Kysymykset
Kysymys 623
Miten voin etsiä Herran kasvoja? Raamattu lupaa, että etsivä löytää ja raamatussa on kehoitus etsiä Herran
kasvoja, esim. Ps.27 kertoo sen. En halua enää vain vastauksia rukouksiin, jossa
pyydän Jumalaa
tekemään
jotain Herran Jeesuksen nimessä kun parantumisia on saanut nähdä ja kokea, haluan oppia tuntemaan Jumalan, kuka Hän on ja millainen. En halua vain pään tietoa vaan kaipaan, että Hän ilmaisee itsensä minulle. Haluan tuntea Hänet niinkuin Mooses, Jeesus, Pietari, Paavali, Johannes ja jalkojen juuressa ollut Maria.
Tuntuu, että kuolen tähän kaipuuseen, jota on jatkunut jo yli vuoden ja raamatussa selvästi kerrotaan, että voimme tuntea Hänet jo tässä ajassa Pyhän Hengen kautta.
Kaipaan selkeitä ja konkreettisia vastauksia. Luen paljon raamattua, rukoilen ja hiljennyn, paastoan, rukoilen polvillani ja muuta. Koen Hänen läsnäolonsa konkreettisesti. Kaipaan käytännön ohjeita, selkeitä askeleita, joiden seuraaminen 100% varmasti vaikuttaa sen, että etsin ja löydän, samoin kuin minulla on selkeät raamatulliset ohjeet päästä Hänen koettavaan läsnäoloonsa.
Janoisena ja riutuneena eksyin tänne. Toivottavasti on tarjolla puhdasta vettä.
Vähän epäilin joutuneeni kuivien ja tekonöyrien teeskentelijöiden pariin mutta pastorin vastaukset ovat selkeästi jotain muuta, koen ja näen niiden olevan samasta lähteestä kuin oma kaipuuni, ainakin suurimman osan. Näen niissä Pyhän Hengen vaikutusta ja sitä, että pastori itse on joskus saanut virvoittua Pyhästä Hengestä, siksi uskaltauduin kysymään. Ylistetty olkoon Herramme Jeesuksen nimi aina! Hän tuo virrat erämaahan ja Häntä itseään kaipaan, en kuollutta uskontoa vaan ristin Jeshuan jonka Jumala herätti kuolleista ja joka meni ylös Isän oikealle puolelle! En kaipaa myöskään elämääni enää tyhjiä sanoja vaan Hengen ja voiman osoitusta. Olen turhautunut kaikkien kirkkokuntien tarjoamaan uskonnollisuuteen, körteistä äärikarismaatikkoihin. Kaipaan itseänsä elävää Jumalaa, jonka sanaa on raamattu. Kuolen tämän kaipuun alle, kuolen ikävästä koska olen rakastunut palavasti elävään Mestariimme ja Herraamme Jeesukseen, sen tähden mitä Hän vähän on itsestään, rististään, verestään ja persoonastaan ilmaissut Pyhän Hengen kautta. Kaipaan ja janoan, ikävöin ja kuolen tämän tuskan alle! Muserrun sydänsuruuni. Kaipaan Häntä jota sieluni rakastaa, nyt yöllä etsin Häntä taas. Ilmestyköön rakkaani!
Älkää pitäkö minua seinähulluna. Olen asiani hyvin hoitava selväjärkinen 21 vuotias nuorimies, mutta sydämeni hajoaa rakkaudesta Jeesustani kohtaan. Lähestulkoon itken. Kaipuuni ristiinnaulittua ja kuolleista herätettyä Vapahtajaani kohtaan pakahduttaa minut.
Varmaan Ps. 42 on sinun psalmisi. Lue se.
Hyvä, että et yritä sammuttaa kaipuutasi jollain korvikkeella. On ihan oikein, että janoat Jumalaa sydämestäsi. Itse Vapahtajaasi ja et vain hänen lahjojansa (parantumisia, kielilläpuhumista jne)! En kuitenkaan uskalla enkä halua luvata sinulle joitain erinomaisia, selkeitä "käytännön ohjeita ... joiden seuraaminen 100% varmasti vaikuttaa sen, että etsin ja löydän". Ei Herraa noin löydetä. Hän itse tulee luoksemme. "Isä meidän"-rukouksessa rukoillaan "tulkoon valtakuntasi" minunkin tyköni, koska minä en osaa tulla hänen tykö. Raamattu osoittaa meille, mistä Vapahtajasi löytyy. Hän on luvannut olla läsnä (lapsi)kasteen kalliissa hetkessä. "Minä olen kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." Lisäksi hän lupaa ehtoollisessa pyhän ruumiinsa ja verensä syntien anteeksiantamukseksi. Raamattu itsessään on sanaa, siis Sanan sanallista puhetta meille. Näistä paikoista löydät Vapahtajasi. Siinä paikassa syntisen on hyvä olla, vaikka hän samassa hetkessä joutuu väliin itkemään pahuuttansa ja syntiänsä (vrt. Maria, Pietari ja monet muut). Sinulla on siis läsnäoleva Jeesus. Etsi ja löydä hänet sieltä, missä hän lupaa olla sinun löydettävänäsi.
Kysymys 622
Minua on askarruttanut seuraava kysymys: Onko saarnavirka apostolinviran jatkumo vai mistä saarnavirka
on saanut alkunsa luterilaisen opin mukaan?
Saarnavirka on apostolinviran jatkumo.
Apostolin virkaa kutsutaan esim. kaitsijan toimeksi (Apt. 1:20). Samaa
sanaa
käytetään Efeson
seurakunnan paimenista (Apt. 20:28).
Kysymys 621
70-80% Suomen kansasta uskoo Jumalaan ja on kastettu. Tarkoittaako tämä sitä, että heistä lähes kaikki ovat pelastuneita? Kuitenkin vaikuttaa siltä, että Suomen kansa elää kuin Sodomassa ja Gomorrassa. Mitenkä armo sopii tähän kuvioon?
Kaste ilman uskoa kadottaa (vrt. esim. vedenpaisumusta).
Jos lapsi ei saa kristillistä kasvatusta, hänen uskonsa kuolee. Ei hän silloin pelastu - ellei käänny Jumalan puoleen ja usko syntejä anteeksi.
Arviosi Suomen kansan hengellisestä tilasta on pitkälti oikea.
Kysymys 620
Ristin ottamisesta ja 617. kysymyksen hyvästä vastauksesta vielä lisäkysymys: Voiko tässä ristiä pitää nimenomaan vanhan ihmisen kuolinpaikkana, jota se tarvitsee päivästä päivään?
Kyllä. Vanhan ihmisen ristiinnaulitsemisesta on kysymys, jotta uusi ihminen eläisi paremmin.
Kysymys 619
Eikö Raamatun maininta langenneista enkeleistä ole 1. Moos. 6:1-4? Tähän viitataan 2. Piet. 2:4 ja Juud. 1:6. Oppia yhdestä ylpeytensä vuoksi langenneesta enkeliruhtinaasta ei voi mielestäni rakentaa Raamatun pohjalle. Eikö se siis ole kuitenkin legenda - ja saatanan arvoa turhaan korottava kaiken lisäksi?
Langenneista enkeleistä puhutaan siis tosiaan muuallakin Raamatussa (eikä vain viitteenomaisestiJesajan luvussa 14, vrt. kysymys 614). Silti ei tarvitse kieltää itse "pääluciferin" olemassaoloa. Hän se oli, joka esim. kiusasi Herraamme erämaassa.
Ja joka tapauksessa ylpeys ja itsensä korottaminen suistivat alussa osan enkeleistä alas taivaasta. Olipa kyse sitten Saatanasta taikka hänen joukostansa yleensä, sama nurja asenne heillä kaikilla oli ja on Kaikkivaltiasta Luojaamme ja Herraamme kohtaan. Olkoon Jeesuksen suloinen nimi ja hänen kallis sovintoverensä iäti ylistetty!
Kysymys 618
Mitkä asiat tekevät armon mitättömäksi? Voiko pelkkä haaleaksi tulo mitätöidä armon?
Raamatun mukaan Jumalan armo on Kristuksen ansaitsema. Se ei voi mennä tyhjäksi. Se perustuu hänen sovitustyöhönsä. Tämä on tärkeä muistaa, jotta sinulla olisi tässä varma perustus omaa penseyttäsi ja epäuskoasi vastaan. Armo mitätöityy elämässämme erityisesti sen tähden, ettei meillä ole mitään käyttöä armolle. Emme tunne syntiä ja viheliäisyyttämme. Emme tiedosta kadotuksenalaista tilamme. Sen vuoksi armolla ei ole mitään merkitystä. Olemme liian hyviä! Siksi tarvitaan lain julistusta, joka tekee meidät tosi huonoiksi. Siitä nousee tarve ja halu armon omistamiseen. Kaikki synnit saa armosta anteeksi - huolimatta niiden iljettävyydestä ja kauheudesta. Sille ihmiselle armolla on käyttöä. Se ilahduttaa ja lohduttaa.
Kysymys 617
Matteus 10:38 "Ja kuka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, ei se ole minulle sovelias."
Mitä tarkoittaa ristin ottaminen?
Voinko pelastua jos seuraan Jeesusta mutta en ota ristiäni.
Kirjoitin joskus aikoinaan tästä Herännäislehteen.
Alla kirjoitukseni. Toivottavasti se auttaa sinua.
PYHÄ RISTI
"Jos joku tahtoo minun perässäni tulla, hän kieltäkään itsensä ja ottakaan ristinsä ja seuratkaan minua." Matt. 16:24)
Jeesus on vain vähän aikaisemmin samassa luvussa kuvannut oman sukupolvena "häijyksi ja huorintekijä sukukunnaki" (Matt. 16:4). Nyt hän toivoo omilta opetuslapsiltansa erilaista suhtautumista. Hän kysyy heiltä uskollisuutta. Jos joku tahtoo. Häijy ja huorintekijä sukukunta tahtoo väliin yhtä, väliin toista, mitä milloinkin kulloistenkin himojensa ja halu¬jensa mukaan. Mutta Jeesuksen omilta kysytään: Tahdotko? Tahdotko rakastaa häntä myötä- ja vastoinkäymisissä? Tahdotko seurata häntä? Tahdotko kokonaan kieltää itsesi ja ottaa ristisi? Rakkautta ei voi pakottaa. Se syttyy, jos on syttyäkseen. Siksi Jeesus ei tyrkytä. Hän ei vaatimalla vaadi seuraajiansa seuraamaan. Jos joku tahtoo.
Kyse ei kuitenkaan ole ihmisen mahdollisuuksista tai hänen luontaisesta kyvystään. Eihän kukaan tahdo kuolemaansa, eivät edes ne, jotka kuolevat oman käden kautta. Siksi seuraamiseen tarvitaan jumalallinen voima. Juuri edellä Jeesus on ensimmäisen kerran täysin peittelemättä puhunut tulevasta kärsimyksestään ja kuolemastaan(Matt. 16:21). Siinä hän lahjoittaa rakkautensa. Seuraamisen voima vuotaa hänen haavoistansa. Hänen ristiinsä katsoessasi sinulta kysytään: Tahdotko? Vai tahdotko mennä pois, valita toisen, itsellesi mieluisamman tien, elää elämääsi kuolematta koskaan omista odotuksistasi? On valittava. Jeesus odottaa ratkaisuasi. Älä anna hänen odottaa turhaan.
Tie seuraamiseen kulkee itsensä kieltämisen kautta. Hän kieltäköön itsensä. Pietari ei kieltänyt itseänsä. Juuri siksi hän kielsikin Jeesuksen. Olisiko toisin voinut käydäkään? Itse asiassa Pietari kielsi Mestarinsa jo ruvetessaan nuhtelemaan häntä hänen kärsimysilmoituksestansa (Matt. 16:22). Kiirastorstain yön tapahtumat kertaavat ikävällä tavalla näyttämöllä kaikkien nähden sen, mitä käsikirjoitettiin tässä yhteydessä. "Mene pois minun tyköäni, saatana! Sinä olet minulle pahennukseksi".(Matt. 16:23) Kukon laulun jälkeen Pietari meni pois. Hän meni ja itki katkerasti aiheuttamaansa pahennusta (Matt. 26:75). Mutta jälkikäteen Pietari oppi lankeemuksestansa kieltämään itsensä ja hänestä tuli Herransa seuraaja ristin tiellä aina omaan ristinkuolemaansa saakka. Valitettavasti kaikki eivät kuitenkaan opi edes lankeemuksestansa. He kieltävät Mestarinsa uudelleen, uudelleen ja uudelleen Pahimmassa tapauksessa se loppuu vasta kadotuksessa.
Itsensä kieltäminen johtaa sitten ristin kantamiseen. Hän ottakoon ristinsä. Ristiä ei siis tarvitse hakea, ei etsiä, ei veistellä itse. Se on siinä jo valmiina. Ota se! Älä kysele, mikä on ristisi. Ei se kyselemällä selviä. Tiedät ja tunnet ristisi vain seuraamalla Jeesusta. Yhtäkkiä se on siinä sinun päälläsi. Kanna sitä iloisesti ja rohkeasti! Olet menossa oikeaan suuntaan. Parempi vaivaa Jumalan tiellä autuuden toivossa kuin huoletonta menoa seuramatkalla iankaikkiseen tuhoon. Tuleepa sinun päällesi maailman viha, valheveljien eksyttävät puheet tai sukulaistesi ylenkatse tai mitä muuta tahansa, niiden yhteisenä, ulkoisena merkkinä on aina ristin varjo, joka lankeaa yllesi. Siinä pimeydessä olet lähellä Herraasi. Kohtaat hänet, joka kulkee edelläsi tietä pitkin toivon tulevaisuutta kohti, joka kulkee kanssasi, ettet tänään jalkaasi kiveen loukkaisi ja joka kulkee perässäsi syntiset jälkesi menneisyydestäsi peittäen.
Ristin kantajasta ei tehdä suurta sankaria. Siihen liittyy aina äärimmäisen syvä halveksunta ja hyljeksyntä. Usein ristiinnaulittavaksi tuomitun täytyi itse kantaa ristiänsä (oikeastaan ristin poikkipuuta) teloituspaikalle. Matkalla hän joutui syljeksinnän, potkimisten, tönimisten kohteeksi. Hänet eroitettiin yhteisöstään, joka näin kääntyi häntä vastaan. Onpa joskus sanottu, että juuri tämä puoli rangaistuksesta oli kamalinta. Jos olisikin saanut kuolla edes ihailtuna sankarina! Mutta ei. Ristille lyödään aina halveksittuna, hyljeksittynä. Sankarivainajat haudataan muualle ja muulla tavoin. Siksi on turha elätellä toiveita onnen kukkuloista. Ristin kukkulaa kutsutaan Golgataksi, pääkallon paikaksi (Matt. 27:33). Ei edes omassa tutussa, turvallisessa ympäristössään pääse paistattelemaan aurinkoisia päiviä. Profeetta ennustaa sattuvasti, että "minä olen haavoitettu niiden huoneessa, jotka minua rakastivat (Sak. 13:6). Ristin yllä myös taivas synkistyy ja tulee vähäksi aikaa "pimiä kaikessa maassa" (Matt. 27:45). Epäilemättä kauniisti säteilevistä hehkuvaloristeistä puuttuu aitoustodistus. Varo eksymästä niiden loisteeseen!
Varmasti kuoleman läheisyys ja itse kuoleminen kunniattomana houkkana pelottavat, ahdistavat ja raastavat sieluparkaa. Kuka kestää tuollaista odotusta? Monesta ristinkantajasta tulee tästä syystä ristinkaataja. Ei jaksakaan enää. Pääse helpommalla luovuttaessaan. Niin sitä ainakin luulee. Mutta Herramme näkee kauemmas. Hän lisää suorastaan profeetallisesti: Joka tahtoo henkensä vapahtaa, hän hukuttaa sen. (Matt. 16:25) Ei sittenkään kannata luovuttaa. Ajan vaivat eivät ole verrattavissa kunnian kirkkauteen taivaassa. Lopulta uskollisuus ja rehellisyys palkitaan ruhtinaallisesti. Kuinka suloiselta kuulostaakaan jatkon lupaus: "Mutta joka henkensä hukuttaa minun tähteni, hän löytää sen". (Matt. 16: 25) Kuollessaan pääsee elämään. Pitkäperjantaita seuraa pääsiäisen aamu. Opetuslapselle riittää, että hänelle käy kuten Mestarillensa.
Kysymys 616
onko/milloin Raamatun mukaan on ollut jääkausi? puhutaanko siitä Raamantussa?
Jääkaudesta ei puhuta Raamatussa.
Kysymys 615
Miten rukoilevaisuuteen pääsee mukaan ?
Tulemalla mukaan seuratoimintaan. Katso kohta tomintaa näiltä sivuilta. Kannattaa tilata myös Herännäislehti. Siitä löytyy hyvää opetusta. Se on rukoilevaisuuden "pää-äänenkannattaja".
Kysymys 614
Käsitys Saatanasta langenneena enkelinä perustunee Jesajan 14:12 kohtaan. Se on kuitenkin osa 3. jakeessa alkavasta pilkkalaulusta Babylonin kuninkaan kukistumisesta. Miksi kertoa myöhemmin sepitettyjä legendoja raamatullisina totuuksina?
Tuo Jesajan kirjan kohta ei koskaan ole ollut paholaista koskevan raamatullisen opetuksen kulmakivi. Olet siinä oikeassa, ettei sitä voi ainakaan suoraan käyttää langenneen enkelin kuvauksena. Se kun puhuu Babylonin kuninkaan kukistumisesta. Silti juuri tämän luvun kuvauksessa on sellaista, jossa Babylonin kukistumista verrataan "korkealta putoamiseen". Siinä "taivaallisen olennon" lankeemus alas maan päälle toimii esikuvana myöhemmälle tapahtumalle. Ja juuri tässä mielessä Jesajan kirjan lukua 14 voi käyttää myös paholaisen lankeemuksen epäsuorana kuvauksena.
Legendasta ei siis ole kysymys.
Kysymys 613
Mitä ovat KAITSELMUS ja SALLIMUS, ja onko ne kirjoitettava isolla vai pienellä alkukirjaimella?
Kaitselmus tarkoittaa sitä johdantaa, jolla Jumala johtaa meitä ja kansoja. Sallimus tarkoittaa, että Jumala salli joskus esim. jonkun pahan asian tapahtuvaksi, josta kumminkin seuraa sitten hyvää - vaikka me ihmiset emme sitä juuri sillä hetkellä voisi edes ymmärtää.
Kysymys 612
mikä on raamatun mukaan paholainen ja missä kohtaa raamatussa kerrotaan paholaisen alkuperästä onko se langennut enkeli joka syöstiin taivaasta maan päälle
Paholainen on langennut enkeli, joka ylpeydessä nousi kapinaan Jumalaa vastaan. Siksi hän lankesi. Paholaisen alkuperästä ei Raamatussa paljoa kerrota. Hanki Biblia ja katso sen hyvästä asiarekisteristä, mitä saatanasta sanotaan. Sitä rekisteriä kannattaa muutenkin käyttää monia asioita pohdittaessa. Sepä vasta todellinen tietopaketti!
Kysymys 611
Miksi rukoilevaisilla ei ole ollenkaan lapsille pyhäkouluja? Vaatii toki jonkun vetäjän, ja käytännön vaivannäköä. Olen kuitenkin tavannut rukoilevaisten lapsia muiden kuin vanhan käsikirjan jumalanpalvelusten yhteydessä olevissa pyhäkouluissa. - eli ei se varmaan mikään "opillinen" asia ole?
Tuntuukin, että pyhäkoulu olisi erityisen tärkeä, koska messun pituus on kuitenkin poikkeuksellisen pitkä. Vaatii aikuiseltakin keskittymistä, saati lapselta.
Me olemme halunneet pitää jumalanpalveluksen koko seurakunnan yhteisenä juhlana. Samalla toivomme, että lapsemme kasvaisivat sisälle jumalanpalveluksen rikkauteen ja syvyyteen ja että he oppisivat kauniita virsiä elämänsä matkaoppaaksi. Minusta on upeata, kun näin hiljalleen jälkikasvu kasvaa joukoksi, joka nauttii jumalanpalveluksen rikkaudesta.
Kysymys 610
Miten säilytän uskon ilman että joudun lain alle yrittäessäni itse pitää yllä pelastuksen tilaani?
Jos en rukoile vähään aikaan tai lue Raamattua, niin alan tuntea oloni vaivautuneeksi ja pelkään, että menetän uskoni. Koen että olen siinä mielessä lain alla, että itse pyrin pitämään yllä pelastuksen tilaani rukouksieni ja Raamatun lukemiseni avulla ja tilaisuuksissa juoksemisieni kautta.
Mutta eikö uskossa säilyminen ole kiinni loppujen lopuksi vain siitä, että säilynkö armossa vai en? Eli pysyn uskossa kun pidän kiinni armosta riippumatta Raamatun lukemisestani ja rukouksista.
Mutta miksi sitten lukea Raamattua, rukoilla ja käydä messussa, vaikka säilyn uskossa ilmankin niitä, kun kerta armossa on kylliksi?
Armo ei ole ilmassa liikkuva happimolekyyli, jota luonnostamme hengitämme. Se on tarjolla meille vain, yksin, pelkästään sekä ainoastaan armonvälineissä. Ne ovat kaste, rippi, ehtoollinen, Jumalan sana. Et voi kerta kaikkiaan pysyä uskossa ilman näitä. Siksi ei ole hyvä, jos jää kaikesta armonyhteydestä pois ikään kuin armoon luottaen. Siitä ei tule mitään! Tarvitset ahkeraa armonvälineitten käyttöä. Se on iankaikkisen elämäsi kannalta täysin välttämätöntä. Älä koskaan unohda tätä! Siksi rukoile Jumalaa kirkastamaan armonvälineitten merkityksen - ja niihin sisältyvän armon. Armonvälineet eivät johda sinua "lain alle". Ne johdattavat sinut sisälle armoon, elmään vapaana ja iloisena Jumalan lapsena, taivaan perillisenä.
Kysymys 609
Aina sanotaan, että se synti on niin hirveä juttu. Mitä pahaa minä sitten olen tehnyt? Mitä se synnin syvyys sitten on? Osaatko kertoa jotain esimerkkejä?
Lue Vähästä Katekismuksesta 10 käskyä ja niiden selitykset.
Muista rukoilla, että Jumala kirkastaisi, mitä synti merkitsee sinun elämässäsi.
En ole eläessäni vielä tavannut yhtään synnitöntä olentoa. Myös minä olen tehnyt syntiä ja - mikä vielä pahempi - olen syntinen (siis perin juurin turmeltunut). Sellaisia me kaikki olemme. Ja silti kaikki eivät sitä tiedä taikka tiedosta, eivät käsitä tai tunnusta.
Kysymys 608
Mitä tarkoitetaan 1 Moos.6:1 Jumalan pojilla?
Kestikö luominen todella seitsemän päivää, vai voiko päivät ottaa vertauskuvallisesti? Eli yksi päivä voi Jumalalle olla vaikka meidän tuhat vuotta.
1. Moos. 6:1 on vaikea kohta. Ehdotan, että hankit M. Lutherin selitysteoksen 1. Mooseksen kirjaan ja luet sieltä.
Raamatussa sanotaan, että tuhat vuotta on kuin yksi päivä (lue 2. Piet. 3:8). Silti tästä ei välttämättä seuraa, että luomisen päivä olisi tuhat vuotta tai enemmän. Jopa kirkkoisät aikoinaan ovat pohtineet luomisen pituutta.
Minusta keskeinen kysymys kuuluu, miksi luomisen päivän pitäisi olla hirmusen paljon pitempi. Mikä antaa syyn venyttää päivien pituutta? Jos pyrkimyksenä on saattaa Raamatun luomiskertomus ikään kuin paremmin yhteensopivaksi "evoluutioteorian" kanssa, niin se teoria on joka tapuaksessa sen verran epätieteellinen, ettei minusta maksa vaivaa yrittää venyttää päivien pituutta.
Kysymys 607
Minusta monen herätysliikkeen ongelma on se että "vain me olemme oikeassa ja täydellisiä kristittyjä". Jos et ole kaikesta samaa mieltä, et ole edes uskova. Jos Jumala on sanassaan luvannut armahtaa JOKAISEN joka Jeesukseen turvatuu syntiensä sovittajana niin mikä oikeus kenelläkään ihmisellä on puuttua tähän? Raamattu on pullollaan kertomuksia siitä kuinka Jeesus puolusti ja armahti syntisiä, kaikkien "parempien" ihmisten päähänpotkimia. Minusta nykyäänkin monet itseään ns.tosiuskovaisina pitävät potkivat samalla tavalla "syntisiä" päähän. Miksi?
Synti ilmenee meissä jokaisessa monella eri tavalla. On tärkeää antaa Jumalan nuhdella meitä omista synneistämme. Joku on ehkä päässyt "maailman riennoista" eroon, mutta maailmallisuus voi tulla sisään toista kautta, esim. juuri tuomion henkenä taikka oman erinomaisuuden narsistimaisessa itsekorostuksessa. Jos ei synnistä tahdo tehdä parannusta, se jää ikään kuin "päälle" ja jäytää ympäristöään kuin syöpä. Esirukous pahantekijän puolesta on varmaan hyvä asia. Ja samalla saamme rukoilla itsemme edestä ja omien asioittemme puolesta, ettemme itse olisi aiheuttamassa toisissa samantapaista tuskaa.
Kysymys 606
haluaisin saada selville, mitä mieltä eri kirkot ovat kohdunvuokrauksesta ja hedelmöityshoidosta? viitataanko kyseisiin asioihin raamatussa missään kohtaa?
Pääsääntönä on, että hedelmöittyneitä munasoluja ei saa ehdoin tahdoin tuhota tai päästää tuhoutumaan. Se olisi pienen elämän alun tuhoamista. Erilaisiin hedelmöityshoitoihin ei Raamatussa suoraan viitata. Ne ovat niin uusia keksintöjä.
Kysymys 605
Missä kesäseurat vietetään ensi vuonna?
Eurajoella, jHs. Heinäkuun kolmas viikonloppu eli 18.-20.7.2008. Tervetuloa.
Kysymys 604
Miten Jumala on aina voinut olla olemassa? Onko tähän vastausta vai täytyykö meidän vain tyytyä siihen vastaukseen, että hän vain on, vaikkemme sitä käsitä?
Tähän kysymykseen ei taida löytyä sellaista vastausta, joka olisi tyhjentävä.
Jumalan olemukseen kuuluu iankaikkisuus eli että hän on ollut ja on ja tulee aina olemaan. Muuten hän ei olisi Jumala.
Kysymys 603
Tiedätkö miksi kaste tapahtuu aina veden kautta? Laskeutuuko pyhä henki ihmiseen vain veden kautta?
Veden on Jumala määrännyt kasteen osaksi. Kasteessa Pyhä Henki tulee kastettavalle.Lue esim. Apt. 2:38-39 ja Tiit. 3:5-6.
Kysymys 602
Onko Raamatun mukaista, että ennen kuin mies ja nainen muuttavat yhteen, he menevät naimisiin?
Ehdottomasti. Muu olisi ja on huoruutta.
Kysymys 601
Minä olen ihan hukassa... Mitä mieltä olet homoudesta? Minulla on kaveri, joka on homo. Hän sanoo myös olevansa uskossa. Se ei mahdu minulle jotenkin "kaaliin", koska eikö homous ole syntiä..? No, kirjoitin ystävälleni kirjeen, jossa kerroin mm. mitä Raamatussa sanotaan homoudesta ja sitten pyysin häntä kääntymään Jeesuksen puoleen ja tekemään parannusta. Painotin armoa, mutta hän syyttää minua nyt tuomitsemisesta, jota en missään nimessä halunnut/halua tehdä. Teinkö jotenkin väärin? Asia vaivaa minua todella paljon. Hänen mukaansa homous on ominaisuus, kuten vammaisuus tai vasenkätisyys. Hän on kuulemma ollut syntymästään asti homo. Hän kuulemma yrittää noudattaa parhaansa mukaan 10 käskyä, eikä siellä kuulemma mainita homoudesta mitään, mutta eikö 6.käsky, Älä tee huorin, voisi tarkoittaa myös homoutta, koska sehän on avioliiton ulkopuolista seksiä? Minusta tuntuu, etten minä ymmärrä enää mitään... Kannattaako minun "puuttua" enää hänen asiaansa, koska uskon, että voisimme väitellä asiasta iät ja ajat. Haluaisin jättää hänet Herran haltuun. Ja eikö Raamatussakin kehoiteta toista ojentamaan kerran tai kahdesti, muttei enempää? Mutta tämän homon mielestä Raamatun ovat koonneet ylimmät kirkonmiehet, jotka ovat jättäneet paljon tekstiä pois, joten en kai voi vedota enää Raamattuunkaan... En tiedä, saitko tästä nyt mitään tolkkua, mutta pääpointtini on oikeastaan se, että teinkö väärin, kun kirjoitin hänelle sen kirjeen ja onkohan Jeesus ja Jumala pettyneitä minuun..? En haluaisi tuottaa heille mielipahaa. Kiitos vastauksestasi jo etukäteen!
Et tehnyt väärin vaan ihan oikein. Ole rauhassa. Oli todella hyvä, että halusit otta yhteyttä, keskustella ja kirjoittaa kirjeen. Se ei missään tapauksessa ole väärin, että haluaa kristillisesti ja rakkaudellisesti lähestyä sitä henkilöä, joka toimii väärin. Noin pitää juuri toimia. Lisäksi olet siinäkin oikeassa, että ei kyllä kannata loputtomasti samasta asiasta varoittaa. Kerta, kaksi ovat kyllin. Näin toteaa siis Raamattu (Tiit. 3:10). Joten toimittuasi Raamatun sanan mukaisesti, olet Jumalasi asialla. Hän kunnioittaa niitä, jotka kunnioittavat hänen sanaansa. Haluaisin antaa sinulle muistoksi sanan, jota olen usein soveltanut itseeni: Ilm. 3:7-11.
Kysymys 600
Mistä löytyy kartta raamatun levinneisyyden havainnollistamiseksi?
En osaa sanoa. Mutta uskoisin, että sellainen kartta kattaisi itse asiassa kaikki maailman maat. Ei kuitenkaan kaikkia kieliryhmiä.
Kysymys 599
EN kuulu kirkkoon. Haluaisin ripille, mutta menen sitten vasta täysi-ikäisenä. Miten tämä "vanhana" rippikouluun meneminen käy?
Otetaan yhteyttä johonkin pappiin, joka järjestää aikuisrippikoulun seurakunnassa noudatettavien ohjeiden tai oman harkintansa mukaan. Siihen kuuluu usein "kotitehtäviä", oma-aloitteista Raamattuun ja kirkon oppiin tutustumista sekä keskusteluja papin kanssa. Samalla voi - jos haluaa - purkaa sydäntään sitä raskauttavista asioista ja saada lohdutusta ja kuulla tarvittaessa vaikka synninpäästön sanan.