Kysymykset
Kysymys 1411
Onko Suomen Evankelis Luterilainen kirkko vielä siinä kunnossa että siellä saarnataan puhdas Kristuksen oppi; parannusta ja syntien anteeksiantamusta eli riittääkö että käyn kirkossa ja uskon itseni armosta katuvaisena syntisenä taivaskelpoiseksi. Vai pitääkö minun etsiä oikea seurakunta kuten Raamatussa sanotaan: etsikää ensin oikea seurakunta?
Kyllä Suomen ev. lut. kirkossa saarnataan oikein. Eivät kaikki. Ja eivät kaikkialla. Mutta oikeita saarnaajia löytyy paljon. Hakeudu niihin yhteytksiin. Karta väärin opettavia paimenia. Hakeudu aina sinne, missä kuuluu hyvän Paimenen ääni.
Kysymys 1410
Olen tykästynyt lukemaan Aapeli Saarisalon UT:a.Mitä mieltä olette sen tarkkuudesta?
Olen itsekin lukenut sitä nuorempana (moneenkin kertaan). Minusta se on aina lukemisen arvoinen. Virkistävän erilainen.
Kysymys 1409
Usein tuntuu seuroihin rukousten myötä tulevan elämää ja henkeä (tietysti samoin virsistä ja puheistakin). Mutta vanhat rukoilijat ovat vähentyneet, välivirren jälkeen ehkä on hiljainen hetki eikä enää monta päällekkäin aloittajaa. Joskus miettii: rohkenisinko minä. Vaan kun on sata ja yksi estettä: ei ole esiintymistaitoa, ei kielellisiä kykyjä, ääni ei kanna, puhe takeltelee.. Olenko laisinkaan oikea uskovainen? Rukoileminen on kotonakin niin kehnoa. Teeskentely ja ihmislähtöinen rukous olisi vain pahennukseksi. Rukousaiheista ei suinkaan olisi puutetta itsen ja toisten kohdalta. Onko oikealla toisten seurassa rukoilijalla joka kerta selvä sisäinen käsky asiaan vai riittääkö Raamatun yleinen kehotus?
Rohkene ihmeessä! Muista Moosesta, tuota maailmanhistorian ehkä parasta "huonoa" saarnaajaa! Kankeaa kieltä ja surkeaa puhetta. Mutta se ei saanut olla este hänelle, koska se ei ollut mikään este Jumalallekaan. Pikemminkin niin, että puhujalle häpeä ja Jumalalle kunnia!
Sitä paitsi me olemme kaikki aivan surkeita rukoilijoita. Kuka voisi väittää olevansa parempi
rukoilija kuin sinä? Room. 8:26 sanoo, että me emme tosiaan tiedä
mitään,
mitä tulisi
rukoilla.
Silti sinulla on ihana etuoikeus vuodattaa koko sydämesi hälle, joka on sydänten tuntija ja
ymmärtää kyllä. Avaa vaan rohkeasti sydämesi. Ehkä minäkin rohkaistun rukoilemaan enemmän, kun saan kuulla sinun ja muiden rukoilevan!
Kysymys 1408
Voiko seurakunnan diakoni, joka on nainen, jakaa jumalanpalveluksessa ehtoollisviiniä?
Vanhassa kirkossa diakonit joskus veivät ehtoollisen sairaille ja niille, jotka eivät päässeet mukaan jumalanpalvelukseen. He eivät siis itse toimittaneet ehtoollista vaan saivat papin toimittamasta ehtoollisesta siunatut ehtoollisaineet. Tämä on kumminkin - kuten helposti ymmärretään - poikkeustilanne. Mutta näin voidaan vielä menetellä, jos se muuten hyväksi havaitaan. En kumminkaan tästä vanhasta tavasta lähde vetämään sitä johtopäätöstä, että naiset voisivat sinänsä jakaa ehtoollista kirkossa. Se sekoittaa vain entistä sekavammaksi käyvää aikaa ja kirkon linjausta.
Kysymys 1407
Miksi kiinnittää niin suuri huomio uudestisyntymisen sanan käyttöön, jos kumminkin uskomme sen kasteessa tapahtuvan? Kuka siihen palaava syntinsä anteeksi uskova miettii tilansa nimitystä? Mielestäni Herännäislehdessä oli liian hyökkäävä tapa käsitellä aihetta. Mikä on siinä se vaara?
Varsinaisesti nyt käytävässä keskustelussa ei ole kysymys kasteen kautta tapahtuvasta uudestisyntymisestä, vaan (saarnatun) Jumalan sanan voimasta uudestisynnyttää ihminen. Syvimmältään tuo sana on Sana eli Kristus itse, jonka kautta kaikki on luotu ja joka sanoo sanoistaan, että ne ovat "Henki ja elämä". Juuri sen tähden hänen puheensa kantaa voiman uudestisynnyttää ihmisen, joka sitten myös tietysti haluaa kasteen armon osallisuuteen (jollei häntä koskaan ennen ole kastettu) tai palata kasteen armoon (jos hän on jossain vaiheessa siitä luopunut). Jos kielletään saarnatun Jumalan sanan voima uudestisynnyttää, se väistämättä ennen pitkää johtaa syvään raamattukriisiin. Ja koska Jumalan sanaa saarnattaessa saarnataan itse Kristusta, olisi täysin harhaista väittää, ettei hänellä ole muka valtaa uudestisynnyttää sanansa kautta. Toistan, että juuri sen kauttahan koko maailma on luotu ja juuri omia sanojaan Jeesus sanoo "Hengeksi ja elämäksi".
Edelleen tässä keskustelussa on tärkeää torjua epäraamatullinen uskon kaksinaisuuden jaottelu (ks. siitä lisää Herännäislehden sivuilta). Jos opetetaan, että usko, jonka Pyhä Henki synnyttää sanan kautta ja joka tarttuu Kristuksen evankeliumiin ja joka jopa isoaa ja janoaa vanhurskautta ei kumminkaan pelasta, tuhotaan koko evankeliumi. Pitäisikö se sallia? Pitäisikö tämä opetus toivottaa tervetulleksi saarnatuoleihin? Korottaa se aina piispan hengelliseksi testamentiksi koko kirkkokansaa ja kaikkia jälkipolvia sitovaksi? Se ei ole mahdollista. Oli pakko puuttua ja torjua evankeliumin totuuden nimessä tuollainen opetus.
Mielestäni myös tässä keskustelussa "heiluri" on heilunut liikaa toiseen ääripäähän. Uuspietistisessä liikkeessä (johon emeritus piispa Matti Väisänen kuului) opetetaan, että kasteessa ihminen ei uudestisynny vaan saarnatun sanan kautta. Nyt opetetaan ihan päinvastoin: Ihminen ei synny uudesti (saarnatun) sanan kautta, vaan ainaostaan kasteessa. Raamattu sekä luterilainen tunnustus opettavat oikein (ks. edellä) välttäen molemmat ääripäät.
Kysymys 1406
Katekismuksen mukaan omassatunnossa puhuu Jumalan ääni. Miksi kaikki ihmiset eivät sitä omantunnon kolkutusta kuule, vaikka ovat selvästi tehneet väärin jotain toista ihmistä kohtaan?
He ovat joko paaduttaneet omantuntonsa äänen tai he vastustavat sen moitteita ikään kuin niistä tietämättä.
Kysymys 1405
Kun uskossa oleva ihminen kuolee, onko hän heti sen jälkeen taivaassa vai vasta sitten kun joskus ihmisen kuollut ruumis Jeesuksen toisessa tulemisessa yhdistetään henkeen? Jos näin on, niin missä se henki on niin kauan, tiedottomassa tilassa vai ns. nukkuu? Eli säilyykö tietoisuus?
Kysymys 1404
Miten rukoilevaisten ja esikoislestadiolaisten opit eroavat? Eroa täytyy olla koska ette ole samoissa seuroissa ja ainakin esikoislestadilaiset katsovat vain itsensä taivaskelpoisiksi.
Käsittääkseni ainakin periaatteessa me kaikki sitoudumme Raamatun ja luterilaisen tunnustuksen oppiin. Mitä ehkä jotkut yksittäiset kristityt ajattelevat tai luulevat, on eri asia. Ymmärtääkseni ei esikoislestadiolaisessa herätysliikkeessä ajatella laajasti, että "vain me pelastumme". Sellaista ajattelua löytyy lähinnä kaiketi vanhoillislestadiolaisten virallisissa kannanotoissa. Sielläkään tuo ajattelu ei kansan syvissä riveissä ole mitenkään itsestään selvä.
Kaikilla herätysliikkeillä on omat painotuksensa. Lestadiolaisen herätysliikkeen erityispainotus on henkilökohtaisen ripin käyttö ja se on tietysti luterilaista oppia jos mikä.
Kysymys 1403
Olen itse uskossa ja luen päivittäin Jumalan sanaa sekä rukoilen,käyn messuissa Ym. Olen avioliitossa ja mieheni ei ole uskossa eikä häntä kummemmin kiinnosta uskon asiat 🙁 rukoilen paljon hänen puolestaan että hänkin löytäisi Jeesuksen elämäänsä. Se on vaikeaa kun toinen elää toisenlaista elämää, ja hänen elämän tyylinsä horjuttaa uskon elämääni tuntuu ettei voimani loppuvat kesken, mitä tehdä?
Kyllä tällainen elämäntilanne on vaikeaa ja kuluttavaa. Uskoisin ymmärtäväni. Olisiko sinulla joku luotettava ystävä, jonka kanssa voisitte yhdessä rukoilla? Muistat sen lupauksen: Missä kaksi tai kolme on koolla Jeesuksen nimessä. Rukoilkaa muun ohessa myös 1. Piet. 3:1 toteutumista. Toivotan sinulle voimia elämäsi suurien haasteiden keskelle.
Kysymys 1402
Olin Helluntailaistuttavien luona kylässä, ja he puhuivat Pyhällä Hengellä täyttymisen tärkeydestä, mitä a Rukoilevaisuus B Luterilaisuus ylipäätään opettaa Pyhällä Hengellä Täyttymisestä?
Ks. kysymys 693. Lisäksi esim. Apt. 6:5 kertoo, että ensimmäinen kristitty marttyyri Stefanos olitäynnä Pyhää Henkeä. Se johtui siitä, että hän osasi niin hyvin pyhät kirjoitukset (luku 7).
Kysymys 1401
Kuinka monta kirjaa on uudessa testamentissa, Raamatun kirjassa?
Olen 9-vuotias lapsi ja kysyn koska minulla ei ole raamattua ja tuli läksyä:-)♡♥
Voisit jättää mulle tälle kysymyspalstalle nimesi ja osoitteesi. Voin postittaa sulle oman Raamatun. Ei maksa mitään. Enkä päästä nimeäsi ja osoitettasi eteenpäin kysymyspalstalle - vaan poistan lähettämäsi tiedot. Ne jäisivät siis vain minun tietooni. Mutta saisit näin ikioman Raamatun. Siunausta elämääsi.
Kysymys 1400
Kuinka monta apokryfikirjaa on vanhassa testamentissa yhteensä
(juutalaisilla)
Niitä on Vanhassa Kirkkoraamatussa (Bibliassa) 14.
Kysymys 1399
1. Kor 5:5 "Annetaan saatanan haltuun lihan kadotukseksi, että henki autuaaksi tulis Herran Jesuksen päivänä." Miten tämä jae on ymmärrettävä? Kiitos vastauksesta.
Vaikea kohta tarkoittaa sitä, että kristitty, josta jo on tullut luopio, hylätään saatanan haltuun eli hänet sidotaan synteihinsä ja erotetaan seurakunnasta. Tämän tarkoituksena ei kuitenkaan ole tuhota häntä ja lopullisesti hylätä hänet. Kaiken takana on toive ja rukous, että asianomainen kristitty saisi kääntyä takaisin ja löytää uudelleen armollisen Jumalan ja sen kautta pelastua.
Kysymys 1398
Kun teen syntiä, pitäisikö pystyä ajatella, että Jeesus on sovittanut ne, uskoa syntinsä anteeksi ja olla iloinen ja varma asiasta? Ahdistaa asiat joita jatkuvasti ja myös tarkoituksella teen. En osaa elää oikein ja eniten ahdistaa se, etten edes halua. Tiedän, ettei Jeesus tuomitse vaan rakastaa ja antaa anteeksi. Sitä on vaan hirveän vaikea uskoa, kun näkee omat syntinsä ja sen, miten vähän Jumala mua kiinnostaa. Miten voisin olla varma, että Jeesus on oikeasti sovittanut mun todelliset synnit ja nekin, joita pidän suurina asioina? Ja varsinki sen, etten osaa elää kristittynä eikä mua edes kiinnosta.
Minusta on tärkeää huomata ero tahtomisen ja tahtomisen välillä, siis kahden tahtomisen erilaisuus. Meissä on kasteen jälkeen (ja uskovina) kaksi luontoa: vanha ja uusi ihminen. Näillä molemmilla on oma tahtonsa. Vanha tahtoo syntiä, uusi vastustaa. Uusi taasen tahtoo hyvää, vanhaa vastustaa. Synnin rakkaus ja sen raastaminen jää meihin uskoviin sikäli kuin olemme "vanhaa ihmistä". Itsemme tutkistelu johtaa kysymään ratkaisevan kysymyksen: Rakastammeko me sitä, että me rakastamme syntiä? Vaivaako rakkaus syntiin meitä ja olisimmeko mieluummin ilman syntiä, jos vain mahdollista? Vai onko niin, että mikään meissä ei pane vastaan syntiä, johon väliin (ja usein) lankeamme? Ymmärrän kysymyksesi siten, että sinua suoraan kauhistuttaa se synnin himo ja rakkaus, mitä itsessäsi näet. Sen kanssa pakene Jeesuksen turvaan! Pyydä häntä antamaan anteeksi. Ja pyydä häntä myös elämääsi hallitsemaan ja auttamaan sinua kiusauksissa. Tuon kilvoittelun kanssa et ansaitse Jumalan edessä mitään vaan rauha ja lepo on yksistään Kristuksen haavoissa. Niihin saat "upottaa" rakkautesi syntiin. Mutta kuten sanoin - samalla saat rukoilla, että Kristus elämäsi Herrana auttaa sinua kiusauksissa. "Äläkä saata meitä kiusaukseen." Muista kumminkin (toistan tämänkin), että sinä elät vaan evankeliumista ja syntien anteeksiannosta. Et siis mistään tekemisestäsi. Jeesus on ainut turvasi.
Kysymys 1397
Mikä oikeastaan on taivas tai taivasten valtakunta josta Raamattu puhuu? Onko se sama asia kuin paratiisi? Onko taivas eri paikka kuin tämä jossa nyt olemme vai tekeekö Jumala tästä maailmasta lopulta taivaan? Raamattu puhuu kyllä taivaasta, että siellä on Jumala ja enkelit mutta onko se sama paikka, johon uskova kuoltuaan menee? Ilm.21:2 sanotaan "Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä". Viittaako tuo siihen, että taivas tuleekin tänne maailmaan?
Taivasten valtakunta on se evankeliumi, jota Jeesus julisti. Lue Mark. 1:15. Tällä valtakunnalla ei ole "maallisten" valtakuntien lailla rajoja, mutta toisaalta sillä on selvät rajat: Vain uskon kautta päästään sinne sisälle. Ei tällä valtakunnalla ole mitään selvää paikkaa kartalla, mutta toisaalta se on olemassa "sanassa ja sakramenteissa" (kaste, rippi, ehtoollinen). Syvimmältään tuo taivasten valtakunta on Jeesus itse, joka on samalla valtakunnan kuningas ja Herra. Johanneksen evankeliumi toteaa monesti, että "se, joka uskoo häneen, hänellä on jo iankaikkinen elämä". Sen takia Jeesuksen oma on tietyssä mielessä jo taivaassa, mutta ei kumminkaan vielä. Paratiisissa ei enää tarvita uskoa vaan saamme NÄHDÄ, mitä täällä olemme uskoneet. Tämä maailma ei kehity paratiisiksi vaan tämä on jo olemassa Jumalan luona ja se on valmistettu ennen maailman perustamista (Matt. 25:34). Samasta asiasta puhuu tuo mainitsemasi Ilmestyskirjan kohta. Kuolemansa jälkeen uskova pääsee Kristuksen tykö, mutta viimeisenä päivänä myös hänen ruumiinsa on nouseva ylös. Ruumis kuuluu ihmisyyteen aivan erottamattomana osana Jumalan luomistyötä. Siksi taivaassa meillä on "kirkastettu ruumis".
Kysymys 1396
Kuinka monta kirjaa on vanhassa testamentissa
39
Kysymys 1395
Olen avioliitossa elävä mies. Rakastan vaimoni todella paljon. Seksielämämmekin on todella tyydyttävää. Silti kaikesta huolimatta huomaan ajautuvani nettiseksin/nettipornon pariin. Tiedän että se on väärin ja haluaisin päästä sellaisista asioista eroon. Jos voisitte rukoilla Jeesuksen nimessä että pelastuisin pornon kahleista. Onko hyviä neuvoja kuinka tällaisestä kahleesta pääsee irti. Rukoilen kyllä asian puolesta usein, mutta sitten taas joskus lankean
Välitän tämän rukouspyynnön palstan lukijoille.
Olet hyvällä tiellä, kun uskallat puhua asiasta. Lue myös kysymys ja vastaus nro 1380.
Löytyisikö
siitä apua?
Biblian asiarekisterissä sanotaan vanhahtavasti, mutta hyvin, että avioliitto "hämmentää" haureuden syntiä. Elikkä vähän niinkuin me "hämmennämme" kuumaa puuroa, jotta se jäähtyisi. Tämä on minusta hyvä tiedostaa ja tästä voisi keskustella puolison kanssa, josko toisinaan tätä kautta löytyisi apua. Vaatimukset ja pakottamiset eivät tietenkään kuulu avioliittoon, mutta herkkä, rakkaudellinen ja molemminpuolinen ymmärtämys toisen tarpeita kohtaan, voi olla siunaukseksi. Minusta puolison olisi ainakin hyvä saada tietää, mikä on sinulle tärkeää ja samalla vaikeaa.
Ja ennen kaikkea saat Jeesuksen nimessä ja veressä uskoa syntisi anteeksi. Tämän armon voimassa taistele syntiä vastaan! Jumalan Henki sinua vahvistakoon ja auttakoon.
Kysymys 1394
Jumala pelasti kansansa egyptistä. Sen jälkeen he saivat kasteen meressä.Samoin meidänkin tulisi tehdä parannus,uskoa Herraan Jeesukseen,että pelastas meidät hengen egyptistä ja sen jälkeen kaste..Jokainen ihminen tekee itse valinnan,mitä tietä kulkee,ei pikku vauva osaa edes erottaa hyvää ja pahaa,tarkoitan tässä lapsi kastetta. Kastakaa lapsianne,mutta sillä ei oo mitään merkitystä. Vangin vartia perheineen usko herraan jeesukseen ja ottivat kasteen. Tässä kertomuksessa ei puhuta minkä ikäisiä lapsia talossa oli,oliko he jo aikuis iän kynnyksellä,vai nuorempia. Lapsikaste on katollisen kirkon puhetta ja kun lukee raamattua,näkee että katollinen kirkko on valhetta,raamatun mukaan,joka on totuus.
Viittauksesi Israelin kansaan, joka Mooseksen johdolla kulki
meren yli pelastukseen, on osuva. 1. Kor. 10:1ss puhuu tästä. Se on
siis
kristillisen kasteen
esikuva. Huomaa, että koko kansa kulki meren yli. Lapsia ei jätetty toiselle rannalle kasvamaan ja odottamaan. Ja vasta sitten kun he olisivat kasvaneet kymmenen tai viisitoista vuotta, heiltä olisi kysytty, että uskovatko he nyt, että pystyvät kulkemaan meren poikki. Sitä ennen egyptiläiset olisivat tappaneet heidät mennen tullen moneen kertaan. Näin tämä esimerkki osoittaa selvästi, että lapset kuuluu myös kastaa. Heidät kuuluu pelastaa synnin orjuudesta ja perkeleen vallan alta vapauteen. Muuten he jäävät "Egyptin orjuuteen" ja "faaron" mielivallan kohteeksi.
Samalla tavalla ymmärretään perhekuntien kasteet. Perhekuntaan kuuluivat oman talon asukkaat, mutta myös sukulaiset, palvelijat ja orjat perheineen. Jos lapsia ei olisi kastettu, siitä pitäisi olla erityismaininta. Niin selvää oli lasten kastaminen.
Myös juutalaisuudessa käytössä ollut "proselyyttikaste" niille pakanoille, jotka kääntyivät pakanajumalista ainoan ja elävän Jumalan luo, toimitettiin kaikille lapsille.
Tässä suhteessa asia on selvä, täysin kiistaton. Ei meidänkään kannata ruveta tappelemaan tästä.
Kysymys 1393
Ketkä pääsevät helvettiin ja ketkä taivaaseen?
Uskomalla Jeesukseen pääsee taivaaseen. Se on ainut tie perille. Lue Mark. 16:15-16.
Kysymys 1392
Voiko kristitty käyttää täydentäviä hoitomuotoja kuten reikiä, akupunktiota tai aromaterapiaa
terveytensä edistämiseksi, jos lääkkeet ei auta?
Kaikista vaihtoehtoisista hoitomuodoista en tiedä. Niitä kun on niin monia. Joihinkin liittyy erilaista uskonnollista ajatusta, joka monesti on jonkinasteisessa ristiriidassa Raamatun taikka Raamatun Hengen kanssa. Useat näistä hoitomuodoista on sitten toisaalta sellaisia, että niiden teho perustuu lähinnä meidän omiin uskomuksiimme.
Minusta kannattaa ottaa selvää, mihin sitoutuu, jos turvautuu erityyppisiin vaihtoehtoisiin hoitomuotoihin. Eivät ne kaikki tietenkään ole humpuukkia. Mutta luulo ei ole tiedon väärtti.
Kysymys 1391
Olen tehnyt syntiä elämässäni, koska en ajatellut pidemmälle ja ajattelin, että olemme kaikki vain ihmisiä. Nyt minä kuitenkin kadun tekemiäni asioita todella kovasti enkä ole tehnyt niitä uudestaan. Voiko Jumala antaa minulle anteeksi? Olen hyvin pahoillani.
Jeesus on, ystäväni, kuollut sinun puolestasi. Hän on sovittanut tekemäsi synnit. Aivan jokaisen, ja siis ihan kaikki. Jeesuksen Kristuksen palvelijana, hänen käskystään julistan nyt sinulle, syntejäsi katuvalle syntiselle, syntisi anteeksi. Nimeen Isän, Pojan ja Pyhän Hengen. Mene Herrasi rauhaan!
Kysymys 1390
Mitä mieltä olet Gideonien tekemästä työstä?
Erinomainen työnäky levittää Raamattua sinne, missä tarvitaan.
Monelle on Gideonin Raamattu ollut se, minkä kautta Jumalan on löytänyt, kun elämässä on tullut seinä vastaan.
Eri maissa joudutaan tarkkaan pohtimaan, mitä Raamatun käännöstä jaetaan Gideoneitten toimesta. On hyviä ja huonompia käännöksiä. Ja sitten on vielä tosi huonoja käännöksiä. Suomessa kaiketi on lähinnä jaossa -92 käännöstä, mikä on hyvin ongelmallista.
Kysymys 1389
Kun Raamattu ottaa kantaa luonnontieteellisiin ja historiallisiin asioihin, niin onko se erehtymätön ja virheetön myös näissä asioissa?
Raamattu on kokonansa totuus. Vältä kumminkin ajamasta Raamattuun sisälle mahdollisesti omia käsityksiäsi siitä, minkä täytyy olla totta tai mikä ei missään tapauksessa saa olla totta.
Raamattu vastaa itse itsestään. Ei se erehdy.
Kysymys 1388
Ensinnäkin, Kiitos Timo hienosta vastauksesta kysymykseen 1380, kerrankin kunnon asiallista ja lohdullista opetusta tästä niin arasta aiheesta. Ja sitten oma tyhmä kysymykseni, Mitä ajattelet sellaisesta, kun kävin muutaman uskovaisen ystvän kanssa huvipuistossa, onko huvipuistossa käynti syntiä? Voiko Rukoilevainen/Luterilainen yleensä käydä huvipuistoissa, ja laitteissa?
Olen lasten kanssa käynyt itsekin. Mistä tahansa voi tulla meitä kahlitseva ja orjuuttava tapa. Hyvästäkin voi ns. "tulla parhaan vihollinen". Jätä tiesi Herran haltuun rukouksessa. Hän johtaa.
Kysymys 1387
Vaikka lankeasi joka päivä itsetyydytykseen, niin se on vain pisara syntiä ja Jumalan armo on valtameri. Paholainen toki yrittää uskotella päinvastoin.
Etenkin epäuskoon me lankeamme joka päivä. Ja ne monet muut synnit seuraavat siitä. Jumalan armo on ainut toivomme. Joka sekunti.