Kysymykset


Kysymys 1586

Maailma on pullollaan erilaisia uskontoja. Raamatun mukaan ihminen, joka ei usko Jeesukseen pelastajanaan, joutuu kadotukseen. Tuomitseeko Jumala siis myös tietämättömyydestä vai voiko jokainen ihminen varmistua elämänsä aikana siitä, että juuri kristinusko on oikea? Jos ei voi, niin silloinhan pelastus on täysin arpapeliä ja riippuu vain siitä, mihin uskontoon ihminen päättää uskovansa tai mihin yhteiskuntaan/perheeseen syntyy. Ja sitten taas joku, joka haluaa löytää totuuden, ei pelastukaan ainoastaan siksi, ettei voi olla varma kristinuskon totuudellisuudesta. Miten tämä ongelma pitäisi nähdä??

Vastaus:

Jeesus antoi lähetyskäskyn: Menkää ja saarnatkaa evankeliumia, jotta ihmiset saavat kuulla pelastuksesta hänen veressään. Se käsky velvoittaa meitä jokaista. Myös täällä kotimaassa. Joka uskoo Jeesukseen, pelastuu. Maailmassa on paljon valheta, joka estää monia ottamasta vastaan totuutta pelastuksesta. Jokainen kuulija voi varmistua Raamatun totuudesta. Lue Joh. 8:31-32.


Kysymys 1585

Pitäisikö lapsi kastaa mahdollisimman pian syntymänsä jälkeen et onko 2kk "liian myöhään"?

Vastaus:

On hyvä kastaa lapsi mahdollisimman pian. Tarkkoja aikamääriä ei ole. Luther puhui kastamisesta kahdeksantena päivänä syntymästä (kuten VT:ssa ympärileikkaus toimitettiin silloin). Itse en ole perheessäni päässyt näin nopeaan toimintaan. Halusimme järjestää kastejuhlaa myös sukulaisille ja ystäville. Myös äidin voimien ja terveyden palautumista odoteltiin. Mutta silti on hyvä kastaa oma lapsi mahdollisimman pian.


Kysymys 1584

Eikö se ole mahdollista, että on olemassa sellainen evoluutioteoria, joka sopii Raamatun luomiskertomukseen? Ei siis nykyinen evoluutioteoria, vaan joku muu hieman samantyyppinen evoluutioteoria, jota ei ole vielä keksitty?

Vastaus:

Mene ja tiedä. Joka tapauksessa Jumala on Luoja ja hän on luonut kaiken. Ja veilä: ns. "mikroevoluutiota" tapahtuu, mutta ei ns. "makroevoluutiota".


Kysymys 1583

Leski ja väärämielinen tuomari (Luuk 18:1-8)

1 Jeesus esitti opetuslapsille vertauksen opettaakseen, että aina tulee rukoilla, koskaan lannistumatta:

2 "Eräässä kaupungissa oli tuomari, joka ei pelännyt Jumalaa eikä piitannut ihmisistä.

3 Samassa kaupungissa eli myös leskivaimo, joka tavan takaa tuli tuomarin luo pyytämään: 'Ratkaise jo asiani, tuomitse riitapuoleni.'

4 Pitkään aikaan tuomari ei suostunut. Sitten hän kuitenkin ajatteli: 'Kaukana siitä, että pelkäisin Jumalaa tai piittaisin ihmisistä,

5 mutta tästä leskestä on minulle vaivaa. Minä autan häntä saamaan oikeuden, muuten hän ennen pitkää repii minulta silmät päästä.'"

6 Herra sanoi: "Huomatkaa: noin ajatteli väärämielinen tuomari.

7 Tottahan sitten Jumala hankkii oikeuden valituilleen, jotka päivin ja öin huutavat häntä avuksi. Hänkö viivyttäisi apuaan?

8 Minä sanon teille: hän hankkii heille oikeuden viipymättä. Mutta kun Ihmisen Poika tulee, löytääkö hän uskoa maan päältä?"

Kun lukee uutisia vainotuista kristityistä ja miten heitä vangitaan vuosiksi tai jopa jopa yli kymmeneksi vuodeksi, niin tämä raamatunkohta koettelee uskoa. Tai ihmisiä jotka vuosikaudet kamppailevat jonkin sairauteen liittyvän asian kanssa. Miten selittäisit sitä?

Vastaus:

Kerrotaan erästä naisesta, joka parikymmentä vuotta rukoili oman miehensä puolesta. "Ja heti Jumala kuuli minua", totesi nainen. Jumalan myllyt jauhaavat joskus hitaasti. Ja hänen kellonsa ne jätättävät meidän mielestämme. Raamatussa on pilvin pimein ihan vastaavia kysymyksiä kuin sinulla. Miksi Jumala on hiljaa eikä vastaa niin nopesti kuin me haluamme? Hänellä on syynsä. Luepa vaikka Jobin kirjaa ja Psalmeja. Ajattele Kristusta, joka oman kamppailunsa aikana rukoili kolmesti: Menköön tämä malja pois - jos se on sinun tahtosi." Ei ollut. Tuli pitkäperjantai. Mutta tuon jälkeen myös pääsiäinen. Loppu hyvin - kaikki hyvin.


Kysymys 1582

Me rukoilemme liian vähän ja sen takia yhteys Jumalaan jää vähäiseksi.

Vastaus:

Välitän hyvän ajatuksesi eteenpäin.


Kysymys 1581

Mikä on oikea tulkinta matteuksen evankeliumissa oleva kertomus isännän palvelijoille uskotuista leiviskäistä (Matt. 25:14-30)? kolmesta palveliasta kaksi hoiti leiviskäänsä niin hyvin että tekivät voittoa kolmas vain palautti sen ilman voittoa se ei kuitenkaan kelvannut eli salliiko jumala rahan tekemisen rahalla jopa keinottelun vai tarkoitetaanko tässä jotain muuta?

Vastaus:

Tämä on vertaus. Ei siinä puhuta kasinotaloudesta. Kyse on siitä, että löytää oman paikkansa Jumalan valtakunnassa ja toimii uskon mukaisesti uskollisesti siinä tehtävässä, jonka on saanut.


Kysymys 1580

Jatkokysymys eri henkilöltä kysymykseen 1569. Askarruttaa synnit joita on tehnyt ennen kristuksen tuntemista omassa sydämmessä ,onko sittenkin paikkani kadotuksessa sillä eihän tehtyä tekemättömäksi saa

Vastaus:

Et saa tehtyä tekemättömäksi. Totta. Mutta saat uskoa anteeksi sen kaiken Jeesuksen tähden. Raamattu lupaa, että Jumala unohtaa. Jos vaikka sinä muistaisit, niin Jumala ei! Siksi hänen maailmassansa ei ole niitä syntejä, jotka olet anteeksi saanut. Kiitä Herraa!


Kysymys 1579

Raamatun lukeminen ei aina vahvista uskoa, vaan myös koettelee sitä. Esim. ajattele tämänhetken
nälänhätää maailmassa ja lue tämä kohta (Matt. 6:25-34):

"25. Sentähden sanon minä teille: älkäät murehtiko henkenne tähden, mitä te syötte ja mitä te juotte, eikä ruumiinne tähden, millä te teitänne verhootte. Eikö henki enempi ole kuin ruoka? ja ruumis parempi kuin vaate?

26. Katsokaat taivaan lintuja, ei he kylvä eikä niitä, ei myös kokoa riiheen, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii heidät. Ettekö te paljoa enempi ole kuin he?

27. Mutta kuka teistä voi surullansa lisätä yhden kyynärän pituudellensa?

28. Ja mitä te surette vaatteista? Katsokaat kukkasia kedolla, kuinka he kasvavat: ei he työtä tee, eikä kehrää.

29. Kuitenkin sanon minä teille, ettei Salomon kaikessa kunniassansa ollut niin vaatetettu kuin yksi heistä.

30. Jos Jumala näin vaatettaa pellon ruohon, joka tänäpänä seisoo ja huomenna pätsiin heitetään, eikö hän paljoa enemmin teidän sitä tee, te vähäuskoiset?

31. Älkäät siis surulliset olko, sanoen: mitä me syömme, taikka mitä me juomme? eli millä me meitämme verhoomme?

32. Sillä kaikkia näitä pakanat etsivät; sillä teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkia näitä tarvitsevan.

33. Vaan etsikäät ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, ja niin kaikki nämät teille annetaan.

34. Älkäät sentähden sureko huomisesta päivästä; sillä huomisella päivällä on suru itsestänsä. Tyytykään kukin päivä surullensa."

Miksi JUMALA sanoo tällaista? Eikö Jeesuksen aikana nälänhätä ollut niin vakavaa? Tai oliko tämä vain erityislupaus apostoleille? Tai joku voisi sanoa, että onko nämä edes Jeesuksen alkuperäisiä sanoja. Kun tämä kohta on Raamatun kaanonissa tänä päivänä, niin eikö Jeesus ollut huolissaan siitä miten hän asian tuolloin muotoili julkisessa opetuksessaan? Tällaisen raamatunkohdan luettuaan joltain saattaa usko mennä pahimmassa tapauksessa. Itse en silti ole uskoani menettänyt. Ajattelen että Jeesuksen opetukset evankeliumeissa ovat suuntaa antavia, eivät ikäänkuin matemaattisia kaavoja, että asiat menevät prikuulleen niin kaikissa tilanteissa.

Vastaus:

Tuossa
Raamatun kohdassa on lupaus, johon uskova saa vedota ja sen voi koetella arkielämässä. Tottakai
maailmassa on paljon puutetta ja nälkää ja janoa. Ei se koskaan poistu täällä ajassa. Sanoohan
Jeesus, että lopun aikana kaikki tällainen kasvaa & yleistyy. Ks. esim. Matt. 24. Mutta sitä
tärkeämpää on uskoa nuo valtan suuret lupaukset. Turvaa niihin. Kerra tästä turvasta myös kaverillesi. Voitte arjen keskellä koetella, vastaako Jumala sanastansa. On se ihan turhaa spekuloida (arvuutella) mitään muuta. Älä epäuskossa kiellä Jumalan Kaikkivaltiutta ja hyvää tahtoa auttaa sinua.


Kysymys 1578

Kun minä olen uskovainen mutta en käy kirkossa koska pidän sen että minä uskon jumalaan salaisuutena eli toisin sanoen salassa

Vastaus:

Mahdoton yhtälö. Usko kohdistuu Kristukseen. Kristus on sen sana, jota kirkossa julistetaan. Hän on se ehtoollisen leipä ja viini, joka kirkossa jaetaan. Hän on koko kirkko ("Kristuksen ruumis"), jota pakenet. Et voi olla uskovainen elämättä kirkon helmassa.


Kysymys 1577

Minua vaivaa rukouksen järjettömyys. Jos kerran on olemassa jumalallinen suunnitelma, niin miksen jättäisi rukousosuutta väliin omine pyyntöineni ja menisi suoraan Jumalan suunnitelmaan ja tanssisi hänen pillinsä mukaan? Eihän välttämättä mitään muuta tarvitse siis Jumalalle sanoa kuin, että tapahtukoon sinun tahtosi, niinkuin Isä meidän rukouksessa sanotaan. Toki koska Jumala on olemassa, niin eipä siinä ole mitään ihmeellistä, jos ihminen haluaa hänelle puhua, kiittää, palvoa, kiukutella, ilmaista tunteita ym.

Vastaus:

Juuri päästääksesi sisälle tuohon Jumalan suunnitelmaan, tarvitset rukousta, jotta ymmärtäisit hänen tahtonsa. Juuri tuo rukous, että hänen tahtonsa tapahtuisi, on niin tärkeätä. Oletko koskaan ollut koettamassa sydämestäsi hyväksyä hänen tahtonsa? Tai ylipäätänsä tiedätkö edes, mikä hänen tahtonsa on? Useimmiten (pikemmin aina) emme tiedä. Sen ymmärtämiseksi ja hyväksyäksemme hänen tahtonsa, meidän kuuluu ahkerasti rukoilla. Tämä on todella vaikea taito! Sitä emme todellakaan opi tuosta vaan. Arkinen kilvoituselämä - siinä meidät koetellaan ja pääsääntöisesti köykäisiksi havaitaan (kuten Raamattu sen ilmaisee).


Kysymys 1576

Luterilaisuus opettaa sidottua ratkaisuvaltaa. Onko siis niin, että ihminen voi pelastua ainoastaan käyttämällä maallista ratkaisuvaltaansa oikein eli lukemalla ja kuuntelemalla evankeliumia ja rukoilemalla ja pyytämällä Jumalalta pelastusta?

Vastaus:

Muista, että Jumala on perustanut maan päälle kirkkonsa. Siellä on pyhä sana ja sakramentit, jotka synnyttävät uskon. Siksi on meidän tehtävämme mennä ja julistaa evankeliumia. Näin usko syntyy kunkin sydämessä. Äitikirkko synnyttää lapsensa, jotka saavat alkunsa sen taivaallisen sanan siemenestä.


Kysymys 1575

Onko Jumala Raamatun mukaan ajaton, iankaikkinen, ajan ulkopuolella? Vai onko niin, että Raamatussa ei missään sanota, että Jumala on ajaton? Onko iankaikkisuus vain päättymätöntä aikaa?

Vastaus:

Kyllä ajan kuluminen kuuluu Jumalan hyviin luomistekoihin, jotka pääsevät täyteen oikeuteensa (ja alkuperäiseen tarkoitukseensa) taivaassa. Iankaikkisuus tarkoittaa, että alku on, mutta ei ole loppua.


Kysymys 1574

Luterilainen yleinen oppi yksin Raamattu periaatteen pohjalta:

1) Pelastus on kokonaan Jumalan työ

2) Jumala tahtoo, että kaikki pelastuisivat

3) Jumala on kaikkivaltias

4) Kaikki eivät pelastu

5) On ihmisen oma syy, jos joutuu kadotukseen

Miten asia voisi muka näin olla? Se ei ole loogisesti mahdollista. Se on sama kuin sanoa, että ympyrä on neliö. Tässä luterilaisen opetuksen logiikassa on niin suuri ongelma, että luterilainen opetus tältä osin ei voi mitenkään pitää paikkaansa. Joko Raamattu ei opeta asiaa tarpeeksi selkeästi (väärä tulkinta) tai Raamatussa on useampi näkemys asiasta (ristiriitaisuus) tai sitten Raamatun tarkoitus ei ole edes antaa järjestelmällistä vastausta asiaan, vaan tuoda vain esille eri näkökulmia.

Ihmisen kadotukseen joutuminen ei loppujen lopuksi ole dogmatiikkaa, vaan Jumalan omakohtainen hylkypäätös, koska ihminen torjui Jumalan pelastusyritykset. Jumala joko riittää pelastukseen tai ei riitä.

Laita tämä kysymys esille please. Tai jos et halua vastata, niin vastaa, että kysymys on liian laaja täällä vastattavaksi. Olisin kuitenkin iloinen esim. 3 lauseen vastauksesta.

Vastaus:

Tavallaan vastaat jo itse kysymykseesi. Ihminen pystyy hylkäämään Jumalan armon ja on siksi kadotukseensa syypää. Evankeliumia hän ei kuitenkaan pysty ottamaan vastaan omin voimin. Raamatun sanan mukaan se on hänelle hullutus. Uskomiseen hän tarvitsee Jumalan armon ja Kaikkivaltiaaan voiman. Muussa tapauksessa hän ei voi vastaanottaa iankaikkisen elämän lahjaa.


Kysymys 1573

Mikä olisi maapallon ikä noin suunnilleen Raamatun perusteella? Mitä raamatuntutkijat sanovat?

Vastaus:

Ks. Biblian alusta eri laskelmia, jotka tulevat melkosen lähelle toisiaan. Viimeistä sanaa tässä lienee mahdotonta sanoa.


Kysymys 1572

Eikös niitä ole syvästi kristillisiä maita joutunut surkean kohtalon omaksi? Ei kai siis Jumala aina siunaa kristittyjä maitakaan täydellä mitalla? Kansan menestykseksi tuskin riittää pelkästään, että kansa noudattaa Herran sanaa. Tarvitaan muutakin?

Vastaus:

Jumala siunaa tahtomallaan tavalla. Herra Kristus kärsi kuoleman sinun tähtesi, vaikka ei ollut tehnyt yhtään pahaa. Mutta silti! Yksikään ns. kristitty maa ei voi sanoa itsestään samaa, että ei olisi tehnyt syntiä. Joskus saamme enemmän vaikeuksien kautta. Ei helppo elämä ole aina siunaus,


Kysymys 1571

Eikö se ole mikään ongelma kristinuskolle, että opetetaan, että

1) Poika on Isästä syntynyt ikuisuudessa (ajan ulkopuolella)

2) Poika on aina ollut olemassa

Tarkoittaa tämä sitä, että Poika on ainoastaan siinä mielessä ollut aina olemassa, että hän on ollut ennen ajan ja maailman luomista olemassa? Todellisuudessa Pojalla näyttää kuitenkin olevan jonkinlainen ALKU. Sanotaanhan, että hän ON SYNTYNYT. Jos hän olisi silti ollut aina olemassa, niin silloin hänen pitäisi olla ollut olemassa jotenkin Isän Jumalan sisällä ikuisesti.

Monimutkaista.

Vastaus:

Raamattu sanoo, että Jeesus on lihaksi tullut Jumalan sana. Hän on myös Raamatussa Jumalan viisaus. Jumalan sana syntyy siis Jumalan "suussa". Samoin Jumalan viisaus saa syntynsä Jumalan "päässä". Silti Jumalalla on aina ollut puhekyky eli hän ei ole koskaan ollut mykkä. Samoin hänellä on aina ollut viisaus eli hän ei ole koskaan ollut tyhmä. Siten voimme sanoa ja osittain uskossa jopa ymmärtää, että Jeesus on syntynyt Jumalasta ja silti yhtä iankaikkinen kuin Jumala itse. Hän ei toisin sanoen ole ollut olemassa ainaostaan ennen luomista, vaan jo ihan sieltä ihankaikkisuudesta asti.


Kysymys 1570

Oliko Jeesus kaikkitietävä maan päällä ollessaan? Jotkut saattavat sanoa, että oli ja jotkut taas, että hänen ihmisyytensä asetti tähän kaikkitietävyyteen rajoja eli hän ei ollut kaikkitietävä. Toisaalta vallitsee varmaan laaja yksimielisyys, että taivaaseen astumisensa jälkeen Jeesus on kaikkitietävä.

Vastaus:

Juuri näin. Kyllä Jeesus maan päällä ollessansa "tyhjensi itsensä" eli otti orjan muodon ja oli tosi ihminen. Siinä suhteessa hän ei käyttänyt jumalallista kaikkitietävyyttään, mikä hänellä tietysti oli jumalallisen luonnon puolesta.


Kysymys 1569

En nyt kyllä ymmärrä, miten ihmeessä Raamatusta voi vääntää sellaisen tulkinnan, että yksin usko
(eivät teot) pelastaa? Kun luen UT:ta, sieltä pompahtelee liioitellusti joka toisella rivillä
"jokainen tuomitaan tekojensa mukaan", "synnintekijät eivät peri Jumalan valtakuntaa" ja vaikuttaa
siltä, että kristitty elää puhdasta ja pyhää elämää uskoontulonsa jälkeen. Kuulostavat kovin
superihmisiltä nuo raamatun henkilöt jotka evankeliumien jälkeen kirjoittavat. Ihan tulee
masentunut olo, en ikinä tule saavuttamaan tuollaista mieltä mikä kristityllä heidän mukaansa
pitäisi tulla. Enkä edes voi saavuttaa itse yhtään mitään. Joten onko Jumala nyt minut hylännyt
kun olen edelleen täynnä pahaa vaikka haluan häneen turvata?? Ja jos en, niin miksi nuo raamatun
kirjoittajat hokevat, että Jeesuksen tunteva ihminen elää kuten Jeesus eli
(esim. 1.Joh. 2:3-6).
Minulle tuollaiset kuulostavat hirmuisilta vaatimuksilta, ei ollenkaan rohkaisulta. Ja joka paikassa sanotaan "usko ilman tekoja on kuollut" ja "...että kasvatte kiinni pelastukseen". Eli onko minun uskoni kuollut kun en näe mitään hyviä tekoja lähtevän itsestäni ja eikö ihminen siis olekaan pelastunut sillä hetkellä kun tulee uskoon vaan siihenkin "kasvetaan"? Ainoastaan näen kaiken synnin itsessäni paremmin noiden raamatun kirjoittajien takia, siis sen, että en todellakaan ole sellainen kuin "kristityn tulee olla". Ja miten se ristin roisto pääsi taivaaseen, vaikkei ollut elänyt mitään hyvää elämää? Mikä tässä nyt oikein on jutun juoni.. Enkä tätä vilpittömämmin oikein voi edes Jumalan luo mennä. Olen rukoillut kyllä että hän saa tehdä ihan mitä tahasa elämälläni ja ohjata minua ja muuttaa millaiseksi haluaa ja haluan turvata häneen. Kyse ei siis ole mistään häntä puolisydämisesti seuraamaan lähtemisestä.. Olisi kiva saada vastaus. Tähän epätoivoon hukkuu pian ja usko alkaa rapistua, kun tuntuu, että pelastukselle on sittenkin ehtoja ja paljon.

Vastaus:

Ks. ensi
alkuun kysymys nro 1529 ja kaikki sen viitteet. Viittaus ristin ryöväriin on osuva
tässä
yhteydessä. Hän pelastui uskonsa kautta. Kädet olivat lyöty ristille: ei niillä tehty enää mitään
hyvää. Samoin voit lukea Paavalin omakohtaista tilitystä:
Room. 7:14-25. Siinä hän kamppailee sisimpänsä kanssa ja siellä aina
uudelleen häiritsevistä
himoista ja haluista. Paavalikin huutaa siinä lopussa sinun tavallasi, että kuka pelastaa hänet tuosta kuoleman ruumiista. Myös hän tunsi syvää epätoivoa tilanteensa johdosta, mutta sitten ei kumminkaan, koska hän sitä tiukemmin tahtoi panna ainoan toivonsa Kristuksen armoon. Se hänet kyllä pelastaa varmasti taivaaseen! Hyviä töitä Jumala kyllä haluaa, että me teemme. Mutta ei hän niitä tarvitse vaan lähimmäisemme. Kuten hän on rakastanut meitä, niin hän toivoo meidän rakastavan lähimmäistämme. Lisäksi hän on luvannut jokaiselle armostansa runsaan palkan taivaassa kaikesta siitä, mitä me täällä hänen nimensä kunniaksi toimitamme. Sitä tarkoittaa tuo "tuomio tekojen mukaan".

Täten Raamatun opetus ei ole ristiriitainen, vaan se ottaa hyvin huomioon eri puolet ja selvittää asian kokonaisvaltaisesti kuten Jumalan Sanan kuuluukin kaikessa tuoda esiin asian "täyteläinen" ja "täydellinen" oppi. Siksi pelastuksesi suhteen saat panna sen ainoan toivosi kokonaan Kristuksen hyviin tekoihin. Hän pelastaa sinut verensä kautta taivaaseen. Sitten oman uskosi seurauksena saat tehdä niin paljon hyviä tekoja kuin jaksat. Niillä et sinä kuitenkaan ansaitse taivasta vaan saat oikeudenmukaisen palkan niistä aikanaan Jumalalta.


Kysymys 1568

Miksi rukoilevaisten seuroissa naiset rukoilevat ääneen? Eikö 1 Kor
14:34
sanota että vaimon (naisen?) pitää seurakunnissa ääneti olemaan.

Etsin joskus aiemminkin vastausta tähän ja sain sellaisen käsityksen että 1.Kor 11:5 kertoo
että naiset rukoilivat ja profetoivat tuohonkin aikaan . Helposti tästä saa sellaisen käsityksen että raamattu olisi ristiriitainen, ensin neuvotaan vaimon peittämään pää kun rukoilee tai profetoi ja hetkeä myöhemmin neuvotaan että pitää vaimon olemaan vaiti.

Minä kuitenkin käsitin sen niin että vaimo (nainen?) ei saisi rukoilla ja profetoida missään vaan vain seurakunnissa se on kiellettyä. Johdatus kysymykseen voi olla hieman sekava mutta palaan kysymykseen että miksi rukoilevaisseuroissa naiset rukoilevat ääneen tai laajemmin miksi monet naispappien vastustajat hyväksyvät naisten opetuksen/rukoilemisen ääneen seurakunnissa ja niiden tilaisuuksissa ( esim nuortenilloissa)?

Vastaus:

Voi
lukea tästä enemmän näillä nettivuilta löytyvästä pienestä oppaasta vanhan käsikirjan
jumalanpalvelukseen. Etsi sieltä se liite lopusta ja tutki se
perusteellisesti.

Lyhykäisyydessään:

a) 1. Kor. 14 konteksti on jumalanpalvelus.

b) 1. Tim. 2 on pastoraalikirje ja koskee siis pastorin ammattia.

Johtopäätös:

a) Nainen ei saa esiintyä jp:ssä.

Ei naispappi eikä kukaan muukaan nainen. Rukoilla voi kuitenkin kuten Paavali antaa luvan mainitsemassasi Raamatun kohdassa.

b) Naispappi ei ylipäänsä saa esiintyä srk:ssa. Liperein taikka ilman.

Seuraamus:

Naispappi ei saa opettaa lainkaan. Nainen saa, mutta ei jp:ssä tai vastaavassa tilanteessa.

Tästä syystä ei ole väärin, jos nainen toimii uskonnonopettajan tai pyhäkoulun pitäjän toimessa, jos hän rukoilee tai kirjoittaa esim. hengelliseen lehteen. Jne.

Me emme saa ottaa pois Jumalan sanasta mitään, mutta ei myöskään ole lupa lisätä siihen mitään taikka tehdä sen antamaa opetusta ankarammaksi tai tiukemmaksi.


Kysymys 1567

Jeesus ja apostolit käyttivät viiniä. Mistä tiedät, ettei kysymys ollut alkoholittomasta viinistä?

Vastaus:

Nykyinenkään alkoholiton viini ei ole alkoholitonta täysin. Kyllä tuohon aikaan viiniä joskus keitettiin, jotta siitä haihtuisi tuo alkoholi, mutta ei se tavallista ollut. Eikä viiniä tuolloinkaan saatu täysin alkoholittomaksi.

Ja loppujen lopuksi: Mitä väliä sillä on, mitä Jeesus ja apostolit joivat? Eivät he syntiä tehneet juodessaan viiniä (tai vettä).


Kysymys 1566

Voiko vanhan käsikirjan jumalanpalveluksessa olla naiskanttori? Yleensä on mies, mutta onko se vain tapa?

Vastaus:

Voi olla.


Kysymys 1565

Uskoon tultuani minua on alkanut pelottaa iltaisin. Tuntuu, että tavallaan aistin pahojen henkien läsnäolon huoneessa. Välillä se on jopa niin pelottavaa, että en uskalla nukkua ilman valoja. Silmät suljettuani saatan nähdä ilkeän näköisiä hahmoja mielessäni. Rukous ei ole tähän mennessä auttanut pelon tunteeseen, miksi ei? Tuntuu niin kuin paholainen haluaisi väkisin riistää minut Jumalalta. Mistä tällaiset kokemukset voisivat johtua?

Vastaus:

Vaikea sanoa, mistä tuollaiset kokemukset voisivat johtua. Onkohan sinut kastettu Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen? (Älä missään tapauksessa mene uudelle kasteelle, jos sinut on jo kerta lapsena kastettu. En tarkoita sitä.) Kasteessa meidät siirretään Saatanan valtakunnasta Jumalan valtakuntaan ja sanoudumme hänen väkevän ja voimallisen armonsa avulla irti "Perkeleestä sekä kaikista hänen menoista ja teoistansa". Jos hän sitten vielä naamaansa näyttää tai irvistelee sinulle, ei sinulla ole mitään pelättävää. Koska olet Jumalan lapsi eikä kukaan riistä sinua hänen kädestään. Se ihana ja varma toivo sinulla on! Jää Herrasi rauhaan.


Kysymys 1564

Olen naimisissa ei-uskovan kanssa. Itse olen uskossa. Puolisoni tekee usein sunnuntaisin työ hommia kotona,joihin vaatii minutkin mukaan. Hän suuttuu jos en osallistu enkä uskalla sanoa vastaan. Oma tuntoni soi kun olen rikkonut lakia. Miten jatkossa toimisin..? En halua tehdä tahallisesti syntiä.

Vastaus:

Voit tehdä sitä pyhäpäivisin, mitä rakkaus toiseen vaatii. Olisiko mahdollista voida keskustella miehesi kanssa tästä? Pystyisikö hän keskustelemaan asiallisesti ja sinua kunnioittaen? Minusta on tosi tärkeätä, että saisit pyhittää pyhäpäivän osallistumalla hyvään ja hoitavaan, apostolisen järjestyksen mukaiseen jumalanpalvelukseen. Joka sunnuntai mikäli mahdollista. Saattaisiko myös miehesi joskus lähteä mukaan? Väkivaltaa ei suhteessa saa esiintyä. (Lain mukaan se on saatettava viranomaisten tietoon eikä enää edes ole vain ja ainoastaan asianomistajarikos, vaan välittömästi yleisen syytteen alainen.) Tuntuu sydäntä särkevältä lukea tekstiäsi. Toivotan ja toivon sinulle Jumalan lohdutusta ja Herramme hyvää hoivaa.


Kysymys 1563

Raamattu ei mielestäni kehoita viettämään Jeesuksen syntymäjuhlaa (syntymäpäivää). Jeesus itse ylisti "Isää" Jumalaa. Sanoi kaiken saaneensa "Isältä" ja antoi kaiken ylistyksen Jumalalle. Mielestäni on väärin viettää Jeesuksen Syntymäjuhlaa, siksi meille ei ole annettu tarkkaa aikaa. Meidän kuuluu antaa kaikki kunnia "Isälle" Jumalalle, kuten Jeesuskin antoi. Mielestäni on synti viettää kyseistä juhlaa. Mitä mieltä olette ? löytyykö Raamatusta puoltavia tekstejä. Kiitos selventävästä vastauksesta.

Vastaus:

Miksi olisi synti viettää Jeesuksen syntymäjuhlaa? Ilmeisesti sinä ja moni muu viettätte omaa syntymäpäiväänne. Miksi ei siis Jumalan Pojan syntymäpäivää? Eikä sillä ole merkitystä, vaikka emme tiedä Jeesuksen syntymän tarkkaa ajankohtaa ... Silti on oikein viettää joulua ja todella korostaa, että kyse on Jeesuksen juhlasta eikä tonttujen piirileikistä. Lopultahan "inkarnaatio" (eli Jeesuksen ihmiseksitulo, syntymä) on valtava pelastushistoriallinen (sekä maailmanhistoriallinen) tapahtuma: Jumala itse tulee ihmiseksi lunastaakseen synteihin langenneen ihmiskunnan. On syntiä, jos tällaista merkkitapahtumaa ei millään tavalla "noteeraa" oman elämän merkkitapahtumien joukossa.


Kysymys 1562

Onko pyhäpäivän rikkomista jos käy sunnuntaina kaupassa?

Vastaus:

Pyhäpäivä kuuluu pyhittää Jumalan sanalla. Ei ole oikein käyttää sitä kulutushysterian lietsomiseen tai eri ajallisten asioitten hoitamiseen (mukaanlukien kaupassakäynti). Silti ei ole väärin tarvittaessa hankkia, mitä ehdottomasti tarvitsee (esim. jos on jokin ruokatarvike päässyt loppumaan - ja vaikkapa omat lapset tarvitsevat välttämättä sitä).