Kysymykset
Kysymys 523
Raamattu sanoo, että me joudumme vastaamaan jokaisesta turhasta sanasta viimeisellä tuomiolla. Toisaalta raamattu puhuu, että me saamme kaikki synnit anteeksi päivittäin kun me sitä Jeesukselta pyydämme. Miksi tämä ristiriita?
Raamatussa puhutaan kauttaaltaan siitä, että meidät pelastetaan yksin armosta. Anteeksiannetut synnit ovat poissa. Niitä ei ole vaan ne on upotettu meren syvyyteen. Tämä on pääasia. Toisaalta Raamattu painottaa jokaisen meidän vastuuta niin teoistaan kuin puheistaan ja ajatuksistaan. Jokainen on saava sen mukaan kuin täällä on toiminut. Jumala ei ole tuomioissaan mielivaltainen. Kyllä hän "palkitsee" runsain määrin sen, mitä me olemme täällä ajassa tehneet. Ei meidän vaelluksemme täällä ole yhdentekevä ja vailla mitään vaikutusta. Kristillinen kilvoitus on tärkeätä - ja sillä on oma "palkkansa" vanhurskasten ylösnousemuksessa.
Kysymys 522
Sulkeeko Jumalan johdatukseen luottaminen jotenkin järjen käytön pois? Onhan Jumala antanut meille terveen järjen käytettäväksi ajallisissa asioissa? Harvapa meistä ensimmäiselle kristitylle "kosijallekaan" sanoo "kyllä" - vaikka varmasti ajattelemme että uskova puoliso on Jumalan lahja meille. Mietimme silti asioita käytännönkin tasolla.
Tai ihminen on luotu tekemään työtä elättääkseen itsensä ja mahdollisen perheensä. Silti valitsemme työpaikkamme monenlaisin perustein, emmekä tyydy ensimmäiseen tarjoukseen.
Yhtälailla, raamatussa kehotetaan tyytymään osaansa. Silti, eikai ole väärin järjestää elämäänsä hyväksi ja korjauttaa vaikka kotinsa elämäntilanteen tai terveyden mukaiseksi?
Joskus tuntuu, että kristillisissä piireissä maalliset ja hengelliset asiat sekotetaan toisiinsa.
Hyvä ja tarpeellinen puheenvuoro. Vaara hengellisten ja maallisten asioitten sekoittamiseen on tuntuva. Yhtä lailla meillä on vaarana maallisten asioitten vuoksi sittenkin unohtaa, että "tarpeellisia on tosi vähän tai lopultakin se yksi ainoa". Tässä tarvitaan siis valvomista ja rukousta ja sanan käyttöä päivittäin.
Jos esim. remontti tai jotkut muut ajalliset asiat vievät kaiken hengellisen harjoituksen pitkäksi aikaa, on jossain kyllä vikaa. Kristitylle ei saisi mikään nousta tärkeämmäksi kuin 1. käsky.
Kysymys 521
Olet vastanut jo moniin ehkäisyä käsitteleviin kysymyksiin. Millä perusteella ehkäisy sinusta terveellä ihmisellä on sallittua? en löydä siihen itse Raamatusta hyväksyntää. Lapset ovat siunauksen merkki ja lasten synnyttämisellä vaimo osoittaa uskonsa ja puolisoiden on käsketty lisääntyä, se on yksi aviol päätehtävä. Onko Jumalan tahto, että otamme itse tässä asiassa ohjat käsiin, eikö meidän tulisi USKOA koko elämämme hänen johdatukseen!? Jos lapsen hankkimista halutaan lykätä tai rajoittaa, mitkä lopultakin ovat siihen oikeat perusteet? Takana usein on oma mukavuudenhalu, onhan lasten kasvatus raskasta. Toinen on yleensä raha, sillä usein korkea elintaso on monelle tärkeämpi, kuin lapsi. sanottakoon vielä, et harvoinpa edes "jättiperheitä" syntyy, monesti kuulee kuinka luonto itse tekee tehtävänsä. Ei Jumala laita kuormaa yli voimien.
Yhtä lailla voisi kysyä: Löytyykö Raamatusta selvää kieltoa? Millä perusteella vaatia jotain, josta Jumalan sana ei anna suoranaista ohjetta? Olen kirjoittanut itsekin lasten synnyttämisen puolesta. Lapset kuuluvat avioliittoon, jos Herra niitä suo. Ei ole minkään mukavuudenhalun tai rahan takia luovuttava Herran tahdosta ja sen täyttämisestä. Tuota lausetta, että "harvoinpa edes jättiperheitä syntyy" en oikein edes ymmärrä. Kyllä silloin on yleensä jostain muusta kyse kuin siitä, "kuinka luonto itse tekee tehtävänsä". Ei tarvitse venyttää järkeänsä mahdottomuuksiin tämän asian suhteen.
Kysymys 520
Haluaisin tilata vetoketjullisen Raamatun,mutta en löydä oikeanlaista sivua,missä niitä olisi näkyvillä esim.koko,ulkonäkö jne.
Soita ja kysy Herännäislehtemme toimitussihteeriltä Pirkko Olinilta eri vaihtoehtoja (, p. 02-6376 297).
Kysymys 519
Kysyn sinulta miksi naisia on tänä päivänä niin monessa seurakunnassa pappina, joka on Raamatun mukaan väärin??
Vaikea vastattavaksi. Eksymyksen voima on siinä, että ihminen, joka sen valtaan joutuu, ei tajua eksyneensä ja olevansa eksyksissä.
Kysymys 518
Mitäs mieltä olette siitä asiasta mistä on käyty keskutelua Jari Rankisen bloggi sivuilla, että onko oikein toimia Raamatun valossa naispapin kanssa missään Sanan käyttö tilaisuudessa?
Parasta jättää väliin. Itse en ainakaan jaksa innostua tuollaisesta yhteistyöstä. Se, mikä on väärin, on väärin kaikkialla.
Kysymys 517
Olen vasta uskoon tullut ja kysymykseni koskee ehkäisyä.Tiedän kirkon ja raamatun kannan ehkäisystä mutta jos onkin semmoinen tapaus että nainen on jollain tavalla siinä tilanteessa esim:sairauden takia että ei voi tulla raskaaksi tai sosiaalitoimisto uhkaa ottaa lapsen pois jos niitä tekee, niin miten tässä tapauksessa onko ehkäisy syntiä tästä huolimatta?
Joskus tosiaan joku sairaus estää raskaaksi tulemisen. Silloin on täysi syy kuunnella lääkäriä. Ei ole syntiä, jos sairauden takia joutuu jäämään ilman lapsia. Sekin on hyvä ottaa Herran kädestä.
Kysymys 516
Useankin teologin (mm. Vaahtoranta, Koskenniemi) selitys virasta näyttää perustuvan siihen, että jumalanpalveluksessa puhuminen oli tietystä asemasta tai virasta käsin puhumista, ja tämä kiellettiin naisilta. Miksi maallikkomies saa saarnata jumalanpalveluksessa, sillä eihän maallikkokaan puhu tietystä virasta käsin?
En tiedä, mitä mieltä mainitut teologit ovat tässä asiassa. Mutta itse ajattelen, että maallikkomies voi saarnata, mutta ei nainen. Sen kieltää 1. Kor. 14 (ks. tarkemmin pieni opas vanhan käsikirjan jumalanpalvelukseen).
Kysymys 515
Eikö kirkon tilanne ole huolestuttava jo senkin tähden että se käyttää ns. uutta raamatunkäännöstä? Itse ajattelisin, että tämä asia on vielä vakavampi harhaanmeno kuin nyt meneilläänoleva naispappeuden vastustajien ajojahti. Tällainen ajatus vain.
Raamatunkäännösasiasta voit lukea tarkemmin näiltä nettisivuilta, pienestä oppaasta vanhan käsikirjan mukaiseen jumalanpalvelukseen. Vaikea tässä on ruveta arvuuttelemaan, mikä on pahinta ja mikä vain muuten pahaa. Kaikki, mikä ei ole uskosta ja mikä on pyhää totuutta vastaan, on syntiä.
Kysymys 514
Lähisukulaiseni menee kesällä naimisiin, ja olen miettinyt paljon, voinko hyvällä omallatunnolla osallistua vihkimistilaisuuteen kun vihkijänä on naispappi? Paineet osallistumiseen on kovat, koska pois jättäytyminen herättäisi paljon paheksuntaa ja tapahtuma on tietysti minulle tärkeä. Siksi pelkäänkin, että päätän osallistua vääristä syistä. Olen vasta hiljattain tajunnut, että naispappeus on väärin, mutten vielä tiedä missä kaikissa tilaisuuksissa naispappeja olisi syytä välttää.
Itse en menisi kyseiseen tilaisuuteen.
Kysymys 513
Jäin miettimään vastaustasi kysymykseen 492. Pätkä tekstistäsi:
"Lapset ovat Herran lahja, sanoo Raamattu. Avioliittoon kuuluvat lapset, jos niitä suodaan. Ei siis ole oikein jatkuvasti lykätä lasten saamista esim. jonkun elintason saavuttamiseksi.
Tarkemmin ehkäisystä Raamattu ei opeta."
Ymmärsinkö oikein, että lapsia pitää hankkia, jos on avioliitossa, eikä ole mitään terveydellistä syytä olla yrittämättä? Onko Jumalan tahdon vastaista, jos tuntee, ettei tahdo lapsia, eikä koskaan edes yritä niitä saada?
Raamattuhan ei "käske avioon" ketään. On siis vapaus valita, elääkö elämänsä yksin vai aviossa. Tuleeko lasten hankinta sitten "pakollisena" samassa paketissa avioliiton kanssa? Ts. jos ei halua lapsia, pitäisikö sitten mieluummin elää yksin kuin aviossa lapsettomana (jätetään pois mahdollisuus, että lapsia ei yrittämisestä huolimatta suoda)? Mikä sitten on minimi lapsiluku? Riittääkö yksi?
Etenkin minua vaivaa kohta, jossa sanot ettei lasten hankintaa saa syyttä lykätä. Onko siis väärin, jos esimerkiksi pari menee naimisiin 20-vuotiaina, ja päättävät hankkia lapsia aikaisintaan sitten kun koulut on saatu päätökseen, onko tämä mielestäsi väärin? Useimmat ihmiset kuitenkin jonkin verran suunnittelevat lasten yrittämisen ajankohtaa - onko tämä huono asia? Kuinka paljon saa lykätä - vuoden, kaksi, kymmenen?
En nyt puhu abortista, tietenkin lapsi otetaan jos sellainen annetaan - suunniteltu tai ei. Anteeksi jos kysymykseni on liian yksinkertaistava ja tympeän oloinen, tarkoitukseni ei ole irvailla, haluan vain ymmärtää mitä tällä hait ja mihin käsityksesi perustat.
Kiitos hienosta palstasta, teet arvokasta työtä!
En halua enkä pysty ottamaan yksityiskohtaista kantaa, mikä on tai olisi vuosissa, kuukausissa, viikoissa ja päivissä laskettuna mahd. lykkääntymisen raja. Ei sellaista voi kukaan antaa. Silti toistan, että lapset kuuluvat avioliittoon. Ei niiden saamista kuulu lykätä kuinka kauas tahansa. (Mutta jos esim. terveydelliset syyt panevat esteen, niin kyllähän tilanne muuttuu.) Tietysti elämäntilanne tai esim. opiskelu ja valmistuminen on tarvittaessa otettava huomioon. Tässäkään ei voi lähteä neuvomaan ja käskyttämään yksityiskohtaisen tarkasti. Rukoile asian puolesta ja kysy Herran tahtoa. Keskustele myös puolisosi kanssa. Herra on luvannut johdattaa meitä kaikessa, myös näissä asioissa.
Kysymys 512
Olen saanut L-Suomen Rukoilevaisten kysymys-vastaus palstalta apua
kysymyksiini. Nyt askarruttaa mieltäni, minkä suunnan edustaja on Jean Roos ? Tällainen mies on käynyt pitämässä hengellisiä tilaisuuksia täällä Itä-Suomessa. Tietääkseni hän on Tampereen seu dulta kotoisin. Itse en ole mennyt tilaisuuksiin, mutta uskovia ystäviäni käy näissä tilaisuuksissa. Uskovia ihmisiä onkin eronnut kirkosta ja perustanut hengellisen yhteisön. Osa perustelee, että on aika lähteä kirkosta. Kysyinkin Sinulta Timo,voitko antaa neuvoa? Itse koen vastenmielisyyttä mennä tilaisuuksiin.
Po. miestä en tunne ollenkaan. En ole ikinä kuullutkaan hänestä. Täysin tuntematon suuruus itselleni. Tässä suhteessa en osaa siis auttaa. Varovaisuus ei ole pahitteeksi. Muutenkin on hyvä muistaa raamatullinen ohje: koetelkaa kaikki ja pitäkää se, mikä on hyvää (1. Tess. 5:21). Kysymykseen kirkosta eroamisesta olen jo ottanut kantaa Herännäislehden vuoden 2006 syyskuun numerossa. Niitä voi tiedustella toimitukselta (, puh. 02-6376 297).
Kysymys 511
Kuinkaon mahdollista ja suotavaa että tunnustuspäivillä oli luettu naispappien vetoomus miespappien puolesta? Kyllä nyt olisi syytä jo pysähtyä miettimään että mitä me oikein tunnustamme, Raamattua vaiko ympäripyöreitä vetoomuksia ja kannanottoja. Tarvitsemme uskoa ja rukousta, ja Sanassa pysyvää tunnustautumista, SANA on ainoa vakaumuksemme.
En ehtinyt paikalle alkuun ja tuo vetoomus jäi kuulematta. Mutta se kai oli vetoomuksen ideana, että kirkon kovuus virkakysymyksessä on niin rajua, etteivät kaikki naispapitkaan hyväksy sitä. Sellaisena julkilausuma on äärimmäisen milenkiintoinen, vaikka se ei tietysti ole mikään opillinen kannanotto itse virkakysymykseen. Vetoomus ei ole oppilausuma. Minusta ei ole väärin, että yhteiskunnassa taikka kirkossa vedotaan huutavan vääryyden poistamiseksi ja korjaamiseksi pikaisesti. Tietysti voi miettiä, mitä tällainen yhteinen vetoomus muuta viestittää. Luulen kuitenkin, että varsinainen tarkoitus oli aivan joku muu kuin naispappeuden ja apostolisen virkajärjestyksen yhteensovittaminen. Vastaavasti joku saattaa esim. aborttikysymyksessä tehdä yhteistyötä tahojen kanssa, joiden kanssa ei muuten ole uskonyhteydessä. Joka tapauksessa on selvää, että naispappeus ei ole raamatullista eikä luterilaisen opin mukaista. Siitä totuudesta ei kuulu luopua, ei teoriassa eikä käytännössä.
Kysymys 510
En muista aikaisemmin nähneen, Luterilaisen kirkon kiirastorstain messun lopetuksessa, jättävän viisi punaista ruusua alttaripöydälle. Tideätkö, mihin tämä perustuu?
Näin tämän ensimmäistä kertaa eilen 5.4.07 Pitäjänmäen seurakunnan kiirastorstain messussa. Käyn kuitenkin säännöllisesti kiirastorstai-iltana messussa.
Viisi punaista ruusua kuvaavat kauniilla tavalla Jeesuksen viittä haavaa: käsissä ja jaloissa ja kyljessä. Ne haavat ovat autuutemme lähde kaikkea syntisaastaa vastaan.
Kysymys 509
Kuulin tapauksesta, jossa luterilaisen kirkon rivijäsenet jakoi ehtoollista toisilleen. Onko sellainen hyväksyttävää?
Ei ole. Ehtoollinen on tarkoitettu koko seurakunnan ateriaksi. Se kuuluu toimittaa hyvässä ja oikeassa järjestyksessä. Tuontapaiset "nurkkamessut" eivät ole hyväksi.
Kysymys 508
Olen joutunut tosi ahtaaseen tilanteeseen. Mieheni on pettänyt minua yli 20 vuoden ajan. Ko. nainen ilmoittaa olevansa uudelleen syntynyt, Jeesuksen verellä pesty ja kaikki synnit anteeksi saanut. Voiko tällaisen vakaumuksen omaava ihminen pettää omaa miestään, olla kertomatta tekemisistään ja valehdella suhteen laadusta ja määrästä. Nyt kun he ovat jääneet kiinni uskottomuudestaan, mieheni on pyytänyt anteeksi todella anoen ja on syvästi pahoillaan ja häpeissään. ko, nainen sen sijaan sanoo ettei ole minulle velkaa mitään selityksiä. Miehelleen hän kertoo olleensa uskoton 2 kertaa. Mieheni on kuitenkin tunnustanut tavanneensa ko naista 2-5 kertaa vuodessa. Tuskin hänkään ihan kaikkea on kertonut. Siis nainen valehtelee ummet ja lammet. Vääristelee minun sanomisiani ja kertoo minulle, miten minun mieheni jonkin verukkeen turvin lähti minun sängystäni ja tuli hänen luokseen. Sanoo, että joku nainen ,jonka hän on tavannut vapaaehtoistyössään, oli sanonut petetylle naiselle, ettei ole hänen vikansa,jollet pysty pitämään miestä omassa sängyssäsi. Lisää, että hän ei kuitenkaan niin sano. hän ei ole sellainen. melkoinen täsmäisku minulle kuitenkin, Miksi muuten olisi asiasta maininnut? Nyt hän on lähettänyt minulle lähestymiskieltouhkauksen, ilmeisesti pelkää ,että saatan kertoa hänen miehelleen toisenlaisen totuuden. Hän on myös katsonut voivansa tulla minun kotiini, minun aviovuoteeseeni, minun ollessani yövuorossa töissä. Hän kirjoittaa minulle uskostaan ja sanoo olevansa vapaa ehjä ja onnellinen, koska hänen syntinsä on anteeksiannetut, eikä niitä enää muisteta. Minua askarruttaa. voiko oikea uskovainen käyttäytyä todella näin. Itse en ole uskossa,eivätkä tämän tyyppiset "uskovaiset" kovasti pysty vakuuttamaan uskon aitoutta. Minulla sentään on omatunto , joka kertoo, jos olen aikeissa tehdä jotain sopimatonta.Omantunnon kanssa eläminen tuntuu paljon vaikeammalta tieltä kuin uudestisyntyneen, pelastetun ihmisen. Jos tämä on uskovan moraalia, en tiedä haluanko edes tavoitella vastaavaa,
Elä omatuntosi mukaan. Tarvittaessa me syntiset ihmiset joudumme tarkistamaan Raamatusta, onko omatuntomme oikeassa. Väliin se voi ohjata harhaan. Uskova ei voi olla, jos elää epärehellisyydessä ja salaisissa synneissä niitä puolustaen. Kyllä tällaisessa vyyhdissä pitäisi kaikkien osapuolten uskaltaa kertoa puolisolleen sekä myös mahdollisesti muille asianosaisille, mitä on tullut tehtyä. Ei siis kannata enää salata. Jos tuo mainitsemasi nainen salaa ja pimittää tuolla tavalla totuutta, ei hän voi olla uskossa. Sanokoon sitten mitä tahansa. On hyvä muistaa, että kukaan ei teoillaan voi tulla autuaaksi eikä ansaita armoa ja että jokainen saa Jumalan armosta Kristuksen verisen sovitustyön tähden uskoa synnit anteeksi. Mutta tähän kuuluu sitten myös "parannukseen soveliaat hedelmät", joista Raamattu puhuu paljon. Niillä ei siis ansaita autuutta tai armoa, mutta ne kertovat kääntymyksen aitoudesta. Näin tosi vaikeassa tilanteessa voisi olla hyvä kääntyä ammattiauttajan puoleen. Ei kannata yrittää saada häntä itsensä puolelle toista vastaan vaan rukoilla, että asia selkiintyisi ja kaikki osapuolet löytäisivät ja saisivat avun. Toivotan voimia elämääsi ja rakkautta ja anteeksiantavaa mieltä puolisoasi kohtaan. Toivon myös, että hän osaa jatkossa tuntea vastuunsa ja osoittautua luottamuksesi arvoiseksi. Jumala teitä liitossanne siunatkoon.
Kysymys 507
Mikä hengellinen merkitys on puolipaaston pyhällä?
Ks. vaikka ja lue Buggen postillasta sitä sunnuntaita koskeva saarna. Se selittää paljon.
Kysymys 506
Kysymykseni kaipaisi vastauksen aika äkkiä, mutta hyvä jos myöheminkin, sillä arvelen sinulla olevan paljon touhua. MIkä on inkarnaation suhde Kristuksen pelastustekoon? Siis mikä on Kristuksen pelastusteon ja lihaksitulemisen suhde? Ovatko ne jotenkin toisiaan vastassa siis vastakkain olevia asioita vai ovatko ne saman asian kaksi eri puolta? Onko ensin toinen ja sitten toinen? Voisitko esim. antaa mulle lähdeteoksen mistä kaivaa lisää asiaa? Vastauksestasi ynnä viitteistäsi kiitollisena.
Inkarnaatio (eli Jumalan Pojan ihmiseksitulo) liittyy keskeisesti Kristuksen pelastustekoon. Jos Jeesus ei olisi ollut tosi ihminen, ei hän olisi voinut sovittaa juuri ihmisten syntejä. Jos hän taas ei olisi ollut tosi Jumala, ei hän ikinä olisi kyennyt sovittamaan kaikkia syntejä, voittamaan helvettiä ja kukistamaan perkelettä ja kuolemaa.
Inkarnaatio ja Kristuksen pelastusteko eivät ole oikeastaan saman asian kaksi eri puolta vaan edellinen on jälkimmäisen edellytys. Tästä vaikeasta opinkohdasta kirjoittaa yllättävän selkeästi ja syvällisesti Svebiliuksen katekismus, ensimmäinen uskonkappale, kysymys 41 (ns. "punainen painos" s. 118), kysymykset 47-68 (ss. 121-131). Suosittelen kaikille muillekin!
Kysymys 505
Haluasin kysyä tulevia isosvuosia varten. Mikä on riparin pää tarkoitus ja mikä on minun osani sen toteuttamisessa?, Rippikoululainen kysyy sinulta miksi uskot jumalaan? mitä vastaa?, mikä on tärkeintä kristin uskossa?, Mihin Jeesusta tarvitaan kristinuskossa? mitäs se merkitsee sinulle?, olisin erittäin kiitollinen jos saisin vastauksia näihin kysymyksiin..
kiitos.
Riparin päätarkoitus on johdattaa nuori kohtaamaan elävä Jumala ja löytämään elämäänsä Jeesuksen Vapahtajaksi. Tämä on tärkeintä koko kristinuskossa. Pelkkä usko Jumalaan ei riitä. Tarvitaan Jeesusta, joka on sovittanut meidän syntimme, jotta voisimme kohdata Jumalan eikä hän hylkäisi meitä syntiemme takia. Tätä kristinusko merkitsee minulle ja syvimmältään jokaiselle kristitylle.
Kysymys 504
Mitä raamattu ja tunnuskirjat kertovat rukouksesta ja rukoilemisesta?
Hyvin paljon. Hanki Biblia, jonka alusta löytyy asiarekisteri (ihan kaikissa painoksissa tällaista ei ole). Etsi sieltä kohta "rukous". Se auttaa eteenpäin hyvin paljon.
Samoin kannattaa hakea käsiinsä Tunnustuskirjojen asiahakemisto ja toimia vastaavasti.
Kysymys 503
Tervehdys. Voiko ihminen tehdä parannuksen ensin ja usko tulee senjälkeen? "tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi." Oikea ymmärrys tähän?
Luther selittää kohtaa seuraavasti:
"Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi. Parannus on siis se, että ihminen tietää ja sydämestään tunnustaa olevansa synnissä siinnyt ja syntynyt ja täten luonnostaan vihan lapsi ja iäisen kadotuksen ansainnut. Hän tunnustaa, että kaikki teot ovat tässä mitättömiä ja tekevät asian vain pahemmaksi, kun niillä pyritään toteuttamaan sitä, mikä kuuluu yksin Kristukselle, ainoalle Jumalan ja ihmisten väliselle sovittajalle, jonka kautta meillä on anteeksiantamus. Muulla tavoin et koskaan pääse vapaaksi synnistä, vaikka kiduttaisit itsesi kuoliaaksi."
"Tässä on kysymys syntien anteeksiantamuksesta eikä syntien maksamisesta, lahjasta eikä ansiosta. Minä köyhä en voi maksaa enkä ansaita sitä, minkä Jumala lahjoittaa minulle sulasta armosta Kristuksen tähden. Oikea parannus on siis sitä, että uskon Jumalan sanan, joka näyttää minun olevan Jumalan edessä kirottu syntinen, ja sydämestäni kauhistun sitä, että olen ollut Jumalalle kovakorvainen ja etten koskaan ole pitänyt arvossa enkä tutkinut hänen käskyjään, saati sitten täyttänyt suurinta tai pienintä niistä! Oikeassa parannuksessa en kuitenkaan jää epätoivoon, vaan annan johdattaa itseni Kristuksen luo etsimään häneltä armoa ja apua ja lujasti uskon sen löytäväni."
(Mannaa Jumalan lapsille, joulukuun 13. päivä)
Lisäksi Franz Pieper ("Kristillinen dogmatiikka, s. 453) selittää kohtaa seuraavasti:
"Yksimielisyyden Ohjekin viittaa evankeliumi-sanan käyttöön laajemmassa sekä varsinaisessa eli suppeammassa merkityksessä. Oli näet herännyt kiista siitä, voidaanko evankeliumia sanoa myös parannus- eli nuhtelusaarnaksi ja erityisesti, voidaanko evankeliumin sanoa nuhtelevan epäuskon synnistä. Yksimielisyyden Ohje vastaa kysymykseen myöntävästi, jos evankeliumi-sanaa käytetään laajemmassa merkityksessä, mutta kieltävästi, jos sanaa käytetään sen varsinaisessa merkityksessä (M. 633, 3 ss.; suom. 506). Milloin evankeliumi-sanaa käytetään sen varsinaisessa merkityksessä, ei siihen Yksimielisyyden Ohjeen mukaan sisälly parannuksen saarnaa, vaan ainoastaan saarna Jumalan armosta, niinkuin asia onkin esitettynäMark. 1:15."
Nämä lainaukset varmaan selittävät jaetta riittävästi.
Kysymys 502
Kun tulen ehtoolliselta, niin hetken aikaa oon vakuuttunut siitä et oon saanut synnit anteeksi, mut sit aina rupee epäusko puuduttamaan ja on huono olla. Miten se voi olla niin vaikeaa uskoa?
Miten saan löydän levon tän kanssa? Niin että voin olla varma siitä, että oon saanu anteeksi? En jaksa enää tän kysymyksen kanssa...puuduttaa..pliis auta!
Varmaan kannattaa ensin pysähtyä miettimään, mikä aiheuttaa tämän huonon olon. Onko siihen olemassa joku tietty syy, joka tekee niin vaikeaksi uskoa syntien anteeksiantamukseen? Vai onko kyse yleensä vain huonosta ja epämääräisestä olosta? Tämän erotuksen tekeminen vaikuttaa siihen, millaista sielunhoitoa tarvitset. Jos on tietty synti, joka aina vaan painaa mieltäsi, kannattaa mennä rohkeasti papin puheille ja kertoa se ja pyytää rippiä. Jos mieltä painaa yleinen ahdistus ja oma huonous, silloinkin kannattaisi varmaan jutella sielunhoitajan kanssa. Avoimesta kristillisestä kanssakäymisestä ja esirukouksesta, toisen tukemisesta ja auttamisesta löytyy usein lohtua, jota emme yksin koskaan löytäisi.
Ja ennen kaikkea on kaikkein tärkeintä muistaa, että ehtoollinen ei ole aina välttämättä tunnelmoinnin ja herkistelyn paikka. Siinä on pyhä paikka, jossa Kristus palvelee syntistä ja antaa hänelle ihan kaikki synnit anteeksi. Kun saat vastaanottaa Jeesuksen totisen ruumiin ja veren suuhusi henkilökohtaisesti, silloin totta totisesti olet saanut syntisi anteeksi. Järkesi taikka tunteesikin voivat sanoa mitä tahansa vastaan, mutta ne eivät ratkaise asiaa. Ratkaisu on tapahtunut Golgatalla, jonka ansiot sinulle jaetaan ehtoollisessa. Ne ovat sinun omasi ja ne pelastavat sinut - vaikka sitten suoraan helvetistä ja läpi tulen ja vaivan.
Kysymys 501
Löysin ällistyksekseni sivuiltanne kautta seuraavan tekstin: Rukoilevainen seuraväki pitäytyköön jatkossakin nöyrässä uskossa ja palavassa rakkaudessa apostoliseen virkakäsitykseen. Eikö tämä ole räikeässä ristiriidassa ensimmäisen käskyn kanssa? Oltakon kirkon virasta mitä mieltä tahansa, ei virkakäsitystä saa korottaa Jumalan paikalle uskon ja rakkauden kohteeksi.
Ei kukaan tässä ole korottamassa virkakäsitystä Jumalan paikalle. Totesin vastauksessani vain lyhyen nasevasti, että rukoilevainen seuraväki pitäytyy jatkossakin apostoliseen virkakäsitykseen. Ja koska nimenomaan tämä apostolinen virkakäsitys ei ketään sinänsä pelasta, lisäsin "nöyrässä uskossa ja palavassa rakkaudessa". Ei kukaan ole tässä kumoamassa ensimmäistä käskyä. Päinvastoin. Tuo käskyhän kehottaa meitä jokaista seuraamaan Jumalan sanaa myös ja nimenomaan virkakysymyksessäkin eikä luopumaan hänen tahdostaan ja säätämyksestään esim. jonkun yleisen mielipiteen takia.
Kysymys 500
Millähän Raamatun kohdalla voidaan antaa lupa nais-lehtorin puhua ELI OPETTAA? Sitävastoin selkeästi kielletään puhuminen joka on miesten työ. Nyt ei ole rukouksesta tms. kysymys, joka tuli tehdä vaimojen peitetyin päin.( Siitä ei tietysti saa tehdä lain työtä kuten tunnustuskirjat neuvoo, kuitenkaan ei anna lupaa käydä yli Raamatun opetuksesta.)
Ei naislehtorin oikeutta saarnata jumalanpalveluksessa voi millään perustella. Olet oikeassa.
Ks. tarkemmin selitystä virkakysymykseen Pieni opas jumalanpalvelukseen - kysymys kirkon virasta.
Kysymys 499
Hei! Voisinko saada selkeän vastauksen, että mitä paasto merkitsee kristitylle, ja miten sen tulisi näkyä kristityn elämässä, siis luterilaisen opin mukaan?
Paasto on ruuasta (joko kokonaan tai osittain) pidättäytymistä. Sen merkityksestä lue pyhästä sanasta itse tosi hieno kohta: luku Jes. 58. Koska luterilaisuus on nimenomaan raamatullisuutta, vastaus on itse asiassa siinä!