Kysymykset
Kysymys 573
Käsitykseni monen rukoilevaisen suusta; usko tulee jo äidinmaidosta, ymmärrän kyllä vertauksen, mutta monet ovat sen tulkinneet niin, että muilla ei ole asiaa "sisäpuolelle" jotkut valitettavasti antavat ymmärtääkkin niin, varsinkin nuoret ehdottomuudessaan, kulkevat tuomareina ja sormella osittelijoina, ja kaverien syntipaljoutta ihmetellen. Jotenkin vanhemmat ovat kasvattaneet lapsensa tähän,eivät salli nuorten seurustella tavallisten perheiden kanssa. Eikö tämäluo väärää henkeä? Saa käsityksen kuin Jumalan valtakunta olisi vain tämä pieni piskuinen lauma. Jotain on kyllä pielessä. Voihan maailmaa katsella luukusta ja luulla olevansa turvassa , mutta totuus on , että olemme haavoittuvaisia kaikki, Jumalanvaltakunta on laajempi kuin uskommekaan.
Itselläni on vaikea hahmottaa, mistä tässä on kysymys. En ole tähän ongelmaan törmännyt nuortenilloissa. En ole ikänä kuullut väitettä, että usko tulee jo äidinmaidosta. Kaste sen synnyttää. Kyllähän se kotiopetus ja kodin hengellinen ilmapiiri ovat tavattoman tärkeitä lapsen kehitystä ajatellen, mutta usko syntyy vain armonvälineistä. Se, joka on kasvanut turvallisessa ympäristössä, varmaan syystäkin ihmettelee, kun hän ensimmäisiä kertoja törmää toisenlaiseen (ehkä hyvinkin räikeään) elämänmalliin. Luulisin silti, että vähitellen nuoressa kasvaa ymmärrys elämän moninaisesta rikkonaisuudesta ja sen myötä halu välittää taivaallista viestiä tähän kurjuuteen. Se viesti edellyttää nöyrää ja rakastavaista suhtautumista jokaista kohtaan. Lopultahan me kaikki olemme "synnissä syntyneet" ja tarvitsemme paljon armahdusta ja anteeksiantoa Jumalan puolelta. Lisäksi: Rukoievaisuus ei ole ainoa autuaitten joukko. Uskovia on muuallakin - kuten jo Luther aikanaan opetti. Ilman elävää uskoa ei kuitenkaan kukaan voi pelastua.
Kysymys 572
1 Mos 6:2 "Jumalan pojat" ovatko ihmisiä, Jumalan lapsia, vai ovatko langenneita enkeleitä? (Vertaa Ps 82:6, Job 1:6, 38:7.)
Hyvä ja vaikea kysymys. Taidan jättää vastaamatta. Hanki Lutherin selitys Genesikseen ja lue sieltä.
Kysymys 571
En pitänyt Sleyn julkilausumasta Ylistarosta. Mielestäni virkakysymysasiaa ei voi noin pyöreäksi tehdä, että tilaa tulee olla kaikille oli puolesta tai vastaan. Tietenkin tilaa, mutta ei siinä mielessä että eipä haitanne vaikka ajattelemmekin Jumalan Sanasta eri tavoin. Tarvitsemme selkeitä linjauksia, eikö vain?
SLEY:n nykyisessä opetuksessa on ollut aika selkeä linja. Tietysti isoon liikkeeseen mahtuu monenlaisia ääniä. Minustakin on tärkeää, että kaikki, jotka tahtovat tulla kuulemaan sanaa, voivat esteettä tulla. Ei siinä tarvita kyselyjä ovella, voiko tulla vai eikö voi. Opetuksen tulee kuitenkin olla aina ja kaikkialla Raamatun ja siis Jumalan sanan mukaista. Ei sitä voi suhteellistaa. Opetuksen myötä nekin, jotka ovat epävarmoja tai kokonaan toista mieltä, voivat kasvaa kaikkeen totuuteen. Ylistarolla oli pyrkimyksenä sanoa julki jälleen kerran apostolinen virkakanta ja käsitellä syntyneitä ongelmia erillisessä työryhmässä. Kyllä minä toivon hartaasti, että tavoitteessa onnistutaan. Samalla luulen, että jotkut eivät kuitenkaan tyydy tähän vaan haastavat väkisin riitaa ja pyrkivät jonkinlaiseen irtiottoon. Siitä hyvin selvänä osoituksena on mielestäni nämä jatkuvat (vuosittaiset) yritykset kammeta SLEY:n virkakanta väärille urille. Touhun ulkokultaisuus näkyy siinä, että samaa vaatimusta, joka esitetään SLEY:lle, ei esitetä kokonaiskirkolle. Minusta niiden, jotka Ylistarossa hävisivät äänestyksen, pitäisi oman uskottavuutensa nimissä esittää sama paperi (muutettavat muuttaen) nykykirkon johdolle ja sanoutua irti piispojen koventuneesta linjasta.
Kysymys 570
Hei! Miten tulisi suhtautua ja toimia palveluammatissa, kun työnantaja ei hyväksy minkäänlaisten uskonnollisten symbolien tms. esillä pitämistä, itselläni tämä tarkoittaa että en saa pitää pientä ristiriipusta kaulassani töissä ollessani. (Eri asia tietysti on ammatit, joissa ei saa esim. hygienia ym. syistä pitää mitään koruja). Pitääkö vaan nöyrtyä työnantajan vaatimuksiin? Mielestäni kysymys ei ole kuitenkaan vain pelkästä korusta vaan paljon isommasta asiasta. Tietenkään ei ole iso juttu ottaa koru pois kaulasta töiden ajaksi, kristillisyyteni ei katoa mihinkään korun pois ottamisen myötä, enkä osoita kristillisyyttäni muille ihmisille minkään korujen avulla, mutta tuntuu että en saisi näyttää ulkoisesti suoranaisesti olevani kristitty mikä tuntuu todella väärältä, ja myös pahalta.
Pitävätkö muut muunlaisia koruja kaulassa? Jos pitävät, niin kyllä ristiriipus käy silloin yhtä hyvin. Eihän se (valitettavasti!) ole edes mikään kristillinen koru kaikille vaan pelkkä koriste. Missä ammatissa muuten tällainen käytäntö on päässyt valloille? Onkohan siinä kyseessä joku yleinen ohjeistus vai paikallisen työnantajan oma kielto? Ei tässä (sinänsä vähäisessä) asiassa kannata ehdoin tahdoin ja ilman painavia perusteluja työnantajan taholta antaa periksi.
Kysymys 569
Suora lainaus sivuilta:
http://www.suviseurat.net/2007/lestadiolaisuus-fi.html
"Usko on Jumalan lahja. Jumala on antanut jokaiselle tähän maailmaan syntyvälle lapselle uskon lahjan.
Kaste on hyvän omantunnon liitto Jumalan kanssa ja siinä Jumala vahvistaa lapsen uskon ja nostaa hänet seurakunnan hoitoon. Kasteen armosta langennut ihminen voi saada uskon lahjan takaisin parannuksen kautta."
Eli näin siis vanhoillislestadiolaiset uskovat ja opettavat. Eikö tuo tarkoita sitä, että pienellä lapsella olisi muka usko jo tavallaan valmiina, eli pieni lapsi ei ole perisynnin alainen? Eikö nimenomaan vasta kasteessa lapsi saa uskon ja yhteyden Kristukseen, eikä ennen sitä? Jos olen ymmärtänyt oikein niin vanhoillislestadiolaisten mukaan pieni lapsi ei siis tarvitse pelastuakseen kastetta. Eikö tuo ole aikamoinen harhaoppi?
Vanhoillislestadiolaiset opettavat tässä väärin: sekä Raamatun että kirkkomme tunnustuksen vastaisesti. Kukaan ei synny maailmaan ikään kuin valmiiksi uskovaisena. Pieni lapsi (samoin aikuinen) tarvitsee armonvälinettä eli tässä tapauksessa kastetta saadakseen armon sekä uskon.
Lestadiolainen ajattelu lähtee liikkeelle seurakuntaopista ja ns. Jumalan valtakunnan rajoista. Ajatus kulkee seuraavaa rataa: vain vanhoillislestadiolaiset pelastuvat ja pelastuksen tae on vain ja ainoastaan suullisesti julistettu anteeksiantamus, jonka yksin ja ainostaan vanhoillislestadiolaiset voivat julistaa. Jos nyt kaste lahjoittaisi uskon ja kasteen toimittaisi ei-lestadiolainen pappi, niin silloin lapsi pelastuisi ilman suullisesti julistettua sanaa, joka lupaa synnit anteeksi "Jeesuksen nimessä ja veressä", ja vielä lisäksi ei-lestadiolainen pappi olisi siinä tapauksessa ollut edesauttamassa lasta taivaan valtakuntaan. Se on vanhoillislestadiolaisen ajattelun mukaan mahdotonta. Silloin Jumalan valtakunnan rajat menisivät rikki ja myös vanhoillislestadiolaisen liikkeen ulkopuolelta päästäisiin sisälle taivaaseen. Siksi Raamattu ei saa ohjata kasteopetusta, ei Luther, ei kirkkomme pyhä tunnustus vaan asia väännetään väkisin sellaiseksi, että oppi sopii omaan ajatusrakennelmaan.
Tässä yhteydessä on syytä muistuttaa ja muistaa, että kaikki eri lestadiolaiset ryhmät EIVÄT opeta näin kasteesta. Lähinnä kaiketi juuri vanhoillislestadiolaiset. Heidänkin parissaan lienee niitä, jotka ymmärtävät asian raamatullisesti. Virallinen linja on tässä kysymyksessä siis kuitenkin täysin väärä.
Kysymys 568
Hei! Mitä ajattelet, kun esim. Kiinassa on herätystä, mutta samanaikaisesti vaikea pappispula, ja siksi siellä on kuulemma myös naisia papin virassa? Voiko "hätätila" tuolla tavoin ohittaa Sanan? Minua jäi ihmetyttämään ja kaivelemaan asia kun kuulin siitä. Tiedän, että esim. sotatilanteessa on tehty erilaisia tilapäisjärjestelyjä.
Hätä ei lue lakia. Kun esim. Inkerissä kaikki papit tapettiin ja erityisesti (uskovat) miehet karkotettiin Siperiaan, eipä jäänyt hajoitetulle seurakunnalle paljoa mahdollisuuksia. Uskovat naiset tekivät silloin käytännön syistä pappien työtä. Olen kuullut yhden tällaisen "naispapin" kertoneen, kuinka hän toivoi ja rukoili sitä aikaa, jolloin joku miehistä voisi palata ja ryhtyä papiksi Herran käskyn ja sanan mukaan. Kun tuollainen aika sitten vihdoin koitti, hän luopui tehtävistään. Tässä toimittiin ihan oikein ja hienosti. Jos on pakko, on pakko. Sanottakoon vielä, että täysin eri asia on nykyinen "naispappibuumi", joka saa alkunsa ihan väärinymmärretystä tasa-arvosta ja feministisestä raamatun repimisestä.
Kysymys 567
Kuka on päättänyt ja millä perusteella että mitkä ovat kunkin sunnuntain ja pyhäpäivien epistola- ja evankeliumitekstit? Onko ne valittu niin että evankeliumi tulee ns. käytyä läpi aina yhden kirkkovuoden aikana?
Kirkossa on käytössä kolme vuosikertaa pyhäpäivien tekstejä. Niistä ensimmäinen vuosikerta on vanhin ja menee ajassa taaksepäin kauas, aina vanhan kirkon vuosisadoille saakka. Siinä on kiteytynyt hyvin kirkkovuoden kierto. Kaksi muuta vuosikertaa on lisätty myöhemmin, hyvin paljon myöhemmin täydentämään ensimmäistä. Näistä teksteistä päättää nykyisin viime kädessä kirkolliskokous.
Toisinaan jossakin kirkkokunan kirkoissa on ollut ja on käytössä jatkuva lukukäytäntö, jolloin koko evankeliumi (tai evankeliumit) luetaan alusta loppuun saakka. Tämä on kumminkin harvinaisempaa. Meidän käytäntömme on yleisempi ja käytössä laajasti.
Kysymys 566
Eikö itseasiassa kirkon symbolina olisi parempi ylösnousseen Vapahtajan kuva, jolla on naulan lävistämät kädet? Vaikka tosin tyhjä risti myös sisältää ajatuksen ylösnousemuksesta.
On myös aika suuri ero siinä, että rukoileeko ristillä riippuvaa ja haudassa olevaa Vapahtajaa vai rukoileeko ylösnoussutta Vapahtajaa, jolla on naulan lävistämät kädet. Jos jää vain pitkäpertaihin, niin ei ole ihme, että uskonelämä on vähän alakuloista. Olivathan opetuslapsetkin murheissaan ennen ylösnousemusta. Ylösnousemus vasta vahvistaa ristillä tapahtuneen ja antaa ilon. Synnit on varmasti annettu anteeksi ja kuolema voitettu. Eikö meidän luterilaisessa perinteessä puhuta liian vähän ylösnousemuksesta?
Vanhassa kirkossa ei oikeastaan käytetty tyhjää ristiä. Kuvattuna oli aina Kristus ristiinnaulittuna (krusifiksi). Vasta myöhemmin yleistyi pelkkä risti koristeena ja koruna. Sellaisenakin risti kertoo meille ihanasti sovituksesta ja ylösnousemuksesta. Usein vanhassa kirkossa tämä riemu ja onni kuvattiin niin, että Jeesus ristin päällä oli kuvattuna voitollisena kuninkaana rauhallisena, kultakruunu päässään. Tällainen triumfiristi paljasti katsojalle pääsiäisen ilosanoman. Risti - ja krusifiksi erityisesti - puhui sovituksen sanomaa. Evankeliumi on (Paavalin sanoin ilmaistuna!) sanaa rististä. Ja totta kai siihen liittyy myös ylösnousemus. Aidossa luterilaisessa perinteessä (tai aidossa kristillisessä opetuksessa ylipäätänsä) tämä painotus on vahvasti esillä. Sen sijaan nykyajan saarnoissa ja kirkossa tilanne on usein hiukan toinen. Valitettavasti. Siksi on syytä rukoilla paimenten sekä maallikkopuhujien edestä, että he kirkastaisivat raamatullisen pelastussanoman elävästi ja ihanasti.
Kysymys 565
Sanotaan, että Jumalalle saa ilmaista kaikki tunteet. Voinko siis nimitellä Jumalaa kirosanoin, jos on sellainen olo? Vai voisiko tähänkin sopia Raamatun ohje: "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö." Eli parempi olisi jättää kiroukset pois. Mitä ajattelet?
Ei koskaan pitäisi ehdoin tahdoin tehdä syntiä tai leikitellä sen kanssa. Kaikkein vähiten Jumalaa saa pilkata, häntä, joka on ollut niin hyvä meitä kohtaan, luonut meidät ja lunastanut meidät ja yhä vielä tuhlaa rakkauttaan meitä kohtaan. Joskus hän näyttätyy meille ihan toisenlaisena. Ehkä hän tuntuu meistä välinpitämättömältä tai tunteettomalta. Emme ymmärrä hänen johdatustansa. Voimmekin joutua samankaltaiseen tilanteeseen kuin esim. Job. Silloin on äärimmäisen vaikea uskoa hyvää Jumalasta. Silloin tekisi mieli noudattaa Jobin vaimon neuvoa: kirota Jumala ja kuolla pois. Tuollaiset ajatukset ovat tietysti väärin, mutta sellaisia meidän sydämestämme nousee. Jumala on hyvyydessään armollinen ja kestää tunteenpurkauksemme. Silti hän toivoo, että opimme luottamaan häneen mahdottominakin hetkinä. Hän johdattaa kumminkin kaiken parhain päin.
Kysymys 564
Miten epäily voi olla synti? Minkä sille voi jos epäilyttää? Eikö syntiä ole ennemminkin se, että ei edes tahdo päästä totuudesta selville?
On paljon ajatuksen syntejä, joita me emme saa tukahdetuiksi. Silti ne ovat syntejä ja sellaisiksi jäävät. Epäily on monesti tavallaan uskon vastakohta. Ei uskota, mitä esim. Jumala sanassaan sanoo. Se on sellaisena juuri Jumalan totuudellisuuden kyseenalaistamista ja siksi siis synti.
Saat kuitenkin turvata ja luottaa siihen, että Kristuksen tähden sinun syntisi on sovitettu. Tämän syntien anteeksiantamuksen minä julistan sinulle kaikista epäilyn synneistä Jeesuksen käskystä ja hänen armonsa valtuutuksella. Mene rauhaan.
Kysymys 563
Pyydän sinua tustumaan sivuun http://www.777life.com/tosirakkaus/luku_16.html.
Pyydän erityisesti huomioimaan kohdan,jossa sanotaan,että masturbointi on sallittu.Mitä mieltä olet tästä?
Jeesuksen opetuksen mukaan jo synnillinen ajatuskin on pahasta. Lue Matt. 5:27-30. Totta kai siis myös niistä seuraavat teot ja työt.
Kysymys 562
Onko väärin käyttää synnytyksen yhteydessä esimerkiksi epiduraalipuudutusta tai muita kivunlievityskeinoja? Eikö vaimon synnytyskivut ole seurausta ihmisen syntiinlankeemuksesta, niin pitäisikö sen seurauksetkin sitten vain kärsiä niinkuin Jumala sen on vaimolle kärsittäväksi antanut?
Kyllä kipua voi lievittää. Ei siinä mitään väärää ole. Muutenhan voitaisiin ajatella, että sairaudetkin ovat syntiinlankeemuksen seuraamuksia - ja siksi pitäisi niidenkin hoidossa kärsiä mitä kärsittäväksi tulee (leikkaus ilman nukutusta tai puudutusta)! Tästähän seurasisi täydellinen kaaos ja paniikki, eikö totta? Raskauden raskaus säilyy joka tapauksessa, vaikka vaivoja voi lieventää monin tavoin.
Kysymys 561
Miksi on niin vaikeaa uskoa evankeliumia kun näkee paljon syntiä itsessään? Voiko vihata syntiäkään ennen jos ei evankeliumi lohduta ensin anteeksiantamuksella?
Juuri siksi evankeliumia tarvitaan, kun minussa itsessäni on niin paljon syntiä. Syntinen ja Vapahtaja kuuluvat yhteen. Meistä vaan se ei ole näin vaan me luulemme, että vain pyhimykset ja Vapahtaja kuuluvat yhteen. Lue Luuk. 15:1-10.
Kyllä synnin karvaus voi tulla ja tulee esille usein jo ennen kuin uskoo evankeliumiin. Tuskin sitä muuten edes armoa tarvitsisi. On kuitenkin totta, että evankeliumin valossa näkee synninkin vielä selkeämmin ja paremmin kuin ilman armoa.
Kysymys 560
Niin Jesus sanoi hänelle: miksis sanot minun hyväksi? Ei kenkään ole hyvä, vaan yksin Jumala.
Vapahtaja on hyvä, on Jumala. Mitä yllä oleva jae merkitsee?
Jeesus ei ota tässä kantaa esim. omaan synnittömyyteensä. Hän sanoo nämä sanat rikkaalle nuorukaiselle, joka luotti omaan hyvyyteensä. Näissä sanoissa halutaan kiinnittää miehen huomio siihen, kuka on se todella hyvä, se ainoa hyvä. Hän on Jumala. Miksi? Siksi, että hänen armonsa ja laupiutensa pysyy iankaikkisesti. Lue esim. Ps. 136. Näin Jeesus opastaa miestä armon käsittämiseen omien hyvien tekojensa sijasta. Koko kertomuksen voi lukea Mark. 10:17ss.
Kysymys 559
Mulla ei oikeestaan oo kovin ikävä Jeesusta. Ei kaipaa häntä kovin paljoa. Tai joskus on ikävä, joskus taas ei oikeastaan paljoa ollenkaan. Vaikka olisihan se ihan kiva jos Hän palaisi. Mut kuitenkin haluan uskoa häneen, kun olen aika varma, että Raamattu on totta. Mut silti...miten tämmönen usko mahtuu saman kuoren sisälle: toisaalta haluaa uskoa Jeesukseen ja kuitenkaan ei häntä kauheasti kaipaa...
Onko uskossani jotain vikaa? Enkö kunnolla ymmärrä kuka Jeesus on?
Mark. 9:24: "Ja kohta pojan isä huusi itkien ja sanoi: Herra, minä uskon, auta minun epäuskoani." Tässä sinun rukouksesi. "Pojan isä" sai avun tässä tilassa. Ei tarvinnut ensin tulla paremmaksi. Jeesus armahtaa syntisen!
Kysymys 558
Kertomus syntisestä naisesta ja Jeesuksesta fariseuksen talossa kiehtoo minua. Eikö tässä ole rohkaiseva sanoma kaikille niille jotka ehkä hyvinkin yksin itkevät kurjuuttaan ja tuskailevat syntiensä kanssa joista hengessään kyllä haluaisivat luopua mutta eivät ole kyenneet voittamaan turmeltunutta luontoaan?
Jeesus sanoi naiselle: "Mene rauhassa, uskosi on pelastanut sinut."
Olenko oikeassa vai väärässä jos väitän että monen papin tai kovin "pyhitys-teologisen" uskovan kannattaisi opetella sanomaan syntikurjuutensa kanssa kamppaileville ja Jeesusta silti sydämestään avuksi huutaville enemmän tuota samaa lausetta?
Sen sijasta että aina osoitellaan sormella kuinka ei voi olla uskova/uskossa jos NOIN huonoa on vaellus. Olisiko tuo syntinen nainen, oli sitten synteineen kuinka epäsovelias tahansa, voinut tulla sinne fariseuksen taloon Jeesuksen jalkojen juuren itkemään mistään muusta kuin Pyhän Hengen johdatuksesta?
Tämä kertomus on lohduttanut monia. Se on puhutteleva juuri siksi, että siinä ilmenee Jeesuksen rakkaus paljon rikkonutta kohtaan. Se antaa toivon siitä, että hän ei hylkää meitäkään. Siksi on kiire ja halu langeta Jeesuksen jalkojen juureen. Häne armonsa ei ole tänään vähentynyt yhtään siitä, mitä se oli ja on tässä kertomuksessa.
Kysymys 557
Aloin pohtimaan itsekseni, että miksi Uuden Testamentin kirjat ovat meillä juuri tässä järjestyksessä. Päädyin tällaiseen:
Ensin Jumala haluaa vakuuttaa meidät siitä mitä on tapahtunut (evankeliumit). Sitten Jumala kertoo miten homma lähti liikkeelle (apostolien teot). Sen jälkeen Jumala opettaa meille mitä tämä kaikki merkitsee (opetuskirjeet). Ja lopuksi Jumala rohkaisee meitä huikean ihanalla tulevaisuusnäyllä pitämään kiinni uskostamme (ilmestyskirja).
Eikös tuossa jotain tolkkua ole?
Kyllä. Hyvä selitys.
Kysymys 556
Eräs saarnakirja sanoo että Nikodemus oli syntynyt uudesti ympärileikkauksessa (lapsena). Onko tällainen oikea ajatus, oliko se ympärileikkaus sakramentti? Ehkäpä kasteen esikuva kuitenkin.
Jeesuksen keskustelu Nikodeemuksen kanssa (Joh. 3) käsittelee juuri kysymystä uudestisyntymisestä. Siitä käy selvästi ilmi, että Jeesus piti Nikodeemusta uudestisyntymättömänä. Siksi on turhaa (ja ehkäpä harhaanjohtavaa) pohtia muuta. Nikodeemus ei ollut uudestisyntynyt. Siksi Jeesus puhuu uudestisyntymisen tarpeellisuudesta hänelle.
Sinänsä kyllä ympärileikkaus on kasteen esikuva. Lue Kol. 2:11-13.
Kysymys 555
Mitä tarkoittaa krusifiksissä taustalla olevat ihmiset? Kyseessä on Oma ripari-kirjaan sisältyvä rukousnauhan risti.
En tunne tuota rukousnauhan ristiä.
Kaiketi ne ihmiset tarkoittavat niitä, jotka kaikkien evankeliumien mukaan olivat seuraamassa Jeesuksen ristiinnaulitsemista.
Kysymys 554
Harmillista että tämä vaatekeskustelu päättyi, sillä juuri tästä en ole kuullut kuin satunnaisesti kommentteja tai opetusta. Jos ei opeteta, ei voi vaatia!
Minua visuaalisen alan ihmisenä välillä harmittaa, kun kristityt pukeutuvat retkuihin. Kristittynä puolestaan kauhistelen monien paljautta, mikä ei tee oikeutta heidän moraalilleen ja vakaumukselleen.
Tiedän myös ettei köyhän kannata ostaa halpaa. Halpa vaate on usein riistämällä tuotettu ja kehno laadultaan. Minusta vastaus on luovuus (Jumalan lahja), vanhaa vaatetta voi uudistaa tai tehdä itse mieleisiään vaatteita. Tänä kesänä olen päättänyt suojautua ylenmääräiseltä UV-säteilyltä ja pukeutua keveisiin ja peittäviin vaatteisiin.
Muuten kuvissa näkyvät rukoilevaisnaisten hameet ovat kauniita, vaikkeivat aina niin muodikkaita. Ei liene paha asia?
Kiitos kommentistasi. Ei tämän keskustelun tarvitse päättyä tähän, jos on jotain uutta sanottavaa asiasta. Yksityiskohtaisia ohjeita pukeutumiseen lienee vaikea antaa Raamatusta käsin. Siksi sanoin aikaisemmassa vastauksessani, että "en kommentoi tämän enempää". Hyvä kumminkin, kun sinä kommentoit.
Kysymys 553
Pukeutumiskommentistasi olin varsin samoilla linjoilla (kysymys 551). Mutta peiliinkin katsoin... Mitähän tarkoitit? Ymmärrän, ettei tarkkoja ohjeita ole tarpeen selitellä, mutta... Oma harkintakin auttaa kummasti. Mielestäni hyvien käytöstapojen mukaiset ohjeet riittävät kristityllekin. Siis kirkossa tai muissa asiallisissa ja arvokkuutta edellyttävissä tilanteissa ei naiset ole olkapäät/ yläosa paljaana. Tai kovin lyhyt hame, eritoten kovin pitkällä halkiolla ei ole koskaan fiksu eikä asiallinen.
Tai juhlissa,esim. häissä, ylen avonainen puku, joka ei jätä mitään mielikuvituksen varaan kahvipöydässä vastapäätä istuvalle, on yksinkertaisesti mauton. Vaatetushan kertoo aina jotain ihmisen arvomaailmasta. Tai 20 cm paljasta vatsaa kertoo(ko)kertoo lähinnä kypsymättömyydestä tai huomionkipeydestä?
Mielestäni ilollakin totesin viime kesän parillakin kesäjuhlilla, että paljastuskulttuuria ei juuri näkynyt, helteestä huolimatta. 🙂
En kommentoi enempää.
Mutta välitän kommenttisi lukijoille luettavaksi ja pohdittavaksi ja arvioitavaksi. Tämä kommenttisi on ilmeisesti naiselta naisille tarkoitettu. Kiitos.
Kysymys 552
Sydämellinen kiitos vastauksista Timo. Et sinä turhaan pastori ole.
Kiitän rohkaisusta.
Kysymys 551
Kuinka paljon on mielestäsi kohtuullista käyttää rahaa vaatteisiin?
Voiko "shoppailla"? Onko kohtuutonta jos on vaatekaappi pullollaan vaatetta? Mitä on vaatteilla koreilu? Mitä kristityn pitäisi ottaa huomioon pukeutumisessa?
"Kohtuus kaikessa." Varsinkin kristityllä. Ylenpalttisuus ruuassa, juomassa tai vaatetuksessa ei ole hyväksi. Muoti vaihtuu ja siitä väännetään rahaa kerskakulutukseen. En kannata. Jotain rahasummaa vaatteita varten en pysty sanomaan. Mistä minä sen tietäisin? Jos vaatekaappi on jo pullollaan, joutuu kysymään itseltään vakavasti, mihin sitä tarvitsee vielä enemmän vaatteita. Ylenpalttisen kalliit vaatteet vievät leivän jonkun nälkäisen suusta. Onko se sitten muka oikein? Kristityn pitäisi pukeutumisessaan ottaa huomioon kohtuus. Mielestäni kristityt nuoret ja miksei vanhemmatkin noin yleisesti ottaen pukeutuvat liian paljastavasti ja avoimesti varsinkin näin kesäisin. Se ei kuulu nöyrään kristillisyyteen. Pyydän vakavasti kiinnittämään huomiota näihin seikkoihin. En rupea käskyttämään taikka antamaan yksityiskohtaisia ohjeita. Miehet kyllä tietävät hyvin, mitä siveellinen pukeutuminen ainakin naisilla tarkoittaa. Ja kyllä luulen, että naisetkin sen hyvin tietävät! Miksi siis ei aina toimi niin kuin tietää oikeaksi? Mennyttä on (onneksi) se aika, jolloin kristillisyys luettiin vaatteen tummuudesta. Mutta ei ole sekään hyvä asia, jollei juuri millään ole enää mitään väliä. Lopuksi haluaisin vielä painottaa, että kristityn (varsinkin tyttöjen!) kuuluu pukeutua kauniisti ja hyvin. Se on kuitenkin ihan eri asia kuin pukeutua seksikkäästi ja koreilevasti. Ehkä tämä riittää nyt tällä kertaa tästä. Kaunista ja reipasta kesää!
Kysymys 550
Mitä on kristinusko? Eikö se ole lyhyesti sanottuna näin:
Synnitön, oikea, aito ja puhdas yhteys Jumalaan, ihmisiin ja luontoon. Ja tämä on mahdollista vasta Jumalan luona ikuisuudessa.
1. Jumala loi kaiken hyväksi, ihminen nousi kapinaan häntä vastaan ja asiat menivät pieleen.
2. Jeesus teki korjaustoimenpiteen ristillä ja nousemalla kuolleista ja antoi meille uuden mahdollisuuden.
3. Jumala luo uuden taivaan ja uuden maan, missä kaikki on kunnossa.
Eikö kristinuskossa ole siis lyhyesti sanoen kysymys tästä: luomisen palauttamisesta lunastuksen perusteella? Tarkoitus on siis tulla ihmiseksi, joka elää synnittömässä, aidossa ja iloisessa yhteydessä Jumalaan, toisiin ihmisiin ja luontoon. Olemassaolon ikuinen tarkoitus on siis yhteys Jumalaan, ihmisiin ja kaikkeen minkä Jumala on luonut.
Olenko ymmärtänyt oikein?
No joo. Kutakuinkin noin. Hiukan jäi minua kyllä ihmetyttämään ja askarruttamaan se melko vähäinen painoarvo, jonka Kristus tuossa systeemissäsi sai. Eikö kristillisyyden syvin ihanuus ole yhteys hänen kanssaan, elämä hänen yhteydessään ja hänen verihaavojensa sovittamana? Eikö usko ole paljon muutakin kuin "itsensä kuntoon laittamista"? Eikö siinä keskeisintä ole tulla liitetyksi yhdeksi hänen kanssaan yhtäläisessä kuolemassa ja ylösnousemuksessa? Lue esim. Gal. 2:20 ja Room. 6. Muista myös, että nyt täällä ajassa kukaan ei saavuta "synnittömyyttä" taikka täysin eheää suhdetta lähimmäisiin ja luomakuntaan. Vasta taivaassa sitten. Siitähän sinäkin kirjoitit oikein kauniisti tuossa edellä. Ja hyvä, kun painotit myös pyhityksen ja uuden vaelluksen merkitystä. Eihän niitä sovi unohtaa. Niiden ainoana voimana on Kristuksen veri, Pyhän Hengen kirkastama veren armon evankeliumi.
Kysymys 549
Perusteellinen Raamatun lukeminen lienee mielekästä vain 2-3 kertaa elämän aikana. Mihin Raamatun osiin mielestäsi kannattaa keskittyä eniten? Vai onko mielestäsi hyvä asia lukea uudestaan ja uudestaan Raamattu kannesta kanteen? On siinä ainakin se hyvä puoli, että ei tule valikoitua Jumalan sanaa.
Millaista raamatunlukutapaa suosittelet?
Kyllä 2 tai 3 kertaa Raamatun läpilukeminen elämän aikana on tosi vähän! Ajattele nyt: Jumala on puhunut meille. Hän Kaikkivaltias, meitä rakastava ja meille kaikkea hyvää luvannut Herra. Eikö siis Raamattua kuuluisi lukea päivittäin ahmimalla? Minusta olisi hyvä lukea Raamattua ainakin noin 3 lukua päivässä ja silloin se tulisi luetuksi noin vuodessa läpi. Tätä kun jatkaa eläkevuosiinsa saakka ... niin johan on tultu luettua Raamattu muutama kymmenen kertaa. Pyri tähän!
Varmaan Raamattu aukeaa parhaiten täyttymyksestään käsin. Siksi UT antaa ikään kuin avaimen koko Raamattuun. Sillä myös VT aukeaa. Ja toisaaltahan UT on vaikea ymmärtää, ellei tajua taustaa, jonka VT antaa. Siksi on tarpeen lukea myös VT:ia.
Silti sanoisin yleisenä ohjeena, että UT:sta täyttymyksen kirjana on hyvä alkaa ja siihen aina uudelleen palata.