Kysymykset
Kysymys 1473
Mitä mieltä olet Bo Giertzin kirjasta Jumala puhuu Raamatussa?
Hyvää luettavaa. Lue sitä ja pidä tosiaan se, mikä on hyvää.
Kysymys 1472
Mitä neuvot tekemään, kun haluaisin käydä vanhankäsikirjan jumalanpalveluksissa, mutta kun tuntuu, että niitä on harvakseltaan tai kaukana (välillä hankala päästä) ja tarvitsisin Jumalan lahjoja (rippiä, ehtoollista ja kokoon käymistä) useammin? Eikö Lsry voisi järjestää useammin messuja ja varmasti sinä liikkeen pastorina haluat ruokkia laumaa?
Koetamme järjestää tulon sen mukaan kuin mahdollisuuksia on ja eri seurakuntia aukeaa. Voisit kysellä omasta seurakunnastasi, jos on mahdollista järjestää vanhan käsikirjan jumalanpalvelus siellä ja muualla lähempänä. Toivokaamme ja rukoilkaamme tällaista.
Kysymys 1471
Pitäisikö kuvakielto palauttaa dekalogiin?
Se on jo siinä. Katekismuksessa sitä ei ole.
Kristus on UT:n mukaan Jumalan kuva. Siksi se on jo hänessä tullut ilmi. Joka on nähnyt hänet, on nähnyt Isän. Kuten hän itse sanoi.
Tässä mielessä kuvakielto on saanut täyttymyksensä Kristuksessa.
Kysymys 1470
Jos on varma, että ei halua lapsia, niin onko avioliittoon meneminen silloin sallittua kristilliseltä kannalta?
Kuka voisi olla tuosta niin varma? Äärimmäisen harvoin tapahtuu, että aviopari ei sitten lopultakaan, ei missään vaiheessa, halua lapsia. En luvalla sanottuna jaksa pohtia, mitä sitten.
Kysymys 1469
Mitä tässä uskonnossa pitäisi olla mieltä temppeliritareista???
Ja jos se on negatiivista niin miksi?
Omalta puoleltani en ymmärrä, miksi pitäisi kuulua johonkin aivan erityiseen joukkoon, jonka opeista ja käytännöistä ei ole ainakaan tavallisilla maallikoilla paljoa käsitystä.
Kysymys 1468
"On mitä tärkeintä, että kristitty pitää itseään koko ajan ainoastaan jumalattomana syntisenä."
Kirjasta Tie Rauhaan, jossa kokoelma C.O Roseniuksen kirjoituksia. Onko asia todella näin?
On. Mutta ei se tietysti riitä, että PELKÄSTÄÄN pitää itseänsä jumalattomana syntisenä. Evankeliumista saat uskoa, että juuri sinä tuollaisena jumalattomana syntisenä olet Kristuksessa tosi vanhurskas ja autuas ihminen. Halleluja!
Kysymys 1467
Auttaako ortodoksisen ja katolisen kirkon virallinen oppi uskomaan, että ihminen pelastuu yksin uskosta, yksin Jeesuksen sovitustyön tähden?
Luterilaiset isät opettivat, että heidän opetuksensa pelastuksesta yksin uskosta, yksin Kristuksen sovitustyön tähden on juuri oikea, katolinenn oppi, jota kirkkoisät ovat opettaneet. Mutta sitten on kirkkoon tullut kaikkea väärää opetusta, joka on evankeliumin ja Raamatun sanan valkeudessa kumottava ja hylättävä.
Kysymys 1466
Onko ihminen joka menee aikuisena uudestaan kasteelle mielestänne kadotettu? Miten asia nähdään raamatun valossa? Entä ajatteletteko että vapaiden suuntien seurakuntalaiset eivät pelastuisi koska eivät ole saaneet lapsikastetta?
Jos kasteelle mennään, jotta siitä tulisi uskoon tulleen ihmisen ensimmäinen kuuliaisuuden teko Jumalalle, on kasteen armo tuolla ratkaisulla käännetty evankeliumista lakihenkiseksi puuhasteluksi ja lain tie pelastusasiassa on mahdoton meidän kuljettavaksi. Aina tietysti Jumala on se, joka näkee sydämen ja tuntee, mihin panemme toivomme iankaikkista elämää ajatellen. Minun on mahdotonta ottaa kantaa esittämääsi kysymykseen tämän tarkemmin. Se, joka uskoo ja on kastettu, pelastuu. Tämä Raamatun totuus pätee yhä.
Kysymys 1465
Yllättävää on, että keskitysleireistä eräs sanoi: jos on olemassa ääretön pahuus, niin täytyy olla olemassa myös sen vastakohta eli Jumalan rakkaus. Jokaisella asialla on kääntöpuolensa.
Näin on. Ks. edeltävä kysymys.
Kysymys 1464
Keskitysleirit ovat aika vahva argumentti hyvän Jumalan olemassaoloa vastaan. Uskon kuitenkin Jumalaan ja Jeesukseen oman uskonnollisen kokemukseni perusteella.
Minusta keskitysleirit ovat todiste siitä, mistä Jumalan sana on puhunut kautta aikojen ja yhä puhuu: ihmisen äärettömän pahasta turmeluksesta. Sitä on meidän vaikea hyväksyä. Torjumme sen ja mikä olisikaan paras tapa torjumiseen kuin kääntää koko totuus täysin päälaelleen? Ihmisen pahuuden sijasta puhutaankin sitten Jumalan pahuudesta! Tuollaiset mietelmät vain vahvistavat asian, josta Raamattu puhuu: Ihminen on äärimmäisen turmeltunut. M.o.t.
Kysymys 1463
Olen naimisissa. Rakastuin ensisilmäyksellä toiseen. En tiedä hänestä oikein mitään, emme ole puhuneet, katseet kertovat molemmilla kun sattumalta törmätään. Raamatussa sanotaan "jos mies katsoo naista himoiten, on jo silloin tehnyt huorin hänen kanssaan" ja "huorintekijät eivät peri Jumalan valtakuntaa".
Olenko nyt tehnyt huorin? Olen uskossa. Enkö nyt pääse taivaaseen? Jos ylläolevan perusteella tuomitaan, kuka sinne taivaaseen oikein pääsee. Lyön vetoa, ettei yksikään ole niin täydellinen ja puhdas. Koetan vältellä ettemme törmäisi. Silti niin joskus käy. Enkä pääse tunteesta eroon, siellä se on. Jo monta vuotta ollut. Jos nyt vastaat, että Jeesus on syntiemme sovittaja ja saan tämänkin sen tähden anteeksi.. (onko tämä muuten synti, tämä tunne?)..niin saavatko sellaisetkin anteeksi sen jos peräti eroavat ja menevät uuden rakkauden kanssa uudelleen naimisiin? Jos niin on, niin mitä järkeä on sinnitellä ja kiduttaa itseään, pidättäytyä, eikä päästää tunnetta valloilleen?
Kiitos avoimesta kysymyksestä. Tässä kannattaisi varmasti hetken jäädä miettimään tapahtunutta. Kerroit, että et tunne ihastuksesi kohdetta. Ette ole puhuneetkaan toistenne kanssa. Silti ajatuksiin hiipii jo uumoilu erosta ja uudesta avioliitosta tämän ihastuksen kohteen kanssa. Otetaan ihan aluksi lähtökohdaksi kysymys, että ei kai tässä kokonaisuudessa tällaisenaan ole mitään järkeä?! Varsin pitkälle menevät johtopäätökset pelkän näkemisen perusteella. Ei mitään toiseen tutustumista, ei kanssakäymistä, ei keskustelua. Yhtäkkiä vaan ihastus vie sinut mukanaan ajatuksen tasolla. En tarkoita, että sinun pitäisi yrittää väkisin kieltää ihastuksen olemassaoloa ja ikään kuin näytellä, että ei tässä mitään. Sen sijaan kannattaa miettiä ja pohtia, mihin lopulta olet tuossa toisessa ihastunut. Luulen , että sinulla on joku ihannekuva puolisosta, jonka vaan heijastat tuohon toiseen ja rakastut omaan mielikuvaasi. Ikään kuin rakastuisit peilikuvaasi, jota tuijotat rakkauden lähteen reunalla. Minusta sinun kuuluu pohtia suhdettasi omaan itseesi ja armaaseen puolisoosi tästä näkökulmasta käsin. Mitä kaipaat itsessäsi ja avioliitossasi? Mitä vaille jäät mielestäsi? Onko sinulla täyttymättömiä toiveita? Olisi hyvä, jos voisit myös keskustella puolisosi kanssa. Sellaisen keskustelun tarkoitus ei ole esittää vaatimuksia toiselle ja ruveta pakottamaan toista omaan muottiisi. Mutta keskustelu parhaimmillaan voisi luoda luottamuksen ilmapiiriä ja johdattaa eteenpäin käsittelyssä. Tosin en tunne, onko yleensä tällainen keskustelu puolisosi kanssa mahdollinen. Tarvittaessa voitte käydä keskusteluanne jonkun luotettavan kolmannen osapuolen läsnäollessa. Sitten olisi minusta hyvä, jos voisit asiaa pohdittuasi Herran ja puolisosi kanssa sanoutua irti vääränlaisesta tunnelukosta "tuota kolmatta" kohtaan. En tarkoita, että häntä pitäisi jotenkin pitää "hunsvottina" tai silleen. Hän on (toivoni mukaan) hieno ihminen ja rakastettava persoonallisuus. Ei hänenlaistaan ole kuitenkaan sinulle tarkoitettu. Olisihan järjetöntä rikkoa oma perheensä ja murskata kaikki yhteinen sirpaleiksi jonkun hetkellisen (tai vaikka pidellisemmänkin) huuman vuoksi. Ja tietysti on totta, että Jeesus on sinun ja minun ja meidän kaikkien Vapahtaja. Anteeksiantamus ei silti tarkoita helppohintaista armon julistusta, jonka jälkeen saa tehdä, mitä huvittaa. Ei se ole mikään automaatti, joka vie kaikki vastoinkäymiset ja vaikeudet sen sileän tie. Jeesus antakoon sinulle voimaa kohdata tämä asia rehellisesti ja avoimesti, jotta voit sitä kautta syventyä tunne-elämäsi kipupisteisiin ja sitä kautta edelleen saada vielä paljon syvemmän ymmärryksen Kristuksen rakkauden suuruudesta.
Toivotan sinulle ja puolisollesi ja koko perheellesi Jumalan suurta siunausta.
Kysymys 1462
Teemme koulussa uskonnontunnilla esitelmää rukoilevaisuudesta. Haluaisimme tietää mitkä ovat
erityispiirteenne, juhlat, tavat jne.
Entäs tunnettuja liikkeen jäseniä?
Ks.
kohta "tausta" näiltä nettisivuilta.
Kysymys 1461
Onko pyhempää ja parempaa, jos seksuaalisia haluja on vähemmän?
Seksuaalisuus kuuluu Jumalan hyvään luomisjärjestykseen. Siksi ei ole kyse ikään kuin "pyhemmästä" elämäntavasta, jos seksuaalisia haluja ei tunne. Naimattomuus on yksi Jumalan armolahjoista. Ei kuitenkaan mikään sellainen lahja, joka korottaa jonkun ylemmäs toisia. Ei mikään Jumalan armolahjoista ole sellainen. Niillä on tarkoitus paövella muita ja Jumalan seurakuntaa.
Kysymys 1460
Onko rippi luterilaisuudessa sakramentti? Onko jotain eroa sillä, että ripittäydytäänkö papille tai maallikolle? Voiko maallikkokin (seurakunnan jäsen) julistaa synninpäästön samoin kuin pappi?
Olin luullut, että ripin vastaanottajan tehtävät kuuluu papille mutta yllätyksekseni ripistä puhuttiin ainakin isossa katekismuksessa siinä mielessä, että myös muu kuin pappi voi ottaa ripin vastaan. Ja myös evl.lut kirkon ohjeissa puhuttiin näin.
Hyvä, kun tutkit ja luet Isoa Katekismusta. Kyllä ripittäytyä voi myös maallikolle. Ei siinä välttämättä pappia tarvita. Nykyään on ehkä paremmin löydettävissä maallikko, jolle ripittäytyä, koskapa papiston hengellinen tila on jossain seurakunnissa niin onneton. Toisinaan rippi lasketaan luterilaisuudessa sakramentiksi, mutta yleensä ei. Niin taikka näin, tärkeintä on ripin suuri hyöty ja siunaus.
Kysymys 1459
Kuulin raamattuopetusta, jossa sanottiin, että esim. 3. Mooseksen
kirjassa oli uhri vain
tahattomia, ei tahallisia syntejä varten. Puhuja sanoi, että näin on myös Uuden testamentin
puolella (viitaten varmaankin tähän kohtaan: Hebr. 10:26-27: Jos me
näet teemme syntiä ehdoin tahdoin, senkin jälkeen, kun olemme oppineet tuntemaan totuuden, ei ole
enää mitään uhria syntiemme sovitukseksi. Ei ole muuta kuin kauhea tuomion odotus ja ahnas tuli,
joka nielee Jumalaa uhmaavat.) Tämä kohta vie minut kauheaan epätoivoon joka kerran kun sen luen.
Pelkään, että etsin korvasyyhyyni vain sellaista opetusta, joka selittää tämän kohdan jotenkin
pois ja jään väärään toivoon. Mitä jos Jeesus viimeisellä tuomiolla hylkää minut? Hänellä on
siihen kaikki syy, kun en ole tarpeeksi vahvasti kiusauksia vastustanut vaan olen antanut periksi
lihalleni? Olen uskossa, mutta olen monet kerrat tehnyt syntiä tahallisesti, vaikka tiedän, että
pitäisi tehdä toisin. Onko niin, että Jeesuksen veri ei pesekään kaikkia syntejä pois sen jälkeen
kun olemme uskoon tulleet? Uskovalta ikään kuin odotetaan enemmän kuin sellaiselta, joka vasta on
tullut Herran tuntemaan.
Kysymys
tahallisesta ja ehdoin tahdoin tehdystä synnistä on vaikea ja herättää tosiaan monissa ahdistusta.
Usein eron tekeminen tuon tahallisen ja tahattoman synnin välillä tuntuu käytännössä täysin
mahdottomalta. Tässä on hyvä neuvo tarpeen. Usein me vasta jälkeen ymmärrämme, teimmekö syntiä
ehdoin tahdoin vai emme. Ratkaisevinta on, tahdommeko me jäädä tuohon syntiimme. Esim. Pietari
totisesti kielsi Herransa tieten tahtoen, mutta hän ei kumminkaan halunnut jäädä syntiinsä
lopullisesti vaan pakeni pois katumuksen tunnossa ja parannuksen kyyneleissä. Siitä näkyi, että
hän ei tahtonut tätä syntiä lopullisesti. Siinä on hyvin tärkeä opetus. Siksi tuon eron tahallisen
ja tahattoman synnin välillä huomaa monesti jälkikäteen (ikäänkuin "jälkijunassa"), mutta ei
välttämättä syntiä tehdessä, koska tekemämme synti tarvitsee meidän suostumuksemme tavalla tai
toisella. Sinä saat katumuksessa turvata Herramme armoon ja hänen lunastusverensä sovitukseen.
Kysymys 1458
Jos väkisin lankeaa itsetyydytykseen, niin hoitaa homman minuutissa ohi, niin ei tule niin huono olo. Harva ylistää Jumalan armon suuruutta itsetyydytyksen tähden. Mitenkään äärimmäisen suuri synti ei ole kyseessä.
Jokainen synti on "äärimmäinen" ja kadottava. On väärin väheksyä synnin vakavuutta. Olipa kyse mistä synnistä tahansa. Vakavaa ja yhtä turmiollista on väheksyä Kristuksen iäti kelpaavaa veriarmoa kaikkien syntien ja jokaisen syntisen puolesta.
Kysymys 1457
"Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota
tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia
Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon." Room. 6:16
"Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria
meidän syntiemme edestä." Hebr. 10:26
Uudestisyntyneen kristityn on siis noudatettava Jumalan käskyjä, jotta hän ei menettäisi
pelastustaan tai toisella tavalla ilmaistuna Pyhää Henkeä. Usko yksin vanhurskauttaa, mutta
pelastunut ihminen menettää pelastuksen, jos ei noudata Jumalan käskyjä tosissaan.
Lue ja
mieti tarkasti rukouksen kanssa kysymys & vastaus nro 1337.
Kysymys 1456
Teologian perusopinnoissa tulee vastaan ajatus, että Paavalin kirjeitä on säilynyt vain seitsemän. Esim. Efesolaiskirje ei olisi Paavalin kirjoittama, vaikka siinä niin lukee. Miten on?
Monissa uusissa tutkimuksissa asiasta ollaan eri mieltä. Sinänsä ei olisi mahdotonta, että Paavali vankeudessa ollessaan sai tai joutui käyttämään apulaista (esim. Timoteusta tai Silvanusta), joka apostolin ohjeitten mukaisesti saatti kirjeen lopulliseen muotoonsa. Tämä on kuitenkin täysin eri asia kuin väittää, että esim. po. Efesolaiskirje olisi syntynyt kymmeniä vuosia Paavalin kuoleman jälkeen. Sellainen fiktio ei olisi onnistunut tuolloin kristikunnassa.
Kysymys 1455
Miten se ortodoksinen tai katolinen kirkko auttaa uskomaan, että ristinuhri yksin riittää pelastukseen?
Jos ja kun Raamatusta saarnataan oikein ja puhtaasti, niin silloin se onnistuu. Muussa tapauksessa ei. Eri kirkoissa on monenlaisia, erilaisia saarnamiehiä. Heidän puolestaan kuuluu rukoilla ja myös opastaa heitä tarvittaessa evankeliumin täydelliseen ymmärtämiseen Raamatun sanan pohjalta.
Kysymys 1454
Tuota Raamattu kansalle käännöstä ja kirkkoraamattu 1938 käännöstä olen miettinyt, että kumpi niistä on tarkempi? Eikö Raamattu kansalle ole tavallaan parannettu versio kirkkoraamattu 1938 käännöksestä?
Ks. kysymys 1452.
Kysymys 1453
Eikö kristinuskossa 50 %:lle ihmisistä ole kysymys siitä, että kytätään toista ihmistä ja jos havaitaan virheitä, niin osoitetaan heti mieltä (ilman rakkautta).
Ei kai? Jos joku kristitty toimii noin, ei voida sanoa, että koko kristinuskossa on tuollaisesta kysymys. Kristinuskossa on kysymys siitä, mitä Raamattu opettaa. Eli siitä, miten Jeesus toimi ja yhä toimii. Tutki mieluummin sitä! 🙂
Kysymys 1452
Kumpi on parempi käännös: kirkkoraamattu 1933/38 vai Raamattu kansalle?
En osaa vastata.
Kysymys 1451
Apostolien teot päättyy niin, ettei kerrota mitään Paavalin keskusteluista Rooman keisarin kanssa, vaikka häntä oltiin viemässä keisarin eteen. Voidaan kumminkin päätellä, että Paavali sai vapauttavan tuomion Keisarilta, koska sai asua vuokra-asunnossaan Roomassa 2 vuotta?
Todennäköisesti Luukas ei kerro Paavalin oikeusprosessin loppua, koska ei tiedä sitä. Apostolien teot on ilmeisesti kirjoitettu jo 60-luvulla oikeusprosessin ollessa vielä kesken. Voit tilata tuon kirjan "Lähetyksen kaksi vuosikymmentä", jos haluat tietää lisää ja lukea siitä kirjoittamani artikkelin. Paavali sai ilmeisesti vapauttavan tuomion ja tuli teloitetuksi vasta myöhemmin.
Kysymys 1450
Kysyisin vielä vääränlaiseen musiikkiin liittyvää kysymystä... Eli meinaat siis että meidän pitää
lopettaa sen musiikin kuunteleminen jos se on jotenkin luokiteltu pahaksi??? Tai ainakin sen
puolelle... Ja jos kuuntelemme mitkä ovat sen seuraukset???
Eikö
ole selvää, että sellainen musiikki, joka johdattaa sinua Jumalasta poispäin, ei ole sinulle
hyväksi? Ja siinä tuli juuri sanottua ne seurauksetkin ....
Kysymys 1449
Olen tekemästä rukoilevaisuudesta esitelmää koko luokalle vaikka en tiedä siitä oikein mitään.
Joten voisitteko kertoa miten kaste tapahtuu ja missä? Minkälaisia tapoja on ja perinteitä?
Ketkä ovat teidän paaveja/jumalia nykyään ja joskus
kauan sitten?
Ks.
kohta opetus. Meillä ei ole kasteen suhteen mitään erikoisia tapoja ja
perinteitä. Käytössä on
Lutherin kastekaava, jota myös muut luterilaiset kirkot käyttävät. Myös oma kirkkomme. Paaveja meillä ei ole. Ei myöskään muita jumalia. Uskomme Jumalaan. Hän puhuu Raamatussa ja ilmoittaa itsensä Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä.