Kysymykset
Kysymys 1573
Mikä olisi maapallon ikä noin suunnilleen Raamatun perusteella? Mitä raamatuntutkijat sanovat?
Ks. Biblian alusta eri laskelmia, jotka tulevat melkosen lähelle toisiaan. Viimeistä sanaa tässä lienee mahdotonta sanoa.
Kysymys 1572
Eikös niitä ole syvästi kristillisiä maita joutunut surkean kohtalon omaksi? Ei kai siis Jumala aina siunaa kristittyjä maitakaan täydellä mitalla? Kansan menestykseksi tuskin riittää pelkästään, että kansa noudattaa Herran sanaa. Tarvitaan muutakin?
Jumala siunaa tahtomallaan tavalla. Herra Kristus kärsi kuoleman sinun tähtesi, vaikka ei ollut tehnyt yhtään pahaa. Mutta silti! Yksikään ns. kristitty maa ei voi sanoa itsestään samaa, että ei olisi tehnyt syntiä. Joskus saamme enemmän vaikeuksien kautta. Ei helppo elämä ole aina siunaus,
Kysymys 1571
Eikö se ole mikään ongelma kristinuskolle, että opetetaan, että
1) Poika on Isästä syntynyt ikuisuudessa (ajan ulkopuolella)
2) Poika on aina ollut olemassa
Tarkoittaa tämä sitä, että Poika on ainoastaan siinä mielessä ollut aina olemassa, että hän on ollut ennen ajan ja maailman luomista olemassa? Todellisuudessa Pojalla näyttää kuitenkin olevan jonkinlainen ALKU. Sanotaanhan, että hän ON SYNTYNYT. Jos hän olisi silti ollut aina olemassa, niin silloin hänen pitäisi olla ollut olemassa jotenkin Isän Jumalan sisällä ikuisesti.
Monimutkaista.
Raamattu sanoo, että Jeesus on lihaksi tullut Jumalan sana. Hän on myös Raamatussa Jumalan viisaus. Jumalan sana syntyy siis Jumalan "suussa". Samoin Jumalan viisaus saa syntynsä Jumalan "päässä". Silti Jumalalla on aina ollut puhekyky eli hän ei ole koskaan ollut mykkä. Samoin hänellä on aina ollut viisaus eli hän ei ole koskaan ollut tyhmä. Siten voimme sanoa ja osittain uskossa jopa ymmärtää, että Jeesus on syntynyt Jumalasta ja silti yhtä iankaikkinen kuin Jumala itse. Hän ei toisin sanoen ole ollut olemassa ainaostaan ennen luomista, vaan jo ihan sieltä ihankaikkisuudesta asti.
Kysymys 1570
Oliko Jeesus kaikkitietävä maan päällä ollessaan? Jotkut saattavat sanoa, että oli ja jotkut taas, että hänen ihmisyytensä asetti tähän kaikkitietävyyteen rajoja eli hän ei ollut kaikkitietävä. Toisaalta vallitsee varmaan laaja yksimielisyys, että taivaaseen astumisensa jälkeen Jeesus on kaikkitietävä.
Juuri näin. Kyllä Jeesus maan päällä ollessansa "tyhjensi itsensä" eli otti orjan muodon ja oli tosi ihminen. Siinä suhteessa hän ei käyttänyt jumalallista kaikkitietävyyttään, mikä hänellä tietysti oli jumalallisen luonnon puolesta.
Kysymys 1569
En nyt kyllä ymmärrä, miten ihmeessä Raamatusta voi vääntää sellaisen tulkinnan, että yksin usko
(eivät teot) pelastaa? Kun luen UT:ta, sieltä pompahtelee liioitellusti joka toisella rivillä
"jokainen tuomitaan tekojensa mukaan", "synnintekijät eivät peri Jumalan valtakuntaa" ja vaikuttaa
siltä, että kristitty elää puhdasta ja pyhää elämää uskoontulonsa jälkeen. Kuulostavat kovin
superihmisiltä nuo raamatun henkilöt jotka evankeliumien jälkeen kirjoittavat. Ihan tulee
masentunut olo, en ikinä tule saavuttamaan tuollaista mieltä mikä kristityllä heidän mukaansa
pitäisi tulla. Enkä edes voi saavuttaa itse yhtään mitään. Joten onko Jumala nyt minut hylännyt
kun olen edelleen täynnä pahaa vaikka haluan häneen turvata?? Ja jos en, niin miksi nuo raamatun
kirjoittajat hokevat, että Jeesuksen tunteva ihminen elää kuten Jeesus eli
(esim. 1.Joh. 2:3-6).
Minulle tuollaiset kuulostavat hirmuisilta vaatimuksilta, ei ollenkaan rohkaisulta. Ja joka paikassa sanotaan "usko ilman tekoja on kuollut" ja "...että kasvatte kiinni pelastukseen". Eli onko minun uskoni kuollut kun en näe mitään hyviä tekoja lähtevän itsestäni ja eikö ihminen siis olekaan pelastunut sillä hetkellä kun tulee uskoon vaan siihenkin "kasvetaan"? Ainoastaan näen kaiken synnin itsessäni paremmin noiden raamatun kirjoittajien takia, siis sen, että en todellakaan ole sellainen kuin "kristityn tulee olla". Ja miten se ristin roisto pääsi taivaaseen, vaikkei ollut elänyt mitään hyvää elämää? Mikä tässä nyt oikein on jutun juoni.. Enkä tätä vilpittömämmin oikein voi edes Jumalan luo mennä. Olen rukoillut kyllä että hän saa tehdä ihan mitä tahasa elämälläni ja ohjata minua ja muuttaa millaiseksi haluaa ja haluan turvata häneen. Kyse ei siis ole mistään häntä puolisydämisesti seuraamaan lähtemisestä.. Olisi kiva saada vastaus. Tähän epätoivoon hukkuu pian ja usko alkaa rapistua, kun tuntuu, että pelastukselle on sittenkin ehtoja ja paljon.
Ks. ensi
alkuun kysymys nro 1529 ja kaikki sen viitteet. Viittaus ristin ryöväriin on osuva
tässä
yhteydessä. Hän pelastui uskonsa kautta. Kädet olivat lyöty ristille: ei niillä tehty enää mitään
hyvää. Samoin voit lukea Paavalin omakohtaista tilitystä:
Room. 7:14-25. Siinä hän kamppailee sisimpänsä kanssa ja siellä aina
uudelleen häiritsevistä
himoista ja haluista. Paavalikin huutaa siinä lopussa sinun tavallasi, että kuka pelastaa hänet tuosta kuoleman ruumiista. Myös hän tunsi syvää epätoivoa tilanteensa johdosta, mutta sitten ei kumminkaan, koska hän sitä tiukemmin tahtoi panna ainoan toivonsa Kristuksen armoon. Se hänet kyllä pelastaa varmasti taivaaseen! Hyviä töitä Jumala kyllä haluaa, että me teemme. Mutta ei hän niitä tarvitse vaan lähimmäisemme. Kuten hän on rakastanut meitä, niin hän toivoo meidän rakastavan lähimmäistämme. Lisäksi hän on luvannut jokaiselle armostansa runsaan palkan taivaassa kaikesta siitä, mitä me täällä hänen nimensä kunniaksi toimitamme. Sitä tarkoittaa tuo "tuomio tekojen mukaan".
Täten Raamatun opetus ei ole ristiriitainen, vaan se ottaa hyvin huomioon eri puolet ja selvittää asian kokonaisvaltaisesti kuten Jumalan Sanan kuuluukin kaikessa tuoda esiin asian "täyteläinen" ja "täydellinen" oppi. Siksi pelastuksesi suhteen saat panna sen ainoan toivosi kokonaan Kristuksen hyviin tekoihin. Hän pelastaa sinut verensä kautta taivaaseen. Sitten oman uskosi seurauksena saat tehdä niin paljon hyviä tekoja kuin jaksat. Niillä et sinä kuitenkaan ansaitse taivasta vaan saat oikeudenmukaisen palkan niistä aikanaan Jumalalta.
Kysymys 1568
Miksi rukoilevaisten seuroissa naiset rukoilevat ääneen? Eikö 1 Kor
14:34 sanota että vaimon (naisen?) pitää seurakunnissa ääneti olemaan.
Etsin joskus aiemminkin vastausta tähän ja sain sellaisen käsityksen että 1.Kor 11:5 kertoo
että naiset rukoilivat ja profetoivat tuohonkin aikaan . Helposti tästä saa sellaisen käsityksen että raamattu olisi ristiriitainen, ensin neuvotaan vaimon peittämään pää kun rukoilee tai profetoi ja hetkeä myöhemmin neuvotaan että pitää vaimon olemaan vaiti.
Minä kuitenkin käsitin sen niin että vaimo (nainen?) ei saisi rukoilla ja profetoida missään vaan vain seurakunnissa se on kiellettyä. Johdatus kysymykseen voi olla hieman sekava mutta palaan kysymykseen että miksi rukoilevaisseuroissa naiset rukoilevat ääneen tai laajemmin miksi monet naispappien vastustajat hyväksyvät naisten opetuksen/rukoilemisen ääneen seurakunnissa ja niiden tilaisuuksissa ( esim nuortenilloissa)?
Voi
lukea tästä enemmän näillä nettivuilta löytyvästä pienestä oppaasta vanhan käsikirjan
jumalanpalvelukseen. Etsi sieltä se liite lopusta ja tutki se
perusteellisesti.
Lyhykäisyydessään:
a) 1. Kor. 14 konteksti on jumalanpalvelus.
b) 1. Tim. 2 on pastoraalikirje ja koskee siis pastorin ammattia.
Johtopäätös:
a) Nainen ei saa esiintyä jp:ssä.
Ei naispappi eikä kukaan muukaan nainen. Rukoilla voi kuitenkin kuten Paavali antaa luvan mainitsemassasi Raamatun kohdassa.
b) Naispappi ei ylipäänsä saa esiintyä srk:ssa. Liperein taikka ilman.
Seuraamus:
Naispappi ei saa opettaa lainkaan. Nainen saa, mutta ei jp:ssä tai vastaavassa tilanteessa.
Tästä syystä ei ole väärin, jos nainen toimii uskonnonopettajan tai pyhäkoulun pitäjän toimessa, jos hän rukoilee tai kirjoittaa esim. hengelliseen lehteen. Jne.
Me emme saa ottaa pois Jumalan sanasta mitään, mutta ei myöskään ole lupa lisätä siihen mitään taikka tehdä sen antamaa opetusta ankarammaksi tai tiukemmaksi.
Kysymys 1567
Jeesus ja apostolit käyttivät viiniä. Mistä tiedät, ettei kysymys ollut alkoholittomasta viinistä?
Nykyinenkään alkoholiton viini ei ole alkoholitonta täysin. Kyllä tuohon aikaan viiniä joskus keitettiin, jotta siitä haihtuisi tuo alkoholi, mutta ei se tavallista ollut. Eikä viiniä tuolloinkaan saatu täysin alkoholittomaksi.
Ja loppujen lopuksi: Mitä väliä sillä on, mitä Jeesus ja apostolit joivat? Eivät he syntiä tehneet juodessaan viiniä (tai vettä).
Kysymys 1566
Voiko vanhan käsikirjan jumalanpalveluksessa olla naiskanttori? Yleensä on mies, mutta onko se vain tapa?
Voi olla.
Kysymys 1565
Uskoon tultuani minua on alkanut pelottaa iltaisin. Tuntuu, että tavallaan aistin pahojen henkien läsnäolon huoneessa. Välillä se on jopa niin pelottavaa, että en uskalla nukkua ilman valoja. Silmät suljettuani saatan nähdä ilkeän näköisiä hahmoja mielessäni. Rukous ei ole tähän mennessä auttanut pelon tunteeseen, miksi ei? Tuntuu niin kuin paholainen haluaisi väkisin riistää minut Jumalalta. Mistä tällaiset kokemukset voisivat johtua?
Vaikea sanoa, mistä tuollaiset kokemukset voisivat johtua. Onkohan sinut kastettu Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen? (Älä missään tapauksessa mene uudelle kasteelle, jos sinut on jo kerta lapsena kastettu. En tarkoita sitä.) Kasteessa meidät siirretään Saatanan valtakunnasta Jumalan valtakuntaan ja sanoudumme hänen väkevän ja voimallisen armonsa avulla irti "Perkeleestä sekä kaikista hänen menoista ja teoistansa". Jos hän sitten vielä naamaansa näyttää tai irvistelee sinulle, ei sinulla ole mitään pelättävää. Koska olet Jumalan lapsi eikä kukaan riistä sinua hänen kädestään. Se ihana ja varma toivo sinulla on! Jää Herrasi rauhaan.
Kysymys 1564
Olen naimisissa ei-uskovan kanssa. Itse olen uskossa. Puolisoni tekee usein sunnuntaisin työ hommia kotona,joihin vaatii minutkin mukaan. Hän suuttuu jos en osallistu enkä uskalla sanoa vastaan. Oma tuntoni soi kun olen rikkonut lakia. Miten jatkossa toimisin..? En halua tehdä tahallisesti syntiä.
Voit tehdä sitä pyhäpäivisin, mitä rakkaus toiseen vaatii. Olisiko mahdollista voida keskustella miehesi kanssa tästä? Pystyisikö hän keskustelemaan asiallisesti ja sinua kunnioittaen? Minusta on tosi tärkeätä, että saisit pyhittää pyhäpäivän osallistumalla hyvään ja hoitavaan, apostolisen järjestyksen mukaiseen jumalanpalvelukseen. Joka sunnuntai mikäli mahdollista. Saattaisiko myös miehesi joskus lähteä mukaan? Väkivaltaa ei suhteessa saa esiintyä. (Lain mukaan se on saatettava viranomaisten tietoon eikä enää edes ole vain ja ainoastaan asianomistajarikos, vaan välittömästi yleisen syytteen alainen.) Tuntuu sydäntä särkevältä lukea tekstiäsi. Toivotan ja toivon sinulle Jumalan lohdutusta ja Herramme hyvää hoivaa.
Kysymys 1563
Raamattu ei mielestäni kehoita viettämään Jeesuksen syntymäjuhlaa (syntymäpäivää). Jeesus itse ylisti "Isää" Jumalaa. Sanoi kaiken saaneensa "Isältä" ja antoi kaiken ylistyksen Jumalalle. Mielestäni on väärin viettää Jeesuksen Syntymäjuhlaa, siksi meille ei ole annettu tarkkaa aikaa. Meidän kuuluu antaa kaikki kunnia "Isälle" Jumalalle, kuten Jeesuskin antoi. Mielestäni on synti viettää kyseistä juhlaa. Mitä mieltä olette ? löytyykö Raamatusta puoltavia tekstejä. Kiitos selventävästä vastauksesta.
Miksi olisi synti viettää Jeesuksen syntymäjuhlaa? Ilmeisesti sinä ja moni muu viettätte omaa syntymäpäiväänne. Miksi ei siis Jumalan Pojan syntymäpäivää? Eikä sillä ole merkitystä, vaikka emme tiedä Jeesuksen syntymän tarkkaa ajankohtaa ... Silti on oikein viettää joulua ja todella korostaa, että kyse on Jeesuksen juhlasta eikä tonttujen piirileikistä. Lopultahan "inkarnaatio" (eli Jeesuksen ihmiseksitulo, syntymä) on valtava pelastushistoriallinen (sekä maailmanhistoriallinen) tapahtuma: Jumala itse tulee ihmiseksi lunastaakseen synteihin langenneen ihmiskunnan. On syntiä, jos tällaista merkkitapahtumaa ei millään tavalla "noteeraa" oman elämän merkkitapahtumien joukossa.
Kysymys 1562
Onko pyhäpäivän rikkomista jos käy sunnuntaina kaupassa?
Pyhäpäivä kuuluu pyhittää Jumalan sanalla. Ei ole oikein käyttää sitä kulutushysterian lietsomiseen tai eri ajallisten asioitten hoitamiseen (mukaanlukien kaupassakäynti). Silti ei ole väärin tarvittaessa hankkia, mitä ehdottomasti tarvitsee (esim. jos on jokin ruokatarvike päässyt loppumaan - ja vaikkapa omat lapset tarvitsevat välttämättä sitä).
Kysymys 1561
"Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo vaimon päälle himoitaksensa häntä, hän teki jo
huorin hänen kanssansa sydämessänsä." (Matt. 5:28)
Wikipedian englanninkielisiltä sivustoilta luin sellaisen tulkinnan, että tässä ei välttämättä ole kysymys ensisijaisesti seksuaalisesti himosta, vaan toisen vaimon tavoittelemisesta itselleen. Ja onko niin, että tämä voidaan kääntää kahdella tavalla puhuen joko naisesta tai vaimosta? Kumpi käännös on paremmin perusteltu? Biblia käyttää sanaa vaimo, KR 38 nainen ja KR 92 nainen.
Jos se kuuluu kääntää vaimo ja jos siinä puhutaan nimenomaan seksuaalisesta himosta, silloin tällä raamatunkohdalla ei voi varmuudella perustella sitä, että naimattomien himoitseminen olisi väärin . Tosin jos kerran esiaviollinen seksi on väärin, niin myös siitä ajatuksissa nautiskelemisen on oltava väärin.
Millä raamatunkohdalla voi täsmällisesti perustella sen, että seksuaalisten himojen ruokkiminen ajattelemalla vapaita ihmisiä on väärin?
Nykyaika on erikoistunut tekemään erilaisia rajauksia ja erotuksia mielin määrin. Ja sitten esitetään Raamatulle kysymys, että josko siinä sanotaan jotain juuri tuollaisesta "erikois"synnistä. Esim. homoseksuaalisuuden kohdalla jotkut yrittävät selittää, ettei VT eikä UT kiellä "vastuullista" homosuhdetta, ainoastaan irvokkaan "mellestäjähomon". Sen jälkeen vedetään johtopäätös, että koskapa Raamattu ei sano tuosta edellisestä mitään, se on siis laillista ja luvattua. Silloin unohdetaan, että homoseksuaalisuudessa kyse on apostolisen sanan mukaan "luonnottomuudesta", koska kahdet "samansukupuoliset" sukupuolielimet (joko miesten tai naisten) eivät ns. "sovi" yhteen (ks. tästä lisää Room. 1:26-27, jossa Paavali puhuu juuri homoseksuaalisen suhteen "luonnottomuudesta" tai "luonnonvastaisuudesta" - täysin riippumatta siitä, minkälaisesta homoseksuaalisesta suhteesta siinä muuten on kyse). Vastaavasti kysymyksesi tekee keinotekoisen eron sen suhteen, onko kyse himosta naituun naiseen tai naimattomaan naiseen. Raamattu ja esim. 9. ja 10. käsky kieltää himoitsemisen. Siinä on perustelu - ja se kestää.
Kysymys 1560
Selittäisitkö minulle, miten kristityt ovat tulkinneet Jeesuksen olevan Jumala ja miksi esim. Jehovan todistajat hylkäävät tämän käsityksen samoin kuin kolminaisuusopin? Mistä siis nämä kaksi oppia tulevat ja ovatko ne täysin yksiselitteisiä? Tahtoisin saada kunnon selityksen, jotta voin sitten perustella muille uskoni noihin oppeihin.
Osta Biblia tai lue sieltä asiarekisteristä kohta "Kristus". Se on pitkä ja perusteellinen selvitys. Perustelut löytyvät mm. sieltä.
Kysymys 1559
Miten ihmiset voivat elää elämäänsä siten että ajattelevat kaiken olevan vain tässä hetkessä eikä kuoleman jälkeen sitten mitään. Eikä heitä huoleta se että joutuu tilille eletystä elämästä. Että voi elää miten haluaa ja voi heittää aviopuolison romukoppaan kun ei enää naama miellytä ja sen voi vaihtaa nuorempaan jos sattuu rakastumaan. Perusteena se kun se on nykyaikaa ja niin on siten ok ja niin kaikki tekevät. Sitten vaan toivotetaan onnea uuteen suhteeseen, kuten erään julkimon kohdalla radiojuontaja teki. Exän maailma sitten romahtaa ja koko elämä on kaaoksessa . Ei liikuta pettäjää mitenkään kun kerran rakkaus on loppu.Tai mistä sinä heidän tekonsa tietäisit, mutta pistää vaan ihmetyttämään. Niin on lyhytnäköistä ja tyhmää touhua.
Jep. Todistat ajan hengestä sattuvasti. Tosiaan sattuu! Kristityn todistusta rakkaudessa, nöyryydessä, totuudessa tarvitaan enemmän kuin koskaan.
Kysymys 1558
Tässä jokin aikaa sitten aloin pohtimaan jälleen kerran sitä aikanaan kullekin tapahtuvaa kuoleman hetkeä joka välillä mitetityttää ja pelottaa. Vaikka olenkin uskossa. Sitten yksi yö heräsin unesta ja mieleeni tulivat yhtäkkiä sanat "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö ".Loput lauseesta muistinkin sitten itse. En herättyäni ehtinyt edes tuota askarruttavaa asiaa miettiä kun tuon koin. Ihmeellistä :).
Mahtava todistus. Auttoi minuakin! Kiitän.
Kysymys 1557
Mitä voin tehdä muuta kuin rukoilla aikuisten lasteni puolesta, että he tulisivat uskoon ja pelastuisivat? Kun yritän aloittaa keskustelua uskon asioista, huomaan että ei heitä kiinnosta, eivtkä he puhu siihen mitään. Ihan kuin se heistä olisi jotenkin hävettävä asia tai jotenkin utopistista koko juttu, vaikka se pitäisi olla elämän tärkein asia. Sydämeni särkyy kun ajattelen etten näkisi heitä enää tämän elämän jälkeen taivaassa.
Joskus on tosiaankin tärkeämpää puhua "lapsesta Jumalalle" kuin "Jumalasta lapselle". Jatka rukousta!
Jos menneisyydessä on jotain, joka jollain tavalla estää lapsia kuulemasta, mitä puhut/puhutte Jumalasta, se kannattaa tietysti myös selvittää ja tarpeen tullen pyytää/antaa/saada anteeksi .
Kysymys 1556
Mitä tehdä, kun haluaisin uskoa, mutta Raamattu on suoraan sanottuna mielestäni hirveä kirja lukuun ottamatta Jeesuksen joitakin opetuksia ja sanoja. Aina jos yritän Raamattua lukea, niin sieltä ei avaudu yhtään mitään ja ahdistaa vain erittäin paljon. Opetukset Raamatussa ovat mielestäni niin päinvastaisia kuin jotkut opettavat, siis joka puolella melkein vain pelkkää vaatimusta eikä rakkauden Jumalaa kyllä löydy omasta mielestäni. Haluaisin tietää, miten voin tulkita sitä niin pieleen jos ihmisen pitäisi voida lukea raamattua itsekseenkin ja sen kautta tulla uskoon? Sitten kun jotkut muut opettavat Raamattua, niin tuleekin hyvä olo siitä opetuksesta, mutta sitten ajattelen, että onko se opetus edes Raamatun mukaista kun itse tulkitsen asioita ihan eri tavalla? Miten kukaan normaali ihminen voi lukea raamattua ja tulla uskoon, sitä en käsitä..
Kokemuksesi muistuttaa Lutherin kokemusta ennen kääntymystä. Hän kertoo jopa vihanneensa käsitettä "Jumalan vanhurskaus", koska se hänen mielestään vaati häneltä omaa yrittämistä ja "pakertamista" aina täydellisyyteen asti. Sitten hänelle kirkastui evankeliumi! Sen myötä koko Raamattu muuttui ihanaksi kirjaksi. Minusta olisi hyvä, jos Raamatun rinnalla lukisit katekismusta. Hanki Svebilius ja lue sitä myös. Se antaa kootusti ja selvästi lyhyen yhteenvedon koko Raamatun opista. Antoisia ja siunattuja lukuhetkiä!
Kysymys 1555
Ensi vuonna on uskonpuhdistuksen 500-vuotis juhlavuosi.
Milloin uskonpuhdistajat alkoivat vihkiä itse, ohitse paavin, omia pastoreita? Mikä siihen johti, eikö paavi vihkinyt, vai eikö paavin vihkimät kelvanneet? Kumpi osapuoli oli syypää kirkon sirpaloitumiseen, katolinen kirkko isien perinnäissääntöineen ja uusine oppeineen vai uskonpuhdistajat raamattunsa kanssa?
Käsittääkseni ensimmäinen papiksivihkimys tapahtui Wittenbergissä jo vuonna 1525, mutta sitten yritettiin yhä vielä löytää yhteyttä Rooman kanssa ja seuraava vihmikys tapahtui 1535. Paavi ja piispat kieltäytyivät vihkimästä pappeja, jolloin pappeja oli pakko vihkiä itse ja siihen seurakunnalla on jumalallinen oikeus Kristukselta. Ei kukaan ihminen voi lopulta estää Kristusta kutsumasta paimenia kirkkonsa työhön. Näin ollen luterilaiset yrittivät kärsivällisen pitkämielisesti saavuttaa yksimielisyyttä Rooman kanssa, mutta he eivät siinä sitten kuitenkaan onnistuneet. Paavi pyrki moninlaisin hallinnollisin keinoin ja väkivaltaakin apuna käyttäen torjua tai estää uskonpuhdistuksen leviämisen.
Kysymys 1554
Olemme uusioperhe. Ja vaimollani on edellisestä liitosta lapsi. Meillä yhdessä neljä. Tulimme uskoon ja sitten tuli katumus siitä etten ole hänen kanssaan naimisissa. Nyt luettuna enemmän vanhaa testamenttia. Ja huomasin kaikki hirvittävät syntini, mihin olen syyllistynyt. Meillä on useampi kumppani ollut entisestään, mutta hän ensimmäinen kenen kanssa olen naimisissa sekin maistraatissa. Ja nyt luin että avioliittomme on jatkuvaa huoraamista jos jatkamme. Rehellinen mielipiteesi mitä pitäisi tehdä, ilman että se rikkoo mitään.
Saatte
uskoa kaikki menneet syntinne anteeksi. Mennyt on mennyttä eikä sille enää voi mitään. Jumalan armo
peittää syntinne suuren paljouden. Lukekaa 2. Kor. 5:17. Jatkakaa
liitossanne ja eläkää uskollisesti toisianne rakastaen. Hyvä, laupias Jumala teitä ja meitä kaikkia
armahtakoon. 🙂
Kysymys 1553
Raamattu sanoo, että usko on Jumalan teko, mutta uskosta voi silti luopua. Eikö tämä tarkoita sitä, että ihminen TEKEE jotakin ylläpitääkseen uskoa eli pelastustaan = lukee raamattua yms. En oikein käsitä kyseistä asiaa. Olen nimittäin käsittänyt, että uskosta luopumisen ei todellakaan tarvitse olla mitään tietoista Jumalan hylkäämistä, kun Raamatussakin kehoitetaan valvomaan ja olemaan valppaina, ettei Saatana pääse eksyttämään. Ja tärkein, kumpi pitää uskon "elossa", ihminen vai Jumala? Jos ihminen, eikö se ole silloin oma teko? Jos Jumala, miten on mahdollista, että siitä voisi edes haluta luopua?
Samalla tavalla voisi sanoa, että kuten usko myös esim. pelastus on Jumalan teko. Silti kaikki eivät pelastu, koska he torjuvat ja hylkäävät sen pelastuksen, jonka Jeesus valmisti. Ihminen pystyy kyllä hylkäämään uskon, mutta hän ei pysty sitä hankkimaan omien ansioitten avulla. Ihminen osaa pilata kaiken kuten paratiisissa, mutta vain Jumala osaa korjata kaiken. Vastaava pätee yhä.
Kysymys 1552
Minua on pitkään vaivannut kamalasti helvettikysymys. En voi mitenkään sovittaa Raamatun antamaa mielikuvaa Jumalasta ikuiseen piinahelvettiin. Olen tietoinen, että asiasta on myös eri näkemyksiä. Onko annihilaatio-oppi mielestäsi täysin väärä? Tai kysyisin mieluummin, että onko ikuinen piinahelvetti TÄYSIN varmasti ainut oikea opetus? Annihilaatioon uskovat perustelevat mielestäni ihan hyvin näkemyksensä, mutta perus luterilainen kirkko taas jyrää ikuisella helvetillä.. Olenkin miettinyt, että miksi Jeesus ei sitten kärsi ikuisesti helvetissä, jos hän maksoi meille kuuluvan syntivelan ja tuomion? Jos me joudumme ikuiseen helvettiin synneistämme ja Jeesus otti syntimme päällensä, miksi hän ei kärsi ikuista tuomiota?? Asia vaivaa kovasti.. Kiitos jo valmiiksi vastauksesta!
Helvetti
on hirveän kova rangaistus. Mutta niin on hirveän kova se syntikin, joka ansaitsee helvetin. Elikkä
se synti, kun poljetaan maahan Jumalan Pojan sovitusveri ja halveksitaan sen tuomaa iäti kestävää
pelastusta. Raamatussa helvetistä varoittaa eniten juuri Vapahtajamme, Jeesus (jopa 80 kertaa). Hän
tekee sen siksi, että hän tietää olevansa ainut tie helvetistä taivaaseen. Joka uskoo häneen,
hänellä on jo nyt iankaikkinen elämä. Joka hänet hylkää, hän joutuu kadotukseen.
Noita eri näkemyksiä helvetistä ja muusta syntyy aina silloin, kun joku Raamatun totuus halutaan
väkisin vääntää toiseksi. Se ei ole kuitenkaan mahdollista ajatella, että helvetti olisi vain tarua
& pelottelua. Kristinuskossa ei keskeistä kumminkaan ole helvetti, vaan pelastus ja iankaikkinen
elämä Kristuksen tähden. Ja Jeesushan on muuten jo kärsinyt meidän puolestamme helvetin vaivat,
jotta meidän ei tarvitsisi sinne joutua. Luetaan vielä yhdessä Apt.
4:12!
Kysymys 1551
Voinkohan puhtaalla omalla tunnolla ottaa tarvittaessa synnytys kipuihin epiduraali puudutuksen ja ilokaasua? Onko Jumalan tahdon mukaista?
Voit ottaa. Ei mitään ongelmaa.
Kysymys 1550
Miten raamattua voidaan tulkita?
Raamattua kuuluu selittää Raamatulla. Ja rukoillen tarkaten, miten eri kohdat kirkastavat Kristusta.
Kysymys 1549
Kuinka monta evanleliumia raamatussa on ja minkä nimisiä ne ovat?
Neljä: Matteus, Markus, Luukas ja Johannes.