Kysymykset


Kysymys 548

Onko sillä vaikutusta mitä useammin käy ehtoollisella, esim. kerran viikossa tai jopa 2-3 kertaa viikossa tai kerran kuussa? Vaikuttaako ehtoollinen jotenkin salatulla tavalla niin, että yhteys toisiin kristittyihin paranee ja mitä useammin sitä uskossa nauttii, niin sitä enemmän Kristuselämä virtaa olemukseen? Eikö tässä tapauksessa olisi hyvä jos kävisi joka päivä ehtoollisella (jos se vain olisi mahdollista)?

Jos joku käy ehtoollisella useammin kuin toinen, niin saako hän enemmän hyötyä irti tästä sakramentista, niin että Kristus saa paremmin muodon hänessä?

Vastaus:

Ehtoollinen on armonväline, jonka ahkera käyttäminen on suureksi siunaukseksi. Kehotus kuuluu "niin usein kuin te siitä juotte". Sitä tarkempia määräyksiä Raamattu ei anna. Ehtoollisessa Herra Kristus antaa itsensä meille. Enempää emme voi pyytää ja enempää emme voi saada. Meille annetaan armo henkilökohtaisesti suuhumme asti. Siksi se on varmasti meidän uskossa.

Varoisin ehtoollisesta puhuttaessa ja muutenkin kristillisyydessä jatkuvaa vertailua toisiin. Eikö siinä ole meille tarpeeksi, että me saamme täyden armon ja anteeksiantamuksen? Siitä voimme iloita ja riemuita. Mitä enemmän voimme pyytää? Juuri tässä on se ihana täydellisyys, joka ei lisäänny tai vähenny vertailemalla itseään muihin.


Kysymys 547

Mitähän mahtaa meinata raamatussa, kun kristittyjä kehoitetaan pesemään toistensa jalkoja?

Onkohan sillä jokin hengellinen sanoma vai meinataanko siinä, että pitäis alkaa peseen kaverinsa hikivarpaita.

Vastaus:

Jalkojen peseminen oli orjan työtä, halvinta mitä hän saattoi tehdä asemassansa. Jeesus nöyrtyi tähän. Hän antoi siinä meille esikuvan. Jalkojen peseminen tarkoittaa kaikkea sitä, millä me voimme auttaa ja palvella toisiamme.


Kysymys 546

Anteeksi, että vänkään samasta asiasta (kysymykset 545, 543 ja 161. Mitä Paavali sitten tarkoittaa sanomalla, että seurakunnan kaitsijan tulee olla "yhden vaimon mies", jos kerran pappikin voi avioitua toisen kerran?

Minusta on huolestuttavaa, että olet tukemassa ja puolustamassa tunnustuksellisa eronneita pappeja, mielestäni he ovat yhtä paha eksytys uskoville kuin naispappeus. Minä en ainakaan voi lähettää nuoria eronneen tunnustukselliseksi itseään kutsuvan papin rippikouluun. Hänhän välittää Raamatun vastaista avioliittokäsitystä nuorille, jotka ovat erityisen alttiita vaikutuksille. Haluan, että nuorille julistetaan puhdasta Sanaa.

Vastaus:

Paavali tarkoittaa, että papin kuuluu elää avioliitossaan siveästi ja kunniallisesti, puolisoansa rakastaen ja hänelle uskollisuutta osoittaen. Ei Paavali tässä ota kantaa siihen, mitä esim. sitten, jos vaimo kuolee, voiko pappi silloin mennä naimisiin jne. Totta kai voi mennä naimisiin, koska avioliitto ei silloin ole voimassa enää. Tästä meille opettavat muut jakeet Raamatussa.

Käsittääkseni olen tukemassa uutta avioliittoa siinä tapauksessa, että ensimmäinen puoliso on kuollut. Silloin pappi (tai kuka muu tahansa) voi mennä uudelleen naimisiin. Tietyin edellytyksin tuo sitten on mahdollista myös ns. "syyttömälle osapuolelle". En ole tukemassa uutta avioliittoa muissa tapauksissa. Minusta sinun ei kannata vetää rajaa tiukemmalle kuin mihin Raamattu sen asettaa. Luultavasti et myöskään ole tietoinen kaikesta siitä, mitä mahd. kätkeytyy näiden kysymysten taakse käytännössä. Jokainen tapaus on omanlaisensa. Se pitää tutkia erikseen. Muuta mahdollisuutta ei ole.


Kysymys 545

Jatkan vielä aiheesta uudelleen avioituminen (kysymykset 543 ja 161). Paavalin sanat on joskus käännetty niin, että yhden vaimon mies on käännetty vain kerran avioliiton solmineeksi. Ymmärtääkseni tämä on ortodokseilla eli leskeksi jäänyt pappi ei voi avioitua uudelleen. Mielestäni Paavali haluaa tällä kohdalla korostaa seurakunnan kaitsijan erityistä velvollisuutta olla vain kerran avioitunut. Paavalihan puhuu nuorten leskivaimojen avioitumisesta (1. Tim.5:14) Eikö tämä tarkoita, että naiset voivat avioitua leskeyden jälkeen mutteivat papit.

Et vielä vastannut viitteessäsi (161) siihen, että miksi tämä mielestäni selkeä määräys on Paavalilla ja miksi tunnustukselliset papit eivät kaikki noudata tätä Paavalin käskyä. Paavalihan vaatii seurakunnan paimenelta muutakin esim. (1. Tim.3.) "hänen on saavutettava kaikkien kunnioitus." "Hänen on myös nautittava ulkopuolisten arvonantoa." Miksi näistä määräyksistä voivat jopa tunnustukselliset papit joustaa? Eikö olisi tässä kirkkomme tilanteessa välttämätöntä, että tunnustukselliset papit eläisivät niin kuin opettavat, jotta he saisivat myös ulkopuolisten arvostuksen. Muuten he vievät arvostuksen kaikilta raamatullisilta kristityiltä.

Vastaus:

Kyllä myös papit voivat avioitua uudelleen leskeksi jäätyään. Ei se ole kielletty Raamatussa. "Kunnes kuolema erottaa" pätee jokaiseen. Ei tunnustuksellisilla papeilla ole mitään erivapauksia. Kaikkiahan sitoo sama jumalallinen opetus. Kuka sitä vastaan rikkoo, hänen on kannettava siitä myös vastuu. Erehtyväisiä me kaikki olemme. Mutta selvää on, että papeilta vaaditaan virkansa puolesta "korkeampaa" moraalia kuin muilta. Helppoa se ei varmasti ole kenellekään. Ei tässä yhteydessä kuulu siis unohtaa, että uudelleen avioituminen voi joskus tietyissä erityistapauksissa olla sallittua (ks. kysymyksen 161 vastaus).


Kysymys 544

Voinko uskoa, että kun Isä meidän -rukouksessa rukoilen "anna meille meidän syntimme anteeksi", niin saan ne myös sillä hetkellä anteeksi? Miten ihminen oikeastaan saa syntinsä anteeksi?

Vastaus:

Saat uskoa.

Synnit saa anteeksi Jeesuksen Golgatalla antaman sovitusuhrin takia uskon kautta. Tämän varman lupauksen meille välittää evankeliumi. Siksi kannattaa turvautua kirjoitettuun tai julistettuun sanaan, Raamattuun.


Kysymys 543

Raamatussa opetetaan, että papin tulee olla "yhden vaimon mies". Kuitenkin on monia ns. tunnustukselliseksi itseään nimittäviä pappeja, jotka ovat avioituneet uudelleen esim. avioeron tai leskeyden jälkeen. Näin he eivät mielestäni ole "yhden vaimon miehiä", koska heillä on toinen tai jopa kolmas vaimo menossa. En usko selitystä, että Paavali olisi kieltänyt siinä moniavioisuuden, koska siitä ei löydy muualta mitään merkkejä. On tekopyhyyttä ottaa tästä Paavalin käskystä vain se että on mies.

Eivätkö nämä papit luo seurakunnassa eksytystä esiintymällä raamatullisina tunnustuksillisina pappeina.

Vastaus:

Ks. kysymys nro 161 ja siihen annettua vastausta.

Lisäyksenä ja täydennyksenä:Leskeksi jäänyt voi tietysti hyvällä omallatunnolla mennä uudelleen naimisiin. Avioliitto kestää "kunnes kuolema erottaa". Sen jälkeen on vapaa solmimaan uuden liiton, jos haluaa.


Kysymys 542

Matt 11:12 Mutta hamasta Johannes Kastajan päivistä, niin tähän asti, kärsii taivaan valtakunta väkivaltaa, ja väkevät repivät sen itsellensä.

Mitä tämä tarkoittaa?

Vastaus:

Ks. vastaavaa kysymystä nro 203 ja siihen annettua vastausta.


Kysymys 541

2 Sam 8:2 Miksi säästettiin nimenomaan 1/3, ei esimerkiksi 0/3 eikä 3/3?

Vastaus:

Vaikea sanoa. Kävin läpi muutamia kommentaareja täällä Saksassa. Tuollaista tapaa käydä sotaa ja rangaista vihollisia ei ole ollut oikein käytössä. Epäilemättä rankkaa ja raakaa. Alkukielen mukaan ne, jotka säästettiin, säästettiin "täyden tai täyteläisen mitan" mukaan. Siinä voi nähdä pientä armon täyteläisyyttä. Tapettavaksi vietiin pari mittaa, noin summittain. Elämään säästettiin täyden mitan mukaan.


Kysymys 540

Mitä ylpeys varsinaisesti Raamatun mukaan on?

Vastaus:

Ihmisen perussynti, josta lähti liikkeelle koko syntiinlankeemus. Saatana vietteli Eevan sanomalla: "Te tulette niin kuin Jumala ..." Siihen koukkuun me tartuimme ja siihen jäimme kiinni.

Ylpeys ilmenee hyvin monin eri tavoin arjessa, pahimmillaan Jumalan sanan hylkäämisenä, epäuskona.


Kysymys 539

Kyllä on yksinkertaistettua ajattelua tuo selityksesi riipikoulusta ehtoollisen ikärajana(kysymys 534). Kuinkahan moni nuori tänäkin kesänä menee ehtoolliselle vain ja ainoastaan siksi, että se kuuluu rippikouluun, ymmärtämättä ja varsinkaan tunnustamatta, että on syntinen ja tarvitsee Jeesusta. Suurempi ympärintön paine on aivan varmasti rippileirin jälkeen osallistua ehtoolliseen omasta uskosta ja ymmärryksestä riippumatta kuin uskovan kodin alaikäisillä lapsilla.

Seurakunta voi toki olla varma, että nuori on saanut opetusta rippikoulussa, mutta ei yksikään pappi voi olla varma siitä, onko se opetus myös mennyt perille, ymmärretty ja uskottu.

Vastaus:

Vastauksessahan nimenomaan korostettiin, että ehtoolliselle ei voi eikä saa tulla, jos ei välitä siitä syntien anteeksiantamuksesta, joka siinä meille tarjotaan. Olet oikeassa, että paine osallistua ehtoolliseen tavan vuoksi on valtava nimenomaan rippikoulussa (ja siihen liittyvässä konfirmaatiossa). Tästä ei nyt kumminkaan ollut mielestäni kyse tuossa edeltävässä kysymyksessä. Lasten ehtoollinen on käytössä kait lähinnä joissakin kristillisissä perheissä. Tapana se ei ole ongelmaton. Näihin ongelmiin halusin kiinnittää huomiota. Eikä pappi tietysti voi aina olla varma siitä, onko opetus todella mennyt perille. Mutta hänen tehtävänään on kuitenkin pyrkiä siihen eikä ajatella leväperäisesti, että "sama se, jaetaan nyt silti vaan ehtoollista".


Kysymys 538

Kun olin nuori uskova niin en nähnyt itsessäni kovinkaan paljon syntielämää mutta nyt vanhempana yli 57 vuotiaana huomaa kuinka paljon ajattelee ja tekee syntiä. Aivan kuin eri syntilajit vain lisääntyisivät ikävuosien karttuessa. Esim. alkaa luottamaan omaisuuteen ja rahaan enemmän kuin Jumalaan.

Itsekkyyskin on lisääntynyt ja liika syönti. Ylpeytenikin on suurempaa kuin ennen ja hallitsemattomampaa. Monelta vanhemmalta ihmiseltä myös palavuus sammuu. Mistä tällainen synnin paljous ihmiseen tulee kun ikää tulee lisää? Luulisi asian olevan päinvastoin.

Näistä synneistä on vielä niin vaikeaa päästä eroon. Vihaan ja inhoan syntejäni mutta niin ne vain istuvat itsessäni kuin täi tervassa. Synti ei ole leikin asia. Synti elämä voi viedä kadotukseen. Se voi myös sokaista pitkään jatkuessaan uskovan silmät ja viedä palavuuden. Ei lopuksi tiedä mikä on oikeaa ja väärää. Moni eksyy vielä vanhoina päivinäänkin äärikarismaattisuuden harhoihin. En silti tuudittaudu "armon uneen". Tulen taistelemaan syntejäni vastaan loppuun asti. En halua päästää syntejä herrakseni. Armosta olen pelastunut, en tekojen kautta mutta armo ei salli synnissä elämistä eli synnin orjana olemista.

Vastaus:

Kiitos ihanasta todistuksesta. Olipa virkistävää lukea rehellistä syntikurjuutta! Virkistävää siksi, että juuri tällaista syntistä Jeesus rakastaa. Hänen rakkautensa suuruus kohtaasi on kasvanut vuosien varrella vielä suuremmaksi. Eikö totta? Näet nyt itsesi tosi pahana. Hieno juttu! Sellainen totta tosiaan oletkin. Kyllä kaikki me muutkin olemme samanlaisia, mutta emme kaikki näe tätä itsessämme. Siksi Jeesus ei kelpaa tai hänen rakkautensa tuntuu mitättömältä taikka pelkältä hätävaralta. Minusta saat kiittää Jumalaa tästä armotyöstä sielussasi. Koet todeksi kristinopin lauseen, että uskossa kasvaminen on "syvenevää synnin ja armon tuntoa". Herran armo kanssasi!


Kysymys 537

1 Moos. 38: 9-10 löytyy kaiketi vastaus ehkäisy keskusteluun.

Vastaus:

Ei löydy. Oonan synti oli, että hän ei tahtonut herättää veljelleen jälkeläistä - vaikka veli oli siis kuollut lapsetonna ja (Mooseksen lain mukaan) tällaisessa tapauksessa hänen veljensä pitää herättää "siemen" veljelleen.


Kysymys 536

Millaista on ns. kristillinen varmuus. Onko se sitä, että Jumala antaa sellaisen tunteen, että on varma siitä, että Jeesus nousi kuolleista? Onko se siis sisäistä varmuutta (Pyhän Hengen vakuutus) vai onko se ulkopuolista varmuutta, esim. todistusaineistoon pohjautuvaa?

Mistä tiedät, että Jeesus nousi kuolleista? Mistä olet varma, että näin tapahtui? Minäkin haluan varmuuden siitä.

Vastaus:

Kristillinen varmuus pohjautuu Jumalan sanaan. Jopa vastoin oman sydämemme epäilyksiä ja tunteita. Koska Jumala ei valehtele, niin häneen voi luottaa. Omaan sydämeemme ei, se voi pettää.

Tästä Jumalan sanan varmuudesta johtuu sitten myös sisäinen varmuus - vaikka ei vasta sisäinen varmuutemme tee Jumalan sanaa varmaksi. Siksi on tärkeää lukea Raamattua. Siitä saa epäilyksiinsä apua ja neuvottomuuteensa lohtua. Näinhän kävi Emmauksen tien kulkijoille (lue Luuk. 24:13ss) He olivat epävarmoja Jeesuksen ylösnousemuksen todellisuudesta, mutta Jeesuksen selittäessä kirjoituksia, heille aukeni totuus. Huomaa myös, että se tapahtui "leivän murtamisen" yhteydessä. Siksi käy ehtoollisella, jossa ylösnoussut Herramme itse on läsnä ja vakuuttaa sinulle elävänsä ja antavansa syntisi anteeksi.


Kysymys 535

Miten saan varmuuden siitä, että kristinusko on totta? Miten voin olla varma, että Jeesus on todella kuollut syntieni puolesta ja noussut kuolleista?

Mistä tiedän, että tämä kaikki on totta?

Vastaus:

Lue Raamattua. Se on Jumalan oma, pyhä ja erehtymätön Sana. Hän ei valehtele. Ja hänen sanassaan on voima vakuuttaa.

Lue myös Jeesuksen lupaus Joh. 8:31-32.


Kysymys 534

Onko oikein Raamatun valossa antaa lapselle ehtoollista?

Vastaus:

1. Kor. 11:28 kehottaa koettelemaan itseänsä ennen ehtoollista. Siihen kuuluvat ainakin seuraavat kysymykset:

Tunnustanko itseni syntiseksi, joka en voi auttaa itse itseäni?

Uskonko Herraan Jeesukseen, joka on sovittanut syntini ja armosta antaa anteeksi kaiken pahuuteni?

Uskonko ja tunnustanko, että ehtoollisessa on todellisesti läsnä Kristus, hänen ruumiinsa ja verensä leivässä ja viinissä?

Ehtoolliselle voi osallistua jokainen, joka uskossa ymmärtää sen merkityksen ja koettelee itseänsä ennen. Perinteisesti tällaisena ikärajana on pidetty konfirmaatioikää. Tietysti rippikoulun voisi käydä aikaisemminkin, mutta meidän kirkossa ja maassa se on 15 v. Siksi omassa perheessäni on pitäydytty tässä eikä lähdetty mukaan mihinkään muutoksiin. Jos ikärajaa lasketaan kuka mitenkin ja se jätetään vapaasti eri perheitten päätettäväksi, syntyy herkästi ongelmia. Jossain perheessä joku lapsi voi ymmärtää ehtoollisen merkityksen varhemmin kuin joku toinen lapsi tai toisen perheen lapsi. Koska kumminkin käydään samassa jumalanpalveluksessa, on paine yhtenäiseen käytäntöön jonkinlainen. Jos tuo kaverini saa ja ottaa ehtoollisen, miksen minäkin? Kuitenkin tärkeintä tässä olisi, että on saanut kunnollisen opetuksen ja seurakunta sanan kehotuksen mukaisesti on myös valvonut opetuksen antamista sekä sen ymmärretyksi tulemista. Siksi rippikoulu on aika onnistunut ikäraja.


Kysymys 533

Hes 40-48 kuvaa moninaisia rakennelmia. Mikä on kuvausten paras piirrosesitys? Mitä merkitsevät luvuissa kuvatut uhrit?

Vastaus:

Ei mitään käsitystä.


Kysymys 532

Heprealaiskirjeen 13:17 ei puhu mitään johtajien oikeasta tai väärästä kaitsennasta, vaan kehottaa selkeästi olemaan heille kuuliaisia. Kirkkomme jokainen piispa on asetettu virkaan apostolisen perinteen jatkajana. Eikö meidän tule olla heille kuuliaisia jo tällä perusteella? Emmehän me ole vastuussa johtajistamme, vaan he meistä. "He valvovat teidän sielujanne niinkuin semmoiset, joiden on tehtävä tili."

Vastaus:

Hebr. 13:7 kehoittaa muistamaan niitä johtajia, jotka ovat puhuneet "Jumalan sanaa". Jos ja kun siis nykyiset piispat eivät (läheskään) aina puhu Jumalan sanaa, heidän kaitsentansa ja virantoimituksensa on siltä osin kelvotonta. Ei siinä auta joku perinteen jatkaminen. Jumalan sanaa sen olla pitää! Ja sinä olet kyllä vastuussa piispan opetuksesta. Jos hän opettaa väärin ja et sanoudu siitä irti, olet syypää hänen syntiinsä. Lue 2. Joh 1:7-11.


Kysymys 531

15) Mutta kuitenkin hän lasten synnyttämisen kautta autuaaksi tulee, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhyydessä siveyden kanssa."

Olen kuullut kyseisestä kohdasta historialliseen taustaansa liittyvän selityksen. Mutta en muista sitä hyvin, voitko selittää sen paremmin? Ei se käsittääkseni mitenkään liittynyt perhesuunnitteluun, vaan enemmänkin oli kyse sen ajan näkemyksestä, jossa kaikki fyysinen, mm. juuri synnyttäminen nähtiin huonona asiana. Olenko ymmärtänyt väärin? Miten sinkkunainen sitten osottaisi uskonsa?

Vastaus:

Ks. pieni opas vanhan käsikirjan jumalanpalvelukseen (lopun liite), löytyy näiltä sivuilta.

Tarvittaessa tilaa kirja toimituksestamme (p. 02-6376297, ).


Kysymys 530

Paavalin aikana oli eri seurakunnissa vääriä paimenia, eksyttäjiä jne. mutta hän ei kehoittanut uskovia sen johdosta jättämään omaa seurakuntaansa eikä kehoittanut kiertämään kaukaa vääriä paimenia. Lihallisesti ajatellen uskovien olisi heti lopetettava kirkossa käynti ja perustettava uusi seurakunta vanhan sijaan. Kuitenkaan Paavali ei tätä suositellut eikä sallinut erota seurakunnasta ei edes huonostakaan. Minun mielestäni väärän, harhaoppisen paimenen kanssa yhdessä toimiminen on paljon pahempaa kuin naispapin kanssa toimiminen. Harva naispappi on harhaoppinen tai raateleva susi. Miksi meillä ei ole oikeutta hylätä edes sellaista seurakuntaa jossa seurakunnan johtaja apupappeineen ovat raatelevia susia tai ovat Jeesuksen kieltäjiä? Mielestäni

naispappeudessa on paljolti kyse siitä, että naispapit ja heidän kannattajansa ovat mielistyneet valheeseen. He haluavat uskoa valheen. Se on valheeseen rakastumista. Ihminen ei voi rakastaa yhtä aikaa valhetta ja totuutta. Vai voiko? Totuus on Kristus.

Vastaus:

Vaikka Paavali ei missään kehoita perustamaan omaa kirkkokuntaa tai eromaan mielenosoituksellisesti omasta seurakunnastaan, niin kyllä hän selkeästi varoittaa vääristä paimenista antaen selkeän käskyn karttaa heitä. Lue vaikka Room. 16:17-18 ja 2. Tess. 3:6.

Minusta ei kannata yleistää ja yleisellä tasolla todeta, että harva naispappi on harhaoppinen tai raateleva susi. Mistä sen voit tietää niin varmasti? Ainakin naispappina toimiminen on raamatun selkeätä sanaa vastaan ja siksi väärin ja siksi siis myös harhaoppi.

Uskovan kansan kannattaa ja kuuluu jäädä kirkkoon rukoilemaan sen puolesta ja toimimaan herätyksen toivossa kirkon uudistamiseksi. Siksi on etsittävä ja tarvittaessa perustettava yhteisöjä taikka piirejä, joissa voi kuulla oikeata Jumalan sanaa.


Kysymys 529

"Olkaa johtajillenne kuuliaiset, totelkaa heitä. He valvovat öitä teidän vuoksenne, koska joutuvat kerran tekemään teistä jokaisesta tiliä. Saakot he tehdä työnsä iloiten, ei huokaillen, sillä se olisi teille paha asia. (Hepr.13:17)"

Eikö tämä tarkoita Suomen kirkkoa ja sen piispoja? He kaikki valvovat öitään ja huokailevat eriävistä virkakäsityksistä aiheutuvien ristiriitojen vuoksi. Jos pidämme jokaista Raamatun kohtaa sitovana Jumalan sanana, sen pitäisi koskea myös tätä jaetta.

Vastaus:

Piispojen tehtävänä on kaita Raamatun pyhän sanan mukaisesti. Jos he eivät sitä te, ei heidän kaitsennallaan ole mitään siunausta. Päinvastoin silloin he tuhoavat laumaa.

Koska apostolinen virkakäsitys on raamatullinen, joutuvat nykyisin sen kannattajat ja noudattajat huokailemaan, koska kirkko koventaa otteitaan heitä vastaan. On jumalatonta, että raamatun mukaisesti saarnaavat papit joutuvat piispojen maalitauluksi, vaikka kirkon papeista melkoinen osa kieltää esim. Jeesuksen ylösnousemuksen ja neitseestäsyntymisen tai muita keskeisiä raamatun totuuksia. Silti he saavat estoitta jatkaa toimintaansa. Piispat eivät puutu heidän toimintaansa mitenkään. Ovatko sellaiset silloin oikeita paimenia, jos he sallivat susien tehdä tuhoa estoitta? Eivät he sellaista tehdessään "huokaile" sanan raamtullisessa mielessä. He joutuvat kerran itse tilille kaikesta siitä, mitä he ovat jättäneet tekemättä yhdelle Jeesuksen "vähimmistä veljistä".


Kysymys 528

Olen löytänyt Biblian (1910) vasta äsken erään ystävän luota. Tämä tapahtui otettuani esillePs 60:6-säkeen 1938-vuoden käännöksessä olevan virheen. Isäntä sanoi: "Kuinkahan säe on Bibliassa?" Ihastuin, kun siellä ei puhuta jousesta, vaan, oikein, totuudesta. Nyt kysyn: Onko Bibliasta uudempaa käännöstä kuin 1910-vuodelta oleva? Kyseisestä käännöksestä nimittäin löytyy myös virheitä; esimerkiksi KV 1:3-säkeestä. (Oikea, muissa käännöksissä väärä, on esimerkiksi granaattiomenan lohkosta laulava säe.)

Vastaus:

Biblian käännös on pysynyt samana vuodesta 1776 lähtien.

Pientä hiomista ja kirjoitusasun muutosta on tapahtunut menneitten vuosien saatossa. Siksi ei löydy uudempaa käännöstä.


Kysymys 527

Voinko olla kirkon vahtimestarina vaikka naispapit käyvät pitämässä jumalanpalveluksia kirkossa. Joudun myös seuraamaan eronneitten ihmisten uudelleen vihkimisiä jotka koen sisimmässäni vääräksi. Onko luvallista kuunnella täysin jumalattoman papin saarnoja? Tulenko niiden kaltaiseksi joidenka kanssa seurustelen. Tavallaan saarnojen kuunteleminenkin on yksipuolista seurustelua. Kyllä saarna aina jotenkin ihmiseen vaikuttaa oli saarna sitten hyvä tai huono.

Vastaus:

Et voi millään välttää kaikkea sitä, missä toiset tekevät väärin. Kannattaa varjella oma sydämensä valheelta ja synniltä Jeesuksen armon ja Pyhän Hengen voiman kautta.

Vahtimestarina joutunet joka tapauksessa laittamaan kirkon kuntoon päivän toimituksia varten. Jos siinä välissä on joku naispappi, ei voine mitään. Hengellistä yhteistyötä naispapin taikka jumalattoman miespapin kanssa välttäisin kokonaan.


Kysymys 526

Voinko pitää ystävänäni avoliitossa olevia ihmisiä ja seurustella heidän kanssaan?

Vastaus:

Voit. Hyvä, jos sinulla on ystäviä, joille voit kertoa Jeesuksen armosta ja rakkaudesta. Jos taasen po. avopari väittää olevansa kristitty ja kaipaa suhteelleen "hyväksyntää", täytyy selkeästi tehdä pesäero sellaiseen ajatteluun.


Kysymys 525

Voiko yli 80 vuotias mies ottaa ystäväkseen yli 80 vuotiaan naisen olematta hänen kanssaan naimisissa. Viettää suurimman osan ajastaan hänen kanssaan ilman mitään sukupuolista kanssakäymistä ja molemmat asuvat erillään omissa kaupunki- asunnoissaan. Voivatko he asua miehen kesämökillä yhdessä mutta nukkua eri huoneissa? Suhde on pelkkä ystävyys suhde.

Vastaus:

Kyllä kannattaisi ajatella myös sitä, ettei pistä liikkeelle mitään huhua, josta koituu pelkkää harmia. Kristillisessä vaelluksessa ei ole kyse pelkästään siitä, että itse pärjää. Täytyy ajatella myös muita ja olla hyvänä mallina toisille: lapsille, lastenlapsille, sukulaisille, kyläläisille jne. Eikä siitä omastakaan voimastaan taikka niistä omista rajoistakaan kannata olla liian varma. Yksi heikko hetki ja kaikki sortuu.


Kysymys 524

Miksi sunnuntai ei ole Suomessa viikon ensimmäinen päivä vaan viimeinen? (ainakin käsittääkseni Englannissa viikko alkaa kalenterin mukaan sunnuntailla eikä maanantailla). Eikö sunnuntai kuitenkin ole joskus ollut Suomessakin viikon ensimmäinen päivä? ainakin vanhoissa rukouskirjoissa sunnuntairukoukset ovat aina ensimmäisenä ja rukouksissa puhutaan viikon aloittamisesta. Miksi tästä tavasta on sitten luovuttu?

Vastaus:

Aikanaan sunnuntai oli tosiaan viikon ensimmäinen päivä meidänkin kalentereissamme. Sittemmin se on muutettu. On pyritty yhtenäiseen käytäntöön muiden maiden kanssa. Ehkä voimme ajatella kristittyinä, että viikkomme "huipentuu" sunnuntaihin ja sen jumalanpalvelukseen. Siitä on hyvä jatkaa alkavaan viikkoon ja siitä saamme voimaa koko seuraavaan viikkoon.