Kysymykset
Kysymys 1761
Eikö ihminen joka elää raskaassa synnissä, esim. jo neljä avioliittoa takana tai muuta vastaavaa, niin eihän tällaista tule hyssytellä. Eikö Raamattu sano selvästi että ilman pyhitystä ei kukaan ole näkevä Herraa. Eikö tällaista haureudessa tai muussa vakavassa synnissä elävää uskovaa,pastoria, seurakunann johtajaa jne. tule nuhdella ja kehoittaa tekemään parannusta.
Nyt tuntuu että on valloillaan pään silittely, hyssyttely, vetoaminen armoon, jne. Kukaan ei puhu synnistä eikä parannuksen teon tärkeydestä. Ja se joka uskaltaa sanoa ääneen synnin synniksi niin häntä pidetään armottomana kivenheittelijänä. Minä en ymmärrä tällaista. Kaikki viattomat uhrit jätetään vaille myötätuntoa, he eivät ole mitään, vaikka ihminen olisi tuhonnut kymmenien ihmisten elämän.
Tottakai synnit saa anteeksi kun niitä sydämestään katuu ja pyytää. On Armo suuri ja ihmeinen. Mutta miten syntejä voi saada anteeksi, kun ei ole katumusta eikä minkäänlaista parannuksen teon halua, vaan sama meno jatkuu. Ja ihmiset suorastaan kehoittavat siihen. Ole luja rohka, älä välitä, jne.
Mielestäni on vakava asia leikkiä synnillä, ja vakava on myös se jos siitä ei nuhdella vaan kaikki hyväksytään.
Mitä mieltä olet, olenko liian ehdoton ja tuomitseva? Itselläni ei omatunto tässä kohtaa kolkuttele. Pitäisikö kolkutella? Suhtaudun syntiin ja sen tahalliseen harjoittamiseen vakavasti. Enkä nyt enkä koskaan aio lakaista tällaisia asioita maton alle, ja hymistellä ja hyssytellä. Sillä ajetaan ihminen yhä syvemmälle syntielämään ja kannustetaan toisaalta myös muita ihmisiä siihen, koska hyväksytään tällainen.
Kuulen ja ymmärrän, mitä sanot ja kirjoitat. Elämme ajassa, jossa koko ajan pyritään tekemään synti lailliseksi ja luvalliseksi. Pahimmillaan se on juuri silloin, kun oma elämä jättää rumat jälkensä lähimpiin ja niihin kaikkiin pienimpiin, lapsiin. Lapsia Jeesus tahtoi siunata ja heidän viettelijäänsä hän varoitti myllynkiven ripustamisesta. Kuten muistamme. Ei Jeesus ollut rakkaudeton vaan rakkaudesta hän saarnasi sekä kehotti parannukseen meitä kaikkia. Kyllä rikkova lähimmäinen on siis parannussaarnan tarpeessa. Kovuudella emme saa mitään aikaiseksi. Paitsi entistä kovempaa kovuutta. Siksi meidän kuuluu joka päivä elää lähellä Herraa, jotta hänen sanansa ja asenteensa muovaavat meitä ja näin me opimme hänen sanoistaan & esimerkistään, kuinka vaeltaa hänen kanssaan ja lähimmäisiä Jumalan tykö kutsuen.
Kysymys 1760
Onko se sitten juutalaiskristillinen usko kaikki kultaa vaasissa, esim. Vanha Testamentti. Onko semmoiset eläinuhrit sitten niin suurenmoista?
Vanha Testamentti on kultaakin kalliimpi. Se antaa esikuvat Kristuksen kertakaikkisesta uhrista. Siinä suhteessa elöinuhreilla oli älyttömän iso merkitys. Lue Vanhaa Testamenttia ahkerasti!
Kysymys 1759
kummat elivät ensin dinosaurukset vai aatami ja eeva
Dinosaurukset luotiin ennen ihmisen luomista. Siinä vastaus!
Kysymys 1758
Eikö ortodoksinen pelastusoppi ole järkevämpi kuin luterilainen? Selkeämpi ja helpompi ymmärtää ja jotain merkitystä on teoillakin? Eikö siis kannata liittyä ortodoksiseen kirkkoon?
On luterilaisuudessakin merkitystä hyvillä teoilla. Ja siis tosi paljon onkin. Ne eivät kuitenkaan kuulu vanhurskauttamiseen. Eli niillä ei ole pelastuksen ansaitsemisessa mitään merkitystä. Siinä pätee vain ja yksin Kristuksen hyvät teot. Meidän teot kuuluvat pyhitykseen. Niillä on siis hyvin suuri merkitys tässä yhteydessä. Jumala ei tarvitse meidän hyviä tekojamme, mutta lähimmäisemme tarvitsee.
Kysymys 1757
Voisivatko rukoilevaiset järjestää seurat ja / tai jumalanpalveluksen Oulussa tai lähikunnassa? Minua kiinnostaa rukoilevaisuus ja seurat, mutta asun itse niin kaukana "vaikutusalueeltanne". Kesäjuhlillekin tuloa olen miettinyt, mutta jäänevät väliin tänä vuonna.
Periaatteessa voimme tulla Ouluunkin saakka. Yleensä jonkun paikallisen kannattaa kysyä tuollaista mahdollisuutta paikallisesta seurakunnasata, sen kirkkoherralta.
Kysymys 1756
Voiko luopunut päästä takaisin jos katuu? Olen kristityn kodin lapsi. Mulla on ollu mielenterveys ongelmia. Suutuin Jumalalle kun aina on ahdistus. Mielessäni olen sanonut vihassani etten tahdo seurata enää sua. Olen uskonut Jeesukseen. Onko sellainen sanominen lopullinen ero Jumalasta.
Luopunut on tervetullut takaisin. Muista vertaus tuhlaajapojasta (Luuk. 15:11-32)! Sinä saat siksi uskoa syntisi anteeksi ja palata taivaallisen Isäsi kotiin. Jeesus on kuollut myös luopuneitten edestä.
Kysymys 1755
Miten rukoilevaiset suhtautuvat avioliiton sukupuolielämään? Jos toinen osapuoli ei esim aina halua seksiä, onko seksiä silti "pakko" antaa toiselle? Miehellähän tämä on aika vaikeaa, joten onko reilua, että nainen joutuisi antamaan "pakkoseksiä" mutta mies ei sen sijaan voisi tyydyttää naisen seksuaalista tarvetta? Koska kyllä naisellakin on ihan normaala tarve olla yhdynnässä ja nainenkin voi tätä usein haluta. Itse mietin tätä, koska joskus joku kristillinen opetus on tuntunut itsestäni jotenkin väärältä, että nainen joutuu antamaan haluttomana seksiä miehelleen. En tarkoita myöskään tilannetta, jossa pihdattaisiin ns kiusallaan vaan tilannetta, jossa ei jostain syystä tunneta juuri sillä hetkellä seksuaalista halua.
Toki ymmärrän, että eihän se seksittömyys ole mukava asia avioliitossa, mutta joskus on lyhyitä tai pitkiä kausia, että on sairauksia, synnytyksiä tms eikä seksiin ole kykyä / halua. Kuitenkin jos nainen vain on seksissä antavana osapuolena, niin itse yhdyntä voi tuntua pahalta. Eihän sellainen seksi voi olla oikein. Mielestäni on väärin vaatia sellaista seksiä, jossa toisesta tuntuu pahalta ja molempien osapuolten pitäisi haluta seksiä aina ennenkuin siihen ryhdytään. Ja sitten toisaalta taas voihan olla niinkin, että puoliso (jompi kumpi) loukkaantuu tai sairastuu jo nuoressa iässä niin, ettei seksiä ole enää koskaan. Tämä olisi kyllä hyvin traagista, mutta mahdollista.
Olisi mielestäni jotenkin kaksinaismoralistista vaatia niin, että naisen on aina suostuttava seksiin miehensä kanssa vaikka ilman omaa halua, mutta mies ei sitten pystykään samaan.
Näistä asioista ei pysty antamaan yleispätevää ohjetta. Tilanteet ovat eri liitoissa niin erilaisia ja myös samassa avioliitossa on vaihtelua eri aikoina. Paavali ottaa yleisesti kantaa asiaan 1. Kor. 7:3-5. Sitä kannattaa lukea tarkkaan rukouksen kera ja miettiä, mitä se juuri oman elämän koukeroissa tarkoittaa ja toteutuu. Avioliitossa joutuu kysymään usein, kuinka voi olla toiseksi avuksi vaatimatta itselle etuoikeuksia. Toinen (usein mies) voi olla näissä asioissa heikompi. Silloin on pakko miettiä, mikä olisi viisainta ja rakkudellisinta. Läheisyyttä ja lämpöä voi olla ilman sukupuoliyhteyttäkin. Tietysti tulee yrittää aina pyrkiä kokonaisuuteen, joka on olosuhteisiin nähden mahd. hyvä. Mutta on yhtä lailla selvää, että ei mies (tai nainen) voi kaikesta määrätä sen oman tahdon mukaan. Avioliitossa kysytään, miten voin palvella armastani ja olla hänelle avuksi. Samaa kuuluu toisen kysyä toiselta samaan aikaan. Silloin toivon mukaan säilyy sopu ja löytyy riittävä ratkaisu arjessa.
Kysymys 1754
Mikä merkitys ns. unisaarnaajilla on ollut rukoilevaisuuden synnyssä? Onko se teologisesti pätevää saarnausta?
Miten rukoleivaisuus eroaa körttiläisyydestä teologisesti? Olen käsittänyt, että ainakin rukoilevaiset ovat konservatiivisempia nykyisin kuin körttiläiset.
Unisaarnajien merkityksestä nimenomaan rukoilevaisuudessa ei ole paljoa tietoa. Varmasti heitä on käyty kuulemassa. Etenkin Anna Rogelia. Katso kohdasta "tausta" hänestä enemmän.
Kysymys 1753
Olen naimisissa toistakymmentä vuotta ja meidät on vihkinyt naispappi. Naispappeutta emme osanneet nuorena kyseenalaistaa ja vasta vanhempana se on painanut mieltäni. Onko vihkiminen pätevä, pitäsikö meidän mennä uudelleen naimisiin, jossa miespappi vihkisi meidät? Oma lapsemme on kastanut miespappi.
Ei teidän tarvitse mennä uudelleen vihille. Koska onhan myös esim. ihan tavallinen siviilivihkiminen pätevä, joka toimitetaan maistraatissa ja välillä sen toimittaa naispuolinen virkamies. Samoin hätakasteen voipi kuka tahansa toimittaa. Sekin on pätevä. Siunausta teidän liitollenne.
Kysymys 1752
Olin naimisissa ei uskovan kanssa. Itse olen uskossa. Hän petti minua ja hain avioeron. Onko minulla nyt Jumalan sanan valossa oikeus mennä uusiin naimisiin ?
Myös Jeesukselle esitettiin kysymys avioeron ja uudelleen avioitumisen oikeudesta. Hän vastasi viittaamalla luomisen eheyteen ja hyvän Luojan tarkoitukseen. Jos se toteutuu, niin koko kysymys erosta ja uudelleen avioitumisesta ratkeaa sillä. Anteeksiantamisen mahdollisuus on aina pidettävä mielessä ja - jos mahdollista - sitä vaalittava. Kysymys, jossa pyydetään yksiselitteisesti vastausta omaan oikeuteen "mennä uusiin naimisiin", ei ole sellaisenaan vastattavissa. Täytyy myös keskustella sielunhoidollisesti, mikä on johtanut uskottomuuteen, minkälainen avioliitto on kokonaisuudessaan ollut, millainen olisi puolison käsitys tapahtuneesta. Jumala on tarkoittanut avioliiton elämänkestäväksi liitoksi. Ei häneltä voi käydä vaatimassa lupaa etukäteen uuteen avioliittoon lyhyesti nettipalstalla. Kyllä hän ymmärtää ja tietää, että avioliitto voi hajota ja siihen löytyy monenlaisia käytännön ratkaisuja. Oikeuden peräämisen sijaan on pikemminkin kysyttävä ja rukoiltava Jumalan tahdon selviämistä. Jumalamme anteeksiantamus koskee kaikkia syntejä sekä molempien puolisoiden kaikkia syntejä. Sen pohjalta on hyvä jatkaa sinun kysymyksesi pohdintaa. Siunausta elämääsi.
Raamatusta voit lukea Matt. 19:3-9.
Kysymys 1751
Maailmassa nii pal pahaa et mun vaikea uskoa kaitselmukseen. Tulee semmone olo et jumala on jossain määrin välinpitämätön ukko. Eli ei kovin kummonen ukko. Oma kokemus on viisaampi kuin Jumalan sana. Oma kokemus on jumalan oma, erehtymätön sana. Miksi moni uskova huutamalla huutaa ylistystä. Jos he ois rehellisii nii kirkos voitas laulaa et kaik menee päin mäntyä ja jumala sen sallii. Jumala on, mutta ihmettelen vaan et mitä se oikein siel taivaassa duunaa kun elämä monel nii vaikeeta. Ja jos kaik laitetaa syntiinlankeemuksen piikkiin niin vielä enemmän ottaa pannuun.
Ei Jumala ole jäänyt taivaaseen "jotain duunaamaan". Hän tuli ihan itse ihmiseksi ja osallistui siihen elämään, jonka keskellä sinä kärsit. Ei hänelle ole tuntematonta sinun kärsimyksesi. Hän jopa kuoli syntiemme edestä, että me saisimme ne anteeksi ja uudistuisimme mieleltämme ja ryhtyisimme auttamaan toisia, jotka eivät tästä Jumalan rakkaudesta mitään tiedä. Ei tosiaan ole Jumalan syytä, jos me pilaamme asiamme täällä ajassa. Siitä me kannamme kerran vastuun. Jeesuksen kautta ja hänen armostaan pilalle mennyt elämä saa uuden suunnan ja käänteen. Suosittelen.
Kysymys 1750
Onko valtiokirkko raamatullinen seurakunnan muoto? Esim. baptistit vastustaa.
Joskus valtio on Jumalan asettamana (lue Room. 13) onnistunut auttamaan kirkkoa hyvin paljon. Jos kirkko voi hoitaa valtiossa profeetallisen ja apostolisen sananjulistuksen täysimääräisesti, tuollainen voi onnistua, jopa valtiokirkossa. Tätä meidän voi olla vaikea kuvitella nykyisessa, hyvin liberaalissa ja sekularisoituneessa valtiossa.
Kysymys 1749
Onko sosialistinen talousjärjestelmä demokratiassa raamatullinen?
Riippuu talousjärjestelmästä. Kysymys on minusta luonteeltaan sen verran yleinen, että en osaa vastata siihen.
Kysymys 1748
Pitääkö kristinuskosta yrittää tehdä poliittinen järjestelmä siihen maahan, jossa asuu?
Ei. Mutta kyllä kristitty voi aivan hyvin osallistua politiikkaan sekä yhteisten asioitten hoitamiseen.
Kysymys 1747
Apostolit olivat koulunkäymättömiä miehiä. Miksi siis teologinen tiedekunta ja hienot tittelit kuten maisteri tai tohtori? Miksei kirkko voi itse kouluttaa työntekijöitään?
Kyllä myös kirkko kouluttaa. Samoin Jeesus koulutti apostolinsa kolmen vuoden aikana ja sen jälkeenkin. Apostoli Paavali oli yksi oman aikansa korkeimmista oppineista. Siksi siis opiskellaan teologiaa, koska Jeesus myös opetti ja hänen jälkeensä näin on tapahtunut aina kirkossa.
Tietysti koulutuksessa on kuultava hyvän Paimenen ääni, ei ihmisten ja uskosta osattomien hulluja teorioita.
Kysymys 1746
Kristillisen julistuksen puute Suomen evlut. kirkossa on se, että ateistisia ja agnostisia argumentteja kristinuskoa vastaan ei käsitellä kunnolla. Siksi ihmiset eivät löydä kirkosta vastauksia kysymyksiinsä. Kirjasto on parempi apu usein kuin kirkko.
Riippuu kyllä ihan siitä, missä kirkossa käyt ja kenen papin kanssa puhelet. Pääasia, että löydät opastusta. Vaikka sitten kirjastosta.
Kysymys 1745
mistä rukoilevaisuus on saanut alkunsa
Ks. nettisivuilta kohta "tausta".
Kysymys 1744
Miksi seurakunnissa on korkean luokan palavia fariseuksia? Eikö se johdu väärästä kasvatuksesta, että ihmiset on kasvatettu olemaan ulkokultaisia ja peittämään todellinen olemuksensa syntymästä saakka?
Väärä kasvatus pahentaa tilannetta. Mutta kyllä joka ihminen itsessään omaa luonnostansa turmeluksen, joka jäytää hänen sisintään. Ei meissä tässä suhteessa ole eroja. Mutta tärkeintä on muistaa, että tuo tuon ulkokultaisuutensa Jeesuksen ristille ja pyytää sitä anteeksi.
Kysymys 1743
Alkuseurakunta ei rakentanut kalliita kirkkorakennuksia. Eikö siis ole väärin rakentaa miljoonien kirkkorakennuksia, koska sama summa voitaisiin käyttää vaikka maailman evankeliointiin?
Kyllä olet siinä suhteessa oikeassa, että kirkkorakennuksen kuuluu olla suhteessa käyttötarkoitukseensa eikä sen rakentamisessa siis saa ruveta "pröystäilemään". Kuitenkin edullisenkin rakennuksen hinta nousee kyllä helposti kylmässä Pohjolassa miljooniin.
Kysymys 1742
Tulin pohdinnoissani siihen tulokseen, että taitaa ihmisen koko olemus olla jumalanpilkkaa, sillä perinjuurin syntinen se on.
Tarvitset Jeesusta! Ja ihan heti, nyt armonaikana.
Kysymys 1741
Mikä on kristinuskon kanta uskonnonvapauteen? Yritän itse vastata: sopiva sallivuus, mutta ei rajaton uskonnonvapaus kenellekään. Jotkut terveet rajat täytyy olla.
Uskonnonvapaus ei voi tarkoittaa sairaan uskonnollisuuden hyväksyntää. EU saisi terävöittää kantaansa muslimaiden uskonnonvapauteen. Siellä ei ole muslimin lupa kääntyä kristinuskoon vaarantamatta henkeään.
Kysymys 1740
Eräs väitti minulle, että pastorin pitää aina olla perheellinen Raamatun mukaan. Pitääkö tämä tulkinta paikkansa?
Ei pidä. Raamattu puhuu naimattomuuden lahjasta. Lue vaikka 1. Kor. 7 ja Paavalin (eli apostolin/paimenen) omakohtainen todistus.
Kysymys 1739
VOIKO JUMALAN ARMOA KÄUTTÄÄ VÄÄRIN?
Voi. Lue esim. Room. 6:1 eteenpäin ja 2. Kor. 6:1.
Kysymys 1738
Mitä Paavali tarkoitti kirjoittaessaan että "Jumala ei peruuta lahjojaan eikä antamaansa kutsua"
Tarkoittaako tämä sitä että Pelastuksen mahdollisuutta ei koskaan oteta pois keneltäkään?
Raamattu kertoo, että moni on luopunut uskosta ja joutunut sitä myöten pois Jumalan yhteydestä ja aina iankaikkiseen vaivaan asti. Paavali on tuossa kohdassa (Room. 11:29) puhumassa Israelin saamasta liitosta ja kutsumuksesta. Sitä Jumala ei ole peruttanut vaan kerran vielä nostaa omaisuuskansansa synnin suosta evankeliumin vapauteen.
Kysymys 1737
Voiko kristitty tukea sellaista yhteiskristillistä järjestöä, joka tukee vainottuja kristittyjä? Vai onko yhteiskristillisyys este?
Voit tukea kaikkia vainottuja kristittyjä. Niin kuuluu tehdä.