Kysymykset
Kysymys 1798
Onko haudalla käynti, sinne kukkien ja kynttilöiden vienti ym. haudasta huolehtiminen epäjumalan palvomista ?
Riippuu asenteesta, sydämen tilasta. En uskoisi, että noin olisi kovin useasti kristillisessä tai maallistuneessa valtiossa. Muualla voi tosin olla toisin.
Kysymys 1797
Jos puoliso kuolee, on vapaa menemään uudelleen naimisiin jonkun toisen kanssa. En ymmärrä tätä. Onhan sen kuolleen aviomiehen sielu edelleen olemassa. Ajattelisin, että jos joutuisin sellaiseen tilanteeseen niin pystyisinkö avioitumaan uudelleen.
Minä ainakin olisin pahoillani jos olisin kuollut ja kuulisin että puolisoni on löytänyt uuden ja mennyt naimisiin. Miten se rakkaus voi raueta tyhjiin vaikka toinen kuolee ? Tiedän että on kirjoitettu että taivaassa ei avioliitto enää sido että siellä ollaan kuin enkelit taivaassa. Mitä ajattelet tästä ?
Raamattu antaa selkeän luvan mennä naimisiin, jos ensimmäinen puoliso kuolee. Kuollut puoliso ei enää rajan toisella puolella "ota kantaa" puolisonsa uuteen avioliittoon täällä ajassa. (Tuolla kuolleella on paljon parempaakin tekemistä taivaassa!) Ei se ensimmäinen rakkaus kuolemassa ikään kuin mitätöidy, mutta kun kuolema vie 1. puolison viereltä pois, ei ole estettä uuden rakkauden kokemiselle. Jos niin Jumala tahtoo asiat johdattaa.
Kysymys 1796
Voinko liittyä SDP:n puolueen jäseneksi? Puolue on arvokonservatismia vastaan eli arvoliberaali. Toisaalta he ovat köyhien puolella.
On eri puolueissa kristittyjä. Silloin he joutuvat tekemään ratkaisut Jumalan tahdon mukaan. Ei mikään puolue voi sanella kristitylle, miten hänen kuuluu äänestää, jos siinä samalla vaaditaan, että hän luopuisi kristillisistä arvoista tai totuudesta.
Kysymys 1795
Radiota joka päivä kuuntelevana tulee aina silloin tällöin esille asia, johon ei löydy vastausta. Nyt kysymukseni on:
Voiko kummi mennä naimisiin kummilapsensa kanssa? Miten tähän suhtautuu kirkkolaki vai mikä instanssi nasiaa käsittelee?
Kyllä tuollainen avioliitto on mahdollinen, jollei kyseessä samalla ole kielletty sukulaissuhde. Ei kirkkolaki eikä maallinen laki kiellä tätä.
Kysymys 1794
Joulun vietto ei ole jeesuksen syntymä juhla.jeesus syntyi lehtimajuhlan aikoihin miksi pastorit opettaa väärin pakanallisiin tapoihin.
Ei kukaan tiedä, milloin Jeesus syntyi. Et sinäkään. Enkä minä. Mutta on äärimmäisen hyvä, että me juhlimme tuota suurta tapahtumaa, kun "meille on syntynyt Vapahtja". Tuo päivä on vakiintunut joulupäiväksi eikä sitä ole syytä muuttaa mihinkään muuhun päivään.
Kysymys 1793
Koskeeko 4. käsky täysivaltaisesti myös kasvattiäitiä, joka ei ole biologinen äiti ja jos vielä ei ole mukava tyyppi? Käsittääkseni ei koske täysimääräisesti. Ensisijaisesti omien biologisten lasten tulee taata äitinsä aineellinen ja henkinen hyvinvointi läpi elämän. Sen sijaan lasten tulee suhtautua kasvattiäitiin Raamatun käskyn mukaan "kunnioittakaa kaikkia". Se ei ole yhtä voimakas kuin 4. käsky, mutta velvoittaa kohtelemaan ihmisarvoisesti. Pyydän esirukousta että vanhemmilleni tulisi asumusero, koska minusta se olisi viisautta kaikkien kannalta.
Kyllä 4. käsky koskee myös kasvattiäitiä. Ja esim. "Suomen maan äitejä" tai "hengellisiä äitejä" tai "koulun opettajia" jne. Kyllä minä kehotan sinua ja muita tämän palstan seuraajia rukoilemaan, että vanhemmillesi ei tulisi asumuseroa vaan että he saisivat oppia antamaan anteeksi ja sitten elämään sovussa keskenään.
Kysymys 1792
Ilmestyskirjas sanotaan että Jeesus ei suvaitse tuota Isebeliä, joka opettaa harjoittamaan haureutta. Ja siel puhutaan monesti siitä, että siirrän lamppusi paikaltaan eli uskon liekki voi sammua. Jos tietää että itsetyydytys on synti ja kuitenkin harjoittaa itsetyydytyshaureutta, niin eikö uskon liekki voi sammua? On siis tehtävä parannusta tästä synnistä ja pyrittävä puhtauteen. Suomi on tilastollisesti katsoen itsetyydytyksen kansaa.
Aika kapea on tuo sinun tulkintasi. Vain yhden synnin nostat esille. Ilmestyskirjassa Isebelin haureus tarkoittaa tosi paljon enemmän. Se merkitsee syvimmältään Vanhan Testamentin valossa kaikkea rienaavaa epäjumalanpalvelusta, jota siellä kutsutaan sitten "hengelliseksi" haureudeksi. Se kyllä sitten ilmeni myös mm. ihan "ruummiillisena" haureutena.
Kysymys 1791
Eikö ole outoa etteivät papit opeta kristittyjä politiikassa että miten maata tulee johtaa äänestämällä viisaasti? Poliittinen hiljaisuus voi koitua kohtalokkaaksi. Se että virheitä on sattunut historiassa ei tarkoita, että papiston täytyy vaieta kun on jotkut vaalit. Papit voisivat antaa suosituksia mitä puoluetta äänestää?
Tuollaisia suosituksia on annettu ja useimmiten mennyt pieleen. Parempi jos ja kun annetaan tarvittaessa jostain tietystä kysymyksestä Raamatun mukaista opetusta, jolloin seurakuntalaiset saavat sitten valita juuri sellaisen ehdokkaan eri puolueitten joukosta, joka ymmärtää tuon asian oikein.
Kysymys 1790
Jos ei halua lapsia, niin minusta ei ole vastuullista harrastaa yhdyntää kondomilla, koska aviopuoliso voi tulla raskaaksi. Siksi joka ei lapsia halua vakavan painavista syistä, niin eikö ole parempi hoitaa asia hyväilemällä rakastelemalla. Muutoin edessä on äkkiä e-pillerit joka voi olla varhainen abortti. Olenko oikeassa?
E-pillereitten kohdalla olet oikeassa. Niissä tosin on pääasiallisena toimintamekanismina pyrkimys estää hedelmöittyminen, mutta varalla on myös toinen eli jo hedelmöittyneen munasolun estäminen kiinnittymästä kohdun seinämään. Vanhassa kuparikierukkassa tämä jälkimmäinen oli se kaikkein tavallisin.
Muuten ehkäisyn käytöstä aviopuolisot sopivat keskenään. Unohtamatta, että lapset ovat "Herran lahja".
Kysymys 1789
Missä ja milloin pidetään ensi kesän Rukoilevaisten kesäseurat? Kylläpä olisi hieno juttu, jos ne eivät olisi yhtäaikaa Pori Jazzien kanssa. Saisi kenties majoituksen helpommin eikä tarvitsisi maksaa siitä maltaita.
Ensi kesänä juhlat pidetään Noormarkussa. Aika on 20.-22.7.2018. Olet sinne sydämellisesti tervetullut. (Pori Jazzit jatkuvat vielä tuolloin ...)
Kysymys 1788
Onko ihmisessä hyvän jäänteitä? Vai onko Pyhä Henki ainoa hyvyys, joka ihmisessä voi olla?
Se hyvyys, mikä meissä on, se on meissä uudestisyntymisen johdosta. Se on Jumalan armon vaikutusta meissä. Eli kuten sanot saman asian toisin: Pyhä Henki on meidän hyvyytemme.
Kysymys 1787
Tarkoittaako Bo Giertzin romaanin nimi Kalliopohja perisyntiä vai Golgatan kalliota? Minusta perisynti on parempi tulkinta, koska siihen eniten kirjassa viitataan kiviperustana.
Juuri tuota Giertz tarkoittaa. Kalliopohja on sydämemme pohjassa oleva ja perisynnin kovettama kivimöhkäle.
Kysymys 1786
Rohkenenko uskoa itseni Jumalan lapseksi, kun minua vaivaa se että nuoruudessa tulin sillai herätykseen että tuli pelko jos Jeesus nyt tulee takaisin niin minä hukun, ja en kumminkaa rohjennu avautua kellee tai jos avauduin ni ei ollu semmone henkilö joka olis ymmärtäny asiani, ja jäin niinko sanotaa lain alle, myöhemmin olen halunnu uskoa, mutta voiko etsikkoaika mennä niin ohi että usko on turha vaikka miten haluis olla Jeesuksen oma?
Etsikkoaika merkitsee juuri kaipausta Jeesuksen puoleen. Samoin usko ja uskominen tarkoittaa juuri pakenemista Jeesuksen luokse, koska muualla ei ole rauhaa eikä apua. Evankeliumeissa ei ole yhtään kertomusta sen sellaisesta, että Jeesus olisi hylännyt jonkun, joka hänen tykö tulee pyytämään armoa. Ei sinun tarvitse pelätä, että sinä olisit poikkeus. Sellaista sinulle uskottelee sielusi vihollinen, ei Pyhä Henki. Siksi ole hyvässä turvassa: sinun syntisi ovat jo ristillä sovitetut ja ne saat jättää taakse tai paremminkin Jumala heittää ne meren syvyyteen (jonne ne uppoavat ainiaaksi). Lue Miika 7:19.
Kysymys 1785
Minua ajoittain vaivaa jonkinlainen tunne Pahan voiman olemassaolosta vaikka olen kristitty ja tunnustan Jeesuksen Jumalaksi. Tämä on aika ikävä kokemus. Pyydän esirukousta ettei sellaista tarvitse enää kokea. Raamattu, rukous ja seurakuntayhteys kuuluu ohjelmaani.
Ja muista, että sinä kasteessa olet sanoutunut irti Perkeleestä sekä kaikista hänen menoistansa ja teoistansa. Se on itse asiassa Jumalan teko sinun kohdallasi. Hän on pelastanut sinut. Vanhaan pakana-aikaan juuri kaste merkitsi monesti selkeää erotusta pahoista hengistä taikka noidista, menninkäisistä, samaaneista jne. Siksi kastettuna kristittynä saat elää Herran siipien suojissa. Ei sinua sieltä kukaan riistä!
Kysymys 1784
Ei ole Lutherkaan niin viisas mies minusta kun lukee hänen vähäkatekismuksensa. Hänen selityksensä ovat vain likiarvoja, joihin on tosi helppo sanoa vastakritiikkiä. Esimerkki: "Jumala antaa pyytämättäkin jokapäiväisen leivän kaikille." Kun katsomme maailman kärsimystä, niin tiedämme, että asia ei mene noin kuin Luther sanoo. Lisäksi Lutherin 4 käskyn selitys on vain likiarvo. Se on hieman huono sen takia, että siinä ei puhuta mitään siitä, että tarvittaessa on vastustettava omia vanhempia jossakin asiassa. Minun mielestäni kukaan ei Jumalan näkökulmasta ole niin viisas ihminen. Ihmisen aivojen suorituskyky kun on niin suunnattoman heikko verratuna Jumalan ajattelukykyyn.
Kyllä Lutherkin tiesi, että jotkut kuolevat nälkään ja muuhun tuolloin 1500-luvulla. Hän kumminkin siitä huolimatta kirjoittaa, että Herramme antaa jokapäiväisen leivän pyytämättäkin - vaikka esim. Raamatussa on kohtia, joissa Jumala nimenomaan antaa tulla leivän hädän maahan. Ei siis ole kyse automaatiosta. Rukouksen tarkoitus on kuitenkin huomata tuo Jumalan hyvyys jopa kiittämättömiä kohtaan ja rohkaista kiitokseen kristittyjä. Vastaavasti 4. käsky ei edellytä "sokeata kuuliaisuutta" vanhempiaan kohtaan. Parhaana esimerkkinä itse Luther, joka aikanansa vastoin isänsä nimenomaista tahtoa keskeytti opinnot ja lähti sitten luostariin! Silti lapsen ei kuulu halveksia vanhempiaan, vaikka hän välillä ei pystyisikään täyttämään heidän tahtoansa. Eikä vanhempien kuulu kahlita lapsensa kehitystä kaikilla mahdollisilla oikuilla vaan kasvattaa heitä siten, että he pääsevät lentämään ulos pesästään - ja taas miellellään palata sinne takaisin.
Kysymys 1783
Siinä kun sanot, että olemme 100 % varmat Raamatun perusteella uskostamme, niin minusta se on vahingollisesti sanottu sielunhoidollinen ohje. Se on sinun varmuutesi, ei minun ja tuskin monen muunkaan. Jos tuommaisia kristitty laitetaan tavoittelemaan, niin äkkiä sitä voi surkeasti kun ei siihen pysty välttämättä edes kymmenessä vuodessa. Ei meillä ole tipan tippaakaan varmuutta yhtään mistään hengellisestä asiasta. Jos Jumala ottaa uskon meiltä pois, niin olemme samantien joko agnostikkoja tai jopa ateisteja. Ainoa varmuus minkä joskus sain Raamatun äärellä on ristin sovitus. Mutta siitäkään en ole enää 100 % varma. Uskon ainoastaan.
Tuo varmuus ei perustu siihen, mitä me olemme. Vaan kun saarnataan, että Jumalan sanaan saa luottaa 100 %, niin puhutaan juuri sanan varmuudesta eikä meidän uskomme täydellisyydestä. Meidän usko on heikko - niin kuin kirjoitat - ja juuri siksi se tarvitsee 100 % varmuutta - SANASSA.
Kysymys 1782
Näen kaupungin keskustassa kerjäläisen kerjäämässä.Mitä pitää tehdä ?
Hyvä kysymys. Välttämättä ei ole yhtä selkeää vastausta. Kerjääminen on muuttunut erilaiseksi kuin mitä se on ollut. Joitain pakotetaan tuohon kerjäämiseen ja tulouttamaan sitten tulot eteenpäin. Joku toinen taas kerjää, koska häneltä puuttuu mahdollisesti kaikki. Joku kolmas ehkä muuten vaan. Kaikkia näitä pitäisi pystyä auttamaan jotenkin, tavalla joka todellisesti tuo apua. Jos voisi auttaa edes yhtä todellisesti ja sitten hänen kauttaan päästä sisälle, mistä on lopulta kysymys.
Kysymys 1781
Minua kiinnostaisi nähdä äiti Amma, kun hän piakkoin taas tulee Suomeen. Tiedän ihmisiä jotka pitävät häntä eräänlaisena jumalana ja haluaisin ymmärtää, mistä tuollainen palvonta tulee.
Olen aika monessa liemessä keitetty new age -juttujen ja uususkonnollisuuden suhteen, siis olen nähnyt ja kokenut tuon puolen onttouden eikä minua saa siihen enää mukaan, niin uskon. En tiedä miksi silti arveluttaa. Olen kuitenkin tehnyt akateemistakin tutkimusta, eri alalla tosin, mutta luotan oman kykyyni eritellä ja suodattaa asioita. Toivon voivani joskus kirjoittaa noista ilmiöistä jotain, osin juuri oman kokemuksen kautta, ja haluaisin ymmärtää lisää.
Olisiko Sinulla antaa neuvoa? Voiko luottaa siihen, että minulla on huononakin kristittynä kilpi sellaista vaikutusta vastaan, jota en tahdo?
Olisiko parempi haastatella niitä ihmisiä, jotka palvovat häntä? Miksi ja mikä heitä hänessä innostaa? Jos tunnet sisimmässäsi epävarmuutta, kannattaa vakavasti harkita, miksi menisi. Ja miksi muutenkaan menisi katsomaan Ammaa? Voisit rukoilla, että tuo eksytys ei tarttuisi sinuun eikä meihin muihinkaan. Kastettuna saat olla turvassa eksytyksiltä. Ei kuitenkaan pidä sen varjolla ruveta leikkimään tulella.
Kysymys 1780
Miksi itsetyydytys on synti mutta ehkäisy/suunnittelu ei ole synti? Kristityt ajattelevat usein näin.Luther vastusti ehkäisy/suunnittelu mutta nykyään siitä ei välitä.Voimmeko ajatella että myös itsetyydytys ei nähdään syntinä tulevaisuudessa kristillisessä piirissä? Tuntuu että suunta on menossa sinne.Ainakin ehkäisy/suunittelun kehitys on ollut sitä viime 100 vuoden aikana.Minun kysymys on minun mielestäni hankala kun raammattu ei anna tosi selvät ohjeet.
Jeesuksen opetus on selkeä: Matt. 5:27-30. Siinä on samalla vastaus.Ehkäisystä voit etsiä vanhoja kysymyksiä ja vastauksia haku-sivulta.
Kysymys 1779
Olen vannonut käsi raamatulla jättää yhden miehen.. Mutta kun on vieläkin tunteita sitä miestä kohtaan ja mieli on aina maassa ja tuntuu synkältä kun miettii ettei tämä mies olisi enää elämässäni. Antaako jumala anteeksi jos palaan tämän miehen kanssa?
En tunne koko tapausta. En usko, että tämäntapaiset kysymykset voivat selvitä kysymyspalstan riveillä.
Sinun tarvitsee ehdottomasti ottaa yhteyttä sielunhoitajaan ja kertoa hänelle tilanteesi avoimesti ja sitten löytää vastaus yhdessä Jumalan sanan avulla ja rukouksessa.
Kysymys 1778
tapoin jonkun. voinko saada tämän kamalan synnin anteeksi?
Lue ristin ryövärista ja murhamiehestä Raamatustasi. Tai Paavalista, joka ennen kääntymistänsä vainosi Jumalan seurakuntaa.
Kysymys 1777
Miksi luterilaisessa helluntaimessuissa luetaan vanhaa katolista rukousta: Tule Pyhä Henki...vaikka Hengessä rukoileminen kohdistetaan Raamatussa aina Isälle Jeesuksen nimessä ja/tai Jeesukselle?
Lapsuuden hengessä huudamme; Abba, Isä!
Lue Joh. 4:24.
Jumala on Henki. Ja me rukoilemme Hengessä ja totuudessa Hengen puoleen.
Kysymys 1776
Voitko suositella Jukka Thurenin Uuden Testamentin kommentaarisarjaa? Entä Jukka Norvannon? Entä Bo Giertzin?
Suosittelen. 🙂
Kysymys 1775
Lähetin tänne palstalle kerran muistaakseni semmoisen viestin huumorilla uskovaisena, jossa sanoin herjaavani Liisa Eerikintyttärestä syntynyttä herätystä. Tuli minulle kuitenkin semmoinen kokemus, että omien syntieni tähden joudun ikuiseen helvettiin ja se kokemus ahdisti voimakkaasti varmaan parin vuorokauden ajan. Tämän kokemuksen perusteella voisin sanoa, että kyllä kai semmoinen helvetti on olemassa. Pidän sitä todennäköisenä. Sen jälkeen olen alkanut rukoilemaan, että muillekin tämmöistä kokemusta.
Koska tuo synti sinua selvästi painaa ja koet sen tähden hätää, haluan julistaa sinulle sen pahuutesi anteeksi Jeesuksen käskystä ja Jeesuksen ristintyön tähden. Mene rauhassa iloon ja vapauteen.
Kysymys 1774
Joudunko helvettiin, jos otan eutanasian itselleni heti kun laki sen ehkä joskus sallii?
Synnin tekemistä ei kannata ottaa noin kevein mielin. On vakava asia, jos me ryhdymme "leikkimään" Jumalaa ja päätämme omasta elämästämme: milloin se loppuu tai lopetetaan. Jumala on aina se, joka tuomitsee. Hänen eteemme me joudumme tekemään tiliä elämästämme ja kuolemastamme ... Herra armahtakoon meitä ja johdattakoon meidät nyt jo armon ajassa saamaan synnit anteeksi eikä miettimään, miten viimeiseen hengenvetoon asti voisimme rikkoa häntä vastaan.