Kysymykset
Kysymys 598
Minne kaikkiin maihin Raamattu on levinnyt?
Lähes kaikialle. En usko oikeastaan, että olisi yhtään maata, jossa Raamattua ei olisi saatavilla. Kaikille kieliryhmille sitä ei vielä kuitenkaan ole käännetty.
Kysymys 597
painetaanko teillä myynnissä oleva biblia nykyaikaisilla kirjaimilla vai vanhanaikaisella fraktuura-kirjaimilla?Entä ovatko käytössä olevat siionin virret sama alkuperäinen sionin wirret stockholmisa kuin ensimmäinen suomenkielinen painos.Mielestäni on hyvä että on säilynyt elävänä alkuperäistä luterilaista perinnettä ja mielestäni on luterilaiselle kirkolle suuri aarre kun olette olemassa.Ikävä kyllä nykyäänkin elää kirkossa hallinnon taholta sama tasapäistämisen ja yhdenmukaistamisen henki joka tappoi 1800 luvulla paikallisen veisuuperinteen ja pisti koko suomen unohtamaan vanhan perinteensä kaikkialla muualla paitsi siellä teillä länsi-suomen heränneiden parissa.Pidän hyvin paljon vuoden 1701 virsikirjan virsistä ja haluaisin myös tutustua muuhun veisuuperinteeseenne.
Kirjat ovat nykyaikaisilla kirjaimilla. Monet (varsinkin nuorista) eivät osaa lukea frakturaa.
Rukoilevaisten laulut ja virret ovat alkuperäiset.
Pienet kielelliset korjaukset ovat ajan myötä otettu mukaan (esim. c on muutettu k:ksi).
Näistä kirjoista voi kysellä lehtemme toimitussihteeriltä (puh. 02-6376297, ).
Kysymys 596
Eikö Jumala tehnyt liittoa jo Abrahamin, uskon isän kanssa? Laki annettiin ymmärtääkseni Siinailla kansalle, joka oli jo pitkään ollut Jumalan omaisuuskansa. Eikö näin ollutkaan?
Kyllä olet oikeassa. Abrahamin, juutalaisten kanntaisän, kanssa oli jo alkuaan tehty liitto. VT puhuu muistakin liitoista. Tuo Siinain liitto oli koko kansan kanssa tehty liitto "Egyptistä vapautuksen" (exoduksen) jälkeen. Se oli vanha liitto, jonka tilalle tuli uusi Jeesuksen kautta. Ja tämä uusi liitto pohjautuu niihin lupauksiin, jotka jo Abraham sai. Näin opettavat Room. 4 ja Gal. 3.
Kysymys 595
Hei! Osaatko vastata minkä liiton Jumala loi juutalaisten kanssa? Miksi juutalaiset ovat Jumalan valittu kansa?
Jumala teki juutalaisten kanssa "Siinain liiton". Se merkitsi, että he saivat lain. Israelin tehtävänä on ollut välittää sekä säilyttää Jumalan ilmoitus, jonka hän on antanut. Se on äärimmäisen tärkeä ja kallis tehtävä. Siksi Israel on ja pysyy Jumalan valittuna kansana. Jälleen kerran nykyinen Israel laajasti ottaen elää epäuskossa. Se tarvitsisi evankeliumia saadakseen synnit anteeksi ja päästääkseen taivaaseen.
Kysymys 594
Miksi ortodoksisessa kirkossa naisten pitää laittaa huivin päähän? Tiedän, että se on hyvin vanha perinne, mutta mistä se on saanut alkunsa ja mitä se symboloi?
Alkunsa se on saanut 1. Kor. 11:1ss. pohjalta. Kyse on naisen osoittamasta alamaisuudesta Korintin seurakunnassa.
Kysymys 593
Hedelmistään puu tunnetaan, eli oikea kristitty ja kristillisyys kantaa hyviä hedelmiä, mutta näkevätkö kristityt oman puunsa hedelmät?
Kyllä kristityt niitä hyviä hedelmiäkin elämässänsä näkevät. Ei se uusi elämä Kristuksessa niin salaista ole heidän kohdallaan. Mutta ei varmaan kristityt tiedosta kaikkea hyvää, mitä he tekevät. Vrt. esim. Matt. 6:3. Toisaalta lue myös Matt. 25:31ss.
Kysymys 592
Ihminenhän ei voi uskoa ilman kastetta, koska Pyhä Henkihän vaikuttaa meissä kasteen kautta, ja eikö totta? Entäs kun kaikki eivät saa kastetta lapsena. Mikä saa sitten aikuisen ihmisen menemään kasteelle, jos ei Pyhä Henki, mutta Pyhä Henkihän ei voi vaikuttaa ilman kastetta? Voiko Pyhä Henki vaikuttaa ihmisessä niin että se saa (aikuisen, siis kastamattoman) ihmisen janoamaan kastetta ja sitä kautta myös uskoa? Olen ihan ulalla koko asiasta. (en tarkoita nyt mitään helluntailaisten tms. kastetta, vaan ihan ev.lut. opillista kastetta).
Kyllä Pyhä Henki toimii juuri noin. Hän vaikuttaa armonvälineitten kautta. Niitä ovat sana, kaste ja ehtoollinen. Siksi evankeliumin julistus synnyttää uskon Vapahtajan puoleen ja jos ei ole saanut kastetta, totta kai silloin Pyhä Henki johdattaa ihmisen kasteen taivaallisten lahjojen osallisuuteen. Hyvyydessänsä Jumala vetää puoleensa syntisiä armonsa yhteyteen.
Kysymys 591
Tervehdys! Vastasit (kiitos vain), että kaksi vuotta papin tehtävissä venäjällä ja sitten mahdollisesti vihitään Suomessa(?) papiksi. Mikä on tässä tapauksessa henkilöltä vaadittava koulutus?TM-tutkinto Suomesta so. suomalaisesta yliopistosta tai sitten sieltä sinun laitoksestasi Göteborgista.Millaisen systeemin kautta sinne Venäjälle lähetetään teologeja.Satutuko tiet'mään minne päin lähetetään.Ortodoksinen kirkkohan nauttii Putinin erityistä suojelua, elikä kuinka siinä sitten luterilaista sanaa oikein mahtuu julistamaan?
Mitkä lienevät kielitaitovaatimukset? Venäjä tietty?
Vihkimys siis annetaan (käsittääkseni) heti alkuun INKERIN kirkossa INKERIN kirkon työhön. Suomalainen koulutus (TM-tutkinto) riittää. Tietysti viime kädessä asian ratkaisee Inkerin kirkon piispa. Voit ottaa häneen yhteyttä (netistä löytynee yhteystiedot). Suomea voi puhua ja suomeksi pidetään osa jumalanpalveluksista. Tulkkeja saa käyttää ... Ja tietysti venäjää kannattaa opiskella ja oppia lisää paikan päällä. Suurin osa seurakunnista heti rajan takana. Lisäksi Siperiassa joitain paikkoja. Ymmärtääkseni Inkerin kirkossa työtä saadaan tehdä olosuhteisiin nähden vapaasti. Työtä riittää - eikä ongelmia ole (juuri?) sen enempää kuin muutenkaan.
Kysymys 590
4 Mos 24:17-jakeen Set lienee toinen kuin 1 Mos 4:25-jakeen Set. Kuka ensin mainittu on?
Kyse lienee samasta henkilöstä. 4. Moos. puhuu menneestä esi-isästä ja hänen pojistaan (laskevissa polvissa).
Kysymys 589
Kun elää uskossa, niin muuttuuko sitä pikku hiljaa paremmaksi?
Raamatussa mainitaan sana pyhitys. Eikö tämä tarkoita sitä, että tulee pyhemmäksi vähitellen sisäisen uudistumisen kautta?
Pyhityksestä Raamattu puhuu yllättävän paljon. Kyllä tarkoitus on, että kristitty muuttuu yhä enemmän Kristuksen kaltaiseksi ja seuraa häntä, minne ikinä hän meneekin. Synnittömyyteen ei koskaan päästä, ei edes lähelle. Mutta rakkaudessa kasvaminen on päämääränä (lue 1. Kor. 13). Paljon meihin jää puutteita. Väliin me lankeamme, väliin me horjahdamme. Sitä paitsi vaikka ulkonaisesti elämämme muuttuisi ja muuttuu enemmän Jumalan tahdon mukaiseksi, näemme lähellä häntä yhä selvemmin oman sisäisen pahuutemme. Siksi pyhitykseen todella kuuluu enenevä synnintunto! Se voi tuntua ristiriitaiselta, mutta johtuu juuri Jumalan läheisyydestä, joka varmasti muuttaa meitä, mutta samalla siis myös osoittaa, että kuitenkin olemme vain maan tomu ja tuhka.
Kysymys 588
Vastaus kysymykseen yhteyksistä Missouri-synodiin oli sekava ja ylimalkainen. Mihin mainituista yhteisöistä viitattiin sanalla 'me'?
Tietääkseni synodi merkitsee tässä yhteydessä jotain kirkkokunnan ja hiippakunnan kaltaista. Oppiarvot taas myöntää ja hyväksyy yliopisto tai korkeakoulu. Tarkoitettiinko jotain Missouri-synodin ylläpitämää oppilaitosta?
Kysymys esitettiin Länsi-Suomen Rukoilevaisten Yhdistyksen sivuilla. Vastauksessa käytettiin 'meillä' -ilmaisua ymmärtääkseni opiskelusta Göteborgin seurakuntatiedekunnassa. Siitä nousee kysymys rukoilevaisuuden ja ruotsalaisen vapaan luterilaisen teologian suhteiden laajuudesta ja kiinteydestä. Joko niiden voidaan sanoa olevan sama asia, 'me'?
Missouri-synodilla on kaksi teologista tiedekuntaa (St. Louis & Ft. Wayne). Niissä siis voi jatkaa opintoja. Missourilla on täten ihka oma teologinen koulutus omaa pappiskuntaa varten.
Sana "me" juontaa juurensa siitä, että toimin tuolla Göteborgissa opettajana (Uusi testamentti + pastoraalinen teologia). Ei mikään suomalainen järjestö ole mukana ainakaan suoraan koulutuksessamme tai muussa toiminnan suunnittelussa. Tällä hetkellä meillä on jo kaksi suomalaista opiskelijaa (Pohjanmaalta). Sanan voit pistää kiertämään: Tervetuloa iloiseen joukkoomme!
Kysymys 587
Hei!
Voinko olla sylikummi siskoni molemmille lapsille?
Voit.
Kysymys 586
Tervehdys! Millainen yhteistyö ja -toiminta on olemassa Missourin synodin kanssa? Millaisen kompetenssin saavat Ruotsissa vihityt papit? Heitähän on vihkinyt papeiksi muut kuin Suomen kirkon piispat.Suomen kirkon tehtäviin, papin töihin, ei kelvanne kuin Suomessa ko. tehtäviin vihityt?
tv. Teologian opiskelija
Göteborgin (vapaalla) teologisella (luterilaisella) tiedekunnalla (Församlingsfakultet i Göteborg) on hyvät yhteydet Missouriin. Ne opiskelijat, jotka valmistuvat meiltä (opiskelu kestää 3 vuotta), hyväksytään siellä bacheloreiksi ja voivat jatkaa "masterseiksi". Tällä hetkellä siellä on kaksi jatko-opiskelijaa ja toinen heistä siirtyy Edinburghiin tekemään väitöskirjaa.
Lähetyshiippakunnan papit eivät saa papin oikeuksia Suomen kirkon seurakuntiin. He toimivat siksi muissa tehtävissä, esim. monissa jumalanpalvelusyhteisöissä.
Venäjällä on huutava pula papeista. Sinne voisi suomalaisena mennä töihin. Vähintään kaksi vuotta töissä on edellytyksenä vihkimisen saamiselle. Suosittelen.
Kysymys 585
Mitä on kielillä puhuminen?
Kielillä puhumista esiintyy Raamatussa ainakin kahdessa hiukan eri "merkityksessä".
Se voi olla joko jonkun ymmärrettävän kielen puhumista kuten esim. ensimmäisenä helluntaina (Apt. 2) tai sitten se voi olla itselle ja muille täysin vieraan ja tuntemattoman kielen puhumista (ks. esim. 1. Kor. 14). Tällaisesta kielestä on joskus sanottu, että se olisi sitä enkelien kieltä, josta Paavali puhuu (1. Kor. 13:1).
Kysymys 584
Onko väärin sanoa, että Jeesus teki meidät Jumalan lapsiksi kuollessaan ristillä ja omistaa itselleen nimen Jumalan lapsi tuosta noin vaan?
Millä perusteella ihminen on Jumalan lapsi? Mikä tekee ihmisestä Jumalan lapsen? Millä perusteella sinä olet Jumalan lapsi?
Jumalan lapseksi synnytään kasteen ja uskon kautta.
Jumalan lapseksi ei siis ruveta ihan tuosta vaan. Raamattu puhuu uudestisyntymästä. Ja se siis tapahtuu kasteen ja uskon kautta.
Kysymys 583
Otetaanko raamatussa kantaa eri rotujen (valkoihoiset, tummaihoiset jne.) välisiin avioliittoihin?
Ei oteta. Etsi ja hae, rukoile ja pyydä itsellesi uskovaa puolisoa.
Kysymys 582
Vielä lisäkommentti tuohon kysymykseeni jossa pohdittiin kohtaa "lastensynnyttämisen kautta". Kädessäni on The Christian Life Bible (The New King James Version) ja siinä tuo kohta (1.Tim.2:15) kuuluu:
"...she will be saved in childbearing...". Eikö se voisi tarkoittaa yhden tietyn lapsen synnyttämistä/syntymää, siis Vapahtajaa? Tuntuu niin merkilliseltä, että synnyttäminen, siis tällainen "tavallinen" olisi pelastumisen ehto.
Ei voi. Kyllä tuo käännös tarkoittaa ihan sitä "normaalia". Tätä jaetta olen selittänyt hiukkasen tarkemmin kirjasessa "Pieni opas vanhan käsikirjan jumalanpalvelukseen" (ks. erityisesti loppuosan liite). Se löytyy näiltä webbisivuilta.
Kysymys 581
Kysymyksessä 531 puhuttiin pelastumisesta lasten synnyttämisen kautta. Pitääkö paikkansa, että englanniksi sama kohta kuuluisikin että lapsen syntymisen/synnyttämisen, siis Jeesuksen kautta?
Entä kuuluuko englanniksi kohta "joka uskoo ja kastetaan" "joka uskoo ja on kastettu"?
Mikä on oikea käännös kumpaisessakin kohdassa?
Englantilaisia käännöksiä on monia.
Lukaisin nopeasti läpi "King James"- ja "NIV"-versiot. Ei ainakaan niistä saa tuollaista käsitystä. Ei myöskään alkukielestä. Silti on ehkä jossain käännöksessä päädytty mainitsemaasi selitykseen.
Tuo toinen kohta "joka uskoo ja kastetaan" (Mark. 16:16) voitaisiin kyllä kääntää "joka uskoo ja on kastettu". Se olisikin itse asiassa aika hyvä käännös, koska monissa vapaissa suunnissa pyritään tuosta jakeesta lukemaan ns. uskovien kasteen perustelu.
Kysymys 580
Miksi luterilaisuudessa (ainakin tietääkseni) esiintyy kovin vähän kielilläpuhumisen, kenties myös profetoimisen armolahjaa vaikka käsittääkseni Jumala on ne seurakunnan rakentumiseksi antanut? Missä olisi sopiva paikka niitä tavoitella/käyttää: jumalanpalveluksessa, pienpiirissä, yksin...?
Halveksimmeko luterilaisina mielestäsi näitä armolahjoja?
Mielestäni kielillä puhumista ylikorostetaan liikaa nykyisin. Itse en näe kovin suurena ongelmana, että luterilaisessa kirkossa ja sen jumalanpalveluksissa ei kielilläpuhumista esiinny niin usein. Monia muita armolahjoja kyllä. Jos puhutaan "kielillä" julkisesti, täytyy olla mukana joku, joka selittää. Muuten ei pelkässä puhumisessa ole mitään mieltä. Profetoiminen tarkoittaa Jumalan sanan julistamista, sen soveltamista ihmisten elämään. Esim. VT:n profeetat pääasiassa julistivat aikansa ihmisille Jumalan tahtoa tässä ja nyt. He eivät ennustaneet pelkkää tulevaisuutta - vaikka myös se tietysti kuului heidän tehtäväänsä. Profeetan kutsumuksen raskaus oli läsnäolevien kuulijoitten nuhteleminen (ja lohduttaminen). Tällaista julistusta tarvitaan nykyäänkin. Ja tosiasia on, että ei rukoilevaisuudessa, ei kansankirkossa ja ei missään muuallakaan tahdota niin helposti ottaa vastaan tällaista julistusta. Aina ollaan katsomassa ja ottamassa huomioon kaverisuhteita, omia etuja, henkilökohtaisia mieltymyksiä. Parannusta me tarvitsemme siis jokainen. Armolahjoja ei kuulu halveksia vaan koetella ne - ja pitää se, mikä hyvää on.
Kysymys 579
Rupesin tänään miettimään, että kelpaako armo minulle vai ei. Ei tunnu siltä, että kelpaisi. Ei tunnu siltä, että tekisi mieli uskoa Jeesukseen ja ottaa armo vastaan. Ja kuitenkin haluan ottaa Jumalan huomioon, kun olen vakuuttunut siitä, että hän on olemassa.
Mutta mikä siinä sitten on vikana, että ei janoa armoa, eikä kaipaa sitä? Mutta lepään nyt sitten kuitenkin siinä armossa, kerta sellainen on minulle hankittu.
Toisinaan ajattelen myös, että ei tunnu siltä, että tekisi mieli olla uskossa. Ja ei myöskään tee mieli ajatella Jumalaa tai Jeesusta ja ottaa heitä huomioon. En tiedä, jotenkin ajatukset heittelehtii sinne tänne.
Voisiko olla kysymys vain yksinkertaisesti synnin- ja armontunnon puutteesta sekä siitä, etten ole vielä päässyt kovin syvälle uskossa muutenkaan?
Mitä siis tehdä?
Ainoa, joka voi synnyttää sydämessä turvautumista Herraan, on Pyhä Henki. Hän toimii sanan ja armonvälineittensä kautta. Siksi minusta olisi viisasta lukea Raamattua sillä rukouksella, että Jeesus siinä saisi kirkastaa pyhien kirjoitusten sanoman. Kannattaa mennä mukaan raamattupiiriin ja osallistua ahkerasti ehtoolliselle. Muista niitä Emmauksen tien kulkijoita, joiden silmät aukenivat vasta, kun Herra Jeesus mursi leipää heille. Ja jo nyt saat turvata häneen, joka on tullut syntisiä auttamaan ja antamaan anteeksi heidän syntinsä. Se armo kuuluu sinullekin, armo, joka antaa anteeksi sielun kylmyyden ja sydämen kovuuden. Luota tähän evankeliumiin.
Kysymys 578
Hei! Mikä on evankeliumin levinneisyys? Tarkoitan, että missä paikoissa ei ole vielä julistettu evankeliumia? Eikö se mene jotenkin niin, että ensin on evankeliumi julistettava kaikille/kaikkialle ja sitten tulee maailmanloppu..? Joko maailmanloppu on siis lähellä? Kiitos!
Raamattu tai sen osia on käännetty jo yli 2 000 kielelle. Kaikilla pääkielillä on mahdollisuus lukea Jumalan sanaa. Pieniä kieliryhmiä on vielä jäljellä. Niitä on melkosen paljon, mutta jatkuvasti työtä tehdään enenevässä määrin kaikkien kielten saavuttamiseksi. Joku on väittänyt erilaisia kieliä olevan olemassa n. 6 000. Jotkut niistä ovat tosia pieniä (esim. vain muutama kymmenen henkilöä). Muutamat kielet kuolevat pois, jotkut ovat lähellä toisia kieliä, joille on olemassa jo raamatunkäännös. Kaiken kaikkiaan työssä häämöttää jo loppu. Pian evankeliumi on saarnattu kaikille kielille. Ja sitten tulee maailmanhistorian loppu.
Kysymys 577
Taannoin kuuntelin valtakunnalliselta radiokanavalta ohjelmaa, jossa suomalainen kirkkohistorioitsija, katolisen kirkon jäsen, puhui katolisen kirkon historiasta Suomessa. Mieleeni jäi eräs yksityiskohta. Hänen sanansa menivät suurin piirtein näin: "1500-luvun reformaation myötä katolisen kirkon toiminta taantui voimakkaasti. Katolisuuden ominaispiirteet jäivät kuitenkin muuntautuneena elämään herätysliikekentässä. Parhaiten ne ilmenivät Länsi-Suomen Rukoilevaisuudessa, johon olen tutustunut äidinperintönä." Mikä meistä teki/tekee paavilaisia?
Luterilaisuus on aina väittänyt olevansa "katolinen" eli "yleinen" eli koko kristikunnan pyhän, raamatullisen perinnön vaalija. Näin opettivat Luther, luterilaiset isät, luterilaiset Tunnutuskirjat. Sanaa "katolinen" ei ole sama kuin "roomalaiskatolinen". Mutta se kristillisyys, joka pitäytyy kristikunnan yhteiseen jakamattomaan perintöön, on varteenotettava vaihtoehto. Juuri rukoilevaisuudessa on säilynyt paljon aitoa, alkuperäistä luterilaisuutta. Siksi sen opetuksessa tulee voimakkaana esiin koko kristikunnan "katolinen" perintö. Erojakin roomalaiskatolisen kirkkoon löytyy, nimenomaan vanhurskauttamisopissa ja ihmiskäsityksessä.
Kysymys 576
Mitä Paavali tarkoittaa kun hän sanoo, että voima tulee täydelliseksi heikkoudessa ja että hän kerskaa heikkoudestaan?
Riittääkö kristitylle mielestäsi pelkästään Raamattu? Onko huono asia, jos lukee pelkästään Raamattua, muttei mitään muuta puhdasta uskonopillista kirjallisuutta sen lisäksi?
Eikö kaikki hengellinen kirjallisuus Raamatun lisäksi ole oikeastaan vain sitä varten, että ymmärtäisimme Raamattua paremmin?
Eikös se riitä oikein hyvin kun lukee Raamattua järjestelmällisesti kannesta kanteen 3 lukua päivässä? Jos sitten jaksaa lukea enemmän, niin lukee hyvää ja puhdasoppista luterilaista kirjallisuutta lisukkeeksi.
Vai onko mielestäsi velttoa uskonelämän hoitamista, jos ei Raamatun lisäksi lue muuta?
Kyllä Raamatun lukeminen on kaikkein tärkeintä ja täysin riittävää. Lutherkin toivoi, että hänen kirjansa poltettaisiin (katekismuksia ja "Sidottua ratkaisuvaltaa" lukuunottamatta!), jotta luettaisiin enemmän Raamattua kuin häntä. Se on hyvin sanottu, vaikka samalla voimmekin iloita, että on paljon hyvää kirjallisuutta, joka juuri selventää Raamatun sanomaa. Koska kukaan ei ymmärrä kaikkea, niin siksi seurakunnassa on opettamisen armolahja ja opettajan virka. Lutherin ja muiden oikeiden opettajien merkitys on tässä. Jatka iloisella mielellä Raamattusi lukemista. Hienoa, että olet ottanut sen tutkimisen tavaksi.
Paavali puhuu heikkoudestaan 2. Korinttolaiskirjeessä (erityisesti luvut 10-13) valheapostoleja vastaan, jotka kerskuivat lahjoistaan ja omasta erinomaisuudestaan hengellisen työn saralla, evankeliumin työssä. Näin hän vetää mattoa pois niiden alta, jotka pyrkivät vain korottamaan itseänsä hengellisen toimintansa varjolla. Kristityn oma heikkous merkitsee, että Kristus tulee väkeväksi hänessä juuri silloin. Ollessaan itsessään heikko kristitty on Kristuksessa mitä väkevin. Lue vaikkapa 2. Kor. 12:9-10. Eli Paavali oli varsin väkevä juuri siksi, että hän oli mitä heikoin.
Kysymys 575
Kasteessa minut sylivauvana puettiin Kristuksen vanhurskauteen, jonka hän hankki meille ristillä. Ja minun pitäisi nyt kiittää Jumalaa kastepuvusta ja iloita, että muuta en tarvitse pelastuakseni?
Näin on.
Kysymys 574
Eräs uskova ystävä kerran sanoi minulle että se kapea portti mistä päästään taivaan valtakuntaan ei niinkään tarkoita sitä että siitä mahtuvat vain ne jotka ovat parhaiten onnistuneet elämänsä pyhittämisessä vaan nimenomaan ne jotka loppuun asti turvaavat Jeesuksen sovitustyöhön ja ns. roikkuvat kiinni ristissä, sen sovitustyössä. Eli pelastus ei riipu siitä kuinka hyvin tai huonosti kilvoitus onnistuu, kunhan Jeesus saa olla kaikki kaikessa. Onko tässä mielestäsi koko kristinuskon ydin?
On.