Kysymykset


Kysymys 1723

Kysymyspalstalle on jätetty monia kysymyksiä, joissa kysytään samoja tai samantapaisia asioita. En ole niihin vastannut enää erikseen vaan poistanut ne. Samoin olen poistanut ne kysymykset erilaisista järjestöistä ja ihmisistä, joihin vastaamista en koe mielekkäänä (enkä sellaisiin kysymyksiin koe millään tavalla edes osaavani vastata).

Vastaus:

Tämä oma "kysymykseni" tiedoksi palstan lukijoille. Kysymyspalstan luonne ei ole "juupas-eipäs"-väittely. Annan vastauksia rukouksien saattelemana kysymyksiin, joita esitetään. Keskustelu tai väittely jää käytäväksi muissa yhteyksissä. Koen ikäväksi netissä käytävät, jankkaavat keskustelut, joissa ei päästä eteenpäin vaan ikään kuin huudetaan julki omaa mielipidettä toista kuuntelematta.


Kysymys 1722

Onko jokaisella ihmisellä etsikkoaika? Olen aina luullut että niin kauan kuin ihminen elää niin hän voi kääntyä. Onko se näin?

Vastaus:

Ihminen voi kääntyä silloin, kun Jumala häntä kutsuu. Eli silloin, kun ihminen saa kuulla evankeliumin ja Pyhä Henki vetää häntä pois synnistä Jeesuksen tykö syntejä anteeksi saamaan.


Kysymys 1721

Kumpi tuomitsee ihmiset viimeisellä tuomiolla Jeesus vai Jumala?

Vastaus:

Kertaa apostolisesta uskontunnustuksesta tämä asia. Ja muista myös se toisen uskonkappaleen eli uskontunnustuksen Jeesusta käsittävän kohdan selitys, että Jeesus on sekä tosi ihminen että tosi Jumala.


Kysymys 1720

Eikö suomalaiselle pidä sanoi et kun olet tosissas teet parannusta synneistä ja turvaat armoon, niin armo riittää? Mutta ei kannata nykypäivänä vain kuitata koko kristinuskoa sanomalla armo riittää? "Kääntykää ja uskokaa evankeliumi."

Vastaus:

Täytyy julistaa kokonaista Jumalan sanaa. Siihen kuuluu sekä laki että evankeliumi. Sitä tarvitsee jokainen. Myös sinä ja minä.


Kysymys 1719

Riittääkö heikkokin usko pelastukseen jos vain uskoo Jeesukseen?

Vastaus:

Heikko uskokin pelastaa, jos se on uskoa Jeesukseen. Lopultahan ei se usko pelasta vaan uskon kohde eli Jeesus.


Kysymys 1718

Kysymys kirkosta eroamisesta.

Vastaus:

En koe tarpeelliseksi pistää esiin pitkää syntilistaa kirkkomme virheistä ja lankeemuksista. Olet oikeassa siinä suhteessa. Sen ymmärtäminen ei kuitenkaan saa johtaa ikään kuin farisealaiseen eristäytymiseen muista vaan sen pitäisi synnyttää valtaisan ja sydämellisen tarpeen auttaa niitä kirkon jäseniä, jotka eivät kanssasi tätä vielä ymmärrä ... Se, mitä tiedät hengellisistä asioista, on tarkoitettu muille avuksi. Ei sitä varten, että pystyisit osoittamaan erilaisuuttasi, mahdollisesti lisäksi erinomaisuuttasi ja eroamaan kirkosta. Miksi Jumala on tämän sinulle kirkastanut, jos et tahdo auttaa muita seurakuntasi jäseniä, vaan suinpäin karkaat kirkosta ulos ja jätät muut laitumelle nälissään?


Kysymys 1717

Eikö synninpäästö messussa ole ongelma, ellei synninpäästöksi lausuta selvästi, että evankeliumi on synninpäästö? Ihmiset saattavat kuvitella, että pappi olisi jonkinlainen "sovituksen sakramentti", joka avaa taivaan portit?

Vastaus:

Lue Lutherin opetus tästä Vähästä Katekismuksesta. Kohta rippi ja sen alku (kaksi ensimmäistä kysmystä).


Kysymys 1716

Mitä Lutherin elämäkertaa suosittelet?

Vastaus:

Lue vaikka Roland Baintonin kirja. Se on hyvä ja se on suomennettu ja kustannettu SLEYn toimesta.


Kysymys 1715

Puhutaanko luterilaisuudessa tarpeeksi paljon parannuksesta? Puhutaanko luterilaisuudessa tarpeeksi paljon pyhityksestä?

Vastaus:

Puhutaan, jos me nyt puhumme tosi luterilaisuudesta. Jos taas me puhumme siitä luterilaisuudesta, joka vallitsee kansankirkossa, niin vastaus varmaan muuttuu erilaiseksi riippuen siitä, missä seurakunnassa käydään.


Kysymys 1714

Sellainen kristittyjen yhteys kantaa paremmin, että olet kaveri arjessa toisen kristityn kanssa kuin sellainen, että ypöyksin käy messussa ilman kavereita. Eikö niin? Älä ohita kysymystä sanomalla, että kaverin kanssa messuun. Kaikilla ei semmoisia kavereita ole.

Vastaus:

No kyllä vaan kehotan käymään kirkossa sen kaverisi kanssa, joka on kaverisi arjessakin. Siinä sinulla on sellainen ystävä! Ei tarvitse käydä kirkossa ypöyksin.


Kysymys 1713

Miksi luterilaisuudessa on lapsikaste kun kaikissa muissa protestanttisuuksissa kaste suoritetaan vasta uskoon tulon jälkeen?
Onko kaste pelkästään merkki siitä että ihminen on vastaanottanut Jeesuksen omakseen vai onko siinä jotain muutakin?

Vastaus:

Kyllä
lapsikaste on käytössä todella monissa "protestantisissa" yhteisöissä ja kirkoissa. Tärkein syy
lapsikasteen puolesta on lapsen periturmelus, jonka vuoksi lapsi tarvitsee pelastusta. Kristillinen kaste ei ole pelkkä ulkoinen merkki siitä, että asianomainen on vastaanottanut Jeesuksen elämänsä Herraksi. Päinvastoin kaste merkitsee uudestisyntymistä Jumalan omaksi lapseksi.

Voit tutkia tarkemmin, mitä kasteesta on kirjoitettu sivuillamme ja kysymyspalstallamme. Mene
kohtaan "haku" ja rastita "muu sivusto". Ota pois muut rastit. Sitten
kirjoita
hakukenttään esim.
"kaste". Vastaukseksi saat monia ehdotuksia. 🙂


Kysymys 1712

Kysymys koskien Pyhän Hengen pilkkaa.

Vastaus:

En välitä
enää tällä kysymyspalstalla esittämääsi kysymystä tämän yksityiskohtaisemmin. Viittaan edelleen
aiempiin vastauksiini, siis erityisesti
kysymykseen nro 21. Tämä kysymyspalsta ei ole yhtä kuin
sielunhoitotapaaminen. Sitä varten tarvitset tapaamista sinun oman sielunpaimenesi kanssa. Siinä
yhteydessä voidaan sitten käsitellä tarkemmin kipeitäkin asioita.

Lisäksi toteaisin vakavasti, että sinun ei kannata netistä hakea kaikkea mahdollista ja rasittaa
sisintäsi sillä. Ethän sinä myös elintarvikekaupasta hae varta vasten pilaantunutta ruokaa. Tämä
olisi sitä tärkeämpää, jos on taipuvainen pakkomielteenomaisiin ajatuksiin ja niiden tähden ajautuu
helposti pois raiteiltansa, sekä henkisesti että hengellisesti.


Kysymys 1711

Uudestisynnyttääkö ehtoollinen, jos uudestisyntymätön sen uskossa vastaanottaa?

Vastaus:

Ehtoollinen on tarkoitettu kastetulle, uskovalle kirkon jäsenelle matkaevääksi. Se ei ole varsinaisesti evankelioimisen tapa taikka väline.


Kysymys 1710

Onko Raamatussa sanaa kirkko?

Vastaus:

On ja ei. Riippuu, kuinka kreikan sana "ekklesia" halutaan kääntää ... Se voi merkitä kirkkoa tai seurakuntaa.


Kysymys 1709

Protestanttisissa vapaissa suunnissa opetetaan ainakin teoriassa yksin uskosta, yksin rististä pelastusta eli sama kuin luterilaisuudessa. Mutta onko se käytännössä kuitenkaan sama? Eikö vapaissa suunnissa ole enemmän lainomaisuutta ja paremmaksi tulemisen ylikorostusta?

Vastaus:

En koe mielekkäänä kommentoida yleisellä tasolla, "mitä missäkin" mahdollisesti on. Mainitsemaasi opetusta esiintyy valitettavasti usein tietyissä piireissä. Selllaista opetusta kannatta välttää. Oikeaan seurakuntayhteyteen hakeutuminen on tärkeää jokaiselle.


Kysymys 1708

Tyrmääkö raamattu kaiken teorian avaruuden ulkopuolisesta elämästä? Entä onko raamatussa yhtään
mainintaa Dinosauruksista?

Vastaus:

Ei Raamattu puhu mistään "ulkopuolisesta elämästä". Siksi en jaksa siihen uskoa. Dinosauruksista
Raamatussa voi olla mainintaa. Esim. Jobin kirjan puheet Leviatanista (Job 40:20) ja Behemotista
(Job 40:10) voivat olla juuri kuvausta niistä. (Krokotiiliksi tai virtahevoksi kuvaukset eivät ihan sovi.)


Kysymys 1707

Eikö kirkkohistorian todistus jo pelkästään ole riittävä antamaan oikeutuksen lapsikasteelle? Toisaalta kyllä Raamatulla asiaa on myös suht koht helppo perustella.

Vastaus:

Raamatun sana on kaikessa tärkein peruste. Kirkkohistoria taasen osoittaa selvästi, että Raamatun sanaa on aina myös kuuliaisesti noudatettu tässä kysymyksessä, vaikka valitettavia poikkeuksiakin löytyy.


Kysymys 1706

Voiko Raamatun ilmoittama seurakunta olla uskonnollinen instituutio eli yhteiskunnallinen laitos? Jotkut kun ovat sitä mieltä, että ei pitäisi kuulua minkäänlaiseen "kirkkolaitokseen".

Vastaus:

Raamatun mukaan kirkko tai seurakunta on se, jossa evankeliumia puhtaasti saarnataan ja sakramentit oikein jaetaan. Ei ole muuta todellista seurakuntaa olemassakaan.


Kysymys 1705

Voiko eri seurakunnissa käydä tutustumiskäynnillä? Vai pitäisikö luterilaisen ajatella, että en naamaani näytä muissa seurakunnissa?

Vastaus:

Ei seurakuntayhteyttä voida pitää samanlaisena kuin vaikkapa eri TV-kanavia tai elintarvikekauppoja. Ei hengellistä kasvua taikka autuutta käydä kokeilemassa siellä sun täällä. Kirkosta haetaan Kristusta ja kun hänet myös löytää pyhän sanan ja sakramenttien kautta, ei tarvitse muuta. Erilainen "kokeileminen" on vierasta aidossa Jumala-suhteessa.


Kysymys 1704

Mitä Jeesus tarkoittaa sanoessaan joka uskoo se pelastuu.

Tarkoitan sitä että miten sitä pitää uskoa?

Riittääkö se että tietää ja luottaa siihen että jeesus on sovittanut koko maailman vai liittyykö siihen jotain muutakin?

Tahdon myös kysyä mitä tarkoittaa se että usko ilman tekoja on kuollut josta puhutaan raamatussa?

Vastaus:

Se, joka uskoo, panee toivonsa ja luottamuksensa yksin siihen, että Kristus on sovittanut kaikki synnit, siis myös omani. Tämän hän saa uskoa nimenomaan Jumalan antaman lupauksen tähden eikä järkeilynsä perusteella. Uskoa seuraavat sitten uskon teot. Nämä teot tehdään lähimmäiselle, sillä hän niitä tarvitsee. Niitä ei tehdä Jumalalle ikään kuin ansaitaksemme autuuden. Sellaisia tekoja hän ei halua!


Kysymys 1703

Mitä Paavali tarkoittaa kirjoittaessaan "Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti".

Vastaus:

Sitä, että Paavali olisi kristittynä mielellään vapaa kaikesta synnistä, mutta ei pysty, koska hän turmeltuneena ihmisenä yhä edelleen tuntee synnin himoja ja vaikutuksia itsessään. Hänen tuntemansa ristiriita on niin suuri, että hän kuvaa tilaansa tuollaisella hirmu kohtikäyvällä tavalla.


Kysymys 1702

Voiko Heprealaiskirjeeseen luottaa vaikka sen kirjoittajaa ei tiedetäkkään? Sama kysymys pätee oikeastaan kaikkiin kirjeisiin joiden alkuperäistä kirjoittajaa ei tunneta.

Vastaus:

Voi luottaa. Heprealaiskirje on kuitenkin kirjoitettu totuudessa ja yhtäpitävästi muiden kirjoitusten kanssa.


Kysymys 1701

Olen kuullut sellaisia mielipiteitä että Jumala olisi ennalta nähnyt meidän elämämme ja nähnyt ennalta kaikki synnit jotka me tulemme elämämme aikana tekemään. Mitä mieltä itse olet?

Vastaus:

Kaikkitietävänä Jumala tietysti tietää kaiken, mutta se on eri asia kuin että hän hyväksyisi kaiken.


Kysymys 1700

Mitä Paavali tarkoitti kirjoittaessaan että "Jumalan mielen mukainen murhe saa aikaan parannuksen, jota ei tarvitse katua, sillä se johtaa pelastukseen. Maallinen murhe sen sijaan tuottaa kuoleman"

kysyisin vielä että saiko Paavali viestit kirjeisiinsä suoraan Jeesukselta ja tarkoittiko hän kirjaimellisesti että hän oli suurin syntinen

Vastaus:

Tuollainen Jumalan mielen mukainen murhe syntyy ihmisessä, kun hän huomaa tehneensä syntiä ja murehtivansa sitä, Silloin hän murehtii tekemäänsä ja se vie hänet anteeksiantamuksen lähteelle, Jeesuksen tykö samaan armon avuksensa oikeaan aikaan. Pelkkä maallinen murhe taasen ei tällaista saa aikaan. Päinvastoin lääkäritkin nykyaikana varoittavat, että liika murehtiminen johtaa - kuolemaan!

Kyllä Paavali välillä sai ilmestyksen kautta tietoa Jeesukselta. Ei se kuitenkaan mikään tavanomainen, arkinen tapahtuma ollut.


Kysymys 1699

Onko Jumalan rakkaus ihmistä kohtaan oikeasti rajaton? Onko se ehdotonta vai ehdollista ja miten
siitä voidaan olla varmoja?

Vastaus:

Et voi
kysellä yleisesti vaan tällaisia kysymyksiä. Tai et silloin ainakaan saa kestäviä vastauksia. Sinun
täytyy lukea Raamattuasi. Silloin sinä tiedät, mitä Jumala sanoo ja ajattelee sinusta. Tuon Raamatun
sivuilta saat lukea tuhansia armolupauksia. Ja kyllä: Ne koskevat sinuakin.

Ota siis Raamattu käteen ja aloita vaikka Johanneksen evankeliumin
armolupauksista.
Lue ja
nauti. Omista itsellesi Jeesus!