. Jossain yksipappisissa srk:issa & erityistilaisuuksissa on joskus (lähes?) "pakko" käyttää muita avustajia, jos ehtoollisvieraita on paljon, ja tilaisuus uhkaa venyä liian pitkälle. En näkisi tässä silloin estettä. Ei ole kuitenkaan minusta hyvä liian usein poiketa pääsäännöstä.
Kysymys 437
Haluaisin kysyä ehtoollisesta. Olen kuullut, että esim. sairaaloissa ym. hoitolaitoksissa kuka tahansa (kristitty)hoitaja voi/on velvollinen toimittamaan ehtoollisen potilaan sitä halutessa, varsinkin jos paikalle ei saada pappia...Pitääkö paikkansa, tai siis onko sakramentti tällöin pätevä? Mielestäni ei...
Eikö hätäkasteen antaminen ole jokatapauksessa eri asia kuin ehtoollisen antaminen, koska kuollessahan kaste on välttämätön, ehtoollinen ei.
Ehtoollista ei saa antaa kuka tahansa sairaalassakaan. Siitä on selvät ohjeet ja pykälät olemassa.
Ehtoollisen jakaminen on apostolisen paimenviran tehtävänä.
Perustelu on juuri se, joka kysymyksen lopussa nousee esiin.